SkyscraperCity Forum banner
Status
Not open for further replies.

Rotterdam: Markthal (2)

83K views 499 replies 124 participants last post by  Marin 
#1 ·
Vervolg van deze discussie.
 
#4 ·
Het Voorlopig Ontwerp voor de Markthal moet zo onderhand nu wel klaar zijn.

Een tijdje terug heb ik via een bevriende connectie bij MVRDV een proefversie ervan kunnen door bladeren, en ik moet zeggen dat ik het zeer indrukwekkend vind. Zowel het totaalconcept als de individuele woningplattegronden zijn erg sterk. Ook de manier van bouwen, waarbij van twee kanten wordt getunneld tot beide kanten elkaar op de bovenste verdieping zullen 'raken' moet spectaculair worden. Verder begreep ik dat men het idee heeft om van de gehele binnenzijde één groot videoscherm te maken.

Al met al denk ik dat we kunnen vaststellen dat dit een van de eerste iconen van de Nederlandse architectuur van de 21e eeuw zal worden, die over vijftig en honderd jaar in alle boeken (als dat medium dan nog bestaat) zal staan.

Ik ben wel zeer benieuwd wat men gaat doen met een nog niet opgelost probleem als de rookgasafvoer van de parkeergarage. Een solitaire schoorsteen (best een joekel volgens mij) los van het gebouw zou het mooiste zijn, maar dan krijg je allerlei problemen met omliggende gebouwen, reukcirkels, concentraties en regels. Een schoorsteen óp deze grote 'broodtrommel' zelf zou funest voor het beeld zijn...

Ik ben ook benieuwd naar de intenties van ontwikkelaar Provast. Met het oog op de Europese regels zullen meer overdekte Markthallen moeten volgen, en zij willen in meerdere steden dergelijke Markthallen neer gaan zetten. Het is niet te hopen dat het een copy-paste excercitie met slechte kopieën wordt.

Hopelijk laten ze andere toonaangevende Nederlandse bureau's hún visie op het concept Markthal uitwerken, want binnen dat oude concept moet er nog meer mogelijk zijn.
 
#8 ·
..Het Voorlopig Ontwerp voor de Markthal moet zo onderhand nu wel klaar zijn...
Mooi zo, dit wordt zeker een van de meest bijzondere bouwwerken van Rotterdam. :cheers: Wordt trouwens ook tijd voor wat nieuwe impressies; de tekeningen en maquettes staan al een hele tijd op deze thread en zien er nog behoorlijk 'schetsmatig' uit. Ze zullen ongetwijfeld al een stukje verder zijn bij MVRDV....
 
#16 ·
Ik wel. Misschien is het dan eindelijk afgelopen met die godverdomde teringzooi (vloeken is onmacht maar hier wel toepasselijk) aan het eind van de dag op de Binnenrotte. Als ik daar tussendoor moet lopen wil ik maar wat graag wat blauw uit Singapore inhuren.

@1+2=3: een glazen wand van 35m hoog? Waar staan die op het boerenland?
 
#12 ·
Monument

Ook in de buurt van deze plek:

Monument Rotte Dam

ROTTERDAM - Op het snijpunt van de Binnenrotte en de Hoogstraat komt in 2008 een monument dat voor eens en voor altijd de oorsprong van Rotterdam markeert. Exact op die plek lag ooit een gigantische dam in de Rotte waaraan de stad haar naam ontleende.

Het stadbestuur trok 200.000 euro voor het project uit. Wie het kunstwerk ontwerpt, is nog niet bekend. Mogelijk wordt het afgeleid van een kunstproject dat het Centrum voor Beeldende Kunst voor de plek in voorbereiding heeft. Volgend jaar wil het CBK de plek van de vroegere dam aanduiden met beeldprojecties.

Al zeker dertien jaar maken allerlei Rotterdamse instanties en particulieren zich sterk voor het monument. Dat het er nu nog steeds niet staat heeft volgens zegsman Jan van den Noort van het belangencomité Rotte-Dam allerlei redenen. „Verschillende stadsbesturen deden keiharde toezeggingen, maar nooit kwam er tot onze grote ergernis iets van de grond.’’

De D66-raadsfractie trok uiteindelijk in mei aan de bel. De partij vroeg het college schriftelijk om opheldering. Afgelopen week kwamen burgemeester en wethouders met hun reactie. Burgemeester Opstelten gaat ervan uit dat het monument in 2008 kan worden onthuld.

Van den Noort moet het allemaal nog zien. „Ik blijf achterdochtig. Als je dertien jaar tevergeefs strijdt voor zo’n belangrijk monument, kost het veel moeite te geloven dat het nu toch echt gaat gebeuren.’’

Over het geld dat de stad beschikbaar wil stellen, houdt hij een grote slag om de arm. „Rotterdam geeft ‘in principe’ twee ton, maar kijkt pas volgend jaar of voor dat bedrag dekking in de gemeentebegroting van 2008 kan worden gevonden.

Lastig is dat een kunstenaar al op korte termijn voor het Rotte-monument aan de slag zal moeten. Wie zal hem of haar dat geld voorschieten als de gemeente het officieel nog niet heeft? Geen flauw idee.’’
Bron:AD/RD
 
#14 ·
Ik snap niet dat zovelen hier het een mooi ontwerp vinden. Het ding heeft veel weg van een van die bouwsels waarmee moderne boerenbedrijven het Nederlandse platteland verzieken, waarbij de buitenkant dezelfde goedkope pauperuitstraling heeft als menig ander gebouw in die omgeving. :sleepy:
 
#17 ·
Het ziet er gewoon (weer eens) goedkoop uit. Oke, uit de impressies kun je nog niet alles opmaken maar met name die laatste impressie geeft mij toch al een redelijk goede indruk van hoe het eruit komt te zien. Hopelijk heb ik volkomen ongelijk en blijkt er straks een prachtig complex met grootstedelijke allure te zijn verrezen welke niet zou misstaan in het centrum van een stad als Parijs of London.

@ Capzilla

Ik doelde op de vorm. Het ding doet me denken aan een of andere moderne boerenschuur. Die lelijke dingen met daken van golfplaat (stallen, opslagplaatsen, etc.).
 
#18 ·
^^

sjonge wat een onzin weer zeg. Die laatste impressie heeft de ontwikkelaar laten maken als een soort sfeerplaatje. Over de uitwerkingen van de gevel wordt nu pas in detail nagedacht, dat is onderdeel van een Definitief Ontwerp (DO).

Verder mag je mij eens uitleggen wat er goedkoop is aan een gevel bijna volledig uit glas...
 
#20 ·
^^

In Vancouver heb je iets soortgelijks, vlak buiten het centrum, Granville Island. Dat loopt volgens mij best goed, in combinatie met de omliggende restaurants en galeries.

Weliswaar in Rotterdam (helaas) (nog) geen Vancouver, maar het idee is dus al op de proef gesteld :)
 
#22 ·
Markthal kan toch goedkoper...!

Ja, daar ben ik ook geweest, in Vancouver, BC. Ik vond de markthal op Granville Island inderdaad niet erg groot. Het is meer de naam die mensen erheen doet trekken, iedereen wil immers trendy zijn.

Ik ben sinds een paar dagen terug uit Barcelona, daar heb je in de binnenstad enkele overdekte mercado`s, erg gezellig. Boqueria Mercado aan de Ramblas was wel erg indrukwekkend, we waren er een beetje te vroeg, rond 0830 uur. Varkenskoppen, vreemde vissen en krabben, alle kleuren snoepjes, het was er allemaal. Maar zelfs op zo`n vroeg tijdstip lopen er al echte restaurateurs-en hotelier inkopers de meest verse waar in te slaan. Ik denk trouwens, dat het stichten van zo`n markthal veel goedkoper kan dan die 39 miljoen Euro die ze in Rotterdam eraan willen uitgeven. De overkapping/inrichting van zowel de Boqueria- als van de St Anton Mercado`s kost mijns inziens niet meer dan 5 miljoen Euro per markt. En daar in Barca hebben ze ook tienduizenden kopers per dag. Zoiets moet dus ook in Rotterdam kunnen, denk ik.

Hygiënisch en updated waren deze markten in Barcelona ook: Geen rommel op de paden, nette uitgestalde waar, ruime toiletten en overal water beschikbaar. Dat trekt klaarblijkelijk ook wel mensen aan.:)
 
#24 ·
@railway stick: misschien alleen een markthal ja, maar in rdam komen er ongeveer 200 apartementen in die de overkoepeling vormen. kijk maar goed naar de plaatjes. en verder nog tientallen restaurants op de 1e en 2e verdieping, een grote AH in de kelder en dan nog een nieuwe ondergrondse parkeergarage. dat is toch gelijk een heel stuk duurder ja
 
#26 ·
Om weer even terug te komen op de panden in de Hoogstraat (tegenover het Van Herkblok), die opgeknapt zouden worden: vorige maand waren er nog impressies op de site van de architect te zien waarop de oude panden niet meer herkenbaar en opgetopt waren met penthouses.....

Neem nu een kijkje... http://www.matthiasveen.nl/Matthias Veen Architectuur/hoogstraat.html... en zie dat er weinig ambitie meer is overgebleven. :bash: . Een nieuwe gevel en een likje verf... het lijkt de Boogjes wel
 
#30 ·
Volgens mij zijn de plannen nooit anders geweest als dit voor dat hoogstraatblok. Eigenlijk zou je de straat erachter moeten opheffen en er privetuinen van maken. In historische steden zijn kerken vaan aan één of meerdere kanten ingebouwd. Rotterdam komt al om in de openbare ruimte, zeker hier. Zou dus alleen maar meerwaarde hebben voor de omgeving en voor de woningen om er tuinen van te maken. Bevoorraden van de winkels doe je dan maar voor 10u smorgens via de voorkant.
 
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.
Top