|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#5261 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Någon som vet hur det går för de övriga etapperna i västra hamnen? När (om) de planeras byggstart, fastlagda planer finns väl redan. Eller? Tycker mig sett rederingar på det
|
|
|
|
|
|
#5262 | |
|
囧!
Likes (Received): 23
|
Malmö Latinskola byggs ut...
http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...ievinnare.html Quote:
|
|
|
|
|
#5263 |
|
Illustrator
Likes (Received): 35
|
Hilton tvättas? Det var verkligen på tiden! Byggnaden har bara sett värre ut med åren efter att Sheraton lämnade över den.
Dark as the day, light as the night Website about my travels and buildings in USA and Europe -many cool pics: http://www.worldtravelimages.net All my diagram drawings - more than 700!: http://skyscraperpage.com/diagrams/?14670510 My latest drawings: http://skyscraperpage.com/diagrams/?14670500 |
|
|
|
|
|
#5264 |
|
Illustrator
Likes (Received): 35
|
![]() The winning proposal for Malmömässan in Hyllie looks a bit small and uninspiring. What happened to the other proposals? Let's hope it will look better in reality!
Dark as the day, light as the night Website about my travels and buildings in USA and Europe -many cool pics: http://www.worldtravelimages.net All my diagram drawings - more than 700!: http://skyscraperpage.com/diagrams/?14670510 My latest drawings: http://skyscraperpage.com/diagrams/?14670500 |
|
|
|
|
|
#5265 |
|
Registered User
|
Jo, för vad gör man annars med en vacker klassisk skolbyggnad. En styck skokartong i betong (vitputsad gudbevars, den skall ju smälta in...) kompletterad med en skokartong i glas. Ganska innovativt. Lite modärnt sådär. Och så ser ju skolan lite ny ut och inte sådär gammal. Modärn liksom. Ritad i Power Point helt utan att trycka på advanced options på menyerna.
Inte för att det aldrig har blivit bra, men är det inte lite tjatigt? |
|
|
|
|
|
#5266 |
|
Registered User
Likes (Received): 7
|
Jag förstår om Latinskolan behöver byggas ut och jag har faktiskt inget emot placeringen av den nya byggnaden. Tvärtom så är det en ganska bra placering. Den visuella kontakten mellan Drottninggatan och Latinskolan är redan bruten i och med den ganska så fula tillbyggnaden som redan finns.
Däremot vet jag inte vad jag ska säga om förslaget som sådant, eller vad det nu är för något. Det ser ut som ett första utkast. Jag skulle vilja se hur byggnaden är tänkt att kopplas samman med den gamla skolbyggnaden och hur fasaden gentemot Kungsgatan och esplanaden ser ut. |
|
|
|
|
|
#5267 | |
|
Registered User
Likes (Received): 37
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#5268 | |
|
Martin K
Likes (Received): 29
|
Quote:
Tjatigt? Begriper du inte att modernismen alltid är modärn? Det hör man ju på namnet, hallå eller... Jag tjatade lite om (mot) den här tillbyggnaden för någon månad sen, och inte f-n blev den bättre när jag fick se en större bild. Lägg ner den här idiotiska idéen, riv redan existerande tillbyggnader, riv gympasalen och bygg upp den i samma stil som de två andra byggnaderna och ge kvarteret lite värdighet tillbaka. Det är så fina byggnader, baksidan med aulan som buktar ut hade kunnat bli en riktigt trevlig liten torgplats. Men nädå, skit i det. Vafan liksom, Rörsjöstaden revs ju inte och vi måste ju trycka in mer modärnism någonstans där. Jag ska överklaga det här... EDIT Ursäkta mitt raljerande, är lite bakis. Last edited by [juxtaposition]; October 9th, 2010 at 11:58 AM. Reason: Bakis och lättretlig |
|
|
|
|
|
|
#5269 | |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#5270 |
|
Registered User
|
Latinskolan
![]() Det är verkligen hög tid för andra alternativ än nymodärnism!
|
|
|
#5271 | |
|
Registered User
|
Quote:
Jag är bara delvis raljant. Tycker mig kunna se tydliga tendenser till att det slutliga utseendet mer och mer går mot att efterlikna volymstudierna. Vilket inte helt går att förklara med modernismens mer allmänna tillkortakommanden. När vi nu ändå är inne på det spåret, vilket stil har husen på potatisåkern? De har faktiskt en hel del positiva företräden. Jo, jag vet att de är postmoderna men det måste vara den mest meningslösa -ismen som finns. Har den ett annat namn? |
|
|
|
|
|
|
#5272 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
Möllevångens framtid
Hittade en riktigt intressant artikel i dagens Sydsvenskan om hur Möllevången kan påverkas i o m de nya Citytunnel stationerna:http://www.sydsvenskan.se/kultur-och...l-centrum.html
Kommer bli riktigt intressant att följa detta, själv har jag lite delade känslor. Å ena sidan så är Möllan med sin mer råa framtoning, opolerade yta och allmänt "alternativa" känsla som en väldigt annorlunda och samtidigt väldigt charmig del av Malmös centrum. Varje riktigt storstad ska egentligen ha sådana "alternativa kvarter". Å andra sidan så kan jag tycka ibland att vissa delar av området hade kunnat bli lite mer "mainstream". Tycker t ex att loppmarknaden vid Ica inte tillför något speciellt till stadsbilden utan snarare förfular den. Känns som om den ytan hade kunnat användas till något bättre. Gentrifieringen lär nog ta fart ordentligt snart men samtidigt så känns det som om de "alternativa" stadskvarteren då kanske flyttar til Norra Sorgenfri. |
|
|
|
|
|
#5273 | |
|
囧!
|
http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...apsfalten.html
Quote:
|
|
|
|
|
#5274 | |
|
Martin K
|
Quote:
Jag tycker det ser väldigt "postmodernistiskt" ut där. Men om man skulle precisera det mer så var ju arkitekterna amerikanska, det kanske återspeglas på något sätt som jag inte ser? |
|
|
|
|
|
|
#5275 | |
|
Registered User
|
Quote:
Samtidigt anses detta vara postmodernism. Inte riktigt potatisåkern om man säger så. Postmodernismen verkar i sig betyda allt som inte är modernism fast även en del som också kunde varit modernism om det inte vore postmodernism. Hänger du med? Alltså menar jag på att begreppet postmodernism inte betyder någonting och så undrade jag om någon känner till ett begrepp som faktiskt beskriver husen på potatisåkern utan att vara just "postmodernism". |
|
|
|
|
|
|
#5276 |
|
囧!
|
För mig är Potatisåkern typisk pomo (dock så är ju namnet lite missvisande eftersom det antyder att det är "vilken stil som helst efterföljande modernismen") eftersom jag förknippar stilen med någon slags pastischartad återgång till "gamla stilar". Westin Times Square är något annat för mig, om än ganska meningslös arkitektur det också (får lite Gehry/Libeskind "weird for the sake of being weird"-känsla av det). Min mening så klart.
Typisk pomo för mig;
Last edited by staff; October 11th, 2010 at 05:01 PM. |
|
|
|
|
|
#5277 |
|
Registered User
Likes (Received): 37
|
"Någonstans" har jag läst att man även kan använda begreppet neo-eclectic. Oavsett vad så är min tolkning samma som Staffs, en sorts pastischartad återanvänding av gammla stilar och om man skall kategorisera potatisåkern så får postmodernism min röst. Ditt exempel Smastad tror jag går under epitetet Deconstructivism som visst skall vara en gren av post-modernism. Det blir väldigt många -ismer till slut...
![]() Edit: Personligen är jag inte så vild med post-modernism men problemet menar jag är inte att man återanvänder, det är ganska naturligt och kallas evolution. Det är väll snarare hur man återanvänder. Jag upplever stilen enbart som en motreaktion utan en riktig tanke eller "filosofi" och då blir det utsmyckning för utsmyckningens skull, inte för att det passar in eller är vackert. Last edited by JLAG; October 11th, 2010 at 07:44 PM. |
|
|
|
|
|
#5278 | |
|
Martin K
|
Quote:
Jag vet inte hur diskussionen går, men jag vet att många byggnader jag sett benämnda, av människor kunnigare än mig, som postmoderna lånar drag från stilar äldre än modernismen. Stilar som skiljer sig rätt mycket från modernismen. Men det är inget nytt att låna från äldre tider och det är fortfarande inte en fråga om kopior. Då hade man väl benämnt det som stilen det kopierade, eller lagt till ny- framför. Framförallt hade vi haft fler hus som såg ut som äldre hus, inte bara lånade drag från. Pastellfärgerna och materialvalet på polishuset vid kanalen nära Östertull kanske äldre tiders Malmö-arkitekter / byggare inte hade känts vid, men däremot fasadens ganska strama, spegelvända symmetri (sett från kanalen). Byggnaden är från pastellens 80-tal, eller precis där intill iaf, och jag har bara sett den benämnd som postmodern. Lite småintressant för egen del. Jag gillar många postmoderna hus här i Malmö och under min studietid, kliniskt befriad från arkitektur, har jag blivit refererad till som just postmodern. Undrar om det finns något samband. Inget av det här hjälper mig iofs att svara på din fråga om Potatisåkern, eller hur mitt resonemang skulle införliva huset på bilden du skickade, så vad det är värt vet jag inte. Men jag gillar PÅ. Skulle inte vilja bo där själv men det är ett intressant inslag i Malmö och husen har en del detaljer som jag gillar. Såna som jag då förstått kallas postmoderna när de visar sig idag, symmetri, spöjs och annat som jag inte minns vad det heter. Sen är kvarterets övergripande struktur rolig också, vi har för lite runda former i vår stad. |
|
|
|
|
|
|
#5279 | |
|
Martin K
|
Avstickare...
Från Sydsvenskan, 23e augusti. Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#5280 |
|
Registered User
|
Anledningen till att jag hänvisade till Westin var att Wikipedia använder den som illustration i sitt kapitel om postmodernism.
Personligen tror jag att den här iden med postmodernismen som pastisch är ett påhitt från arkitekter som inte fattar eller inte gillar. Eller i vart fall är historiskt obildade. Sadeltak är exempelvis inte en pastisch utan får anses (i ett längre perspektiv) som det "normala" och platta modernistiska tak en anomali. Det innebär att man inte kan kalla en byggnad för pastisch för att det har ett tak. Ett brutet sadeltak är aningen mer tidsbundet men inte tillräckligt för att få epitetet pastisch. Däremot är postmodernismen som koncept helt värdelöst eftersom det betyder allt annat än modernism. Därav min fråga. I fallet potatisåkern måste man se förbi de brutna sadeltaken och tänka mer i banorna av att det är slingrig och lite plottrig bebyggelse på ett sätt som inte är efterapning av någonting gammalt. Därav min fråga. Det lustiga med modernismen är annars att arkitekter anser att allt annat än betong och glaslådor är själlöst. Jag har lite svårt att förlika mig med det. I min värld är en byggnads själ intimt förknippad med dess budskap. Om byggnaden har ett budskap får den en själ. Budskap när det gäller byggnader kan vara att taket är accentuerat för att ge ett budskap om skydd. Bottenvåningen kan vara satt med stora exponerade stenar för att ge ett budskap om soliditet. Även modernistiska byggnader kan ha budskap, till exempel TT med sin strävan mot himlen eller operahuset i Sydney med sina vällustiga öron. Riksbankshuset i Stockholm (det nya) är ett bra exempel på en byggnad som är ganska ful men som ändå har en själ. Hur "bra" byggnaden sedan är - själsmässigt - hänger ihop med hur bra budskapet hänger ihop med verksamheten. Där någonstans tappar de flesta modernistiska byggnader bort sig. Men inte alla. |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| development, malmo, malmö, projects, skyscrapers, sustainable developments, sverige, sweden |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|