daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

View Poll Results: Welke locatie voor ons nieuw stadion?
't Eilandje : Mexico-eiland 2 5.13%
't Eilandje : Droogdokken 8 20.51%
Petroleum-Zuid 29 74.36%
Voters: 39. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 7 votes, 5.00 average.
Old February 2nd, 2007, 01:15 AM   #161
Joba
Registered User

Likes (Received): 0

De droom die ons land koestert om in 2018 het WK naar de Benelux te halen, heeft het stadsbestuur in Antwerpen aan het denken gezet. Dat er een nieuw stadion komt in Antwerpen, staat stilaan buiten kijf, ook aan een naam werd al gedacht.

Als het aan Burgemeester Patrick Janssens ligt, komt het nieuwe stadion er in Antwerpen al vroeger. “Het lijkt me beter om het nieuwe stadion al eerder in gebruik te nemen. Een nieuwe tempel met 20 à 30.000 zitplaatsen, met een mogelijkheid tot uitbreiden als het WK ook echt naar Antwerpen komt. WK of niet, Antwerpen wil een nieuw stadion. Dat stadion moet naar Brugse norm de thuisbasis worden van de twee grote clubs in Antwerpen, Germinal Beerschot en Antwerp”, aldus Janssens.

“Het stadion moet alle Antwerpenaren een goed gevoel geven en daarom schuif ik voor de naam Guy Thys naar voor. Als voetballer behaalde hij successen bij Beerschot, als trainer bij Antwerp en ook de nationale ploeg bracht hij wat bij met een vierde plaats op het WK in Mecixo van ’86. Een grotere internationale uitstraling dan die van hem vind je niet in Antwerpen.”

Het nieuwe stadion heeft dus al een naam, maar nog geen locatie. De stad stelde een lijstje op met twaalf mogelijke locaties waar het ‘Guy Thysstadion’ zou moeten komen. Petroleum-Zuid wordt nog steeds naar voor geschoven als toplocatie. Gefinancierd moet hij d.m.v. geld uit de privé-sector, van de Vlaamse en Federale overheid, van de stad zelf en van de Voetbalbond.
Joba no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 2nd, 2007, 04:30 PM   #162
patroeski
Registered User

patroeski's Avatar

Likes (Received): 8

lijkt mij een goede oplossing
patroeski no está en línea   Reply With Quote
Old March 5th, 2007, 02:03 PM   #163
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Likes (Received): 320

Lightbulb

Scheldestad zenuwcentrum voor kandidatuur WK 2018

MR-parlementslid en Belgisch voetbalbons Alain Courtois wil in Antwerpen het zenuwcentrum uitbouwen voor de kandidatuur voor het wereldkampioenschap voetbal 2018. Eerder raakte al bekend dat hij daarvoor België én Nederland als gastland voorstelt.

Dat Antwerpen de hoofdrol gaat spelen in de strijd tussen verschillende landen en continenten om dat WK binnen te halen, is een nieuwe stap in de procedure. Volgens Courtois heeft de Scheldestad daarvoor de beste kaarten, halfweg Brussel en Amsterdam. Zo'n kandidatuurstelling voor een WK vraagt vooral veel lobbywerk.

In 2011 moet de internationale voetbalbond FIFA de knoop doorhakken. FIFI-voorzitter Sepp Blatter maakte woensdag in Londen wel duidelijk dat het WK in 2018 normaal wel naar een land in Noord-Amerika gaat.

[02 maart 2007]

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...&PostCode=2000
Ivan no está en línea   Reply With Quote
Old March 5th, 2007, 02:03 PM   #164
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Hopelijk komt ook dit dossier naar aanleiding van de LOTTO ARENA eindelijk weer in een stroomversnelling
Old May 2nd, 2007, 08:38 PM   #165
euroboyarne
Registered User

euroboyarne's Avatar

02/05 Nog zes locaties over voor nieuw stadion

Er zijn nog zes locaties die in aanmerking komen als bakermat voor een nieuw Antwerps voetbalstadion. Dat moet er staan in 2018, wanneer Nederland en België samen het WK willen organiseren.

Donderdag komt MR-senator Alain Courtois namens de voetbalbond naar Antwerpen, om er met schepen van Sport Ludo Van Campenhout (Open Vld) de mogelijke locaties voor een nieuw stadion door te nemen. "Binnen het stadsbestuur hebben Patrick Janssens en ik voor het stadion een task force opgericht met de Planningscel, het stedelijk vastgoedbedrijf Vespa en de Sportdienst", zegt Van Campenhout.

"De twaalf toplocaties uit het Ruimtelijk Structuurplan zijn gescreend en er blijven nog zes sites over. In willekeurige volgorde: de Bosuil, Petroleum Zuid, het Rooi in Berchem, de Galet in Hoboken, het Eilandje en de Middenvijver op Linkeroever. Die gaan we de komende maanden verder filteren. Vóór de lokale verkiezingen van 2012 moet de eerste steen zijn gelegd", aldus Van Campenhout.

LM

bron: http://www.gva.be/Antwerpen/2000/artikel.asp?art={96DA6EB0-B0A4-4280-A97A-374B993B3CA8}
euroboyarne no está en línea   Reply With Quote
Old May 2nd, 2007, 09:08 PM   #166
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Dat stadion lijkt dus toch geen monster van Loch Ness te worden, of blijft het na het kiezen van een uiteindelijke locatie dan toch een schijnbeweging?

De taskforce zal zijn werk hebben: poen zoeken én klein detail: de drie voetbalclubs op een rij krijgen! Jawel: 3, momenteel wordt er beoogd dat GBA - Antwerp én KBS in het stadion een stek zullen vinden.

Mijn top drie locatie:
01. Middenvijver
02. Petroleum-Zuid (waar weet ik niet, want de plannen voor de site zijn vrij definitief ingevuld met bedrijven en KMO)
03. Eilandje (Mexico-eiland m.b.: Straatsburgdok-Zuidkaai)

Ziezo, hopelijk toch een beetje meer toelichting op het artikel
Old May 2nd, 2007, 11:38 PM   #167
euroboyarne
Registered User

euroboyarne's Avatar

Haha, die drie locaties kregen ook al mijn voorkeur in mijn gedachte, maar ik had er wel geen volgorde op geplakt. Het zijn in de meest 'neutrale' plaatsen, niet in woonwijken.
Old May 3rd, 2007, 01:34 AM   #168
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Linkeroever zou niet slecht zijn.

Wat blijkbaar is verdwenen uit de shortlist, is de site aan het Lobroekdok, meer bepaald achter het Sportpaleis. In de plannen van het toekomstonderzoek Lobroekdok zat nochtans een inplanting van een stadion voorzien. Misschien té veel verkeersaanzuigend in een al verkeersverstikt woongebied
Old May 3rd, 2007, 03:11 AM   #169
Joba
Registered User

Mijn voorkeur gaat naar Petroleum Zuid: ruimte, de Schelde op de achtergrond, vlotte verbinding met de Ring en met al die sporen moet toch wel iets aan te vangen zijn qua openbaar vervoer.
Joba no está en línea   Reply With Quote
Old May 3rd, 2007, 10:09 AM   #170
poller1
Registered User

Likes (Received): 107

Quote:
Originally Posted by Joba View Post
Mijn voorkeur gaat naar Petroleum Zuid: ruimte, de Schelde op de achtergrond, vlotte verbinding met de Ring en met al die sporen moet toch wel iets aan te vangen zijn qua openbaar vervoer.
Inderdaad. Maar als Antwerpsupporter moet ik zeggen : BOSUIL. Daar kùn je niet omheen. Jammer voor GB, dat wel.
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old May 3rd, 2007, 07:45 PM   #171
Chimaera
Registered User

Likes (Received): 111

Quote:
Originally Posted by Ivan View Post
Scheldestad zenuwcentrum voor kandidatuur WK 2018

MR-parlementslid en Belgisch voetbalbons Alain Courtois wil in Antwerpen het zenuwcentrum uitbouwen voor de kandidatuur voor het wereldkampioenschap voetbal 2018. Eerder raakte al bekend dat hij daarvoor België én Nederland als gastland voorstelt.

Dat Antwerpen de hoofdrol gaat spelen in de strijd tussen verschillende landen en continenten om dat WK binnen te halen, is een nieuwe stap in de procedure. Volgens Courtois heeft de Scheldestad daarvoor de beste kaarten, halfweg Brussel en Amsterdam. Zo'n kandidatuurstelling voor een WK vraagt vooral veel lobbywerk.

In 2011 moet de internationale voetbalbond FIFA de knoop doorhakken. FIFI-voorzitter Sepp Blatter maakte woensdag in Londen wel duidelijk dat het WK in 2018 normaal wel naar een land in Noord-Amerika gaat.

[02 maart 2007]

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...&PostCode=2000
Dat moet dan in 2018 Antwerpen komen (welke deelgemeente is dit?)
Chimaera no está en línea   Reply With Quote
Old May 3rd, 2007, 08:00 PM   #172
euroboyarne
Registered User

euroboyarne's Avatar

Het zou fantastisch zijn voor België en Nederland moest het lukken? maar ik vrees ervoor.

Op die manier komt er een enorme druk te staan op alle projecten, ze zullen zeker uitgevoerd moeten worden om de stad nog aantrekkelijker te maken.
Old May 3rd, 2007, 08:32 PM   #173
patroeski
Registered User

patroeski's Avatar

Een mooi nieuw stadion op het eilandje omringd door dokken en binnenkort gelegen naast een van Europa's mooiste bruggen. Wat kan een Antwerpenaar nog meer verlangen.
Old May 3rd, 2007, 09:33 PM   #174
Chimaera
Registered User

Likes (Received): 111

Drie clubs in één stadion lijkt me van het goeie teveel. Anderzijds: wegens de enorme rivaliteit tussen RAFC en GB, is het misschien niet slecht gezien om ook Berchem Sport het stadion te laten bespelen (het is misschien wel dé onderliggende reden). Vraag is of KBS dit zelf wel ziet zitten, bovendien moet dan alweer een historisch stadion worden verlaten, wat zal daar dan mee gebeuren?
Chimaera no está en línea   Reply With Quote
Old May 3rd, 2007, 10:59 PM   #175
SkyView
Registered User

SkyView's Avatar

Likes (Received): 5

Quote:
Originally Posted by Chimaera View Post
Drie clubs in één stadion lijkt me van het goeie teveel. Anderzijds: wegens de enorme rivaliteit tussen RAFC en GB, is het misschien niet slecht gezien om ook Berchem Sport het stadion te laten bespelen (het is misschien wel dé onderliggende reden). Vraag is of KBS dit zelf wel ziet zitten, bovendien moet dan alweer een historisch stadion worden verlaten, wat zal daar dan mee gebeuren?
Laten staan, voor gladiatorengevechten is de Bosuil het perfecte decor.
SkyView no está en línea   Reply With Quote
Old May 4th, 2007, 12:34 AM   #176
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Quote:
Originally Posted by patroeski View Post
Een mooi nieuw stadion op het eilandje omringd door dokken en binnenkort gelegen naast een van Europa's mooiste bruggen. Wat kan een Antwerpenaar nog meer verlangen.
Op het eerste zicht wel, maar waarom zou men een aanzienlijke ruimte opofferen waar men aan prachtige stadsontwikkeling en stadsuitbreiding kan doen? Zou niet zo'n goede zet zijn! Dat weet van Campenhout ook

Mij lijkt het nog te gaan tussen Petroleum-Zuid en Middenvijver. Bosuil lijkt me geen optie meer, ook al zal het officieel nog meedoen tot in de finale van de keuzebepaling.

Kijk, de plaatskeuze is eigenlijk niet zo belangrijk, het is de eerste en makkelijkste stap! Maar wat des te belangrijker is is dat in dit dossier eengezinsheid moet komen, wat niet makkelijk zal zijn, maar er moet iets gebeuren!!

En er zijn hier in Antwerpen mensen op de juiste plek die de knopen mee kunnen doorhakken. Ook al zijn ze supporter voor hun club. Janssens kan zwaar doorwegen als burgemeester, Van Campenhout heeft als stadsontwikkelingsschepen een dikke vinger in de pap. En ze werken samen op vlak van Sport. dit is een positief vertrekpunt om vanuit te gaan, het was einde jaren 90 wel anders, toen zijn de plannen opgedoekt, alles en iedereen zat op een andere denkpiste. Hopelijk komt het deze keer niet zover
Old May 4th, 2007, 01:55 AM   #177
patroeski
Registered User

patroeski's Avatar

daar heb je een punt. Vlak bij de ring, naast het nieuw justitiepaleis zou ook niet slecht zijn maar zou hier na de ontwikkeling van nieuwe katoren nog wel ruimte voor zijn?
Old May 4th, 2007, 10:02 AM   #178
Lars13
Registered User

Lars13's Avatar

Ik heb persoonlijk altijd een voorkeur gehad voor het laatste stukje van de oude Opel site aan de Noorderlaan. Men is daar nu naast de gebouwen van de Lijn begonnen met de bouw van een nieuwe brandweerkazerne (vreemd dat hier nog geen topic over bestaat, of heb ik hem gemist?), maar dan blijft er mijns inziens nog plek genoeg over voor een mooi stadion. En er zijn genoeg troeven voor deze locatie. Zo is de afrit Merksem vlakbij, vlot bereikbaar met openbaar vervoer, zowel per trein (station Luchtbal), als met de Lijn, én de hulpdiensten zitten praktisch in je nek met dus de brandweer en de politiekazerne Noorderlaan enkele honderden meters verderop. Ideaal lijkt me!

Last edited by Lars13; May 6th, 2007 at 07:40 PM.
Lars13 no está en línea   Reply With Quote
Old May 4th, 2007, 07:46 PM   #179
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Ik denk dat een aparte topic over de nieuwe brandweerkazerne niet zo'n hot topic van discussie is
Misschien kan het onder werken 2007 worden geplaatst?

De locatie lijkt me na even nadenken ook niet zo slecht, maar op Linkeroever en Petroleum zuid heb je wel een prachtige zichtlocatie over en vanaf de schelde
Old May 6th, 2007, 07:51 PM   #180
Lars13
Registered User

Lars13's Avatar

Quote:
Ik denk dat een aparte topic over de nieuwe brandweerkazerne niet zo'n hot topic van discussie is
Misschien kan het onder werken 2007 worden geplaatst?
Klopt! Heb het daar dan maar even neergezet...

Quote:
De locatie lijkt me na even nadenken ook niet zo slecht, maar op Linkeroever en Petroleum zuid heb je wel een prachtige zichtlocatie over en vanaf de schelde
Inderdaad, maar dat is volgens mij niet de belangrijkste opzet van het hele project.

Verder moet dan weer gezegd dat de ziel en de beleving van de "oude gronden" als het Kiel en de Bosuil zullen verdwijnen en bij een nieuw stadion niet (meteen?) aanwezig zullen zijn. Al zullen er langs de andere kant ook mensen zijn die het verre van erg zullen vinden moesten de Antwerpse clubs andere oorden opzoeken, integendeel. Geeft meteen nog eens dat dit geen gemakkelijke beslissing zal worden!
Lars13 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules