SkyscraperCity Forum banner

Rondvlucht boven Rotterdam

25K views 107 replies 46 participants last post by  Rotterdam 
#1 · (Edited)
(Dit wordt een lange serie die in delen worden geplaatst. Kom dus regelmatig een kijkje nemen. de serie eindigt pas...wanneer je het woord EINDE onder de serie ziet staan ... wat een logica ;) )

Zoals jullie weten had ik dus een fotoprijs gewonnen waardoor ik met 3 personen een half uur boven Rdam mocht vliegen. Iets dat ik super graag wilde natuurlijk.

1.


Vandaag, 6 september was het dan eindelijk zover, mn zoontje, Nexxd en ik waren de gelukkigen.

2.


Uiteindelijk is niet mn zoontje, maar m'n neefje meegegaan. Mn zoontje durfde niet, mn jongste kon niet (oor) en mn oudste, moest naar school, maar wilde ook niet. (dus ik had in feite 2 plekjes overgehad)

3.


M'n zoontjes mochten nog wel ff in de cockpit kijken...

4.


.... wat ze wel heel geweldig vonden.

5.


Nexxd zit als eerste binnen.

6.


Rond half 3 gingen we de lucht in en Nexxd had het beste zicht. Ik keek op de Schieveensepolder, waar je het gestortte zand goed kan zien liggen. In de horizon zie je Delft liggen en precies in de hoek onder de vleugel Den Haag.

7.


Maar als ik een beetje achterover leunde, kon ik achter de piloot langs nog net een glimp opvangen van de mooie skyline.

8.


Mooi om het vliegveld van bovenaf te zien en ook de speelgoedautootjes zien er leuk uit.

9.


Als eerste vliegen we richting Hoogvliet, waardoor je dus over Schiedam heenvliegt.

10.


Hierboven zie je de Beneluxtunnel, wat een leuk gezicht is van bovenaf... ineens lijkt de rijksweg op te houden voor het water. Ook het Klokhuis is hier zichtbaar. Dit gebouw is ergens anders gemaakt en in zn geheel per schip naar de juiste plaats gevaren.
 
See less See more
10
#2 · (Edited)
11.


Aangekomen boven de Rotterdamse haven...de Petroleumhaven aan de vele tanks te zien.

12.


Waar je denet het einde van de rijksweg bij de Beneluxtunnel zag ligen... zie je onderin de rijksweg waarop je weer uitkomt (A4). En daarboven het Botlek. Heel dit stuk behoort tot de Shell.

13.


's Avonds zie je hier ontelbare lichtjes branden.

14.


Hier zijn een paar leuke dingen over te vertellen (pas gehoord bij excursie Wereldhavendagen). Allereerst zie je links een viaduct liggen... dit viaduct loopt naar de Vondelingenweg. Het leuke eraan is, dat dit viaduct wordt verwarmd met de restwarmte van de Shell.

Verder zie je op de foto verschillende soorten tanks. Allereerst de ronde bollen (iets beter te zien op de foto hieronder....deze zijn rond gemaakt om de druk te verminderen, hierin zit gas.
De andere tanks bestaan uit 2 soorten...1 met dak, de ander zonder dak..of althans...een drijvend dak, dat dus als het ware op de inhoud drijft, waardoor er geen ruimte voor oa zuurstof is.

Ook zie je donkere (grijze) en witte tanks. Dit is vanwege natuurkundige eigenschappen zo gedaan. Wat in witte tanks zit, moet koel blijven en andersom.

15.


Deze reusachtige schoorsteen is het hoogste gebouw van Rotterdam (dus ook NL), maar wordt niet daartoe gerekend omdat het een schoorsteen is. De hoogte bedraagt (ff uit mn hoofd) 210 meter.

De reden dat de schoorstenen zo hoog worden gebouwd is omdat indie hoogte andere windstromen liggen die er voor zorgen dat het snel wordt afgevoerd.
 
#3 ·
^oei, wat zien die er scherp uit! Ik zie nu al dat jij een andere kijk had dan ik, omdat ik aan de andere kant van het vliegtuigje zat.

Mooie kick-off!

Wat betreft het Klokhuis (kantoor van Mammoet toch?), die heb ik nog voorbij zien varen toen ik stage liep in Spijkenisse, dat was wel een apart gezicht.
 
#5 ·
16.


Ooit hebben kunstenaars geprobeerd om ze te verven, maar het is er bij 1 gebleven (hoedendoos van Vopack). Er ging een te grote hoeveelheid verf en tijd inzitten.

17.


We vliegen weg van het Botlek, richting Hoogvliet en zien onder ons dit indrukwekkende netwerk.

18.


Mooi om te zien zo van bovenaf.

19.


Rechts bovenin weer de A4 naar de Beneluxtunnel toe. Links Distripark Gadering.

20.


De ronde weg is de metrobaan die leidt naar station Tussenwater. Rechts daarvan de stadsgevangenis die onderdeel is van de Penitentiaire Inrichting Rijnmond. De gevangenis heeft 210 plaatsen en voert diverse vernieuwingen uit, zoals de twee-op-één-cel opvang en strafrechtelijke opvang voor verslaafden.
 
#6 ·
Nexxd said:
^oei, wat zien die er scherp uit! Ik zie nu al dat jij een andere kijk had dan ik, omdat ik aan de andere kant van het vliegtuigje zat.

Mooie kick-off!

Wat betreft het Klokhuis (kantoor van Mammoet toch?), die heb ik nog voorbij zien varen toen ik stage liep in Spijkenisse, dat was wel een apart gezicht.
Ja, dat is van Mammoet.
 
#7 ·
21.


De weg die je voor het metrostation ziet liggen, is de bekende Groene Kruisweg. De wijk op de voorgrond is Boomgaardshoek.

22.


Zo zien veel wijkjes eruit in Hoogvliet. In zo'n soortgelijk wijkje woon ik ook.

23.


Zoals hier goed te zien is.

24.


Opnieuw metrostation Tussenwater met ernaast de Groene kruisweg. Links bovenin de stadsgevangenis van de andere kant gezien.

25.


Rechts een vrij nieuwe wijk, links het industrie-terrein.
 
#8 ·
26.


Op deze foto is mijn huis zichtbaar...althans...je ziet de woning zelf niet, want die ligt verscholen achter de bomen.

27.


We vliegen weer van Hoogvliet vandaan...over het mooie wegennet... richting Waalhaven.

28.


Nog maar 1 van het wegennet.

29.


Dit was ook heel leuk om te zien, de grote containers (20ft en 40ft) lijken net legoblokjes.

30.


De containersector gebruikt de teu als maateenheid voor containers. Een teu staat gelijk met een 20-voets container (ca. 6 mtr). Een 40-voets (ca. 12 mtr.) container staat dus gelijk met 2 teu.

31.


Het laden en lossen gebeurt per schip (zie benedenaan de foto), per trein (bovenaan) of per vrachtwagens (zie midden)

32.


Blokkendoosjes.

33.


Een kunstig viaduct.

34.


Treintjes.
 
#12 ·
35.


KPN Waalhaven Zendmast...199 meter.

36.


We verlaten de havens en vliegen over Rotterdam-Zuid, richting de Kuip.

37.


Hele wijken in Zuid met de oranje/rode dakpannen.

38.


Verhip...dat kleine "eilandje" ken ik helemaal niet.

39.


Het reusachtige Ahoy. Ziet er van boven minder indrukwekkend uit als van beneden af gezien. Links WC Zuidplein.

40.


Deze twee torens staan direct naast Zuidplein. Poort van Zuid 1993 en Poort van Zuid 1994. Rechts een stukje van WC Zuidplein. Achter de torens Het Ikazie ziekenhuis, waar ze volop aan het vernieuwen zijn. Links het Verzamelgebouw, met diverse instanties en bedrijfjes.
 
#16 ·
@ Sinds 1980...Ja, de Kuip ligt heel dicht langs het water. Tegenwoordig valt dat ook wat meer op aan de grond. Het dichte stuk bebouwing is gesloopt en daar is nieuwbouw voor in de plaats gekomen, zoals de woontorens, het politiebureau, een supergrote sportzaak, ed.

Langs de kade is een mooie wandelpromenade gekomen. Echt mooi daar geworden en meer binding met het water. Daar gaat Rdam steeds beter van profiteren.
 
#17 · (Edited)
Bedankt voor je persoonlijk verslag en foto's! Veel plekken herken ik wel, maar dan van op de fiets. Grappig, mijn oude werkgever zit o.a. in het ronde pand naast de oude werkplek van Ace (#21). #29 vind ik een topper, mooie, strakke en kleurrijke foto. Bijzonder wooncomplex op #41, nooit eerder gezien. Het landschap wordt wel gekenmerkt door een enorme dynamiek.

Edit: De wandelpromenade langs de Veranda ziet er inderdaad netjes uit, mogen ze wat mij betreft zo copy-pasten naar de Boompjes en/of Parkkade/Westerkade.
 
#19 ·
Prachtige foto's! Vanuit de lucht overzie je alles veel beter, zoals de dijklichamen voor doortrekking naar het zuiden bij Knooppunt Benelux. Ook de jammerlijke asverspringingen in de Laan op zuid zijn goed te zien, die had natuurlijk kaarsrecht moeten zijn.

Nogmaals een prachtige serie, ben benieuwd naar de rest.
 
#21 ·
Dit wordt een zeer volledige serie van Rotterdam denk ik zo; wat heb je alles er goed opstaan zeg! Sommige lijken ook nog te zijn ingezoomd en toch goed scherp. Aan deze serie zou wel eens een sticky kunnen komen hangen of aan een selectie van het totaal + de foto's van Nexxt (ik droom maar wat weg...) :)
Ik ben geen Rotterdammer, kan me voorstellen dat het voor jullie Rotterdammers helemaal een smulpartij is..
Mooi hoor! :banana: :banana: :banana:
 
#22 ·
Prachtige foto's vanaf standpunten waar nagenoeg niemand ooit meer zal komen. :D

Ik vind die foto's van verkeersknooppunten, cq wegennetten altijd geweldig op van boven te zien. Bedankt voor deze serie! :cheers:
 
#23 ·
Mooie foto's!

Ik ben pas geleden wezen parachutespringen boven de stad. Ook een heel mooi uitzicht tijdens het stijgen, maar op een gegeven moment kom je steeds hoger, en dan kun je niet echt meer de gebouwen afzonderlijk goed zien.

Het parachutespringen is trouwens wel een aanrader, je springt ongeveer boven R'dam-Zuid en je ziet de hele regio, Amsterdam, de Noordzee en nog veel meer. :)
 
#24 ·
@Appy,

Ja, van de zomer ben ik 2 maanden gedetacheerd geweest op de Stadsgevangenis.
Mijn andere werkplek; Het Uitzetcentrum Rotterdam, heb je toevallig ook nog op de foto gezet. Nou alleen de bajesboten nog en 't cirkeltje is helemaal rond.
 
#26 · (Edited)
Nou, als jullie nog een keer gaan vliegen...vergeet dan vooral mij niet te bellen :). Ik wil ook zeker nog een keer...wat zeg ik...heleboel keer :)

Bedankt iedereen voor de leuke reacties.

Het vervolg is denk ik wel het indrukwekkendste... het centrum. Het leuke daarvan is dat je er uren naar kunt turen.

Ik vond het ook werelds om over Botlek te vliegen (ik dacht trouwens dat dat verboden was, voor het geval dat het vliegtuig pech krijgt en neerstort) Ik was onlangs bij het hoofdkantoor van Shell geweest om een overzichtsfoto te nemen van de grote tanks...maar het was verboden om te fotograferen. Gek eigenlijk...want nu heb ik nog veel duidelijkere foto's.

@ Ace...de bajesboot heb ik er niet opstaan.

-EDIT- ... (enkele foto's van vorige laatste post op pagina 1 weggehaald en hieronder geplaatst ivm laadtijd)


41.


Van bovenaf zien sommige plekken er echt onbekend uit. Geen idee waar dit in Zuid is. Ik vermoed ergens in Bloemhof.

42.


We vliegen iig richting Kuip.

43.


Hier zijn we vlakbij de kuip aangekomen. Het blauwe lage gebouwtje met golvend dak is het vrij nieuwe politiebureau.

44.


Links boven de Essalaam moskee in aanbouw. Rechts boven de groene en blauwe gasbollen uit 1897.

45.


En daar dan eindelijk de Kuip. Rechts onder/midden nog net een klein stukje zichtbaar van het Eiland van Brienenoord.

46.


De Kuip. Wat is ie mooi he :) rechts boven Pathé zichtbaar. Dit zit in zo'n zelfde gebouw als de politie. Alleen de kleur is anders.
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top