daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Utrecht

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old March 29th, 2007, 11:34 PM   #41
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 364

Quote:
Originally Posted by rebellenclub View Post
Jammer dat ik die brute foto van de Belle in de windtunnel niet heb kunnen aanschouwen.
Haha, die zal wel snel weggewapperd zijn met die luchtstromen. Je weet hoe het gaat met papier.

Hopelijk kijken ze inderdaad mee. Het zou erg leuk zijn als de kritiek zal houtsnijden, ofwel het ontwerp nog beter maken en meer draagvlak zal krijgen.

Helaas heb ik nu nog de tijd niet om mijn visie op de toren uit te werken. Hopelijk hebben ze nog niet zo'n haast.

Sponsored Links

Old March 30th, 2007, 12:26 AM   #42
Mr Sky
Urbanity!

Mr Sky's Avatar

Likes (Received): 0

Die man van de gemeente had bar weinig te vertellen en was ook zeker de minst interessante verteller van het symposium, viel me echt tegen.

Verder kan ik nog zeggen dat er een soort skylobby komt waar een centrale liftschacht eindigt (de bovenste 11 etages zouden woningen moeten worden met eigen liften) en dat zou dan een publieke functie hebben, een mooi uitzicht dus. Verder bleek uit het bodemonderzoek dat er al snel een fijne-zandlaag lag in dat gebied, dus dat is ook al positief. En ze hadden voor het ontwerp ook al een beetje afgekeken naar de Eiffeltoren. En nu gaan ze verder met het maken van het Definitief Ontwerp zodra het groene licht gegeven is.
Old March 30th, 2007, 12:48 AM   #43
Matthijs
Accepteer Geen Middelmaat

Matthijs's Avatar

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by dommeltje View Post
Als er meer torens komen te staan rond de Belle zou ik wel willen weten waar, het verbaasd me echt.
Er is dan ook niet gezegd dat men gelijk meerdere torens aan het plannen is. Alleen dat de Belle weleens een aanzuigende werking kan hebben, waardoor later vraag is naar meer torens. Waar die dan komen kunnen we dan wel weer zien.
Matthijs no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 02:04 PM   #44
ill-b
Registered User

ill-b's Avatar

Likes (Received): 439

Aardige middag, maar de man van Dienst Stadsontwikkeling had er weinig kaas van gegeten, en vertelde een ongeïnspireerd verhaal. Geen goede voorbereiding in ieder geval.

Wat Yarrah al vertelde, een voetafdruk van 110 x 110 meter, in het midden van de toren 48 meter en rond de top 100 x 100 meter. Verder is er zo'n 20.000 ton staal voor nodig.
Ook waren er wat gegadigden voor een museum op de 68ste verdieping, aldus de architect.

Wat impressies van gisteren:

Last edited by ill-b; March 30th, 2007 at 02:54 PM.
ill-b no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 02:12 PM   #45
Yarrah
Joeri

Yarrah's Avatar

Om die derde foto was het me allemaal te doen.

Under Construction in Utrecht: Rabobanktoren (105m) ~ Galghenwert (85m) ~ Mirage (85m) ~ Westraven (85m) ~ City Campus Max (2x70m & 50m) ~
Apollo Résidence (65m) ~ Poort van Terwijde (60m)
Yarrah no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 03:49 PM   #46
Fallus
Registered User

WOWWWWWWWWWWWWWW. die 3e foto doet me kippenvel bezorgen, wat een strakke toren!
Fallus no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 04:14 PM   #47
dommeltje
Registered User

dommeltje's Avatar

Likes (Received): 154

Damm,.. dit wordt inderdaad een brute toren. Als ze in de toekomst inderdaad er wat naast willen zetten, moet een minimaal 200 + naast. Alles wat lager is wordt gedwarft, in hoogte en breedte. Deze toren is pas echt hoogbouw geweld . Op foto 3 en 4 oogt ie lekker slank en met dat stalen frame straalt deze toren echte power uit. Die foto van de Belle in de windtunnel past goed in die andere thread (bouwtechnisch)
dommeltje no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 04:19 PM   #48
Build
Extra Ordinary = History

Build's Avatar

Tjonge jonge wat een toren. Deze legt de torens op de Zuid-as bijna in zijn schaduw vanaf L-rijn. Gelijk beginnen met bouwen.

Build no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 04:32 PM   #49
rebellenclub
rebellenclub

rebellenclub's Avatar

Om van te watertanden deze reus. De bouw van de Belle van Zuylen lijkt me super om te volgen...Rij 2 keer per dag over de A2 .
rebellenclub no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 05:18 PM   #50
Utrechter
De hoogte in...

Eén woord:

Booooouuuuwwuuhhhhh!!!!
Utrechter no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 06:49 PM   #51
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Likes (Received): 227

Beetje stiekem foto's maken he (je was nie de enige hoor). Ill-b was jij een van de bobo's?

Ik (we) waren zeer onder de indruk van de presentatie. Laten we hopen dat Burgfonds en de gemeente gauw de handtekening kunnen zetten. Maar uit het verhaal te horen, zitten ze nog volop in de voorbereiding. Er komt erg veel kijken bij zo'n verticale stad. De architect zei nog, we hebben als ware nog geen ontwerp.
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017
Winbuks no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 06:53 PM   #52
Yarrah
Joeri

Yarrah's Avatar

Ligt het nou aan mij, of krijgt deze toren nou alleen maar aandacht van de Utrechtse forummers en een handvol anderen?

Under Construction in Utrecht: Rabobanktoren (105m) ~ Galghenwert (85m) ~ Mirage (85m) ~ Westraven (85m) ~ City Campus Max (2x70m & 50m) ~
Old March 30th, 2007, 07:20 PM   #53
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 736

^ Mensen lezen het vast wel, maar durven na eerdere ervaringen in dit en andere Utrecht-topics niets meer te posten

Last edited by SkyBridge; March 30th, 2007 at 07:27 PM.
SkyBridge no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 07:24 PM   #54
Yarrah
Joeri

Yarrah's Avatar

Jammer, vind het altijd wel leuk als anderen er met een kritische en niet-Utrechtse blik naar kijken en hun mening erover geven.

Old March 30th, 2007, 08:42 PM   #55
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Zeker interessante renders! Bedankt voor het posten ill-b! Aan het concept is niets verandert zo te zien.

De Belle van Zuyffeltoren is geboren:

Last edited by EuroMaster; March 30th, 2007 at 09:12 PM.
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 08:42 PM   #56
Paulie Walnuts
I ♥ NY

Likes (Received): 2

Wow, met dat staal idd. Zo moet het gewoon.
Paulie Walnuts no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2007, 08:50 PM   #57
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Niet-Utrechters met een kritische blik? Dan zal ik even mijn bijdrage leveren. Ik blijf hierbij:

Quote:
Originally Posted by eurim@stovic View Post

samengevat:
* Stalen constructie doortrekken zodat geen visueel horizontaal dak onstaat
* Schuine spanten langzaam af laten buigen totdat vierkant van 45 graden ontstaat.
* Samenhangend lijnenspel van stalen spanten
* Trapsgewijze opbouw in stalen constructie verwerkt
* Naar boven toe lichtere constructie
* Geen rommelige top
* Gevel in een soort materiaal om eenheid te behouden
* [Eventueel een grote mast om verticaliteit te benadrukken]

Old March 30th, 2007, 10:55 PM   #58
Yarrah
Joeri

Yarrah's Avatar

Ik ben het in grote lijnen met jou ideeën eens, vooral op het punt van de gevel. Zelf vind ik namelijk ook dat deze uniform moet zijn en dus niet uit verschillende materialen of verschillende vormen moet bestaan, omdat dit rommelig oogt. Verder lijkt de huidige studie al wel redelijk op jouw plan.

Het enige wat ik zelf niet zie zitten is de mast in het midden. Ik denk dat een mast de huidige vorm van de toren teveel aantast en er eigenlijk een ander soort toren van maakt. De manier waarop de toren nu eigenlijk wordt opengesplitst en dan abrupt ophoudt, bevalt me wel.

En dan nog dit berichtje....

Quote:
Voor zomer duidelijkheid over woontoren

Nog voor de zomer nemen burgemeester en wethouders van Utrecht een besluit over de komst van Belle van Zuylen.

De 262 meter hoge toren moet het centrum van Leidsche Rijn worden, met winkels, kantoren, openbare ruimten en een museum. Maximaal kunnen er straks 50.000 mensen tegelijkertijd in de toren zijn.

Keurt B&W de plannen goed, dan moet de gemeenteraad in het najaar het definitieve ja-woord geven. Als dat gebeurt kan de toren in 2015 klaar zijn.

Bron: RTV Utrecht
Over die 50.000 mensen in de toren zaten we gisteren al te twijfelen. Wat Branimir Medic zij, klonk inderdaad als 50.000, maar het zou ook nog eens 15.000 kunnen zijn. Iets realistischer volgens mij.

Old March 30th, 2007, 11:00 PM   #59
www.Rotterdam.nl
Registered User

Likes (Received): 2

Ooo jongens wat een prachtige toren. Utrecht lijkt wel gek als ze deze kans laten schieten!!! Die uitgewerkte toren op dat derde plaatje is bijzonder mooi!!! Bouwen, bouwen, bouwen...!!!
www.Rotterdam.nl no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2007, 12:12 AM   #60
hooghoudt
Stadtaffe

hooghoudt's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by Yarrah View Post
Over die 50.000 mensen in de toren zaten we gisteren al te twijfelen. Wat Branimir Medic zij, klonk inderdaad als 50.000, maar het zou ook nog eens 15.000 kunnen zijn. Iets realistischer volgens mij.
Volgens mij was het die vrouw dit dat getal van 50.000 eruit floepte. Ik blijf erbij dat het klonk alsof ze het uit haar duim zoog. Aan de andere kant, in De Kuip zitten bij volle bezetting ook zo'n 50000 personen. Misschien toch niet compleet onrealistisch dus.

Quote:
Originally Posted by eurim@stovic View Post
Zeker interessante renders! Bedankt voor het posten ill-b! Aan het concept is niets verandert zo te zien.

De Belle van Zuyffeltoren is geboren:

SUPER!

Al met al (na het bijwonen van die lezing) blijf ik wat betreft het al dan niet doorgaan van dit project behoorlijk sceptisch, maar ik laat me graag in positieve zin verrassen. Dit vooral omdat er zoveel verschillende partijen aan meedoen, en het dus op veel plaatsen 'fout' zou kunnen gaan. Bij de presentatie werd me duidelijk dat zowel de appartementen, kantoren, hotel en congrescentrum geprobeerd gaat worden de *absolute bovenkant* van de markt aan te spreken.

Op de lezing werd trouwens ook gemeld dat de bovenste verdiepingen door een museum bevolkt zou kunnen gaan worden. Heeft iemand een idee welk museum een (neven-)vestiging op zo'n toplokatie zou kunnen betalen?

Last edited by hooghoudt; March 31st, 2007 at 12:18 AM.
hooghoudt no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules