Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Reply

Thread Tools Display Modes
Old November 18th, 2005, 07:39 PM   #1
Des
Traveller

Amsterdam: Olympisch Gebied

Stadsdeel Oud-Zuid is bezig met de ontwikkeling van het Olympisch Gebied, het gebied rondom het Olympisch Stadion. Dit gebied bestaat uit vier deelgebieden die in een samenhangende visie worden ontwikkeld. U kunt er wonen, sporten en recreëren. Het stadsdeel wil het totale gebied 'een plek van ontmoeting' laten zijn voor de buurt maar ook voor stedelijke, nationale en internationale ontmoetingen. Een bijzonder plekje aan de rand van Oud-Zuid.

Nieuwe Stadionplein

O.M.A. heeft als eerste ingreep gekozen het plein negentig graden te draaien. Deze bewerking heeft een aantal belangrijke voordelen. De korte zijde van het plein komt aan de Amstelveenseweg te liggen waardoor de verkeersoverlast beperkt wordt. Ook gaat het plein veel nadrukkelijker een onderdeel uitmaken van de Van Tuyll-as naar het Olympisch Stadion. Het Stadion en het gebied tussen de twee Citroëngebouwen gaan - ruimtelijk gezien - ook onderdeel uitmaken van het Stadionplein aan de andere zijde van de Amstelveenseweg. Het plein gaat daardoor nog duidelijker functioneren als entree van de stad.

De entree is in deze opvatting geen poort, maar eerder een vestibule op de schaal van de stad. Vanaf de Amstelveenseweg gezien is het een overgangsruimte, die voorbijgaand verkeer even doet vertragen en direct zicht biedt op het ensemble van het Stadion en het Stadionplein.

Het nieuwe Stadionplein zelf biedt ruimte voor verpozen. Hoewel het plein ruimtelijk gezien de Amstelveenseweg oversteekt, kan het dagelijks functioneren zich beperken tot het Stadionplein zelf. De oversteekbaarheid van de Amstelveenseweg speelt een belangrijke rol. Hiervoor wordt een brede oversteekplaats, in samenhang met een reorganisatie van de tramhaltes in de middenstrook, voorgesteld.

De totale mix op het nieuwe plein van publieksvoorzieningen (cultuur, sport, grand cafés, restaurants, maatschappelijk, winkels, media, persoonlijke verzorging etc) moet zodanig zijn samengesteld dat er zowel overdag als ’s avonds bezoekers zijn op het nieuwe Stadionplein. Bij maatschappelijke voorzieningen is te denken aan bijvoorbeeld huisartsen, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Ook komt er een mooie inrichting van de openbare ruimte zoals bv. een waterpartij; kortom, een plein om echt te verpozen.

Van Tuyll-park

Als tweede ingreep is er voor gekozen om het deel van de Van Tuyll-as dat aansluit op het Stadionplein op te waarderen en groener te maken. Hiermee wordt aan het stedelijke plein een veel rustigere en parkachtige ruimte gekoppeld, het Van Tuyll-park. Deze samensmelting wordt mogelijk gemaakt door een doorgaande weg uit het gebied te halen en het profiel van de overige wegen te versmallen. Het Van Tuyll-park wordt van wand tot wand ingericht. De hekken verdwijnen en het aantal parkeerplaatsen wordt aanzienlijk teruggebracht. Deze worden gecompenseerd in de nieuwe ondergrondse garage onder het Stadionplein. De bestaande bomen blijven zo veel mogelijk behouden.

Om de samenhang verder te versterken is het nodig om de hele Van Tuyll-as als geheel te bezien, en het groenontwerp door te trekken in oostelijke richting. Zodat straks gesproken kan worden over de groene oase Van Tuyll-as.

Zuidelijke plein:

De pleinenreeks in de Van Tuyll-as wordt gecompleteerd door een compositie van vier open ruimtes, waarvan het Stadionplein het centrum is. Het is een plein met een aantrekkelijk verblijfsklimaat, duidelijke wanden en een interessant stedelijk programma. Openbare ruimte en gebouwen vormen een sterke eenheid. Dit maakt het logisch gebouwen aan het plein toe te voegen om als pleinwanden te fungeren.O.M.A. stelt drie volumes voor, die het nieuwe Stadionplein vormen en er voegen leven aan toevoegen. Het Noordblok, een Cultuurgebouw en het Zuidblok.

Het zuidelijk blok ‘maakt’ zowel het nieuwe Stadionplein als het nieuwe zuidplein voor de buurt. Met de andere twee bouwvolumes brengt het de eenheid aan met het monumentale ensemble van Olympisch Stadion en Citroëngebouwen aan de overzijde van de Amstelveenseweg. Ook in het zuidelijk bouwblok bevinden zich in de ‘plint’ van het gebouw aan weerszijden publieksvoorzieningen, commercieel en maatschappelijk. Dit blok kan verder plaats bieden aan een hotel. De voorkeur gaat daarbij uit naar een onderscheidende hotelformule met op maaiveld behalve een ontvangstlobby ook een bar/restaurant.

Ten zuiden van het zuidelijke bouwblok verbreedt de straat zich waardoor er een extra openbare ruimte ontstaat met diverse inrichtingsmogelijkheden. Deze ruimte krijgt veel nadrukkelijker een besloten woonkwaliteit in tegenstelling tot het nieuwe Stadionplein zelf dat zich als een openbaar stedelijke plein manifesteert. Deze ruimte kan zich ontwikkelen tot een aantrekkelijk buurtplein. Ingeplant met forse bomen kan het een waardevolle toevoeging zijn aan het ensemble. Hier zijn op bescheiden schaal terrassen mogelijk, aangevuld met publieksvoorzieningen aan deze kant van het gebouw. De in-/uitgang van de ondergrondse parkeergarage wordt hier ingepast. De garage gaat twee lagen ondergronds en wordt gecombineerd met een supermarkt. Op verschillende manieren wordt de relatie met de onder- en bovengrond versterkt om de oriëntatie en belevingswaarde van de garage te verbeteren. Het onder*grondse publieke programma moet een gebied zijn met ademruimte.

Meer informatie:

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/bouw...ympisch_gebied

Overzicht plannen nieuwe Stadionplein september 2007:

Oorspronkelijke plannen voor het Stadionplein anno 2005:

Het stadionplein bestaat al jaren uit niet meer dan een plak asfalt en een Febo en het ziet er naar uit dat hier eindelijk verandering in gaat komen.

De vraag is alleen nog hoe. 1 ding staat vast er zullen woningen gebouwd gaan worden op een stuk van het plein om de kosten van de renovatie te dekken.

Variant 1:

Variant 2:

Variant 3:

Variant 4:

Totale plan + motivatie:

http://www.oudzuid.amsterdam.nl/cont...orinspraak.pdf

Last edited by Des; November 11th, 2007 at 08:10 PM.
Des no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2005, 07:50 PM   #2
Des
Traveller

Maximaal toegestane hoogte is 55 meter in verband met Schiphol. Persoonlijk vindt ik de laatste variant wel mooi. De hoogbouw zijn ook de enige 2 varianten die de komst van een hotel mogelijk maken.
Old November 18th, 2005, 07:51 PM   #3
Des
Traveller

Eind dit jaar worden de plannen voorgelegd aan de deelraad, bouw begint op z'n vroegst in 2007.
Old November 18th, 2005, 08:23 PM   #4
Cymen
StardomFucker

Cymen's Avatar

Variant 3 & 4 vind ik in niet passend. Het moet niet hoger worden dan 5-6 lagen of de toren moet echt bijzonder worden (Wolkenkrabber, Okura, plan zuid like!).
Deze toren is gewoon een flat al zijn de impressies natuurlijk een beetje waardeloos.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2005, 09:10 PM   #5
Des
Traveller

Check die pdf maar, zitten nogal wat haken en ogen aan, denk dat ze van variant 4 wel wat moois kunnen maken, anders ben ik het meest voor variant 1 want dat past het beste bij de huidige bebouwing...
Old November 19th, 2005, 10:24 PM   #6
-SaM-
Registered User

-SaM-'s Avatar

Ik hoop dat ze dan die lelijke citroen garage/showroom snel slopen...
-SaM- no está en línea   Reply With Quote
Old November 19th, 2005, 10:29 PM   #7
Des
Traveller

Quote:
Originally Posted by -SaM-
Ik hoop dat ze dan die lelijke citroen garage/showroom snel slopen...
Die blijft... hoort bij het plein volgens het stadsdeel...

Maar ze gaan die garage wel grondig renoveren en in oude staat herstellen zoals het 60 jaar geleden was, zei iemand van het Olympisch Stadion laatst...
Old November 19th, 2005, 10:33 PM   #8
-SaM-
Registered User

-SaM-'s Avatar

Daar snap ik dan helemaal niks van... ze waren juist zo goed bezig om de boel daar op te knappen (zie de nieuwe appartementen links van het stadion) en nu weer deze toch mooie plannen... maar de lelijkste garage van Amsterdam laten ze staan. Wie wil zijn auto daar nou kopen ( als het nou een ferrari/Lamborgini garage was...??? ;-) )
-SaM- no está en línea   Reply With Quote
Old November 19th, 2005, 10:35 PM   #9
Des
Traveller

Mjah het gaat om het gebouw ofzo, speciaal ontwerp en ik geloof zelfs onderbracht bij het rijksmonument Olympisch Stadion, dus slopen mag niet...
Old November 20th, 2005, 02:20 PM   #10
Winus
heanig an

Winus's Avatar

Het is allemaal niks. Ik zou liever slanke 2 torentjes van 60 meter zien dan die brede bak die er nu geprojecteerd staat.
Old November 20th, 2005, 02:43 PM   #11
Ramses
In your backyard

Ramses's Avatar

Ze zien er niet uit. De hoge en de lage versies niet. Ik zou gaan voor en andere variant met twee smallere torentjes. Niet zo'n lange muur.

Versie 5:
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2005, 02:50 PM   #12
Winus
heanig an

Winus's Avatar

Ja, doe mij die maar.
Old November 21st, 2005, 06:44 PM   #13
Cymen
StardomFucker

Cymen's Avatar

Nou, ik denk dat we eerst een ontwerp moeten hebben voordat we dit soort plannetjes goed gaan keuren. Eén (of 2 "passende") torentje vind ik wel kunnen, mits het "Plan Zuid waardig" is. Natuurlijk is het een grensgevalletje maar ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn met de kenmerkende buurten.

Old December 1st, 2005, 02:57 PM   #14
supercees
My train goes everywhere!

supercees's Avatar

Ik vind die 2 garages juist prachtig! Gelukkig blijven ze behouden voor de toekomst... ooit komt er een dag dat je ze wel gaat waarderen Sam...

Eén van de garages (de linker) is ontworpen door dezelfde knakker die het OS heeft ontworpen.
Old December 1st, 2005, 03:10 PM   #15
Mojito
f o r u m n i s t

Mojito's Avatar

ze zijn allebei van Jan Wils...
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old December 1st, 2005, 03:21 PM   #16
Tobi
Schopt kont

Tobi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Des
Maximaal toegestane hoogte is 55 meter in verband met Schiphol.
Waar slaat dat nou weer op? Echt, dat schiphol-beleid is zo ontzettend vaag...

Maargoed, erg ambitieus is het dus wederom niet. Dat dikke blok mogen ze lekker in de ijskast zetten. Doe dan maar zoiets als het laatste plaatje hierboven.
Old December 23rd, 2005, 01:56 AM   #17
Duke2004
Registered User

Duke2004's Avatar

In het Parool staat dat het 'hoogte accent' niet door gaat, de maximale hoogte wordt 24 meter. Dit heeft de deelraad van Oud-Zuid besloten. Zucht
Duke2004 no está en línea   Reply With Quote
Old December 23rd, 2005, 01:04 PM   #18
Cymen
StardomFucker

Cymen's Avatar

24 meter vindt ik dan nog steeds te hoog. De buurt is nergens hoger dan 18 meter lijkt me.

Old December 23rd, 2005, 07:00 PM   #19
Killswitch
Registered User

Quote:
Originally Posted by Duke2004
In het Parool staat dat het 'hoogte accent' niet door gaat, de maximale hoogte wordt 24 meter. Dit heeft de deelraad van Oud-Zuid besloten. Zucht
Een hoge toren past ook helemaal niet in die buurt, het Olympisch Stadion moet wel de landmark blijven, niet een betonkolos
Killswitch no está en línea   Reply With Quote
Old January 2nd, 2006, 07:02 PM   #20
Jelluh
Registered User

Jelluh's Avatar

Ik vind die optie 5 wel kunnen, een mooie dubbele toren daar is denk ik wel mooi. Het is ook niet te modern met bijv. glas en metaal.
Jelluh no está en línea   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules