daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 4.00 average. Display Modes
Old July 25th, 2008, 04:30 PM   #121
X38
Registered User

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Interessant. Van waar haal je die informatie? Ik wist wel dat men al enige tijd bezig was met het vernieuwen van het tractienet in Gent (om een of andere reden gaat dat op een aantal plaatsen gepaard met het ophangen van de bovenleidingen aan dikke stalen palen ipv. aan gevels), maar dàt wist ik niet.

Ik weet bvb. ook dat het stadsbestuur heeft geëist dat bij de plannen voor de heraanleg van de centrumpleinen altijd rekening zou worden gehouden met de vertramming van deze lijn...

Toch knettergek eigenlijk, dat was de drukste lijn in heel het Gentse tramnetwerk, en toch is ze opgedoekt.
De info komt hier vandaan. Uit de laatste post, om precies te zijn.

Quote:
De geschiedenis dreigt zich te herhalen:
De trolleybus was 20 jaar geleden een tussenoplossing om terug een tramlijn 3 te bekomen.
De tractieonderstations (voor de trolleybus) waren erop voorzien om ook de te herbouwen tramlijn 3 te voeden en was dus ook bedoeld om de aanlegkosten te spreiden.

Met de komst van de hybridebussen kan men buiten de trolleybovenleiding, zelfs de tractieonderstations demonteren.
We staan met deze evolutie nog verder van een tramlijn 3 af dan 20 jaar geleden, toen men net dezelfde beloftes deed dan nu.
|
|

Quote:
Ik denk wel niet dat dat iets met de toenmalige metroplannen te maken heeft, maar daarover wil ik het nog eens hebben in een ander topic.
En in welk topic dan wel?
X38 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 25th, 2008, 04:46 PM   #122
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Ik wilde die oude metroplannen nog eens voorstellen in het topic over nooit-uitgevoerde plannen & projecten, maar ik wilde eerst nog wat meer informatie hierover zien te vinden...

Interessante discussie daar. 't Is een feit dat de houding tav. de vertramming van lijn 3 dubbel is. Bij de heraanleg van de centrumpleinen moet er rekening mee worden gehouden, maar de Dendermondsesteenweg is nog maar een maand of 3 geleden klaar van een lang aanslepende heraanleg, en daar is uiteraard geen trambaan aangelegd.

Je mannetje op het BTTB-forum zegt wel dat men de tractiestations kan demonteren, niet dat men ze zal afbreken.
Old August 22nd, 2008, 04:16 PM   #123
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Een op drie Gentenaars gebruikt laatavondtram
Nachtbussen bijna uitsluitend succes bij mensen die al vaker reden met De Lijn

GENT - Sinds De Lijn in december van vorig jaar het laatavondvervoer na 23uur invoerde in Gent, heeft zowat één Gentenaar op drie daar al minstens een keer gebruik van gemaakt. 'Toch voeren we onze campagnes op, want we willen met ons nieuwe aanbod ook nieuwe doelgroepen bereiken', zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt.

In december 2007 breidde De Lijn haar bus- en tramdiensten in Gent gevoelig uit: niet alleen gingen er veel méér bussen en trams rijden met kortere tussenpauzes, er werd vooral ook tot later op de avond gereden. Waar vroeger het bus- en tramverkeer in de stad stilviel na 23uur - behalve op vrijdag- en zaterdagnacht - rijden bussen en trams sindsdien uit tot 1.15uur. 'Naar aanleiding van die uitbreiding hebben we in Gent de campagne Niet meer te missen gelanceerd', zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt van De Lijn.

Die campagne heeft gewerkt, blijkt nu uit een enquête die De Lijn voor de zomervakantie hield. 'We hebben in Gent en de randgemeenten 665 mensen bevraagd over de campagne, en hen gevraagd of ze bus of tram al hadden gebruikt na 23uur 's avonds', zegt Colbrandt. 'Daaruit is gebleken dat de campagne zeer positief is onthaald, maar tegelijk merken we toch dat het moeilijk is om nieuwe mensen naar het openbaar vervoer te krijgen, zelfs al brengen we dit nieuwe aanbod.'

Uit de enquête bleek 33procent ooit al eens gebruik te hebben gemaakt van het laatavondvervoer, en daarnaast was er ook 32procent die dat nog niet gedaan had maar het wel overwoog. 'Als we dan echter keken wie er achter die cijfers schuilging, dan merkten we dat het vooral jongeren en 65-plussers waren die het laatavondvervoer al gebruikt hadden. Bovendien waren dat vrijwel uitsluitend mensen die ook op andere tijdstippen wel eens de bus of de tram namen.'

Nieuwe mensen worden er dus nog niet echt bereikt. 'Maar er is hoop: de 32procent die eventueel het laatavondvervoer wil gaan gebruiken, dat zijn dan weer voor een groot deel niet-gebruikers van het openbaar vervoer, mensen uit de leeftijdsgroep tussen 25 en 45jaar die we met De Lijn sowieso minder bereiken. Om die mensen aan te zetten om de overstap te maken naar bus of tram, gaan we een aantal specifieke campagnes voeren. Zo zijn we gestart met een promotieteam dat bij goed weer 's avonds langs de terrassen gaat in het centrum van Gent, om de mensen te informeren over het laatavondvervoer. Want zoals het een automatisme is om, als je met een groep mensen op café gaat, een Bob aan te duiden, zo zou het in Gent een automatisme moeten worden dat je voor zo'n avondje uit het openbaar vervoer neemt. Dan kan het hele gezelschap een glaasje drinken.'

Daarnaast komt er ook een gerichte campagne tijdens het Filmfestival, zegt Colbrandt nog. 'Wie met de bus of de tram naar de film gaat, moet zich immers geen zorgen meer maken dat hij niet meer thuisgeraakt. En dat betekent heus niet dat je na de film geen stapje meer in de wereld kan zetten. Tot 1.15uur is er openbaar vervoer, dat is toch tijd genoeg?'

De Gentenaar, 22-08-2008

Awel, ze kunnen toch mijn kl*ten kussen met hun nachttrams. Gisteren wilde ik mijn lief afhalen aan het station, maar die kwam pas laat. Ik ging dus eerst nog eventjes een wandelingetje doen met een vriend, en die ging naar een gans andere kant van't stad, maar wel langs een tramlijn naar het station. Tegen dat het tijd is om daar te vertrekken zetten we ons aan een halte. De trams rijden met kwartierfrequentie op dat moment... maar zitten we daar toch schoon 40 minuten met onze vingers te draaien, geen tram te zien. Wel in de andere richting uiteraard

Even later beslissen we dan om enkele haltes verder te stappen, waar een andere lijn gekruist wordt. Komen we aan die halte toe: plots komt die tram die naar het station gaat daar eindelijk wél toe. Maar voor mij is ie al te laat, ik wil recht naar huis - want mijn lief is zelf al van het station vertrokken - en moet daarvoor die andere tram nemen... en die blijkt dan maar de helft van het traject te rijden. Dienstverlening my ass.
Old September 3rd, 2008, 10:14 AM   #124
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Er bestaat op dit forum precies een neiging om het in zo veel mogelijk threads te beginnen hebben over het Antwerpse openbaar vervoer. Ik vind nochtans dat er al genoeg threads over dat thema bestaan om te voorkomen dat we het er elders nogmaals over moeten hebben. Bedankt om uw toevlucht in de juiste thread te zoeken.

Schouwburgstraat krijgt aparte trambedding

GENT - GENT De Schouwburgstraat, de brede hobbelige kasseiweg tussen het Koophandelsplein en de Kouter, wordt heraangelegd. De kasseien gaan er gedeeltelijk uit. De tram krijgt een aparte bedding.

De Schouwburgstraat, de brede hobbelige kasseiweg tussen het Koophandelsplein en de Kouter, wordt heraangelegd. De kasseien gaan er gedeeltelijk uit. De tram krijgt een aparte bedding.

De Schouwburgstraat is een belangrijke invalsweg naar het stadscentrum. Voor automobilisten is het er vaak aanschuiven. Omdat de trams van lijn1 mee in de file stonden, bracht de stad enkele jaren geleden arceringen aan om de tram in de Schouwburgstraat vrije baan te geven.

Geen zaligmakende oplossing. Auto's nemen nog altijd geregeld de trambedding in. Om daar definitief komaf mee te maken wordt de Schouwburgstraat en een klein stukje van de Kouter heraangelegd. De trambaan wordt hoger aangelegd zodat automobilisten minder geneigd zullen zijn om er over te rijden. Om het onderscheid met de gewone rijbaan nog duidelijker te maken, blijven in de trambedding de kasseien behouden.

De twee rijvakken voor de automobilisten - een voor het verkeer rechtdoor naar de Kouter en een voor het verkeer dat linksaf slaat richting Zonnestraat en Korte Meer - worden in asfalt heraangelegd.

De werken zijn verbonden met die op de Korenmarkt en de Cataloniëstraat. Om tramlijn1 geen twee keer te onderbreken, worden ze gelijktijdig uitgevoerd. Zoals het er nu naar uitziet, zal dat in het najaar van 2009 zijn. De werken zullen een viertal maanden duren. De kostprijs wordt geraamd op 784.000euro. (dih)

De Gentenaar, 03-09-2008

Dat gaat maar half helpen. De tram krijgt dan misschien vrije baan in de Schouwburgstraat, zodra ie weer op de Kouter draait staat ie gewoon terug tussen de wagens aan te schuiven.
Old September 4th, 2008, 01:32 PM   #125
taran
Registered User

Likes (Received): 0

Een volledig artikel over de heraanleg van een stuk straat van 5O meter lang, precies verkiezingstijd...

De verhoogde trambedding met kasseien die hier komt is dus gewoon hetzelfde als wat men gedaan heeft in de Kortrijksepoortstraat. De taxichauffeurs zullen tevreden zijn want die zullen maar al te graag de files eveneens ontwijken via de trambedding (auto's kunnen wel degelijk op kasseien rijden hoor ) en tram 1... die zal wel snel weer mogen aanschuiven.
taran no está en línea   Reply With Quote
Old September 4th, 2008, 06:55 PM   #126
batlo
Registered User

batlo's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Dat gaat maar half helpen. De tram krijgt dan misschien vrije baan in de Schouwburgstraat, zodra ie weer op de Kouter draait staat ie gewoon terug tussen de wagens aan te schuiven.
idd, ik snap niet echt wat het nut hiervan is als ze idd een paar meter verder toch weer moeten aanschuiven op de Kouter. nja, alle beetjes helpen zeker... miss is een globaal plan voor het volledige traject van de 1 met alle opstoppings-knelpunten wel op zijn plaats (of is dit er al?)
batlo no está en línea   Reply With Quote
Old September 4th, 2008, 07:11 PM   #127
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Ik weet het niet. Ik mag het hopen. Er is in elk geval sprake (geweest) van het installeren van verkeerslichten op een aantal plaatsen in het centrum (oa. aan de Verlorenkost) en werken met verkeerslichtenbeïnvloeding. Op de Kouter zie ik dat weliswaar niet snel gebeuren, voornamelijk omdat verkeerslichten aan het Gerechtsgebouw, de Opera, etc. waanzinnig ontsierend zouden zijn. Bovendien is er meer nodig dan dat: Lijn 1 heeft in stadinwaartse richting vaak last van parkerende of verkeerd geparkeerde wagens en op de as Kortrijksepoortstraat-Nederkouter, naast de gebruikelijke file 's morgens en 's avonds (en soms random doorheen de dag).

Nu, mijn veel te dure en radikale standpunt over het traject van tram 1 blijft dat het spel van aan het Rabot tot aan de Elizabethlaan gewoon onder de grond hoort. Maar dat gaat nooit gebeuren natuurlijk
Old September 4th, 2008, 07:24 PM   #128
taran
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Nu, mijn veel te dure en radikale standpunt over het traject van tram 1 blijft dat het spel van aan het Rabot tot aan de Elizabethlaan gewoon onder de grond hoort. Maar dat gaat nooit gebeuren natuurlijk
Ik hoop toch ook nog altijd dat deze plannen ooit terug van onder het stof zullen gehaald worden. Zeker voor dit traject dan.

Toen een hele tijd terug de plannen werden voorgesteld voor de heraanleg van de korenmarkt kon je wel afleiden uit de reacties op gentblogt dat er vandaag de dag wel meer voorstanders zijn van een ondergrondse tramlijn 1 dan in de jaren 60/70 toen dit idee werd afgeschoten.
taran no está en línea   Reply With Quote
Old September 4th, 2008, 07:27 PM   #129
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Ja, nu zijn de pro-stemmen er wel, maar is het geld er niet meer. Het omgekeerd van de seventies. Je herinnert mij er trouwens aan van die plannen nog eens voor te stellen in een bepaalde draad op dit forum. Zal voor straks of morgen zijn!
Old September 4th, 2008, 07:30 PM   #130
batlo
Registered User

batlo's Avatar

Likes (Received): 1

ja ben wel super benieuwd eigenlijk om die plannen eens te zien!
batlo no está en línea   Reply With Quote
Old September 13th, 2008, 08:58 PM   #131
Eurotram
Eurotram

Eurotram's Avatar

Likes (Received): 7

Hello everybody! I come from Poland and unfortunately I don't speak Dutch,but as I can see in this thread problems of city transport are discussed.
So,two of my friends are going to visit Ghent (to have a trolleybus ride).The problem is,they will be there on 27th of September (Saturday),only for one day.And I'd like to ask you (anyone who knows) if on Saturdays this route is served by trolleybuses or by buses?
Thanks a lot for everyone who is able to answer
Eurotram no está en línea   Reply With Quote
Old September 13th, 2008, 09:34 PM   #132
focus1965
Registered User

Likes (Received): 98

Quote:
Originally Posted by Eurotram View Post
Hello everybody! I come from Poland and unfortunately I don't speak Dutch,but as I can see in this thread problems of city transport are discussed.
So,two of my friends are going to visit Ghent (to have a trolleybus ride).The problem is,they will be there on 27th of September (Saturday),only for one day.And I'd like to ask you (anyone who knows) if on Saturdays this route is served by trolleybuses or by buses?
Thanks a lot for everyone who is able to answer
I was in Ghent 2 weeks ago on a saterday and unfortunately, trolleybusses didn't ride that day. If it's correct what they told to me, weekend services are now completely done by buses and even on weekdays you see more buses than trolleybusses. What you can do, is go to the tramdepot and ask to a driver or someone else where the "koerman" is: this is the responsable man of the both sites in the weekend. Most of the time he had nothing to do and you can ask to visit both workshops (tram and trolleybusses). But please: ask it first. If it's no, I can't change it, but till now they never refused it to me, surely in weekend when offices are closed and nobody work in the workshops. The good side is that - if you can enter - you can make a competely line-up with all remaining trolleybuses.
Even it's dark inside you can make good pictures with a good digital camera.
Other trolleybuses, waiting for scrap, can be find on the former tram depot in Lochristi (endstation of the busline Gent - Lochristi), on the road Ghent - Lokeren. Enjoy your day!

Focus1965
focus1965 no está en línea   Reply With Quote
Old September 14th, 2008, 12:33 AM   #133
Eurotram
Eurotram

Eurotram's Avatar

Likes (Received): 7

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post
I was in Ghent 2 weeks ago on a saterday and unfortunately, trolleybusses didn't ride that day. If it's correct what they told to me, weekend services are now completely done by buses and even on weekdays you see more buses than trolleybusses. What you can do, is go to the tramdepot and ask to a driver or someone else where the "koerman" is: this is the responsable man of the both sites in the weekend. Most of the time he had nothing to do and you can ask to visit both workshops (tram and trolleybusses). But please: ask it first. If it's no, I can't change it, but till now they never refused it to me, surely in weekend when offices are closed and nobody work in the workshops. The good side is that - if you can enter - you can make a competely line-up with all remaining trolleybuses.
Even it's dark inside you can make good pictures with a good digital camera.
Other trolleybuses, waiting for scrap, can be find on the former tram depot in Lochristi (endstation of the busline Gent - Lochristi), on the road Ghent - Lokeren. Enjoy your day!

Focus1965
Thanks a lot for your help !I'm sure that your information will be very useful and we'll see the result of that trip very soon; because these guys,who are going to visit Ghent are the authors of the website dedicated to trolleybuses - one of the most famous websites of that type in Poland.And these photos (made by my friends) will help us (writing "us" I mean many city-transport fans in Poland ) to get to know more about the last trolleybus line in Ghent.
Thank you once more!
Best regards!
Eurotram no está en línea   Reply With Quote
Old September 14th, 2008, 12:49 AM   #134
X38
Registered User

Quote:
Originally Posted by Eurotram View Post
Thanks a lot for your help !I'm sure that your information will be very useful and we'll see the result of that trip very soon; because these guys,who are going to visit Ghent are the authors of the website dedicated to trolleybuses - one of the most famous websites of that type in Poland.And these photos (made by my friends) will help us (writing "us" I mean many city-transport fans in Poland ) to get to know more about the last trolleybus line in Ghent.
Thank you once more!
Best regards!
It's the last trolleybus line in the entire Belgium.
Old September 15th, 2008, 09:36 PM   #135
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

And it will soon disappear
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old October 3rd, 2008, 10:55 AM   #136
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Nieuwe buslijn verbindt Sint-Pieters met Blaarmeersen

GENT/MERELBEKE - Vanaf volgend voorjaar komen er twee nieuwe buslijnen. Er komt een verbinding tussen het Sint-Pietersstation en de Blaarmeersen én tussen het station en de Flora-wijk in Merelbeke.

Christel Boumans van De Lijn: 'Tot nog toe was er geen rechtstreekse verbinding met het openbaar vervoer tussen het Sint-Pietersstation en de Blaarmeersen. Daar was echter steeds meer vraag naar. De Blaarmeersen hebben nu ook de Topsporthal, er vinden daar steeds meer evenementen plaats die ook veel mensen aantrekken die van buiten Gent komen en die dus vaak met de trein arriveren in het Sint-Pietersstation.'

Maar de nieuwe buslijn zal meer doen dan alleen de Blaarmeersen en het Sint-Pietersstation met elkaar verbinden. 'Want er was ook nood aan een buslijn die van het station richting Merelbeke reed, meer bepaald richting Florawijk. Die bus kan niet alleen die drukbevolkte wijk bedienen, ze kan er ook voor zorgen dat de 1.400 studenten van de Veeartsenijschool een vlottere verbinding krijgen met hun school. Nu moeten die altijd overstappen. Hetzelfde geldt trouwens voor patiënten van Caritas in Melle en hun familieleden. Ook die krijgen dus vanaf volgend voorjaar een rechtstreekse lijn.'

De nieuwe buslijn - waarvoor de Vlaamse regering 2 miljoen euro uittrekt - begint normaal gezien vanaf half april 2009 uit te rijden. 'Het wordt een echte stadslijn, wat betekent dat ze zal rijden tot 1 uur 's nachts', zegt Boumans. 'In de week zal ze tijdens de spits om het kwartier rijden en daarbuiten om het half uur, in de weekends zal het stuk tussen het station en de Blaarmeersen ook om het kwartier worden bediend.' (tod)

De Gentenaar, 03-10-2008
Old October 3rd, 2008, 08:08 PM   #137
X38
Registered User

Vanaf april volgend jaar? Waarom zo lang? Het zijn toch buslijnen, dus er moet toch geen millimeter infrastructuur worden bijgelegd?
Het probleem zal echter personeel/materieel zijn...
Old October 4th, 2008, 01:20 AM   #138
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 46

Quote:
Nieuwe buslijn verbindt Sint-Pieters met Blaarmeersen

GENT/MERELBEKE - Vanaf volgend voorjaar komen er twee nieuwe buslijnen. Er komt een verbinding tussen het Sint-Pietersstation en de Blaarmeersen én tussen het station en de Flora-wijk in Merelbeke.

Christel Boumans van De Lijn: 'Tot nog toe was er geen rechtstreekse verbinding met het openbaar vervoer tussen het Sint-Pietersstation en de Blaarmeersen. Daar was echter steeds meer vraag naar. De Blaarmeersen hebben nu ook de Topsporthal, er vinden daar steeds meer evenementen plaats die ook veel mensen aantrekken die van buiten Gent komen en die dus vaak met de trein arriveren in het Sint-Pietersstation.'

Maar de nieuwe buslijn zal meer doen dan alleen de Blaarmeersen en het Sint-Pietersstation met elkaar verbinden. 'Want er was ook nood aan een buslijn die van het station richting Merelbeke reed, meer bepaald richting Florawijk. Die bus kan niet alleen die drukbevolkte wijk bedienen, ze kan er ook voor zorgen dat de 1.400 studenten van de Veeartsenijschool een vlottere verbinding krijgen met hun school. Nu moeten die altijd overstappen. Hetzelfde geldt trouwens voor patiënten van Caritas in Melle en hun familieleden. Ook die krijgen dus vanaf volgend voorjaar een rechtstreekse lijn.'

De nieuwe buslijn - waarvoor de Vlaamse regering 2 miljoen euro uittrekt - begint normaal gezien vanaf half april 2009 uit te rijden. 'Het wordt een echte stadslijn, wat betekent dat ze zal rijden tot 1 uur 's nachts', zegt Boumans. 'In de week zal ze tijdens de spits om het kwartier rijden en daarbuiten om het half uur, in de weekends zal het stuk tussen het station en de Blaarmeersen ook om het kwartier worden bediend.' (tod)

De Gentenaar, 03-10-2008
In GVA stond iets van een nieuwe tramlijn in het voorjaar. Tussen Melle en Blaarmese. Ik ken Gent nog niet zo goed na 2 weken kotleven, dus ik weet niet goed hoe en waar dat die zal komen
Meurisse no está en línea   Reply With Quote
Old October 4th, 2008, 01:52 PM   #139
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Dat zou wel heel straf zijn, maar lijkt me weinig waarschijnlijk. Om een nieuwe tramlijn uit te baten, zouden er ook extra trams moeten komen, en die moeten ook ergens kunnen ondergebracht worden. Er is maar één tramstelplaats in heel Gent (Gentbrugge), en die zit eivol. Uitbreiding van het tramnetwerk kan pas als er een nieuwe tramstelplaats is, en daarvan moet de bouw nog beginnen (aan de Wiedauwkaai, in 2009 of 2010 ergens).

Allez, dat neemt niet weg dat men nu al mag beginnen met de aanleg van de traminfrastructuur die dan onmiddellijk gebruikt kan worden zodra dat nieuwe materieel er is...
Old October 4th, 2008, 07:06 PM   #140
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 46

Quote:
Dat zou wel heel straf zijn, maar lijkt me weinig waarschijnlijk. Om een nieuwe tramlijn uit te baten, zouden er ook extra trams moeten komen, en die moeten ook ergens kunnen ondergebracht worden. Er is maar één tramstelplaats in heel Gent (Gentbrugge), en die zit eivol. Uitbreiding van het tramnetwerk kan pas als er een nieuwe tramstelplaats is, en daarvan moet de bouw nog beginnen (aan de Wiedauwkaai, in 2009 of 2010 ergens).

Allez, dat neemt niet weg dat men nu al mag beginnen met de aanleg van de traminfrastructuur die dan onmiddellijk gebruikt kan worden zodra dat nieuwe materieel er is...
Ik dacht even dat ik mij mss vergist zou hebben maar toch stond er dit in de GVA: (soms zijn ze wel eens verkeerd met hun berichtgeving natuurlijk :-) )

GVA van 2/10

Quote:
Negen miljoen voor extra bussen en trams

Vlaams minister van Mobiliteit, Kathleen Van Brempt (sp.a), trekt negen miljoen euro uit om het verkeer tussen woning en school of werk te verbeteren. Er komen een nieuwe tramlijn in Gent en extra bussen in het zuiden van Antwerpen

* In Antwerpen verdubbelt het aantal bussen van af mei 2009 op de lijnen 130 (Lier - Kontich - Wilrijk) en 140 (Hoboken - UZA - Mortsel - Wijnegem) tijdens de spitsuren. Dan moet ook de verlenging van tram 8 naar Silsburg klaar zijn. Ook hier zal de capaciteit tijdens de spits toenemen.

* In Gent komt er vanaf april 2009 een nieuwe tramlijn tussen de Blaarmeersen en Melle. De nieuwe lijn zorgt voor een betere verbinding tussen het centrum en drukbevolkte wijken in de rand van Gent

* In Leuven breidt het nachtvervoer aanzinlijk uit. Op twaalf buslijnen die nu al 's nachts rijden, wordt de frequentie verhoogd. Er komen ook zes nieuwe nachtlijnen bij. Onder meer van Leuven naar Haacht, Hoeilaart en Tervuren.

* Aan de kust komt er een sneltram tussen Oostende en Blankenberge, waarbij slechts één halte per badstad wordt aangedaan.

Last edited by Meurisse; October 4th, 2008 at 08:33 PM.
Meurisse no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules