daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old June 13th, 2006, 11:07 AM   #41
INVISIBLE
Registered User

INVISIBLE's Avatar

Likes (Received): 1

Klanderij en Twentec ( 30.000m² winkelopp. ) .
Moderne winkelpassage's aan het Van Heekplein .
In totaal zijn er 60 grote winkelketens in deze passage's aanwezig .

Hieronder vallen de gebouwen van de Bijenkorf ( + 12.000m2 ) en V&D ( 10.000m2 ) nog niet mee .

Klanderij :

Architect De Architekcten Cie (Pi de Bruin)
Binnenhuisarchitect The Jerde Partnership, Los Angeles (David Rogers)

Twentec Gallerie :

Architect Groep 5 Van der Ven

Sponsored Links

Old June 21st, 2006, 10:11 PM   #42
Nathanaelll
Registered User

Nathanaelll's Avatar

nice.
Nathanaelll no está en línea   Reply With Quote
Old August 5th, 2006, 11:09 PM   #43
Nathanaelll
Registered User

Nathanaelll's Avatar

waar staat eigenlijk de grootste?
Nathanaelll no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 02:12 AM   #44
empersouf
Registered User

empersouf's Avatar

Likes (Received): 5

Bisonspoor
empersouf no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 02:16 AM   #45
empersouf
Registered User

empersouf's Avatar

Jullie zijn echt zoooo onwetend op dit forum hier. Zitten maar te zaniken over Winkel Centra terwijl die van Maarssen(Galeria Bisonspoor Mall) paar 1x genoemd is, en verkeerd ook. Dit soort dingen storen mij heel erg. Onwetendheid, verschrikkelijk.
empersouf no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 11:18 AM   #46
Marco_
XXX

Marco_'s Avatar

Likes (Received): 0

ik ben nog nooit in die Bisonspoor mall geweest, maar wel in de Hilvertshof. En die is ook wel groot
Marco_ no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 12:24 PM   #47
Alargule
Rëgïstërëd Üsër

Likes (Received): 482

Ik heb hier nog niemand de Heuvel Galerie in Eindhoven horen noemen...

Typisch postmoderne architectuur. Het geheel doet wel een beetje denken aan die passages in R'dam en Den Haag, zij het dat de HG in 1992 is geopend. Ontworpen door dezelfde architect die ook een overdekte winkelpromenade in Düsseldorf ontwierp.
Old August 6th, 2006, 12:35 PM   #48
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 3876

De meeste van die winkelcentra die hier boven worden genoemd doen we weinig. Denneweg en Noordeinde in Den Haag zijn twee erg mooie winkelstraten, ook de oude en nieuwe Binnenweg in Rotterdam vind ik veel aantrekkelijker om door te lopen dan zo'n dertien in een dozijn complex. Dat soort straten maken ook het verschil tussen een echte grote stad en een middelgrote stad. Heeft vooral ook te maken met het winkel aanbod. Ik woon bijna naast Zuidplein maar kom er zo weinig mogelijk omdat het aanbod zo schraal is. Van wat de massa wil hebben of wat de commercie wordt opgedrongen ze van elk zes, van alles wat daar ook maar één milimeter van afwijkt: nul.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 02:42 PM   #49
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 6

Een winkelcentrum word vaak geroemd omdat het zo compleet is, maar dat is het eigenlijk niet. Een winkelcentrum bied meestal alleen de 'basiswinkels' aan, zoals H&M en dat soort ongein. De winkels die niet zijn aangesloten bij een keten, die je in geen enkele andere stad vind (als onderdeel van een groter geheel), maken een stad of winkelgebied speciaal, omdat die winkels vaak een geheel eigen aanbod van producten en diensten hebben. Het wordt tijd dat dat soort zaken worden geclusterd in een winkelcentrum, moet je dan eens kijken hoeveel publiek dat trekt.
bobdebouwer no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 06:50 PM   #50
Skycrap
Enschede goes high 8)

Skycrap's Avatar

Quote:
Originally Posted by INVISIBLE
Klanderij en Twentec ( 30.000m² winkelopp. ) .
Moderne winkelpassage's aan het Van Heekplein .
In totaal zijn er 60 grote winkelketens in deze passage's aanwezig .

Hieronder vallen de gebouwen van de Bijenkorf ( + 12.000m2 ) en V&D ( 10.000m2 ) nog niet mee .

Klanderij :

Architect De Architekcten Cie (Pi de Bruin)
Binnenhuisarchitect The Jerde Partnership, Los Angeles (David Rogers)

Twentec Gallerie :

Architect Groep 5 Van der Ven

Ook al ben ik dan woonachtig in Enschede, ik ben in geen enkele andere Nederlandse plaats zo'n mooi, schoon en geweldig architectonisch winkelcentrum tegengekomen. En wat een interieur, niet zuinig gedaan met mooie materialen en een zeer mooie vloer.

Het mag dan er modern en strak zijn, toch geeft het altijd een warm gevoel om er binnen te lopen, zeer mooie sfeer, zeker met het terras onder "de koepel"
Skycrap no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 07:15 PM   #51
AJW
hemelschraper

AJW's Avatar

Likes (Received): 56

Quote:
Originally Posted by bobdebouwer
De stad Groningen heeft geen winkelcentrum. De stad is een openluchtwinkelcentrum, of je moet dingen zoals de lelijke V&D aan de grote markt willen noemen.
En Paddepoel dan? Die is wel te lelijk voor een nominatie hier.

Eeuwig zonde van die passage in Rotterdam -- stinknazi's!

De Passage in Den Haag en Magna Plaza in Amsterdam vind ik het mooist.

Hoog Catharijne is alleen mooi doordat het zo groot is; je kan er bijna in verdwalen. De bouwstijl en materialen zijn erg lelijk. Ik heb hier ergens trouwens een aantal renders gezien van een gerenoveerd HC en dat zag er erg slick uit, maar ik heb geen idee hoe het met de renovatieplannen staat.

En straks wordt Nieuw Babylon in Den Haag ook een topper, met twee nieuwe torens en gerenoveerd binnenwerk.
Old August 6th, 2006, 07:32 PM   #52
INVISIBLE
Registered User

INVISIBLE's Avatar

@ Skycrap

De Klanderij in Enschede is ook gewoon 1 van de mooiste Winkelcentra's van Nederland .
En is niet voor niets steeds met de neus in de prijzen gevallen voor interieur en design .
Het project heeft €110 Miljoen gekost dus dan weet je wel dat er niet zuinig is omgegaan met de inrichting ervan .

Het is in Amerika / Turkije allemaal met prijzen in de wacht naar huis gegaan .
Dat zegt al genoeg lijkt me zo .

Ook het extra van het Winkelcentrum dat het helemaal speciaal maakt is van grote waarde voor toekomstige stadprojecten in andere steden wereldwijd .
En wel het wonen op daken .

bron: RobertK
Old August 6th, 2006, 09:28 PM   #53
utrecht
Registered User

Quote:
Originally Posted by qzzq

Hoog Catharijne is alleen mooi doordat het zo groot is; je kan er bijna in verdwalen. De bouwstijl en materialen zijn erg lelijk. Ik heb hier ergens trouwens een aantal renders gezien van een gerenoveerd HC en dat zag er erg slick uit, maar ik heb geen idee hoe het met de renovatieplannen staat.
HC is onderdeel van het Utrechtse Stationsgebied, dat vanaf begin 2007 op de schop gaat (dat is de huidige planning, eigenlijk wilden ze begin van de jaren '90 al beginnen dus je weet het nooit).

En ja inderdaad, HC is het grootste winkelcentrum van Nederland (zo ongeveer 250 zaken waaronder een gigantische Media Markt)

Verbouwing:
Plan is om een nieuwe winkelstraat vanaf Vredenburg (waar nu de markt is) via de aan te leggen singel (dus passage op straatniveau) naar het nieuwe stationsplein aan de oostkant. Verder wordt alles verbouwd

Impressies
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?...7&infFrom=4537

Allemaal wordt er errug strak
utrecht no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 09:42 PM   #54
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 6

Hoog Catharijne wordt schitterend, het mooiste, modernste en het grootste overdekte winkelgebied( wat het nu ook al is, het wordt nog groter), van Nederland.

In de categorie "winkelcentra met stijl", wil ik graag even de winnaar aankondigen:

Centro Commerciale e corridoio di intrattenimento Bisonpoor!

Jaja, we hebben het hier over de megamall die gesitueerd is in Maarssen, vlakbij het Centraal station Maarssen, op loopafstand. Het winkelcentrum/de Galeria steekt met kop en schouders boven de concurentie uit, omdat: er peperdure materialen gebruikt zijn, de plafonds van goud zijn, ook de buitenkant binnenkort met marmer bekleed wordt, Bisonpoor het eerste segway toegankelijke galeria van Nederland is en er een geweldig aanbod is van wholesale, retail, franchise, food, leisure en entertainment.

Dat jullie het even weten!
Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 09:55 PM   #55
INVISIBLE
Registered User

INVISIBLE's Avatar

Hier nogmaals de bronnen :

-Het winkelcentrum De Klanderij, dat op 30 oktober 2003 werd geopend, heeft in 2004 maar liefst vier nominaties in de wacht gesleept.

In het voorjaar van 2004 werd De Klanderij genomineerd voor de NRW Jaarprijs 2004 (Nederlandse Raad voor Winkelcentra). Bij deze prijs is het vernieuwende karakter van het project en de resultaten en de onderbouwing van de kwaliteit van het project op het gebied van marketing en promotie, projectaanpak, realisatie en onderscheidend vermogen van groot belang. Tevens worden de commerciële aantrekkelijkheid, de fysieke kenmerken van het centrum, de functionele kenmerken, de commerciële kenmerken en de bezettingskenmerken van het project voor zowel consumenten als detaillisten beoordeeld .

Vervolgens werd het Van Heekplein, waaraan De Klanderij is gelegen, genomineerd voor de NEPROM-prijs voor locatieontwikkeling. Deze prijs wordt één keer in de twee jaar uitgereikt aan een gemeente en de risicodragende marktpartij(en) voor een locatie in Nederland, die met het beste resultaat is (her)ontwikkeld en waarbij de betrokken partijen op voorbeeldige wijze hebben samengewerkt. De locatie dient voorts te bestaan uit een samenhangend stedelijk gebied met een sterke stedenbouwkundige samenhang.

Daarna is De Klanderij genomineerd voor de FGH Vastgoedprijs 2004. De FGH Vastgoedprijs is een initiatief van FGH Bank en wordt één keer in de twee jaar uitgereikt aan een vastgoedproject, dat in de afgelopen twee jaar nieuw is gebouwd of ingrijpend gerenoveerd en zich kenmerkt door een aansprekende architectuur en aansprekende materiële vormgeving.

Ten slotte is De Klanderij, tijdens de Mapic in Cannes, door de jury van de International Council of Shopping Centres ICSC genomineerd voor de European Shopping Centre Awards 2005. Deze prijs zal op het ICSC-congres in Istanbul (dat plaatsvindt van 20 t/m 22 april 2005) worden uitgereikt.
De Klanderij is genomineerd in de categorie “new centres - medium” met drie andere centra respectievelijk uit Polen, Portugal en Tsjechië.

-Internationale erkenning voor Klanderij tijdens de ICSC Design & Development Awards

Vijf Europese winkelcentra kregen erkenning tijdens de 29e jaarlijkse internationale ICSC ontwerp en ontwikkelingsprijzen (de ICSC International Design and Development Awards). De prijzen werden op 8 december ceremonieel bekendgemaakt en uitgereikt tijdens de ICSC Centerbuild Conference 2005 in Phoenix, Arizona, USA. Sinds de instelling daarvan in 1977 heeft het ‘ICSC International Design and Development Awards’ programma erkenning gegeven aan opmerkelijke projecten, die uitblonken bij het creëren van nieuwe retailprojecten en het uitbreiden of herontwikkelen van bestaande projecten. "Het succes van de Europeanen bij de Awards toont de kracht van de commerciële plannen en ontwerpen in Europa" zei Ermine Amies, de Managing Director van ICSC Europe.

Klanderij heeft een “certificaat van verdienste” ontvangen voor innovatief ontwerp en ontwikkeling met betrekking tot een nieuw project. Klanderij komt voort uit een plan om de koopkracht terug te winnen die toevloeide aan winkelcentra in Nederland en Duitsland. De nationale ketens die hier een pand huren melden resultaten die de ramingen met 25 tot 40 procent overtreffen. Om tot een indrukwekkend ontwerpstatement te komen, zijn hoogwaardige materialen gebruikt, zoals balken van Oregon dennenhout en 26 verschillende steensoorten van marmer en mozaïek. Klanderij was eveneens de allereerste winnaar van de ReStore prijs van ICSC Europe, waarmee winkelcentraontwikkelingen worden geëerd die een essentieel onderdeel vormen van de totale herontwikkeling van het leven in een stadscentrum.

-Winkelcentrum Klanderij te Enschede (NL) beste P.P.S. van Europa

De International Council of Shopping Centers (ICSC) heeft winkelcentrum Klanderij in Enschede uitgeroepen tot beste publiek-privaat ontwikkelde winkelcentrum van Europa en tot één na beste winkelcentrum in de categorie middelgrote centra. De gemeente Enschede ontwikkelde winkelcentrum Klanderij in samenwerking met Foruminvest uit Naarden en Prowinko Nederland uit Amsterdam. Winkelcentrum Klanderij werd in oktober 2003 geopend en op 1 juli 2004 aangekocht door Fortis, de huidige eigenaar. De prijsuitreiking vond plaats tijdens het Europese ICSC congres in Istanbul.

De International Council of Shopping Centers (ICSC) reikt elk jaar prijzen uit voor de beste winkelcentra van Europa. De ICSC Awards zijn op dit terrein de meest prestigieuze Europese onderscheidingen. Dit jaar reikt men voor het eerst ook een prijs uit voor de beste publiek-private samenwerking (P.P.S.) in Europa. In Europa worden jaarlijks meer dan 300 winkelcentra ontwikkeld. Klanderij werd tevens bekroond als tweede in de categorie middelgrote centra. Het gaat daarbij om criteria als architectuur, stedenbouw, vernieuwende elementen en commercieel succes.

De publiek-private samenwerking bij de ontwikkeling van winkelcentra biedt grote mogelijkheden. De ontwikkeling van winkelcentrum Klanderij was een belangrijk onderdeel van de herontwikkeling van de binnenstad van Enschede. Deze onderscheiding is een belangrijke erkenning van het succes van onze aanpak en de mogelijke synergie tussen een stad en een ontwikkelaar.

Bron : Foruminvest

@ Dr Dubai

Voor een soort gelijk winkelcentrum als in Maarsen, moet je naar Veenendaal .
Ook daar is de halve binnenstad overdekt met een zeer groot winkelcentrum .
En ook Veenendaal is geen grote stad in Nederland .

Last edited by INVISIBLE; August 6th, 2006 at 10:01 PM.
INVISIBLE no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 09:56 PM   #56
AJW
hemelschraper

AJW's Avatar

Quote:
Originally Posted by utrecht
HC is onderdeel van het Utrechtse Stationsgebied, dat vanaf begin 2007 op de schop gaat (dat is de huidige planning, eigenlijk wilden ze begin van de jaren '90 al beginnen dus je weet het nooit).

En ja inderdaad, HC is het grootste winkelcentrum van Nederland (zo ongeveer 250 zaken waaronder een gigantische Media Markt)

Verbouwing:
Plan is om een nieuwe winkelstraat vanaf Vredenburg (waar nu de markt is) via de aan te leggen singel (dus passage op straatniveau) naar het nieuwe stationsplein aan de oostkant. Verder wordt alles verbouwd

Impressies
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?...7&infFrom=4537

Allemaal wordt er errug strak
Bedankt voor de info en de link. Ik vond vooral deze render erg mooi.
Old August 6th, 2006, 10:04 PM   #57
Errik
Registered User

Errik's Avatar

Zo, INVISIBLE wordt echt keihard genegeerd. Ik vind de Klanderij ook mooi hoor!
Errik no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 10:06 PM   #58
Tim B
Alias Thec

Likes (Received): 3

De overdekte winkelcentra van Schagen en Heerhugowaard(vooral die) schijnen toch ook megagroot te zijn?? zijn die al genoemd?? Of was ik gewoon klein toen ik ze bezocht....

oh ze moeten mooi zijn?

misschien dat hier iemand ze kent?

Last edited by Tim B; August 6th, 2006 at 10:36 PM.
Tim B no está en línea   Reply With Quote
Old August 6th, 2006, 10:13 PM   #59
AJW
hemelschraper

AJW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Errik
Zo, INVISIBLE wordt echt keihard genegeerd. Ik vind de Klanderij ook mooi hoor!
Volgens mij komt dat door die avatar -- net alsof je tegen een rare blauwe vogel praat.
Old August 6th, 2006, 10:35 PM   #60
utrecht
Registered User

Zo hier toch nog wat impressies:

Bron: Gemeente Utrecht, Corio

Mocht je nog toelichting willen, roep maar en ik barst los
utrecht no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules