daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old April 6th, 2009, 12:40 PM   #81
Krookpunt
Registered User

Likes (Received): 7

Quote:
Originally Posted by Secondminister View Post
Welke buitenlander rijdt Gent nu binnen via de Palinghuizen ?
Wat een rare redenering. Waarlangs de buitenlander Gent binnenrijdt is toch geen criterium. Waarom zouden Michiel Hendrickx en Laurens De Keyzer destijds deze zichtlijn gekozen hebben om de kaft van hun boek "Over Gent" te illustreren? Overigens is het ooit anders geweest: in de 18e eeuw was het naderen van Gent via de Brugsevaart een belevenis, voor wie zich de Bargie en zijn beroemde keuken kon permitteren.
Krookpunt no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old April 6th, 2009, 11:36 PM   #82
Secondminister
Registered User

Secondminister's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Krookpunt View Post
Wat een rare redenering. Waarlangs de buitenlander Gent binnenrijdt is toch geen criterium. Waarom zouden Michiel Hendrickx en Laurens De Keyzer destijds deze zichtlijn gekozen hebben om de kaft van hun boek "Over Gent" te illustreren? Overigens is het ooit anders geweest: in de 18e eeuw was het naderen van Gent via de Brugsevaart een belevenis, voor wie zich de Bargie en zijn beroemde keuken kon permitteren.
Ik heb het wel over rijden hé Frans (euh, krookpunt), een moderne variant van transport. De bargie was varen en "Over Gent" is publiceren.
Secondminister no está en línea   Reply With Quote
Old June 2nd, 2009, 04:04 PM   #83
a-gent
Registered User

a-gent's Avatar

De Toekomst Van De Rabotsite .

Heel intressant !

http://www.woningent.be/downloads/Ra...8Maart2009.pdf
a-gent no está en línea   Reply With Quote
Old June 2nd, 2009, 05:02 PM   #84
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 53

"de stroken" dus, meer maar lagere langwerpige gebouwen.

Quote:
torens hebben als voordeel dat je een mooi uitzicht hebt …
maar …
renovatie is zo complex en duur
en voor hogere gebouwen zijn vele normen zodanig streng geworden
dat de nieuwe gebouwen veel minder hoog zullen zijn
Old June 2nd, 2009, 07:05 PM   #85
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 11

Natuurlijk heel conservatief met de hoogtes. Maar het verloren vloeroppervlakte moet gerecupereerd worden. Resultaat: amper groen op een plek dat al 30jaar heel open en groen is.
Men had toch minstens één torentje kunnen voorzien.

In ieder geval een heel interessante link a-gent!
snot no está en línea   Reply With Quote
Old June 3rd, 2009, 04:30 AM   #86
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by a-gent View Post
De eerste foto op dit PDF document is door mij getrokken.
Men heeft mij niet gevraagd deze foto te gebruiken wat ik eigenlijk wel een beetje grof vind.
Old June 5th, 2009, 01:35 PM   #87
Dequal
Architecture Student

Dequal's Avatar

Likes (Received): 27

Quote:
Originally Posted by giergel View Post
Men heeft mij niet gevraagd deze foto te gebruiken wat ik eigenlijk wel een beetje grof vind.
Klaag ze aan. Ze hebben geen enkel recht omdat te mogen gebruiken.
Old June 5th, 2009, 02:41 PM   #88
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 473

Als ik de tekeningen op pagina's 11 en 12 bekijk... man, man toch. Zo creëer je pas écht getto's. Erg dicht opeengepakte, gesloten bouwvolumes om toch maar het verlies aan woonoppervlaktes te compenseren. Lijkt me de de vroegere Bijlmer wel... edit: erger!

Dat graspleintje van een zakdoek groot durven ze dan nog het 'Rabotpark' noemen. Het zou grappig zijn als het niet zo triestig was.
Bouw er dan meteen een muur met prikkeldraad omheen!

Een TV hoef je alvast niet te kopen. Je kijkt zo de huiskamer van de buren 3 meter verderop binnen....

Quote:
Inderdaad grof! Aangezien het een dom ontwerp van een waarschijnlijk stupid bureau betreft, zou ik meteen een mailtje sturen.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2009, 02:55 PM   #89
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 56

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Dat graspleintje van een zakdoek groot durven ze dan nog het 'Rabotpark' noemen. Het zou grappig zijn als het niet zo triestig was.
Het Rabotpark is wel wat groter dan gewoon dat kleine graspleintje. Het ligt langs 3 kanten van het Gerechtsgebouw en heeft toch al een zekere oppervlakte. Het is nu al iets van een 3 à 4 hectare. Bovendien is het nog niet volledig ontwikkeld. Wanneer de trambrug ernaast eindelijk af is, wordt het park nog uitgebreid rondom die brug, tot aan de huizen aan de andere kant ervan. Ook wordt het naburige containerpark van IVAGO nog opgedoekt, waarna het door het park geannexeerd zal worden. Uiteindelijk zal het zo opgeteld wel een hectare of 6 beslaan - niet overrompelend groot, maar ook niet niets he. Het is ongeveer even groot als het Albertpark (= Zuidpark).
Old June 5th, 2009, 06:19 PM   #90
a-gent
Registered User

a-gent's Avatar

Quote:

Ben je daar dan niet gewoon trots op ?
Old June 5th, 2009, 07:21 PM   #91
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Het Rabotpark is wel wat groter dan gewoon dat kleine graspleintje.
Ik had het dus over dat schamel stukje schaamgroen tussen bebouwing en justitiepaleis op figuur 22. Dat is duidelijk geen 6 ha groot. Maar goed, dat vormt dus blijkbaar een onderdeel van het grotere park dat niet te zien is op die tekening.
Quote:
Originally Posted by a-gent View Post
Ben je daar dan niet gewoon trots op ?
Als ze de toestemming zouden vragen en de bron vermelden zou Giergel daar waarschijnlijk wel trots op kunnen zijn.

Ooit heeft er iemand mijn reisverslag van Sardinië bijna klakkeloos en woordelijk van de Wegwijzer-site gekopieerd. Een deel daarvan kwam als kort verslagje in de Reiskrant van Wegwijzer terecht. Met bronvermelding van de naam van die plagiaatpleger in plaats van de mijne.....

De lust om nog enorm veel tijd en energie in reisverslagen te steken, was bij mij ver zoek...
Old June 5th, 2009, 07:37 PM   #92
X38
Registered User

Redelijk walgelijk inderdaad, die ontwerpen. En dan dat taalgebruik, het lijkt wel een kind uit de lagere school die dat geschreven heeft. Dat kan ik veel beter!

En @giergel: erg jammer inderdaad, maar aangezien er geen enkele aanwijzing te zien is op de foto (watermerk), sta je vrij machteloos tegenover die heren... Zoals a-gent ook zegt, probeer je gevleid te voelen.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2009, 09:16 PM   #93
durexxx
Registered User

toch vind ik dit echt rampzalig!
Je zou denken dat men van vroeger en andere steden hun fouten zou leren...
dat men zulke getto's tegenwoordig nog wil bouwen, het is om bij te bleiten
durexxx no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2009, 12:53 AM   #94
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Bah, ik had wel wat kwalitatiever verwacht. Zeker voor zo'n toplocatie. Misschien veranderd het ontwerp nog (laat ons hopen).
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2009, 09:09 AM   #95
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Het is natuurlijk nog geen definitief ontwerp, maar toparchitectuur zal het zeker niet worden.
De enige regel is: zoveel mogelijk goedkope wooneenheden op dezelfde beperkte oppervlakte zonder in de hoogte te gaan.
De beste garantie op een marginaal getto dus...
Old June 7th, 2009, 12:57 PM   #96
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 56

't Is niet dat de huidige situatie er minder 'sociaal getto' op is, natuurlijk. Hoog of laag, een sociaal getto is het sowieso, gewoon omdat het gaat om een hoge concentratie aan mensen met een maatschappelijke achterstand. Bovendien kan sociale laagbouw ook mooi zijn - zie het Hollainhof of het Scheldeoord.

Feit is wel dat het triestig is dat men echt zéér radicaal voor laagbouw lijkt te kiezen. Het Griendeplein nu is groen, omdat er veel open ruimte is uitgespaard met die torens. Nu zie ik in de slides volumes getekend staan van ocharme 3 bouwlagen. Als men op het Griendeplein tenminste 2 volumes van 12 bouwlagen zou voorzien - wat nog steeds een stuk lager is dan de Rabottorens - en op die belachelijk lage volumes een paar verdiepingen zou bijsteken, zou men op de plaats van Rabot 3 het Rabotpark ook in die richting kunnen uitbreiden.

@ X38: het zijn wel slides voor de huidige bewoners van die torens. Dat is geen publiek van architecten, stedenbouwkundigen en universitairen, maar wel een publiek dat recht heeft op heldere en duidelijk gebrachte informatie. Daar hoeft niet minachtend over gedaan worden.
Old June 7th, 2009, 02:08 PM   #97
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
't Is niet dat de huidige situatie er minder 'sociaal getto' op is, natuurlijk. Hoog of laag, een sociaal getto is het sowieso, gewoon omdat het gaat om een hoge concentratie aan mensen met een maatschappelijke achterstand.
Inderdaad, maar één van de meest gehoorde kritieken die gebruikt worden om de sloop van die torens te rechtvaardigen is nu net dat het sociale getto's zijn. Tussen de regels door kan je soms lezen dat dit o.m. komt door de hoge concentraties steuntrekkenden samen in 3 grote torenflats.

Daar wordt dus weinig of niks aan gedaan. Integendeel, ze nemen 2 goede redenen weg om daar wél te gaan wonen: uitzicht op de binnenstad én het vele groen.

Van een 'sociale' sanering zal dus geen sprake zijn. In een mooie, moderne sociale woontoren zou ik misschien nog wel willen wonen, net omwille van het gevoel van ruimte.

In het nieuwe ontwerp krijgen ze me niet al was het gratis! Het zullen nette flats zijn met uitzicht op de nette flats van de marginaal aan de overzijde.
Old June 7th, 2009, 04:01 PM   #98
a-gent
Registered User

a-gent's Avatar

negatieve punten : -Gent zal er een stuk minder grootstedelijk uitzien.
-Verlies van heel wat groen (hoewel gecompenseerd met het rabot park)
- Verlies van heel wat wooneenheden.

Positieve punten : - sowieso , zal wat gebouwd wordt , mooier ogen dan de huidige situatie
Old June 7th, 2009, 08:25 PM   #99
Quimb
Registered User

Quote:
negatieve punten : -Gent zal er een stuk minder grootstedelijk uitzien.
Ach kom, niet neuten om het verlies van 3 middelmatige (zowel in hoogte als in esthetiek) torentjes. Dat zal wel mooi gecompenseerd worden met hetgeen er op The Loop en aan 't SP Station komt in de toekomst... Wat er ook komt op Rabot, hoog of laag, 'k hoop gewoon dat het een beetje de moeite zal zijn én dat de ruimte goed benut wordt. (Park, OV-knooppunt, stadsring, doorstroming,...).

(moet dringend geupdate worden)

Quimb no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2009, 08:29 PM   #100
X38
Registered User

Quote:
@ X38: het zijn wel slides voor de huidige bewoners van die torens. Dat is geen publiek van architecten, stedenbouwkundigen en universitairen, maar wel een publiek dat recht heeft op heldere en duidelijk gebrachte informatie. Daar hoeft niet minachtend over gedaan worden.
Oh, sorry, niet gemerkt / op gelet. Als 't zo zit, is het best ok (misschien zelfs nog steeds iets te moeilijk).

Ik heb hier in Deurne achter mijn hoek trouwens een gelijkaardige sociale woonwijk staan, dus ik weet over welk publiek we het hier hebben...
X38 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules