|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#6101 |
|
Registered User
Likes (Received): 13
|
![]() Om det stämmer att byggarbetarna är omotiverade så är det ett stort problem. |
|
|
|
|
|
#6102 | |
|
Registered User
|
Solbjersområdet
Lund Program till detaljplan för del av östra torn. PROGRAMSAMRÅD 9 maj – 23 juni 2011 Illustration över planområdet som redovisar bebyggelsens föreslagna användning och våningshöjder. Skala 1:4000. ![]() Visonsbild för spårvägsmiljön i Lund NE/Brunnshög. Illustration: Kontoret arkitektur & formgivning. ![]() Visionsbild Solbjer. Vy mot Spårvägsgatan från sydost. Illustration: Anna-Klara Lundberg ![]() Visionsbild Solbjer. Vy från den övre delen av torget mot det centrala parkrummet. Illustration: Anna-Klara Lundberg. ![]() Visionsbild Solbjer. Vy mot den västra bebyggelsekanten av Solbjer från Sölvegatan. Den höga byggnaden illustrerar en möjlig profilbyggnad i kvarter 3. Illustration: Anna-Klara Lundberg. ![]() Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#6103 |
|
Registered User
|
Sofia
Parallelluppdrag Det står ingenting om resultet av parallelluppdraget. HORISONT ARKITEKTER ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() http://www.horisontarkitekter.se/pro...ppdrag-1639009 |
|
|
|
|
|
#6104 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#6105 |
|
Registered User
|
Modell över Limhamns Sjöstad
Qvarnström Arkitekter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Limhamn modell http://blogg.qvarnstrom.nu/2011/02/m...hamns-sjostad/ |
|
|
|
|
|
#6106 |
|
Registered User
Likes (Received): 37
|
Du har verkligen fiskat fram en del där Bosco. Tusen tack för det.
Har jag missat något men det du har om Sofia var det inte tänkt ett högre punkthus på den platsen? Personligen är jag hellre för något i kvarterstil som det här. |
|
|
|
|
|
#6108 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Kv. Sofia
Quote:
Punkthusförslaget såg mest ut som en WC-rulle ihoptejpad med en skokartong. Och sedan hela härligheten målad i vitt.
|
|
|
|
#6109 |
|
Registered User
|
Stadion
Vad tycker ni om gamla stadion? Riva eller ha kvar?
http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...r-Stadion.html Själv lutar jag åt att det är OK att riva om den nya simarenan blir bra.
|
|
|
#6110 |
|
Registered User
|
Annetorpsleden
Det här projektet känns helt fel. Skapar bara en ny barriär. Nu när vi har Yttre Ringvägen är det bättre att Annetorpsgatan byggs som stadsgata. Hela Inre Ringvägen borde på sikt bli stadsgata. MP hade nyligen ett sådant förslag.
|
|
|
#6111 | |
|
Registered User
Likes (Received): 18
|
Quote:
There is already a plan for one south of the Krocksbäck Park. http://www.malmo.se/Medborgare/Stads...-i-Hyllie.html If the old stadium is in a very poor state, then I would perhaps also, yet reluctantly, agree with you that it would have to go, in the name of progress. But I think that a serious effort should be done to try to preserve it in some form or another. If the stadium could somehow be reconfigured to something else, then we would have the potential for a really interesting project. The stadium could be converted into a public bath (and maybe even appartments?), but still keeping the original framework intact. Now that would be something quite unique! Last edited by Markowitch; May 7th, 2011 at 04:37 PM. |
|
|
|
|
|
|
#6112 | |
|
Registered User
|
Quote:
![]() Men det kanske var fler som deltog i det parallella uppdraget? |
|
|
|
|
|
|
#6113 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#6114 |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
I min bok ska gamla stadion stå kvar. Malmö behöver givetvis en simarena av klass men vi behöver även en friidrottsarena som kan ta emot publik, kanske inte 28000.. svår fråga hurvida mycket man ska "ge" friidrotten..
|
|
|
#6115 |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
Jag hoppas att "muren" inte kommer att upplevas som någon mur. Men det kanske är jag som missuppfattat den. Ska dem inte bygga mässan nära inpå muren med en cykel väg emellan för att just inte få dessa mellanrum mellan större vägar och byggnader och att då muren är en förutsättning för detta och med den tapetserad med murgröna kommer den förhoppningsvis att uppfattas lite trevligare.
|
|
|
#6116 |
|
Registered User
|
Igår var jag ute och kollade lite på Hyllie (som jag verkligen gillar) och tittade naturligtvis på muren. Saken är den att muren endast är en angelägenhet för dem som kör längs vägen. Det är hög hastighet och en relativt kort sträcka som berörs. Vi snackar om endast några sekunders hornhinneexponering. Är detta vad som måste göras för att utnyttja marken mer effektivt, så har de båda mina tummar i upprätt position. Det är ju dessutom så att denna delen av vägen kan överdäckas i framtiden om mässan behöver växa.
Ang. Stadion. Jag har själv många minnen härifrån (MFF och barndomens pantburksletande bland den glesa 80-talspubliken. Såg dessutom Bubka sätta världsrekord), men nostalgi får inte styra en stads utveckling. Med det sagt, att riva endast norra läktaren (som till största delen byggdes inför EM-92) ser jag inte som något problem. Då blir det en all-seater för friidrott och man kan fortfarande ha konserter här då jag tror man bruka sätta scenen längs norra sidan. Viktigast av allt, man frigör rätt mycket plats som tillsammans med ytorna ut till John Ericssons väg borde räcka till badhuset. |
|
|
|
|
|
#6117 |
|
Registered User
Likes (Received): 18
|
I'm puzzled about this swimming stadium / or stadums(!?). One is to be placed south of Kroksbäck and the other at the stadium area? Why not put all of it at one place? The distance between the two areas is roughly only 2 km.
|
|
|
|
|
|
#6118 | |
|
Martin K
Likes (Received): 29
|
Quote:
Tycker hela situationen kring simhallarna bådar lite illa, det spretar för mycket. Inget äventyrsbad heller, mycket tråkigt och långsiktigt missar man rätt stora intäkter till staden tror jag. Nixon Tack för foto-uppdateringen, riktigt snygga bilder! |
|
|
|
|
|
|
#6119 |
|
Martin K
Likes (Received): 29
|
EDIT
Holy hell. Uppenbarligen så funkar inte resizeingen på Imageskacks uploader alls. Vill ni jag ska ta bort bilderna? ---------- Med tanke på Nixons bilder skäms jag nästan för det här, men jag var iaf i VH i förra veckan så här kommer en fotoupdate. Jag vet fan inte vad som är fel med kameran på min lur, jag har putsat linsen så många gånger så jag börjar undra om det inte ligger på mjukvarunivå. Får lägga en ny lur snart, ber hur som haver om ursäkt för att bilderna är suddiga och jävliga.Först ut gamla centralhallen ![]() ![]() Baksidan på Postenhuset. FAIL imo. ![]() Arbetet fortlöper på parkeringshuset vid Bagers plats ![]() ![]() Kv Nereus ![]() ![]() På sidan mot gamla Kajplats 305 ![]() ![]() ![]() Bostadshusen utmed V varvsgatan. Är det de som är Jungmannen? Där är ju en tom tomt som det byggs på mellan dessa husen och WTC, och byggskylten sitter ju vid den tomten, så jag är lite förvirrad över vad som är vad här. Och bedrövad över att det verkar bli grå betong som fasad. För h-e, är det östberlin på femtiotalet man strävar efter ![]() ![]() ![]() Den tomma tomten ![]() Nu kommer vi till Fullriggaren. Jag börjar gå längs Esplanaden och gör en u-sväng på norra sidan av området och går neråt längs Ö Varvsgatan. Än så länge är det väl inte så jättemycket att se men efter sommaren tror jag fasadarbetet har kommit igång. Sjukt många lyftkranar är det dock, räknade till tolv stycken på det lilla området. En var dock numrerad som fjorton så det kanske dyker upp två till. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Från Ö Varvsgatan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kan rekommendera att gå dit en söndag ifall ni vill se det på nära håll. Inga som helst problem att komma in på byggområdet, inga söndriga staket eller så utan bara att gå rakt in där ![]() Kappseglaren har inte kommit igång än ![]() Ser tomt ut utan Malmömässan. Men det är en bra tomhet ![]() ![]() Än inget arbete påbörjat på Kv Hamnen ![]() Händer heller ingenting vid K2... fortfarande. Enligt NCC ska det vara inflyttning 2012. Jojo. ![]() ![]() Här händer det däremot, äntligen, saker! På Brf Bryggan, nästa kvarter på Dockan, har man påbörjats lite förberedande arbete. Kul, Dockan ser så halvfärdig ut i dagsläget. Inlfyttning q2 2012. Efter det är det tre kvarter kvar, bl a Midskeppet med sitt snedställda höghus. ![]() Sist, och metaforiskt minst i mina ögon, Kv Skrovet. ![]() ![]() Så bizarrt enformig fasad. Vit puts på ena sidan, brunrött tegel på andra. Valde man medvetet ut de två tråkigaste fasader man kunde komma på? Kliniskt befriad från detaljer, fönsterraderna och formerna är så jämna att jag somnar av tristess. Det var alles för den här gången. Igen, ledsen för den usla kvaliteten. Ni får se det som en ren statusuppdatering
Last edited by [juxtaposition]; May 8th, 2011 at 01:50 PM. |
|
|
|
|
|
#6120 | |
|
囧!
Likes (Received): 23
|
Detaljplan för Midskeppet (Kranen 5) i Dockan, som inkluderar Wingårdhs (?) 12-våningshus;
http://www.malmo.se/Medborgare/Stads...-Kranen-5.html Quote:
Juxta lär väl inte uppskatta denna textrad från detaljplanen; "Alla kvartersenheterna skall på yttersidorna vara omslutna av fasadbeklädnad i rött eller rödbrunt tegel eller fasadklinker " Har personligen lite svårt att föreställa mig ett smalt tolvvåningshus i brunrött tegel.
|
|
|
![]() |
| Tags |
| development, malmo, malmö, projects, skyscrapers, sustainable developments, sverige, sweden |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|