|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#5161 |
|
囧!
Likes (Received): 100
|
Var på rundvandring idag i Varvstaden (Arkitekturdagarna pågår nu för er som glömt) och kan säga att området har stor potential. Finns många områden och byggnader där inne som jag inte visste fanns. Bl.a. en liten grönyta som är fantastiskt fin.
|
|
|
|
#5162 | |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Quote:
skulle va super om man kunde dra dit och ta lite bilder |
|
|
|
|
|
|
#5163 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
|
|
|
|
#5164 |
|
囧!
|
Några bilder från dagens rundvandring i Varvstaden;
Skyddsrummet från WWII, byggt på höjden eftersom man inte kunde gräva i utfyllnadsmarken. Kilformad så att bomberna skulle "glida av" den. image hosted on flickr ![]() Höstfärger på Varvstadens äldsta byggnad från 1870(?)-talet image hosted on flickr ![]() Den gröna "fickan" med bl.a. Ginkoträd, gömd bakom gamla huvudkontorsbyggnaden image hosted on flickr ![]() Gigantiska balkar vid de stora hallarna image hosted on flickr ![]() Murgröna, detaljer image hosted on flickr
|
|
|
|
#5165 | |
|
Martin K
Likes (Received): 32
|
Quote:
Tror andra änden av gatan (efter rondellen, WTC, Bilen 7 och där) har potential att bli riktigt nice. |
|
|
|
|
|
|
#5166 |
|
Martin K
|
staff
Fina bilder, bra att man satsar på att bevara ist för att riva och bygga nytt. Fick en bra känsla för "kasbah-idéen" eller vad de kallade det när jag såg den svartvita bilden också. Dock är jag lite orolig. Det störde mig när jag såg SVT-huset efter renoveringen att det inte såg ut som man bevarat någonting, snarare som man byggt ett nytt hus i samma stil som de gamla bredvid. Teglet såg nytt och livlöst ut, fönstren och entréen var gråa och tråkiga. Kort sagt, det ser ut som man misslyckats med bevarandet och byggt lite plastig pastisch istället. Gör som med de gamla korsvirkes-fasaderna på Östergatan, låt dem vara och renovera insidan. Hur svårt ska det vara att "bevara"? |
|
|
|
|
|
#5167 |
|
BANNED
|
Ohh wow, det där skyddsrummet borde K-märkas och räddas för eftervälden, så häftig lösning.
|
|
|
|
|
|
#5168 |
|
Registered User
|
Har precis varit på en tvåtimmarspromenad i VH. Tyvärr så tog kamerabatteriet slut innan jag hann börja fota nåt av intresse för den här tråden. Därför får jag/ni nöja mig/er med några kommentarer.
Ett av Jungmannenhusen har nu påbörjat sin andra våning och grunderna för de andra två är så gott som färdiga. Skönt att kolossen bakom snart kommer vara skymd från åtminstone ett håll. Rivningen av mässan fortsätter, men det tar sin lilla tid trots att de jobbar söndagar. Grunden för minst en fastighet i Fullriggaren är påbörjad. Såg dessutom ytterligare två kranar och en pålnings- eller spontningsmaskin. Lilla Varvsgatan är på g. Jungmannen (Ramböllhuset) är verkligen gräsligt med sina gipsplatteimitationer. Tyvärr visar det sig att fasaden till hotellutbyggnaden bakom Centralen går i samma stil. Fast den ena delen är åtminstone i något roligare färgskala - röd och rosa, den andra i vitt och grått. Ser ut som fastnitade masonitskivor som målats med vanlig inomhusfärg. Den smutsiga kortsidan på Orkanen (mot kv. Tyfonen) har rivits loss ner till isoleringen som visar sig vara totalt genomrutten av fukt. Vilket jäkla fuskbygge det visat sig vara med fallande paneler och allt vad det är. Och när ska kv. Bryggan komma igång? Har varit inhägnat bra länge nu utan tillstymmelse till byggstart. Trodde lägenheterna sålde sig själv nere i Dockan. Skrovet tar sig dock. Det var väl de observationer jag gjorde förutom att jag tror jag såg Varvsstadenvandrarna samlas utanför SVT. De enda under 65 var ett par kvinnor och en man i skinnpaj. Nån som hänger här? |
|
|
|
|
|
#5170 |
|
Registered User
Likes (Received): 10
|
Tänkte nämna att i dagens Sydsvenskan (pappersversionen) så finns det en liten artikel om framtiden för Vagnmuseet på Drottningholm.
Humanitetens hus flyttar i höst och det diskuteras om huset ska bli en saluhall eller en plats för kvalitetsauktioner (eller en kombination av bägge). Beslutet tas i höst. I mitt tycke så hade en saluhall varit helt perfekt. Drottningtorget är trots sitt centrala läge väldigt anonymt och har en enorm potential som en saluhall definitivt hade lyft fram. Tillsammans med en allmän ombyggnad av torgytan (fontäner, nya bänkar, belysning, etc) hade man verkligen kunnat skapa en fantastisk mötesplats. Det är ju ganska otroligt att alla Malmö saluhallar verkar ha gått ett trist öde till mötes: den gamla på Lilla Torg revs, den andra byggdes om till hotell (även om den kanske inte kunde betraktas som en ”riktig saluhall” under de senaste åren) och den tredje (vid Stadshuset) är numera en Nettobutik. Nåväl, en upprustning av Caroli köpcentrum, tillsammans men en saluhall samt även en ombyggnad av Drottningtorget hade verkligen varit guld värt. |
|
|
|
|
|
#5171 | |
|
Registered User
Likes (Received): 28
|
Quote:
http://www.darkroastedblend.com/2007...ird-reich.html |
|
|
|
|
|
|
#5172 | |
|
Martin K
|
Quote:
Märkligt, och synd. En bra saluhall tillför vardagen lite lyx. Håller tummarna för Drottningtorget, som för ett liv i skymundan helt i onödan. |
|
|
|
|
|
|
#5173 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
staff>
wow, vilka bilder, vilken atmosfär. varvsstadens miljöer ser ut att vara tagna ur något av hayao miyazakis alster. all murgröna, industrielementen, helt fantastiskt! den där bunkern med murgröna är mig veterligen mer estetiskt tilltalande än större delen av malmös offentliga konst. fan att jag inte hann gå rundvandringen! |
|
|
|
|
|
#5174 |
|
Registered User
|
Härliga bilder på ett lovande område Staff... betyder detta att du fixat en ny kamera..??
Gammal betongare som jag är så har jag byggt några skyddsrum men inget lika häftigt som det "kilformade", har alltid undrat vad det var för nån byggnad. Den nya akuten hade officiell premiär förra fredagen, det byggs fortfarande lite runt om men själva akuten är vel "igång" sen ett tag tbx... här lite foto.. image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() Triangeln, foto från förra helgen (då det va fint väder).. image hosted on flickr ![]() ..och en fin liten bild på Mobilias nya parkerings garage.. image hosted on flickr ![]() Jag var innen på stadshuset och skulle rösta lite då jag såg en utställning om framtidens Malmö med en massa spektakulära förslag på både det ena och andra, dom flesta väldigt "future" men det fanns ett som jag fastna väldigt mycket för... image hosted on flickr ![]() Detta är ju precis en sådan byggnad som sätter en stad på kartan (igen)... |
|
|
|
|
|
#5175 |
|
Registered User
|
Det har ju dykt upp en hel del nya "höghus" byggen den senaste tiden så jag tänkte om det finns någon forumist som har tiden och kunskapen att kanske skapa en sådan här överblicks karta.... fast för Malmö då givetvis... denna är från det serbiska forumet..
image hosted on flickr
|
|
|
|
|
|
#5176 |
|
囧!
|
![]() Jag gjorde denna för ett tag sedan men den är inte helt uppdaterad (saknar Dalaplan, MAS-höghuset m.m.). Köpte en Canon S90 kompaktkamera i början av sommaren som jag fotar med temporärt. Riktigt bra kamera faktiskt med hygglig sensorstorlek och riktigt bra ISO-egenskaper. Rekommenderas starkt om man vill ha något mindre som går ner i fickan men ändå tar bra bilder.
|
|
|
|
#5177 | |
|
囧!
|
http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...t=pressrelease
Quote:
|
|
|
|
|
#5178 |
|
Registered User
|
Svart nybygge i Limhamn...
Så besrkiver Sydsvenskan Skanskas nya hus längs Glasbrukskajen i Limhamn i före detta Limhamns industriområde.
Jag är benägen att hålla med. Även om arkitektbyrån Kanozi framhäver att de mörka husen speglar den gamla industrimiljön, känns det väldigt stort och mörkt med de planerade husen. Se den första bilden nedan tillsammans med länken till Kanozi samt tillhörande artikel i Sydsvenskan. ![]() Länk till projektsidan hos Kanozi: http://www.kanozi.com/?page=120000513 Länk till Sydsvenskans artikel: http://www.sydsvenskan.se/bostad/art...t-nybygge.html Man kan jämföra med JM's hus i samma område där jag själv har köpt en lägenhet. Kanske är jag partisk, men tycker att de smälter in bättre. Å andra sidan byggs ju nästan alla JMs hus i vitt. ![]() Tråkigt och traditionellt hos JM eller spännande och nytänkande hos Skanska? |
|
|
|
|
|
#5179 |
|
囧!
|
Region Skåne HQ i Dockan är ju näst intill svart och det är väl den kanske coolaste byggnaden i hela Västra Hamnen (frånsett TT).
|
|
|
|
#5180 | |
|
囧!
|
http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...Rosengard.html
Quote:
|