daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old February 16th, 2012, 02:35 PM   #4041
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 205

Quote:
Originally Posted by 3737 View Post
Minister in gesprek over treinen Den Haag-Brussel

1 ding begrijp ik niet , ik dacht dat de bestelde V250 stellen ook voor een eventuele dienst naar Den Haag waren

Dat dacht ik ook.

Frappant dat Duitsland graag een verbinding wil met Den Haag, maar dat BelgiŽ er zo van af zou willen.
Silly_Walks no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 16th, 2012, 04:16 PM   #4042
Busfotodotnl
Registered User

Busfotodotnl's Avatar

Likes (Received): 151

Wanneer je naar de geplande dienstregeling kijkt die men wil rijden wanneer de V250-treinstellen rijden, zijn er voor deze dienst in elk geval 12-14 treinen van de 19 sowieso nodig hebben.

2x per uur Fyra Amsterdam - Breda (reistijd heen 57 minuten)
2x per uur Fyra Amsterdam - Rotterdam (reistijd heen 36 minuten)
1x per uur Fyra Amsterdam - Brussel (reistijd heen 109 minuten)
8x per dag Fyra Breda - Antwerpen (reistijd heen ~30 minuten)

Wanneer geen rekening wordt gehouden met reservetreinen en onderhoud en ook niet met het wegrijden naar Amsterdam Watergraafsmeer vanaf Amsterdam Centraal voor schoonmaken e.d., zou de dienst naar Breda met 5 treinen gereden kunnen worden, naar Rotterdam met 3-4 treinen, naar Brussel met 4-5 treinen en de Shuttle Breda - Antwerpen met 1 trein. Dan zit je op 12-14 treinen van de 19 die in de spits sowieso in de reizigersdienst zitten.

Gewoon even ter informatie.
Busfotodotnl no está en línea   Reply With Quote
Old February 16th, 2012, 06:11 PM   #4043
bjornl
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
1 ding begrijp ik niet , ik dacht dat de bestelde V250 stellen ook voor een eventuele dienst naar Den Haag waren
Er zou nog een extra stel besteld worden voor deze dienst. Dat is tot op heden niet gebeurd.
bjornl no está en línea   Reply With Quote
Old February 16th, 2012, 09:00 PM   #4044
AlexNL
Registered User

AlexNL's Avatar

Likes (Received): 124

Die Fyra Breda - Antwerpen 8x per dag is te weinig om dit ooit een succesvolle verbinding te maken. Dit moet vaker worden, minstens 1x per uur. Je zou dit materieel eventueel vast kunnen knopen aan de Fyra Amsterdam - Breda. Met wat slim plannen creŽer je dan in zowel Nederland als BelgiŽ een mooie dienstregeling.

Vanaf Antwerpen vertrekken dan namelijk 4 treinen per uur naar Nederland: Thalys, stopper Roosendaal, Fyra Amsterdam en Fyra Breda, en komen er ook vier aan. Dat is een verbetering ten opzichte van nu, zeker wanneer je de ligging goed aanpakt (afhankelijk van beschikbare paden).

Hersenspinseltje:

Als eerste laat je vanaf Antwerpen de Thalys vertrekken, deze zoeft in ťťn keer naar Rotterdam. Een kwartier later vertrekt de Fyra naar Breda, met stop in Noorderkempen. Een kwartier later de stoptrein, weer een kwartier later Fyra Amsterdam, zonder stop te Noorderkempen. Een kwartier later gaat de volgende Thalys alweer.

In omgekeerde richting zorg je voor een halfuursligging Thalys - Fyra Brussel vanaf Amsterdam, Schiphol en Rotterdam waardoor het aantrekkelijk is om snel naar BelgiŽ te gaan. Reizigers kunnen ook omreizen via Breda met de daar kopmakende Fyra, die natuurlijk mooi aansluit op treinen uit het Brabantse achterland: de IC Roosendaal - Zwolle en de IC Den Haag - Venlo.

Ik denk dat dat een veel aantrekkelijker product zal zijn dan een losliggend boemeltje dat eens per 2 uur rijdt...
Old February 16th, 2012, 10:54 PM   #4045
Silly_Walks
Registered User

Het lijkt me toch wel dat er een markt is voor een directe verbinding tussen Brussel en Den Haag, gezien de functies die deze steden hebben.
Old February 17th, 2012, 01:29 PM   #4046
Busfotodotnl
Registered User

Busfotodotnl's Avatar

Likes (Received): 151

Laatst sprak ik in de Thalys van Parijs naar Nederland een Nederlandse zakenman die woonde in Breda en vaak in Brussel en Parijs moest zijn. Hij maakte vaak gebruik van de Noorderkempenshuttle omdat je daarmee vanuit daar razendsnel in Antwerpen bent. Het schijnt ook dat deze trein steeds drukker wordt, (uiteraard) vooral in de spitsen.

Raar vindt hij (vond ik uiteindelijk) ook dat je van/richting Nederland niet direct vanaf de snelweg het station kan oprijden. Richting Antwerpen is er wel een op/afrit. Nu moet je een dorp eerder de snelweg af en binnendoor rijden; best apart.

Het zou m.i. mooi zijn als er elk uur een trein zou rijden tussen Breda-Noorderkempen-Antwerpen. Dit hoeft niet per se een V250 te zijn, de huidige oplossing lijkt me snel genoeg.

Busfotodotnl no está en línea   Reply With Quote
Old February 17th, 2012, 04:48 PM   #4047
3737
Registered User

3737's Avatar

Likes (Received): 129

Quote:
Originally Posted by Busfotodotnl View Post
Het zou m.i. mooi zijn als er elk uur een trein zou rijden tussen Breda-Noorderkempen-Antwerpen. Dit hoeft niet per se een V250 te zijn, de huidige oplossing lijkt me snel genoeg.
Was het niet zo dat BelgiŽ dat boycot omdat Nederland de Hedwigepolder niet onderwater wil zetten ?
3737 no está en línea   Reply With Quote
Old February 17th, 2012, 08:00 PM   #4048
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 896

De V250 komt de laatste dagen regelmatig langs in Delft. Vaak op dezelfde tijd, dus ik kon het statief klaarzetten:

Uploaded with ImageShack.us
Michiel no está en línea   Reply With Quote
Old February 17th, 2012, 10:22 PM   #4049
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

Likes (Received): 137

Hoelaat is dat? Dan ga ik een keer even op het station langs!
(als ik over twee weken het ziekenhuis uit mag)
Old February 17th, 2012, 10:49 PM   #4050
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 896

Rond kwart over zeven. Hij staat dan op het derde spoor te wachten.
Michiel no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 12:26 AM   #4051
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 347

Mooie foto! De V250 rijdt de afgelopend dagen inderdaad op min of meer vaste tijden. Afgelopen week zag ik er een paar keer een (misschien steeds dezelfde?) rond 18:15 op de Amsterdamse Westtak voorbij komen.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 02:08 AM   #4052
Silly_Walks
Registered User

Ik woon vlakbij WGM, dus als er behoefte aan is kan ik wel een keer de spoordijk op klimmen en door het hek een foto maken van een paar meter afstand.
Old February 18th, 2012, 09:12 AM   #4053
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 347

Bedankt voor het aanbod. Maar deze is schoon... en hij rijdt!
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 11:42 AM   #4054
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2188

Quote:
Was het niet zo dat BelgiŽ dat boycot omdat Nederland de Hedwigepolder niet onderwater wil zetten ?
Dat denk ik niet. Als je de structuren van BelgiŽ een beetje kent (na 7 jaar intensieve studie zou dat misschien kunnen lukken ...) dan weet je dat het een weinig met het andere te maken heeft. De NMBS is een autonoom overheidsbedrijf met een federaal ministerie als voogdij. Maar de bevoegde minsiter heeft nauwelijks iets in de pap te brokken betreffende de beleidskeuzes van de NMBS.
De verdieping van de Westerschelde (en dus de compenserende Hedwigpolder) is een Vlaamse bevoegdheid. Uiteraard zal premier Di Rupo dat in zijn gesprekken met Rutte een en ander over zeggen. De Vlaamse havens zijn levensbelangrijk voor heel BelgiŽ. Maar ik denk niet dat een federaal minister daarom de NMBS de opdracht zal geven om geen V250 aan te kopen en de rechtstreekse trein Brussel-Den haag te schrappen.

De NMBS en haar infrastructuurbedrijf Infrabel zijn genoodzaakt hard te besparen en doen tegelijk gigantisch veel investeringen op het binnenlandse net. Dus vinden zij die HSL Brussel-Den Haag niet prioritair, veronderstel ik.
Ik ga daar absolýýt niet mee akkoord, maar de NMBS maakt voortdurend keuzes waar noch de burgers, noch de reizigersorganisaties, noch de politici achter staan. De spoorwegmaatschappij is een beetje een staat binnen de staat en doet gewoon haar zin, of we dat nu leuk vinden of niet.

Ik hoop alleen dat het overleg van jullie minister vruchten afwerpt. 2 steden met zo'n belangrijke internationale en diplomatieke functies horen gewoon een rechtstreekse, snelle treinverbinding te hebben. Punt!
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 11:44 AM   #4055
HighinParis
312M since 1889

Likes (Received): 2

RoelZ1 schreef het al hierboven, maar het is echt absurd dat politici en media niet weten waar ze het over hebben. De HSL Zuid is al lang in gebruik door de Thalys (en op topsnelheid van 300 km/u). De problemen betreffen de HSA, de High Speed Alliance. Zij moeten bijna een half miljoen euro per dag betalen om de HSL Zuid te mogen gebruiken, en daardoor zitten zij op het randje van faillissement...
HighinParis no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 01:21 PM   #4056
RoelZ1
Registered User

RoelZ1's Avatar

Likes (Received): 31

@Benonie,

Ik ben bang dat het gesprek wat de ministers gaan voeren volledig voor de bŁhne is. De NS en de minister zijn al helemaal aan het voorsorteren op een situatie zonder Den Haag - Brussel trein en zonder 20e treinstel. De nieuwe concessie waar deze week op hoofdlijnen mee in is gestemd gaat al uit van een situatie zonder die trein, maar waar die trein is vervangen door een minimaal 1x per 2 uur rijdende trein Antwerpen - Breda. Ook de NS is al aan het voorsorteren op die situatie door te zeggen dat ze een trein Breda - Antwerpen en een trein Den Haag - Eindhoven laten rijden in plaats van Den Haag - Breda - Brussel.

Overigens vond ik die Den Haag - Brussel trein toch al niet zo'n mooi idee juist door de omweg via Breda. Waar ik zelf nog het meest op hoop is dat, als de Fyra Amsterdam - Brussel succesvol blijkt, er op de piekmomenten ('s morgens, 's middags, vrijdagavond, zondagavond) gekoppeld wordt gereden tussen Brussel en Rotterdam, waarna een stel naar Amsterdam gaat en het andere stel naar Den Haag.
RoelZ1 no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 03:32 PM   #4057
Maarten Otto
Registered User

Maarten Otto's Avatar

Likes (Received): 18

Droom rustig verder. Het gecombineerd rijden zal uitsluitend gebeuren wanneer het niet anders kan. (lees wegelepen). Bovendien heeft men liever 1 treinstel volledig vol met een groep mensen die moeten staan, dan twee treinstellen waarbij het Den-Haag stel voor maar 40 tot 60 procent gevuld zal zijn rerwijl dat stel ook voor 90% gevuld kan zijn op de vervinding tussen Rotterdam en Zwolle.
Old February 28th, 2012, 11:44 PM   #4058
3737
Registered User

3737's Avatar

Likes (Received): 129

Binnenkort gaat er een speciale fyra stam rijden i.v.m. de olympische spelen.
De eerste rijtuigen zijn omgestickert en NS hispeed heeft hiervan foto's neergezet op hun facebook.
https://www.facebook.com/media/set/?...6471746&type=1
3737 no está en línea   Reply With Quote
Old February 29th, 2012, 06:13 AM   #4059
AlexNL
Registered User

AlexNL's Avatar

Likes (Received): 124

Quote:
Originally Posted by 3737
Binnenkort gaat er een speciale fyra stam rijden i.v.m. de olympische spelen.
Betreft een stam van de Benelux, niet Fyra. Inzet was gepland vanaf woensdag maar schijnt inmiddels vrijdag te zijn geworden.
Old February 29th, 2012, 11:24 AM   #4060
Vossie
Registered User

Likes (Received): 4

Laat er Łberhaupt maar eens iets fatsoenlijks gaan rijden. Op dit moment rijdt er vaker een trein niet dan wel heb ik het idee. Mijn vriendin neemt elke dag de Fyra van Amsterdam naar Rotterdam en krijgt vaak genoeg op Amsterdam of Rotterdam te horen dat deze trein vandaag niet rijdt...
Op dit moment staat er zelfs weer een al een paar uur stil in een weiland!
Vossie no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules