|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Illustrateur
Likes (Received): 9
|
Mijn visie Rotterdam Centraal
![]() Poging tot tekenen 360 graden panorama: ![]() ![]() Hier twee tekeningen zoals ik het plein en het station zelf graag had gezien. Het betreft wat wijzigingen aan het huidige ontwerp. Bescheiden hoogbouw aan de noordkant. Dus noord-zuid-gerichte bebouwing tot 80 meter hoog. Naast de ingang een toren van 130 meter hoog, van spiegelglas, die past in het ontwerp van het station. De stationshal is zo ontworpen dat men in zuidoostelijke richting het station uitloopt, waar de meste mensen vanuit het station hun weg vervolgen. De overkapping loopt door die in de vorm van een pijl de richting van het centrum zelf aanwijst. (element dat ik op die manier verbeterd zie). Het dak is van glas, waardoor het zicht op de omliggende hoogbouw blijft bestaan. De overkapping van de perrons is door glas en staal en schuine vlakken wat speelser. De trams kunnen zoals nu worden ingepast. Een andere, duurdere mogelijkheid is deze via een viaduct door de stationshal (a la Den Haag) te construeren. Dus dan zou het tramverkeer via de westkant van het plein afgehandeld worden. Dit kan de voetgangersstroom verbeteren. Andere hoogbouw zou in ze zuidwesthoek kunnen komen. Hier lijkt me een gebouw van rond de 200m een optie. In de binnenruimte van het Groothandelsgebouw zou een toren van rond de 160 meter wat mij betreft ook mogelijk kunnen zijn, zij het goed ingepast in dit schitterende gebouw. Last edited by EuroMaster; November 3rd, 2006 at 02:39 PM. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Tekening 1 is cool:
Dat is meer het type spooroverkapping dat bij Rotterdam past, anderzijds zou de overkapping die in Utrecht haaks op de sporen komt ook niet verkeerd zijn, maar dan in de lengte over de sporen |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Accepteer Geen Middelmaat
Likes (Received): 0
|
Overkapping van Tilburg afgekeken?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
van Wanrooij
Likes (Received): 6
|
^ Volgens mij is de enige overeenkomst de puntvormige daken. Maar het ziet er wel stoer uit met al dat glas! Ik krijg er een beetje een La Defense-gevoel bij vanwege het ontbreken van wegen, dan maakt het juist extra mooi dat Weena daar precies onder door kruipt.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Illustrateur
|
Tsja, Tilburg heeft inderdaad ook zo'n soort kap, maar je snapt wel dat dit er wel een tikkeltje anders uit zal komen te zien.
![]() Ik probeer nog de ideeen op papier verder uit te werken. Uiteindelijk heeft het waarschijnlijk toch geen zin. Het huidige ontwerp is al in uitvoering (helaas, hoewel het natuurlijk goed is dat er al eindelijk wat gebeurt). ^ Hier een referentie naar de slanke spiegelglazen zuil van rond de 200 meter. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Registered User
|
ziet er goed uit, met die torens erbij. maakt het tot een echt plein.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bas
|
Evenwicht.
Heel goed gezien, Eurim, het plein verdient meer evenwicht en dat heb jij in deze tekeningen goed door. Evenals de groene overgang boven het Weena, naar het begin van de voetgangerszone. Dit is een hele aardige visie op het stationsgebied, ik kan me erin vinden. Hartelijk dank voor deze impressie.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Illustrateur
|
Jullie ook bedankt voor de interesse en moeite om er op in te gaan!
Graag gedaan. Ik vond het uiteraard ook leuk om te doen. ![]() Tekenen is mijn passie, dus stedenbouwkundige ideeen werk ik ook graag eens uit. Het zijn flauwe schtesen (die eerste niet), en ik kan die ook eens uitwerken. Was alvast benieuwd naar jullie mening over dit grove idee. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Registered User
|
Quote:
Zie je tekening nu pas . En tekenen is ook een hobby van mij, was er dan ook aardig goed in op school .Je bent iemand die naar mijn inziens veel inzicht heeft over stedenbouw . Dit omdat veel beleidsmakers nogal eens wat over hun hoofd zien . En iets wat ik juist bij Rotterdam vaak aangeef, dat de openbare ruimten / groenzone's veel te weinig toegepast worden in de stad . Jij zou als ik de opdrachtgever geweest was, hoog op de lijst gekomen zijn van favorieten . Dit omdat je het woord hoogbouw juist afwisseld met inrichting van het gehele gebied . Kijk als ik Rotterdam CS uitkom wil ik perplext staan als liefhebber van stedenbouw, maar ook als toerist/ bezoeker . Hoogbouw is een vorm van aandacht, kijk naar de Nationale Nederlanden, maar met een foeilelijk Stationsplein heeft een toerist die indruk niet meer bij aankomst . Dus wat je moet doen is het juist zo laten lijken dat, en het toeristisch aspect / ervaring van de bezoeker, als het stedebouwkundige aard van het verhaal in evenwicht zijn . En dat doe jij PERFECT naar mijn gedachte . Je hebt een prachtig stedelijk plein ontwikkeld met fraaie zichtlijnen en passende hoogbouwobjecten . Het eerste wat dit uitstraalt is rust, iets wat in Rotterdam ook ver te zoeken is ( En ik bedoel hier niet in de vorm van aantallen mensen, want daar houdt ik erg van ....hoe drukker hoe beter ) . Jou plein lijkt erg veel op het Plein voor het Japan Center in Frankfurt . En dat vind ik een prachtig stedelijk plein waar je als toerist/zakenman/inwoners graag vertoefd . Jij snapt het helemaal . Sommige architecten en stedebouwkundigen zijn nogal de weg kwijt geraakt met hun visie's . Denk ook dat meer dan de helft liever 10 torens van 100 meter er had neergezet dan een bepaalde gedachte die een bezoeker wil ervaren bij aankomst . En dat is voor meer dan 80% niet alleen maar hoogbouw, maar het "ik wil hier graag verblijven" gevoel . En dat lukt alleen met deze stedelijke invullingen .
ENSCHEDE Last edited by INVISIBLE; October 27th, 2006 at 09:29 PM. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
The only way is up
Likes (Received): 642
|
Mooie schets. Het idee van zo'n groot plein met openbaar vervoer eronder is wel goed
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Illustrateur
|
Dank jullie wel
![]() Ik vind het dan ook erg belangrijk dat Rotterdam gaat letten op verhoudingen tussen gebouwen en tussen gebieden en de sfeer indruk die men krijgt vanaf straatniveau (net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan de skyline). Op het gebied van openbare ruimte scoort Rotterdam onder de maat wat mij betreft, hoewel ik de stad super vind. Ik stoor me mateloos aan de ambitieloze grijze betontegels en cheap-ass felgekleurde lantaarnpalen plus het gebrek aan groen en meubilair. Op het plein wilde ik goed verzorgd gras leggen, met rond het plein een kring van platanen. Daar tussenin moeten paden komen (niet te smal, niet te breed> creeert ook weer leegte) met bestrating die duurzaam is en een gesproken kleur heeft. Onder andere deze zaken kunnen wat mij betreft het plein verbeteren en de omliggende ruimte betrekken en tot 1 plein maken. Mijn doel is het samen te lassen tot een sterk plein met een eigen identiteit. Dit is dan nog vrij globaal, maar met nadere invulling denk ik dat daar op die manier een fantastisch gebied kan ontstaan! |
|
|
|
|
|
#12 |
|
-
|
Mijn complimenten. Ik mag zelf graag tekenen (die over een tijdje wel te zien zullen zijn) en ik vind het altijd leuk om naar tekeningen en ideeën van anderen te kijken. Ik vind het mooi om te zien dat er over tekeningen is nagedacht. Verder had je vaker threads met leuke tekeningen, top!
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Illustrateur
|
![]() Ik heb er nog maar een tekening van gemaakt. Deze is al wat gedetaillerder. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Registered User
Likes (Received): 23
|
Erg leuke en duidelijke (verhouding mensjes/gebouwen) schets! Staat die hoge toren in/op/achter het Gtoothandelsgebouw getekend?
Ojah, platanen zijn natuurlijk de mooiste stadsbomen, dus een goede keuze nmm!
|
|
|
#15 |
|
Registered User
|
Is dit de bekende Beholder uit Schiedam ? ( Jeroen )
Plantanen zijn tevens ook 1 van mijn favoriete bomen, en ze staan ook hier in de stad .
|
|
|
#16 |
|
Dedicated musician
|
@eurim:
Ik vind het er allemaal uitstekend uitzien, man, wie weet wat de toekomst brengt!!! |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Illustrateur
|
Ja, inderdaad. Wie weet!
![]() Aan de rand van het plein mogen dus ook platanen komen in mijn geval. Ik heb ze op de tekening weggelaten, omdat ik er mog niet uit ben wat de beste plek langs de rand is. Bovendien pasten ze er niet meer voor, omdat ik de gebouwen al getekend had.
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|