daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > Asian Forums > Forum Pencakar Langit Malaysia > Cityscapes

Cityscapes discussion, photography and news of towns, cities, districts and states.



Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.


Reply

 
Thread Tools
Old January 17th, 2011, 10:55 AM   #2781
aim11086
Registered User
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 535
Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by jamalpaktongko View Post
Tapi seriusly, kalau LPT sambung ke Kelantan pun tak berapa praktikal sebab jalan yang lebih dekat dari KL ke KB adalah ikut jalan Bentong, Kuala Lipis, Gua Musang dll tu. Kalau ikut Terangganu memang jauh.
btul gk..tp akn mmberi option pd pengguna la. nek highway, cepat, bley speed, tp de tol. jln bese, dekat, xd tol tp lmbt ckit la.
aim11086 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
 
Old January 17th, 2011, 10:58 AM   #2782
mee.kg.pek
kawe.demo.bereh.
 
mee.kg.pek's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 1,395
Likes (Received): 25

kenapa nak pisahkan politik dengan pembangunan?...sebab politik sempit la semua jadi macam tu....suke atau tidak kena belajar untuk memahaminya..
jgn ingat semua org kat sini suka berpolitik....apa la


p/s...sebab politik juga la kes royalti minyak sampai naik mahkamah, bukan kelantan saja...terengganu pun baru menang kes..
mee.kg.pek no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 11:02 AM   #2783
aim11086
Registered User
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 535
Likes (Received): 3

well, d fact is kalo korg bising2 kt cni pn, doesnt change any.
n pe yg korg rse pn hasil dr pmimpin yg korg kutuk tu.
so, de bek ny mnmbh dosa atau pe?
aim11086 no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 11:10 AM   #2784
mee.kg.pek
kawe.demo.bereh.
 
mee.kg.pek's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 1,395
Likes (Received): 25

at least biar semua org yg baca tread ni tau fakta sebenar bukan berdasarkan fakta media perdana kerajaan yg bias saja...
dosa dan pahala kita tak payah ckp la ...ini urusan tuhan
yang pasti tuhan akan tanya pada pemimpin/ketua bagaimana peranan/tanggungjwb beliau kpd rakyat...adakah adil atau tidak..pembahagian sama rata atau tidak...etc..

enough said..that's all
mee.kg.pek no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 11:43 AM   #2785
bonie
BANNED
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 62
Likes (Received): 0

HELLO..HELLO..HELLO.. DI TEGASKAN INI FORUM PENCAKAR LANGIT OK!!!!
BUKAN FORUM HIGHWAY KE POLITIK KE HAPA KE..NAK MARAH AKU, MARAH LAH, KORANG BUKAN KENAL AKU PUN, ADA AKU KESAH!!!!
bonie no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 12:38 PM   #2786
usedtobe
BANNED
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 117
Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by bonie View Post
HELLO..HELLO..HELLO.. DI TEGASKAN INI FORUM PENCAKAR LANGIT OK!!!!
BUKAN FORUM HIGHWAY KE POLITIK KE HAPA KE..NAK MARAH AKU, MARAH LAH, KORANG BUKAN KENAL AKU PUN, ADA AKU KESAH!!!!
This is Kelantan terittory so politics is their bread and butter...
usedtobe no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 12:55 PM   #2787
bonie
BANNED
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 62
Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by usedtobe View Post
This is Kelantan terittory so politics is their bread and butter...
BUTTER KE BREAD KE CHEESE CAKE KE OREO COOKIES KE.. NI FORUM BANGUNAN PENCAKAR LANGIT OK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
bonie no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 01:36 PM   #2788
KucingGemuk
Registered User
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 1,226
Likes (Received): 114

jadi, kalau forum skysraper? kenapa? tak boleh ke cerita pasal politik dan highway? kena cerita pasal paste gambar saja pastu pakat2, puji fuyooo!! cantik! lawa! canggih!
politik adalah umpama krim dalam aiskrim, bukan saja kelantan malah malaysia ni. tgokla majoriti kontraktor adalah ahli politik, ahli politik guna kuasa untuk dpt kontrak, kontraktor guna ahli politik untuk dapat kontrak, semuanya mcm simbiosis. nak cerita pasal projek dan pembangunan tak boleh tidak kena cerita pasal politik (tp aku menolak politik melampau dan fanatik dlm ni)
KucingGemuk no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 01:53 PM   #2789
bonie
BANNED
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 62
Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by KucingGemuk View Post
jadi, kalau forum skysraper? kenapa? tak boleh ke cerita pasal politik dan highway? kena cerita pasal paste gambar saja pastu pakat2, puji fuyooo!! cantik! lawa! canggih!
politik adalah umpama krim dalam aiskrim, bukan saja kelantan malah malaysia ni. tgokla majoriti kontraktor adalah ahli politik, ahli politik guna kuasa untuk dpt kontrak, kontraktor guna ahli politik untuk dapat kontrak, semuanya mcm simbiosis. nak cerita pasal projek dan pembangunan tak boleh tidak kena cerita pasal politik (tp aku menolak politik melampau dan fanatik dlm ni)
ADA AKU KESAH AISKRIM KE KRIM KE HAPA JADAH KE. NEXT..
bonie no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 02:11 PM   #2790
mee.kg.pek
kawe.demo.bereh.
 
mee.kg.pek's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 1,395
Likes (Received): 25

Quote:
Originally Posted by bonie View Post
ADA AKU KESAH AISKRIM KE KRIM KE HAPA JADAH KE. NEXT..
tak payah layan la MAT PON ni.....lantak dia nak ckp apa....ada semua kite kesah!....
selagi pihak MCMC cyberjaya tak sekat forum ni...selagi tu kita lontarkan idea..
org yg hidup start zaman mahathir ni...mau sentiasa disuap saja...tak yah fikir byk2...bagi idea pun sesuke hati...sebab semuanya yes boss..al rite boss
mee.kg.pek no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 02:29 PM   #2791
bonie
BANNED
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 62
Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by mee.kg.pek View Post
tak payah layan la MAT PON ni.....lantak dia nak ckp apa....ada semua kite kesah!....
selagi pihak MCMC cyberjaya tak sekat forum ni...selagi tu kita lontarkan idea..
org yg hidup start zaman mahathir ni...mau sentiasa disuap saja...tak yah fikir byk2...bagi idea pun sesuke hati...sebab semuanya yes boss..al rite boss
AGAK-AGAK LAH, NI FORUM APA. KALAU FORUM MEE GORENG PEGI LAH MASUK FORUM MEE GORENG. HARAP PAHAM OK!!!
bonie no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 03:20 PM   #2792
fiqfidaiy
Registered User
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 10
Likes (Received): 0

KB

Sekitar KB pada 15 Januari 2011.








fiqfidaiy no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 03:38 PM   #2793
jamalpaktongko
Registered User
 
jamalpaktongko's Avatar
 
Join Date: Sep 2010
Location: Kuantan-KL-Ipoh
Posts: 536
Likes (Received): 0

Persetankan bangsat di atas. Teruskan berforum rakan2.
__________________
its not who you are underneath but its what you do that defines you
jamalpaktongko no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2011, 09:46 PM   #2794
ebar86
Registered User
 
ebar86's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Kuala Lumpur
Posts: 222
Likes (Received): 14

Quote:
Originally Posted by bonie View Post
AGAK-AGAK LAH, NI FORUM APA. KALAU FORUM MEE GORENG PEGI LAH MASUK FORUM MEE GORENG. HARAP PAHAM OK!!!

lu ckp kasar sgt mat,,,rilek2,,dah la ko tlis caps lock..
tapi gua stuju jgk sbnarnya pe yg lu ckp,,ni forum bangunan2

dah la,,aritu bertekak pasal ari jumaat,ni politik plk,,abaikan bnd tu,,ak pon rasa nk tgk gmbr gak..lama tak balik kelantan/malaysia


gmbr pls..
ebar86 no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2011, 01:08 AM   #2795
umarabdaziz
DESIGNED to be DESIGNer
 
umarabdaziz's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: NewFort.
Posts: 11
Likes (Received): 0

Salam..

new to post.. tp dh lama ikut forum ni.. hmpir 2 thn.. buat sume, truskn post apa2 shj yg bermanfaat, jgn dilayan org yg 'fikirn sempit' tu.. Walau ade org2 mcm ni, tp lg rmai sbnrnya yg baca dan amk manfaat..
Ilmu Allah ni kn luas..


*gmbar hiasan.. main2 photoshop

Last edited by umarabdaziz; January 18th, 2011 at 01:15 AM. Reason: small pic
umarabdaziz no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2011, 03:09 AM   #2796
koghey
Registered User
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 400
Likes (Received): 12

Kerajaan Pusat Gagal Bina Infra

KOTA BHARU - Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamad berkata, rakyat Kelantan menyedari Kerajaan Negeri tidak lagi mampu melaksanakan infrastruktur dan pembangunan asas seperti keperluan air selain mewujudkan program yang tidak menguntungkan masyarakat setempat.
koghey no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2011, 03:12 AM   #2797
mee.kg.pek
kawe.demo.bereh.
 
mee.kg.pek's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 1,395
Likes (Received): 25

Kedai sukan Al-Jabbar
Oleh Yusliza Yakimir Abd Talib
yusliza@hmetro.com.my

AL-JABBAR Group (Al-Jabbar), syarikat milik Bumiputera yang mengeluarkan produk kesihatan seperti Dr Jism, Family Dr Tonik Hati dan Hotel Al Jabbar, terus mengorak langkah dengan melebarkan sayap perniagaan dalam industri sukan apabila melancarkan rangkaian kedai barangan sukan, Al-Jabbar Sports Dot Com.

Cawangan sulung di Bandar Baru Bangi dan di Semenyih itu menawarkan pakaian sukan berjenama seperti Adidas, Nike, Diadora, Lotto, Reebok, Umbro dan Kappa serta aksesosori sukan.


Lebih istimewa, Al Jabbar Sports Dot Com turut menawarkan pakaian sukan dan aksesori Red Warrior yang memberi dimensi baru kepada peminat sukan tanah air khususnya bagi penyokong bola sepak Kelantan.


Ketua Pegawai Eksekutifnya, Kamaruzaman Che Hussain berkata, penubuhan rangkaian kedai barangan sukan yang menelan kos hampir RM200,000 setiap satu itu bertujuan menyahut seruan kerajaan yang mahu menjadikan bidang sukan sebagai industri berpotensi untuk dimajukan.


“Walaupun Al Jabbar adalah perintis produk kesihatan, berbekalkan pengalaman lebih 10 tahun menjadi Ahli Majlis Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) dan kerjasama Kelate.net, kita komited memperluaskan empayar perniagaan dalam bidang sukan.


“Al Jabbar Sports Dot Com turut menaja RM200,000 untuk pasukan bola sepak Kelantan sekali gus membuktikan rangkaian perniagaan ini bergerak seiring demi kemajuan bola sepak tanah air. “Kami mahu meneroka industri ini kerana ia berpotensi dan menggalakkan gaya hidup sihat di kalangan masyarakat,” katanya selepas majlis perasmian Al Jabbar Sports Dot Com yang pertama di Seri Bangi, Bandar Baru Bangi, kelmarin.



Beliau berkata, Al Jabbar Sports Dot Com menyasarkan untuk membuka hingga 20 cawangan di seluruh negara sepanjang 2011, selain berhasrat membuka cawangan di Indonesia.


Katanya, tiga lagi cawangan di Shah Alam, Danau Kota dan Seksyen 7, Bangi akan dibuka akhir Januari ini diikuti Sungai Petani, Alor Setar, Butterworth dan Ipoh pada Februari. “Sasaran kami adalah masyarakat setempat, pelajar universiti, kolej serta kakitangan kerajaan,” katanya.
mee.kg.pek no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2011, 03:24 AM   #2798
koghey
Registered User
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 400
Likes (Received): 12

SPRM sedia teliti masalah peniaga di Bazar Tok Guru
KOTA BHARU 17 Jan. - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedia meneliti sama ada wujud penyelewengan dalam masalah membabitkan urusan perpindahan peniaga-peniaga Pasar Arked Lambok Uda dan Pasar MPKB ke Bazar Tok Guru di sini yang masih dalam pembinaan.

Pengarah SPRM Kelantan, Nasaruddin Mohd. Nor berkata, pihaknya akan meneliti sama ada berlaku penyelewengan dalam masalah tersebut sebelum mengambil sebarang tindakan lanjut.

Beliau berkata, SPRM akan membuka kertas siasatan jika wujud penyelewengan atau salah guna kuasa dalam perkara tersebut.

Bagaimanapun, jelas beliau, sehingga kini, SPRM masih belum menerima sebarang aduan rasmi berhubung masalah tersebut sebagaimana dilaporkan oleh media massa.

"Kalau ada unsur rasuah, kita akan masuk, setakat ini belum ada aduan secara rasmi. ''Bagaimanapun, kita akan tengok kalau ada penyelewengan, kita tentu akan masuk (siasat) sampai selesai.

"SPRM tidak boleh masuk macam itu sahaja, perlu ada sebab dan bukti yang konkrit," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di pejabatnya di sini, hari ini.

Beliau diminta mengulas gesaan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed supaya SPRM melakukan penyiasatan berhubung masalah membabitkan urusan perpindahan peniaga terbabit ke Bazar Tok Guru.

Mustapa berkata, siasatan itu perlu bagi memastikan tidak ada penyelewengan berlaku sehingga timbul bantahan daripada peniaga di situ terhadap kerajaan Pas Kelantan yang didakwa tidak menepati janji mereka sebelum ini.

Pada 15 Januari 2010, pembinaan Bazar Tok Guru itu menimbulkan kontroversi apabila kerajaan Pas Kelantan dilaporkan menanggung kerugian dikatakan melibatkan kira-kira RM50 juta apabila terpaksa menebus balik bangunan tersebut daripada pemaju swasta.

Menurut Nasaruddin, tempoh siasatan yang akan dijalankan oleh SPRM bergantung kepada kes dan kebiasaannya ia mengambil masa antara seminggu hingga tiga bulan.
koghey no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2011, 03:30 AM   #2799
mee.kg.pek
kawe.demo.bereh.
 
mee.kg.pek's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 1,395
Likes (Received): 25

Quote:
Originally Posted by koghey View Post
SPRM sedia teliti masalah peniaga di Bazar Tok Guru
KOTA BHARU 17 Jan. - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedia meneliti sama ada wujud penyelewengan dalam masalah membabitkan urusan perpindahan peniaga-peniaga Pasar Arked Lambok Uda dan Pasar MPKB ke Bazar Tok Guru di sini yang masih dalam pembinaan.

Pengarah SPRM Kelantan, Nasaruddin Mohd. Nor berkata, pihaknya akan meneliti sama ada berlaku penyelewengan dalam masalah tersebut sebelum mengambil sebarang tindakan lanjut.

Beliau berkata, SPRM akan membuka kertas siasatan jika wujud penyelewengan atau salah guna kuasa dalam perkara tersebut.

Bagaimanapun, jelas beliau, sehingga kini, SPRM masih belum menerima sebarang aduan rasmi berhubung masalah tersebut sebagaimana dilaporkan oleh media massa.

"Kalau ada unsur rasuah, kita akan masuk, setakat ini belum ada aduan secara rasmi. ''Bagaimanapun, kita akan tengok kalau ada penyelewengan, kita tentu akan masuk (siasat) sampai selesai.

"SPRM tidak boleh masuk macam itu sahaja, perlu ada sebab dan bukti yang konkrit," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di pejabatnya di sini, hari ini.

Beliau diminta mengulas gesaan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed supaya SPRM melakukan penyiasatan berhubung masalah membabitkan urusan perpindahan peniaga terbabit ke Bazar Tok Guru.

Mustapa berkata, siasatan itu perlu bagi memastikan tidak ada penyelewengan berlaku sehingga timbul bantahan daripada peniaga di situ terhadap kerajaan Pas Kelantan yang didakwa tidak menepati janji mereka sebelum ini.

Pada 15 Januari 2010, pembinaan Bazar Tok Guru itu menimbulkan kontroversi apabila kerajaan Pas Kelantan dilaporkan menanggung kerugian dikatakan melibatkan kira-kira RM50 juta apabila terpaksa menebus balik bangunan tersebut daripada pemaju swasta.

Menurut Nasaruddin, tempoh siasatan yang akan dijalankan oleh SPRM bergantung kepada kes dan kebiasaannya ia mengambil masa antara seminggu hingga tiga bulan.
penubuhan pasar arked uda tu sebenarnya oleh sapa? Perbadanan UDA atau kerajaan negeri. Kalau oleh UDA kenapa mereka bersikap lepas tangan saja dlm menangani penempatan peniaga terbabit..
mee.kg.pek no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2011, 03:32 AM   #2800
koghey
Registered User
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 400
Likes (Received): 12

MBKT BELUM MAMPU BERDIKARI?
Memetik laporan sebuah akhbar harian Rabu, 5 Januari 2011, Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said mengumumkan bahawa kerajaan negeri akan mengkaji kemungkinan menaikkan kadar cukai pintu bandar raya ini dalam usaha meningkatkan prasarana dan perkhidmatan kepada warganya.

Menteri Besar juga dilaporkan berkata bahawa kadar cukai pintu sedia ada dalam zon pentadbiran Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) tidak pernah dinaikkan sejak 30 tahun lalu walaupun telah dua kali melaksanakan kajian terhadap cadangan itu.

Katanya lagi, jika kenaikan tersebut dapat dilaksanakan, kerajaan negeri yakin dapat mengurangkan beban kerajaan sebanyak RM50 juta setahun untuk membantu pihak berkuasa tempatan (PBT) itu.

Mengulas lanjut, Ahmad Said berkata, pada tahun ini kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM366 juta untuk membantu PBT di negeri ini bagi membolehkan perancangan bandar dan daerah dilaksanakan. Daripada RM366 juta tersebut, RM50 juta diperuntukkan untuk MBKT, Bandaraya Warisan Pesisir Air.

Menteri Besar juga memaklumkan bahawa setakat ini hanya tiga buah PBT iaitu Majlis Perbandaran Dungun, Majlis Daerah Besut dan Majlis Daerah Hulu Terengganu dilihat berpotensi untuk berdikari seperti yang berjaya dilakukan oleh Majlis Perbandaran Kemaman. Bermakna MBKT bukan setakat tidak mampu berdikari malah belum dilihat berpotensi untuk berdikari.

Membaca kenyataan ini, timbul dua persoalan besar:

Pertama, jumlah pendapatan tahunan sesebuah PBT adalah antara kriteria yang diambil kira sebelum sesebuah bandar layak diisytiharkan sebagai bandaraya.

Saya tidak mempunyai data lengkap tentang jumlah pendapatan tahunan MBKT. Tetapi mudah difahami apabila kerajaan negeri terbeban dengan peruntukkan tahunan sebanyak RM50 juta kepada MBKT, bermakna jumlah pendapatan PBT ini masih jauh dari mencukupi dengan makna lain belum mampu berdiri sendiri. Mempertikaikan statusnya sebagai bandaraya mungkin sekadar seumpama rumah siap pahat berbunyi. Ianya tidak akan memberi sebarang faedah kepada rakyat. Tambahan pula tidak pernah berlaku dalam sejarah dunia sesebuah bandar ditarik balik status bandarayanya kerana sebab-sebab tertentu.

Tumpuan fokus dalam konteks permasalahan ini adalah bagaimana perancangan kerajaan untuk kesejahteraan dan kemakmuran penduduk bandaraya. Mungkin bukan suatu langkah yang tepat dan bijak dalam rangka untuk mengurangkan bebanan kerajaan bagi menyalurkan peruntukan tahunan kepada PBT amnya dan MBKT khususnya, cadangan kenaikan cukai pintu dikemukakan. Natijahnya, rakyat dipaksa menanggung beban cukai tambahan di samping berbagai lagi beban kenaikan kos sara hidup yang telah sedia dipikul.

Kedua, Ahmad Said menyatakan bahawa kadar cukai pintu ini tidak pernah dinaikkan sejak 30 tahun dulu, tetapi beliau tidak memaklumkan bahawa cukai pintu ini pernah dimansuhkan ketika era pemerintahan PAS 1999-2004. Tentunya pemansuhan ini dibuat setelah melalui suatu proses kajian teliti dengan semua faktor diambil pertimbangan sewajarnya. Kelangsungan pentadbiran di semua PBT mampu diteruskan seperti biasa ditambah lagi dengan kengkangan kewangan apabila royalti hak rakyat Terengganu dirampas kerajaan pusat Umno/BN.

Lantas bagaimana mungkin Ahmad Said dengan peruntukan bajet negeri tahun 2011 sebanyak RM1.887 bilion masih tergamak merancang untuk menambahkan beban yang sedia digalas rakyat.
koghey no está en línea   Reply With Quote


Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off



All times are GMT +2. The time now is 09:25 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8 Beta 1
Copyright ©2000 - 2014, vBulletin Solutions, Inc.
Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like v3.2.5 (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2014 DragonByte Technologies Ltd.

vBulletin Optimisation provided by vB Optimise (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2014 DragonByte Technologies Ltd.

SkyscraperCity ☆ In Urbanity We trust ☆ about us | privacy policy | DMCA policy

Hosted by Blacksun, dedicated to this site too!
Forum server management by DaiTengu