daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old January 10th, 2007, 12:24 AM   #1
Nathanaelll
Registered User

Nathanaelll's Avatar

Likes (Received): 1

Rotterdam: het Poortgebouw

...als de stenen van het Poortgebouw zouden kunnen spreken, zouden onze oren waarschijnlijk tuiten...

Door deze foto van Eric Offereins maakte ik kennis met "het Poortgebouw" van Rotterdam. Ik kende het gebouw niet maar was op slag verliefd!
En ben, toen ik de naam wist van het gebouw, even gaan zoeken wat er mee gaat gebeuren.

Het gebouw wat echt een uniek en prachtig historisch bouwwerk moet drastisch worden opgeknapt vind ik!

Het is inmiddels 26 jaar geleden dat het Poortgebouw de functie van jongerenhuisvesting kreeg. Sinds die tijd is er veel gebeurd; in het Poortgebouw zelf, in de omgeving (Kop van Zuid), evenals in de gemeente Rotterdam. Het Poortgebouw staat nog steeds trots en fier overeind, ogenschijnlijk precies hetzelfde als in 1879, toen het gebouw net opgeleverd was. Toch zijn er dingen veranderd. De beperkt uitgevoerde renovatie is al weer 23 jaar geleden en er is sindsdien weinig casco-onderhoud gedaan, waardoor het gebouw z’n glans van weleer heeft verloren.

In 2001 heeft de toenmalige eigenaar Woningbedrijf Rotterdam zonder medeweten van de woonvereniging het Poortgebouw verkocht aan de projectontwikkelaar De Groene Groep. Deze wil de vereniging uitzetten en het Poortgebouw omvormen tot luxe kantoorruimte.

Een gerechtelijke procedure tot uitzetting loopt nu al ruim twee jaar en doordat de woonvereniging beroep heeft aangetekend tegen de uitspraak van de kantonrechter, kan dat ook nog enige tijd duren.

De woonvereniging is ervan overtuigd dat het Poortgebouw als rijksmonument wel een opknapbeurt kan gebruiken. Maar om aan te tonen dat dit ook mogelijk is met behoud van de collectieve woonfunctie en versterking van de broedplaatsfunctie, heeft zij samen met een architectenbureau “Tussen Ruimte” en externe adviseurs een eigen visie- en verbouwingsplan ontwikkeld.
http://www.poortgebouw.nl/

Dus wat er nu werkelijk mee gaat gebeuren ik weetniet, ik hoop alleen dat het gebouw totaal mag worden gerenoveerd en het gebied er om heen. En dat het gebouw er niet onder mag gaan lijden.

Last edited by Nathanaelll; January 10th, 2007 at 12:33 AM.
Nathanaelll no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 10th, 2007, 03:28 AM   #2
harriel
Registered User

harriel's Avatar

Likes (Received): 0

Het is inderdaad een roemrucht gebouw: Lodewijk Pincoff pleegde er zijn fraude. Zijn standbeeld zal binnenkort wel weer teruggeplaatst worden. Er is een tijd geweest dat men er een Eroscentrum van wilde maken. Maar nu is het al een hele lange tijd een woonlokatie voor "andersdenkenden". Ik bedoel dit zeker niet negatief. Op de woensdag kon (misschien nu nog) je er een uitstekende vegetarische maaltijd nuttigen, gemaakt door de bewoners. Het is een mooi gebouw wat eigenlijk toebehoort aan de werkende klasse op "Zuid". Het gebouw mag niet omgevormd worden tot een luxe kantoorlokatie. Eigenlijk staat het gebouw synoniem met de uitbuiting van de bewoners op Zuid. Dus het zou nu iets moeten worden voor alle bewoners op Zuid. Ik ben het met je eens: het is een bijzonder, markant gebouw!
harriel no está en línea   Reply With Quote
Old January 10th, 2007, 08:05 AM   #3
Marin
Jürgen Leschinger

Marin's Avatar

Likes (Received): 2925

Kleine visuele bijdrage (21.03.2005):

Old January 10th, 2007, 12:08 PM   #4
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

zie hier: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=420563
Nexxd no está en línea   Reply With Quote
Old January 10th, 2007, 07:06 PM   #5
Nathanaelll
Registered User

Nathanaelll's Avatar

Likes (Received): 1

ow dat wist ik nie..
Nathanaelll no está en línea   Reply With Quote
Old January 28th, 2008, 01:29 PM   #6
rwinkelaar
Registered User

Likes (Received): 0

Ik denk dat kantoren in het poortgebouw de slechtste keuze ooit zou zijn aangezien het een monument is verdient het gebouw meer dan een suf kantooraanzien.

Ik studeer interieur architectuur aan de Willem de Kooning academy en ga mijn afstudeerprojekt aankomende maanden doen en heb als pand het poortgebouw gekozen, eens kijken of we er echt een goed plan voor kunnen ontwikkelen. Als iemand veel info heeft over het poortgebouw als bouwtekeningen, eerdere plannen enz.. laat het me weten?
rwinkelaar no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules