daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajh?

Reply

Thread Tools
Old June 30th, 2006, 07:02 AM   #1
Marin
Jrgen Leschinger

Marin's Avatar

Likes (Received): 2925

De Rotterdam (4)

Vervolg van deze discussie.

Sponsored Links

Old June 30th, 2006, 07:11 AM   #2
Marin
Jrgen Leschinger

Marin's Avatar

Likes (Received): 2925

HOOGTE: 139m (functional height)
VERDIEPINGEN: 37
GEREED: 2009

ARCHITECT: Office for Metropolitan Architecture
OFFICIELE WEBSITE: n.n.b.
DATABASE

IMPRESSIES:

MEER IMPRESSIES

UPDATES (12 mei 2005):

DE LOKATIE

FOTO'S: Marin

Last edited by Marin; June 30th, 2006 at 07:50 AM.
Marin no está en línea   Reply With Quote
Old June 30th, 2006, 12:33 PM   #3
vinman
Registered User

vinman's Avatar

Likes (Received): 19

Owh, een paar impressies had ik nog nooit gezien. Wordt een prachtig glazen blok, ik kan niet wachten voordat men bezig is met voorbereidingen ( en de echte bouw ).
Old June 30th, 2006, 07:40 PM   #4
pimvdh
Registered User

pimvdh's Avatar

Likes (Received): 1

de gebouwen die daar al staan vind ik niet echt bij de nieuwe gebouwen passen.
pimvdh no está en línea   Reply With Quote
Old June 30th, 2006, 08:03 PM   #5
Ace
Captain

Ace's Avatar

Likes (Received): 23

Dat is ook niet de bedoeling
We zijn zijn toch c'ker geen La Dfnse?!?

BTW,
Dat ding blijft hoe je het ook wendt of keert veel te dik.
Om daar verandering in aan te brengen stel ik voor om de onder- en bovenbouw te verwisselen. Krijg je meteen een stuk slankere uitstraling.
Old June 30th, 2006, 08:08 PM   #6
DvW
德明

DvW's Avatar

Likes (Received): 694

Ja, een dikkertje is het: HK-style. Zou mooi zijn als ze dat meest rechtse blok door midden zagen en de 2 stukken op de andere 2 blokken zetten.
DvW no está en línea   Reply With Quote
Old June 30th, 2006, 09:07 PM   #7
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Eigenlijk heb ik het nooit zien zitten met zo`n gebouw als De Rotterdam. Het gehele blok is t massief, ik had liever gezien (zoals bovenstaande reaktie) dat men n van de drie blokken op elkaar zet. Dus een gebouw van pakweg 150 meter plus daarnaast nog een gebouw van 250 meter hoog, met een gezellige plint/promenade voorlangs, met daarin typisch maritieme winkeltjes.

Het lijkt nu nog teveel op een commieblock, zoals je vaak in Dresden (bij het Hauptbahnhof) of in Warsawa (rondom het Cultuurpaleis) tegenkomt. De architektuur is, ondanks de aanwezigheid van veel glas, niet zo heel erg verheffend. Op zo`n plek kan werkelijk iets unieks gebouwd worden, zoals het reeds aanwezige KPN gebouw op naastgelegen lokatie. En de gasten van de cruiseschepen moeten eigenlijk dan ook afmeren voor een gebouw, dat werkelijk op hun netvlies gebrand blijft.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old June 30th, 2006, 09:23 PM   #8
Erasmus
Registered User

Likes (Received): 2

Vind met name de 'onderbouw' te massaal overkomen. Als verder de afzonderlijke torentjes wat meer van elkaar onderscheiden zouden worden krijg je gevarieerder beeld en komt hij niet zo log over...
De onderbouw vind ik eigenlijk echt niet kunnen, blijft natuurlijk wl mooi dat Rotterdam een gebouw van deze proporties aandurft!
Erasmus no está en línea   Reply With Quote
Old June 30th, 2006, 10:39 PM   #9
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1235

Lijkt me niet het moment om een vaak gevoerde discussie te gaan herhalen.

Of je het nu mooi of lelijk vindt dit, als het er komt is en blijft en een geweldig iets voor Rdam. Een gebouw als dit is niet zomaar in elke stad mogelijk! Verder zal het door alles wat erin zit een enorme impact hebben op het gebied! Dit alles kan niemand ontkennen en zou als liefhebber van hoogbouw en grootstedelijkheid voor moeten zijn. Ik ben ook wel eens voor lelijke torentjes, hoewel is ze zelf liever anders had gezien.
Old July 1st, 2006, 02:21 AM   #10
JWvW
tunelion

ik heb sowieso vertrouwen in dit gebouw. mijn vader heeft als ambassadeur de nieuwe ambassade in berlijn door koolhaas laten ontwerpen dus heb daar menig bezoekjes aan mogen brengen en ik kan zeggen dat dat echt een heeeeel gaaf gebouw is. van binnen is echt aan alle details gedacht ook. echt top kwaliteit. en dat is toch een van zn nieuwere projecten dus geeft al een idee lijkt mij. en verder een klein detail misschien, imo redelijk belangrijk toch wel, als dit ding dus helemaal van glas wordt gemaakt heb je echt TE coole apartementen. dat werd s tijd in nl. kijk maar naar bijv eureka tower in melbourne of q1 in goldcoast. veel glas om de apartementen heen van vloer tot plafond. denk dat dit idd helemaal goed komt. maar zoals tim al zei, deze discussie is idd beetje onnodig. dit ding komt er gewoon en daar moeten we imo gewoon trots op zijn.
JWvW no está en línea   Reply With Quote
Old July 1st, 2006, 02:27 PM   #11
1+2=3
humppahumpa

1+2=3's Avatar

Likes (Received): 196

Zoals ik al eerder had aangemerkt vind ik dat ze de drie delen van het gebouw als eht ware hadden moeten doortrekken tot aan de grond. Dus niet de onderbouw zoals die nu is met dat vlakke horizontale blok eronder.
1+2=3 no está en línea   Reply With Quote
Old July 1st, 2006, 03:14 PM   #12
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Het lijkt wel alsof elke thread van de Rotterdam weer op dezelfde manier begint...het wordt tijd dat ie in aanbouw gaat, dan valt er echt wat te updaten.
Nexxd no está en línea   Reply With Quote
Old July 1st, 2006, 08:04 PM   #13
Pruim
shnnbp

Pruim's Avatar

Likes (Received): 2

tja, veel plannen kan je ook als postitief beschouwen.
Old July 1st, 2006, 08:27 PM   #14
Ace
Captain

Ace's Avatar

Likes (Received): 23

En veel kritiek ook

Ik kan niet ontkennen dat ik deze kritiek keer op keer uit vanwege mijn persoonlijke smaak. Desalniettemin ben ik bang dat de buitenwacht dit gebouw gaat beschouwen als een typische vorm van 'concessiearchitectuur'. Het niet echt de hoogte in willen c.q. durven gaan, terwijl deze locatie dat makkelijk had kunnen hebben.
Kun je natuurlijk altijd aan komen kakken met het argument dat jist dit gebouw geen concessiearchitectuur is, omdat het het bestaande adagium dat hoogbouw slank en strak moet zijn teniet doet (waar ik het persoonlijk nog altijd niet mee eens ben).
Maar dit is niet waar de Rotterdamse skyline op dit moment behoefte aan heeft. Blokkendoosarchitectuur hebben we immers al genoeg. Twee- & drielingtorens, welke makkelijk op elkaar hadden gekund eveneens.
Ik uit deze kritiek dus in het belang van nze stad en nze skyline. Ik doe het dus voor ns allemaal!!!

Last edited by Ace; July 1st, 2006 at 08:48 PM.
Ace no está en línea   Reply With Quote
Old July 1st, 2006, 10:34 PM   #15
Roel
Registered User

Likes (Received): 0

^Inderdaad. Als er een plek is in Rotterdam waar een gebouw a la Twin Towers zou passen is het deze plek wel. Maar ik heb er niks over te zeggen.
Roel no está en línea   Reply With Quote
Old August 3rd, 2006, 08:15 PM   #16
openhaard
Highrise Runner

openhaard's Avatar

Likes (Received): 8

Ik vind de reakties op de lang verwachte komst van De Rotterdam nogal flauwtjes, en jammer dat het nog geen echt actieve render is geworden. Het leuke van architectuur is dat iedereen zijn eigen voorkeur en smaak heeft en dat geldt natuurlijk ook bij de aanschouwing van een machtig gebouw als de Rotterdam". Voor mij zelf geldt dat dit het absolute hoogtepunt qua vierkante architectuur is, en vanuit die visie slaan we met dit gebouw dus een wereldslag! Zelf ben ik geen fan van de in Rotterdam teveel geziene blokkendoos architectuur, maar dit bouwwerk is werkelijk zo schoon... Onterecht is haar schoonheid te weinig bezongen op dit medium, mijn beste hoogbouwcollega's! De combinatie van brug, water, megaschepen, licht - dit wordt een fantastisch schouwspel, van een gebouw kun je eigenlijk niet spreken. Ik hoop dat het vele harten zal verlichten zoals ware kunst dat kan, van de ronddolende zielen die daags de brug van Erasmus nemen moeten..

Misschien dat je zo ns in de 10 jaar in je leven iets aanschouwt wat werkelijk zo schoon en elegant is, dat het in stilte voorbij gaat.... welnu, mij is dat overkomen.

Om kort te gaan: "De Rotterdam rules!!!!"
Old August 3rd, 2006, 08:38 PM   #17
Golda
Registered User

Golda's Avatar

Likes (Received): 30

ik lees gelukkig fijne dingen over dit gebouw!
ben inmiddels al 5 keer bij de ambassade in Berlijn geweest, niet binnen helaas maar alleen buiten, alleen maar omdat ik bij elk bezoek aan de prachtige stad Berlijn toch wil zien wat een kwaliteit een architect als Rem Koolhaas kan maken.
daarom heb ik ook vanaf dag 1 onbeperkt vertrouwen in De Rotterdam.
Rem Koolhaas gaat hier iets moois van maken. een van de grootste architecten van dit moment gaat in zijn ' home-town' echt geen 'second-best' ding neerzetten.

en of passagiers op een cruise schip nu werkelijk zo onder de indruk zijn van iets wat 200 in plaats van 140 meter hoog is....
ik geloof dat ze in Holland toch gewoon zo snel mogelijk naar Kinderdijk of Gouda willen om "the dutch experience" te ervaren en dat heeft nu eenmaal niks met hoge gebouwen te maken.

De Rotterdam is het beste op die plek, en daar laat ik het bij.

BOUWEN DAT DING!!!!
Golda no está en línea   Reply With Quote
Old August 3rd, 2006, 09:17 PM   #18
NegaSado
Needs more Tokyo!

NegaSado's Avatar

Hebben ze deze blokkendoos nog steeds niet geschrapt?
NegaSado no está en línea   Reply With Quote
Old August 3rd, 2006, 11:33 PM   #19
Berrtus
Registered User

Berrtus's Avatar

Likes (Received): 0

Hij gaat ook gewoon door hoor! Zal binnenkort wel officieel bekend worden gemaakt. Effe afwachten nog..
Old August 3rd, 2006, 11:58 PM   #20
Nathanaelll
Registered User

Nathanaelll's Avatar

ik vind het mooi. hoop dat ze snel beginnen. en ook met de Maastoren en New Orleans enne de Baltimore
Nathanaelll no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules