daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average. Display Modes
Old August 27th, 2007, 02:21 PM   #261
hix
BANNED

Likes (Received): 1

Die tweede tunnel in Laken van de Heizel naar De Wandt was oorspronkelijk een tunnel van de buurtspoorwegen (voorloper van de lijn). Hij werd gebruikt door tram 'G' naar Grimbergen. Toen de tramlijnen van de buurtspoorwegen werden afgeschaft geraakte die tunnel in onbruik. In '94 nam de mivb de tunnel opnieuw in gebruik. Ik denk dat die tunnel gebouwd is ter gelegenheid van de expo '58.
De andere tunnel is veel korter en kan nauwelijk een tunnel genoemd worden. Hij voert de tram onder de Jules van praetlaan. Deze twee tunnels zijn nooit gebouwd met het oog op een latere ombouw tot metro.
Het kleine stukje tussen het zuidstation en Lemonnier was ook maar gewoon een stukje tramtunnel. Station Lemonnier is ook totaal niet geschikt om tot echt metrostation omgebouwd te worden. Naar het schijnt zit er onder het station wel de ruwbouw van het echte metrostation. Ik geloof echter dat dit niet klopt. Ik denk dat bij een eventuele ombouw tot zware metro een volkomen nieuw station zal gebouwd moeten worden ter hoogte van de luchtvaartsquare.
De aanleg van de autotunnels op de kleine ring viel ook totaal niet samen met de aanleg van de premetro. Men is met de bouw van de premetro begonnen 12 jaar na de inhuldiging van de kleine ringtunnels.
Alleen de Leopold II tunnel en de metro tussen Rogier en Simonis werden tegelijkertijd aangelegd.

Last edited by hix; August 27th, 2007 at 02:27 PM.
hix no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 27th, 2007, 02:53 PM   #262
BenkovicBXL
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by hix View Post
Station Lemonnier is ook totaal niet geschikt om tot echt metrostation omgebouwd te worden. Naar het schijnt zit er onder het station wel de ruwbouw van het echte metrostation. Ik geloof echter dat dit niet klopt. Ik denk dat bij een eventuele ombouw tot zware metro een volkomen nieuw station zal gebouwd moeten worden ter hoogte van de luchtvaartsquare.
Onder het huidige Lemmonierstation zit toch een deel van de structuur van een 'echt' metrostation. Ik weet niet in hoeverre dit ontwikkeld is . Als je op een slechtverlichte tram zit van Anneessens richting zuid, dan zie je op je rechterkant een afdalende helling, terwijl de huidige lijnen stijgen tot het huidige Lemmonier station. Heb daar ooit eens een kwartier geblokkeerd gezeten in een tram zonder verlichting :-)
BenkovicBXL no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2007, 05:54 PM   #263
hix
BANNED

Quote:
Originally Posted by HenkovicBXL View Post
Onder het huidige Lemmonierstation zit toch een deel van de structuur van een 'echt' metrostation. Ik weet niet in hoeverre dit ontwikkeld is . Als je op een slechtverlichte tram zit van Anneessens richting zuid, dan zie je op je rechterkant een afdalende helling, terwijl de huidige lijnen stijgen tot het huidige Lemmonier station. Heb daar ooit eens een kwartier geblokkeerd gezeten in een tram zonder verlichting :-)
Ik denk dat die afdalende helling het begin van een tunnel is die door de woeringenstraat loopt richting luchtvaartsquare waar dan het nieuwe station zou komen. De tunnel zou dan verder lopen door de autonomiestraat en het baraplein en daar aansluiten op de bestaande tunnel. Dit is nodig omdat nu de trams boven de grond komen en als metro moeten ze ondergronds komen.(waar nu de ondergrondse trams rijden). de huidige tramtunnel is totaal ongeschikt voor metrotreinen.
Old August 28th, 2007, 11:58 AM   #264
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 11

Quote:
Originally Posted by hix View Post
De aanleg van de autotunnels op de kleine ring viel ook totaal niet samen met de aanleg van de premetro. Men is met de bouw van de premetro begonnen 12 jaar na de inhuldiging van de kleine ringtunnels.
Alleen de Leopold II tunnel en de metro tussen Rogier en Simonis werden tegelijkertijd aangelegd.
Weet je dit zeker? De tunnels dateren toch niet uit '58, toen liep nog een lange viadukt van Koekelberg richting Rogier. De tunnels van lijn 2 zijn gebouwd eind jaren '60 tot midden jaren '80.

Quelqu'un sais quand on a construit les tunnels de la petite ceinture?
snot no está en línea   Reply With Quote
Old August 28th, 2007, 12:16 PM   #265
hix
BANNED

Quote:
Originally Posted by snot View Post
Weet je dit zeker? De tunnels dateren toch niet uit '58, toen liep nog een lange viadukt van Koekelberg richting Rogier. De tunnels van lijn 2 zijn gebouwd eind jaren '60 tot midden jaren '80.

Quelqu'un sais quand on a construit les tunnels de la petite ceinture?
De autotunnels van de kleine ring + het viaduct van koekelberg zijn gebouwd ter gelegenheid van expo 58. In de jaren '80 heeft men het viadukt afgebroken en vervangen door de Leopold II tunnel, deze loopt net zoals de metro van Rogier tot Simonis.
Er is ook nog een andere autotunnel op de kleine ring later gebouwd en dat is de tunnel onder de hallepoort.

Het eerste stukje van de premetro op de kleine ring (lijn 2) is geopend in 1970.

foto archief GVA

Zoals je kan zien op deze foto rijdt de tram nog steeds bovengronds, de (pre)metro moet nog een tiental jaar wachten...

Last edited by hix; August 28th, 2007 at 12:28 PM.
Old September 4th, 2007, 10:08 AM   #266
hix
BANNED

Gisteren de metro genomen, en wat zie ik? De nieuwe BOA! Vlug een paar foto's genomen. Spijtig van de slechte kwaliteit.

Old September 4th, 2007, 10:51 AM   #267
Darkey
Registered User

Darkey's Avatar

Ja ze zijn echt mooi, de BOA's. Vanbinnen zijn het ook wel pareltjes tegenover de oude modellen. Ik hoop dat ze niet te snel de ruiten gaan beginnen bekrassen enzo. Dat zou heel jammer zijn, maar tot nu toe blinken ze nog

Zijn ze alle 15 nu eigelijk al toegkomen? Want echt veel rijden er nog niet. Ik denk een viertal?
Darkey no está en línea   Reply With Quote
Old September 4th, 2007, 11:36 AM   #268
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Ik denk dat er voorlopig 6 rijden maar enkel op de lijn 1b.
Josh no está en línea   Reply With Quote
Old September 4th, 2007, 12:22 PM   #269
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Quote:
Originally Posted by Josh View Post
Ik denk dat er voorlopig 6 rijden maar enkel op de lijn 1b.
Ik heb er zondag enkele gezien op (tram)lijn 4.
Old September 4th, 2007, 12:29 PM   #270
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Dat zullen dan die lange gelede trams zijn die je bedoelt, maar geen boa's... (?)
Old September 4th, 2007, 12:54 PM   #271
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 11

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Hoe start die animatie? Bij mij gebeurt er niets
Niks? Is er nog iemand bij wie het niet werkt?
Normaal gaat het vanzelf.
snot no está en línea   Reply With Quote
Old September 4th, 2007, 06:41 PM   #272
ghost dog
Registered User

Quote:
Originally Posted by CuoreGR View Post
Ik heb er zondag enkele gezien op (tram)lijn 4.
Ca m'étonnerait très fort
ghost dog no está en línea   Reply With Quote
Old September 5th, 2007, 03:51 AM   #273
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Verbazend wat een mens in acute koffienood allemaal ziet/zegt
Nuja, 's morgens in de vroegte (en als je eigenlijk op de weg moet letten) lijkt zo'n grijze langegeledetram dus wel wat op zo'n boa
Old September 5th, 2007, 07:34 AM   #274
ghost dog
Registered User

Un Tram 3000 :

Un BOA :

image hosted on flickr

;-)
Old September 5th, 2007, 09:18 AM   #275
Darkey
Registered User

Darkey's Avatar

Toch allebei wel mooie pareltjes waar de MIVB trots op mag zijn
Nog meer van dat zou'k zo zeggen...
Old September 5th, 2007, 04:59 PM   #276
Den Antwerpenaar
Registered User

Rijden de boa's ook in het weekend (zaterdag) of enkel op weekdagen ?
Den Antwerpenaar no está en línea   Reply With Quote
Old September 5th, 2007, 05:52 PM   #277
hix
BANNED

De boa's rijden uiteraard alle dagen. Er zijn er nu reeds vijf in dienst en de rest wordt de komende maanden geleverd. Op het ogenblik rijden ze op de lijn Stokkel-Erasmus.
Old September 6th, 2007, 05:24 PM   #278
cristof
Registered User

cristof's Avatar

Likes (Received): 5

quelqu'un aurait-il des informations sur la nouvelle carte sans sontact et les portiques qui devraient débarqués normalement fin de cette année dans les stations??
cristof no está en línea   Reply With Quote
Old September 6th, 2007, 06:27 PM   #279
ghost dog
Registered User

Les nouveaux valideurs sans contacts sont déjà installés dans plein de stations. Les tests vont bientôt commencer avec des utilisateurs pré-sélectionnés.
Old September 11th, 2007, 09:49 AM   #280
Darkey
Registered User

Darkey's Avatar

Het volgende heeft nu niks met de BOA's ofzo te maken, maar als ik tussen Beekant en Zwarte Vijvers met de metro meerijd, zie ik dat er de 2 sporen ineens een groot hoogteverschil vertonen. Eerst gaat het ene spoor hoger lopen, en iets later het andere.

Is er nog iemand die zich al eens afgevraagd heeft waarom dat zo is? Is dat wegens plaatsgebrek onder de grond dat men de tunnel smaller moest maken ofzo?

Moest iemand mij hierop een antwoord kunnen geven, zou ik voor de rest van mijn leven in alle rust kunnen sporen

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules