search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Forum Polskich Wieżowców > Fotografia > Miasta polskie



Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.


Reply

 
Thread Tools
Old June 25th, 2013, 12:29 AM   #6281
Mchl
Registered User
 
Mchl's Avatar
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 3,408
Likes (Received): 528

Quote:
Originally Posted by Bania View Post
jakby w jakiejś mieścinie stał kościół
W 1857 Lublin miał 16290 mieszkańców ( http://www.sztetl.org.pl/pl/article/.../6,demografia/ ), więc słowo "mieścina" dobrze oddaje tę liczbę Dla porównania, Warszawa w tym okresie to 160000 mieskańców, Londyn - ponad 2mln ludzi.
__________________
Biegamy w Lublinie : Maraton Lubelski
Mchl no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old June 25th, 2013, 03:58 AM   #6282
PW1977
Registered User
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 1,285
Likes (Received): 2781

Quote:
Originally Posted by Bania View Post
niesamowite jest dla mnie otoczenie, jakby w jakiejś mieścinie stał kościół, a nie prawie w centrum Starówki Lublina, w ogóle zupełnie inna topografia terenu.
Az tak duzo sie nie zmienilo, brak zabudowy Archidiakonskiej. Widac za to kaplice Tyszkiewiczow. I balkon przy Grodzkiej 7 jest. . Piekny widok...
PW1977 no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2013, 02:45 PM   #6283
pawelM
BANNED
 
Join Date: Aug 2006
Location: LUBLIN
Posts: 1,670
Likes (Received): 49

piekna fara piekna szkoda jej
pawelM no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2013, 03:27 PM   #6284
wieniawa
Registered User
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 881
Likes (Received): 614

Trzeba zrobić fotkę porownawczą z dokładnym odwzorowaniem terenu jak na tej rycinie i wstawić do wątku: "Dawno i niedawno....'

Last edited by wieniawa; June 25th, 2013 at 04:00 PM.
wieniawa no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2013, 05:26 PM   #6285
Gustaw Adolf
Registered User
 
Gustaw Adolf's Avatar
 
Join Date: Mar 2013
Location: Lublin/Uppsala
Posts: 9
Likes (Received): 1



Uploaded with ImageShack.us

Zdjęcie pochodzi ze strony
[email protected]
Gustaw Adolf no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2013, 07:27 PM   #6286
hubertkm
Człowiek Wschodu:-)
 
hubertkm's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Lublin
Posts: 5,503
Likes (Received): 552

Quote:
Originally Posted by Mchl View Post
W 1857 Lublin miał 16290 mieszkańców ( http://www.sztetl.org.pl/pl/article/.../6,demografia/ ), więc słowo "mieścina" dobrze oddaje tę liczbę Dla porównania, Warszawa w tym okresie to 160000 mieskańców, Londyn - ponad 2mln ludzi.
No tak, tylko, że inne poza Warszawą miasta Królestwa były co najwyżej podobnej wielkości jak Lublin.
Do lat 40-tych XIX wikeu Lublin byl 2gi co do wielkości po Warszawie.
hubertkm no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2013, 07:30 PM   #6287
hubertkm
Człowiek Wschodu:-)
 
hubertkm's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Lublin
Posts: 5,503
Likes (Received): 552

Quote:
Originally Posted by Krzysztof Mucha View Post
W monografii pani Jadwigi Kuczyńskiej "Kościół farny św. Michała w Lublinie", TN KUL 2004 znajdziemy taką oto uwagę do znanego powszechnie rysunku A. Lerue:
"[...] kościół św. Michała zdejmowanym był w r. 1844 z natury zakończenie tylko strzały wieżowej przekopijowane zostało z rysunku w Rządzie Gubernialnym Lubelskim zachowanego, gdyż we wspomnianym 1844 roku na wieży tego kościoła prosty tylko znajdował się daszek."
a w przypisie do tego tekstu znaleźć można:
"Nie wiadomo, który rysunek posłużył za wzór. Między projektem zakończenia wieży, wykonanym przez Szawłowskiego, a rysunkiem w Widokach Zabytków Starożytności istnieją różnice, natomiast rysunek wieży wykonany w 1841 r. przez Radziszewskiego, budowniczego z Radomia, zaginął. W 1846 roku nie było go już w archiwum Rządu Guberni Lubelskiej."
Jeszcze inny przypis odnoszący się do powyższej sprawy:
"APL, w Aktach RGL, ..., zachował się list do Radziszewskiego Budowniczego Gubernialnego Guberni Radomskiej w Radomiu, z którego wynika, że wykonany przez niego rysunek wieży złożony 4/16 października 1841 r. zaginął."

I oto po prawie 170 latach poszukiwany rysunek L. Radziszewskiego z 1840 r. odnalazł się był!



Jego reprodukcja została zamieszczona w wydanym rok temu przewodniku po Lublinie.
Pomimo, że jest to jeden z najcenniejszych wizerunków fary gdyż jako jeden z nielicznych został sporządzony z natury, i co ważne przez fachowca, to fakt jego odnalezienia pozostał bez echa ...
Coś mi w tym wywodzie nie gra. Ten rysunek był publikowany, m.in. w "Z epoki renesansu i baorku na Lubelszczynie", ks. Zalewksiego, Lublin 1948. Czy to na pewno ów zaginiony Radziszewski
hubertkm no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2013, 07:39 PM   #6288
PW1977
Registered User
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 1,285
Likes (Received): 2781

Ciekawe gdzie znajduje sie orginal. A tak przy okazji hubertkm dowiedziles sie moze co z ta "Wieza dominikanska"?
PW1977 no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2013, 08:27 PM   #6289
Krzysztof Mucha
Registered User
 
Join Date: May 2007
Posts: 363
Likes (Received): 310

Quote:
Originally Posted by hubertkm
Coś mi w tym wywodzie nie gra. Ten rysunek był publikowany, m.in. w "Z epoki renesansu i baorku na Lubelszczynie", ks. Zalewksiego, Lublin 1948.
Proszę sprawdzić. Podejrzewam, że mogła tam być kopia cz/b ryciny publikowanej w "Tygodniku Ilustrowanym" w roku 1859, dla której wzorem był bez wątpienia rysunek Radziszewskiego.
Ale co ciekawe, nie dawano tej rycinie wiary. Dla chętnych: proszę porównać ten rysunek lub ową rycinę z "oficjalnie obowiązującą" rekonstrukcją ostatniej wersji fary.

Quote:
Originally Posted by hubertkm
Czy to na pewno ów zaginiony Radziszewski
Na pewno, jest przez niego osobiście podpisany.

Quote:
Originally Posted by PW1977
Ciekawe gdzie znajduje sie orginal.
Oryginał znajduje się w prywatnej kolekcji.

Last edited by Krzysztof Mucha; June 26th, 2013 at 08:13 PM.
Krzysztof Mucha no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2013, 09:28 PM   #6290
Mchl
Registered User
 
Mchl's Avatar
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 3,408
Likes (Received): 528

Quote:
Originally Posted by hubertkm View Post
No tak, tylko, że inne poza Warszawą miasta Królestwa były co najwyżej podobnej wielkości jak Lublin.
Do lat 40-tych XIX wikeu Lublin byl 2gi co do wielkości po Warszawie.
Z tym nie polemizuję. Po prostu warto pamiętać, że choć na owe warunki był to duży ośrodek miejski, to w liczbach bezwzględnych była to miejscowość odpowiadająca dzisiejszemu Janowowi Lubelskiemu (mówię tylko o liczbie ludności, nie skupiajmy się na gęstości zaludnienia, czy typie zabudowy ).
__________________
Biegamy w Lublinie : Maraton Lubelski
Mchl no está en línea   Reply With Quote
Old June 26th, 2013, 08:12 PM   #6291
Krzysztof Mucha
Registered User
 
Join Date: May 2007
Posts: 363
Likes (Received): 310

Wątku fary ciąg dalszy ...

Po prawej stronie fary, w głębi, za murem, widoczny jest dach niewielkiego budunku.
Tak wyglądał w całej okazałości, od frontu:



Rysunek pochodzi z "Budownictwa drzewnego" Glogera.
__________________

Mchl liked this post
Krzysztof Mucha no está en línea   Reply With Quote
Old June 27th, 2013, 02:10 PM   #6292
hubertkm
Człowiek Wschodu:-)
 
hubertkm's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Lublin
Posts: 5,503
Likes (Received): 552

Quote:
Originally Posted by Krzysztof Mucha View Post
Proszę sprawdzić. Podejrzewam, że mogła tam być kopia cz/b ryciny publikowanej w "Tygodniku Ilustrowanym" w roku 1859, dla której wzorem był bez wątpienia rysunek Radziszewskiego.
Ale co ciekawe, nie dawano tej rycinie wiary. Dla chętnych: proszę porównać ten rysunek lub ową rycinę z "oficjalnie obowiązującą" rekonstrukcją ostatniej wersji fary.


Na pewno, jest przez niego osobiście podpisany.


Oryginał znajduje się w prywatnej kolekcji.
No to ciekawe, bo u Zalewskiego pisze, że jest to wg rysunku Radziszewskiego, a oryginał znajdował się wówczas w Bibliotece im. Łopacińskiego.
hubertkm no está en línea   Reply With Quote
Old June 27th, 2013, 08:41 PM   #6293
Krzysztof Mucha
Registered User
 
Join Date: May 2007
Posts: 363
Likes (Received): 310


Coraz ciekawsze. Nawet bardziej ciekawe niż sobie to wcześniej wyobrażałem.
Jak pewnie zauważyłeś posłużyłem się tym co napisała prof. J. Kuczyńska.
Dołożyłem tylko prostą arytmetykę.
Nie miałem powodów wątpić w prawdziwość jej słów gdyż potwierdzały to inne autorytety (ale jak widac nie do wszystkich dotarłem ).
Analizę źródeł przyjąłem w dobrej wierze (pozycja ks. Zalewskiego jest wymieniana w bibliografii monografii o farze).
Przez tyle lat nikt nie odwołał się do ilustracji u ks. Zalewskiego, a okazji było kilka gdyż temat fary był swego czasu "modny". Tyle osób ją przeoczyło?
Osobiście bardzo się ucieszyłem rok temu z odnalezienia oryginału Radziszewskiego gdyż inaczej nie mogłem udowodnić, że rycina w "Tygodniku Ilustrowanym" z 1859 r. i rysunek Smolińskiego z 1898 nie są wytworem fantazji.
Podejrzewałem że mogą opierać się na Radziszewskim ale nie mogłem tego dowieść, bo nikt go nie widział
(A to z kolei pozwoliło udowodnić, że rysunki wieży fary Szawłowskiego zawierają błąd odnośnie liczby kondygnacji wieży).
Podsumowując:
Sprawdziłem ilustrację u ks. Zalewskiego. Nie ma wątpliwości, że jest to cz/b, lekko podretuszowana kopia oryginału Radziszewskiego.
Rysunek Radziszewskiego znajdował się w bibliotece Łopacińskiego do II wojny św. (ks. Zalewski pisał pracę w 1939 r.) albo przynajmniej do roku 1948 (oddanie pracy do druku).
Jeśli był na stanie to chyba powinien tam być jakiś ślad? Jak stamtąd "wyparował"?

PS. Po raz kolejny przekonałem się, że forum to potęga.
Krzysztof Mucha no está en línea   Reply With Quote
Old June 28th, 2013, 12:31 AM   #6294
heartbeatz
Registered User
 
Join Date: Jun 2013
Location: Lublin
Posts: 14
Likes (Received): 4

@Gustaw Adolf
nie ma się co tak spinać. post był skierowany do ludzi dobrej woli- nie chcesz pomóc to nie. nie pisałem pracy z zakresu architektury a w programie studiów nie było takiego przedmiotu . wkurzające jest takie ocenianie z góry i na wyrost ...
heartbeatz no está en línea   Reply With Quote
Old June 28th, 2013, 11:54 AM   #6295
Prew
Registered User
 
Prew's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 689
Likes (Received): 165

Archiwum Państwowe w Lublinie powiększyło swój wydawniczy dorobek o nową książkę pt. Lublin po bombardowaniu 9 września 1939 roku. Album fotografii. Jej autorami są Piotr Dymmel i Tomasz Rodziewicz pracownicy lubelskiego archiwum. Wydawnictwo ma charakter albumowy, zawiera 100 czarno-białych zdjęć wykonanych po niemieckim nalocie na Lublin 9 IX 1939 r. Fotografie, przedstawiające skutki bombardowania miasta, zostały wykonane przez znanego lubelskiego fotografa Ludwika Hartwiga. Edycji zdjęć towarzyszy obszerny wstęp, w którym zostały omówione m.in. zbiory fotografii przedstawiających zniszczenia Lublina po nalotach w 1939 r., ich autorstwo i historyczne znaczenie.
Publikacja jest edycją albumu przechowywanego w zasobie Archiwum Państwowego w Lublinie. Został on wykonany na potrzeby władz Lublina jeszcze w czasie II wojny światowej lub zaraz po jej zakończeniu. Zawiera najpełniejszy materiał fotograficzny dotyczący zniszczeń miasta w czasie niemieckich nalotów. Dotychczas tylko część zdjęć była publikowana, po raz pierwszy album ukazuje się w całości i w opracowaniu naukowym.


__________________

Mchl, Marek85Lublin liked this post
Prew no está en línea   Reply With Quote
Old June 29th, 2013, 03:06 PM   #6296
ksiezyc_nad_gieesem
Wykolejeniec
 
ksiezyc_nad_gieesem's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Ciecierzyn
Posts: 175
Likes (Received): 248

http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/docme...from=rss&id=90
lub
http://bc.wbp.lublin.pl/Content/90/FOT_2097_I.jpg
Moim zdaniem ani to most na Bystrzycy, ani to pod Lublinem i prawdopodobnie w ogóle nie w Polsce.

Pozdrawiam serdecznie i mostowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
__________________
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem, że na świecie jest tak wielu idiotow. (C) Stanislaw Lem (1921-2006)
ksiezyc_nad_gieesem no está en línea   Reply With Quote
Old June 29th, 2013, 03:22 PM   #6297
uranium
she's my wolf
 
uranium's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: De Lier, Lublin
Posts: 4,440
Likes (Received): 2576

A most na Bystrzycy na Piaskach (Nadbystrzycka/Janowska)?
W tle widać las może to Stary Gaj? Jasna droga tez przypomina tę sprzed wieku co była na Rurach.
__________________
· Doskonała argumentacja nigdy nie przekona zaślepiającej emocji.
· Tym samym mózgiem myśleć i wierzyć?

Bibliomisiek liked this post
uranium no está en línea   Reply With Quote
Old June 29th, 2013, 10:33 PM   #6298
jarekks
Registered User
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 34
Likes (Received): 14

Quote:
Originally Posted by PW1977 View Post
Ciekawe gdzie znajduje sie orginal. A tak przy okazji hubertkm dowiedziles sie moze co z ta "Wieza dominikanska"?
O tę wieżę na podworku Dominikańskiej 7 chodzi? Chyba jednak Hogenberg nie do końca jest taki be.
http://img404.imageshack.us/img404/2764/wgsj.jpg


Uploaded with ImageShack.us
jarekks no está en línea   Reply With Quote
Old June 30th, 2013, 02:10 AM   #6299
Metaloplastyk
Registered User
 
Metaloplastyk's Avatar
 
Join Date: Feb 2011
Location: Lublin
Posts: 435
Likes (Received): 184

Quote:
Originally Posted by ksiezyc_nad_gieesem View Post
http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/docme...from=rss&id=90
lub
http://bc.wbp.lublin.pl/Content/90/FOT_2097_I.jpg
Moim zdaniem ani to most na Bystrzycy, ani to pod Lublinem i prawdopodobnie w ogóle nie w Polsce.

Pozdrawiam serdecznie i mostowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zgadzam się. gdyby to był most na Wrotkowie, byłby jednotorowy. Na linii Łukowskiej na pewno nie, bo tu wyraźnie widać kratownicę na dole. Jedyny argument za mostem na Wrotkowie to plecy tarczy ostrzegawczej widoczne w tle no i ten las.
__________________
http://rury.kolej.org.pl/ - Strona o historii posterunku, serdecznie zapraszam!

Bibliomisiek liked this post
Metaloplastyk no está en línea   Reply With Quote
Old June 30th, 2013, 07:23 PM   #6300
greg40
Registered User
 
Join Date: Nov 2008
Location: Lublin
Posts: 47
Likes (Received): 16

Quote:
Originally Posted by ksiezyc_nad_gieesem View Post
http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/docme...from=rss&id=90
lub
http://bc.wbp.lublin.pl/Content/90/FOT_2097_I.jpg
Moim zdaniem ani to most na Bystrzycy, ani to pod Lublinem i prawdopodobnie w ogóle nie w Polsce.

Pozdrawiam serdecznie i mostowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Według mnie częścią mostu jest widoczny w środku przyczółek. Konstrukcje boczne z torowiskami są tymczasowe i posłużą do wciągnięcia i ułożenia na przyczółkach gotowej konstrukcji stalowej. Zauważcie że boczne konstrukcje są w dolnej części drewniane. To mógł być ten przy Turystycznej.
__________________

Bibliomisiek liked this post

Last edited by greg40; June 30th, 2013 at 07:29 PM.
greg40 no está en línea   Reply With Quote


Reply

Tags
lublin, zabytki

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Related topics on SkyscraperCity


All times are GMT +2. The time now is 05:19 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.11 Beta 4
Copyright ©2000 - 2017, vBulletin Solutions Inc.
Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2017 DragonByte Technologies Ltd.

vBulletin Optimisation provided by vB Optimise (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2017 DragonByte Technologies Ltd.

SkyscraperCity ☆ In Urbanity We trust ☆ about us | privacy policy | DMCA policy

Hosted by Blacksun, dedicated to this site too!
Forum server management by DaiTengu