|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#121 |
|
Registered User
|
Inderdaad fantastisch nieuws, toen ik daar de eerste keer binnenkwam verschoot ik er echt van hoe afgetakeld dat gebouw wel niet is
![]() Dus ik hoop echt dat na de buitenkant ook de binnenkant gewerkt wordt. Potentiëel één van de allemooiste gebouwen van de unief. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
woow , Dat is precies wel een joekel van een gebouw ! vooral de 5de foto toont heel imposant.. Dat gebouw ben ik al vele keren gepasseerd , maar door de slechte(vuile,zwarte) toestand springt het niet echt in het oog .. Het opknappen van dat gebouw zal er zo wss ook voor zorgen dat die hele straat een stuk frisser oogt .. Met de juiste verlichting en straat meubilair kan hier volgens mij wel een mooie en aantrekkelijke plek gecreeerd worden ..bedankt voor de uitleg !!
|
|
|
|
|
|
#123 |
|
Registered User
|
De binnenkant is vreselijk! Vooral de gevels aan de binnenpleinen inderdaad! De verf is bijna volledig weg, er steken allerlei rare dingen uit de muur (buizen, haken, ...) zonder enig duidelijk nut, er zijn kapotte ramen, ...
Daar mag echt eens iets aan gedaan worden. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Registered User
|
Bij deze dan het plan van de 'heraanleg' van het pleintje in de Lovelingenstraat:
![]() De slechte kwaliteit, dat is de schuld van de Ugent ![]() Het is uiteraard slechts een 'indicatie', wie weet wordt dit wel nog een flashy pleintje?? |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Registered User
|
Zie ik het nu goed dat er een gebouwtje komt?
|
|
|
|
|
|
#126 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Ik zie vooral een paar gebouwtjes verdwijnen. Weg met de koterijen! Dat is het belangrijkste! Wat dat ene ding links van de ingang moet voorstellen weet ik ook niet, maar dat is dus de schuld van den Unief die slechte prentjes verspreidt ![]() Ik hoop trouwens dat niet alleen de gevels van de Plateau en dat pleintje, ook het hekwerk rond dat pleintje wordt gerenoveerd/opgelapt. Bedankt BVS!
|
|
|
#127 |
|
Registered User
|
Ik heb de eer in dit gebouw te mogen werken!
Echt een fascinerend gebouw, lokalen met flashy moderne technologie naast compleet vervallen delen. Het is een echt labyrint, met allerlei bijgebouwde koterijen en vreemde architecturale ingrepen in het hoofdgebouw (lokalen met nieuwe trappen in bv.). Voor de liefhebbers, gewoon eens op verkenningstocht gaan! Je valt er van de ene verbazing in de andere, en vooral geen schrik hebben om ergens een anonieme deur open te trekken, met een beetje chance kom je in een andere vleugel terecht, of op één van de talrije binnenpleinen die altijd wel een verassing in petto hebben (de ene keer een goed onderhouden grasveldje, de andere keer een jungle, een fietsenstalling of een kweekplaats voor kreeften). Geheel in de sfeer van dit gebouw hebben ze een aantal jaar geleden één (!) travee laten renoveren aan de kant van de Rozier. Zoals je kan zien is het erg pover werk, de brokken vallen er al af (bovenkant bovenste raam, linkerkant van het middelste raam). Maar het geeft wel een idee van hoe deze kant er waarschijnlijk zal gaan uitzien. ![]() Gelukkig is het zicht in de andere richting heel wat beter (vanuit mijn buro)! Met het onvolprezen Blandijncomplex op de voorgrond en erachter de Gentse Sint-Pieters, met er tussen de nieuwste aanwinst aan de Kantienberg! ![]() Tot slot kan ik het niet laten om een foto van de 'onveredelde parking' toe te voegen. Echt, om daar iets rampzaligers van de maken moet je een hele straffe zijn!
|
|
|
|
|
|
#128 |
|
Registered User
|
Je kan er al het bouwafval storten en dan 'vergeten' opkuisen
|
|
|
|
|
|
#129 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Dat zijn toch niet opnieuw parkeerplaatsen? Of is de parkeergarage onder het Sint-Pietersplein te ver? Destijds waren de studenten ook tegen de nieuwbouw in de Plateaustraat: zij vonden dat te ver lopen (en bergop!) vanuit het centrum. (Hoort deze rubriek niet bij "Universiteit&Hogescholen"?)
|
|
|
|
|
|
#130 |
|
killed Laura Palmer
|
Recent is de 19e Open Oproep van de Vlaamse Bouwmeester gelanceerd. Er zitten een goed handvol oproepen in voor nieuwe gebouwen van HoGent, m.n. voor de campussen Schoonmeersen, Mercator en Vesalius. Op de Campus Schoonmeersen gaat dat zelfs met een behoorlijk groot budget gepaard (samen meer dan 40 miljoen euro blijkbaar).
Je kan het overzicht van de Open Oproep hier bekijken: klik! En hier ook in één lange en geïllustreerde .pdf: klik!
|
|
|
#131 |
|
Registered User
|
Een beetje overkill om nog een gebouw op campus Schoonmeersen te proppen. Toen ik de oproep las dacht ik dat het over het nieuwe A-gebouw ging gaan, maar blijkbaar is men nog meer van plan; er zouden maar liefst 3 gebouwen bijkomen op de hoofdsite!
Zou het niet zinvoller zijn het P-gebouw af te breken en te vervangen door een hoger gebouw (P telt immers maar 2 verdiepingen met veel werkhallen en dus verloren ruimte). |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Registered User
|
@Plateau - Da's mooi nieuws om te horen. Na vele jaren doorgebracht te hebben in 't labyrint kijk ik er al naar uit bij een volgend bezoek het gebouw in een fris jasje te zien. Ow, en bedankt voor de vele updates op 't forum - great to keep in touch with Ghent :-).
En voor zij op Facebook: http://www.facebook.com/pages/Gent-B...58656640?ref=m Last edited by bdesmet; January 28th, 2010 at 07:23 AM. Reason: Adding URL to Facebook page |
|
|
|
|
|
#133 |
|
killed Laura Palmer
|
Studentenstad explodeert
|
|
|
#134 |
|
Registered User
|
Ik ben blij voor Gent: al die tv-reeksen in de stad werpen hun vruchten af ![]() Alleen vraag ik mij af, wanneer het verzadigingspunt gaat komen. Ik kan mij inbeelden dat 14.000 extra studenten op een paar jaar tijd wel een invloed zullen hebben op de woningmarkt. Voorts heeft KaHo slechts 1 campus in Gent, waar er ongeveer 2500 studenten zullen zijn. Ik hoop ook stiekem dat tegen 2013, wanneer de academische opleidingen uit de hogescholen naar de universiteiten verhuizen, een fusie zou komen tussen Hogeschool Gent, Arteveldehogeschool en wie weet campus Gent van KaHo St-Lieven. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Registered User
|
Het is een feit dat er een pak meer studentenwoningen nodig zullen zijn om te beletten dat er nog meer gezinswoningen opgedeeld worden, of studenten samen een gezinswoning of -appartement gaan huren. Het is zo al duur genoeg om iets te vinden in Gent, laat staan voor gezinnen met kinderen. Universiteit en hogescholen doen hun best, maar de stad kan het zich niet langer veroorloven om hierop passief toe te kijken. Die moet dringend een actieve speler worden hierin.
|
|
|
|
|
|
#136 |
|
Registered User
|
Het studentenhuis van de Hogeschool Gent in de Nonnemeersstraat wordt uitgebreid: elke verdieping krijgt aan beide zijden anderhalve meter erbij.
|
|
|
|
|
|
#137 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#138 |
|
killed Laura Palmer
|
Maar daar ligt net het probleem. Het is voor privé-ontwikkelaars niet toegestaan om studentenhuisvesting in de genre van "homes" te bouwen. Zulke bouwaanvragen mogen enkel ingediend worden door onderwijsinstellingen. Althans, dat is wat ik mij herinner uit een korte toespraak van vice-rector Moens bij de eerstesteenlegging van de homes op de Kantienberg.Ik vind dat een heel ergerlijke situatie. Den Unief heeft wel wat centjes, maar die dienen toch vooral voor onderwijs en onderzoek, en om het bestaande gebouwenpark te onderhouden (iets waar ze amper voor toekomen). Er kan dan toch moeilijk verwacht worden dat ze ook nog eens actief studentenhomes moeten bouwen tegen de sterren op. Het zou, denk ik, een serieuze verlichting betekenen voor de kotenmarkt en bij uitbreiding de gehele woningmarkt in Gent mocht men de deur openzetten voor privé-ontwikkeling van grootschalige studentenhuisvesting, met vooral gewoon een toeziend oog van Stad, Unief & Hogescholen...
|
|
|
#139 |
|
Registered User
|
Klopt, de stad Gent verleent geen vergunningen voor private maatschappijen om koten te bouwen, en al zeker niet in de rand van Gent die volgens hen gevrijwaard moet blijven van studenten. Iets wat ten eerste toch niet lukt (studenten huren met een paar vrienden/medestudenten gewoon één huis, of de ouders huren (of beter: kopen) samen een appartement dat gedeeld wordt) en ten tweede ook niet echt zo'n goed idee is.
Nu, uit het antwoord van schepen Temmerman op een vraag van Sofie Bracke blijkt dat de stad maar liefst 4 werkgroepen opgericht heeft die zich hiermee bezighouden. In het bestuursakkoord was wel sprake van een taskforce, maar de schepen komt niet veel verder dan die werkgroepen en de melding dat "SOB de mogelijkheid onderzoekt om studentenkamers op te richten op hun verschillende terreinen. Op korte termijn zou men daar een 50 tal kamers kunnen (laten) bouwen. " Neen, er ontbreekt geen nulletje in die 50. In datzelfde antwoord wordt ook nog eens bevestigt dat "de stad geen private kotenbouw kan vergunnen als de universiteit of hogescholen er niet in participeren". Men ziet uiteraard liever geen hele kotenstraten (wat in de buurt Sint-Pietersnieuwstraat - Overpoort al redelijk mislukt is) maar men zou volgens mij toch ergens een paar grote blokken met studentenkoten mogen neerpoten. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Architecture Student
Likes (Received): 17
|
Men is blijkbaar ook van plan de Ledeganck te restaureren en renoveren.
- opmaken van de studie en opvolging van de werken voor de renovatie van het Complex Ledeganck en de herinrichting van de gebouwen S2, S5, S12 (Campus De Sterre) en N1 (Campus INW) - programma: * deel onderwijs: studielandschappen, auditoria, aula en practica * deel onderzoek: labo’s en schrijfruimtes, opslag microscopie - opdracht met toepassing van de wet op de overheidsopdrachten Details Klant: Universiteit Gent - DGFB Locatie: Karel Lodewijk Ledeganckstraat 35, 9000 Gent Designteam: Vereniging van Studiebureaus 'ABSCIS - PROVOOST - INGENIUM - AT OSBORNE' Studie:2008-2012 Realisatie: ter studie Bruto opp.: 33 400 m² Infofiche: http://abscis-architecten.be/images/...-Ledeganck.pdf Het complex Ledeganck is een markant modernistisch, maar inmiddels ook sterk verouderd gebouwencomplex van de Universiteit Gent. Ingrijpende maatregelen inzake veiligheid, milieuwetgeving, brandevacuatie, technieken en laboratoriuminrichting drongen zich op om het gebouw terug te laten aanknopen bij haar vooruitstrevend karakter van de jaren ’60. In een masterplan werden de te nemen maatregelen samengevat waarbij ook integrale toegankelijkheid, flexibiliteit, continuïteit van gebruik, functionele organisatie en zelforiëntatie aan bod kwamen. De continuïteit van gebruik zal ook afhankelijk zijn van de mate van flexibiliteit die kan worden ingebouwd in de planindeling. Een zo groot mogelijke uniformiteit in plan moet het als het ware mogelijk maken om een specifieke onderzoeksgroep te huisvesten op een willekeurige verdieping van een willekeurige vleugel van het gebouw. Hiervoor is een typeverdieping ontworpen en werken we met type labomodules. Eén van de belangrijkste vraagstukken is de continuïteit van het gebruik van het gebouw tijdens de renovatie. Het masterplan vormt een goede aanzet tot fasering van de renovatie, maar deze werd tijdens de ontwerpstudie verder verfijnd en aangevuld. Gelet op de publieke functie van het gebouw (auditoria, practicumzalen,...) ging bijzondere aandacht uit naar de veiligheid van de gebruikers tijdens de verbouwingswerken op vlak van brandveiligheid, evacuatie, asbestproblematiek, ... . Er wordt in samenspraak met de UGent een strikte timing opgesteld om de verschillende verhuisbewegingen in ledstappen te coördineren en in goede banen te leiden. De publiek toegankelijke delen van het gebouw op niveau -1, 0 en +1 worden door de studenten vandaag de dag op een heel andere manier gebruikt dan het oorspronkelijke concept. Bovendien is er een groot tekort aan auditoria en studiewerkruimte. In het nieuwe ontwerp worden deze verdiepingen grondig aangepakt waarbij nieuwe grote en middelgrote aula’s worden ingepland, foyers open studielandschappen worden, trappen opengewerkt en doorzichten door het gebouw van straat naar straat een hoge vorm van zelforiëntatie genereren. De toren is het symbool van de campus. De logisch modulair opgebouwde gevelstructuur benadrukt zijn wetenschappelijke functie. Wij voorzien een basisconcept met een ‘glasmozaiek’ legpatroon. Op die manier ontstaat één groot gevarieërd vlak op basis van de bestaande modules met een willekeurig legpatroon van glasgroene tinten, bestaande uit 4 soorten glastypes, helder en opaal glas, licht en donker geëmailleerd glas. De gevel kent ogenschijnlijk geen patroon, maar is op een logische manier opgebouwd: –– voor elke kolom, vloer en koker is een geëmailleerd paneel voorzien –– alle ruimten hebben grote ramen van minimum 4 heldere glasmodules met zicht op de stad –– borstweringen zijn voorzien in geëmailleerd glas –– minimum 1 opengaand uitzetzakraam per lokaal Het legpatroon helder-gesloten wordt pas bij avond duidelijk, wanneer de heldere en opale glasplaten van binnenuit worden opgelicht. Het ogenschijnlijk willekeurig legpatroon wordt dan een gestructureerd systeem met duidelijk afleesbare ramen. Foto's, schetsen en renders op het Flickr-account van ABSCIS architecten: image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() dag image hosted on flickr ![]() nacht
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|