daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 31st, 2006, 06:54 PM   #41
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 1603

Quote:
Originally Posted by Vinny was here
Nee, er is geen verschil tussen sneltrein en intercity materieël.
IRM (bedoeld voor Interregionaal vervoer, sneltreindiensten dus :P) zit namelijk ook planmatig in intercity diensten, en ICM rijdt ook sneltreindiensten (sporadisch stoptreindiensten).
Sneltreinen kunnen wel met stoptreinmaterieel worden gereden en IC's niet, dit is volgens mij het enige verschil.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 31st, 2006, 07:17 PM   #42
Castle_Bravo
Urban experience...

Castle_Bravo's Avatar

Likes (Received): 8

140 is niet echt veel...

In Polen heben een paar lijnen: Warshau-Cracau/ Katowice, Warshau-Poznan-Wroclaw/ Szczecin en Wroclaw-Cracau max. 160-250, maar door gebrek van loks, is het 160km, maar in de praktijk vaak 180 of zelfs 190. Op de rest van de lijnen is het heel verschilend. Op somige plaatsen is de max. snelheid 40km/h Langzaam begint het moderniseren van lijnen. De lijn van Warshau naar Lodz en Gdansk word 160-200.

Intercity en EP09 Lok (hier de Berlijn-Warshau Expres) (140-180):

En de sneltrein EP/EU07. (125, vaak 140). Lokale en Sneltrinen in Polen zein een ramp:

ATB- Wat is dat (ik heb het op google niet gevonden)??
Castle_Bravo no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2006, 07:43 PM   #43
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

ATB = Automatische Trein Beďnvloeding
Het is het Nederlandse beveiligingssysteem.

Polen staat inderdaad niet bekend om zijn moderne spoorwegen, het ziet er allemaal wel ouderwets uit (ondanks dat het soms nieuwer is dan sommige Nederlandse treinen). Ik hoop dat er eindelijk wat meer wordt geinversteerd in de infrastructuur en het materieel. Het is natuurlijk niet ideaal als je lokomotieven besteld en ze dan uiteindelijk niet kunt betalen waardoor ze nu in Italie rijden.

edit:, ik bedoel nieuwer dan 'Nederlandse" treinen!

Last edited by Momo1435; May 31st, 2006 at 11:04 PM.
Old May 31st, 2006, 10:22 PM   #44
Castle_Bravo
Urban experience...

Castle_Bravo's Avatar

Likes (Received): 8

50 loken. 43 EP11 (passagier) en 7 EU43(universeel). Max. 200 of 220:
De EP09 zou ook 200max. hebben, maar door dat er veel geld gejat werd, en de tijd niet echt goed voor polen was (1985-1989) waaren er veel besparingen gemaakt, waardoor boven de 190 de hele lok begint te kantelen. Het is beina onmogelijk om dat nu goed te maken. Maar de motor is best wel goed en die loc heeft wel power. Een foto (een paar weken geleeden in Brwinow bei Warshau gemaakt):

Er zein 47stuks gebouwd. Beina iedere is iets anders
De laatste paar jaar worden er veel IC wagons gemodernieseerd, en er zein ook wat nieuwe beigekocht.
meer fotos: http://www.ic.rail.pl/album_cat.php?cat_id=1

Last edited by Castle_Bravo; May 31st, 2006 at 10:29 PM.
Castle_Bravo no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2006, 10:44 PM   #45
Vinny was here
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Sneltreinen kunnen wel met stoptreinmaterieel worden gereden en IC's niet, dit is volgens mij het enige verschil.
Sprinters zitten in principe ook niet in sneltreindiensten. Dat gebeurt zeer uitzonderlijk. Overigens is de gemoderniseerde sprinter eens ingezet in de IC Den Helder - Nijmegen (reed maar tot Amsterdam) en in de IC Schiphol - Utrecht (de "Sprintercity", zoals deze opmerkelijke treindienst genoemd werd).
Mat '64 is materieeel dat in principe zowel IC diensten als Stoptreindiensten kan uitvoeren
Vinny was here no está en línea   Reply With Quote
Old June 1st, 2006, 03:46 PM   #46
ReisThijs
Registered User

ReisThijs's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Nee, er is geen verschil tussen sneltrein en intercity materieël.
Op de meeste lijnen waar zowel IC's als sneltreinen rijden is er in de praktijk wel een verschil tussen materieel, waarbij de IC de luxe(re) vartiant heeft:

Amsterdam - Dordrecht: IC vIRM, sneltrein DD-AR
Breda - Tilburt: IC ICK, sneltrein vIRM
Utrecht - Amersfoort: IC ICM, sneltrein (die hier officieel een niet op tussengelegen stations stoppende stoptrein is) DD-AR
Utrecht - Rotterdam: IC ICM, sneltrein vIRM
Alkmaar - Amsterdam: IC vIRM, sneltrein DDM
Amsterdam - Amersfoort: IC ICM, sneltrein DDM

Quote:
IRM (bedoeld voor Interregionaal vervoer, sneltreindiensten dus :P)
IRM was inderdaad bedoeld als IR-trein, vIRM is dus wel bedoeld als Intercity, en bestaat daarom nu uit langere treinstellen en is iets luxueuzer: stoffen bekleding, en meer stoelen in coach-opstelling, met overal klaptafels en brullenbakken (die laatste missen in de originele IRM-bakken).

Helaas zijn er veel gemengde treinstellen (daarom ook de v van verlengd), waar je dus in het ene rijtuig de oude plastic stoelen kunt vinden en een verder ineens de nieuw stoffen stoelen aantreft.

Quote:
Originally Posted by momochan
IC's kunnen zeker wel met stoptreinen gereden worden, maar dan voornamelijk alleen 's avonds en in het weekend. Op Schiphol-Utrecht is regelmatig Mat '64 te vinden.
ReisThijs no está en línea   Reply With Quote
Old June 1st, 2006, 04:05 PM   #47
Jaxx
Registered User

Als ik dat lijstje zo zie zit er ook weinig structuur in. Op Breda-Tilburg en Utrecht-Rotterdam/Den Haag is het sneltrein materiaal luxer dan het intercity materiaal. Volgens mij gaat de overweging bij de NS voor welk materiaal op welke lijn meer in op drukte en tijdstip en ook daarnaast ook wat voor treindienst. Maar het soort treindienst is helemaal niet leidend hierin. Overigens vind ik zekerheid over welk materiaal een klant kan verwachten ook een vorm van service. Ik vind daarom dan ook dat de NS er naar zou moeten streven om op elke lijn hetzelfde materiaal te gebruiken. Met name op de lijnen Den haag - venlo en Schiphol/Utrecht - Eindhoven worden de laatste jaren allerlei typen treinstellen door elkaar gebruik...
Jaxx no está en línea   Reply With Quote
Old June 1st, 2006, 04:34 PM   #48
ReisThijs
Registered User

ReisThijs's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaxx
Als ik dat lijstje zo zie zit er ook weinig structuur in. Op Breda-Tilburg en Utrecht-Rotterdam/Den Haag is het sneltrein materiaal luxer dan het intercity materiaal.
IRM luxueuzer dan ICM en ICK?? Daar denk ik persoonlijk anders over. Modernder is niet altijd luxueuzer, daarbij heeft IRM een ersntig tekort aan bagageruimte, en daarom alleen al eigenlijk niet gechikt als IC.

Inderdaad kan NS wat meer eenheid in materieelinzet gebruiken, en al het materieel inzetten waar het het beste past, dus:

SGM, mat '64, DDAR, alleen in stoptreinen,
DDM, vIRM, alleen in sneltreinen,
ICK, ICM, ICRm alleen in Intercity's (vIRM eventueel, maar dan alleen de stellen die geheel het nieuwste interieur hebben)
Old June 1st, 2006, 04:53 PM   #49
Maartinho
Registered User

Maartinho's Avatar

Quote:
Originally Posted by ReisThijs
IRM luxueuzer dan ICM en ICK?? Daar denk ik persoonlijk anders over. Modernder is niet altijd luxueuzer, daarbij heeft IRM een ersntig tekort aan bagageruimte, en daarom alleen al eigenlijk niet gechikt als IC.
Ik wou zeggen, ICR/ICM zit zeker een stuk ruimer dan IRM of vIRM, en het verbouwde ICRm met de zachtgele bankjes is helemaal überluxe. Hopelijk wordt ICM in de toekomst ook zo. Echt de allure van een lange-afstandstrein, IRM is toch meer een veredelde S-Bahn vind ik.
In vIRM kan je door die coachopstelling ook je bagage niet fatsoenlijk kwijt (in IRM kon dat nog tussen de stoelen). Weliswaar heeft vIRM op de bovenverdieping nog wel de stoelen tegenover elkaar, maar dat weet de gemiddelde toerist met grote koffers niet, dus die gaat naar beneden, en plet zn koffer op de stoel naast hem neer.
Maartinho no está en línea   Reply With Quote
Old June 1st, 2006, 05:33 PM   #50
Jaxx
Registered User

Sorry maar alles is beter dan ICK! Niezen van het vieze stof, of te koud of bloedheet en erg schokkend. daarnaast zit je met de knieen tegen degene tegenover je. Dan zit IRV heel wat beter. ICR daarentegen is natuurlijk het meest luxe treintype. Overigens is de sneltrein over een half jaar verledentijd dus lopen ICR, ICK, ICM en vIRM op 1 hoop gegooid.
Jaxx no está en línea   Reply With Quote
Old June 2nd, 2006, 03:19 PM   #51
Vinny was here
Registered User

Quote:
Op de meeste lijnen waar zowel IC's als sneltreinen rijden is er in de praktijk wel een verschil tussen materieel, waarbij de IC de luxe(re) vartiant heeft:
Dat is de theorie, in de praktijk loopt alles door elkaar. De ICM (koploper) doet ook dienst als stoptrein. Mat '64 rijdt ook planmatig intercitydiensten. Kortom, ik heb gelijk :P
Verder is jouw indeling in materieelluxe ook redelijk discutabel. Het laatste plan van de NS is om de DD-AR stellen over te schilderen in Intercity kleuren en een aantal andere in Sprinterkleuren, zodat er wel duidelijk onderscheid in de sprinter- en in de IC-forumle komt vanaf de komende dienstregeling. Welja, eerst zien en dan geloven...

(Overigens wordt Alkmaar - Maastricht vervangen van ICRm in VIRM)
Old June 2nd, 2006, 06:06 PM   #52
ReisThijs
Registered User

ReisThijs's Avatar

Quote:
Dat is de theorie, in de praktijk loopt alles door elkaar. De ICM (koploper) doet ook dienst als stoptrein. Mat '64 rijdt ook planmatig intercitydiensten. Kortom, ik heb gelijk :P
We hadden het over het verschil tussen sneltrein en intercity, dat is er dus wel, als je kijkt naar één lijn waar beide treinsoorten rijden. Het feit dat intercity-materieel soms als stoptrein rijdt en andersom veranderd daar niets aan. Hooguit kan je op een paar lijnen zeggen dat er geen verschil is tussen IC- en stoptreinmaterieel.
Old June 2nd, 2006, 06:37 PM   #53
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Ach ja tegenwoordig is de kwaliteitsnorm toch een zitplaatsnorm, het maakt inderdaad niks meer uit wat voor een zitplaats het is (als je er tenminste één kunt krijgen).
Old June 3rd, 2006, 01:13 PM   #54
Vinny was here
Registered User

Quote:
We hadden het over het verschil tussen sneltrein en intercity, dat is er dus wel, als je kijkt naar één lijn waar beide treinsoorten rijden.
Tegenvoorbeeld: Amsterdam - Schiphol - Vlissingen: IC - VIRM
Amsterdam - Schiphol - Den Haag: S - VIRM
Old June 6th, 2006, 04:02 PM   #55
darulez
Stadjer (European)

darulez's Avatar

Zo geweldig vind ik die nieuwe sprinters er niet uitzien. Ik vind de nieuwe Arriva treinen veel mooier, behalve misschien dan de kleur (rood-wit).

Ik zie de GTW Stadler liever zo:

darulez no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2006, 08:57 PM   #56
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Arriva GTW Roll-out

Hij komt eraan, de eerste Stadler GTW voor de Noordelijke nevenlijnen.

Het eerste treinstel heeft inmiddels de fabriek van Stadler Rail in Bussnang(CH) verlaten.

Het eerste treinstel moet op 20 Oktober 2006 in dienst gaan, de rest komt voor September 2007 op de baan.

source: + meer informatie http://www.stadlerrail.com/default.a...=149&ListMode=

Ik kon hellaas zo snel even geen groter plaatje vinden.
Old June 8th, 2006, 09:04 PM   #57
Apostle
Annoying member

Apostle's Avatar

Likes (Received): 70

Dat gaat snel! Ziet er mooi uit, stuk beter dan die oude wadjes.
Apostle no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2006, 01:20 AM   #58
hooghoudt
Stadtaffe

hooghoudt's Avatar

Dat ziet er mooi uit! De kleuren vind ik een beetje basic, maar voor de rest erg tof.

In het artikel waar momochan de link stuurde wordt ook gemeld dat Arriva direct op Leer gaat rijden. Op dit moment is het zo dat je bij Nieuweschans moet overstappen op een Duitse trein. Een hele verbetering lijkt me!
hooghoudt no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2006, 06:08 AM   #59
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Inmiddels is er meer beeldmateriaal beschikbaar gekomen!

http://www.reissweb.net/

http://www.bahnonline.ch

Ik vind het een mooie trein, een mooie kleur en vorm. Het bescheiden plaatje van het interieur stelt ook zeker niet teleur, het ziet er netjes uit.
En ze gaan inderdaad naar Leer rijden, dat was al bekent, het was zelfs een eis in de aanbesteding.
Old June 9th, 2006, 07:14 AM   #60
Apostle
Annoying member

Apostle's Avatar

Likes (Received): 70

Mooi mooi. Ze zien er wel wat klein uit trouwens.
Apostle no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules