|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#41 |
|
Bike It!
Likes (Received): 312
|
Er staan een paar duidelijke foto's op de bekende Gentse architectuursite:
http://membres.lycos.fr/architectuur...oederhuis.html Ik zal wel een ouwe zak wezen, maar vind dit toch stemmiger en passender dan het nieuwe gebouw dat zal worden opgetrokken. Dat laatste is ook maar standaardarchitectuur zoals er in Gent blijkbaar overàl in het historisch centrum mag worden opgetrokken... Ik mag best wel gewaagde, vernieuwend architectuur in een oude stad smaken. Maar dit gebouw is té bepalend voor het volledige plein en is helemaal niet vernieuwend of gewaagd. Anderzijds vind ik dat het pleintje vooral verpest wordt door de krammikige, ouwbollige aanleg en de overvloed aan (politie)blik op de Zandberg. Met een nieuwe look zou het nieuwe gebouw ook minder storend worden, denk ik.
|
|
|
#42 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Mja, das 2 straten van mijn kot. Maar die nieuwbouw vind ik toch maar archi lelijk..
Hopelijk smijt men alle parkeerplaatsen uit dat pleintje en maken ze het iets aantrekkelijker dan het nu is. Toch maar raar dat men een relatief oud gebouw zo dicht bij het stadscentrum kan slopen zonder probleem.. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Het waren geen Amerikaanse, maar wel Gentse cultuurbarbaren die er niks beter op gevonden hadden.
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Registered User
|
Dat Moederhuis zag er erg sfeervol uit, ookal was het maar nep. In de plaats krijgen we een gebouw dat ook in de jaren '70 had kunnen gebouwd worden. Ik vind het een serieuze achteruitgang.
|
|
|
|
|
|
#45 | ||
|
Bike It!
Likes (Received): 312
|
Quote:
Quote:
Nogmaals, ik heb niks tegen moderne architectuur in een historisch centrum, maar dit is oh zo banaal....
|
|
|
|
#46 |
|
Registered User
|
Benonie,
Marriott is slechts te voorschijn gekomen na jaren speculatieve verkrotting en afbraak op die plek. Je kan die Amerikanen toch niet verwijten dat onze eigen ontwerpers en stadsdiensten het zo ver hadden laten komen. Marriott is letterlijk in een gat gesprongen. Een beetje te vergelijken met het verhaal van het Metselaarshuis op de hoek van de St-Niklaasstraat waar de architect zijn plan uiteindelijk heeft kunnen slijten aan een obscure investeerder uit Ronse. Als er morgen een concurrerende Amerikaanse hotelketen op de plek van het ingestort convent in het Oud Begijnhof (Sofie Van Akenstraat) een nieuw complex mag bouwen, wie zijn dan de cultuurbarbaren? |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Registered User
|
Echt een schande is dit! En dat voor een stad die zo pronkt met z'n historisch centrum!
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Proud Belgian
|
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
En niemand zal mij waarschijnlijk geloven als ik zeg, en dat meen ik echt, dat dat ding dat er vanuit de lucht zo schappelijk uitzag, was echt vlakaf lelijk en uitstralingsloos van dichtbij. Lelijke ramen, donkere bouwmaterialen, een zeer gesloten indruk... Echt een duf kot, het had wat weg van een opgesmukte gevangenis. Het is echt niet omdat het een timpaantje, een zadeldak en wat dakkappelletjes had dat het daarom ook echt goed paste in de omgeving.
![]() Zelfs die nieuwbouw is nog tot op zekere hoogte verdedigbaar in die omgeving. De kleur en het soort ramen vloeken minder met de andere, streng ogende witte herenhuizen die de Zandberg omringen, dan dat bruinige rusthuis.
|
|
|
#51 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#52 |
|
Urban Explorer
Likes (Received): 1
|
Ik vond dit nu ook niet bepaald een pareltje. Die nieuwbouw mag er best wel wezen, dit zal nog redelijk goed passen in de omgeving. Waar ik me veel meer aan erger is dat gedrocht dat men daar aan het bouwen is tegenover de Sint Niklaaskerk.
|
|
|
#53 | ||
|
killed Laura Palmer
|
Quote:
Quote:
'k Ben gisteren eindelijk eens met fototoestel in de hand gaan kijken. En wat blijkt... Als er nu één gebouw op het Sint-Baafsplein staat dat werkelijk geen uitstraling of schoonheid in z'n lijstje van kwaliteiten staan heeft, dan is het dàt wel. Het gebouw met reclame van Schweppes erop, dus. Als er binnen een jaar plots beelden verschijnen met "sloop van historisch pand in hartje van Gent", weet dat het in dit geval alleen maar een vooruitgang kan betekenen.
|
|
|
|
#54 | |
|
killed Laura Palmer
|
Quote:
Ik vind het heel mooi. Ik ben trouwens helemaal vergeten wat er vroeger op die plaats stond. Da's stom, want dit is misschien tweehonderd meter van mijn deur en wanneer er geen bladeren aan de bomen hangen kan ik die hoek gewoon van thuis uit zien. Straf. Het doet me qua stijl wat denken aan de nieuwbouw van Patrick Lefebure aan de Korenlei, maar 't zal niet van hem zijn want het staat niet op zijn website... Een ander bouwseltje dat niet zo lang geleden is opgeleverd: De uitbreiding van de Souplounge. 'k Voel mij er wat dubbel bij. Vormelijk vind ik het best oké. Die grote glaspartijen maken van de keuken ongetwijfeld een aangename werkplek en van de eetzaal op de eerste verdieping ook een aangename ruimte. Die is trouwens gedecoreerd met muurschilderingen van graffitikunstenaar Bue The Warrior. Héél plezant. Maar het materiaal, hoewel het een materiaal is dat ik op zichzelf wel mooi vind, doet het te veel afsteken en opvallen in zijn omgeving. Had men hier gewoon rode baksteen (bij voorkeur gebruikte baksteen) gemetseld in plaats van die steen zou de uitbreiding, denk ik, veel netter in zijn omgeving passen.
|
|
|
|
#55 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Hoek Lindenlei Pekelharing
Bedankt om deze hoekpanden eens te illustreren. Wat er vroeger op de hoek van de Lindenlei en de Pekelharing stond was niet zo bijzonder. Iets laat 19de-eeuws waar er wat teveel studio's en flats ingeslopen waren en waarvan de gevel al eens gemoderniseerd was door de bepleistering te vervangen.
Hier zie je nog net een hoekje: http://www.gentblogt.be/2005/06/20/foto-van-de-dag-103 Het spel met de vlakken natuursteen en het zwarte glas doet ook wel aan Glenn Sestig denken. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Registered User
|
dit lijkt mij ook wel iets speciaals qua aansluiting tussen oud en nieuw...Sint-Antoniuskaai blijkbaar
Enfin, Gent leeft...Ook in 2011!
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Registered User
|
Vrij standaard. Wat staat daar nu?
|
|
|
|
|
|
#58 |
|
Registered User
|
Vrij standaard? Dit is ronduit afstotelijk in alle opzichten: volume, structuur, materiaal, kleuren... De zoveelste "genadeslag" voor de St-Antoniuskaai. Als het zo verder gaat mogen de woontorens achter het Rabot gerust blijven.
|
|
|
|
|
|
#59 |
|
Registered User
|
Ziet eruit als een veredelde sociale woning en volgens mij is het daar ook eigendom van het Gentse OCMW. Het ziet er dus niet alleen goedkoop uit, waarschijnlijk zullen ze het ook nog eens met goedkope prefabblokken opbouwen.
Volgens bingmaps ziet het er daar zo uit: ![]() Ik vraag me wel af hoe het er daar 10 jaar geleden uitzag? |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Registered User
|
Daar stond een 17e eeuwse huisje met steil zadeldak (cfr. "Bouwen door de eeuwen heen", 1976) dat totaal vervallen was zoals destijds een groot deel van de historische huisjes langs deze kaai, eigendom van het OCMW.
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|