daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old February 27th, 2011, 10:59 PM   #1081
ArthurK
Legum Magister Scientiae

ArthurK's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by Wuppeltje View Post
Er zijn talloze voorbeelden te bedenken van dingen waar men vroeger tegen was en nu voorstander.
Klopt. Maar anderzijds is het ook niet waar wat sommige mensen hier geregeld beweren, namelijk dat bij grote projecten altijd meer mensen tegen zijn dan voor. En dat als je altijd zou luisteren naar de burger er niets meer gebouwd zou kunnen worden. Maar dat is gewoon niet waar. Er zijn talloze voorbeelden van projecten waar de meerderheid van de burgers voor is -of voor zou zijn.

Denk aan de verdubbeling van de N33, de baanverlenging van Eelde, de Haak om Leeuwarden, de aanpak van de Zuidelijke Ringweg, het ongelijkvloers maken van het Hoendiep, de nieuwbouw van DUO, de Afsluitdijk, de Deltawerken, enzovoort. Het is gewoon niet waar dat burgers altijd tegen verandering zijn.

Er zijn ook veel projecten niet door gegaan onder druk van de publieke opinie waar we nu nog dankbaar voor zijn. Om dicht bij huis te blijven, denk aan Plan Goudappel waarbij diverse straten in de binnenstad van Groningen aan één kant platgegooid zouden worden om zo grote verkeersdoorbraken door de Stad te maken. Of denk aan de geplande komst van DSM in de Eemshaven, of de bouw van een kerncentrale.

Kortom, het argument "burgers zijn altijd tegen dus het is beter dat de politiek niet naar burgers luistert" vind ik volstrekt onjuist. Bovendien is dat ook feitelijk een anti-democratisch standpunt. Wij hebben juist besloten dat in principe de meerderheid beslist. Het is een gevaarlijke hellend vlak om voor te stellen dat alleen de mening relevant is van mensen die ergens verstand van hebben. Ik heb bijvoorbeeld een gruwelijke hekel aan zogenaamde "deskundigen" die op basis van authoriteit argumenteren. Een deskundige moet juist inzichtelijk maken hoe iets zit, wat de objectieve gevolgen van bepaalde acties zijn. Vervolgens moeten leken (zoals politici) voor zichzelf kunnen uitmaken of ze vóór of tégen zijn.

Als de meerderheid van de burgers tegen het Forum is, is dat niet de schuld van de burger, noch moet de burger dan maar genegeerd worden. Met andere woorden: de burger hoeft alleen serieus genomen te worden als hij het met ons eens is...

En al het bovenstaande is puur mijn persoonlijke opvatting...
ArthurK no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 28th, 2011, 10:06 AM   #1082
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 28

Quote:
Originally Posted by ArthurK View Post
of de bouw van een kerncentrale.
Hier zou ik dan weer uitgesproken voorstander van zijn...
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik está en línea ahora   Reply With Quote
Old February 28th, 2011, 10:09 AM   #1083
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 29

Ik volgens mij op het moment ook..Als de Eemshaven echt in de picture komt ga ik me er nog wel in verdiepen, wellicht dat dan standpunt nog wijzigt, maar op het moment neig ik naar voor...

Last edited by maral; February 28th, 2011 at 10:14 AM.
maral no está en línea   Reply With Quote
Old February 28th, 2011, 10:36 AM   #1084
peterdrijver
Registered User

peterdrijver's Avatar

Likes (Received): 2

De zonderlinge afweging die julie maken ontgaat me ten enen male. Afijn, eens met ArthurK: met name de sociaal democratie bezondigt zich eraan burgers om de oren te slaan met NIMBY-argumentatie. Het bizarre feit is dat de politici een belangenafweging moeten doen die transparnat en goed onderbouwd is -en daar kennelijk niet in slagen.
Daarbij is de vier-jaren cyclus in de politiek fnuikend wanneer je die afzet tegen het feit dat de burgers langer dan 4 jaar tegen een gebouw aan moeten kijken en langer dan 4 jaar opdraaien voor de stads-begroting. Tegenover elk NIMBY argument kan je dus een NFMBP argument zetten: not from my backpocket.
En natuurlijk, draagvlak is te verwerven onder grote delen van de Stadtjers –maar een dienstbare, bescheiden opstelling gaat daar aan vooraf.
peterdrijver no está en línea   Reply With Quote
Old February 28th, 2011, 10:38 AM   #1085
Erik
Voorbijganger

Quote:
Originally Posted by peterdrijver View Post
De zonderlinge afweging die julie maken ontgaat me ten enen male.
Wie zijn jullie en op welke afweging doel je? Dan weet ik of ik me al dan niet aangesproken hoef te voelen.
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Old February 28th, 2011, 06:04 PM   #1086
peterdrijver
Registered User

peterdrijver's Avatar

Na de kolencentrales aan de Eemshaven dit weer:

"Quote:
Originally Posted by ArthurK
of de bouw van een kerncentrale.
Hier zou ik dan weer uitgesproken voorstander van zijn..."

Lusten de Grunningers van CO2 in de bodem ook wel pap?
Old February 28th, 2011, 06:28 PM   #1087
maral
Registered User

maral's Avatar

Als nut en noodzaak daarvan wordt aangetoond, althans als aangetoond kan worden of het daadwerkelijk iets bijdraagt aan... waar ik zelf ernstig aan twijfel overigens en als het veilig kan, waarom niet?
Als beide zaken niet kunnen worden aangetoond dan niet...zo simpel kan het zijn...
Old February 28th, 2011, 07:50 PM   #1088
Erik
Voorbijganger

Maral heeft mijn afweging goed verwoord.

Ik vind kernenergie, totdat betere vormen (die qua capaciteit vergelijkbaar zijn, bijvoorbeeld kernfusie) geoptimaliseerd zijn, het minst slechte alternatief. De Eemshaven lijkt me een uitermate geschikte locatie daarvoor, gezien de aanwezigheid van andere centrales.

En de weerzin tegen CO2-opslag is volgens mij vooral gebaseerd op angst en negatieve berichtgeving erover. Jarenlang hebben mensen hier op een enorme gasbel gewoond, en nu opeens kan dit niet meer? Andere lege gasvelden, waaronder één hier vlakbij, worden al jaren gebruikt voor de opslag van noodvoorraden aardgas.

Ik snap al die negativiteit niet.

Sorry, ik ben erg offtopic gegaan.
Old February 28th, 2011, 09:02 PM   #1089
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Ik denk dat deze discussie beter past in het café... Onder t genot van een Hooghoudt!
Old February 28th, 2011, 09:03 PM   #1090
Erik
Voorbijganger

^ Je hebt gelijk, excuus.
Old March 11th, 2011, 08:53 AM   #1091
peterdrijver
Registered User

peterdrijver's Avatar

In mijn stad wordt geworsteld met de bezuinigingen op de bibliotheek in het stadhuis van Meier. Verhuur van het 'Grand-Café' als kantoor voor de NRCHandelsblad redactie ging niet door. In andere steden is dat ook lastig. Zo lijkt het alsof de nieuwe bibliotheek van Utrecht gewoon door kan gaan. Maar nu er filialen moeten sluiten terwijl de architect zijn DO kan afmaken lijkt zich daar een Groningen Forum situatie te gaan voordoen. My guess is dat deze plannen (Utrecht en Groningen) niet in deze vorm door kunnen gaan, maar dat de colleges niet de moed hebben om de planvorming te doorbreken. Zoals in Den Haag waar een megalomaan cultuurforum wordt uitgewerkt maar er pas in 2012 over wordt beslist omdat er geen budget voor is.

Van een thread geplukt uit Utrecht:

"Cursussen UCK niet in bieb Smakkelaarsveld

UTRECHT - Het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK) krijgt geen plek in de nieuwe bibliotheek op het Smakkelaarsveld. Dat stelt het Utrechts college van B&W voor aan de gemeenteraad. Er komen wel een filmhuis , parkeerplaatsen en woningen in de toonaangevende bieb++ waar de bus onderdoor moet gaan rijden.

Het college komt tot deze conclusie nadat alle varianten voor het Smakkelaarsveld nogmaals op een rij zijn gezet. Daaruit blijkt dat de variant zonder het UCK betaalbaar is en past in het Stationsgebied, aldus het college.

Het UCK verzorgt cursussen op het gebied van onder meer beeldende kunst, dans, media, muziek en theater.

Nadat de raad haar keuze voor de inhoud van de nieuwe Bieb++ heeft gemaakt en duidelijk is voor wie het gebouw gemaakt wordt, kan architectenbureau Rapp+Rapp verder met het ontwerp.

Naar verwachting is het voorlopig ontwerp na de zomer klaar. Dan wordt ook meer bekend over de planning van het project.

BEZUINIGINGEN
Donderdag kwam ook een advies uit waarin staat hoe de gemeente kan bezuinigingen op de bibliotheekfuncties in de stad. Zo wordt voorgesteld de buurtbibliotheken in onder meer Lombok en Oog in Al te sluiten of te laten fuseren.

Ook Vleuten en Vleuterweide en Hoograven en Lunetten zouden samen moeten gaan. Leidsche Rijn kan af met minder vestigingen.

Het rapport van de gemeente stelt verder dat de bibliotheek kan bezuinigen op het personeel. In vergelijking met andere steden heeft de Utrechte bieb veel werknemers. Gedwongen ontslagen lijken niet nodig, omdat veel medewerkers tegen hun pensioen aanzitten."
Old March 23rd, 2011, 12:22 AM   #1092
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 8

refluS no está en línea   Reply With Quote
Old March 23rd, 2011, 02:07 PM   #1093
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Likes (Received): 3

Twitter Ton Schroor
Quote:
TonSchroor Vandaag met woordvoerders Forum in vertrouwelijkheid de ins en outs besproken rondom de kosten. De Stadspartij was als enige niet aanwezig,
12 minutes ago via web
Tja, voor allen die de Stadspartij nog serieus namen. En maar razen, tieren en schreeuwen tijdens de raadsvergadering. Alsof niet minstens een van de vijf raadsleden tijd vrij zou kunnen maken, dat maak je mij niet wijs. Arno Rutte (VVD) kwam er tenminste nog voor uit z'n ziekbed. Net als Rebecca Kruders van Student en Stad.
Hoogholtje no está en línea   Reply With Quote
Old April 9th, 2011, 09:12 AM   #1094
maral
Registered User

maral's Avatar

Quote:
‘Forumbesluit GS Groningen was prut'
DVHN | Gepubliceerd op 09 april 2011, 07:00

GRONINGEN -
Mocht de stad Groningen de provincie via de rechter willen dwingen een subsidie van 35 miljoen voor het Forum uit te keren, heeft ze zeker een kans. Dat meent hoogleraar bestuursrecht Herman Bröring van de RUG. “Wat Gedeputeerde Staten in december hebben gedaan is niet fraai.”

Volgens Bröring had GS zich eind vorig jaar moeten houden aan de eigen afweging. “In het subsidieverzoek had Stad alleen met GS te maken niet met provinciale staten. GS hadden een eigen verantwoordelijkheid en moesten de aanvraag toetsen aan hun eigen, vooraf opgestelde, criteria. Dat deden ze aanvankelijk ook en dat leidde tot een positief oordeel. Omdat vervolgens provinciale staten begonnen te morren, werd dat positieve oordeel weer ingetrokken. GS hadden liever een conflict met de stad dan met de staten. Dat is prut, een slecht besluit. GS hadden zich aan hun eerste besluit moeten houden, zelfs als dat een politieke crisis had betekend.”

Overigens meent de hoogleraar dat Stad uiteindelijk niet veel kans heeft de Forummiljoenen via de bestuursrechter in de wacht te slepen.
meer over het Forum in Dagblad van het Noorden editie Stad Groningen van zaterdag.
Old April 9th, 2011, 11:41 AM   #1095
ArthurK
Legum Magister Scientiae

ArthurK's Avatar

Dat is oud nieuws zeg; dat is zo ongeveer precies wat Bröring al maanden geleden heeft gezegd, net nadat het conflict ontstond. En daarin geef ik hem ook gelijk, maar het DvhN blaast het een beetje op.

Waar het om gaat is dat het besluit van GS (lees: het besluit in de zin van artikel 1:3 Awb) gewoon totaal niet aan de voorschriften voldoet. Er ontbreekt überhaupt een motivering, terwijl die wettelijk verplicht is. Ik sluit niet uit dat dit zelfs opzettelijk is gebeurd, zodat men het na de verkiezingen makkelijk kan terugdraaien.

Maar juridisch schiet je er eigenlijk niets mee op. De rechter zal zonder twijfel het besluit vernietigen. Dat betekent echter NIET dat de miljoenen worden toegewezen, maar slechts dat er een nieuw besluit wordt genomen, dat wel een motivering heeft. Kortom, je schiet er helemaal niets mee op. Integendeel, het vertraagt de boel nog verder. Het gaat er om wat GS (en PS) uiteindelijk besluiten nadat het plan is aangepast; dat is bepalend.
ArthurK no está en línea   Reply With Quote
Old April 14th, 2011, 10:07 PM   #1096
stadsmus
Registered User

stadsmus's Avatar

Likes (Received): 0

In de Gezinsbode van vandaag een hele pagina over de besluitvorming rond het Groninger Forum. En over de manipulatie daarvan, aldus de onderzoeker Marijn Duineveld.
stadsmus no está en línea   Reply With Quote
Old April 15th, 2011, 07:13 AM   #1097
maral
Registered User

maral's Avatar

http://www.dekrantvantoen.nl/vw/page...20110414&ed=00
Old April 26th, 2011, 09:15 AM   #1098
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

RTVnoord:

Quote:
Spanning rond eindrapport Forum

GRONINGEN - De commissie Terlouw presenteert zo goed als zeker maandagmiddag haar eindrapport over de plannen voor het Groninger Forum.

De commissie werd begin dit jaar aan het werk gezet, nadat de provincie 35 miljoen euro aan subsidie voor het plan introk. Maandagmiddag moet blijken of de commissie de plannen van het Forum wel levensvatbaar acht en welke wijzigingen mogelijk moeten worden doorgevoerd om ook de provincie achter het plan te krijgen. Over de inhoud van het rapport is nog niets bekend. Slechts een zeer beperkt aantal betrokken bestuurders heeft vooraf inzage gekregen in het rapport.
/Edit: 'maandagmiddag' is op RTVnoord inmiddels veranderd in 'dinsdagmiddag'.

Last edited by Cpt.Iglo; April 26th, 2011 at 10:13 AM.
Cpt.Iglo no está en línea   Reply With Quote
Old April 26th, 2011, 01:33 PM   #1099
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Nogmaals RTVnoord:

Quote:
Presentatie rapport Forum live op RTV Noord

GRONINGEN - RTV Noord zendt dinsdagmiddag de presentatie van het eindrapport van de commissie Terlouw over het Groninger Forum live uit. Zowel de radio als tv-uitzending begint om drie uur.

De commissie Terlouw werd begin dit jaar aan het werk gezet, nadat de provincie 35 miljoen euro aan subsidie voor het plan had ingetrokken. Dinsdag moet blijken of de commissie de plannen voor het Forum levensvatbaar acht en welke wijzigingen nodig zijn om de steun van de provincie te krijgen.

Over de inhoud van het rapport is nog niets bekend. Slechts een zeer beperkt aantal betrokken bestuurders heeft vooraf inzage gekregen in de papieren.
Old April 26th, 2011, 03:44 PM   #1100
maral
Registered User

maral's Avatar

Quote:
Commissie Terlouw: Tijd voor frisse doorstart Forum
Geplaatst: dinsdag 26 april 2011 15:05
Gewijzigd: dinsdag 26 april 2011 15:37

GRONINGEN - 'De bouw van het Forum is een goed plan en het Forum kan veel betekenen voor de stad Groningen.' Dat zei voorzitter Jan Terlouw van de gelijknamige commissie dinsdagmiddag tijdens een persconferentie in het Groninger Stadhuis.

Terlouw plaatst wel kanttekeningen bij het plan. De communicatie had beter gekund en de invulling van het Forum moet dynamischer. Volgens de commissie is de exploitatie van het Forum realistisch. Er is geen ruimte voor commercie, maar cultuur heeft beslist een positieve invloed op de economie, zo stelt Terlouw. Hij zei bovendien dat de gemeente Groningen de regie weer in handen moet nemen.

Gedeputeerde Wilma Mansveld (PvdA) van de provincie zei in een reactie dat de gemeente nu aan zet is. Het provinciebestuur staat positief tegenover een nieuwe subsidie-aanvraag, ze zei Mansveld.

Wethouder Ton Schroor (D66) liet weten dat de gemeente opnieuw subsidie zal vragen aan de provincie. Het rapport van de commissie Terlouw gaat nu eerst naar de gemeenteraad en die zal op 11 mei haar oordeel geven.

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules