|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1061 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Om niet te zeggen dat er met in begrip van de lijnen 76/77/78 8 bussen per uur zijn, behalve aan flexpo, en ik denk dat daar inderdaad niet zo'n hoge frequentie nodig is voor die ene halte
|
|
|
|
|
|
#1062 | |
|
Registered User
Likes (Received): 129
|
Nieuwsblad.be
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#1063 |
|
Registered User
Likes (Received): 63
|
![]() ![]() ![]() ![]() Er worden tien PCC's uit dienst genomen dus. Toch spijtig, ik snap niet wat iedereen tegen die mooie bakjes heeft
|
|
|
|
|
|
#1064 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
't Is niet dat schoonheid de enige parameter is voor het gebruik van een tramtype he. 'k Vind de PCC'tjes nu ook veel mooier dan de Hermelijnen, maar het zijn geen lagevloertrams (kinderwagens, mensen die slecht te been zijn, rolstoelen,...) en ze zijn bovendien te klein, al valt dat op deze rustige zomerdagen nog wel mee.'t Is goed dat er langere trams komen, al zijn 10 stuks niet genoeg om een lijn (ie. lijn 1) homogeen met die trams te bedienen. Maar het zal de druk op de lijn toch al wat verlichten. Waar ik ook blij om ben, als we die rendering voor waarheid mogen nemen, is dat men eindelijk is afgestapt van de maximalisering van zitplaatsen (een heel dom idee) en langse klapstoeltjes heeft geplaatst, waardoor je grote ruimtes krijgt waar veel mensen kunnen rechtstaan of, op minder drukke momenten, bijvoorbeeld een fiets kunnen meenemen. Op piekmomenten zal dat ook de doorstroming flink verbeteren. Nu is het een ergerlijk probleem dat, wanneer alle zitplaatsen bezet zijn, de mensen gewoon aan de deur blijven staan, en niet doorschuiven naar de gangen. Dat is enerzijds stom van de reiziger maar anderzijds is dat ook te wijten aan het feit dat die gangen te smal zijn om nog een beetje vlotte doorstroming naar de uitgangen te verzekeren. Oh, en nog een bonus: ze hebben een tronie die minder uitnodigt tot bumpersurfen ![]() Edit: gaat er nu niet een nieuwe, clevere bijnaam moeten verzonnen worden voor deze nieuwe generatie lagevloertrams (cf. HermeLijn)? Suggesties, iemand?
|
|
|
#1065 |
|
Registered User
|
Natuurlijk is schoonheid niet de enige factor die meespeelt. Alle factoren hierboven maar ook energieverbruik, lawaaiproductie, onderhoudskosten, beschikbare wisselstukken, etc. Ook al worden ze nu overstelpt en op de verkeerde lijnen ingezet, dat betekent niet dat ze nog steeds een waardevolle rol kunnen spelen in het wagenpark. Zo kan je ze bijvoorbeeld inzetten als "spits/evenement"-trams, in tegenstelling tot de nieuwe trams die op sommige momenten meer dan twee straten zullen blokkeren. In die situaties (spits/evenement) zit je idealiter met een overvloed aan bediening en liefst gevarieerde rijtuigen. Mensen die minder te been zijn kunnen dan wachten op een volgende tram. Maar natuurlijk zet je ze best in op rustige lijnen, die Gent niet echt kent/zal kennen de komende jaren. Dat doet me denken aan het volgende: is het wel zeker dat er geen HermeLijnen zullen verschuiven naar lijnen 2/4? Tien van die nieuwe trams betekent zo'n dikke 3800 extra passagiercapaciteit op lijn 1.
En wat die naam betreft... HermeLijn - StokStaart
Last edited by Jongeheer; August 7th, 2012 at 12:52 PM. |
|
|
|
|
|
#1066 |
|
Architecture Student
Likes (Received): 17
|
Als ik goed zie, is het nu ook over de héle lengte lage vloer, de huidige hermelijn zijn de dragende stukken met wielas nog steeds een trapje hoger.
|
|
|
#1067 |
|
-
Likes (Received): 4
|
Nu enkel nog een plaats om de trams te stallen 's nachts...
|
|
|
|
|
|
#1068 |
|
Registered User
|
Veertig perrons worden aangepast door komt supertrams |
|
|
|
|
|
#1069 |
|
Architecture Student
Likes (Received): 17
|
40 .. wowie. Kunnen gelijk weer de perrons aan de Sint-Niklaaskerk openbreken
|
|
|
#1070 |
|
Registered User
|
En eenmaal de supertrams er zullen zijn gaat de frequentie van de 1 weer mooi naar beneden want tegen dan rijdt de 21/22 terug naar het Centrum en is er anders een 'overaanbod' !
|
|
|
|
|
|
#1071 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Wat ook een beetje schort aan de bestelling is dat die duidelijk te kennen geeft geen prioriteit te willen maken van de nieuwe tramstelplaats, noch van de vertramming van lijnen 3 en 7. Om die lijnen te vertrammen heeft men uiteraard ook een hele hoop nieuwe trams nodig (ik vermoed een veertigtal?), en in deze bestelling zit dat alvast niet vervat. De Lijn kent geen haast.
|
|
|
#1072 |
|
Registered User
Likes (Received): 84
|
Goed gezien! In Gent komen die nieuwe trams ter vervanging van oudere exemplaren: dat betekent dus dat er geen ruimte zal zijn voor lijnuitbreidingen voor 2016. De nieuwe trams nemen dan weer meer plaats in dan P.C.C.'s: vraag is om er in Gentbrugge nog plaats kan gemaakt worden voor extra sporen...
Strikt genomen wel: aan de overkant is er nog de loods van de voormalige trolleybussen. Maar nieuwe tramuitbreidingen zitten voorlopig in het koelvak. focus1965 |
|
|
|
|
|
#1073 |
|
Registered User
|
Open VLD: "Supertrams zijn miskoop van de eeuw" |
|
|
|
|
|
#1074 |
|
Registered User
|
Wat een hoop nietszeggende commentaar van Open Vld. Dat De Lijn vroeger moest overleggen ivm de langere perrons klopt zeker. Maar met de koop van langere trams op zich is niets mis. Het de 'miskoop van de eeuw' noemen is pure aandachttrekkerij om in de kranten te komen.
Hetzelfde werd destijds trouwens gezegd over de HermeLijnen. Die zouden ook niet passen in een historische stad als Gent. Waar zitten de klagers van destijds? |
|
|
|
|
|
#1075 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Open-VLD is daar een pak onzin aan het uitkramen. Dat die langere trams een verkeersprobleem helpen oplossen zien zij niet
...tuurlijk brengen zulke lange trams 'hinder' mee, maar auto's brengen nog veel meer hinder mee.en dan even iets anders...is T1 echt zo druk (ik neem die mss enkele keren per jaar). Maar als ik lees dat die 30.000 per dag vervoert komt dit neer op 10,95 miljoen per jaar. Even kijken op wikipedia leert mij dat T3 jaarlijks 31,4 miljoen passagiers vervoert en de kusttram toch ook aan 12 miljoen komt, dan snap ik niet waarom dit dan de drukste lijn van Vlaanderen is...(al weet ik ook dat de cijfers van de lijn niet correct zijn, maar uiteindelijk zijn het wel de cijfers waarmee zij rekening houden)
|
|
|
#1076 |
|
Registered User
Likes (Received): 84
|
Het zijn weldra verkiezingen: elke partij tracht een manier te vinden om in de media te komen en zo wat aandacht en gratis publiciteit te krijgen. Elk nieuw tramtype vergt nieuwe, langere perrons: trams worden nu eenmaal steeds groter.
30 000 passagiers/dag is mooi, maar echt niet veel. Er zijn genoeg tramlijnen (buiten België, maar zelfs in provinciesteden) die 50 000 passagiers/dag of zelfs meer dan 100 000/dag per dag overschrijden. Lijn 12 in Genève is zo'n mooi voorbeeld dat ik recent bezocht heb. Wat de kust betreft: aangezien er geen centrale plek is zoals Gent (Centrum en/of St. Pieters), zijn de reizigersbewegingen daar veel meer verspreid. Verder is er een zomerpiek daar, maar buiten het toeristisch seizoen is de kustlijn over haar ganse lengte echt geen fenomenale hoogvlieger wat passagiersaantallen betreft. focus1965 |
|
|
|
|
|
#1077 |
|
Registred User
Likes (Received): 2
|
Is de Kusttram niet meer een LightRail dan een echte stadstram zoals de overige Belgische Trams? Dan doet hij het waarschijnlijk zeer goed in z'n soort.
Als DeLijn niet alles holder de bolder wil oplossen, dan moeten ze het maar doen zoals bij de DLR in Londen. Ze verbouwen de drukste stations/perrons onmiddelijk en pas op iets langere termijn de overige stations/Perrons en roepen daar voorlopig om "Bij deze halte is het om veiligheidsreden niet mogelijk om bij de laatste en voorste deuren uit te stappen." |
|
|
|
|
|
#1078 |
|
Registered User
|
Onaanvaardbaar. Het merendeel van die perrons moesten al meer dan veertig meter lang zijn. DeLijn moet dit holder de bolder oplossen.
|
|
|
|
|
|
#1079 |
|
Registered User
|
Een nieuwe bijnaam, voor de nieuwe Flexity2 trams van Bombardier.
1- Super Hermelijn 2-Nieuwe Hermelijn |
|
|
|
|
|
#1080 |
|
G-4-Ever
Likes (Received): 13
|
Of we noemen de huidige 5-bakken vanaf nu 'HermeLijntje' en de nieuwe 7-bakken 'HermeLijn' of misschien 'HermeLino' (Italiaans voor hermeLijn is ermellino)? Klinkt niet slecht, vind ik
.
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|