daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old May 25th, 2009, 04:02 PM   #81
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 329

Inderdaad!
Hoe moeilijk de nmbs ook kan doen, je kan moeilijk de voordelen van El Piett voor bus- en treinreizigers negeren. Er is daar een zee van ruimte die nu voor lege auto's wordt voorbehouden. En dat op één van de belangrijkste OV-knooppunten van de provincie!

@ El Piett. Stuur deze photoshop gerust door naar De Lijn, de NMBS en de bevoegde schepen van mobiliteit en de bevoegde Vlaamse en federale ministers.
Baat het niet, schaadt het niet.
Benonie no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 3rd, 2009, 11:50 PM   #82
Peter Dedecker
Registered User

Peter Dedecker's Avatar

Likes (Received): 0

Ter info: vandaag stuurde N-VA Gent dit persbericht en werd de eerste symbolische spadesteek voor de tunnel georganiseerd. Hopelijk morgen in de pers.

Zowieso hoop ik na de verkiezingen meer mensen te mobiliseren voor dit thema. Ik heb alvast een aantal contacten gelegd met mensen met zin voor concrete actie.
Peter Dedecker no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2009, 10:21 PM   #83
Peter Dedecker
Registered User

Peter Dedecker's Avatar

Vandaag was er een infovergadering ivm het project Oude Dokken. Ik vroeg schepen Temmerman ook nog even in hoeverre de tunneloptie nog weerhouden wordt, maar deze is volgens haar quasi definitief begraven door het Vlaams Gewest om puur budgettaire redenen, geen technische. Een reden te meer om wakker te schieten, denk ik! De verkiezingen zijn voorbij, ik heb weer iets meer tijd hiervoor.
Old June 10th, 2009, 12:57 PM   #84
Krookpunt
Registered User

Likes (Received): 2

"Tunneloptie begraven"? Zo kan men wellicht de brugoptie "ophemelen"
Ernstig nu: bedankt, Peter, voor de verkiezingsflyer op mijn aan het Dampoortstation geparkeerde fiets. Dat is tenminste een realistische optie.
Krookpunt no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2009, 01:23 PM   #85
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 1

Ik ben zeker en vast ook voorstander van de tunneloptie, omdat dit het beste in de buurt zou passen. Nu, als er geen geld is voor een tunnel dan zal men wellicht naar de goedkoopste manier zoeken en dat is hier spijtig genoeg het geval. Waar zou men het geld vandaan moeten halen, Peter?
Old June 10th, 2009, 02:44 PM   #86
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

van de Vlaamse overheid. Maar aangezien deze miljarden zal moeten besparen zal dit er niet van komen. Tenzij men prioriteiten stelt.
Voor die tunnel mag men niet besparen vindt ik. Binnen een x-aantal jaren die brug weer afbreken om dan een stedenbouwkudig verantwoorde tunnel aan te leggen zal nog meer geld kosten. Daarbij moet die tunnel er komen in combinatie met een heel project voor een nieuwe Dampoortsite.

Aangezien Termonde verkozen is voor de regionale verkiezingen, moet hij maar samen met zijn partij dit afdwingen met de onderhandelingen. Zo moeilijk kan dit niet zijn.. Dan zal sp.a wel iets toegeven op een ander vlak.

Ik ken een andere burgemeester van spa, die tenminste opkomt voor zijn stad.
Unkown Student no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2009, 03:25 PM   #87
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Termont is wel verkozen, maar zal niet zetelen - hij zegt niet te willen cumuleren. Maar er zijn effectief nog nooit zo veel Gentenaren voor het Vlaams Parlement verkozen: 8 (allez, 7 eigenlijk, want Termont wordt vervangen door een Dendermondenaar). En als ge er nog randbewoners meetelt, zijn het er 12.

Als SP-A in de regering wordt opgenomen zou het zelfs kunnen dat er een Gentse minister in zit (Freya Van den Bossche), en dat zij dan als parlementslid vervangen wordt door Karin Temmerman - dat is de Gentse schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen. Als het zo verloopt dat kan er misschien nog wat inzitten voor de spoedige aanpak van de Dampoort. Al heb ik eigenlijk de indruk dat de Gentse SP-A de optie voor een tunnel al heeft laten vallen.

Overigens is Helga Stevens, lijsttrekster van de N-VA, ook verkozen. En zoals we weten uit dit topic streven zij ook naar de tunneloptie. Hopelijk kan zij ook wat gewicht in de schaal leggen...
Old June 11th, 2009, 12:18 AM   #88
Peter Dedecker
Registered User

Peter Dedecker's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kristof VG View Post
van de Vlaamse overheid. Maar aangezien deze miljarden zal moeten besparen zal dit er niet van komen. Tenzij men prioriteiten stelt.
Voor die tunnel mag men niet besparen vindt ik. Binnen een x-aantal jaren die brug weer afbreken om dan een stedenbouwkudig verantwoorde tunnel aan te leggen zal nog meer geld kosten. Daarbij moet die tunnel er komen in combinatie met een heel project voor een nieuwe Dampoortsite.
Inderdaad. Liever X jaar langer wachten op een oplossing, dan nu in alle haast een snelle en goedkope oplossing. Desnoods moet men die gehuurde brug van op The Loop daar maar een jaartje plaatsen ;-)

Of nee, dat hebben ze al eens gedaan...

Quote:
Ik ken een andere burgemeester van spa, die tenminste opkomt voor zijn stad.
Goh, die burgemeester was ook altijd voorstander van de Lange Wapper, tot het protest een beetje te groot werd en hij zijn kar gekeerd heeft. En zo hard kwam hij in het parlement niet op voor zijn stad, tel daarvoor maar eens zijn tussenkomsten, vragen en interpellaties. Tijdens de bespreking van het rapport van ARUP-SUM enkele maanden geleden spraken sommigen zelfs van een primeur: de burgemeester van Antwerpen die voor het eerst zijn mond opendeed in het Vlaams Parlement ;-)

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Termont is wel verkozen, maar zal niet zetelen - hij zegt niet te willen cumuleren. Maar er zijn effectief nog nooit zo veel Gentenaren voor het Vlaams Parlement verkozen: 8 (allez, 7 eigenlijk, want Termont wordt vervangen door een Dendermondenaar). En als ge er nog randbewoners meetelt, zijn het er 12.

Als SP-A in de regering wordt opgenomen zou het zelfs kunnen dat er een Gentse minister in zit (Freya Van den Bossche), en dat zij dan als parlementslid vervangen wordt door Karin Temmerman - dat is de Gentse schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen.
Inderdaad

Quote:
Al heb ik eigenlijk de indruk dat de Gentse SP-A de optie voor een tunnel al heeft laten vallen.
Yup, Temmerman leek me gisteren daarvoor nogal fatalistisch.

Quote:
Overigens is Helga Stevens, lijsttrekster van de N-VA, ook verkozen. En zoals we weten uit dit topic streven zij ook naar de tunneloptie. Hopelijk kan zij ook wat gewicht in de schaal leggen...
We zullen alleszins ons best doen daarvoor. Ik heb alvast een parlementair vraagje hierover klaargelegd voor zodra het parlement samenkomt. Concreet over de vergelijking (tracé's en kostprijs) van beide opties.
Old June 11th, 2009, 11:30 AM   #89
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peter Dedecker View Post
Goh, die burgemeester was ook altijd voorstander van de Lange Wapper, tot het protest een beetje te groot werd en hij zijn kar gekeerd heeft.
Tging over Tobback, aangezien hij wel een tunnel heeft verkregen voor zijn station! Er zijn trouwens zo veel voorbeeld van tunnel onder of naast een station; Leuven, Sint-Niklaas, binnen enkele jaren Mechelen..

Alleen Gent-Dampoort, als poort naar de oude binnenstad Gent misschien een viaduct.. Te gek om los te lopen! Dat er nog altijd geen masterplan is voor Gent-Dampoort, ook te gek om los te lopen!
Sommige mensen doen echt geen moeite in Gent.. Dat is nochtans gewoon een studie uitschrijven en een minimaal budget daarvoor vrijmaken! De uitvoering van dat masterplan is toch maar voor binnen een 10tal jaar! (Zie masterplan Oude Dokken, af in 2005 en begin pas in 2011..). Zucht.
Old June 11th, 2009, 11:43 PM   #90
Peter Dedecker
Registered User

Peter Dedecker's Avatar

Ah, Tobback, inderdaad, dat is geheel andere koek. "den TGV stopt hier of ik leg mij ervoor" :-D

Mooie voorbeelden die je aanhaalt trouwens. En idd, Leuven is op dat vlak echt prachtig, met die parking (De Bond) onder het plein die je rechtstreeks ondergronds vanaf de ring kan binnenrijden. Super gewoon. Dat zouden we aan Dampoort ook kunnen gebruiken, en nog geen klein beetje. Al ben je aan Dampoort al misschien net iets te ver in het centrum, een P+R in Oostakker (met dan wel een rechtstreekse tram ipv een bus die eerst een sightseeing tour maakt) is dan wellicht beter.

We moeten echt alles op alles zetten om zo'n rotviaduct daar te vermijden.
Old June 15th, 2009, 05:24 PM   #91
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peter Dedecker View Post
We moeten echt alles op alles zetten om zo'n rotviaduct daar te vermijden.
Je kan eens proberen onderhoren bij de UGent, ik denk maar aan de opleiding stedenbouw? Als de studenten een projectwerk omtrent het Dampoortstation kan laten maken, en als je wat mensen uit de academische wereld mee hebt..
Old June 15th, 2009, 11:57 PM   #92
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 46

Quote:
Je kan eens proberen onderhoren bij de UGent, ik denk maar aan de opleiding stedenbouw? Als de studenten een projectwerk omtrent het Dampoortstation kan laten maken, en als je wat mensen uit de academische wereld mee hebt..
Daar zit alleszins al een hele grote tegenstander van (langewapper)viaducten

Ik denk ten andere dat er niet snel een brug of laat staan een tunnel zal komen? toch niet de eerst komende jaren...
Old June 16th, 2009, 09:41 AM   #93
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Daar zit alleszins al een hele grote tegenstander van (langewapper)viaducten
Ik heb dan ook meer het gevoel dat de LW eerder een architecturaal project is, dan wel een slim stedenbouwkundig project. Maar das off topic.

Gent moet slimmer zijn. In Leuven hebben ze al door dat een sterke architectuur een stad in leven zet én op de kaart plaatst van investeerders.
De waarde van je eventueel toekomstige kantoren aan het station dalen gewoon in prijs als er een paar meter verder een lawaaierig viaduct is. Weinig waarde, weinig investeerders etc.. Je moet durven investeren in een mooie stad!

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Ik denk ten andere dat er niet snel een brug of laat staan een tunnel zal komen? toch niet de eerst komende jaren...
Klopt, maar het zou goed zijn dat men nu al nadenkt over een masterplan hé. Als je volgend academiejaar een projectwerk kan opstarten over de Dampoort heb je al een statement gemaakt.
Als er na die plannen van de UGent ook het stadsbestuur in actie schiet, en ook een wedstrijd voor een masterplan uitschrijft dan zijn we onmiddellijk al in 2011-2012.
Asl men dan nog de tunnelconstructie moet berekenen én nog bouwen, dan is de tunnel in het meest hoopgevende geval pas af in 2014.

Het is gewoon een must dat men zo snel mogelijk een masterplan opstelt voor een OV-knooppunt (tramsporen De Lijn + NMBS station), wegen infrastructuur, wooneenheden/kantoren én ontspanning of verlaagde kaaien aan de Dampoort zelf.
Old June 21st, 2009, 12:28 AM   #94
Peter Dedecker
Registered User

Peter Dedecker's Avatar

Naar ik vernomen heb, is men zelfs al voorbij een wedstrijdconcept waarbij drie projecten weerhouden werden en er uiteindelijk eentje uitgekozen is voor de bouw van dat viaduct. De informatie was echter nogal warrig, ik hoop nog bevestiging te krijgen uit andere bronnen. In dat geval moeten we dringend een tandje bijsteken. Omdat het nog een tijdje kan duren eer ik via het parlement aan de bewuste pro-viaduct studie geraak (dat zal pas na het zomerreces zijn) heb ik via het decreet "openbaarheid van bestuur" die gegevens opgevraagd. Binnen de 14 dagen (wettelijk) moet daarop een eerste antwoord komen, waarna er nog X dagen zijn om alle details (voor zover mogelijk) te bezorgen. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik plan een dezer nog een opiniestuk.
Old June 29th, 2009, 10:13 AM   #95
el piett
fly me to the moon...

el piett's Avatar

Als je ziet wat de protestbeweging in A'pen tegen de Lange Wapperbrug teweeg gebracht heeft, kan een soortgelijk protest in Gent de tunneloptie misschien aantrekkelijker maken voor het stadsbestuur (en het gewest)
el piett no está en línea   Reply With Quote
Old June 29th, 2009, 11:15 AM   #96
a-gent
Registered User

a-gent's Avatar

VT4 pragramma 'The Block' gaat dit jaar door in het dampoorthof naast het dampoort station lees ik zonet in de krant . -Hier een artikel- ..

In 2009 strijkt The Block neer in Gent, de stad van de stroppendragers. Eind juni starten de opnames van het grootste verbouwavontuur van Vlaanderen. Niet alleen de Gentse Feesten zullen voor de ambiance zorgen deze zomer.

Momenteel wordt een oude industriële textielsite omgebouwd naar een uniek woonproject aan de rand van de Gentse binnenstad. Op de site van The Block worden twaalf lofts, vijf appartementen en een gigantische daktuin in gemeenschappelijk groen ingeplant. De vier duo’s van The Block Gent zullen 4 quasi identieke loft volledig inrichten.

The Block is gelegen op een boogscheut van het bekende Dampoort-station. Deze buurt ligt net buiten het historische centrum van Gent en vormt de overgang naar de Gentse kanaalzone. De vernieuwing van dit levendige stadsdeel wordt voor de stad Gent één van de belangrijkste realisaties van de komende decennia. De stad Gent investeert zwaar om dit stadsdeel op te waarderen tot de tweede poort naar Gent.
a-gent no está en línea   Reply With Quote
Old June 29th, 2009, 11:43 AM   #97
Dequal
Architecture Student

Dequal's Avatar

Likes (Received): 17

Quote:
Originally Posted by a-gent View Post
VT4 pragramma 'The Block' gaat dit jaar door in het dampoorthof naast het dampoort station lees ik zonet in de krant . -Hier een artikel- ..

In 2009 strijkt The Block neer in Gent, de stad van de stroppendragers. Eind juni starten de opnames van het grootste verbouwavontuur van Vlaanderen. Niet alleen de Gentse Feesten zullen voor de ambiance zorgen deze zomer.

Momenteel wordt een oude industriële textielsite omgebouwd naar een uniek woonproject aan de rand van de Gentse binnenstad. Op de site van The Block worden twaalf lofts, vijf appartementen en een gigantische daktuin in gemeenschappelijk groen ingeplant. De vier duo’s van The Block Gent zullen 4 quasi identieke loft volledig inrichten.

The Block is gelegen op een boogscheut van het bekende Dampoort-station. Deze buurt ligt net buiten het historische centrum van Gent en vormt de overgang naar de Gentse kanaalzone. De vernieuwing van dit levendige stadsdeel wordt voor de stad Gent één van de belangrijkste realisaties van de komende decennia. De stad Gent investeert zwaar om dit stadsdeel op te waarderen tot de tweede poort naar Gent.
En hier een video erover: http://www.hln.be/hln/nl/3808/Showbi...-stelten.dhtml
Old June 29th, 2009, 12:36 PM   #98
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 46

Dat kan je dan perfect volgen vanaf de perrons
Old June 29th, 2009, 03:20 PM   #99
SeirD
Registered User

Wie weet (lees: hopelijk) heeft de media aandacht een positief effect op de bereidwilligheid om niet bij de pakken te blijven zitten met dit stadsdeel met een enorm potentieel.
SeirD no está en línea   Reply With Quote
Old July 9th, 2009, 03:31 AM   #100
Peter Dedecker
Registered User

Peter Dedecker's Avatar

Hoewel het decreet openbaarheid van bestuur me een antwoord binnen de 15 kalenderdagen garandeert, heb ik nog steeds niets ontvangen van de bevoegde diensten op mijn vraag naar de gegevens ivm de keuze voor het viaduct ipv de tunnel. Ik hou jullie op de hoogte.

Reply

Tags
dampoort, gent

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules