|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#81 | |
|
Bike It!
Likes (Received): 328
|
Quote:
<ikke
|
|
|
|
|
|
|
#82 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
|
|
|
|
|
|
#83 | |
|
Bike It!
Likes (Received): 328
|
Quote:
En Gent mag dan wel de mond vol hebben over duurzame mobiliteit. Onder druk van de VLD blijft koning auto lekker baas in de binnenstad. De geparkeerde auto's worden gewoon netjes onder de grond gestapeld. Dat de wegen naar die parkings in volle stadscentrum dan kreunen onder het autoverkeer en het O.V. en fietsers hinderen moet je er in 'fietsstad' Gent maar bijnemen. Schitterende stad hoor Gent (dat meen ik!) maar hun PR is beter dan het mobiliteitsbeleid zelf. |
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
No shit. Nu, ik heb er ondertussen wel vertrouwen in dat de dynamische verkeersgeleiding het centrum wel wat meer zal ontlasten. En dat zou nog voor dit jaar zijn, dus: joy!
Maar ge zou vlot een thread kunnen vullen met de talrijke artikels en columns die de afgelopen maanden in de plaatselijke pers (ie. GentBlogt en De Gentenaar) verschenen die het zelfaangeprate imago van Gent als mobiliteitsstad aan de kaak stelden. Het stadsbestuur kan haar mobiliteitsbeleid inderdaad vaak goed verkopen, maar het laat nog altijd vaak toe om eens de wenkbrauwen bij te fronsen. Nu, het stadsbestuur treft niet altijd schuld. Veel maatregelen die betrekking hebben op infrastructuur voor verkeer en transport zijn gewestelijke materie en het Vlaams Gewest lijkt vaak veel andere en dringendere prioriteiten te hebben dan de infrastructuur in haar 2e stad...
|
|
|
#85 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#86 | |
|
killed Laura Palmer
|
Quote:
Kadert ook in de heraanleg van de stationsomgeving.
|
|
|
|
#87 | |
|
killed Laura Palmer
|
Een header op de website van de stad toont de werken aan de nieuwe trambaan op de Clementinalaan:
![]() Ondertussen liggen er dus al sporen. Maar wat ik er eigenlijk over wou zeggen. Er stond een bericht over de verlenging van tram 2 naar Zwijnaarde; eindelijk. Quote:
Wat een toplocatie voor een informatiebeurs trouwens ![]() De genoemde verlenging betekent minstens 2 kilometer nieuwe tramlijn, en een terugkeer van de tram in de tramstraat (maar dan wel gewoon om die over te steken, niet in de lengte...).
|
|
|
|
#88 | |
|
killed Laura Palmer
|
Quote:
|
|
|
|
#89 |
|
killed Laura Palmer
|
Er is een heraanleg van het traject GSP-Kouter op lijn 1 op til. Over timing weet ik niets, wel over het ontwerp. Dat is van de tijdelijke vereniging Arcadis/SWK-BUUR.
Op de website van BUUR staan een paar schetsen. ![]() Actuele toestand K. Elizabethlaan. ![]() Actuele toestand Kortrijksesteenweg ![]() Het opnieuw aan te leggen traject. ![]() Na te streven structuur op de K. Elizabethlaan (?). ![]() Schets K. Elizabethlaan ![]() Schets Kortrijksesteenweg ![]() Na te streven structuur Kortrijksesteenweg (geen bomen? )![]() Nog ietske. Blijkbaar worden ook de straten tussen K.Stwg en het Citadelpark heraangelegd. Algemene bewoording: "Gent Tram 1 Heraanleg tram-as St. Pieters-Kouter De drukke tramlijn tussen de Kouter en het St. Pietersstation in Gent heeft te lijden onder een gebrekkige doorstroming. De Lijn selecteerde de tv ARCADIS/SWK – BUUR voor de opmaak van een nieuw plan voor de publieke ruimte dat hieraan verhelpt. De tram krijgt een eigen bedding; het autoverkeer wordt beperkt door toeritdosering. Tegelijk krijgen ook fietsers en voetgangers méér en verbetert de verblijfskwaliteit van de straat. " 'k Was eigenlijk wel nieuwsgieriger naar een oplossing voor de doorstroming tussen de Kortrijksepoortstraat en het Rabot. Zuidwaarts valt die mee, Noordwaarts is dat een ramp. De Kortrijksesteenweg is wel een heel lelijke straat, maar daar is er geen groot doorstromingsprobleem. Wat er totaal aan ontbreekt is groen. Hopelijk wordt dat er nog op een of andere manier aan toegevoegd.
|
|
|
#90 |
|
Urban Explorer
Likes (Received): 1
|
Hier nog een leuk filmpje van YouTube uit 1982:
"De tram in Gent"
|
|
|
#91 |
|
killed Laura Palmer
|
Wat een triestige stad was Gent in '82.
![]() Overal auto's, overal grijze en zwartgeblakerde gebouwen. 's Misschien ook iets om te posten in "Gent vroeger" ofzo. Kwestie van te kunnen vergelijken...
|
|
|
#92 | ||
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Quote:
Die oude bussen zijn ook de max, ik herinner mij die nog. Quote:
Inderdaad overal auto's, maar 25 jaar geleden was er veel minder verkeer dan nu. Ook woonden nog veel meer Gentenaars in de stad. In die 25 jaar tijd zijn er heel wat naar den 'buiten' getrokken en is de stad sterk vergrijsd. Maar het klopt dat in die tijd Gent 'vuiler' was. Maar triestig? |
||
|
|
|
|
|
#93 |
|
killed Laura Palmer
|
25 jaar geleden was er misschien over het algemeen minder verkeer dan nu, maar niet in het centrum, en dat valt op. Kijk eens al die auto's in de Veldstraat, of aan het Gravensteen! Dàt vind ik triestig
![]() 't Is een feit dat 1980 de bevolkingspiek was. Binnen max. een jaar of 10 vermoed ik dat dat niveau weer gehaald wordt.
|
|
|
#94 | |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Quote:
Wat ik wou zeggen is dat Gent wel degelijk een aangename stad was, zelfs met die auto's in de binnenstad. De binnenstad is er esthetisch zeker op voortuitgegaan en gezelliger gemaakt maar dat is zeer subjectief. Ondertussen zijn heel wat lokale handelszaken verdwenen, scholen gesloten of verhuisd naar de rand en bewoners weg getrokken. Deze hebben plaatsgemaakt voor toeristen en shoppers. De bevolkingsgroei van de gemeente Gent is alleen te danken aan het hoog aantal vreemdelingen buiten de binnenstad en binnen de binnenstad heeft de nieuwe instroom van jongeren zeker niet de uitstoom van vroeger kunnen compenseren. Soit, zever zever, het gaat de goede kant op met Gent. We leven in de beste stad van West-Europa , en nu stinken onze rivieren niet meer en denderen geen auto's meer over de Korenmarkt.
|
|
|
|
|
|
|
#95 | |
|
killed Laura Palmer
|
Quote:
|
|
|
|
#96 | |
|
BANNED
|
Quote:
Zijn er echt bewoners weggetrokken uit de binnenstad? Dit interresseert mij enorm. Ik vind Gent er enorm op vooruitgegaan de laatste 20 jaar. Ik herinner mij het patershol nog als een sloppenwijk, en overal in de stad zag je auto's. Moet je Gent nu zien: wat een prachtstad! Ik vind dat Brussel aan Gent een voorbeeld moet nemen. Maar blijkbaar zijn er heel wat forumleden hier niet zo enthousiast. Wat loop er dan allemaal fout in Gent? |
|
|
|
|
|
|
#97 |
|
Registered User
Likes (Received): 10
|
Uit alles Vlaamse grootsteden (Antwerpen in't bijzonder) zijn (veel) mensen naar den buiten getrokken, met dank aan de mislukte ruimtelijke ordening die tot op de dag van vandaag nog geen haar verbeterd is!
|
|
|
|
|
|
#98 |
|
killed Laura Palmer
|
De stadsvlucht is nochtans gekeerd sinds 2000, toch zeker in Antwerpen, Brussel en Gent.
Die stadsvlucht is ook niet significanter geweest in Antwerpen dan elders. Ik zou mezelf niet zijn als ik een uitlating als "in Antwerpen is het altijd veel erger dan elders" (lees dus: Antwerpen moet nu veel meer poen krijgen dan de rest, begrijp je ) niet eens nakijk... ik berekende:Tussen haar bevolkingspiek in 1983 (490.524) en het dieptepunt van 1999/2000 (446.525) is de Antwerpse bevolking met 43.999 eenheden verminderd, wat neerkomt op een daling van 8,9%. Tussen haar bevolkingspiek in 1977 (248.657) en het dieptepunt van 1999/2000 (224.180) is de Gentse bevolking met 24.477 eenheden verminderd, wat neerkomt op een daling van 9,84%. Nie neuten, dus ![]() Dat alles heeft weliswaar niet veel vandoen met het OV hier (misschien meer in een andere thread, 'k zou niet weten welke).
|
|
|
#99 |
|
BANNED
|
Wel het heeft er ergens toch wel mee te maken, denk ik. Een goed ov zal de stadsvlucht toch zeker beïnvloeden. En omgekeerd zal bijvoorbeeld een bevolkingsstijging ook een invloed hebben op het openbaar vervoer.
|
|
|
|
|
|
#100 |
|
Registered User
Likes (Received): 10
|
Nou ja, we weten allemaal dat de stadsvlucht in 1982 nog steeds volop bezig was, en remember: we zijn hier terechtgekomen door dat filmke van den tram in 1982.
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|