SkyscraperCity Forum banner
Status
Not open for further replies.

Rotterdam : Rotta Nova

85K views 504 replies 108 participants last post by  Marin 
#1 · (Edited)
Even voor een openingspost de nieuwe plaatjes erin gezet.

Overzicht van het gebied.

marin

vanaf het WTC.

Tim de bruin





Onderstaand de oude afbeeldingen. Dit gaat het dus niet worden.







locatie Rotterdam, Hoogstraat / Grote Markt
classificatie Woningen, Kantoren, Winkels en Horeca
omschrijving Multifunctioneel gebouw met hoogte-accent
omvang 30.000 m2
Ca. 400 parkeerplaatsen in kelder
jaar Start bouw 1e kwartaal 2008
activiteiten Projectontwikkeling
Planontwikkeling
Locatieonderzoek
Haalbaarheidstudie
Projectmanagement
ontwerp Frits van Dongen
Architekten Cie
opdrachtgever Van Herk Groep


Meer hierover op de site van HD
 
See less See more
7
#5 ·
In een foto is een rond gebouw te zien dat de eventueel opnieuw uit te graven zijhaven van de Rotte blokkeerd. Hoort dat ronde ook bij dit project? Zou jammer zijn, van mij mogen ze dat oude water opnieuw uitgraven! liefst de Binnenrotte zelf ook, vooral als de markt in het nieuwe marktgebouw de huidige grote markt op dinsdag vervangt.
 
#7 ·
^^

Dat is het perspectief die uit de software komt. De meeste tekenaars op bureaus kunnen heel goed tekenen, maar zijn minder gedreven in fotobewerking volgens mij, uitzonderingen daargelaten. In dit soort plaatjes is het gewoon nagelaten om het perspectief aan te passen, het komt recht uit de 3d software.
 
#8 ·
Tim de Bruijn said:
^^

Dat is het perspectief die uit de software komt. De meeste tekenaars op bureaus kunnen heel goed tekenen, maar zijn minder gedreven in fotobewerking volgens mij, uitzonderingen daargelaten. In dit soort plaatjes is het gewoon nagelaten om het perspectief aan te passen, het komt recht uit de 3d software.
Maar het moet toch een koud kunstje zijn om mbv 3D software dit soort plaatjes een correct perpektief te geven? Lijkt mij veel makkelijker dan een correcte foto maken.
 
#12 ·
Ik krijg hier hetzelfde gevoel bij als bij een gemiddelde nieuwe aankoop van Feyenoord. Leuk ding voor een provinciestad, maar niet voor een stad die zich volgend jaar tooit met de titel Architectuurstad. Dit ontwerp lijkt uit dezelfde computer te komen als dat ontwerp voor de Meent, de plint oogt conceptloos en ook de positie van de kantoortoren op de Binnenrotte begrijp ik niet helemaal. Ik ben ook bang dat dit weer een gevalletje 'bruin baksteen' wordt. Ik kan me trouwens ook nauwelijks voorstellen dat zo'n kantoor als dat van Simmons en Simmons pal aan de markt wil zitten.
 
#13 ·
Gyz said:
Zijn er nog plannen voor het stuk Hoogstraat voor het Van Herkblok, het BramLadage gedeelte zeg maar, dat blijft zoals het er nu naar uitziet als verpauperd deel tussen het nieuwbouwgeweld staan.
Heel veel wensen, maar weinig plannen. Probleem is dat slopen en nieuwbouw van eenzelfde volume niet lonend is voor een eigenaar, vooral wanneer die genoeg huur vangt van de begane grond om nog prima te kunnen overhouden aan het pand dus waarom investeren in iets waarvan je maar moet afwachten of de inkomsten beduidend hoger komen te liggen. Slopen en nieuwbouw is financieel gezien alleen een optie wanneer een eigenaar ervan het dubbele aan volume er voor in de plaats mag zetten. Probleem bij de Bram Ladageplek is dat je gezien de maximale bouwhoogte daar weinig mogelijkheden hebt om volumes te vergroten. Zo ook met het pand er tegenover trouwens, tussen Hoogstraat en Grotekerkplein. Eigenlijk is dat best jammer want het kenmerk van een centrum van een echte grote stad is dat ook de hoge en grote gebouwen tegen elkaar aan staan. In Rotterdam zijn staan de grote en hoge gebouwen op zichzelf. Alleen in de Aert van Nesstraat heb je dat grotestadsgevoel van gebouwen die samen één massa maken.

Jammer overigens dat de het water van het Hang niet wordt doorgetrokken tot aan de Binnenrotte. Kan met het ondergronds parkeren te maken hebben.
 
#15 ·
Jan said:
In Rotterdam zijn staan de grote en hoge gebouwen op zichzelf.
Volgens mij is nu juist dat wat Rotterdam zo'n unieke skyline geeft - en algehele centrum uitstraling. Kakofonie van gebouwen die op een of andere manier toch bij elkaar passen.

De wereld zit al vol met schitterende Rembrandts. Laat Rotterdam toch lekker Wassily Kandinsky zijn. Mooi zijn is immers questie van smaak.
 
#16 ·
We hebben een paar jaar geleden de directeur van het Skyscraper Museum in New York rondgeleid, en haar viel het op dat, in tegenstelling tot New York, de gebouwen hier inderdaad van top tot teen te zien zijn. Da's inderdaad een kenmerkend gegeven, maar dan moet je die kwaliteit dan wel benutten. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan een veel meer heldere scheiding tussen torendeel en plintdeel, waarbij de plint de contouren van het hele kavel volgt, en de toren daarin een plek krijgt. Die plint, van een voor Rotterdam kenmerkje hoogte vcan vijf verdiepingen, zou zich zelfs architectonisch nog los kunnen maken van de toren. Op die manier voorkom je het gevoel van leegte dat veroorzaakt wordt door de ruimtes tussen te torens op de begane grond, plus het geeft een mooie diepte aan het zicht op de toren vanaf straatniveau. Uiteindelijk is dat toch de plek van vandaan je meest met het gebouw geconfronteerd wordt, de mooie skylineplaatjes daargelaten.
 
#18 ·
Jan said:
Probleem bij de Bram Ladageplek is dat je gezien de maximale bouwhoogte daar weinig mogelijkheden hebt om volumes te vergroten. Zo ook met het pand er tegenover trouwens, tussen Hoogstraat en Grotekerkplein.
Ik had gehoopt dat men het Van Herk- en BramLadageblok gelijkertijd tegen de vlakte zouden gooien. Het BramLadageblok in zowaar in een nog slechtere staat als het Van Herk, vooral het gedeelte aan de Vlasmarkt. Eigenlijk zou je zo'n pand gewoon wegens verwaarlozing moeten kunnen onteigenen.

Het pand aan de overzijde vind ik een ander verhaal, ik geloof er nog steeds in dat dit een perfecte horecalocatie zou kunnen worden. Net als het Hufgebouw trouwens. Op de begane grond een grote brasserie a la Dudok met terrassen op het Grote Kerkplein en Wijde Kerkstraat en bovenin het gebouw 2 of 3 restaurants moet dit naar mijn idee realiseerbaar zijn, zeker gezien de enorme stroom voorbijgangers elke dag. Haal je ook meteen het Grote Kerkplein uit de vergetelheid.
 
#19 ·


bron: BDS - R'dam (Raadsinformatie, Commissies 2006-2010, Commissie voor Fysieke Infrastructuur, Buitenruimte en Sport, 2007, 1e kwartaal, Agenda voor de openbare procedurevergadering d.d. 28 februari 2007 van de commissie voor Fysieke Infrastructuur, Buitenruimte en Sport, Verslag van de Externe Oriëntatie van 7 februari 2007)

sheets presentatie over de binnenstad pdf

pagina 41, maar de rest is ook leuk.
 
#20 ·
Dat ziet er veelbelovend uit. Ik heb dit hele plan eigenlijk nog nooit gezien. Meer omdat ik sinds enige tijd pas weer heel actief ben op het forum na een lange tijd afwezigheid.

Ik probeerde mij de locatie voor de geest te halen, maar dat is niet gelukt. Misschien dat iemand dit kan specificeren :)
 
#22 ·
Ik heb me inmiddels de locatie voor de geest weten te halen met behulp van het PDF bestand waarnaar verwezen werd.

Gezien ik me nog niet heb georrienteerd op de ontwikkelingen die in dit gebied gaande zijn was ik erg verrast. Al met al een hele impuls voor dit gebied hoewel de bouwhoogte wat mij betreft ter discussie mag staan.
 
#25 ·
Ja, al de plannen en projecten die op dit moment uitgevoerd worden en gaan worden doen Rotterdam over pakweg 10 jaar een compleet ander beeld geven.

Echt een vette opsteker voor Rotterdam.
 
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.
Top