daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Old February 22nd, 2011, 07:09 PM   #361
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 929

Dat gebouw wordt afgebroken en de Koninklijke BAM mag daar zelf een project opstarten. Wat zij ermee van plan zijn weet ik niet. Aangezien het sinds kort mogelijk is voor privé-ondernemingen om studentenhomes te bouwen zou het mij niet verwonderen als er ook een home komt.

Sponsored Links

Old February 22nd, 2011, 07:19 PM   #362
PieterjanLauwers
Registered User

Likes (Received): 1

Als ze dat doen kunnen ze misschien eens de homes die er nu staan renoveren en/of vernieuwen.
PieterjanLauwers no está en línea   Reply With Quote
Old February 22nd, 2011, 07:53 PM   #363
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Daar heeft die Koninklijke BAM niets in te zeggen, want zij zijn er de eigenaar niet van. Dat zou de Unief zelf moeten doen... Als ik de Unief was zou ik die homes wel verkopen aan de privésector zodat die ze kan renoveren en verhuren. Zo wordt de boel gemoderniseerd maar heeft de onderwijsinstelling er geen kosten aan. Die centjes kan ze dan misschien investeren in een groot auditorium of renovaties aan oude lesgebouwen.
Old February 24th, 2011, 01:00 PM   #364
BVS
Registered User

Likes (Received): 0

Het zit allemaal nogal ingewikkeld in mekaar...

Koninklijke BAM heeft helemaal geen zeggenschap over wat er op de site Overpoort zal komen, wat zij zijn 'gewoon' de aannemer van het project. Het BDFM-project Kantienberg werd afgesloten tussen de Ugent en het (tijdelijke) consortium Katienberg NV, waarvan ING Real Estate een grote financier was.

Aan het project Kantienberg is echter ook de erfpacht (!) van de site Overpoort gekoppeld. Als ik dit juist interpreteer wil dit zeggen dat het tijdelijke consortium voor een afgesproken tijdspanne deze terreinen van de Ugent in concessie krijgt (en dus mag doen wat ze wil?).

Recent heeft ING RE zijn activiteiten in België echter stopgezet, en die zijn deels overgenomen door Wereldhave Belgium, een grote vastgoedspeler die voornamelijk in winkelcentra investeert...
Wat die dus exact van plan zijn in de Overpoort weet ik ook niet, maar het zal wellicht (hoop ik) wel Uniefgerelateerd moeten zijn.
Soit, hopelijk is het wat duidelijk en niet té saai geformuleerd En ik hoop dat het allemaal wat klopt, tenslotte ben ik geen financieel expert...

En als je je afvraagt wat mijn bron is: de verslagen van de bouwcommissie van de Ugent. Iederen student/medewerker kan deze (mits inloggen) downloaden en lezen, staat vol met interessante weetjes!
BVS no está en línea   Reply With Quote
Old February 26th, 2011, 12:46 AM   #365
PieterjanLauwers
Registered User

Je kan als student aan veel als je je inlogd, maar het vinden is iets anders. Bedankt voor de toch verduidelijkende uitleg
PieterjanLauwers no está en línea   Reply With Quote
Old February 28th, 2011, 03:45 PM   #366
BVS
Registered User

http://www.ugent.be/nl/univgent/bestuur

onder 'centrale adviesorganen' vind je 'bouwcommissie' terug.

Veel leesplezier!
BVS no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2011, 04:48 PM   #367
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Bedankt voor de rechtzetting BVS

Ik plaats nog eens een updateje, van een zonnige dinsdag 08-03-2011:

1.

Eerder die dag had ik namelijk vanaf de Marcellisbrug gezien dat men de laatste torenkraan van deze bouwplaats aan het afbreken was. Leek me een prima aanleiding voor een fotoreeks - naast het aangename lenteweertje uiteraard.

2.

De twee nieuwbouwen van de Kantienberg samen met een stukje Voetweg.

3.

Het U-vormige, laagste gebouw langs de Benedictijnenstraat en de Voetweg.

4.

Een doorkijkje vanaf de Voetweg door wat ongetwijfeld een inkompartij wordt, naar een van de binnenpleinen van het complex.

5.

Doorkijk naar hetzelfde binnenpleintje vanaf de Benedictijnenstraat. Hier begint ook het pad - met brug tegen het hoogteverschil - richting studentenresto aan de waterkant.

6.

Kraanpuzzelstukjes

7.

Vanuit Stalhof, met Home Fabiola, een van de oudste, op de voorgrond.

8.

Binnenplein van het U-gebouw. Er zijn feitelijk 2 pleintjes: een hooggelegen en een laaggelegen. Onder het hoge plein zitten fietsenstallingen, die bereikt kunnen worden vanaf het lage plein. Ahja.

9.

Het is enigszins spijtig dat er niet nog een extra bouwlaag op het U-vormige gebouw is gekomen, enerzijds omdat daarvoor een uitsparing was voorzien in de westgevel van het 'diamanttorentje' en anderzijds ook omdat er zo nog enkele tientallen extra studentenkamers hadden kunnen gerealiseerd worden.

Maar tegelijk: door het uitblijven van die bouwlaag, bewaar je vanaf de hoek Stalhof/JF Willemsstraat wel een zicht op de koepel van de Sint-Pietersabdij, en ook op de toren (cf. vorige foto).

10.

Het middelste binnenplein kon moeilijk gefotografeerd worden, aangezien men daar dus bezig was met het demonteren van die kraan. Uit de renderingetjes leid ik af dat dit pleintje een groene aanleg krijgt, met een pelouseke en een paar boompjes. Het aanplantingsseizoen is wel bijna gepasseerd ondertussen...

11.

Zware kraan precies

12.

Het derde binnenplein van het complex, waar je duidelijk de brug kan zien, die zich op de hoogte van de Benedictijnenstraat bevindt. Ik vraag mij af of de grote vensterdeuren op de gelijkvloers koten verhullen, dan wel gemeenschappelijke ruimtes. Als dat koten zijn, is dat wel behoorlijk luxueus. En ook wel een beetje risqué: er loopt 's avonds altijd wel wat zat crapuul rond in die buurt...

13.

Nog eens de telescopische kraan en de hellende straat.

14.

Er is nog wat werk aan de plaatsing van de brandtrappen.

15.

De Scheldegevel met de twee erkers van de resto en de reeks kleine balkonnetjes. De omgevingsaanleg tussen deze gebouwen en de Schelde is nog niet voor zometeen.

16.

En nog eens het Stalhof.

17.

Zicht vanaf Ter Platen.

18.

En nog een zichtje vanaf de Stropkaai met de Scheldepunt mee in beeld. Merk op hoe hoog de telescopische kraan is - 't zal niet veel schelen van 90 à 100 meter.

Voilà, we zijn weer mee. Ik heb gisteren nog een hele hoop andere updates gemaakt, die nog dienen ingeblikt te worden. Dat zal pas voor later vanavond of morgen zijn.
Old March 9th, 2011, 05:00 PM   #368
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 1065

Héél chique!! (de foto's én de gebouwen). Het werken met de niveauverschillen, de binnenpleinen, de retro-look, de detailering, de ritmiek in de gevel, het studentenrestaurant ... Allemaal heel knap naar mijn mening!

Het zal ook eens goed moeten regenen om al de zoutafzettingen op de bakstenen weg te spoelen...
Old March 9th, 2011, 05:00 PM   #369
Davey Okuda
Pro Progression

Davey Okuda's Avatar

Zalige foto's! Zeker nummer 11
Thx for it

Last edited by Puinkabouter; March 9th, 2011 at 06:06 PM. Reason: dubbelpost samengevoegd
Davey Okuda no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2011, 08:05 PM   #370
bobke90
Registered User

bobke90's Avatar

Waarom zijn er eigenlijk maar vier verdiepingen op het u-vormig gedeelte? Ik vind dat wel wat versplilling van de zware funderingen. Men kon er gerust nog twee à vier verdiepingen bij kunnen doen. (al de oudere homes zijn acht of meer)

Ja, die kraan, is een echte mastadont, imens groot als je ernaast staat.

Weet iemand eigenlijk, waarom de verlichting van die fietsenstalling altijd brand (s'nachts), ook allerlei van die zeer zware spots. Echt wel energieverspilling ze.
Old March 9th, 2011, 08:40 PM   #371
joshsam
JR

joshsam's Avatar

Likes (Received): 1861

Aah, klassieke gebouwen met bakstenen, ik ben er helemaal voor te vinden! Die retro look past hier heel goed! Doet me zelfs aan de jaren 50 denken!
Old March 10th, 2011, 01:00 PM   #372
himbaman
Registered User

himbaman's Avatar

Likes (Received): 25

Zéér knappe foto's, Puinkabouter, ambities om architectuurfotograaf te worden?
Mij doet de architectuur vooral denken aan het Baksteen-modernisme van architecten als Dudok, uit de jaren 30', maar dan met een moderne twist. Het refereert ook wat naar het "Scheldeoord"
Mooi!

Last edited by himbaman; March 10th, 2011 at 01:09 PM. Reason: 2>1 bedankt, had per ongeluk 2x op post geklikt
himbaman no está en línea   Reply With Quote
Old March 10th, 2011, 02:38 PM   #373
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Quote:
Originally Posted by himbaman View Post
ambities om architectuurfotograaf te worden?
Eigenlijk wel. Ik zit nu in mijn tweede jaar fotografiestudies in Antwerpen en ik hoop die richting uit te kunnen wanneer ik afstudeer

De komende maanden zal er niet geweldig veel meer veranderen aan de buitenkant van dit complex. Ik hoop in september/oktober een updaterondje te kunnen maken met wat interieurbeelden, ingerichte binnenpleinen en een draaiende resto. Ik ben benieuwd of de binnenkant even gezellig en geborgen overkomt als de buitenkant ^_^
Old March 11th, 2011, 03:29 PM   #374
Jongeheer
Registered User

Jongeheer's Avatar

Likes (Received): 208

Ik ben niet de eerste die het zegt: maar je moet eens een boek uitbrengen! Uw flickrpagina bv. is echt goud waard.
Old March 11th, 2011, 09:11 PM   #375
Davey Okuda
Pro Progression

Davey Okuda's Avatar

wat jongeheer zegt is volledig waar,
toen ik mijn broer -die overigens verstand heeft van zulke zaken- je foto's op flickr toonde zei die: "Wow die kerel heeft talent"
maar niks wat je nog niet wist uiteraard, puinkabouter
Davey Okuda no está en línea   Reply With Quote
Old March 12th, 2011, 02:33 AM   #376
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Bedankt voor de complimentjes. Om 't af te leren een fotootje dat illustreert hoeveel je van dit alles kan zien vanaf het Gravensteen:

Niet veel, maar toch een hoekje van het 'diamanttorentje'.
Old March 13th, 2011, 08:38 PM   #377
fraBELGIUM
Registered User

fraBELGIUM's Avatar

Hoe noemt dat torentje rechts op de voorgrond? Ik ben er altijd van onder de indruk als ik naar Gent ga
fraBELGIUM no está en línea   Reply With Quote
Old March 13th, 2011, 08:56 PM   #378
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Dat is de uurwerktoren van het voormalige Postgebouw, sinds een jaar of tien omgedoopt tot Post Plaza. De architect ervan is Louis Cloquet, die ook het Sint-Pietersstation heeft ontworpen.
Old April 27th, 2011, 04:47 PM   #379
bobke90
Registered User

bobke90's Avatar

Ik zag gisteren toen ik terug in gent was, dat ze bomen hebben gepland op het trottoir aan de kant van de oude homes. Of ja bomen, laat me maar zeggen een paar boompjes maar. Echt belachelijk dat ze er maar zo weinig zetten (er is nog zeer veel plaats tussen).
Old April 27th, 2011, 11:48 PM   #380
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 138

Mja; vooral aan de hoek met de Benidictijnenstraat met het Stalhof was er wel plaats voor nog 2 bomen extra. Wel typisch, heel brede kale troitoirs, terwijl onze steden juist zo veel last hebben van teveel verhardingen.
Ook in de Voetweg is er een nieuwe boom, vult wat de leegte op van het kale betonnen 'studentenplein'. Hopelijk komt er nog een boom op de andere hoek, nu wordt dat nog gebruikt voor de werf.
Maar ik moet zeggen dat het de laatste tijd meer en meer opvalt dat de stad veel inspanningen doet om nieuwe straatbomen te planten.

Last edited by snot; April 28th, 2011 at 12:15 AM.
snot no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules