daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Nordic & Baltic > General development > Sweden > Malmö

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 38 votes, 3.95 average. Display Modes
Old September 11th, 2010, 03:27 PM   #5161
staff
囧!

staff's Avatar

Likes (Received): 100

Var på rundvandring idag i Varvstaden (Arkitekturdagarna pågår nu för er som glömt) och kan säga att området har stor potential. Finns många områden och byggnader där inne som jag inte visste fanns. Bl.a. en liten grönyta som är fantastiskt fin.

Sponsored Links

Old September 11th, 2010, 04:51 PM   #5162
Jönsson
Registered User

Jönsson's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by staff View Post
Var på rundvandring idag i Varvstaden (Arkitekturdagarna pågår nu för er som glömt) och kan säga att området har stor potential. Finns många områden och byggnader där inne som jag inte visste fanns. Bl.a. en liten grönyta som är fantastiskt fin.
vet du om det finns det fler möjligheter att gå rundvandringen? kostar det nåt?

skulle va super om man kunde dra dit och ta lite bilder
Jönsson no está en línea   Reply With Quote
Old September 11th, 2010, 05:23 PM   #5163
Grohny
Registered User

Grohny's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Får verkligen hoppas att de gör Christer Larsson förordat och tar tag i sidan som vetter mot Stora Varvsgatan. Affärer och verksamheter är nästan ett måste där så gatan blir mer än den genomfartsled den är idag. Det är bra att man är medveten om det iaf.
Instämmer Juxtaposition. Dessvärre verkar det som att hela första etappen, alltså svt och de äldre husen kommer bevaras (lika stängda) som det ser ut nu. I alla fall enligt rundvandringsansvariga. Vandringen går för övrigt imorgon kl 11 också. Anmäl er på 0709 118310, begränsat antal platser. Den är gratis.
Old September 12th, 2010, 03:39 AM   #5164
staff
囧!

staff's Avatar

Några bilder från dagens rundvandring i Varvstaden;

Skyddsrummet från WWII, byggt på höjden eftersom man inte kunde gräva i utfyllnadsmarken. Kilformad så att bomberna skulle "glida av" den.
image hosted on flickr

Höstfärger på Varvstadens äldsta byggnad från 1870(?)-talet
image hosted on flickr

Den gröna "fickan" med bl.a. Ginkoträd, gömd bakom gamla huvudkontorsbyggnaden
image hosted on flickr

Gigantiska balkar vid de stora hallarna
image hosted on flickr

Murgröna, detaljer
image hosted on flickr
Old September 12th, 2010, 08:56 AM   #5165
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Likes (Received): 32

Quote:
Originally Posted by Grohny View Post
Instämmer Juxtaposition. Dessvärre verkar det som att hela första etappen, alltså svt och de äldre husen kommer bevaras (lika stängda) som det ser ut nu. I alla fall enligt rundvandringsansvariga.
Den delen av gatan har jag haft uppfattningen att det varit "kört" för rätt länge med tanke på hur planerna sett ut hittills. Man försökte väl lite med Teliahuset på andra sidan gatan, men det känns lite ensamt där ändå. SVT och de kvarteren öppnar upp sig mot vattnet, och i takt med avtalen blir klara för MMC blir det svårare att förändra det i nuläget. Det är synd iom att det är en av VHs stora infarter och det första man ser av VG när man kommer via Universitetsbron och Klaffbron. Lite barriärseffekt tyvärr, men inte överdrivet.

Tror andra änden av gatan (efter rondellen, WTC, Bilen 7 och där) har potential att bli riktigt nice.
[juxtaposition] no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2010, 09:13 AM   #5166
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

staff
Fina bilder, bra att man satsar på att bevara ist för att riva och bygga nytt. Fick en bra känsla för "kasbah-idéen" eller vad de kallade det när jag såg den svartvita bilden också.

Dock är jag lite orolig. Det störde mig när jag såg SVT-huset efter renoveringen att det inte såg ut som man bevarat någonting, snarare som man byggt ett nytt hus i samma stil som de gamla bredvid. Teglet såg nytt och livlöst ut, fönstren och entréen var gråa och tråkiga. Kort sagt, det ser ut som man misslyckats med bevarandet och byggt lite plastig pastisch istället.

Gör som med de gamla korsvirkes-fasaderna på Östergatan, låt dem vara och renovera insidan. Hur svårt ska det vara att "bevara"?
Old September 12th, 2010, 09:44 AM   #5167
seenotseen
BANNED

Ohh wow, det där skyddsrummet borde K-märkas och räddas för eftervälden, så häftig lösning.
seenotseen no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2010, 12:12 PM   #5168
Andreas Olofs
Registered User

Andreas Olofs's Avatar

Har precis varit på en tvåtimmarspromenad i VH. Tyvärr så tog kamerabatteriet slut innan jag hann börja fota nåt av intresse för den här tråden. Därför får jag/ni nöja mig/er med några kommentarer.

Ett av Jungmannenhusen har nu påbörjat sin andra våning och grunderna för de andra två är så gott som färdiga. Skönt att kolossen bakom snart kommer vara skymd från åtminstone ett håll.

Rivningen av mässan fortsätter, men det tar sin lilla tid trots att de jobbar söndagar.

Grunden för minst en fastighet i Fullriggaren är påbörjad. Såg dessutom ytterligare två kranar och en pålnings- eller spontningsmaskin.

Lilla Varvsgatan är på g.

Jungmannen (Ramböllhuset) är verkligen gräsligt med sina gipsplatteimitationer.

Tyvärr visar det sig att fasaden till hotellutbyggnaden bakom Centralen går i samma stil. Fast den ena delen är åtminstone i något roligare färgskala - röd och rosa, den andra i vitt och grått. Ser ut som fastnitade masonitskivor som målats med vanlig inomhusfärg.

Den smutsiga kortsidan på Orkanen (mot kv. Tyfonen) har rivits loss ner till isoleringen som visar sig vara totalt genomrutten av fukt. Vilket jäkla fuskbygge det visat sig vara med fallande paneler och allt vad det är.

Och när ska kv. Bryggan komma igång? Har varit inhägnat bra länge nu utan tillstymmelse till byggstart. Trodde lägenheterna sålde sig själv nere i Dockan.

Skrovet tar sig dock.

Det var väl de observationer jag gjorde förutom att jag tror jag såg Varvsstadenvandrarna samlas utanför SVT. De enda under 65 var ett par kvinnor och en man i skinnpaj. Nån som hänger här?
Andreas Olofs no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2010, 01:48 PM   #5169
staff
囧!

staff's Avatar

Igår var medelåldern närmare 30 i alla fall.
Old September 12th, 2010, 03:13 PM   #5170
I.R. Baboon
Registered User

I.R. Baboon's Avatar

Likes (Received): 10

Tänkte nämna att i dagens Sydsvenskan (pappersversionen) så finns det en liten artikel om framtiden för Vagnmuseet på Drottningholm.
Humanitetens hus flyttar i höst och det diskuteras om huset ska bli en saluhall eller en plats för kvalitetsauktioner (eller en kombination av bägge).

Beslutet tas i höst.

I mitt tycke så hade en saluhall varit helt perfekt. Drottningtorget är trots sitt centrala läge väldigt anonymt och har en enorm potential som en saluhall definitivt hade lyft fram. Tillsammans med en allmän ombyggnad av torgytan (fontäner, nya bänkar, belysning, etc) hade man verkligen kunnat skapa en fantastisk mötesplats.

Det är ju ganska otroligt att alla Malmö saluhallar verkar ha gått ett trist öde till mötes: den gamla på Lilla Torg revs, den andra byggdes om till hotell (även om den kanske inte kunde betraktas som en ”riktig saluhall” under de senaste åren) och den tredje (vid Stadshuset) är numera en Nettobutik.

Nåväl, en upprustning av Caroli köpcentrum, tillsammans men en saluhall samt även en ombyggnad av Drottningtorget hade verkligen varit guld värt.
I.R. Baboon no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2010, 04:36 PM   #5171
Markowitch
Registered User

Likes (Received): 28

Quote:
Originally Posted by staff View Post
Skyddsrummet från WWII, byggt på höjden eftersom man inte kunde gräva i utfyllnadsmarken. Kilformad så att bomberna skulle "glida av" den.
[IG]http://farm5.static.flickr.com/4110/4981369038_13f64e2246_b.jpg[/IMG]
Nice pictures staff! I didn't know that a small green area was hidding out there - almost like a "secret" garden of some kind!. The "skyddsrummet" In your picture share an eerie resemblance with the "Strange Towers of the Third Rich" (add dramatic sound effect here). Take a look for yourself at Dark Roasted Blend:
http://www.darkroastedblend.com/2007...ird-reich.html
Markowitch no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2010, 05:30 PM   #5172
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Quote:
Originally Posted by I.R. Baboon View Post
Tänkte nämna att i dagens Sydsvenskan (pappersversionen) så finns det en liten artikel om framtiden för Vagnmuseet på Drottningholm.
Humanitetens hus flyttar i höst och det diskuteras om huset ska bli en saluhall eller en plats för kvalitetsauktioner (eller en kombination av bägge).

Beslutet tas i höst.

I mitt tycke så hade en saluhall varit helt perfekt. Drottningtorget är trots sitt centrala läge väldigt anonymt och har en enorm potential som en saluhall definitivt hade lyft fram. Tillsammans med en allmän ombyggnad av torgytan (fontäner, nya bänkar, belysning, etc) hade man verkligen kunnat skapa en fantastisk mötesplats.

Det är ju ganska otroligt att alla Malmö saluhallar verkar ha gått ett trist öde till mötes: den gamla på Lilla Torg revs, den andra byggdes om till hotell (även om den kanske inte kunde betraktas som en ”riktig saluhall” under de senaste åren) och den tredje (vid Stadshuset) är numera en Nettobutik.

Nåväl, en upprustning av Caroli köpcentrum, tillsammans men en saluhall samt även en ombyggnad av Drottningtorget hade verkligen varit guld värt.
Visst är det märkligt! Jag har funderat på det mer än en gång själv. Den gamla, taklösa magasinbyggnaden vid Gäddan-kvarteren har ju varit på tal som saluhall ett par gånger de senaste åren, men där hat inte hänt ett skvatt vad jag hört.

Märkligt, och synd. En bra saluhall tillför vardagen lite lyx. Håller tummarna för Drottningtorget, som för ett liv i skymundan helt i onödan.
Old September 12th, 2010, 07:54 PM   #5173
Jönsson
Registered User

Jönsson's Avatar

Likes (Received): 1

staff>

wow, vilka bilder, vilken atmosfär. varvsstadens miljöer ser ut att vara tagna ur något av hayao miyazakis alster. all murgröna, industrielementen, helt fantastiskt!

den där bunkern med murgröna är mig veterligen mer estetiskt tilltalande än större delen av malmös offentliga konst.

fan att jag inte hann gå rundvandringen!
Jönsson no está en línea   Reply With Quote
Old September 13th, 2010, 12:06 AM   #5174
-nixon-
Registered User

-nixon-'s Avatar

Härliga bilder på ett lovande område Staff... betyder detta att du fixat en ny kamera..??

Gammal betongare som jag är så har jag byggt några skyddsrum men inget lika häftigt som det "kilformade", har alltid undrat vad det var för nån byggnad.

Den nya akuten hade officiell premiär förra fredagen, det byggs fortfarande lite runt om men själva akuten är vel "igång" sen ett tag tbx... här lite foto..

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

Triangeln, foto från förra helgen (då det va fint väder)..
image hosted on flickr

..och en fin liten bild på Mobilias nya parkerings garage..
image hosted on flickr

Jag var innen på stadshuset och skulle rösta lite då jag såg en utställning om framtidens Malmö med en massa spektakulära förslag på både det ena och andra, dom flesta väldigt "future" men det fanns ett som jag fastna väldigt mycket för...
image hosted on flickr

Detta är ju precis en sådan byggnad som sätter en stad på kartan (igen)...
-nixon- no está en línea   Reply With Quote
Old September 13th, 2010, 12:13 AM   #5175
-nixon-
Registered User

-nixon-'s Avatar

Det har ju dykt upp en hel del nya "höghus" byggen den senaste tiden så jag tänkte om det finns någon forumist som har tiden och kunskapen att kanske skapa en sådan här överblicks karta.... fast för Malmö då givetvis... denna är från det serbiska forumet..
image hosted on flickr
-nixon- no está en línea   Reply With Quote
Old September 13th, 2010, 01:23 AM   #5176
staff
囧!

staff's Avatar

Jag gjorde denna för ett tag sedan men den är inte helt uppdaterad (saknar Dalaplan, MAS-höghuset m.m.).

Köpte en Canon S90 kompaktkamera i början av sommaren som jag fotar med temporärt. Riktigt bra kamera faktiskt med hygglig sensorstorlek och riktigt bra ISO-egenskaper. Rekommenderas starkt om man vill ha något mindre som går ner i fickan men ändå tar bra bilder.
Old September 14th, 2010, 05:16 PM   #5177
staff
囧!

staff's Avatar

http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...t=pressrelease
Quote:
Vattenparkens första del har fått klartecken

2010-09-14 14:51

En park med fontäner, vattenkanal, körsbärsträd och suggestiv ljussättning kommer att växa fram vid citytunnelstationen och vattentornet i Hyllie. Här ska också skolelever på ett lekfullt sätt få lära sig om vattnets viktiga roll i samhället. Det är Vattenparken som nu ska börja ta form. Tekniska nämnden har idag beslutat att första etappen ska börja byggas.

VA Syd och Malmö stad har gemensamt utvecklat ett program för parken. Parken kommer att vara allmän, men ska dessutom fungera som en ”pedagogisk vattenpark” och, via VA Syds insatser, rikta sig till stadens grundskolor. På ett antal pedagogiska punkter i parken kommer man att på ett lekfullt sätt lära sig mer om vattnets viktiga roll i samhället.

– Med läget alldeles intill Hyllie station kommer Hyllie Vattenpark att få en mycket central roll i den nya stadsdelen, säger Emmanuel Morfiadakis, ordförande i tekniska nämnden.

Etapp 1 startar med Körsbärsdalen, skog och damm
Hyllie Vattenpark ska byggas i flera etapper. Idag har tekniska nämnden beslutat uppdra åt gatukontoret att genomföra etapp 1.

Denna etapp består av den del av parken som ska ligga norr om järnvägsspåren. Här blir det till största delen en traditionell parkanläggning med träd och gräsklädda kullar. Parkens vattentema blir mer tydligt i etapp 2, som kommer att innehålla vatten i form av fontäner och en lång vattenkanal.

Parkens norra del består av ett gräslandskap med formstarka, runda kullar. Cirka 130 körsbärsträd planteras över den böljande gräsytan. När det bli mörkt förvandlas körsbärsträden till en sagoskog genom ljussättning i olika färger. Genom en liten skog leder spångar fram till en liten damm i parkens nordöstra hörn. Här kan kommer livet i dammen att kunna studeras och man kommer att kunna håva efter smådjur.
Old September 15th, 2010, 03:15 PM   #5178
andreasm
Registered User

andreasm's Avatar

Svart nybygge i Limhamn...

Så besrkiver Sydsvenskan Skanskas nya hus längs Glasbrukskajen i Limhamn i före detta Limhamns industriområde.

Jag är benägen att hålla med. Även om arkitektbyrån Kanozi framhäver att de mörka husen speglar den gamla industrimiljön, känns det väldigt stort och mörkt med de planerade husen.

Se den första bilden nedan tillsammans med länken till Kanozi samt tillhörande artikel i Sydsvenskan.

Länk till projektsidan hos Kanozi: http://www.kanozi.com/?page=120000513

Länk till Sydsvenskans artikel: http://www.sydsvenskan.se/bostad/art...t-nybygge.html

Man kan jämföra med JM's hus i samma område där jag själv har köpt en lägenhet. Kanske är jag partisk, men tycker att de smälter in bättre. Å andra sidan byggs ju nästan alla JMs hus i vitt.

Tråkigt och traditionellt hos JM eller spännande och nytänkande hos Skanska?
andreasm no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2010, 04:50 PM   #5179
staff
囧!

staff's Avatar

Region Skåne HQ i Dockan är ju näst intill svart och det är väl den kanske coolaste byggnaden i hela Västra Hamnen (frånsett TT).
Old September 16th, 2010, 09:42 PM   #5180
staff
囧!

staff's Avatar

http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...Rosengard.html
Quote:
Klart för polishus i Rosengård

Text: Sydsvenskan
Uppdaterad 16 september 2010 13.06 Publicerad 16 september 2010

Malmö.
Det blir ett nytt polishus i Rosengård. Regeringen sa ja idag.

Polisen har ett kontor för närpolisen i Rosengårds centrum. Men det är litet och slitet – med nya lokaler i ett femvåningshus vid von Lingens väg får polisen moderna och effektiva lokaler.

Skanska ska bygga huset och tänker börja före årsskiftet. I projektet planeras för arbetstillfällen och praktikplatser för folk i området. Sommaren 2012 väntas bygget vara klart, uppger radions P4.

Inget är sagt om att stadsdelen skulle få fler poliser.

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules