daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Brugge & Brugse Ommeland

Closed Thread

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average. Display Modes
Old November 15th, 2007, 12:17 AM   #281
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Likes (Received): 0

Olympiabad wordt vervangen door nieuw zwembad

Het provinciebestuur van West-Vlaanderen wil samen met de stad Brugge een nieuw provinciaal zwembad bouwen. Dat bevestigt gedeputeerde Dirk De Fauw, die er op wijst dat het Olympiabad hopeloos verouderd is en een nieuw zwembad zou goedkoper zijn dan de herstelling van het huidige zwembad. Bovendien brengt het verdwijnen van het huidige zwembad ruimte vrij voor de mogelijke uitbreiding van het Jan Breydelstadion, als alternatief voor een nieuw stadion in Loppem.

Waar het zwembad zal komen is nog niet duidelijk. Wel dat de provincie bij Vlaams minister van Sport Bert Anciaux (Spirit) zal moeteh aankloppen voor co-financiering.

bron: Stadsomroep
ZoT no está en línea  

Sponsored Links

Old November 16th, 2007, 09:29 AM   #282
Chimaera
Registered User

Likes (Received): 17

Quote:
Originally Posted by Falcon8000 View Post
Hopelijk Maar goed, zo ver zijn we nog allemaal niet.
Zo ver zijn we inderdaad niet, integendeel: The English Theatre stopt er zelfs mee, over een maand al!

'Ik heb de toerist gewoon overschat'

'The English Theatre' op 16 december onherroepelijk dicht

BRUGGE - Na 35 jaar zwerven vond de Engelse actrice Clare Allen eindelijk wat ze zocht: een stad voor haar English Theatre. Ze huurde de cinemazaal Zwart Huis voor een jaar en bracht er elke dag een Engelstalige toneelvoorstelling. Het werkte niet.

Waarom werkte het niet?

Clare Allen: 'Ik dacht dat de (Britse) toeristen in grote getale zouden afkomen, maar zij hebben blijkbaar genoeg aan 'good food and 400beers'. Ach, ik heb de toerist gewoon overschat.'

'De Bruggelingen daarentegen hebben mij erg gesteund. Sommigen werden zelfs vaste bezoekers. Maar de conclusie is dat het project te groot(s) en te ambitieus was. Mijn grootste ontgoocheling is dat ik het ongelijk niet kon bewijzen van degenen die mij vooraf afraadden om het te proberen.'

Bent u ontgoocheld in Brugge?

'Dat is een delicate vraag. Ik blijf Brugge een glorieuze stad vinden, ik hou ervan op veel manieren. Verder heb ik hier vele toffe mensen ontmoet en ik voel me geïntegreerd. Het stadsbestuur is een andere zaak. Bevolking en media hebben mij fantastisch gesteund, maar het stadsbestuur niet. Ik heb nooit subsidie gevraagd, maar elke vorm van steun zou welkom zijn geweest. Voorts heb ik 17verschillende producties gebracht, over honderden avonden gespreid, maar niet één keer mocht ik iemand van het stadsbestuur ontvangen. Meer zelfs, ik kreeg geen toelating om ons uithangbord op te hangen en we moesten maandelijks toelating vragen om flyers te mogen uitdelen. Het klinkt bitter, maar ik had het gevoel dat men ons niet gunstig gezind was. Nochtans brachten wij geen 'troep', maar hoogstaande producties waar het publiek van genoot.'

Waarom lukt het elders wel en hier niet?

'Het grote verschil met steden als Hamburg en Wenen is dat het daar gesubsidieerd wordt. In Wenen al meer dan 50jaar.'

Hoe moet het nu verder?

'Ik heb een pak geld verloren, 40.000euro om precies te zijn. Maar geld is vervangbaar. Ik hoop om volgend jaar alsnog enkele Engelstalige producties te brengen in of rond Brugge. Voor de rest wordt het hard werken om mijn schulden af te betalen.'

Verlaat u Brugge?

'Zeker niet! Het heeft 35jaar geduurd voordat ik een plek vond waar ik van hou. Ik verhuis dus niet.'

Wie nog kennis wil maken moet zich reppen. Nog elke avond een voorstelling tot 16december.

Zie www.tematema.com.

Dit artikel zegt eigenlijk veel over Brugge, over zijn bewoners, over de toeristen, over het stadsbestuur. Vul maar in.
Chimaera no está en línea  
Old November 16th, 2007, 12:54 PM   #283
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Zucht. Voilà. Aan Brugge of haar bewoners zal het allemaal niet gelegen hebben. Het stadsbestuur daarentegen. Nog maar eens. En maar niet willen snappen en zichzelf maar blijven bewieroken. Echt om mottig van te worden.
ZoT no está en línea  
Old November 17th, 2007, 02:03 AM   #284
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

FNAC krijgt vergunning voor winkel op de Markt

Het college van Burgemeester en Schepenen heeft deze middag het vergunningsdossier goedgekeurd, waardoor FNAC een nieuwe vestiging mag openen in het voormalige gebouw van BBL en BBL Travel op de Markt. Het gebouw wordt momenteel, met heel wat subsidies, grondig gerenoveerd.

Ondanks tegenwind

De goedkeuring komt er, ondanks onenigheid over de verkeerstechnische haalbaarheid van het dossier. Ondanks het feit dat de bereikbaarheid van de winkel met het openbaar vervoer gegarandeerd is, noemde de mobiliteitcel van de stad de inplanting tot voor kort nog "verkeerstechnisch onverantwoord." De mobiliteitscel vond dat er 44 extra parkeerplaatsen en tenminste 44 fietsstallingen op eigen terrein hadden moeten komen, bedoeld voor het personeel en de klanten van de nieuwe FNAC.

Zo ver kwam het echter niet. De winkel met drie verdiepingen verkoopruimte en er komt wel een ondergrondse parking, maar voor slechts 8 auto´s van personeelsleden, zo blijkt uit het vandaag alsnog goedgekeurde dossier, dat inmiddels twee jaar heeft aangesleept.

(FN-Eigen Berichtgeving)

ZoT no está en línea  
Old November 17th, 2007, 11:12 AM   #285
Chimaera
Registered User

Enkele woonprojecten, alle artikelen komen uit Het Nieuwsblad:

Drie woonblokken aan Walakker
30 appartementen aan vijver Boudewijnpark

BRUGGE - Het Brugse schepencollege heeft de bouwaanvraag voor drie woonblokken aan de Walakker in Sint-Michiels goedgekeurd. Er komen 28appartementen en twee kantoren. 'Een prachtig project met schitterende architectuur', vindt schepen Mercedes Van Volcem.

Het nieuwe appartementencomplex komt er aan de Walakker, aan de achterkant van het Boudewijnpark in Sint-Michiels. Tegen september 2009 zouden de drie woonblokken er moeten staan.

De ontwerper van de drie gebouwen is het architectenbureau Govaert en Vanhoutte. Dat bureau was onlangs de laureaat op de vierjaarlijkse West-Vlaamse Architectuurprijs.

'Het is een prachtig project met schitterende architectuur en een unieke ligging aan de vijver achter het Boudewijnpark', zegt schepen van Urbanisatie Mercedes Van Volcem (Open VLD).

In totaal komen er 28appartementen en twee kantoren. Er zal een ondergrondse parking zijn en ook veertien parkeerplaatsen buiten.

Het gebouw zal pal tegenover De Leeuwerik komen te liggen, het oudste en met zijn dertien verdiepingen ook het hoogste flatgebouw van Brugge. 'Het nieuwe gebouw zal het zicht op die woontoren van aan de overkant van het water breken', zegt Van Volcem. De Leeuwerik is eigendom van de sociale bouwmaatschappij Vivendo.

'Door langs de Walakker nu een kwalitatief project neer te zetten is de sociale mix in die buurt ook bewerkstelligd', vindt ze.

Het gebouw dat nu nog op een van de percelen staat, wordt afgebroken. Rond de woonblokken worden extra bomen aangeplant en is in groene ruimtes voorzien.

Vanhoutte & Govaert won de West-Vlaamse Architectuurprijs voor haar ontwerp van de bezoekerscentra bij de militaire begraafplaatsen Tyne Cot in Passendale en Studentenfriedhof in Langemark.(17/11/2007)

Gebouwen Huysseune klaar voor sloop

ZEEBRUGGE - De gebouwen van de vroegere visgroothandel Huysseune zijn klaar voor de sloop. Projectonwikkelaar Sea Port Residenties zal er een groot woonproject neerzetten. Voor schepen Mercedes Van Volcem wordt 'Zeebrugge stukje voor stukje mooi'.
Sea Port Residenties heeft een vergunning gekregen om de bebouwing te slopen op de site waar vroeger vishandel Huysseune gevestigd was. De projectontwikkelaar is eigenaar van verschillende percelen in de Vismijnstraat, de Noordhinderstraat, de Visserstraat en de Wandelaarstraat, en wil die met elkaar verbinden om zo een groot woonproject realiseren.

'De bouwheer wil een nieuwe straat aanleggen van de Noordhinderstraat naar de Wandelaarstraat', zegt schepen van Urbanisatie Mercedes Van Volcem (Open VLD). 'Zo zal de beschikbare ruimte maximaal worden benut en kunnen er heel wat kwaliteitsvolle appartementen komen.'

Sea Port Residenties wil appartementensgebouwen bouwen, die op schaal zijn van de bestaande bewoning in de buurt. Er komen drie bouwlagen met daarop een dakverdieping. Tussen de gebouwen zullen verschillende pleinen worden aangelegd. Er komt ook een ondergrondse parking voor tweehonderd auto's.

'Zeebrugge wordt stukje voor stukje mooi', zegt schepen Van Volcem. 'Er zijn dit jaar al verschillende nieuwe appartementsgebouwen vergund, onder meer ook in de Brusselstraat en in het Duinpad. Ook de oude vismijnsite wil ik aanpakken.'

Vishandel Huysseune, het oudste visbedrijf van ons land, was tot 2006 in de Vismijnstraat in Zeebrugge gevestigd. Nadat zaakvoerder Rafaël Huysseune zijn gebouw had verkocht aan de projectonwikkelaar, volgde een uitdoofscenario, tot Huysseune uiteindelijk in vereffening ging. Dertig mensen verloren daardoor hun baan. Tegen Rafaël Huysseune en zijn zoon Jan loopt nog altijd een gerechtelijk onderzoek wegens grootschalige fraude bij de visverkoop. (tlb)(16/11/2007)
Old November 17th, 2007, 12:15 PM   #286
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Ook appartementen in voormalige Schippersschool

BRUGGE - Het leegstaande gebouw aan de Komvest, de voormalige Schippersschool, wordt gesloopt. Op het 25.000 vierkante meter grote perceel komen 39 appartementen in de plaats.

Het leegstaande gebouw was het laatst in gebruik als Steinerschool. Sinds 2005 is het dossier in behandeling om er appartementen in onder te brengen, en nu heeft het project eindelijk een bouwvergunning gekregen.

'Ik ben blij dat de kogel nu door de kerk is', zegt schepen van Urbanisatie Mercedes Van Volcem (VLD). 'Toch is het jammer dat er niet gekozen is voor hedendaagse architectuur. Ik had liever gezien dat er een ontwerpwedstrijd was uitgeschreven voor dit grote project, maar er is gekozen voor een heel klassiek ontwerp.'

'Deze architectuur heeft respect voor de mooie laan waarin de nieuwe appartementen gelegen zijn', zegt Guy Delbecque van Immo Delbecque. 'Niet iedereen is steeds gewonnen voor hypermoderne architectuur.'

Onder het nieuwe appartementsblok komt een garage voor 54 wagens. Het gebouw zelf bestaat uit twee afzonderlijke vleugels van elk drie bouwlagen. Er komen in totaal 39 appartementen.'

'Achter het perceel bevindt zich een grote open tuinzone die gebruikt wordt door het internaat van het Instituut Voor Voeding', zegt Van Volcem. 'De school gaat principieel akkoord om met de stad een overeenkomst te sluiten om de bewoners van de Sint-Gilliswijk deze zone te laten gebruiken. '

bron: HNB
ZoT no está en línea  
Old November 17th, 2007, 02:20 PM   #287
Chimaera
Registered User

Ik wist dat ik een artikel vergeten was
Old November 17th, 2007, 07:48 PM   #288
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Hoe hoog worden die nieuwe blokken aan de vijver van het Boudewijnpark eigenlijk? Een verdiepinkje of 8-10?
ZoT no está en línea  
Old November 17th, 2007, 08:03 PM   #289
Chimaera
Registered User

Ik heb via Google foto's van de maquette gevonden op de site van de Vlan.

http://www.vlan.be/vlan-immo/add_det...79&tab=SUMMARY

Op de dezelfde site heb ik ook nog dit loftproject gevonden voor centrum Brugge:

http://www.vlan.be/nl/immo/add_detai...11&tab=SUMMARY

Er staat nog een ander loftproject op pagina 2 op die site.

Op http://www.govaert-vanhoutte.be/p17.html staan hun realisaties, ook enkele in Brugge.

Last edited by Chimaera; November 17th, 2007 at 08:11 PM.
Old November 17th, 2007, 09:27 PM   #290
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Merci! Een verdiepinkje of 6-7 dus
Die lofts zien er ook leuk uit
ZoT no está en línea  
Old November 23rd, 2007, 01:29 AM   #291
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Vernietigend rapport over plannen Vaartdijkstraat

Het Brugse stadsbestuur krijgt uit onverwachte hoek tegenwind met de plannen om de Vaartdijkstraat aan het Lappersfortbos te verbreden. Niemand minder dan de Auditor van de Mobiliteitsconvenants, dat is de man die de Vlaamse subsidies voor de weg moet goedkeuren, vindt de plannen van Burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) maar lauwe soep en heeft ze als niet conform bestempeld in een vernietigend rapport, zo blijkt uit het vandaag gelekte document.

Het ziet er naar uit dat, als de Stad de plannen met de Vaartdijkstraat kost wat kost wil uitvoeren, zoals schepen Jean-Pierre Vanden Berghe (CD&V) onlangs nog duidelijk te kennen gaf, dit wellicht zonder Vlaamse centen zal moeten. Met name de gebrekkige communicatie over het project en het niet afwegen van tal van factoren, zorgen bij de Auditor voor een reeks kritische vragen bij de noodzaak van het project.

"...als het dan toch om een minimaal aantal vrachtbewegingen gaat, is er dan wel een probleem waarom het project wordt opgezet ? Is dan wel het goede scenario in de startnota weerhouden? Er wordt meermaals in het dossier de indruk gewekt dat het planproces, de communicatie tussen de partners en de Gemeentelijke Begeleidingscommissie niet echt ernstig wordt genomen. Zo getuigen ook een aantal gemeenteraadsbeslissingen van stad Brugge die de communicatie over het project zeker niet in een open geest laten verlopen..." zo schrijft Auditor Piet Minten letterlijk.

Luc Vanneste, de secretaris van het Groene Gordel Front, die het auditrapport opvroeg, is tevreden met het rapport, dat een groot aantal pijnpunten die het GGF zelf had aangehaald in haar kritiek in andere bewoordingen bevestigt. Volgens Vanneste zal het rapport op zijn minst een jaar uitstel voor de uitvoering van de plannen betekenen, en misschien ook wel afstel. De stad zal de weg, die 2 miljoen euro moet kosten, zeer waarschijnlijk niet aanleggen zonder een convenant met subsidie.

(FN-Eigen Berichtgeving)

Last edited by ZoT; January 7th, 2008 at 09:08 AM.
ZoT no está en línea  
Old November 24th, 2007, 02:16 PM   #292
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Museum Of History (MOH) krijgt vorm

Friday, 23 November 2007
Ten tijde van Brugge 2002 heb ik het vaak herhaald: we moeten het verleden van Brugge een toekomst bieden en onze historische cultuurschatten inschrijven in de hedendaagse belevingscultuur.

Het project Museum Of History of kortweg MOH beantwoordt niet alleen ruimschoots aan dat opzet, het heeft bovendien een bijzondere hefboomfunctie voor onze culturele dynamiek in het algemeen en voor de valorisatie van een historisch geladen locatie waarvan het potentieel nog op volledige ontginning wacht.

Het idee van het MOH gegroeid in de schoot van 4 West-Vlaamse families, is meer dan een mooi museum in een stad van gereputeerde musea. Het is de katalysator voor een hedendaags stadspark, een cultuurpark zeg maar, dat als centraal element binding en samenhang zal brengen tussen de verschillende omliggende functies en gebouwen aanwezig op en rond de site Kunst- en Congrescentrum Oud Sint-Jan.

Het is noch mogelijk, noch wenselijk zo'n park op korte termijn in al zijn volledigheid te realiseren. Veel raadzamer is het, rekening houdend met alle betrokken actoren en functies, te werken aan een project dat zich over de jaren ontwikkelt: een masterplan voor het hele domein. Als deels volle eigenares, deels erfpachtgeefster en als stedenbouwkundige overheid, is de Stad Brugge meer dan betrokken partij.

Om alle wensen, noden en toekomstperspectieven van alle aanwezige en toekomstige partners op de site in kaart te brengen, richtte ik in september 2006 een stuur- en werkgroep op. Die stuurgroep werkt, onder mijn voorzitterschap, een masterplan uit voor de toekomst van het domein. In de stuurgroep zijn voorts o.a. vertegenwoordigd: de betrokken schepenen (schepen Van Volcem en schepen Bogaert) en ambtenaren van de Stad Brugge, de NV sec@bruges (erfpachtster), de VZW Vereniging Hospitaalzusters van Sint-Jan, VZW Vereniging Sint-Jansinstituut voor Verpleegkunde, het MOH en de voorzitter van de MBZ.

Naast de stuurgroep is dus een werkgroep actief die regelmatig samenkomt en rapporteert aan de stuurgroep. Ik ben blij met het enthousiaste voorzitterschap van schepen Van Volcem. Het dynamisme van de werkgroep zal er zeker voor zorgen dat het masterplan binnen afzienbare tijd concrete vorm krijgt. De werkgroep is het er alvast over eens dat het project moet ruimte bieden voor fasegewijze ontwikkeling op tempo van de verschillende actoren. Er moet telkens worden teruggekoppeld aan de draagkracht van de site, de economische haalbaarheid, samenhang met de andere functies en beleidskwesties.
Momenteel bevinden zich op en rond de site verschillende functies: de stedelijke musea (Memlingmuseum, apotheek en archeologisch museum), congresaccomodatie (19de-eeuwse ziekenzalen), de technische dienst van de Stad Brugge, onderwijs met studentenhuisvesting (verpleegsterschool) en woningen.
Het park zal deze verschillende functies bundelen, waardoor zowel bewoners als studenten als toeristen als congresgangers een interessante stedelijkheid in parkcontext kunnen genereren.

Het MOH en de ondergrondse parking met plaats voor 495 wagens, vormen een eerste, essentiële stap om dit mogelijk te maken. Zoals jullie weten is deze ondergrondse parking opgenomen in de voorstellen van de evaluatie van het mobiliteitsplan. Met de realisatie van de ondergrondse rotatieparking zullen de 200 bestaande bovengrondse parkeerplaatsen op de site Oud Sint-Jan verdwijnen, waardoor een mooi stadspark mogelijk wordt. Aangezien de Stad Brugge het "standstill-principe" hanteert met betrekking tot het parkeerbeleid zal ook de rotatieparking Zilverpand stapsgewijs afgebouwd worden naar een buurtparking. Vanzelfsprekend kan dit laatste pas geconcretiseerd worden als de nieuwe ondergrondse parking Oud Sint-Jan gerealiseerd is.

Omwille van het structuurherstellend potentieel voor de site en omwille van de wetenschappelijk onderbouwde, vernieuwende en baanbrekende manier waarop het Museum Of History het Brugse erfgoed zal ontsluiten voor een ruim publiek, heeft het stadsbestuur het ingeschreven in zijn beleidsplan. Niet enkel het gebouw en de inhoud ervan, maar ook het initiatief om het MOH in een ruimer kader te bekijken, speelde in op de wensen van de Stad. Het MOH is een belangrijke hefboom om de jarenlang versnipperde site op een hoger niveau te tillen. Voor de realisatie van het MOH en het stadspark, aanleunend bij het historisch karakter van deze plek, is ook de declassering van het koetshuis noodzakelijk.

Wie dacht dat het Stadsbestuur na Brugge 2002 een decennium zou rusten op zijn lauweren, komt bedrogen uit. Brugge is een snoer van parels: in zijn totaliteit een schitterend juweel, maar ook een juweel dat onderhoud vereist en af en toe herknoopt, opgeblonken en vernieuwd wordt.

Ik wil benadrukken dat ik mij als Burgemeester bijzonder gelukkig prijs omdat het stadsbestuur met zijn ambities en het geloof in het potentieel van deze stad niet alleen staat. Vanuit de privé nemen bedrijven, families en vooraanstaande personen het initiatief om Brugge te laten floreren en dat ten voordele van de stad, haar inwoners en haar bezoekers.

Het MOH is een uniek initiatief ter ontsluiting van het Brugse erfgoed, maar dan in meerdere opzichten. Het belicht het erfgoed op een wetenschappelijk onderbouwde en technologisch vooruitstrevende manier, maar het doet dat niet als geïnteresseerd toeschouwer, maar als actor. Het MOH wordt, ingebed in het masterplan dat het katalyseert, zelf erfgoed voor de toekomst. Ik hoop dat wij dit project, dat getuigt van een open visie, respect en betrokkenheid bij onze stad, officieel kunnen openstellen in 2010.
ZoT no está en línea  
Old November 24th, 2007, 03:55 PM   #293
Chimaera
Registered User

MOH vint toh

Ik ben toch enigszins sceptisch...
Old November 24th, 2007, 07:26 PM   #294
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Moh, hoe komt het?
ZoT no está en línea  
Old November 25th, 2007, 10:31 AM   #295
8000
Registered User

Dat museum komt er zeker hoor, maar wat ik me afvraag: wordt die opdracht zomaar aan Salens gegeven, of is er een wedstrijd georganiseerd waar ik niets van afweet? Misschien moet dat bureau er eens aan denken de presentatie van projecten uit te besteden, renderings zoals hier getuigen niet echt van professionalisme. De projecten van Salens zijn normaal blijkbaar niet echt speelse of plastische gebouwen en hier toveren ze plots een soort tentstructuurvorm uit hun hoed. Vreemd en niet echt geruststellend.
8000 no está en línea  
Old November 25th, 2007, 11:20 AM   #296
Iemand
Registered User

Iemand's Avatar

Het doet me nog al denken aan het concertgebouw. Ik ben er niet echt wild van.
Iemand no está en línea  
Old November 25th, 2007, 12:39 PM   #297
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Ik vind het eigenlijk niet lelijk. Maar ik vind het Concertgebouw dan ook niet lelijk
ZoT no está en línea  
Old November 27th, 2007, 09:32 AM   #298
Chimaera
Registered User

'Sportinfrastructuur is bedroevend slecht'
Schepen Annick Lambrecht stelt sportbeleidsplan voor

BRUGGE - Het is triestig gesteld met de sportinfrastructuur in Brugge. Er is een tekort aan voetbalvelden en zwembaden, en veel sportzalen moeten dringend gerenoveerd worden. Met een sportbeleidsplan wil schepen Annick Lambrecht (SP.A) daar iets aan doen.

Er is nog veel werk aan de winkel als Brugge zijn naam als sportstad wil waarmaken. Dat zegt Annick Lambrecht(SP.A), de Brugse schepen van Sport. De gemeenteraad keurde gisteren haar 'sportbeleidsplan' goed, dat de lijnen uitzet van het Brugse sportbeleid voor de komende vijf jaar.

Het grootste knelpunt in Brugge is het tekort aan degelijke infrastructuur. Volgens een studie van de groendienst zijn er veertien extra voetbalvelden nodig om aan de vraag van de Brugse clubs te voldoen. Brugge heeft ook niet genoeg zwembaden, te weinig voetbalvelden zijn verlicht en heel wat sportzalen moeten dringend gerenoveerd worden.

Om het tekort aan voetbalvelden op te vangen, wil schepen Lambrecht drie kunstgrasvelden laten aanleggen. Die zouden er kunnen komen in Sint-Pieters, in het sportpark Daverlo en aan de Gulden Kamer in Sint-Kruis. Lambrecht dient daarvoor een aanvraag in bij het sportinfrastructuurfonds van minister van Sport Bert Anciaux.

Op termijn moeten zeven voetbalvelden in Brugge een verlichtingsinstallatie krijgen. De eerste terreinen die aangepakt worden, zijn die aan de Gulden Kamer en aan het Daverlopark.

Verder trekt Brugge 190.000euro uit om de vervallen staantribune aan het voetbalterrein aan de Koude Keuken af te breken. In de plaats worden er twee kleedkamers gebouwd. Voor de sporthal De Landdijk in Zeebrugge trekt Brugge 180.000euro uit. Er moet een nieuwe sportvloer aangelegd worden, want de huidige vloer gaat kapot aan scheuren en verzakkingen.

Bij de sportdienst zijn ondertussen ook die aanvragen binnengekomen van scholen die met steun van Brugge een nieuwe sporthal willen bouwen. Het gaat om de KHBO (op de site van de nieuwe school), de Middenschool in de Hugo Losschaertstraat en het Atheneum in Sint-Michiels. Het stadsbestuur onderzoekt nog of ze meestapt in die projecten.

In het sportbeleidsplan staat ook de uitdrukkelijke belofte dat, als het provinciale Olympiabad uit Brugge zou verhuizen, het stadsbestuur voor een alternatief zal zorgen. 'Het behoud van een vijftigmeterbad is een absolute must voor de Brugse scholen, de verenigingen en de recreatieve zwemmers', zegt Lambrecht.

Ook de toekomst van de sporthal Daverlo in Assebroek is nog onzeker. Mogelijk komt op die plaats een nieuw gemeenschapshuis. 'De hal is verouderd, en voor de renovatie zijn miljoenen nodig', zegt Lambrecht. 'Maar de zaal kan enkel verdwijnen als er een volwaardig alternatief is. De sportclubs die de zaal gebruiken, hoeven dus niet te panikeren.'

Met het sportbeleidsplan hoopt Brugge Vlaamse subsidies te krijgen. Met de steun van minister Anciaux zou het jaarlijkse sportbudget kunnen worden opgetrokken van 180.000 tot ruim 260.000euro.

27/11 HNB
Old November 27th, 2007, 09:58 AM   #299
8000
Registered User

Shoot first, sightsee later.

In Bruges. Coming Soon!
8000 no está en línea  
Old November 27th, 2007, 10:26 PM   #300
Iemand
Registered User

Iemand's Avatar

Brugge krijgt een opmerkelijk politiekantoor

In zijn begroting voor volgend jaar maakt het stadsbestuur middelen vrij voor wegenwerken, maar ook voor cultuur. En er komt een nieuw, opmerkelijk politiekantoor aan de Louis Coiseaukaai.
Brugge begint in 2008 met de bouw van een nieuw politiecommissariaat aan de rand van de stad. Het gebouw zal 20 miljoen euro kosten en zou in 2011 klaar moeten zijn.

Het nieuwe gebouw zal over 2.000 vierkante meter aan zonnepanelen beschikken, naar verluidt de grootste oppervlakte voor een overheidsgebouw in Vlaanderen.

Het ontwerp wordt via een wedstrijd bepaald. Prioriteiten daarbij worden duurzaamheid, energiezuinigheid en de verplichte productie van groene stroom.

De zonnepanelen moeten groenestroomcertificaten opleveren. De jaarlijkse opbrengst van de verkoop van elektriciteit wordt op 130.000 euro geraamd, waardoor de investering van 1,7 miljoen euro op 13 jaar terugverdiend zal zijn. Recordbedrag voor wegenwerken
De eerste begroting van de nieuwe coalitie is goed voor 246 miljoen euro. Het schepencollege maakt een recordbedrag van 10 miljoen euro vrij voor wegen- en rioleringswerken. Brugge heeft ook zijn zinnen gezet op een nieuw cultuurfestival na dat van Brugge 2002. Het festival zou in 2010 moeten plaatsvinden en er wordt volgend jaar al een half miljoen euro voor ingeschreven.

Er komen ook nieuwe klassen bij voor de stedelijke nijverheids- en taalleergangen voor volwassenen, die nu al 10.000 cursisten tellen en daarmee de grootste zijn in Vlaanderen. De stad wil ook de kerk van de Rode Nonnen voortaan gebruiken voor de stedelijke academie.

Na al deze investeringen houdt het Brugs bestuur nog een spaarpotje over van 39 miljoen euro.
Iemand no está en línea  

Closed Thread

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules