daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 4.00 average. Display Modes
Old January 15th, 2008, 09:29 PM   #81
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 328

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
De Lijn had enkele jaren terug een plan uitgewerkt om het tramnetwerk hier heel grondig uit te breiden - ruim een verdubbeling - en dat is door het stadsbestuur afgeschoten... omdat het te veel parkeerplaatsen moest opofferen op de voorgestelde trajecten
stadsbestuur gent> <ikke
Benonie no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 15th, 2008, 09:43 PM   #82
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
stadsbestuur gent> <ikke
Ik denk dat het stadsbestuur van Gent nog wel een héél goed stadsbestuur is. Ze zouden er in Brugge beter wat voorbeelden aan nemen
ZoT no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2008, 09:54 PM   #83
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 328

Quote:
Originally Posted by ZoT View Post
Ik denk dat het stadsbestuur van Gent nog wel een héél goed stadsbestuur is. Ze zouden er in Brugge beter wat voorbeelden aan nemen
Ach, zo'n rampgebied lijkt Brugge me nu ook weer niet.

En Gent mag dan wel de mond vol hebben over duurzame mobiliteit. Onder druk van de VLD blijft koning auto lekker baas in de binnenstad. De geparkeerde auto's worden gewoon netjes onder de grond gestapeld.
Dat de wegen naar die parkings in volle stadscentrum dan kreunen onder het autoverkeer en het O.V. en fietsers hinderen moet je er in 'fietsstad' Gent maar bijnemen.

Schitterende stad hoor Gent (dat meen ik!) maar hun PR is beter dan het mobiliteitsbeleid zelf.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2008, 10:46 PM   #84
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

No shit. Nu, ik heb er ondertussen wel vertrouwen in dat de dynamische verkeersgeleiding het centrum wel wat meer zal ontlasten. En dat zou nog voor dit jaar zijn, dus: joy!

Maar ge zou vlot een thread kunnen vullen met de talrijke artikels en columns die de afgelopen maanden in de plaatselijke pers (ie. GentBlogt en De Gentenaar) verschenen die het zelfaangeprate imago van Gent als mobiliteitsstad aan de kaak stelden. Het stadsbestuur kan haar mobiliteitsbeleid inderdaad vaak goed verkopen, maar het laat nog altijd vaak toe om eens de wenkbrauwen bij te fronsen.

Nu, het stadsbestuur treft niet altijd schuld. Veel maatregelen die betrekking hebben op infrastructuur voor verkeer en transport zijn gewestelijke materie en het Vlaams Gewest lijkt vaak veel andere en dringendere prioriteiten te hebben dan de infrastructuur in haar 2e stad...
Old January 16th, 2008, 01:37 AM   #85
himbaman
Registered User

himbaman's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
En Gent mag dan wel de mond vol hebben over duurzame mobiliteit. Onder druk van de VLD blijft koning auto lekker baas in de binnenstad. De geparkeerde auto's worden gewoon netjes onder de grond gestapeld.
Dat de wegen naar die parkings in volle stadscentrum dan kreunen onder het autoverkeer en het O.V. en fietsers hinderen moet je er in 'fietsstad' Gent maar bijnemen.
inderdaad, het spijtige aan de coalitie van "blauwen en sossen" is dat er soms toegevingen moeten gedaan worden langs beide kanten( maar liever dat dan dat slechts één partij het voor het zeggen heeft!)
himbaman no está en línea   Reply With Quote
Old February 1st, 2008, 08:11 PM   #86
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Gentenaar
Trams in Prinses Clementinalaan trillings- en geluidsvrij

GENT - De trams in de Prinses Clementinalaan zullen over enkele maanden vrijwel trillings- en geluidsvrij rijden. Op 5 februari begint de aanleg van de tramsporen.
Er wordt gewerkt met geprefabriceerde spoormodules die op een bed van rubberen matten rusten. Na de Voskenslaan is het de tweede keer dat de Lijn voor die aanpak kiest. Het gaat om een extra investering van 580.000 euro.

Een vlottende vloer met de rails erin gewerkt, zal de trillingen en de bijhorende geluidslast tot een minimum beperken. Dat is ook nodig, want in de statige Prinses Clementinalaan staan heel wat art nouveau-huizen. Het grootste deel is beschermd als stadgezicht.

In vier dagen zullen de 350 meter dubbele tramsporen zijn aangelegd. Tegen eind april zal zowel de bus-, als de trambedding afgewerkt zijn. Ook de noordkant van de Clementinalaan, met een trottoir in Chinees graniet, een parkeerstrook met boomvakken en een rijstrook voor auto's en fietsen, zal dan klaar zijn. In juli 2008 zal ook de zuidkant zijn afgewerkt.

In augustus-september komen de beide koppen van de laan aan de beurt. Voor de aanleg van de sporen zal de Kortrijksesteenweg gedurende twee maanden worden afgesloten voor alle verkeer, vermoedelijk in de periode mei-juni. De eerste tram in de Clementinalaan kan mogelijk al in september 2008 rijden.
klik

Kadert ook in de heraanleg van de stationsomgeving.
Old February 12th, 2008, 12:31 AM   #87
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Een header op de website van de stad toont de werken aan de nieuwe trambaan op de Clementinalaan:

Ondertussen liggen er dus al sporen.

Maar wat ik er eigenlijk over wou zeggen. Er stond een bericht over de verlenging van tram 2 naar Zwijnaarde; eindelijk.

Quote:
Originally Posted by website stad Gent
Infobeurs over de verlenging van tramlijn 21/22 naar Zwijnaarde en de bijhorende wegenwerken

Op donderdag 14 februari 2008 vindt een infobeurs plaats over de verlenging van tramlijn 21/22 en de bijhorende wegenwerken.

Om het openbaar vervoer van en naar Zwijnaarde te verbeteren zal De Lijn tramlijn 21/22 doortrekken tot aan de Heerweg Zuid. De Stad Gent wil deze werken aangrijpen om de riolering op de Heerweg Zuid en Heerweg Noord te vernieuwen en nieuwe fiets- en voetpaden te voorzien op het traject.

Om de inwoners van Zwijnaarde en andere geïnteresseerden te informeren over wat er binnen dit project voorzien is en over het hoe en waarom van de tramverlenging, het fietspadenproject en de rioleringswerken, organiseren De Lijn en de Stad Gent een infobeurs op donderdag 14 februari. Verschillende medewerkers van De Lijn en de Stad Gent zullen uitleg verstrekken over het project en een antwoord geven op de vragen van de bezoekers.

Ook Karin Temmerman, schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen, zal aanwezig zijn (van 19 tot 21 uur), evenals Martine De Regge, schepen van Openbare Werken, Stadswoningen en Rationeel Energieverbruik (van 18 tot 19 uur). Dirk Busschaert, directeur van De Lijn-Oost-Vlaanderen wordt eveneens verwacht.

Praktisch

De infobeurs vindt plaats op donderdag 14 februari 2008, in de cafetaria van Rusthuis Zonnebloem, Hutsepotstraat 29, Zwijnaarde, van 17 tot 21 uur. Alle geïnteresseerden zijn welkom.
klik

Wat een toplocatie voor een informatiebeurs trouwens

De genoemde verlenging betekent minstens 2 kilometer nieuwe tramlijn, en een terugkeer van de tram in de tramstraat (maar dan wel gewoon om die over te steken, niet in de lengte...).
Old March 11th, 2008, 03:43 PM   #88
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Quote:
Originally Posted by Website Stad Gent
Stad Gent experimenteert met 'buspad' voor rolstoelgebruikers

De Stad Gent doet heel wat inspanningen om het gebruik van het openbaar vervoer door alle groepen van de bevolking te stimuleren. Personen met een handicap hebben vaak te kampen met vervoersarmoede. Daarom zijn ze een specifieke doelgroep. Om hen meer mogelijkheden te bieden om zich zelfstandig te verplaatsen start de Stad Gent, als eerste stad in Vlaanderen, met een experiment met ‘buspads’.

Een ‘buspad’ is een prefab verhoging van een trottoir of bushalte die het voor rolstoelgebruikers makkelijker maakt om een bus in of uit te gaan zonder assistentie.

Eind februari werd een eerste ‘buspad’ geplaatst aan de halte van buslijn 5 op de Zwijnaardsesteenweg, ter hoogte van de Lucas de Heerestraat. Een eerste test door rolstoelgebruikers was positief. De komende maanden zullen de stadsdiensten en De Lijn deze ‘buspad’ verder testen en evalueren. Als de ‘buspad’ een gebruiksvriendelijk systeem blijkt, zal de Stad Gent onderzoeken op welke andere plaatsen in de stad zo’n installatie zinvol en mogelijk is.
klik
Old March 16th, 2008, 03:15 PM   #89
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Er is een heraanleg van het traject GSP-Kouter op lijn 1 op til. Over timing weet ik niets, wel over het ontwerp. Dat is van de tijdelijke vereniging Arcadis/SWK-BUUR.

Op de website van BUUR staan een paar schetsen.

Actuele toestand K. Elizabethlaan.

Actuele toestand Kortrijksesteenweg

Het opnieuw aan te leggen traject.

Na te streven structuur op de K. Elizabethlaan (?).

Schets K. Elizabethlaan

Schets Kortrijksesteenweg

Na te streven structuur Kortrijksesteenweg (geen bomen? )

Nog ietske. Blijkbaar worden ook de straten tussen K.Stwg en het Citadelpark heraangelegd.

Algemene bewoording:
"Gent
Tram 1
Heraanleg tram-as St. Pieters-Kouter

De drukke tramlijn tussen de Kouter en het St. Pietersstation in Gent heeft te lijden onder een gebrekkige doorstroming.

De Lijn selecteerde de tv ARCADIS/SWK – BUUR voor de opmaak van een nieuw plan voor de publieke ruimte dat hieraan verhelpt. De tram krijgt een eigen bedding; het autoverkeer wordt beperkt door toeritdosering. Tegelijk krijgen ook fietsers en voetgangers méér en verbetert de verblijfskwaliteit van de straat. "

'k Was eigenlijk wel nieuwsgieriger naar een oplossing voor de doorstroming tussen de Kortrijksepoortstraat en het Rabot. Zuidwaarts valt die mee, Noordwaarts is dat een ramp. De Kortrijksesteenweg is wel een heel lelijke straat, maar daar is er geen groot doorstromingsprobleem. Wat er totaal aan ontbreekt is groen. Hopelijk wordt dat er nog op een of andere manier aan toegevoegd.
Old March 17th, 2008, 01:17 PM   #90
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 1

Hier nog een leuk filmpje van YouTube uit 1982:
"De tram in Gent"
Old March 17th, 2008, 01:54 PM   #91
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Wat een triestige stad was Gent in '82.

Overal auto's, overal grijze en zwartgeblakerde gebouwen. 's Misschien ook iets om te posten in "Gent vroeger" ofzo. Kwestie van te kunnen vergelijken...
Old April 6th, 2008, 12:46 PM   #92
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 11

Quote:
Originally Posted by giergel View Post
Hier nog een leuk filmpje van YouTube uit 1982:
"De tram in Gent"
Heel leuk filmpje. De tramlijnen lijken identiek. De aanpassingen kan ik zo op een hand tellen, en die zijn dan nog relatief recent. En de PCC's rijden nu gewoon nog rond in een ander kleurtje!
Die oude bussen zijn ook de max, ik herinner mij die nog.

Quote:
Wat een triestige stad was Gent in '82.

Overal auto's, overal grijze en zwartgeblakerde gebouwen. 's Misschien ook iets om te posten in "Gent vroeger" ofzo. Kwestie van te kunnen vergelijken...
Ik denk dat vooral het filmpje van een triestige kwaliteit is. Ik zie overal zwarte bomen, terwijl die in het echt, vooral in de zon, mooi groen zijn.
Inderdaad overal auto's, maar 25 jaar geleden was er veel minder verkeer dan nu.
Ook woonden nog veel meer Gentenaars in de stad. In die 25 jaar tijd zijn er heel wat naar den 'buiten' getrokken en is de stad sterk vergrijsd.

Maar het klopt dat in die tijd Gent 'vuiler' was. Maar triestig?
snot está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 6th, 2008, 03:13 PM   #93
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

25 jaar geleden was er misschien over het algemeen minder verkeer dan nu, maar niet in het centrum, en dat valt op. Kijk eens al die auto's in de Veldstraat, of aan het Gravensteen! Dàt vind ik triestig

't Is een feit dat 1980 de bevolkingspiek was. Binnen max. een jaar of 10 vermoed ik dat dat niveau weer gehaald wordt.
Old April 6th, 2008, 03:35 PM   #94
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 11

Quote:
25 jaar geleden was er misschien over het algemeen minder verkeer dan nu, maar niet in het centrum, en dat valt op. Kijk eens al die auto's in de Veldstraat, of aan het Gravensteen! Dàt vind ik triestig

't Is een feit dat 1980 de bevolkingspiek was. Binnen max. een jaar of 10 vermoed ik dat dat niveau weer gehaald wordt.
Het verkeersvrij maken van de binnenstad is zeker een positieve evolutie geweest.

Wat ik wou zeggen is dat Gent wel degelijk een aangename stad was, zelfs met die auto's in de binnenstad.

De binnenstad is er esthetisch zeker op voortuitgegaan en gezelliger gemaakt maar dat is zeer subjectief.
Ondertussen zijn heel wat lokale handelszaken verdwenen, scholen gesloten of verhuisd naar de rand en bewoners weg getrokken.
Deze hebben plaatsgemaakt voor toeristen en shoppers.

De bevolkingsgroei van de gemeente Gent is alleen te danken aan het hoog aantal vreemdelingen buiten de binnenstad en binnen de binnenstad heeft de nieuwe instroom van jongeren zeker niet de uitstoom van vroeger kunnen compenseren.

Soit, zever zever, het gaat de goede kant op met Gent. We leven in de beste stad van West-Europa , en nu stinken onze rivieren niet meer en denderen geen auto's meer over de Korenmarkt.
snot está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 6th, 2008, 03:59 PM   #95
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Quote:
Originally Posted by snot View Post
Soit, zever zever, het gaat de goede kant op met Gent. We leven in de beste stad van West-Europa , en nu stinken onze rivieren niet meer en denderen geen auto's meer over de Korenmarkt.
Amen
Old April 6th, 2008, 04:52 PM   #96
hix
BANNED

Quote:
Originally Posted by snot View Post
Ondertussen zijn heel wat lokale handelszaken verdwenen, scholen gesloten of verhuisd naar de rand en bewoners weg getrokken.
Deze hebben plaatsgemaakt voor toeristen en shoppers.
.
Als er zoveel toeristen en shoppers zijn bijgekomen waarom zijn er dan handelszaken verdwenen? En waarom zijn er scholen gesloten? Toch niet om dat ze moeilijker te bereiken zijn?
Zijn er echt bewoners weggetrokken uit de binnenstad? Dit interresseert mij enorm. Ik vind Gent er enorm op vooruitgegaan de laatste 20 jaar. Ik herinner mij het patershol nog als een sloppenwijk, en overal in de stad zag je auto's. Moet je Gent nu zien: wat een prachtstad! Ik vind dat Brussel aan Gent een voorbeeld moet nemen. Maar blijkbaar zijn er heel wat forumleden hier niet zo enthousiast. Wat loop er dan allemaal fout in Gent?
hix no está en línea   Reply With Quote
Old April 6th, 2008, 05:41 PM   #97
X38
Registered User

Likes (Received): 10

Uit alles Vlaamse grootsteden (Antwerpen in't bijzonder) zijn (veel) mensen naar den buiten getrokken, met dank aan de mislukte ruimtelijke ordening die tot op de dag van vandaag nog geen haar verbeterd is!
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old April 6th, 2008, 06:00 PM   #98
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

De stadsvlucht is nochtans gekeerd sinds 2000, toch zeker in Antwerpen, Brussel en Gent.

Die stadsvlucht is ook niet significanter geweest in Antwerpen dan elders. Ik zou mezelf niet zijn als ik een uitlating als "in Antwerpen is het altijd veel erger dan elders" (lees dus: Antwerpen moet nu veel meer poen krijgen dan de rest, begrijp je ) niet eens nakijk... ik berekende:

Tussen haar bevolkingspiek in 1983 (490.524) en het dieptepunt van 1999/2000 (446.525) is de Antwerpse bevolking met 43.999 eenheden verminderd, wat neerkomt op een daling van 8,9%.

Tussen haar bevolkingspiek in 1977 (248.657) en het dieptepunt van 1999/2000 (224.180) is de Gentse bevolking met 24.477 eenheden verminderd, wat neerkomt op een daling van 9,84%.

Nie neuten, dus

Dat alles heeft weliswaar niet veel vandoen met het OV hier (misschien meer in een andere thread, 'k zou niet weten welke).
Old April 6th, 2008, 06:31 PM   #99
hix
BANNED

Wel het heeft er ergens toch wel mee te maken, denk ik. Een goed ov zal de stadsvlucht toch zeker beïnvloeden. En omgekeerd zal bijvoorbeeld een bevolkingsstijging ook een invloed hebben op het openbaar vervoer.
hix no está en línea   Reply With Quote
Old April 6th, 2008, 08:59 PM   #100
X38
Registered User

Likes (Received): 10

Nou ja, we weten allemaal dat de stadsvlucht in 1982 nog steeds volop bezig was, en remember: we zijn hier terechtgekomen door dat filmke van den tram in 1982.
X38 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules