|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1 |
|
Forever Travelling
Likes (Received): 15
|
NMBS / SNCB
Ik ga je direct naar deze pagina doorlinken als je véél méér wil weten over de trams in onze contreien:
http://home.tiscali.be/eddy.geuvels/links.htm |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Die site ken ik! Niet slecht, maar wat is het toch moeilijk om voor Belgische netten (Brussel, Antwerpen, Gent) een coherente,ACTUELE en toekomstige netlengte terug te vinden op internet...
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
New Brusseleir
Likes (Received): 0
|
Ach, troost je, denk dat het is, omdat ze nog elke dag bijbouwen
|
|
|
|
|
|
#4 | |||||||||
|
Forever Travelling
|
De nationale OV thread (trein-tram-bus)
Hier kun je je opinies kwijt over ALLES wat met openbaar vervoer te maken heeft in Belgie (Brussel/Antwerpen hebben een eigen onderwerp)
Enkele gekopieerde commentaren uit andere threads: Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
D'er is veel meer dan het Brussel effect bij de NMBS. Op bepaalde lijnen vb. Gent - Antwerpen is het drummen geworden. Gezien de belachelijk lage prijzen die je betaalt om in meestal nieuwe treinen te mogen plaats nemen mag je eens serieus patriotisch gaan doen , in veel landen zijn ze gewoon jaloers op wat hier is bereikt. @ hix , De Lijn heeft door zijn monopoliepositie volledig geen vat op het platteland waar op sommige plaatsen het huilen is met meerdere petten op. De samenwerking NMBS met De Lijn/TEC is slecht zonder meer. |
|||||||||
|
|
|
|
|
#5 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Ik vind Antwerpen - Mol heen en terug 14,40 euro niet zo goedkoop... enkel speciale formules zijn goedkoop, maar niet de gewone kaartjes (die ervoor moeten zorgen dat mensen nog sneller het OV willen nemen met, pakweg, hun klein mannen.
Brussel - Antwerpen 12 euro. + stiptheid in de spits is een lachertje. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
New Brusseleir
|
Stiptheid in de spits is inderdaad minder. Niet dat de NMBS daarin alleen staat, net de drukte op het net zijn er de oorzaak van, dat vertragingen zich sneller opstapelen, maar het is wel vervelend. Gelukkig rijden er meestal ook meer treinen, zodat de schade, als je al wat later aankomt, en eventueel een aansluiting mist, al bij al nog meevalt.
En ik vind de prijzen niet zo danig hoog, met de wagen is het vaak niet zo goedkoop als veel mensen wel denken. Niet alleen brandstof, maar ook parkeergeld, tijdsverlies (op bepaalde assen ben je echt wel sneller met de trein). Bovendien zijn er veel acties, je hebt bijvoorbeeld het weekendbiljet (heen en terug) aan -50%, het biljet voor de Kust en de Ardennen, eveneens aan -50%, en ook geldig op andere dagen dan in het weekend, het Cultuurbiljet van de laatste weken, kinderen die gratis of aan verminderde prijs meerijden, het seniorenbiljet, Gopass en Railpass... Als je naar pakweg Walibi wil, raad ik je aan een B-Dagtrip te nemen. Je rit voor minder dan een euro, ik zie het geen enkele automobilist doen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Forever Travelling
|
Bijna helft treinreizigers komt aan met vertraging
Ongeveer 41 procent van de treingebruikers komt met vertraging op zijn bestemming terecht, zo blijkt uit een stiptheidsmeting van de treinen door de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB). In de ochtendspits is dat 53 procent. De gemiddelde vertraging bedraagt 5,7 minuten. In de ochtendspits is dat 6,7 minuten. Bij het onderzoek werd niet de vertraging van de trein gemeten, maar wel die van de verplaatsing. De BTTB is al bij al nog positief. "Een gemiddelde vertraging van 5,7 minuten valt nog mee. Het scheelt niet zo heel veel, maar er zijn wel heel veel mensen door getroffen", aldus Vanseveren nog. Ochtendspits "Voor treinen naar Brussel in de ochtendspits heeft zelfs 55 procent een vertraging van meer dan vijf minuten", aldus Jan Vanseveren van de BTTB. De resultaten van de BTTB staan in schril contrast met die van de NMBS. Zo had in het eerste semester van 2006 slechts 4,8 procent van de treinen een vertraging van meer dan vijf minuten, aldus de NMBS. Verklaringen Het verschil in de cijfers heeft verschillende oorzaken volgens Vanseveren. "In eerste instantie meet de NMBS de vertraging op de eindbestemming. Zo kan een trein in Brussel nog tien minuten vertraging hebben maar op de eindbestemming Eupen die vertraging al ingelopen hebben." Overstappen Daarnaast rekent de NMBS ook het missen van een aansluiting niet bij de vertragingen. "Bij het overstappen mist ongeveer 13 procent zijn aansluiting doordat de eerste trein te laat is", zegt Vanseveren. Zo kan een treingebruiker soms pas een uur later op zijn bestemming aankomen, terwijl dat voor de NMBS niet als vertraging geldt. Ongeveer 28 procent van de gebruikers maakt onderweg minstens één overstap. In Antwerpen mist ongeveer 19 procent van de overstappers hun aansluiting. De BTTB vraagt iets langer te wachten op de aansluiting van vertraagde treinen. Daarnaast stelt de BTTB ook voor om bij incidenten een noodplan en informatie over alternatieve routes klaar te houden, zoals in Nederland al veel langer gebeurt. Ochtendspits Daarnaast duidt Vanseveren er nog op dat er in de ochtendspits meer vertragingen zijn terwijl ook meer mensen onderweg zijn. Zo wordt een grote groep mensen getroffen. De NMBS rekent ook treinen die onderweg vertraging oplopen, treinen die afgelast worden of door overmacht vertraging oplopen niet mee. Stiptheid noteren De BTTB had treingebruikers opgeroepen om van 18 september tot 31 oktober de stiptheid van de verplaatsingen te meten. De resultaten zijn gebaseerd op 6.000 verplaatsingen. Dit doet wel vragen rijzen. Zo is niet geweten of de reizigers enkel de vertragingen noteerden of ook of de trein stipt was. Ook over hoe vaak de treinreiziger wordt getroffen met een vertraging valt niets af te leiden. (belga/hln)
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
|
De grootste problemen die ik met het Belgische openbaar vervoer heb zijn:
De frequenties. Ik ben Nederland gewend en treinen die allemaal om het uur, soms zelfs om de twee uur rijden is echt belachelijk vind ik. In Nederland heb je verbindingen van 4 x per uur, en rijden alle IC's 2 x per uur. Gebundeld kom je dan op 8+ verbindingen per uur in de grote Randstad Ook qua bussen is het in Limburg, waar ik dan meestal kom, ontzettend treurig gesteld. 1 x per uur is gewoon totaal niet aantrekkelijk voor de meeste mensen. Ongelijkmatige verdeling over het uur: geen mooie 00 - 15 - 30 - 45 of 00 - 30 zoals in NL, maar vreemde tijden die heel ook niet de hele dag constant zijn. Het gemiddelde Belgische station ziet er echt niet uit, sorry hoor. Zelfs het drukste station, Brussel Centraal, is een oud, donker, vies station. Veel kleine stations hebben niet eens tegels? Ik reis wel eens van Maastricht naar Luik, en wat je onderweg tegenkomt zeg... Treinen stoppen een stuk eerder dan in NL. Na 22:00 kun je nauwelijks meer ergens naar toe, en een nachtnet is er al helemaal niet. Lage snelheden op delen van het netwerk. De somberheid van de conducteurs. Oke deze is niet bijzonder belangrijk, maar het mag wel wat vriendelijker en met een glimlach. Ik denk dat dat toch wel enkele redenen zijn waarom er in Belgie veel minder treinreizigers zijn, en degene die er zijn toch vooral jongeren of ouderen zijn, en minder werkende pendelaars. Hiermee zeg ik niet dat Nederland zo geweldig is; ook wij hebben heel wat problemen. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
Zijn er in Nederland meer treinreizigers? Ik wil de cijfers wel eens zien! De vertragingen in Nederland zijn verschrikkelijk, en buiten de grote steden, vooral buiten de randstad komt de trein helemaal niet! Het net is veel minder dicht dan in België, ja dan kan je er een paar treinen meer op laten rijden! En de prijs voor een ticketje is ook al buitensporig!!! De meeste treinen zien er niet uit in Nederland en dat de kaartjesknippers en vriendelijker zouden zijn is al helemaal hilarisch!
Buiten de vele slechte kanten aan de Belgische spoorwegen blijf ik erbij dat wij het beste spoornet ter wereld hebben: het dichtste, één van de stipste, en één van de goedkoopste. Ook het confort van de treinen is ook één van de beste! Als de nmbs nu ook de stations opknapt moeten we nergens voor beschaamd zijn. Ik wil alleszins geen Duitse tarieven betalen, dan liever wat goedkopere stations! |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Registered User
|
Quote:
De NMBS komt op 173 miljoen reizigers per jaar in 2005, wat neer komt op 473.000 per dag, en 7,8 miljard reizigerkilometers. De punctualiteit van de NS ligt volgens de internationale 5-minutennorm in de eerste helft van 2006 op 93,9%. Wat bedoel je met veel minder dicht net? Omdat er minder spoor ligt rijden de Nederlandse treinen met veel frequenter en is het spoor het drukste spoor ter wereld, samen met Japan. Het Nederlandse materieel vind ik behoorlijk goed hoor, en de oudste treinen (Mat 64) worden langzamerhand vervangen. En de trein komt gewoon helemaal niet buiten de Randstad? Wat bedoel je daar nu mee? Nog een quote: Indien we deze randvoorwaarden gelijk trekken en de NS-cijfers bij de 5-minutennorm er tegenover zetten, reed bij NS in 2005 91,8% van de treinen op tijd en bij de NMBS 91,9%. Maar in vergelijking met België rijdt NS 40% méér treinen, met 50% méér reizigers, op een spoorwegnet dat 30% kleiner is dan het Belgische. Gegevens van: http://www.b-rail.be/php/news/index....d=392&site=nat http://www.nieuwsblad.be/Archief/Art...3G7VOKG2U.aspx http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/4249...s_in_2020.html http://www.ns.nl/servlet/Satellite?c...lang=nl&c=Page http://www.ns.nl/servlet/Satellite?c...lang=nl&c=Page http://ns.nl/servlet/Satellite?cid=1...g=nl&c=Artikel |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
BANNED
|
50 % meer reizigers voor een land dat 60 % meer inwoners heeft is geen goed resultaat! Vermits de NS bijna 1000 km minder spoor heeft voor een groter land is het logisch dat veel plaatsen gewoon niet bediend worden. De hoge frequenties worden vooral gehaald in de randstand. De NMBS zou naar Nederlands voorbeeld ook veel kleine lijnen en kleine stations kunnen sluiten: dat zou het aantal reizigerkilometer direct doen stijgen! Ik heb al een paar keer de trein genomen in Nederland en dat is echt geen pretje en duur. En als je naar regios wilt waar de trein niet komt (en zo zijn er nogal wat) ben je eeuwig onderweg!
Los van het feit dat er nogal wat kritiek mag zijn op de nmbs zijn het niet onze buren die zulke kritiek moeten uiten! Heeft er trouwens iemand al opgemerkt dat ALLE grensoverschrijdende lijnen (Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk) worden bediend met Belgisch materiaal! Hoeveel stations zijn er eigenlijk in Nederland? en hoeveel is dat per inwoner? Termen zoals 'het drukste spoornet' betekenen niets. Schaf gewoon alle minder drukke lijnen af en dan heb je het drukste net! |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Registered User
|
Daar ligt dus het probleem... je hebt een paar keer de trein genomen, en bent geen frequente reiziger. Ik heb in zowel Nederland als België gewoond en ken beide netwerken best goed.
De NS vervoert dus meer dan dubbel zo veel reizigers als de NMBS (kijk naar die cijfers), en daar komen nog de reizigers van Syntus (heel wat lijntjes in het Oosten) en Arriva (Groningen en Friesland) bij. Welke regios kun je dan niet naartoe met de trein? Dat zijn er volgens mij echt niet veel hoor. Het netwerk is vooral niet groot in het Noordoosten, waar dan ook een heel erg lage bevolking woont. De NMBS heeft ook al heel wat kleine lijntjes gesloten hoor. Over het eeuwig onderweg zijn... geef eens een voorbeeld? Ik deed er van Genk naar Brussel bijna twee uur over, over een afstand van een een 80km. Dat noem ik ook eeuwig! En je bent ook totaal niet op de hoogte weer blijkbaar, want niet alle lijnen worden met Belgisch materiaal uitgevoerd. De Thalys wordt met zowel Belgische, Nederlandse als Franse treinen gereden, en de Benelux met Nederlandse rijtuigen en een Belgische locomotief gecombineerd. Daarnaast is het een technische reden dat de treinen door België worden uitgevoerd: Een Belgische locomotief kan op halve spanning het Nederlandse netwerk rijden, maar andersom is niet mogelijk. Ook zijn die twee lijnen die dus wel echt door puur Belgisch materieel worden uitgevoerd (Luik-Maastricht en Antwerpen-Roosendaal) voor het grootste gedeelte op Belgisch grondgebied, waarna ze even de grens oversteken. Er zijn minder stations in Nederland (ik zeg ook niet dat alles beter is? En ik ga ook niet claimen dat we het beste netwerk ter wergeld hebben zoals jij), maar die stations zijn wel succesvoller. De NS maakt tegenwoordig ook winst, iets wat van het Belgische netwerk niet echt gezegd kan worden. Je betaalt minder voor je kaartjes in Belgie, maar mag wel indirect via belastingen dokken. Uiteindelijk zal het toch betaald moeten worden. En nee, je kunt dus niet door gewoon een paar lijntjes te sluiten beweren het drukste net te hebben, want Nederland heeft echt een stuk meer reizigers en meer treinen. Last edited by sweek; December 1st, 2006 at 08:21 PM. |
|
|
|
|
|
#13 | |
|
BANNED
|
Quote:
Mijn punt over de dichtheid is dat Nederland gekozen heeft om een minder dicht netwerk uit te bouwen dat dan wel intensiever bereden wordt. Dat geeft veel technische problemen (bijvoorbeeld als twee treinen tegelijkertijd het station uitrijden), en heeft het voordeel dat je je inspanningen kan concentreren: meer treinen op minder sporen... Ik ben blij dat België nog steeds zo'n dicht netwerk heeft. Dat is duur en het onderhoud van al die lijnen en stations is niet gemakkelijk. Indien de NMBS zich zou concentreren op de grote assen zoals in Nederland (Antwerpen-Brussel-Charleroi, Oostend-Brussel-Luik bijvoorbeeld) dan zou dat veel geld besparen, maar ik vind dat geen goed idee... Het ergert mij wel mateloos hoe Nederlanders altijd zichzelf op de borst moeten kloppen. Soms zouden jullie veel aangenamer zijn als Nederland niet zo nodig altijd zo fantastisch moet zijn. Jullie lijken wel übermenschen! Over winst maken: ik vind dat openbaar vervoer een openbare dienst moet zijn, zoals ziekenhuizen, politie, brandweer... winst maken is niet nodig, een dienst verlenen daarentegen wel en daar dient belastinggeld voor... |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
BANNED
|
Quote:
Dan is twee uur van Genk naar Brussel een peulschil! Last edited by Meurisse; February 1st, 2011 at 04:34 PM. Reason: 2>1 |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Registered User
|
Ik ben degene die mezelf op de borst klopt hier? Jij beweert toch maar mooi dat jullie het beste spoornet ter wereld hebben hoor! Wat dat betreft kun je denk ik toch echter beter kijken naar een land als Japan.
Technische reden niet van belang? Nou, wel dus. Het is gewoon veel logischer dat het Belgische materieel, wat niet aangepast hoeft te worden, dat kleine stukje over de grens meeneemt in plaats van andersom, want dan moet er een volledig nieuw soort treinen komen. Dubbelspanning bestaat ja (dat hebben de Benelux en Thalys dus), maar is een stuk duurder dan weer. Acht keer per uur ging over de Randstad, waar je op de meeste verbindingen vier stoptreinen en vier intercities per uur, mooi verspreid hebt/krijgt. Maar ook Schagen en Den Helder krijgen nog mooi twee treinen per uur, met treinen tot na middernacht. Het kan vast allemaal wel eens misgaan, maar dat is dus geen representatief voorbeeld waar je daar mee aankomt. Brussel naar Den Helder is normaalgezien gewoon vier uur, wat helemaal niet overdreven is voor zo'n afstand. Zelfs naar een dunbevolkt eiland als Texel heb je twee maal per uur een boot tijdens de drukke tijden, eenmaal per uur anders. Dat is best een goede verbinding voor een eiland hoor. Het kan allemaal wel eens misgaan. Ik heb er ook wel eens een uur of 8 over gedaan om naar de kust te gaan bijvoorbeeld. Maar Brussel - Limburg is gewoon belachelijk langzaam volgens de dienstregeling, laat staan met vertraging. En dan bereken ik nog de tijd naar het station, niet naar waar ik vroeger woonde. Want Genk - thuis duurt ook nog eens eens een 1.30 uur als ik met de bus zou gaan, mede door een prachtige overstap van 40 minuten en het wachten op Genk. En ik betaal toch liefst echt wat minder belasting, hoor. En blijkbaar werkt het systeem niet al te goed, aangezien het OV dus minder populair is! Winst maken met openbaar vervoer is wat mij betreft ook geen noodzaak, maar het is wel heel mooi als het kan. Kun je weer andere OV projecten mee stimuleren, nieuwe treinen mee kopen etc. etc. Wat dus ook gedaan wordt. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
BANNED
|
min
1. In België zijn de frequenties te laag 2. Limburg is slecht bedeeld 3. De stations in Belgie zien er niet uit 4. De treinen rijden niet laat genoeg plus 1. De trein is goedkoop (zeker in vergelijking) 2. België heeft een zeer fijnmazig net 3. Er zijn aardig wat grensoverschrijdende trajecten 4. Het nieuw materieel is luxueus 5. De nmbs is één van de stipste ter wereld Al bij al niet zo slecht. Wanneer het spoor echter zo duur wordt als in Duitsland of Engeland bijvoorbeeld, is het voor mij zinloos. Laatst betaalde ik 70 pond voor het traject Dover-Bristol (zo'n 350 km). Enkele reis! Dan liever het vliegtuig! In Nederland, Engeland en Duitsland mag je gratis op de snelweg, dat vindt iedereen normaal, maar voor het spoor betaal je je blauw! Oké het is belachelijk dat ik Nederlanders ervan beschuldig zich op de borst te kloppen, mijn excuses daarvoor, ik laat me altijd een beetje teveel meeslepen! Ik hou echt wel van Nederland hoor! Schol!
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Forever Travelling
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Registered User
|
Groot-Brittanië kan inderdaad wel heel duur zijn, maar het is een heel ingewikkeld systeem wat ze hier hebben. Als je vroeg genoeg boekt kun je voor 25 pond heen en weer naar Edinburgh vanuit London bijvoorbeeld, maar je kunt ook veel en veel meer betalen indien je gewoon naar het station gaat en je kaartje daar haalt.
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
BANNED
|
Quote:
De tgv's kan je ook niet nemen met een gewoon kaartje... als je bijvoorbeeld van Antwerpen naar Brussel wilt mag je niet op de Thalys dat was vroeger anders, toen stapte je nog gewoon op de internationale treinen, ook voor lokale verbindingen... |
|
|
|
|
|
|
#20 | ||
|
Forever Travelling
|
Quote:
Quote:
Een TGV hoeft geen reizigers mee te nemen van Antwerpen naar Brussel, daar is hij niet voor gemaakt trouwens. Op de vroegere internationale lange afstandstreinen was het heel normaal om geen reizigers mee te nemen over korte afstanden. De alombekende trein naar Keulen was ook niet meer dan een gewone IC trein die gewoon over de grens reed zoals de BeNeLuxtreinen van tegenwoordig. Het zogezegde Europees probleem van grensoverschrijdend verkeer is eerder een locaal bekrompenheidsprobleem daar lokale besturen niets doen hiervoor. Kijk eens naar het succes van de Euregiotreinen die 3 landen bedienen... Daar hebben ze duidelijk begrepen. Bepaalde regios mogen , nee moeten dringend ingrijpen om een goed netwerk uit te bouwen zoals : Hasselt > Maastricht , Kortrijk > Lille , De Panne > Dunkerque , Mol > Weert en misschien ook Waalse die ik niet zo goed ken maar daar is Lille > Tournai een positief geluid... Om terug naar het TGV netwerk te gaan: de nieuwe L4 die volgend jaar wordt geopend tussen Liege en Aachen is een prachtvoorbeeld van hoe het niet moet.Waarom moeten die treinen halt houden in beide stations ? De trein had de mogelijkheid moeten hebben om langs deze te rijden om rechtstreeks van Brussel naar Keulen te kunnen sporen aan 300km per uur. Straks verliezen alle HSTverbindingen veel nutteloze klanten en tijd om ze in deze 2 modale stations te doen stoppen. Veel beter had men in zowel Liege als Aachen een aftakking moeten maken op L4 ipv de bestaande situatie |
||
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|