daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 4 votes, 4.50 average.
Old December 2nd, 2007, 04:36 PM   #61
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 975

Wat ik ook zelf zeg is dat er al transferpunten genoeg zijn in de buurt én dat bij een uitbreiding van het OV dit transferpunt sowieso moet uitbreiden naar het Braunplein, waardoor het helemaal niet erg meer is dat ge in de Cataloniëstraat zou moeten afstappen, integendeel, want het is dichter bij de rest.

Sponsored Links

Old December 2nd, 2007, 04:50 PM   #62
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 181

Allemaal goed en wel, als de tramlijnen ooit zo grondig worden geherorganiseerd. Voorlopig blijft lijn 1 de drukste tramlijn en een halte in de Veldstraat zal niet praktisch zijn op elk uur van de dag. En dan moeten al die trolley's, bussen en trams stoppen in de Cataloniënstraat, ook allemaal heel onpraktisch.
Nogmaals Gent is een stad, en het functionele moet soms voorrang krijgen op het esthetische.
snot no está en línea   Reply With Quote
Old December 2nd, 2007, 05:07 PM   #63
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Die trolleys en bussen stoppen in de Cataloniëstraat (zoals vandaag) én de Sint-Michielshelling (zoals vandaag) én op het Braunplein (zoals vandaag). Dus niet alles wordt samengepropt in de Cataloniëstraat. Enkel de trams worden verplaatst van de Korenmarkt naar daar, en de bussen worden blijkbaar een deel opgeschoven naar het Braunplein. Dat betekent dat op dit moment de Cataloniëstraat met welgeteld 1 lijn uitgebreid wordt (de 4). Dat gaat het daar niet onmogelijk druk maken.

Voorlopig is de 1 de drukste tramlijn, maar zoals in het artikel gezegd: de heraanleg van Korenmarkt en Braunplein moet gebeuren met het oog op de toekomst, niet op de actuele situatie.
Old December 2nd, 2007, 05:24 PM   #64
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 181

Och ja, in het perspectief van nieuwe tramlijnen lijkt het wel beter. Ze zullen wel hun verstand gebruiken toch blijf ik kritisch tegenover de drang van het stadsbestuur om het stadscentrum teveel te willen 'bokrijkiseren'.
Op korte termijn gaat het comfort achteruit en zal de Korenmarkt, die altijd een verkeersknooppunt is geweest, afglijden tot mooi heraangelegd 'plein' waar elke minuut een half een tram middendoor dendert.

Wel leuk al die nieuwe tramlijnen en als inderdaad die lijn Dampoort station door het centrum er komt dan is het Braunplein wel een goed knooppunt, het is toch nogal een 'verloren' ruimte.
snot no está en línea   Reply With Quote
Old December 4th, 2007, 12:06 AM   #65
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Het viel mij vandaag op dat er weinig trams reden ik zag alleen trams op de 1, en ze reden op één na àllemaal op een verkort traject - en het was zelfs telkens een ànder verkort traject. Niet dat dat ophefmakend nieuws is, maar ik vind dit wel straf:

Quote:
Originally Posted by vrtnieuws.be
Tramverkeer in Gent ondervindt grote hinder
ma 03/12/07 - Het tramverkeer in Gent ligt in de knoop door een probleem met de bovenleidingen. Een vrachtwagen heeft kort voor de middag de bovenleiding van de trams stukgetrokken.

De chauffeur van de vrachtwagen was vertrokken zonder de kraan van het voertuig naar beneden te halen. Hij haalde daarbij de kabels van de bovenleiding naar beneden, waardoor de stroom op het net uitviel.

De kabels kwamen op verschillende voertuigen terecht. Een aantal auto's liep daarbij schade op. Ook enkele gevels werden beschadigd. Niemand raakte gewond.

De trams van alle lijnen (1, 4, 21 en 22) ondervonden hinder van het ongeval. Op lijn 1 rijden alle trams intussen weer normaal. Op de andere lijnen worden pendelbussen ingezet.

Technici van De Lijn zijn ter plaatse om de leidingen te herstellen, maar het is niet duidelijk hoe lang de hinder nog zal duren.

De pendelbussen zullen in elk geval nog tot morgenvoormiddag rijden.
Of eerder bizar. Die bovenleiding wordt gebruikt door de 2 en de 4, maar niet door de 1. Waarom ondervindt de 1 daar dan zo veel hinder van?
Old December 4th, 2007, 03:12 PM   #66
crepusculum
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Fluimkabouter View Post
Of eerder bizar. Die bovenleiding wordt gebruikt door de 2 en de 4, maar niet door de 1. Waarom ondervindt de 1 daar dan zo veel hinder van?
Het staat toch in het artikel: "(...) waardoor de stroom op het net uitviel"?
crepusculum no está en línea   Reply With Quote
Old December 4th, 2007, 03:36 PM   #67
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Ja, maar toch vind ik dat bizar. Zit dat net dan in elkaar zoals kerstlichtjes? Op één plek wordt het onderbroken en het hele net valt stil...
Old December 7th, 2007, 05:58 PM   #68
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 3142

BTTB.be

Quote:
BTTB: UITBREIDING TRAMAANBOD GOED VOOR GENT

Nu nog aantrekkelijk centraal tramknooppunt nodig

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is zeer tevreden met de uitbreiding van het aanbod van De Lijn vanaf 8 december. Om de verknoping in de binnenstad optimaal te laten verlopen vraagt de BTTB nu werk te maken van een aantrekkelijke centrumhalte.

Vanaf 8 december gaan de trams in Gent niet alleen vaker, maar ook later rijden. De BTTB reageert enthousiast. Frequentere trams en bussen zijn nodig om een alternatief te bieden voor de auto, aldus de reizigersbond. Zeker in de spitsuren zijn de bijkomende ritten broodnodig om alle klanten in veiligheid en met een zeker comfort te kunnen vervoeren. Latere trams en bussen beantwoorden eveneens aan een maatschappelijke realiteit: het stadsleven stopt immers al lang niet meer om 23 uur.

De BTTB heeft wel bedenkingen bij de aansluitingen ’s avonds laat. Wie geen rechtstreekse bus- of tramlijn heeft van de binnenstad naar zijn woonplaats, zal na 23u soms erg lang op aansluiting moeten wachten aan Dampoort of St-Pieters.

Het aanbod in de randgemeenten rond Gent is wel nog steeds erg variabel: zo ziet de wijk Merelbeke-Flora maar één bus per uur passeren, veel te weinig voor deze dichtbevolkte woonzone, die volgens het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen tot het Grootstedelijk Gebied Gent hoort. In andere gemeenten is het aanbod dan weer uitstekend.

Nu het Vlaams Gewest investeert in meer openbaar vervoer in Gent, verwacht de BTTB van het stadsbestuur een tegengebaar. Op de Korenmarkt, het belangrijkste knooppunt na het St-Pietersstation, plant het stadsbestuur immers een herinrichting waarbij de openbaarvervoerhaltes zullen verdwijnen. Enerzijds dienen de loopafstanden tussen trams en bussen zo kort mogelijk te zijn, de haltes moeten ook een verdere reizigersgroei kunnen opvangen.Het recentelijk gelanceerde voorstel om het nieuwe tramknooppunt op het Braunplein zelf te realiseren, geniet hierbij de steun van de BTTB.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old December 7th, 2007, 09:33 PM   #69
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Jaja, met hun gat in de boter, die Gentenaren.
Elke tram om de 6 minuten (in de spits meer) en tot 1u15 (of wat was't?). Are you watching, DeLijn Antwerpen?
Old December 8th, 2007, 12:15 AM   #70
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

1:15 was ook het eerste dat ik hoorde, maar later hoorde ik 00:45... en 't is niet dat het in Antwerpen zo slecht is. Nog maar net een nieuwe tramlijn erbij en er lijkt altijd wel een of andere uitbreiding of verlenging gepland. Hier in Gent hoor je praktisch niets van wat er gepland wordt bij het OV. En er zijn hier maar 3 tramlijnen, de andere stadslijnen zijn bussen, die vaak te klein zijn - al zal een hogere frequente soelaas bieden.

Toch: het verandert niets aan een aantal knelpunten waar de doorstroming niet goed is, en daar zullen voortaan misschien ipv 3 nu 6 trams aanschuiven...
Old December 17th, 2007, 01:11 PM   #71
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

De Lijn deelde kleine foldertjes uit waarin werd uitgelegd tot wanneer de trams en stadsbussen rijden. Het hangt af van lijn tot lijn:
  • Lijn 1: Op de Korenmarkt vertrekt de laatste tram in beide richtingen om 1:10.
  • Lijn 2 (21/22): Aan het SP-station vertrek de laatste tram naar Melle Leeuw om 1:29 (dus die rijdt nog tot ong. 2:00). De laatste tram naar Zwijnaardebrug om 1:07.
  • Lijn 3: Op de Korenmarkt vertrekt de laatste trolley naar Meersemdries om 1:40, naar Mariakerke Post om 1:10.
  • Lijn 4: Op de Korenmarkt vertrekt de laatste tram naar Moscou om 1:40, naar het SP-station om 1:20
  • Lijn 5: Op de Zuid vertrekt de laatste bus in beide richtingen om 1:14
  • Lijn 9: De laatste bus aan het SP-station vertrekt om 1:45 naar Groeninge en om 00:45 naar Mariakerke Driesdreef
  • Lijnen 17&18: Aan de Korenmarkt vertrekt de laatste bus om 1:20 naar Luchteren en om 1:10 naar Oostakker P+R.

Nog andere lijnen die veranderd zijn zijn de [34, 35, 36], de 38 en de 7 (70-76). De 6 is onveranderd.
Ook de nachtbussen zijn hervormd. Ze bestaan uit 6 lijnen naar de 6 belangrijkste randwijken. Ze rijden nu van 1:45 tot 4:45 elke 45 minuten. 45 minuten later begint het stadsnet weer te rijden. In feite heb je voortaan dus 24/24 basisnet-OV.

Na een week kan ik trouwens zeggen dat ik mij vergist heb in de doorstroming van het station naar de Korenmarkt: die verloopt vrij vlot. Niks dan lof op de hoge frequentie: vanmorgen zag ik nog een tram richting station aan mijn neus voorbij gaan... amper 2 minuten later was de volgende er al. Ondanks de hoge frequentie (die op de spits extreem hoog genoemd kan worden), zitten de trams nog steeds goed vol (vaak zelfs nog steeds propvol), en ziet de tramtunnel in SPstation nog altijd zwart van het volk op de drukke moment, waardoor er nog steeds mensen een aantal trams aan zich moeten laten voorbijgaan.

... het wordt dringend tijd dat er een rechtstreekse verbinding komt van het station met de Zuid (vertramming van de 7, maw). Een eerste aanzet is al realiteit want in de Clementinalaan wordt nu volop gewerkt aan een nieuw tramtracé. Hoera daarvoor.
Old December 18th, 2007, 07:24 PM   #72
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Vandaag een satirische prent gevonden van de tijd dat hier nog ernstig overwogen werd om de tram ondergronds te steken:

Old January 15th, 2008, 05:04 PM   #73
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Ik pik dit even op uit een andere thread:

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Trouwens, er wordt soms in discussies over trams in de binnenstad lustig gegooid met het argument dat de bovenleidingen van de trams ontsierend werken... wel - dat hoeft geen reden te zijn om geen trams te gebruiken. Ik zag overlaatst dat er voorbeelden bestaan van trams die hun stroom uit een leiding in de grond halen, ipv uit een overhangende draad - ik wist dat dit perfect mogelijk was in ondergrondse systemen, maar niet dat het ook perfect en veilig toepastbaar was in openlucht en in voetgangersgebied. Maar het wordt al een tijdje succesvol toegepast in oa. Bordeaux en Nice, waar vrij recente tramsystemen zijn aangelegd met aandacht voor de visuele hinder die trams kunnen veroorzaken in de historische centra.

Misschien een ideetje op lange termijn voor de Lijn...
Wie weet, als het daar kan, waarom niet in Gent? Al vergt het natuurlijk wel een hele aanpassing van het net. Het lijkt me ook betrouwbaarder te zijn dan bovenleidingen, die toch uiterst gevoelig zijn.

Bordeaux:

Bordeaux mét bovenleiding:

Afbeeldingen: http://www.lightrail.nl/France/france-NL.htm
Old January 15th, 2008, 05:11 PM   #74
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 1151

Dat systeem met middengeleiders is juist zéér gevoelig! stof, zand etc.

Maar ik heb ze zelf zien rijden in Bordeaux. Speciaal zicht, aan het gerechtshof van Rogers, tram komt aan met pantograaf naar boven, aan halte laat die die zakken, en rijdt zonder bovenleiding verder door het historisch centrum. Eigenaardig zicht.

Voor de rest is Frankrijk in het algemeen een pracht land om nieuwe tramprojecten te gaan bezien! tientallen steden die in een mum van tijd een heel tramnetwerk uitbouwen. DeLijn zou idd wat meer op onderzoek moeten gaan in het buitenland!
Meurisse no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2008, 05:53 PM   #75
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Dat systeem met middengeleiders is juist zéér gevoelig! stof, zand etc.
Lijkt me makkelijk op te lossen. Gewoon een borstelsetje voor en achter de tram...

Last edited by Meurisse; March 8th, 2013 at 12:15 AM.
Old January 15th, 2008, 08:01 PM   #76
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

De frequentie is enorm toegenomen sinds de nieuwe dienstregeling. Dus, tenzij je om half één 's nachts op de tram wacht, is het in principe nooit langer dan de volle 5 minuten wachten.

Ambitie voor het OV in Gent is ook geen seconde te vroeg. Het stelt momenteel inderdaad echt niet veel voor. In de jaren '70 en '80 is er dan ook ontzettend veel OV buitengeveegd, in feite. Ruim de helft van het tramnetwerk is sinds 1969 opgebroken, bvb.

Het is ook, zoals elders, altijd een beetje een strijd tussen het stadsbestuur, de Vlaamse Overheid en de Lijn. De Lijn had enkele jaren terug een plan uitgewerkt om het tramnetwerk hier heel grondig uit te breiden - ruim een verdubbeling - en dat is door het stadsbestuur afgeschoten... omdat het te veel parkeerplaatsen moest opofferen op de voorgestelde trajecten

Het zag er zo uit:

En als de Lijn en het stadsbestuur dan al eens op één lijn te krijgen zijn, kan de Vlaamse Overheid roet in het eten strooien door niet te willen meebetalen.

Hoe het ook zij, het OV in Gent nu zit niet goed in elkaar. Er zijn een handvol lijnen die soms sterk overbevraagd zijn, terwijl er andere lijnen bestaan die de gekste trajecten volgen en amper passagiers vervoeren. Een hervorming dringt zich al lang op - en het zal nog steeds een werk van lange adem zijn, vrees ik.
Old January 15th, 2008, 08:07 PM   #77
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
De frequentie is enorm toegenomen sinds de nieuwe dienstregeling. Dus, tenzij je om half één 's nachts op de tram wacht, is het in principe nooit langer dan de volle 5 minuten wachten.
Geldt dit ook voor de deelgemeenten in de rand, waar bv maar 1 of 2 lijnen passeren aan een halte?
ZoT no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2008, 08:14 PM   #78
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Voor de 1 geldt het vooral op de kern van de lijn, namelijk Korenmarkt-SPStation. Maar dat verkort traject geld enkel in de spits, en dan is de frequentie nog hoger - om de 2 à 3 minuten.

Er is een frequentietoename gebeurd op de lijnen 1, 2, 3, 4, 5, 9, 17/18, 34/35/36, 38 en de 7 (70-76). Dat beslaat de meeste deelgemeentes. De frequentie ligt wel niet overal op 6 minuten. Op de minder drukke lijnen is het nog steeds een kwartier in de spits - wat eens te meer illustreert hoe armzalig de vroegere situatie was.
Old January 15th, 2008, 08:15 PM   #79
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 1151

het was om 16u 's middags denk ik dat ik daar stond, aan St pieters. Maar soit der zal wel iets mis geweest zijn.

En tja overal zijn in de jaren 70 tramlijnen opgebroken hé, in Antwerpen gaat men nu ook de sporen terug leggen die een kleine 30 jaar geleden afgebroken zijn geweest...

Dat plan van DeLijn zag er anders wel goed uit!
Meurisse no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2008, 08:23 PM   #80
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Ik heb ook nog uren staan wachten vroeger op trams in St-Pieters. En maar wegblijven, en dan stonden ze daar ineens met twee. Ook een gehad dat ik 20 min op de 2 stond te wachten, kwam uiteindelijk af, we rijden nog geen 10 meter, boef stil, licht uit, gedaan me trammen. Het befaamde Gentse elektriciteitsnet liet het nog eens afweten. Hebben dan uiteindelijk nog het hele stuk te voet mogen doen. En onderweg overal hulpeloze trammetjes
ZoT no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules