|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#201 | |
|
Gouda's Glorie
Likes (Received): 85
|
Quote:
En ik vind het werkelijk belachelijk dat koopzondagen verboden gaan worden (als dat echt zo is)
|
|
|
|
#202 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Utrecht had een uitgebreid tramnetwerk. Die is niet voor de lol opgeheven. De middeleeuwse stad is te krap, de straten te smal, om grote hoeveelheden mensen doorheen te vervoeren. Wie bedoel je eigenlijk met die grote tegenstanders die nu zulke grote voorstanders zijn?
|
|
|
|
|
|
#203 |
|
Registered User
|
^Ik heb het dan over een aantal politieke partijen die falikant tegen waren. En de middeleeuwse binnenstad is dan zeker wel bestand tegen die honderden bussen die er nu doorheen gaan? Mijn mening blijft dat er allang een tram had moeten lopen..... |
|
|
|
|
|
#204 |
|
BANNED
Likes (Received): 5
|
Vroeger liepen er ook trams doorheen en nu inderdaad honderden bussen, dus ik zie het probleem ook niet. Het lijkt me juist beter dan al die bussen.
|
|
|
|
|
|
#205 | |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Quote:
Alle partijen (politiek maar ook winkeliers) van toen, zijn nu voorstander (@Fallus zal dat ook vast bedoelen). |
|
|
|
|
|
|
#206 |
|
Registered User
|
Allereerst ben ik van mening dat koopzondagen beperkt moeten blijven. Op stille (zonnige) zondagen door de stad fietsen is echt geweldig. Een plek waar het normaal zo druk is dat je over de hoofden kunt lopen is dan verlaten.
Daarnaast ben ik wel eens benieuwd waarom iedereen zo graag trams door de stad wil laten rijden. Volgens mij is dat helemaal niet zo handig. Bij werk aan wegen kunnen trams niet zo makkelijk omrijden als bussen, heeft de tram meer complicaties met het inrichten van de weg en is traminfra gevoeliger. De bus kan in Utrecht bijna overal komen. Ik ben wel van mening dat er op sommige trajecten een tram kan komen. Bijvoorbeeld richting Uithof. |
|
|
|
|
|
#207 | |
|
Registered User
|
Quote:
En in Utrecht kunnen bussen echt niet overal naartoe uitwijken, als er een ongeluk gebeurt op de busbaan zijn er weinig andere opties. |
|
|
|
|
|
|
#208 | ||
|
Registered User
|
Quote:
Quote:
Last edited by Tardis; May 6th, 2008 at 01:05 AM. |
||
|
|
|
|
|
#209 | |
|
Registered User
|
Quote:
En ik vraag me toch echt af of die honderden bussen nou niet juist zorgen voor een behoorlijk verkeersprobleem, ze zorgen in ieder geval voor een veel chaotisch ogender binnenstad. |
|
|
|
|
|
|
#210 |
|
Registered User
|
Natuurlijk zijn de bussen onderdeel van het verkeersprobleem, dat zijn fietsen, auto's en vrachtwagens ook. Alleen, zowel in verhouding als in absolute zin vervoeren bussen de meeste passagiers per strekkende meter straat, dus gemeten naar het aantal passagiers dragen bussen het minste bij aan de verkeersdrukte.
Uitstoot van giftige stoffen is inderdaad een steekhoudend argument, maar dan kun je net zo goed pleiten voor de invoering van trolleybussen. Die kunnen, anders dan een tram, om fout geparkeerde auto's heen rijden. Inmiddels zijn de bussen van het GVU voorzien van filters op de uitlaat en het verschil met vroeger is goed te merken, vooral als een bus vanuit stilstand wegrijdt braakt hij geen roetwolken meer uit. Het is jammer dat Amsterdam zoveel problemen heeft met de geboorde metrotunnel. Ik had gehoopt dat met de daar opgedane kennis een ondergrondse tram/metro lijn voor Utrecht een stukje dichterbij zou zijn gekomen. Dan had je voor zeer grote aantallen reizigers Jaarbeurs/C.S./Vredenburg/Janskerkhof/Maliebaan/Rijnsweerd/Uithof met elkaar kunnen verbinden zonder dat dit tot een verkeerschaos leidt. |
|
|
|
|
|
#211 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
#212 |
|
Annoying member
Likes (Received): 57
|
![]() De vervoersaantallen zijn veel te klein voor een metro. De hele agglo Utrecht is way te klein voor een metro, zelfs Den Haag is daar nog te klein voor, de minimale kritische massa daarvoor is zo'n 500.000 inwoners + 500.000 in de agglo. |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Registered User
|
Je moet het in een iets breder perspectief zien, als 100% van de mensen in dorp van 20.000 gebruikt maakt van 2 metrohaltes dan is het dorp metrowaardig. Dus aantal van een stad zeggen helemaal niks. Nu zullen in Utrecht niet zoveel mensen gebruik maken van het OV, maar met het aankomende verkeersinfarct rondom Utrecht veel treinreizigers uit de rest van het land wel. In 2030 komt er als het goed is een treinverbinding van Almere naar Utrecht Uithof. Er is dan geen hoogwaardige verbinding tussen Uithof NS en Utrecht CS, welke dan wel degelijk nuttig zou zijn. Het doortrekken is ook functioneel voor de bewoners van die woonwijken, maar gezien de ligging ook voor overstappen van de auto op het OV.
"Amsterdam is the world's smallest metropolis" - Mick Jagger I'm not a slave to a god that doesn't give a shit! Last edited by Cymen; May 8th, 2008 at 10:44 AM. |
|
|
|
|
|
#214 | |
|
Registered User
|
Quote:
Een metro aanleggen in Utrecht is achterlijk. Het is veengebied net zoals in Amsterdam. Het kost dus miljarden euro´s en als je hier een enkel busje per kwartier laat rijden over hetzelfde traject zit die nog niet eens vol. En met die tram is de Uithof echt wel genoeg ontsloten. |
|
|
|
|
|
|
#215 | |
|
Registered User
|
Quote:
Zie ook deze site: http://www.regiokaartgooienvecht.nl/p_map.php?mapid=1 Hiermee heeft het OV uit Almere dusdanig veel potentieel dat een buslijntje niet voldoet...
|
|
|
|
#216 | |
|
Annoying member
Likes (Received): 57
|
De Stichtselijn (Houtlijn is een betere naam) zou niet langs de Uithof gaan, dat zou ook commerciele zelfmoord zijn, een spoorlijn die niet langs CS gaat, een soort 2e Oosterspoorlijn. Dat valt trouwens ook te zien op de kaart op bovengenoemde link, vanaf Hilversum wordt gewoon de bestaande lijn gevolgd.
Quote:
Last edited by Apostle; May 9th, 2008 at 09:31 AM. |
|
|
|
|
|
|
#217 | |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Quote:
Ik weet het nog zo net niet. Een metro nu aanleggen zou inderdaad te vroeg zijn. Allereerst maar een tram naar de Uithof en extra treinstations. Maar was het niet de bedoeling dat Utrecht tot 2040 zou groeien naar ongeveer 400.000 inwoners? In de agglomeratie wonen tegen die tijd ook 400.000 tot 500.000 inwoners. Dan zit je nog slechts 0,1 miljoen mensen af van het theoretisch minimum aantal inwoners voor een metro netwerk. Ik zie in de toekomst wel degelijk metromogelijkheden in Utrecht. Of misschien een halve metro, zoals in Den Haag met tramtunnels. Een Tramtunnel langs vredenburg, Neude, Janskerkhof t/m stadsschouwburg etc. zou misschien kunnen. Een tram bovengronds aanleggen kan ook, maar waar laat je die bussen dan? Nog een argument voor een metro / tramtunnel netwerk. Den Haag nu is vergelijkbaar met Utrecht 2040. Den Haag heeft een fijnmazig tramnetwerk en Utrecht niet. Tegen die tijd zijn er mogelijk 2 tramlijnen, wat niet veel is. Maakt de kans op metro/tramtunnelnetwerk daarmee groter dan in Den Haag? Verder is Utrecht een stad die ook erg veel dagjesmensen aan trekt en er is veel werk + al die studenten..... In de stad verblijven dus dagelijks véél meer mensen dan het werkelijke inwoneraantal! Last edited by www.Rotterdam.nl; May 10th, 2008 at 12:56 PM. |
|
|
|
|
|
|
#218 |
|
Registered User
|
Anders dan Den Haag heeft Utrecht een uitgebreid spoornetwerk door de stad lopen. Randstadspoor gaat dienst doen als bovengronds metronetwerk. De enige verbinding die er aan ontbreekt is een echte Oost-West verbinding. De agglomeratie Utrecht inclusief IJsselstein, Nieuwegein, Houten, Zeist en Maarssen heeft binnen tien jaar 500.000 inwoners en in de regio Centraal Nederland wonen ongeveer 1 miljoen mensen. Tel daar de forensen bij op die gebruik zouden maken van de hierboven door mij voorgestelde lijn, inclusief haltes bij transferia langs de Utrechtse ring (A2, A12, A27 en A28) en het idee voor één ondergrondse lijn is voor Utrecht binnen afzienbare tijd helemaal niet zo gek als het anno 2008 nog klinkt.
Last edited by Tardis; May 10th, 2008 at 07:07 PM. |
|
|
|
|
|
#219 | |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Quote:
![]() Sterker nog: dat is al jaren zo! Wikipedia: Utrecht - 288.535 inwoners (1/1/2007) Nieuwegein - 61.347 inwoners (1/1/2006) Zeist - 60.231 inwoners (1/1/2006) Houten - 45.532 inwoners (1/1/2006) Maarssen - 39.420 inwoners (1/1/2006) IJsselstein - 34.008 inwoners (1/1/2005) Samen 529073; Utrecht heeft in elk geval nu alweer 7000 meer. |
|
|
|
|
|
|
#220 |
|
Registered User
|
Hartelijk dank voor de aanvullende informatie, 030. Het is duidelijk dat ik wat de aantallen betreft niet heb overdreven.
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|