|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Mobil & Infra » Fiets / Vélo | Luchthavens / Aéroports | Openbaar Vervoer / Transport en Commun | Spoorwegen / Chemins de fer | Water / Maritime | Wegen / Routes |
![]() |
|
|
Thread Tools | Rate Thread | Display Modes |
|
|
#121 | |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Quote:
Zelf in het auto walhalla de VS, in steden als Houston of LA wordt massaal in OV geinvesteerd, vrije busbanen, lightrail in plaats van extra rijstroken, nieuwe metrolijnen. Neen, de tijd van 2x5 baans snelwegen, verloederde centra van steden die stikken in hun eigen autoverkeer het volbouwen met parkings en malls, hopelijk is dat ooit eens voorbij! Zet je bril op en kijk hoeveel plaats de automobilist nu al inneemt, de honderden vierkante kilometers parkeergarages, de duizenden kilometers snelwegen, de garageboxen in steden, waar ooit stadstuinen waren, de vele kinderen, voetgangers en fietsers, passagiers die elke dag tot slagersvlees vermorzeld worden in het steeds hectischer verkeer. Pfff, altijd maar klagen maar de auto is al lang heel zwaar bevoordeeld. Tijd om plaats terug te nemen! en dat heeft niets met trotskisme te maken, verre van! Maar tja, een maatschappij die vastgeroest is in zijn autoverslaving zal ooit wel uit pure noodzaak naar een efficientere en rationelere mobiliteit moeten gaan, nu al moet je geen visionair zijn om te zien dat het op termijn onhoudbaar is. |
|
|
|
|
|
|
#122 |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
Komaan, Benonie, het is niet zijn schuld dat zijn IQ zo laag is... Het beste is om hem maar te laten doen.
|
|
|
|
|
|
#123 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Hi iedereen.
Ben deze week end in Zurich het is en stad van trams en S-Bhan dus geen metro. Maar ben erg onder de indruk van de S-Bhan werk perfect GEEN MINUUT vetraging comfortabel en snel,elke 20 minuten is er een tot 1H30. Ben echt depresief als ik denk aan onze GEN en de NMBS. Groetjes uit Zwisterland. Patrice |
|
|
|
|
|
#124 | |||
|
Bike It!
Likes (Received): 315
|
Quote:
Quote:
Er zijn 2 problemen van het OV in onze grote steden: 1. De bussen en trams rijden niét leeg, maar dikwijls overvol. 2. De bussen en trams staan dikwijls vast in de files, wegens gebrek aan vrije bus- en trambanen. Oké, sommige tijdstippen van de dag en op delen van het traject (in de nabijheid van de eerste en laatste haltes) zullen er wat minder mensen op de bus zitten. Op weg van en naar de stelplaats zelfs alleen de chauffeur. Een beetje normaal mens weet dat, maar er sluipen dus af en toe anderen binnen op dit forum. Op het platteland en in de kleinere steden zitten er buiten de spitsuren idd wel wat minder mensen op de bus. Daar vraagt dan ook niemand om vrije busbanen. Ook geen probleem dus. Je kan die minder gevulde bussen natuurlijk ook afschaffen, om de met minder grijze hersencellen voorziene medemens een plezier te doen. Maar... 1.Jammer genoeg zijn dat dikwijls terugkeerritten. Bussen die bvb tijdens de spits overvol van het kleine A naar de grote stad B rijden, maar natuurlijk terug naar A moeten. Die zijn op de terugweg dan minder gevuld, maar kunnen nu eenmaal niet met een soort teletijdmachine (ik veronderstel gemakshalve dat iedereen hier tenminste Suske & Wiske kent, alhoewel...) terug naar hun beginpunt geflitst worden. Als je die terugrit dus afschaft, heb je een probleem voor wie een uur later van A naar B wil. Bovendien wil er al eens iemand van B naar A reizen. 2. Als je dus drastisch in het bus- en tramaanbod gaat snoeien door de minder rendabele ritten af te schaffen, veroordeel je de duizenden reizigers die wél van die rustiger ritten gebruik maken, tot de aanschaf en/of het gebruik van een auto. Met alweer enkele tienduizenden auto-solisten extra. Met bijkomende files en parkeerproblemen tot gevolg. En in feite zou je al die grote auto's met plaats voor 5 personen of meer, maar waar alleen de chauffeur in zit (80%) ook moeten 'supprimeren' (wat een rijke woordenschat! Ik val hier bijna van mijn bureaustoel). Nu, om een lang verhaal kort te maken en genieën zoals Jovano gerust te stellen: In Brussel zullen ze géén vrije tram- en busbanen aanleggen om lege bussen te laten rondhossen. Tot zover mijn nederige mening. Als Jovano mij nu ook eens kan uitleggen wat dat met Trotskisme (met een -s-, jawel!) te maken heeft, dan staan we weer een eind verder. Nog een uitsmijter uit Wikipedia: Quote:
Misschien ligt extreem-rechts hem beter?
Austrian, Czech and Slovak Republics, Syria, Rome, NYC to Canada, Stockholm, Brussels, NYC to Richmond, The Netherlands, Bruges, Paris Last edited by Benonie; July 19th, 2009 at 01:02 AM. |
|||
|
|
|
|
|
#125 | ||||
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
Quote:
Quote:
Als je rijbanen wil supprimeren ten voordele van een busbaan, dan moet je er wel voor zorgen dat de bus die daar rijdt een alternatief biedt voor de automobilisten die voorheen op die rijsbaan reden. Het probleem in België is dat men het autogebruik wil beperken nog voor er een alternatief is op gebied van openbaar vervoer. Zo werkt dat natuurlijk niet. Waar blijft die uitbreiding van de metro? Het GEN? Als de mensen kunnen kiezen tussen een uur in hun auto met klimaatcontrole en zelf te kiezen muziek stilstaan, of een half uur in weer en wind te staan koekeloeren om dan als sardienen in een blik in een bus, trein of tram geperst te worden, dan is het niet verwonderlijk waarom er zo weinig mensen de overstap naar het openbaar vervoer maken. En dan zou je willen dat de mensen de auto laten staan, om eerst nog een paar jaar ver met nog meer in dezelfde wagon geperst te worden en tegelijk te hopen dat er ooit eens een fundamentele capaciteits- en gebiedsdekkingsuitbreiding komt? Quote:
|
||||
|
|
|
|
|
#126 |
|
New Brusseleir
|
Enkele sterke punten, crepusculum. Onze ruimtelijke ordening is inderdaad ondermaats, en mede de oorzaak van het huidig verkeersinfarct. En dat het aandeel van alternatieven naar omhoog moet, ook daar ben ik het met je eens. Maar een deel van de maatregelen die Touring afkraakt, zijn niet zomaar pestmaatregelen, de vele vrije busbanen geven een wezenlijk voordeel aan busreizigers, om dit laatste aantrekkelijk te maken. Er mogen op veel plaatsen teveel reizigers zijn voor te weinig bussen, er zijn genoeg plaatsen waar de bus geen populariteit heeft omdat hij gewoon mee in de file staat. Ook andere maatregelen (verkeersdrempels, flitspalen) krijgen geen of weinig krediet.
En daar gaat Touring wat mij betreft teveel de populistische tour op. Alsof het verkeer zoveel vlotter zal lopen als alle busstroken, verkeersdrempels, flitspalen, etc, terug worden weggenomen. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Registered User
|
Niet alleen gaan ze de populistische tour op, ze nemen voortdurend de slachtofferrol aan. Bijvoorbeeld een busstrook is in hun ogen 'automobilistje pesten' omdat die strook anders een rijstrook zou geweest zijn. Hetzelfde met andere duurzame ingrepen zoals bredere voetpaden en autovrije binnensteden. Neen, Touring leeft nog in de jaren '70 wat mobiliteitsinzicht betreft. Feitelijk krijgen clubs als dit veel te veel aandacht in de media.
|
|
|
|
|
|
#128 | |
|
Brussels sprout
Likes (Received): 37
|
Brusselnieuws.be:
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#129 | |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
Quote:
Ik geloof nooit dat 34 % van de Brusselaars met de trein naar het werk gaat. Dit toont nog maar eens aan dat men met dergelijke statistieken goed moet opletten. Ik zou graag eens de cijfers zien voor de Brusselaars, waar ze ook werken. Want die tegemoetkoming voor treinabonnementen zijn alleen nuttig voor niet Brusselse pendelaars. |
|
|
|
|
|
|
#130 |
|
Registered User
|
Een fietspremie voor de fietsende pendelaar ontbreekt ook nog in Brussel... Ze bestaat wel voor mensen die hun nummerplaat laten schrappen, maar dat is in sommige gevallen net iets te radicaal.
mvg JJN |
|
|
|
|
|
#131 | ||
|
Brussels sprout
|
Quote:
U vraagt, wij draaien Meer gedfetailleerde mobiliteitsgegevens/nieuws...Brusselnieuws.be Quote:
Last edited by Bazar; August 26th, 2009 at 09:37 AM. |
||
|
|
|
|
|
#132 | |
|
Brussels sprout
|
Brusselnieuws.be:
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Brussels sprout
|
Interview de Brigitte Grouwels dans La Libre:
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#134 | |
|
Brussels sprout
|
Brusselnieuws.be:
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#135 | |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 45
|
Quote:
|
|
|
|
#136 |
|
Brussels sprout
|
Hoezo? Het verkeer is in Londen toch ook afgenomen na de congestion charge? Misschien niet in alle wijken, maar zeker in de congestion zone...
En hier spreekt men eigenlijk van een andere maatregel, nl. slimme kilometerheffing. Dat heeft een ander effect als een tolsysteem. Als dat op nationaal niveau doorgevoerd wordt, ben ik er echt van overtuigd dat het verkeer zou afnemen. |
|
|
|
|
|
#137 | ||
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 45
|
Quote:
Quote:
Nederland gaat dit invoeren, Vlaanderen ook (toch voor vrachtwagens om te beginnen). In Duitsland en Oostenrijk bestaat dit al voor vrachtwagens... Ik sta er absoluut achter dat dit er overal komt!
|
|
|
|
#138 | |
|
Registered User
|
Quote:
Dat is een altijd al een notoir tegenstander van de congestion charge geweest.
|
|
|
|
|
|
|
#139 |
|
New Brusseleir
|
Inderdaad. Het feit dat de congestion charge zone niet wordt ingekrompen, zelfs afgeschaft, heeft volgens mij meer betekenis.
|
|
|
|
|
|
#140 | |
|
'Zwakke' weggebruiker
|
Autoleners mogen gratis parkeren
Lijkt me een goed idee om autodelen aan te moedigen:
Quote:
Last edited by MartijnK; October 20th, 2009 at 11:53 PM. Reason: Update op Brusselnieuws.be, aanvullingen in groen |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|