daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Nordic & Baltic > General development > Sweden > Malmö

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 166 votes, 4.75 average.
Old September 18th, 2010, 10:44 PM   #5181
staff
囧!

staff's Avatar

Likes (Received): 437

http://www.malmo.se/Medborgare/Stads...Rosengard.html
Quote:
Dp 5116, Station Rosengård

Område Station Rosengård i Rosengård i Malmö

Detaljplanen, Dp 5116 syftar till att göra det möjligt att bygga en station på Kontinentalbanan i anslutning till Amiralsgatan.

Stationen ska skapa förutsättningar för persontrafik på Kontinentalbanan. Planer finns bland annat på en ringlinje med lokal tågtrafik bland annat mot stationerna Östervärn, Malmö C, Triangeln, Hyllie och Svågertorp. Den nya stationen ska också kunna ansluta till framtida kollektivtrafik på Amiralsgatan. Planen ska även göra det möjligt att bygga ett torg söder om Amiralsgatan och en plats med liknande funktion vid Rosengårdsstråket i stationens södra ände.

Stadsbyggnadskontoret har upprättat slutligt förslag till detaljplan som ställs ut i syfte att ge berörda myndigheter, andra förvaltningar och boende i området (sakägare) möjlighet att lämna synpunkter.

Utställningstiden är: 15 sept 2010 — 15 okt 2010

Sponsored Links

Old September 19th, 2010, 10:07 AM   #5182
Andreas Olofs
Registered User

Andreas Olofs's Avatar

Likes (Received): 2

De styrande har onekligen något att jobba med. Kunde aldrig tro att motståndet skulle vara så stort. Möjligen om frågan ställdes som om det rörde sig om befintliga grönområden eller nya bostadshus.

Quote:
Malmöborna vill inte ha en tätare stad

Text: Britt-Marie Bergström
Publicerad 18 september 2010

Nästan alla vill ha bostäder – men inte genom att förtäta staden. I bostadsfrågan är det få Malmöbor som håller med sina förtroendevalda.Bostadsbristen är ett av de tre områden som stadens invånare tycker att politikerna ska lägga sin största kraft på. Det är bara tryggheten och skolan som är viktigare, enligt en opinionsundersökning som institutet GFK (Growth from Knowledge) gjort bland tusen Malmöbor.

MALMÖ. 81 procent tycker att det bör byggas fler hyresrätter och 48 procent vill även ha fler bostadsrätter.

Uppfattningen är rätt jämnt spridd över alla åldersgrupper, även om ungdomar, pensionärer och kvinnor talar mer för hyresrätter än män i medelåldern.

Alla partier i Malmös styre är överens om att de nya bostäderna ska byggas centralt. De vill se fler lägenheter på stadens vindar. Men de vill också förtäta genom att utnyttja luckor i bebyggelsen, bygga på gårdar, grönplättar, p-platser och övergiven industrimark.

Det är inte lika angeläget för Malmös väljare. 43 procent av de tillfrågade tycker visserligen att staden bör få fler bostäder i centrum. Men när det kommer till förtätning och grönområden får stadens styrande opinionen emot sig.

66 procent av de tillfrågade säger nej. Allra störst är motståndet bland Malmöbor i åldern 30–49 år. Men det är ingen stor skillnad mellan grupperna. Bara 16 procent kan tänka sig en förtätning.

Förtätningen är redan i full gång. Det planeras bostäder i grönskan kring gamla Östra Sjukhuset, över bollplaner i Rörsjöstaden och på Kirseberg, såväl som på gårdar och parkeringsplatser lite varstans. Hela Hästhagens idrottsplats ska bebyggas.

Malmös byggkommunalråd Anders Rubin (S) är inte förvånad över motståndet. Han har upplevt det i andra sammanhang.

– Vi måste bli duktigare på att övertyga Malmöborna. Det går ju inte att få allt. Vi kan inte både spara jorden och ta emot 100 000 nya invånare utan att förtäta. Jag tror att det finns många ställen där folk inte upplever det som förtätning om vi bygger, till exempel Norra Sorgenfri, säger han.
Andreas Olofs no está en línea   Reply With Quote
Old September 19th, 2010, 05:50 PM   #5183
Markowitch
Registered User

Likes (Received): 167

Quote:
Originally Posted by Andreas Olofs View Post
De styrande har onekligen något att jobba med. Kunde aldrig tro att motståndet skulle vara så stort. Möjligen om frågan ställdes som om det rörde sig om befintliga grönområden eller nya bostadshus.
Maybe the resistance towards densification could be twarted, if the densified city was repackaged as urban renewal? Take for instance the areas of Holma and Kroksbäck and the project called "Hela Hyllie hållbart". This project is about demolishing barriers, increase access to greenery and unite the area with the rest of Malmö. But most importantly make the areas more attractive to all sorts of people.
Markowitch no está en línea   Reply With Quote
Old September 20th, 2010, 05:25 PM   #5184
staff
囧!

staff's Avatar

http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...gnstrafik.html
Quote:
Malmö förbereder spårvagnstrafik

Text: Jens Mikkelsen
Uppdaterad 19 september 2010 17.41 Publicerad 19 september 2010

Malmö.
Jakten på finansiärer till spårvagnsprojektet har intensifierats. Ett förslag är att en privat aktör bygger och driver hela projektet. Det blir i så fall första gången ett privat bolag får ett sådant ansvar i Skåne.
Malmö har nu tillsammans med Lund, Helsingborg och region Skåne gått samman för att förverkliga visionen om spårvagnstrafik i städerna.

– Fördelen är att om vi väljer samma teknik blir det billigare, och ju billigare det blir desto lättare är det att övertyga alla parter om vad som behöver göras, säger byggkommunalrådet Anders Rubin (S).

Visionen om en spårvagnsrevolution har levt i ett par decennier men hittills gått i stå på grund av finansieringsproblem. Några statliga bidrag är fortfarande inte aktuellt.

– Det är lite intressant att se hur kommunerna planerar och pratar byggstarter när ingen verkar ha tittat på hur allt ska finansieras. Vår ambition nu är att reda ut frågetecknen, säger Pia Kinnhult (M) ordförande i regionala tillväxtnämnden.

Istället satsar nu den nya samarbetsorganisationen, kallad SPIS (spårvagnar i Skåne), på att undersöka flera alternativ.

Mats Persson, 1:e vice ordförande i regionens tillväxtnämnd, har stora förhoppningar om att EU-pengar ska lösa delar av problemet.

– Det är en jättemöjlighet som vi inte sett innan. Vi kommer att gå in med en ansökan om pengar till förstudier och kommer vi igenom det nålsögat tar vi andra steget som är att låna pengar av Europeiska investeringsbanken.

– På EU-nivå tycker man att det är väldigt spännande att vi har ett samarbete i regionen, säger han.

Ytterligare ett förslag är att låta göra en så kallad offentligt privat samverkan (OPS) och alltså låta en privat aktör stå för hela utbyggnaden, driften och underhållet. Kommunen ska då hyra spårvagnsdriften och slipper därmed lägga ut pengar i förtid, enligt Pia Kinnhult (M).

– Det finns en massa olika modeller. Men det skulle kunna innebära att aktören sköte all drift och att den offentliga huvudmannen egentligen bara betalar en avgift för att sedan ta över ägandet efter 10–20 år, säger hon.

Anders Rubin (S) tror att projektet som i de tre städerna väntas kosta totalt tre miljarder kronor, kommer att behöva pengar från flera olika håll.

– Jag skulle inte bli förvånad om det i slutändan finns tio olika finansieringskällor. Det kan vara alltifrån trängselavgifter, statliga bidrag och privata modeller, inte minst för driften.

SPIS har hittills bara haft ett enda möte. Några beslut är inte fattade. Men samtliga parter hoppas att samarbetet ska skynda på processen.

– Om allt går i lås kan första linjen i Malmö vara klar 2015–2016. Men man ska komma ihåg att sådant här tar tid. Stockholm är ju mitt uppe i det, och av dem kan vi lära oss mycket om hur man inte ska göra, säger Pia Kinnhult (M).
Old September 21st, 2010, 02:28 PM   #5185
Jönsson
Registered User

Jönsson's Avatar

Likes (Received): 1

Jag är lite förvånad över att det inte blivit någon politisk debatt här. Givetvis är detta är ett arkitektforum men politik påverkar bostadspolitiken i allra högsta grad. Ett Malmö styrt av högerfalangen hade inneburit väldigt stora förändringar i vår bostadspolitik. Hur, det vågar jag inte ens spekulera i. Nåja, inget vi behöver oroa oss över nu.

Lite tänkvärt från en artikel i sds idag. Den där Reepalu alltså!
(http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...-och-rott.html)
Quote:
Detta är partiets dilemma: S har lett Malmös utveckling från gammal industristad till modern högskolestad med varierat näringsliv och bro till Köpenhamn. Men utvecklingen har en ironisk konsekvens. Stadens nya befolkning är inte lika socialdemokratisk som den gamla. De välbeställda typiska borgerliga väljarna blir fler. Urbana unga som ofta röstar på Vänsterpartiet eller Miljöpartiet flyttar hit.

Dagen efter valet konstaterar Ilmar Reepalu att Socialdemokraterna inte har lyckats sprida sitt budskap om solidaritet och fördelningspolitik. Partiet når inte ut till Malmöborna som förr. Reepalu minns de stora partianknutna fackklubbarna som fanns på de gamla industrierna. Där stöttes och blöttes S-politik, och politiken spreds genom personliga möten. Nu är industrierna borta. På den gamla industrimarken reser sig Torson i Malmös kanske mest uppmärksammade bostadsområde. Där röstade 46 procent på Moderaterna.
Jönsson no está en línea   Reply With Quote
Old September 21st, 2010, 03:42 PM   #5186
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Likes (Received): 114

Quote:
Originally Posted by Jönsson View Post
Jag är lite förvånad över att det inte blivit någon politisk debatt här. Givetvis är detta är ett arkitektforum men politik påverkar bostadspolitiken i allra högsta grad. Ett Malmö styrt av högerfalangen hade inneburit väldigt stora förändringar i vår bostadspolitik. Hur, det vågar jag inte ens spekulera i. Nåja, inget vi behöver oroa oss över nu.

Lite tänkvärt från en artikel i sds idag. Den där Reepalu alltså!
(http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...-och-rott.html)
Det dyker väl upp lite då och då, men det brukar försvinna snabbt igen. För min del är det ok, det brukar spåra ut ändå. Visst kan man diskutera praktiska saker som konsekvenserna av enskilda beslut, och eventuella skillnader mellan partiernas politik, men Socialdemokraternas förvandling från gårdagens till morgondagens (S) känns inte relevant för det här forumet. Skybaren möjligtvis.
[juxtaposition] no está en línea   Reply With Quote
Old September 21st, 2010, 03:46 PM   #5187
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Vi kommer ha mycket att fotografera för tråden framöver.

Quote:
Malmö stad
Första halvåret med Handlingsplanen för väsentligt ökat byggande i Malmö gav 1047 byggstartade bostäder!
2010-09-14 11:45
Malmö 2010 09 14
Det första halvåret med Malmö stads handlingsplan för väsentligt ökat byggande kan nu summeras. Och insatserna har burit frukt. Antalet byggstarter uppgår, efter en noggrann genomgång med samtliga byggherrar, till 1047 bostäder. Enbart arbetet för att stimulera till vindsinredningar har gett nästan 200 nya lägenheter. Prognosen för hela 2010 är cirka 1800 byggstarter, vilket är en sexdubbling jämfört med föregående år.
Enligt Statistiska Centralbyrån (SCB) steg byggandet i hela landet med cirka 60 procent under första halvåret 2010. Malmös ökningstakt om 600 procent är alltså tio gånger riksgenomsnittet. Som en jämförelse ökade under samma period bostadsbyggandet i Stockholm med 60 procent och i övriga stor-Malmö med 40 procent.
Det var i december 2009 som kommunstyrelsen antog en Handlingsplan för väsentligt ökat byggande i Malmö. Bakgrunden var en tilltagande bostadsproblematik där allt sämre villkor för byggande, särskilt hyreshusbyggande, kombinerades med en kraftig befolkningsökning. Under 2009 ökade Malmös befolkning med drygt 7300 personer, samtidigt som antalet byggstarter endast uppgick till cirka 300. Ett byggande på denna låga nivå riskerade att bli ett allvarligt utvecklingshinder och i förlängningen väsentligt försvåra Malmö stads bostadssociala arbete. Detta motiverade ett kraftfullt och tydligt arbete från hela kommunen för att höja bostadsbyggandet.
– Vår slutsats är att de generella förutsättningarna för bostadsbyggande är bättre första halvåret 2010 jämfört med året innan, men att Malmös ökning till nio tiondelar är en effekt av vårt arbete och en bättre tilltro hos byggbolagen till Malmös framtida utveckling. Extra glädjande är att hyresrätterna utgör en majoritet av byggstarterna, säger Anders Rubin, (S), kommunalråd med ansvar för plan- och byggfrågor.
– Trots denna glädje kan vi konstatera att förutsättningarna för byggandet totalt sett i landet är för dåliga. Inte ens i Malmö kommer nyproduktionen att klara befolkningsökningen under 2010, trots den kraftiga ökningen. För att vi ska kunna bygga i nivå med befolkningsökningen behövs en statlig stimulans av hyreshusbyggande, säger Anders Rubin.
– Särskilt ungdomar har svårt för att komma in på bostadsmarknaden. Vi måste därför uppmärksamma byggbolagen på denna målgrupp och lägga mer kraft på att bygga bostäder kostnadseffektivt med låg hyra och låga energikostnader. En bostadsmässa för ungdomsboenden kommer att hållas i Malmö under nästa mandatperiod, vilket kommer ge ökad skjuts åt produktionen av billiga smålägenheter, säger Lari Pitkä-Kangas, (MP), stadsekologikommunalråd.
– Det är glädjande att våra insatser för ökat bostadsbyggandet börjar ge resultat, särskilt i form av fler hyresrätter. Men för att komma upp i nivåer som motsvarar Malmös befolkningsökning, och inte stå och falla med konjunkturerna, behövs en statlig bostadspolitik med investeringsstöd för att få fram fler hyresrätter till rimliga hyror, säger Anneli Philipson, (V), kommunalråd med ansvar för jämställdhet och demokrati.
Old September 22nd, 2010, 01:54 AM   #5188
Jönsson
Registered User

Jönsson's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by [juxtaposition] View Post
Det dyker väl upp lite då och då, men det brukar försvinna snabbt igen. För min del är det ok, det brukar spåra ut ändå. Visst kan man diskutera praktiska saker som konsekvenserna av enskilda beslut, och eventuella skillnader mellan partiernas politik, men Socialdemokraternas förvandling från gårdagens till morgondagens (S) känns inte relevant för det här forumet. Skybaren möjligtvis.

Fair enough. Tänkte bara rent spontant att man en gång vart fjärde år kanske kunde få ta tillfället i akt och bredda sina kunskaper om bostadspolitik rent allmänt. Man behöver inte blanda in politisk åskådning för det. Om man inte vill förstås.
Jönsson no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2010, 08:07 AM   #5189
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Jo jag vet, jag har tänkt samma sak här de senaste två valen. Det dök ju upp lite sådana diskussioner för ett par veckor sen på någon av Malmö-trådarna, men det gick inget vidare den här gången heller.

Men hittar du något forum där sådant faktiskt diskuteras får du gärna säga till. Om det är utan starka partipolitiska preferenser åt ena eller andra hållet är det ju intressant.
Old September 22nd, 2010, 08:30 AM   #5190
-nixon-
Registered User

-nixon-'s Avatar

Likes (Received): 16

Quote:
Jo jag vet, jag har tänkt samma sak här de senaste två valen. Det dök ju upp lite sådana diskussioner för ett par veckor sen på någon av Malmö-trådarna, men det gick inget vidare den här gången heller.

Men hittar du något forum där sådant faktiskt diskuteras får du gärna säga till. Om det är utan starka partipolitiska preferenser åt ena eller andra hållet är det ju intressant.
Ja, vi hade ju kanske inte haft nån bostadsbrist om SD hade kommit till makten, halva Rosengård hade stått tomt och Mamlös befolkning hade sjunkit med ca50.000 invånare så det hade ju inte behövts byggas nått nytt på lång tid... (hoppas jag nu inte sparkade åt något partipolitiskt håll....
-nixon- no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2010, 09:01 AM   #5191
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Quote:
Originally Posted by -nixon- View Post
Ja, vi hade ju kanske inte haft nån bostadsbrist om SD hade kommit till makten, halva Rosengård hade stått tomt och Mamlös befolkning hade sjunkit med ca50.000 invånare så det hade ju inte behövts byggas nått nytt på lång tid... (hoppas jag nu inte sparkade åt något partipolitiskt håll....
Jag vill ju som sagt inte ha igång någon politisk diskussion så du kan väl PMa mig om du vill fortsätta? Men visst, sparka på SD tycker jag väl man kan göra här om man vill.
Old September 22nd, 2010, 01:28 PM   #5192
Smastad
Registered User

Smastad's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Jag vill ju som sagt inte ha igång någon politisk diskussion så du kan väl PMa mig om du vill fortsätta? Men visst, sparka på SD tycker jag väl man kan göra här om man vill.
Enligt parollen: "Alla åsikter skall tillåtas utom de jag inte gillar?"

Nu är jag ingen SD supporter, men skall vi undvika politik så skall vi nog också undvika SD sparkande.

En liten politisk reflektion helt utan underliggande värdering (nästan) är att om alliansen skulle få sina 400 röster som krävs för att de rödgröna skall tappa majoriteten, kunde vi då inte lobba för att Ilmar köper fortsatt styre för en spårvagnslinje till Bunkeflo?
Smastad no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2010, 01:30 PM   #5193
Smastad
Registered User

Smastad's Avatar

Quote:
Originally Posted by -nixon- View Post
Jo, det gjorde du. Men det var roligt i alla fall!

- Demokratipolisen
Old September 22nd, 2010, 07:14 PM   #5194
Andreas Olofs
Registered User

Andreas Olofs's Avatar

Det enorma P:et håller nu på att växa fram på Park and Rideanläggningen i Hyllie.

Old September 23rd, 2010, 08:24 AM   #5195
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Smastad View Post
Enligt parollen: "Alla åsikter skall tillåtas utom de jag inte gillar?"

Nu är jag ingen SD supporter, men skall vi undvika politik så skall vi nog också undvika SD sparkande.
Håller man dörren öppen för mig är jag för svag för att kunna låta bli.

Håller däremot inte med. SD är rasister, och som sådana antidemokratiska. Att människor har varit så otroligt, fantastiskt korkade (censurerad åsikt) att de röstat på dem i sådan utsträckning ändrar inte på det. De sitter fortfarande och sjunger nazistiska kampsånger, de ljuger fortfarande som borstbindare om invandringens konsekvenser, de piskar fortfarande upp rasistiska stämningar i landet, de verkar t o m rista in hakkors i sina ansikten för att späda på martyrstämningarna runt partiet och skada anseendet på övriga partier. P g a detta och andra värderingar, åsikter och handlingar som direkt motverkar demokrati (både till syfte och som konsekvens) förtjänar de demokratins skydd lika lite som andra rasistiska organisationer. Inte alls m a o. De är inte demokrater och ska inte misstagas för det heller bara för att de utåt sett satt på sig kostym, klippt sig och inte säger "det är de jävla blattarnas fel" så någon hör det (det har ju avslöjats att det faktiskt sker internt).

Precis när jag skriver det här skriver det här berättar man på SVTs morgonnyheter om en SD-politiker som någonstans i Norrland (Gällivare var det kanske) som direkt efter valet hoppade av SD med motiveringen: Invandrare är mina vänner och att jag ställde upp för SD var ett misstag. Ungefär. Andemeningen klar iaf.
Old September 23rd, 2010, 10:29 AM   #5196
Andreas Olofs
Registered User

Andreas Olofs's Avatar

Skisser klara för ny arena

Text: Nicolinn Nilsson | Sydsvenska Dagbladet
Publicerad 23 september 2010

Ritningar finns liksom finansiärer. Nu väntar TFF bara på ett politiskt beslut.
– Målet är att arenan ska stå klar 2014, säger Per–Anders Abrahamsson.

Följetongen Vångavallen rullar vidare. Nu verkar planerna dock vara mer konkreta än någonsin. När TA- sporten pratar med TFF:s ordförande Per-Anders Abrahamsson presenterar han i princip ett färdigt koncept.

– Vi har tagit fram en finansieringsplan och arkitektritningar. Arenan ska inrymma större ytor för press och domare och fotbollsgymnasium. Företagare ska även kunna köpa loger. Utöver detta så vill vi ha restaurang och konferensmöjligheter.

Huvudinriktningen är att arenan ska ligga där Vångavallen ligger idag. Tankarna på att bygga på väster i Trelleborg är sedan en tid tillbaka skrotade.

– Huvudspåret var att bygga i närheten av där Sysav ligger, ett område med företag och industri och ytor avsatta för köpcentra. Men det är inte realistiskt att bygga där när beslut om köpcentrat dog ut.

Att bygga nytt på Vångavallens befintliga plats kan tyckas svårt då TFF behöver en hemmaplan även under bygget. Lösningar finns dock enligt Per–Anders Abrahamsson.

– Det finns en strategi med provisoriska träläktare. Att vi då river ner en läktare i taget. Vi bygger inte på utan vi bygger nytt.

Arenan som ett arkitektföretag skissat på är tänkt att rymma 8 000 personer.

– Det är bättre med en kompakt arena än en halvfylld Swedbank stadion, menar TFF:s ordförande.

Kostnaden för bygget är beräknat till 200 miljoner kronor. Abrahamsson vill inte berätta vem som går in med pengarna men säger att det finns täckning för hela beloppet.

För att visionerna ska bli verklighet måste ytterligare två saker uppfyllas. Dels att kommunen går in i projektet, dels att bygglov godkänns. Det förstnämnda är en punkt TFF kommer att ta tag i när det politiska styret står helt klart efter valet i Trelleborg.

– Kommunen måste ta beslut i frågan vilket de sannolikt kan göra efter nyår. De äger den nuvarande arenan som är värderad till 38 miljoner kronor. Vill de sälja så inbillar jag mig att vi kan komma till en förhandling där vi vill att de kommer in i vårt arenabolag och då efterskänker de 38 miljonerna. Så det blir ingen kostnad för skattebetalarna.

Huvudalternativet från TFF:s sida är alltså att få kommunen att gå in som delägare i Arenabolaget Vångavallen, som arbetsnamnet kallas. I Malmö, Kalmar och i Halmstad har det fungerat på liknande sett.

– Det är ingen risk för kommunen som jag kan se det. Finansieringen sker externt och de får möjlighet till konferenslokaler och att ha fotbollsgymnasiet inrymt i en av läktarsidorna, säger Per-Anders Abrahamsson som inte ser några faktorer som skulle kunna sätta käppar i hjulet för en sådan lösning.

Målet är att arenan ska stå klar 2014. Samma år som Uefas krav på de svenska arenorna börjar gälla.

– Jag kan inte se varför vi inte skulle klara av det, säger Abrahamsson.
Old September 23rd, 2010, 10:51 AM   #5197
Smastad
Registered User

Smastad's Avatar

OT WARNING!

Quote:
...

Håller däremot inte med. SD är rasister, och som sådana antidemokratiska. ...
Det finns nog ingen regel i det. Wachenfelt (?) ansåg ju att män var djur men så länge hon tyckte det var rimligt att vissa djur har rösträtt är hon inte antidemokratisk.

Man måste också bära med sig att SKP (numera känt som vänsterpartiet) faktiskt fick frossbrytningar och delades så sent som på 60-talet då några ledande medlemmar fick för sig att officiellt acceptera den svenska demokratin fullt ut. Detta partis antidemokrati är betydligt mer säker och väldokumenterad än SDs. Vilket inte hindrar dem från att ingå i regeringsalternativ.

Kontentan är att vi nog borde försöka hålla alla typer av sparkande ifrån forumet. Utom på väl valda arkitekter.
Old September 23rd, 2010, 11:08 AM   #5198
staff
囧!

staff's Avatar

Ja, lägg ner politiksnacket.
Old September 23rd, 2010, 11:38 AM   #5199
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Smastad View Post
Det finns nog ingen regel i det. Wachenfelt (?) ansåg ju att män var djur men så länge hon tyckte det var rimligt att vissa djur har rösträtt är hon inte antidemokratisk.

Man måste också bära med sig att SKP (numera känt som vänsterpartiet) faktiskt fick frossbrytningar och delades så sent som på 60-talet då några ledande medlemmar fick för sig att officiellt acceptera den svenska demokratin fullt ut. Detta partis antidemokrati är betydligt mer säker och väldokumenterad än SDs. Vilket inte hindrar dem från att ingå i regeringsalternativ.

Kontentan är att vi nog borde försöka hålla alla typer av sparkande ifrån forumet. Utom på väl valda arkitekter.
Jag håller inte med fullt ut, men i lägga ner politiksnackets anda nöjer jag mig med att SD inte har någon politik för någonting utöver invandringen, så de lär inte bli något frekvent samtalsämne här. Gott så.
Old September 23rd, 2010, 01:08 PM   #5200
Smastad
Registered User

Smastad's Avatar

Quote:
Originally Posted by Andreas Olofs View Post
...
Arenan som ett arkitektföretag skissat på är tänkt att rymma 8 000 personer.

– Det är bättre med en kompakt arena än en halvfylld Swedbank stadion, menar TFF:s ordförande.

Kostnaden för bygget är beräknat till 200 miljoner kronor. Abrahamsson vill inte berätta vem som går in med pengarna men säger att det finns täckning för hela beloppet.
...
Fantastisk arena! Det är riktigt roligt för Trelleborg och alla andra lag i samma serie att Vångavallen äntligen uppgraderas till "riktig" fotbollsarena!

Med ett hemmasnitt på 2500 åskådare undrar man lite a) varför man bygger för 8000 personer och b) varför man dissar "ett halvfullt Swedbank Stadion". Rimligen borde Trelleborgs klubbkassa stärkas rejält om man fick upp publiksnittet till de 12000 åskådare som ett halvfullt Swedbank Stadion tar.

I kombination med att Trelleborg får pendeltåg och motorväg så kommer säkert derbymatcherna i alla fall att få fler åskådare. Några kommer säkert också bara för att det blir bättre komfort. Prisbilden verkar inte visa på något budgetbygge a la Nya Gamla Ullevi utan en plan med kvalitet.

Reply

Tags
development, malmo, malmö, projects, skyscrapers, sverige, sweden

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules