daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Utrecht

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old June 8th, 2012, 03:49 PM   #621
Nielsch
kijkt graag mee

Nielsch's Avatar

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by yurp View Post
Hoog Catharijne is hét voorbeeld van: leuk bedacht hoor, maar niet erg praktisch. Echt een theoretisch tekentafelproject.
Op het stuk waar Charly Chiu's nu zit was ook een trap omhoog / naar buiten. Kon je zo naar de bios toe volgens mij:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...70-1980/801812

En je kan natuurlijk nog steeds omhoog bij de trap boven de FC Utrecht fanshop. Dan kwam je op dit tussenniveautje waar je weer omhoog kon naar de bovenste etage winkels die ook al heel lang dicht is. Er zit alleen nog een kapper waar je - weliswaar binnendoor - naar boven kan en dan uitzicht hebt op die bovenste gallerij.

En als je bij de ANWB en P&C doorloopt en dan de trap naar beneden neemt zie je echt nog het oude interieur en de oude aspecten (zoals trapleuningen) zoals ook op bovenstaande foto's.

Sponsored Links

Old June 8th, 2012, 04:37 PM   #622
Apostle
Annoying member

Apostle's Avatar

Likes (Received): 453

Fascinerend stukje geschiedenis zo.
Apostle no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2012, 07:03 PM   #623
onkl
Registered User

Likes (Received): 97

Quote:
Originally Posted by Apostle View Post

Fascinerend stukje geschiedenis zo.
(ik twijfel, weet iemand het zeker?)
Is die toren de toren boven spoor 4 (maar dan nog zonder de gevel die er nu op zit)?
onkl no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2012, 07:08 PM   #624
Apostle
Annoying member

Apostle's Avatar

Yep, dat is de Katarijnetoren.
Old June 8th, 2012, 07:31 PM   #625
etierik
Registered User

etierik's Avatar

Likes (Received): 5

Interessant zeg, die geschiedenis van HC... onvoorstelbaar dat je er aardappelen kon kopen. Maar goed, ik herinner me nog dat je groentenzaken en fietsenzaken had in de binnenstad, kortom winkels zonder telefoons of mode. Dat is niet eens zo heel lang geleden.

Ik kan de 2 hier geposte foto's absoluut niet plaatsen: die trap naar het 'wandelnivo' is dat nou echt bij Charlie Chiu? Wat heeft daar dan beneden gezeten? Momenteel is dat het stuk tussen de twee busstations, zo'n beetje. Asfalt en bussen. Geen winkels met belegde broodjes of iets wat er ook maar op lijkt. Ik zou zelf eerder verwachten dat het de ingang aan het Jaarbeursplein was, maar die rode balken komen wel overeen met dat tweede plaatje.
Dat is wel ook een interessant punt: Welk stuk dak is dat? Wat is die flat die we zien, de Katreinetoren misschien? (Die nu in groen glas ingepakt is, boven op het station) Aan de prullebak te zien liep er een openbare looproute over het dak, maar waarom?
etierik no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2012, 07:40 PM   #626
etierik
Registered User

etierik's Avatar

Oeps , dat heeft elkaar gekruist. De Katreinetoren dus (zo was het althans vroeger gespeld, maar dan ook nog zonder hoofdletter)

Ah, gevonden! Het is hier: http://goo.gl/maps/7mR9
Die rode balken is het stationsgebouw, waar het in HC overgaat. Ter hoogte van Charlie en Bram Ladage, zeg maar.
Die uitbouw met trap erin aan het gebouw rechts is nog steeds zichtbaar op de luchtfoto, en het vierkante gebouw links moet (een deel van) de bioscoop zijn. Waarschijnlijk is dit dus de looproute naar de bioscoop waar Dommeltje het over had... en nu snap ik die trap van Charlie Chiu dus ook, het is niet (zoals ik dacht) een trap van beneden naar nivo 1, maar juist van 1 naar 2!

Alles hoger dan het normale niveau in HC is echt heel grondig weggewerkt, daar kom je niet meer bij. Dat je daar ooit over het dak hebt kunnen lopen, is helemaal nieuw voor mij.

Een van de dingen die bij HC naar mijn idee niet kloppen, is dat je op een luchtfoto van de gebouwen, of bij het bekijken van de gebouwen van bovenaf, geen idee hebt wat waar zit. Als je door HC heen loopt, weet je niet of je onder of in een markant gebouw zit of niet. Die woonflat van 20 hoog, waar zit die? Boven de Free Record Shop misschien? Niemand die het weet... een van de markantste (niet een van de fraaiste, maar goed) gebouwen van Utrecht is op straatniveau vrijwel onzichtbaar - zodat ik dus ook van dit plaatje van het dak niet kon zien dat het de bioscoop was.

Last edited by etierik; June 8th, 2012 at 07:55 PM.
Old June 9th, 2012, 10:15 AM   #627
yurp
Registered User

Likes (Received): 43

Goed op de lichtkoepeltjes letten die er in de jaren 90 in zijn gezet. Aan de hand daarvan kun je ongeveer zien waar je wandelpaden in HC zitten. Dit is overigens de rand van die woontoren:

Bij de bouw van dit stuk HC kun je dat nog goed zien:

Tegenwoordig zit er een lichtkoepel in en door die koepel zie je de woontoren erboven:

yurp no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2012, 10:30 AM   #628
Nielsch
kijkt graag mee

Nielsch's Avatar

Quote:
Originally Posted by etierik View Post
Interessant zeg, die geschiedenis van HC... onvoorstelbaar dat je er aardappelen kon kopen. Maar goed, ik herinner me nog dat je groentenzaken en fietsenzaken had in de binnenstad, kortom winkels zonder telefoons of mode. Dat is niet eens zo heel lang geleden.

Ik kan de 2 hier geposte foto's absoluut niet plaatsen: die trap naar het 'wandelnivo' is dat nou echt bij Charlie Chiu? Wat heeft daar dan beneden gezeten? Momenteel is dat het stuk tussen de twee busstations, zo'n beetje. Asfalt en bussen. Geen winkels met belegde broodjes of iets wat er ook maar op lijkt. Ik zou zelf eerder verwachten dat het de ingang aan het Jaarbeursplein was, maar die rode balken komen wel overeen met dat tweede plaatje.

Dat is wel ook een interessant punt: Welk stuk dak is dat? Wat is die flat die we zien, de Katreinetoren misschien? (Die nu in groen glas ingepakt is, boven op het station) Aan de prullebak te zien liep er een openbare looproute over het dak, maar waarom?
Jazeker, dat is inderdaad bij CC. Links op de foto zit een winkeltje waar nu dan Bram Ladage / Botherham Express zit.

Hier was vroeger ook een trap omhoog: http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...70-1980/117894

Dit is waar nu ongeveer Bakker Bart zit (rechts). Deze foto kijkt zeg maar uit op dat zaakje waar je nu allerlei bonbons kan kopen. Links zou dan Gamemania moeten zitten, ongeveer.

Last edited by Nielsch; June 9th, 2012 at 10:43 AM.
Nielsch no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2012, 10:40 AM   #629
Nielsch
kijkt graag mee

Nielsch's Avatar

Quote:
Oeps , dat heeft elkaar gekruist. De Katreinetoren dus (zo was het althans vroeger gespeld, maar dan ook nog zonder hoofdletter)

Ah, gevonden! Het is hier: http://goo.gl/maps/7mR9
Die rode balken is het stationsgebouw, waar het in HC overgaat. Ter hoogte van Charlie en Bram Ladage, zeg maar.
Die uitbouw met trap erin aan het gebouw rechts is nog steeds zichtbaar op de luchtfoto, en het vierkante gebouw links moet (een deel van) de bioscoop zijn. Waarschijnlijk is dit dus de looproute naar de bioscoop waar Dommeltje het over had... en nu snap ik die trap van Charlie Chiu dus ook, het is niet (zoals ik dacht) een trap van beneden naar nivo 1, maar juist van 1 naar 2!

Alles hoger dan het normale niveau in HC is echt heel grondig weggewerkt, daar kom je niet meer bij. Dat je daar ooit over het dak hebt kunnen lopen, is helemaal nieuw voor mij.

Een van de dingen die bij HC naar mijn idee niet kloppen, is dat je op een luchtfoto van de gebouwen, of bij het bekijken van de gebouwen van bovenaf, geen idee hebt wat waar zit. Als je door HC heen loopt, weet je niet of je onder of in een markant gebouw zit of niet. Die woonflat van 20 hoog, waar zit die? Boven de Free Record Shop misschien? Niemand die het weet... een van de markantste (niet een van de fraaiste, maar goed) gebouwen van Utrecht is op straatniveau vrijwel onzichtbaar - zodat ik dus ook van dit plaatje van het dak niet kon zien dat het de bioscoop was.
Nivo 2 is zeker nog wel te bereiken. Fysiek dan, want wettelijk is het verboden om er rond te lopen.

A) Gewoon omhoog lopen bij de trap bij de V&D waar iedereen nu naar beneden gaat richting Vreeburg (meestal via de roltrap, maar er is ook een stenen trap). Als je die trap naar beneden neemt kom je langs de FC Utrecht fanshop. Maar je kan hem dus ook omhoog nemen. Dan kom je op nivo 2.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...970-1980/22686

Die foto met die jongeren in mijn eerdere post is genomen op dat tweede tussenplateau met het zwarte glas. Tussen het eerste tussenplatue en het tweede zit nu dus de FC Utrecht fanshop.

Dan zijn er daarnaast ook nog enkele bedrijven die (openbaar) gebruik maken van nivo 2. Vanuit die bedrijven kun je niet rondwandelen over niveau 2, maar je bent er wel:

B) Omhoog bij brasserie Hoog Brabant. Daar zit bovenin een zalencomplex op nivo 2.

C) Een gedeelte van de Catharijne Bioscoop zit ook nog op nivo 2. Je kan niet vrij rondwandelen op nivo 2, maar je hebt er wel een mooi uitzicht op.

D) Er is nog een kapsalon in HC die gebruik maakt van nivo 2. Ingang ligt wel op nivo 1.

E) Diverse kledingwinkels op de traverse over de Catharijnebaan heen maken ook nog gebruik van nivo 2.
Old June 9th, 2012, 10:47 PM   #630
etierik
Registered User

etierik's Avatar

Goed, dat je binnen bepaalde winkels een trap omhoog kunt nemen is wat anders... in de V&D kom je natuurlijk zo nog een paar verdiepingen hoger (en op een erg mooi uitzichtpunt, via het restaurant). Maar ik zal eens kijken of ik bij de V&D een trapje omhoog kan nemen naar het voormalige nivo 2, lijkt me leuk...

Blijkbaar redden winkels op een andere verdieping dan 1 het gewoon niet, zodat in mijn tijd (ik kwam in '88 naar Utrecht) nivo 2 allang niet meer bestond. En de begane grond heb ik nooit anders gekend dan zieltogend, behalve rond de hoofdingang bij Ekko en Pearl. Die hele gang naar Vredenburg toe was altijd duister, kil en leeg, daar moest je echt niet zitten met een winkel. Het was voor ons alleen handig om doorheen naar huis te lopen van Vredenburg naar het Leidseveer...
Old June 10th, 2012, 03:04 PM   #631
Nielsch
kijkt graag mee

Nielsch's Avatar

Quote:
Goed, dat je binnen bepaalde winkels een trap omhoog kunt nemen is wat anders... in de V&D kom je natuurlijk zo nog een paar verdiepingen hoger (en op een erg mooi uitzichtpunt, via het restaurant). Maar ik zal eens kijken of ik bij de V&D een trapje omhoog kan nemen naar het voormalige nivo 2, lijkt me leuk...

Blijkbaar redden winkels op een andere verdieping dan 1 het gewoon niet, zodat in mijn tijd (ik kwam in '88 naar Utrecht) nivo 2 allang niet meer bestond. En de begane grond heb ik nooit anders gekend dan zieltogend, behalve rond de hoofdingang bij Ekko en Pearl. Die hele gang naar Vredenburg toe was altijd duister, kil en leeg, daar moest je echt niet zitten met een winkel. Het was voor ons alleen handig om doorheen naar huis te lopen van Vredenburg naar het Leidseveer...
Als je van plan bent om daar naar boven te gaan wil ik wel met je mee. Het is wel verboden op straffe van iets... weet niet precies wat. Ik kan me nivo 2 nog wel herinneren van toen ik een jaar of 6 à 7 was, dus 1988 moest het er nog wel zijn geweest.
Old June 11th, 2012, 01:00 PM   #632
bouwjaar59
Registered User

Likes (Received): 2

Ik kan me niveau 2 nog wel herinneren. Volgens mij kon je vanaf de V&D helemaal doorlopen tot aan waar Charlie C. nu zit. Ook het Muziekcentrum had een niveau 2. Dat was al na een paar jaar dicht vanwege zwerversbezoek. Het zag er wel aardig uit door de witte hekjes, kleine bruggetjes en de tropische planten.
bouwjaar59 no está en línea   Reply With Quote
Old June 11th, 2012, 01:52 PM   #633
Apostle
Annoying member

Apostle's Avatar

Nog een mooie gevonden:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...70-1980/801849
Old June 11th, 2012, 01:57 PM   #634
Apostle
Annoying member

Apostle's Avatar

Old June 11th, 2012, 03:39 PM   #635
Druppel
Registered User

Likes (Received): 15

Op de volgende foto (zie link) kan je de locatie goed zien.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...70-1980/119878
Druppel no está en línea   Reply With Quote
Old June 11th, 2012, 03:44 PM   #636
Guere
Registered User

Guere's Avatar

Likes (Received): 2780

Aangezien zoveel mensen dit interessant lijken te vinden, kunnen we misschien niet aan Jan Maarten vragen of hij nog een keer een rondleiding kan regelen? Als ik me goed kan herinneren heeft hij een aantal jaar geleden een paar urban rondleidingen door HC/het stationsgebied gegeven, maar die heb ik destijds gemist. Misschien als er hier op SSC genoeg interesse is...?
Guere no está en línea   Reply With Quote
Old June 11th, 2012, 06:08 PM   #637
azuil
Registered User

Likes (Received): 33

ik stem voor
azuil no está en línea   Reply With Quote
Old June 11th, 2012, 10:20 PM   #638
Nielsch
kijkt graag mee

Nielsch's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guere View Post
Aangezien zoveel mensen dit interessant lijken te vinden, kunnen we misschien niet aan Jan Maarten vragen of hij nog een keer een rondleiding kan regelen? Als ik me goed kan herinneren heeft hij een aantal jaar geleden een paar urban rondleidingen door HC/het stationsgebied gegeven, maar die heb ik destijds gemist. Misschien als er hier op SSC genoeg interesse is...?
Ben voor!
Old June 11th, 2012, 11:23 PM   #639
Druppel
Registered User

Likes (Received): 15

Als de dag schikt ben ik ook voor.
Druppel no está en línea   Reply With Quote
Old June 12th, 2012, 12:35 AM   #640
Guere
Registered User

Guere's Avatar

Likes (Received): 2780

Ik heb hem even in een PM op de hoogte van deze discussie gebracht, dus hopelijk kan hij hier binnenkort op reageren.
Guere no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
oeverzaaijer

Thread Tools

Posting Rules