daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Hasselt-Genk

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Old May 28th, 2006, 08:26 PM   #81
superGB
Registered User

superGB's Avatar

Likes (Received): 0

http://www.spaze.be/#playstation : hier vind je de link naar het filmpje dat spaze maakte over de stationsomgeving van hasselt.

is het een en ander nu duidelijker?
wat vinden jullie van de aanpak van dit project?
kijken jullie uit naar de realisatie ervan? zo ja naar wat precies?
kunnen dergelijke futuristische ontwerpen, zo dicht bij een historisch stadscentrum of is dat zoiets als vloeken in de kerk?

jullie reactie graag...
superGB no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 28th, 2006, 08:34 PM   #82
L-er
...

L-er's Avatar

Laat dit alvast een eerste stap zijn in de goede richting en een voorbeeld voor de andere Belgische steden.
L-er no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2006, 05:34 PM   #83
superGB
Registered User

superGB's Avatar

grondplan stationsomgeving

Hier zie je nog ns duidelijk dat de kantoorstrook van opzet een dubbele strook is, met een soort binnentuin en extra gebouwen langs de sporen. dit om de geluidsoverlast van de sporen in te perken. Het stationsgebouw wordt verlengd, over de hele breedte van het stationsplein. Toekomstmuziek dat laatste, en het ontwerp moet nog worden gemaakt. maar wel interessant om de intenties te zien.
Old May 31st, 2006, 06:00 PM   #84
L-er
...

L-er's Avatar

Voor alle duidelijkheid: Waar ergens op die laatste foto bevindt zich nu het huidige stationsgebouw? Kwestie van mij een beetje te kunnen oriënteren.
Old May 31st, 2006, 06:39 PM   #85
superGB
Registered User

superGB's Avatar

het stationsgebouw

maakt deel uit van de lange smalle strook onderaan.
dat is ook de kant van de sporen.
Old June 5th, 2006, 10:35 AM   #86
Zeno2
Registered User

Likes (Received): 2

Ziet er veel belovend uit, alleen over die rechter toren ben ik absoluut niet te spreken.

In frontaal aanzicht is een duidelijke boomstructuur herkenbaar, maar in driedimensionaal aanzicht (zoals we het werkelijk zullen ervaren) lijkt het volume ronduit op een op zijn kant gezette koekendoos. De elegantie is zoek. De twee platte gevels hadden ook opgebouwd moeten zijn uit meerdere ten opzichte van elkaar verspringende vlakken om een geloofwaardige 'onregelmatige boomkruin' te bekomen in alle kijkrichtingen.

Last edited by Zeno2; June 5th, 2006 at 10:52 AM.
Zeno2 no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2006, 02:22 PM   #87
superGB
Registered User

superGB's Avatar

hasselt 'boom'-town !

De boom-uitleg is uiteraard meer metaforisch dan letterlijk bedoeld. zie bijvoorbeeld ook de pier in yokohama van FOA-architecten: die werd de 'golf' genoemd. terwijl je dat er 'letterlijk' moeilijk in kan zien. Ook hier weer 'metafoor'. dat heeft alvast daar de bestuurders-beslissers over de brug gehaald om het nogal futuristische gebouw toch te bouwen. (want het werd nogal gecontesteerd)

het gebouw van jurgen mayer in hasselt is ook een bijzonder gebouw. Je kan er eigelijk vanalles in zien. Een boom, de hasseltse hazelaar, dus ook. komt nog bij dat de hasselaar zich bij deze verklaring meer met het gebouw zal gaan identificeren.

een handige truc dus? eigelijk wel. but: who cares. als dit soort, moeilijk te catalogiseren architectuur daardoor gebouwd wordt...is dat wat mij betreft toegelaten.
Old June 5th, 2006, 04:12 PM   #88
Zeno2
Registered User

Likes (Received): 2

Om het even welke uitleg men eraan geeft, het blijft een plompe doos. Want zo gaat het meestal. Er wordt een ontwerp gemaakt en nadien wordt er een filosofische uitleg aan gekleefd om het boeltje te verkopen aan de buitenwereld. De gevelaanblik heeft trouwens een groot jaren '70 gehalte in mijn ogen :

http://www.spaze.be/images/home/sta1.jpg
Zeno2 no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2006, 04:24 PM   #89
L-er
...

L-er's Avatar

Nou, nou, zo negatief. Het is al heel wat beter dan het gemiddelde project hier in België.
Old June 5th, 2006, 05:56 PM   #90
B!
Registered User

Likes (Received): 51

Eigen mening hé, ik vind het dan weer een knap ontwerp.

En laten we eerlijk zijn, als we kijken naar projecten binnen Limburg (om het even te lokaliseren) is dit wel degelijk architectuur die hoofdstad Hasselt waardig is. En jij (Zeno2) ziet er dan weer een 'plompe' doos in andere vinden het top. Jammer genoeg zal een architect nooit kunnen voldoen aan de eisen van iedereen...

Ik bekijk eerder het geheel. En dat spreekt me erg aan... Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.
B! no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2006, 06:31 PM   #91
L-er
...

L-er's Avatar

Wat gebeurt er eigenlijk met het ACW? Ik kan me niet voorstellen dat dat gebouw gesloopt wordt?
Old June 5th, 2006, 07:30 PM   #92
niels52
Registered User

Het ACW-gebouw blijft gewoon staan, de 'Koperen Dame' komt hierlangs te staan.
niels52 no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2006, 08:09 PM   #93
Ivo
Registered User

Ivo's Avatar

Likes (Received): 67

Quote:
Originally Posted by Zeno2
De gevelaanblik heeft trouwens een groot jaren '70 gehalte in mijn ogen :

http://www.spaze.be/images/home/sta1.jpg

De 1970-stijl (bruin en oranje) is weer helemaal "in".
Ivo no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2006, 08:36 PM   #94
SpOoF
Registered User

Quote:
Originally Posted by superGB
Welke weg is nu de nieuwe directe aansluiting op de grote ring?
SpOoF no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2006, 09:31 PM   #95
L-er
...

L-er's Avatar

Over een nieuwe aansluiting weet ik niks. Die grote weg die je bovenaan op de foto ziet sluit aan op de ring.
Old June 5th, 2006, 10:09 PM   #96
SpOoF
Registered User

Quote:
De twee eerder genoemde gebouwen vormen dan de aanzet van een zone ‘De Strip’, die de hele stationszone met de Grote Ring verbindt. “Daarvoor komt er een weg die het verkeer rechtstreeks van de stationsomgeving en parking naar de Grote Ring zal leiden. Die komt tussen de spoorwegbedding en de gebouwen van De Lijn door. Tijdens de werken zal die weg voor alle verkeer bruikbaar zijn, maar in een volgende fase, als de parking afgewerkt is, zal de weg heringericht worden als busbaan.”
Deze zie ik niet echt op het plan staan, maar naderhand blijkbaar alleen voor busverkeer.
SpOoF no está en línea   Reply With Quote
Old June 6th, 2006, 08:49 AM   #97
Ivo
Registered User

Ivo's Avatar

Likes (Received): 67

Volgens mij: in het verlengde van de weg in de groene strook (het grijze vakje, links onder op het kaartje).
Ivo no está en línea   Reply With Quote
Old June 6th, 2006, 01:41 PM   #98
B!
Registered User

Is dat niet een verdere fase van het project? Ik dacht ook dat er wel degelijk een volledig nieuwe aansluiting kwam met de ring. Rechtstreeks naar het station?

Nu als iemand het zal weten is het Mr. SuperGB: .............................................
Old June 6th, 2006, 05:24 PM   #99
superGB
Registered User

superGB's Avatar

-grijnz-

de direkte aansluiting is er eerst met de busbaan.
in een latere fase wordt inderdaad één van wegen naast de groenstrook doorgetrokken tot aan de grote ring.

architectuur is voor een stuk subjectief natuurlijk. toch blijft het gebouw van mayer een bijzonder ontwerp. en niet alleen voor Limburg. het is wel degelijk architectuur van wereldnivo.

je moet dan ook nog ns rekening houden dat de renderings die we nu te zien krijgen eigelijk nog best wel grofkorrelig zijn.
je ziet bijvoorbeeld nog helemaal niets van de lamellenafwerking die de architect wel al voorzien blijkt te hebben. (vertelde dat in een lezing en stond in de berichten hieromtrent) en die het ontwerp een veel gelaagder en complexer aanzicht zullen geven.
je moet maar ns op de site van de architect kijken. http://www.jmayerh.de/home.htm zie vooral het project metropol parasol in sevilla, http://www.sevilla21.com/metropol.htm dat project is in een verdere fase. én het wordt op dit moment gebouwd. de renderings zijn een stuk scherper daar. ook dat is een project van absoluut wereldnivo

hasselt heeft met mayer een absolute opkomende wereldtop-architect binnengehaald. thats for sure!

Last edited by superGB; June 6th, 2006 at 05:33 PM.
Old June 6th, 2006, 09:10 PM   #100
B!
Registered User

Quote:
Originally Posted by superGB

hasselt heeft met mayer een absolute opkomende wereldtop-architect binnengehaald. thats for sure!

AMEN

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules