daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Retroceder   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Kust & Westhoek

Respuesta

Herramientas Calificación: Calificación de Tema: 7 votos, 5,00 de promedio.
Antiguo 11-04-2010, 20:42:33   #341
Dendieje
Registered User

Likes (Received): 0

‘Hoge gebouwen zijn noodzakelijk'

OOSTENDE - In Oostende heerst een dubbel gevoel over het Europacentrum, nu nog het hoogste gebouw aan de kust. ‘Het is een belangrijk deel van onze skyline geworden. Voor de bewoners is het er prachtig wonen. Maar er zijn zeker ook fouten gebeurd. De inplanting is niet goed, de sokkel is een probleem en er werd te weinig rekening gehouden met windturbulentie', zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Bart Bronders (SP.A).
OostendeToch mag dit volgens Bronders geen hinder zijn om in de toekomst aan hoogbouw te doen. ‘Torens als in Dubai zijn niet op schaal van onze stad, maar hoge gebouwen inplanten is noodzakelijk geworden. Want enkel in de lucht is er nog voldoende plaats. En de nood is hoog, want er komen steeds meer mensen aan de kust wonen.
Dendieje no está en línea   Responder Con Cita

Sponsored Links

Antiguo 11-04-2010, 22:39:00   #342
vank
Near Bruges

Of er meer mensen aan de kust komen wonen betwijfel ik! Ik denk eerder dat de financieel sterkere mensen een tweede verblijfplaats bezitten aan de kust, maar hun domicilie komt niet aan de kust te staan.

Maar waar ik wel akkoord mee ga is die hoogbouw, uiteraard.
Eerst en vooral al omdat we een STOP moeten zetten op de verkavelingen in het hinterland.
(In het hinterland zou de luchthaven moeten kunnen groeien, en dat is mogelijk gezien de stad niet onder de vliegroute ligt).

Ideaal is al het nieuwe project Icon in de wijk Hazegras, die hopelijk het imago van hoogbouw in Oostende wat kan herstellen. Want ik begrijp dat je daar enorm veel tegenstanders zult hebben.
Want je zit niet alleen met oerlelijke appartementen die boven de stad uit torenen, je zit ook met de littekens in het stadweefsel die in het verleden gebeurd zijn!

Hopelijk komt er een ommezwaai in Oostende, en draagt ze eens zorg voor haar erfgoed (beschermen en desnoods opnieuw bouwen) en daarbij heb ik het niet over het alom bekende Belle-epoque dat Oostende vroeger kende maar ook modernisme zoals het voormalig postgebouw en art-deco die de stad (nog) telt, maar voor velen als lelijk ervaren wordt en dus ook het liefst zo snel mogelijk verdwijnt voor een nietszeggend Benidorm-appartement, terwijl dit architectuur is! Weliswaar op dit moment wat verwaarloosd als we het dan over het postgebouw hebben.

Om dan nog even terug te komen op die hoogbouw, ideale locatie is volgens mij het Hazegras.
Ten eerste al omdat men de stationsomgeving wil aanpakken, en daardoor de buurt ook wat meer gaat bloeien, Hazegras kan hier dus goed op inspelen door gemengde bebouwing toe te laten zowel winkelruimte/kantoorruimte als woningen.

En hopelijk eens iets via een wedstrijd en niet alles van de hand van Sleuyter en Versluys!

Door de inbreiding komen veel woningen op de markt, maar moet er zeker ook rekening gehouden worden met de openbare ruimte.
Transparante pleintjes, groene longen en uitbreiding van het Maria Hendrikapark!

Wat betreft die rosse buurt denk ik dat het misschien een idee kan zijn om ook wat te moderniseren, in die zin dat deze activiteit plaats vindt op een binnenplein waarbij er centra voor hulp gevestigd zijn bij de ramen.
Langs alle zijden wordt het binnenplein opengewerkt naar de straatkant waarbij het toch niet vervalt in een 'donker hoekje met een maffiasteegje'.

De zone zal dus wel bereikbaar blijven, alleen wordt het vanaf straatzijde moeilijker waar te nemen waardoor ook het imago van de omgeving verhoogd. Die centra voor hulp zijn alleen maar extra troeven!

Hazegras is een wijk met potentieel!
En nadien moet er naar de rest van Oostende gekeken worden ook op vlak van groen waar het toch ook mooi zou zijn om terug de duinen te herstellen.
Hoogbouw moet nu ook geen 100m. gaan worden, maar een hoogte tussen 40m. en 70m. moet toch kunnen?

Trouwens is er geen dok gedempt onder De Smet De Naeyerbrug? Blootleggen die handel en weg met die parkeerplaatsen!

Última edición por vank fecha: 11-04-2010 a las 22:47:43
vank no está en línea   Responder Con Cita
Antiguo 14-04-2010, 14:48:45   #343
vank
Near Bruges

Misschien moeten we even een aantal projecten bundelen, ik ken nu ook niet alles dus vul gerust aan.
Projecten die reeds gebouwd zijn mogen gemeld worden (kunnen er dan weer uit), als we een lijstje hebben met de projecten die in de toekomst met zekerheid gebouwd worden kunnen we dit topic ook even oplijsten.

Royal Phare

Icon

Modena

Capri

Coccinelle

Royal Albert

Vent de Sable

Misschien

Antiguo 23-04-2010, 21:06:56   #344
Lucb
Registered User

Red face

Cita:
Empezado por vank Ver Mensaje
Of er meer mensen aan de kust komen wonen betwijfel ik! Ik denk eerder dat de financieel sterkere mensen een tweede verblijfplaats bezitten aan de kust, maar hun domicilie komt niet aan de kust te staan.

Maar waar ik wel akkoord mee ga is die hoogbouw, uiteraard.
Eerst en vooral al omdat we een STOP moeten zetten op de verkavelingen in het hinterland.
(In het hinterland zou de luchthaven moeten kunnen groeien, en dat is mogelijk gezien de stad niet onder de vliegroute ligt).

Ideaal is al het nieuwe project Icon in de wijk Hazegras, die hopelijk het imago van hoogbouw in Oostende wat kan herstellen. Want ik begrijp dat je daar enorm veel tegenstanders zult hebben.
Want je zit niet alleen met oerlelijke appartementen die boven de stad uit torenen, je zit ook met de littekens in het stadweefsel die in het verleden gebeurd zijn!

Hopelijk komt er een ommezwaai in Oostende, en draagt ze eens zorg voor haar erfgoed (beschermen en desnoods opnieuw bouwen) en daarbij heb ik het niet over het alom bekende Belle-epoque dat Oostende vroeger kende maar ook modernisme zoals het voormalig postgebouw en art-deco die de stad (nog) telt, maar voor velen als lelijk ervaren wordt en dus ook het liefst zo snel mogelijk verdwijnt voor een nietszeggend Benidorm-appartement, terwijl dit architectuur is! Weliswaar op dit moment wat verwaarloosd als we het dan over het postgebouw hebben.

Om dan nog even terug te komen op die hoogbouw, ideale locatie is volgens mij het Hazegras.
Ten eerste al omdat men de stationsomgeving wil aanpakken, en daardoor de buurt ook wat meer gaat bloeien, Hazegras kan hier dus goed op inspelen door gemengde bebouwing toe te laten zowel winkelruimte/kantoorruimte als woningen.

En hopelijk eens iets via een wedstrijd en niet alles van de hand van Sleuyter en Versluys!

Door de inbreiding komen veel woningen op de markt, maar moet er zeker ook rekening gehouden worden met de openbare ruimte.
Transparante pleintjes, groene longen en uitbreiding van het Maria Hendrikapark!

Wat betreft die rosse buurt denk ik dat het misschien een idee kan zijn om ook wat te moderniseren, in die zin dat deze activiteit plaats vindt op een binnenplein waarbij er centra voor hulp gevestigd zijn bij de ramen.
Langs alle zijden wordt het binnenplein opengewerkt naar de straatkant waarbij het toch niet vervalt in een 'donker hoekje met een maffiasteegje'.

De zone zal dus wel bereikbaar blijven, alleen wordt het vanaf straatzijde moeilijker waar te nemen waardoor ook het imago van de omgeving verhoogd. Die centra voor hulp zijn alleen maar extra troeven!

Hazegras is een wijk met potentieel!
En nadien moet er naar de rest van Oostende gekeken worden ook op vlak van groen waar het toch ook mooi zou zijn om terug de duinen te herstellen.
Hoogbouw moet nu ook geen 100m. gaan worden, maar een hoogte tussen 40m. en 70m. moet toch kunnen?

Trouwens is er geen dok gedempt onder De Smet De Naeyerbrug? Blootleggen die handel en weg met die parkeerplaatsen!
Allemaal goed en wel die hoogbouw in Oostende en meer specifiek op Het Hazegras. Maar.... Sleuyter claimde al in 2006 dat het project Icon einde 2010 klaar zou zijn, terwijl Versluys de verkoop voor het project Modena in de zomer van 2006 begon. Nu zijn we 4 jaar verder, en om eerlijk te zijn denk ik niet dat Icon einde 2010 klaar zal zijn. Versluys heeft zelfs nog geen bouwvergunning voor ALLE verdiepingen die ze willen zetten. Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan ( RUP ) moet nog altijd aangepast worden en Stedenbouw moet de aangepaste plannen dan nog goedkeuren. Als alles met zo'n tempo verder gaat, dan zie ik in de komende jaren nog niet veel hoogbouw op Het Hazegras staan
Lucb no está en línea   Responder Con Cita
Antiguo 23-04-2010, 21:29:46   #345
vank
Near Bruges

Icon zal inderdaad niet klaar zijn eind 2010, voorjaar van 2011 zie ik wel haarbaar.

Zat die brand er voor niets tussen?
Antiguo 24-04-2010, 19:46:47   #346
Lucb
Registered User

Cita:
Empezado por vank Ver Mensaje
Icon zal inderdaad niet klaar zijn eind 2010, voorjaar van 2011 zie ik wel haarbaar.

Zat die brand er voor niets tussen?
De brand op 05/02/2009 was in een werfkeet die inderdaad binnen de muren van het gebouw stond opgesteld. De brandweer van Oostende was snel ter plaatse en kon het vuur ook snel blussen. De arbeiders konden nadien gewoon weer aan de slag. Er gingen wat materialen verloren.

In februari 2009 was men nog bezig met de garages op -1.

Hopelijk zijn de Icon en Modena klaar in 2011. Dan kan het zogenoemd 'La Rambla' van Oostende eindelijk tot zijn recht komen.
Misschien dat er dan eindelijk ook iets beslist is voor de hotelschool en de marinekazerne. Esthetisch verantwoorde hoogbouw moet eventueel ook kunnen.
Antiguo 24-04-2010, 20:35:58   #347
vank
Near Bruges

Cita:
Empezado por Lucb Ver Mensaje
Hopelijk zijn de Icon en Modena klaar in 2011. Dan kan het zogenoemd 'La Rambla' van Oostende eindelijk tot zijn recht komen.
Misschien dat er dan eindelijk ook iets beslist is voor de hotelschool en de marinekazerne. Esthetisch verantwoorde hoogbouw moet eventueel ook kunnen.
Je moet je nog geen zorgen maken, het komt wel in orde.

Op de locatie van de hotelschool (KTA) zou inderdaad wel eens iets moois mogen komen. (Maar verwacht niets binnen de 2 jaar, eerst moet De Lijn verbouwd hebben.)
Vooral omdat je op een toplocatie van station en jachthaven zit.
Hoogbouw hier? Ja, maar ik zou het toch beperkt houden. Aan straatzijde zou ik het toch bij de traditionele 6 verdiepingen houden met een parkje achter het gebouw.

Hoogbouw kan dan nog altijd op de achterliggende kavels.

Ik weet niet of de Churchillkaai nu bebouwd gaat worden of niet? Anders zou 'hoogbouw' zoals aan het MediaCenter hier wel mooi staan. Ook hier zou het wel eens kunnen openbloeien tot een prachtige stationswijk gelegen nabij de jachthaven en de zee.
(Veel woningen, kantoren en retail).

+ het voordeel is dat hier nog niets gebouwd is en de hoogbouw hier zo goed als geen hinder zal vormen (ook niet wat betreft schaduw op de Visserskaai).
Ik zou hier lichtjes een hoogte van 80m. durven zeggen met op het uiteinde een uitschieter.

Men gaat veel ontwikkelen daar, hopelijk ook positief.
Dat station met z'n plastieken afdak valt wat tegen!
Antiguo 19-06-2010, 19:27:55   #348
Lucb
Registered User

Onlangs heb ik toevallig gelezen dat de grote bezieler van dit forum, De Snor, in mei vorig jaar overleden is. Alsnog mijn deelneming aan zijn familie.
Met deze wil ik hem postuum danken voor de vele interessante bijdragen die hij aan dit forum geleverd heeft.

Sinds zijn overlijden is het hier erg stil geworden. Ik wil dan ook een oproep doen aan allen die zich het wel en wee rond de bouwprojecten in Oostende nauw aan het hart ligt,
om blijvend interessante weetjes op dit forum te posten.

Zelf woon ik (nog) niet in Oostende, maar zogauw dit het geval is hoop ik ook verdere bijdragen te kunnen leveren.

Mvg.,

Lucb
Antiguo 19-06-2010, 20:32:52   #349
vank
Near Bruges

Als ik iets ontdek in Oostende zal ik het hier zeker posten, het zou mooi zijn mochten we een 'Projecten en plannen 2011' kunnen openen volgend jaar.

Immobiliënsites afschuimen kan helpen om de opleveringsdatum te weten te komen, via architectensites kun je aan beeldmateriaal en bijkomende informatie komen.
En via de lokale media geraak je ook snel aan nieuws rond aankomende bouwprojecten.

Als we het één en ander kunnen verzamelen, kunnen we het bundelen.
3) Bruges, Belgium (view summary)
Antiguo 20-06-2010, 23:23:28   #350
Rene51
René51

planning Icon en Station omgeving

Ook ik ben nog geen bewonber van Oostende maar wacht vol spanning tot de Icon gereed is.
Zie nog steeds nergens enige planning wanneer deze gereed is, gaat vlgs mij erg langzaam.
Gaat de bouw van de Icon in de vakantie periode door?
Wie weet hoe de status van aanpassingen rondom het station is. Liggen deze op planning.
Rene51 no está en línea   Responder Con Cita
Antiguo 20-06-2010, 23:37:33   #351
vank
Near Bruges

Ik geloof dat ik begin dit jaar gelezen heb dat het in het voorjaar van 2011 af zou zijn. Nog een half jaartje geduld dus.
Antiguo 24-06-2010, 21:37:30   #352
Lucb
Registered User

Cita:
Empezado por Rene51 Ver Mensaje
Ook ik ben nog geen bewonber van Oostende maar wacht vol spanning tot de Icon gereed is.
Zie nog steeds nergens enige planning wanneer deze gereed is, gaat vlgs mij erg langzaam.
Gaat de bouw van de Icon in de vakantie periode door?
Wie weet hoe de status van aanpassingen rondom het station is. Liggen deze op planning.
Ik was gisteren nog in Oostende.

De Icon gaat inderdaad wat langzaam, maar aan de stationszijde zit men nu +- 5 à 6 hoog ! Aan de voorzijde liggen ze wat achter.
Maar nu kan je die speciale 'bootvorm' beginnen zien. Wordt wel mooi ! Maar begin 2011.....

Aan de overkant, bij de Groep Versluys, krijgt het project Modena ook stilaan vorm. Zo te zien zal de 4e verdieping klaar zijn tegen het bouwverlof of ten laatste in augustus.

Normaal gezien mag er niet aan de ruwbouw gewerkt worden in juli en augustus. Maar vorig jaar werd er in augustus hier en daar wel gewerkt. Misschien als het gebouw net iets buiten het toeristisch centrum ligt?

Daar waar het project Royal Phare ( Groep Versluys ) komt is men ook gestart met de voorbereiding voor de bouwwerken.
Het oude pand is al gesloopt.

Rond het station zijn de nieuwe haltes voor de lijnbussen in gebruik genomen.

Mvg.

Lucb
Antiguo 16-07-2010, 23:03:01   #353
vank
Near Bruges

Ontdekte zonet het project 'Elisabeth' door Sleuyter.
Aangezien ik niet weet waar het gebouwd zal worden, zet ik het hier maar neer.

Afbeeldingen is het enige wat uitgelekt is.

Ik heb een vaag vermoeden dat dit in Bredene zal zijn, omdat ze daar met een grootschalig project bezig zijn waar nog niets over bekend is.
Antiguo 17-07-2010, 10:26:42   #354
Iemand
Registered User

Dat is niet in Bredene, maar in Oostende (Elhisabethlaan). Het project in Bredene gelijkt er goed op.

Bredene:

Cita:
Empezado por Iemand Ver Mensaje
Bredene: Odyssea

Iemand no está en línea   Responder Con Cita
Antiguo 19-08-2010, 18:10:28   #355
Lucb
Registered User

Nieuwbouwproject van 25 sociale woningen van start : Heilig Hartschool tegen de vlakte

OOSTENDE - De afbraak van het voormalige schoolgebouw en zaal Cenakel in de Karel Van de Woestijnestraat is gisteren begonnen. Over twee jaar staan er 25 sociale woningen.
De site van drieduizend vierkante meter op de hoek van de Sint Catharinapolderstraat en de Karel Van de Woestijnestraat in het hart van het Westerkwartier was aanvankelijk eigendom van de parochie en dekenij. Tot in de jaren negentig was de Heilig Hartschool er gevestigd en was 't Cenakel in gebruik als toneelzaal. De school verhuisde later naar de Clivialaan. De sociale huisvestingsmaatschappij De Oostendse Haard kocht de grond in 2004 , bracht de stedelijke Sociale Dienst voor Vreemdelingen er in onder en verhuurde ook de toneelzaal.

‘De gebouwen waren zeer oud en bouwvallig en van meet af aan beslisten we er sociale woningen te bouwen', zegt directeur Vanessa Vens van De Oostendse Haard. Toen ook de Sociale Dienst elders een onderkomen vond, kwam het dossier in 2009 in een stroomversnelling. ‘We kregen een bouwvergunning en stelden aannemer Christiaens uit Oostkamp aan om de werken uit te voeren. Ze kunnen de klus klaren in 500 werkdagen en zijn dan klaar voor de zomer van 2012. Het is een van onze grotere projecten, we investeren 3,7 miljoen euro in de bouw.'

Er komen op de site zeventien appartementen met een tot drie slaapkamers en ook acht woningen met vier slaapkamers. ‘Er is nood aan sociale huisvesting voor veel gezinnen en de woningen zullen vrij snel verhuurd worden'.

Maar er is ook gedacht aan de buurt: bewoners werden geïnformeerd over de plannen en kunnen straks wellicht ook een garage huren. ‘Er komen 25 ondergrondse parkings voor de huurders of buurtbewoners. Het is ook voor het eerst dat we op zo'n grote schaal ondergrondse parkeergelegenheid aanleggen. We willen de parkeerdruk op de buurt, met in de nabijheid een school, niet verhogen.'

Een andere nieuwigheid is de gemeenschappelijke tuin. ‘Middenin de site komt een tuin voor de bewoners. Open ruimte en groen zijn belangrijk voor wie in de stad woont en daarom plannen we een grote open ruimte bij het gebouw. De ruimte komt er naast de individuele terrassen', zegt Vanessa Vens.

De afbraak die halfweg augustus startte, zal wellicht einde september al afgelopen zijn; dan beginnen meteen de nieuwbouwwerken, die tegen april 2012 af moeten zijn.

Bron : Het Nieuwsblad
Antiguo 03-09-2010, 15:58:31   #356
vank
Near Bruges

Botste zonet op een aantal afbeeldingen van de renovatie van het Revalidatiecentrum Koninklijke Villa.

Antiguo 04-09-2010, 00:18:45   #357
vank
Near Bruges

Cita:
Empezado por Iemand Ver Mensaje

Dat is niet in Bredene, maar in Oostende (Elhisabethlaan). Het project in Bredene gelijkt er goed op.

Bredene:
Heb een gerucht opgevangen dat het niet om dit zou gaan.
Ik dacht eerst aan Bredene, maar het zou in Knokke-Heist komen?
Antiguo 20-09-2010, 12:40:26   #358
freakuentlifeform
Registered User

Iemand al zicht op de visuele plannen voor het cenakel?

... of foto's van de werkzaamheden
(ik heb 10 jaar in de St Catharinapolderstraat gewoond)

Última edición por Puinkabouter fecha: 20-09-2010 a las 20:13:56 Razón: 2>1
freakuentlifeform no está en línea   Responder Con Cita
Antiguo 20-09-2010, 13:22:23   #359
Rene51
René51

Ik zie al een tijdje niets nieuws meer van gebouw Icon in Hazegras. Kan iemand nog eens wat foto's plaatsen betreffende de status of dit gebouw.
Dit eigenlijk ook voor aanpassingen bij het station, hoe staat het daar mee?
Rene51 no está en línea   Responder Con Cita
Antiguo 08-10-2010, 13:01:18   #360
freakuentlifeform
Registered User

Última edición por Puinkabouter fecha: 08-10-2010 a las 15:21:46 Razón: 2>1 en één paar img-tags per foto volstaat wel
freakuentlifeform no está en línea   Responder Con Cita

Respuesta

Herramientas
Califica este Tema
Califica este Tema:

Normas de Publicación