|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#21 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
De website (klik) is een beetje vernieuw. Met schone nieuwe renderings (jeej):
Het kan wel tellen als reconversie. Nu is het een godverlaten vervallen fabriekscomplex... maar hier worden tegen de 250 wooneenheden (waarvan een deel sociale woningen) gebouwd, oa. in een bescheiden torentje, er komt ook een theater, 2 parken, een tentoonstellingsruimte, kantoren, een hal voor winkels/ontspanning/etc.
|
|
|
#22 |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Het ziet er inderdaad heel geslaagd uit op de renderings.
![]() Ik sta wel 100% achter het project, en bovendien werk ik sind kort in het ACEC gebouw! Aan Doknoord, het bedrijf waar ik werk zal er blijven, er zijn verbouwingen voorzien want ze zijn constant aan het uitbreiden. Een goede vermenging van functies, dus yuppies kunnen er ook wel bij. Ze zijn niet tegen te houden, de Gentse binnenstad is er al jaar op jaar elitairder op aan het worden. Dat binnenplein staat mij wel aan, maar ik vraag me af of het wel volk zou trekken. De vele bedrijven errond zullen de horecazaken wel vullen tijdens de middag maar al bij al ligt dat plein nogal ingesloten, er is daar helemaal geen passage. Last edited by Puinkabouter; November 10th, 2008 at 07:26 PM. Reason: 2 > 1 |
|
|
|
|
|
#23 |
|
killed Laura Palmer
|
Die passage zal nog wel ontstaan als het project Oude Dokken helemaal tot ontwikkeling komt: 3 wandel- en fietsbruggen over het Handelsdok, en een grote brug vlak naast dit project. Heel die kade (Dok Noord + Dok Zuid) zal dan mettertijd gevuld zijn met toch ook een vrij grote woonconcentratie (en wsl. nog wel wat andere functies). Bovendien zullen dat kleine winkelcentrum en het theater dat er moet komen in dit gebied ook wel eventjes voor genoeg leven zorgen als de rest nog op zich laat wachten... Bovendien ligt het in een echte Turkenbuurt, en dat leeft meestal toch wel door tot later op de dag dan de doorsnee stadswijk
![]() En nu je op de site werkt kan je (alsde goesting hebt, natuurlijk) ons altijd updated houden als er iets roert ginder - al dan niet met beeldmateriaal Voor mij is het namelijk nogal ver...
|
|
|
#24 |
|
killed Laura Palmer
|
Nog eens van heel nabij alle prentjes bekeken (het zijn er zeker 50 - van de klassieke vaagheid is hier amper sprake). Wat opvalt is dat dat shoppingcenter toch wel iet of wat ambitieus is. Er staat in een aantal van de vakjes al een winkelnaam geschreven. Ik weet niet of dat die winkels zelf zijn die al een plek geclaimd hebben, of het de ontwikkelaar is die die winkels daar wil, maar ik zie zaken als Delhaize, Esprit, H&M, Zara en de Satan himself: MediaMarkt.
Toch fijn dat er in deze buurt eens niet gekozen wordt voor Aldi's, Wibra's en Zeemans, en het is vast een betere plaats, qua mobiliteit dan, dan de Vrijdagmarkt. Maar ik vraag mij af of het niet een beetje (te) veel druk gaat zetten op de R40 (m.n. Dok Noord zelf en de Voormuide) zolang de Handelsdokbrug er niet ligt. Anderzijds kan het altijd zijn dat dit project extra gewicht in de schaal legt om dat dossier uit het slop te helpen. Shoppingcentra zijn 'hot', de laatste tijd, precies. ![]() ![]() (Delhaize) ![]() (Esprit, H&M, Zara) ![]() (MediaMarkt) En nog eens de kraan, omdat ik die leuk vind: ![]() En omdat er toch een torentje op staat.
|
|
|
#25 |
|
Forever Travelling
Likes (Received): 15
|
mooie voorstelling.
Blijven die rijnaken er ook permanent ? |
|
|
|
|
|
#26 |
|
killed Laura Palmer
|
Volgens wat ik er van weet is het in het plan Oude Dokken de bedoeling om wonen op het water aan te moedigen. Het Handelsdok (en het Houtdok) zou(den) dus sowieso permanent bezet moeten worden door woonboten. Aangezien wonen op woonboten nu al populair is in Gent zie ik dat nog wel van de grond komen...
|
|
|
#27 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 46
|
men is die blauwe kraan aan het opknappen:
|
|
|
#28 |
|
Urban Explorer
Likes (Received): 1
|
Dit vind ik een van de knapste projecten in Gent op dit moment!
|
|
|
#29 |
|
killed Laura Palmer
|
Er staat nieuws te lezen op de website van het project. Ik citeer:
De blauwe kraan Afbraakwerken Het zou dus eindelijk beginnen roeren op dit terrein! Ik heb de komende dagen weliswaar geen tijd om tot daar te gaan en dit te bevestigen. Het zou anders wel leuk zijn om die glazen constructie onder de havenkraan te zien opgehangen worden.
|
|
|
#30 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Goe nieuws ! Maar tzou nog leuker zijn moest het aan de waterkant beginnen roeren , want buiten de blauwe kraan zal van project Dok Noord niet veel te zien of te merken zijn.
Maar ja , één ding me ne keer e.. Dat torentje ,komt dat er ? Want op de webpagina staat die niet afgebeeld..
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
killed Laura Palmer
|
Tuurlijk staan (meervoud, want 't zijn er 2) die wél op de webpagina afgebeeld, want daar komen alle beelden in deze thread vandaan ![]() Echt spectaculair zijn die niet hoor: 10 bouwlagen bovenop een klein sokkeltje. Veel appartementsgebouwen rond het Zuidpark of het Citadelpark zijn ook zo hoog. Er zijn voorlopig alleen nog maar een slopingsvergunning voor de hele site en een bouwvergunning voor de verbouwing van een stukje van de site afgeleverd. Maar het hele plan zoals dat uitgewerkt is op de beelden is wel volledig conform met het RUP voor dit gebied (dat kan je vinden op de website van de stad, nr. 134), dus er is geen enkele reden waarom hier in de toekomst verder geen bouwvergunningen zouden worden afgeleverd voor het hele project. Of 't zou weer (de afwezigheid van) die vermaledijde Handelsdokbrug moeten zijn die een stok in de wielen steekt, maar dat denk ik niet.
|
|
|
#32 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
killed Laura Palmer
|
'k Ben vandaag ook eens op Dok Noord gaan kijken, uit nieuwsgierigheid naar de Blauwe Havenkraan. Meteen ook een paar foto's van de rest van de site erbij, want ook de afbraakwerken zijn gestart.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
|
|
|
#34 |
|
Urban Explorer
Likes (Received): 1
|
Ik vind het wel heel spijtig dat er ZOVEEL moet worden gesloopt!
Dit is toch allemaal niet echt nodig...
|
|
|
#35 |
|
killed Laura Palmer
|
't Is nu niet dat er veel waardevols verdwijnt he. De mooie stukken blijven bewaard, en wat er afgebroken wordt zijn niet meer dan banale fabriekshallen. Op dat zaagtandgebouw na is het eigenlijk allemaal grote brol.Dit is een goed project, omdat het een heel goede mix van functies inhoudt én omdat het een flink stuk groen brengt in een wijk die er niet veel heeft. Alleen al om die functies allemaal plaats te schenken en bovendien ook die parken te kunnen aanleggen is het al nodig om zo veel te slopen. Bovendien moet je er ook rekening mee houden dat dit een privéproject is, het gaat dus niet rechtstreeks uit van de stad of het AGSOB of dies meer. Werken met verlies is géén optie, dus moeten er voldoende appartementen, kantoorruimte etc. gebouwd worden om elke cent die er in het project gestoken wordt er weer uit te kunnen halen. Dat is onmogelijk als je de helft van dat complex behoudt en dus renoveert en verbouwt. Renovaties en verbouwing kosten zowat àltijd meer dan sloop en nieuwbouw. Door veel te slopen verkleint de korrel van dit bouwblok ook. Nu is het een echt massief en gesloten stuk stedelijk weefsel in een buurt waar de bouwblokken doorgaans niet erg lang, breed of diep zijn. Door veel te slopen opent het zich wat meer naar de omgeving toe en sluit het qua schaal beter aan. M.a.w. véél slopen = goed!
|
|
|
#36 | |
|
Bike It!
Likes (Received): 340
|
Quote:
![]() Ik ben wat blij dat enkele beeldbepalende gevels blijven staan. Mijn vader heeft een dikke 40 jaar geleden nog bij ACEC Gent gewerkt. Telkens als we daar sindsdien met de auto passeerden gingen onze blikken in de richting van den ACEC. Een stukje persoonlijke nostalgie dus.
|
|
|
|
#37 | |
|
Architecture Student
Likes (Received): 17
|
Quote:
Ik kijk ook nog steeds naar mijn school als ik daar passeer
|
|
|
|
#38 |
|
Registered User
|
Dat kleine binnenkoertje naast de selekest feestzaal is een schooltje geweest vroeger . Kheb daar nog gezeten , gek om die binnenkoer terug te zien na 10 jaar . Moet ik dat programma downloaden als ik daarop nog dichter wil inzoomen ?
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
killed Laura Palmer
|
Je hoeft niets te downloaden. Het komt van eenzelfde soort website als Google Maps, namelijk Live Search.
Gewoon hier klikken, en je zit boven Gent (de Bijloke). Links heb je een vergrootglas in de kantlijn, en als je daar op klikt wordt er een beetje ingezoomd - uiteraard - maar je kan dat maar één keer doen. Ontzettend handig ding trouwens, die Live Search, je kan er onmiddellijk luchtfoto's op vinden van de meeste grote steden, zelfs van de buitenwijken ervan. Ze zijn weliswaar al minstens 2 jaar oud, en ze zijn voor Gent uitgerekend tijdens de Gentse Feesten gemaakt, waardoor je die foto's niet echt kan gebruiken om bvb. het uitzicht van een plein als de Korenmarkt of Vrijdagmarkt te illustreren.
|
|
|
#40 |
|
Registered User
Likes (Received): 10
|
En hoe zit het met de ontsluiting van deze site? Het ligt in (ex-)havengebied, en daar is het OV meestal niet schitterend...
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|