|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#261 |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
Die tweede tunnel in Laken van de Heizel naar De Wandt was oorspronkelijk een tunnel van de buurtspoorwegen (voorloper van de lijn). Hij werd gebruikt door tram 'G' naar Grimbergen. Toen de tramlijnen van de buurtspoorwegen werden afgeschaft geraakte die tunnel in onbruik. In '94 nam de mivb de tunnel opnieuw in gebruik. Ik denk dat die tunnel gebouwd is ter gelegenheid van de expo '58.
De andere tunnel is veel korter en kan nauwelijk een tunnel genoemd worden. Hij voert de tram onder de Jules van praetlaan. Deze twee tunnels zijn nooit gebouwd met het oog op een latere ombouw tot metro. Het kleine stukje tussen het zuidstation en Lemonnier was ook maar gewoon een stukje tramtunnel. Station Lemonnier is ook totaal niet geschikt om tot echt metrostation omgebouwd te worden. Naar het schijnt zit er onder het station wel de ruwbouw van het echte metrostation. Ik geloof echter dat dit niet klopt. Ik denk dat bij een eventuele ombouw tot zware metro een volkomen nieuw station zal gebouwd moeten worden ter hoogte van de luchtvaartsquare. De aanleg van de autotunnels op de kleine ring viel ook totaal niet samen met de aanleg van de premetro. Men is met de bouw van de premetro begonnen 12 jaar na de inhuldiging van de kleine ringtunnels. Alleen de Leopold II tunnel en de metro tussen Rogier en Simonis werden tegelijkertijd aangelegd. Last edited by hix; August 27th, 2007 at 02:27 PM. |
|
|
|
|
|
#262 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#263 | |
|
BANNED
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#264 | |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Quote:
Quelqu'un sais quand on a construit les tunnels de la petite ceinture? |
|
|
|
|
|
|
#265 | |
|
BANNED
|
Quote:
Er is ook nog een andere autotunnel op de kleine ring later gebouwd en dat is de tunnel onder de hallepoort. Het eerste stukje van de premetro op de kleine ring (lijn 2) is geopend in 1970. ![]() foto archief GVA Zoals je kan zien op deze foto rijdt de tram nog steeds bovengronds, de (pre)metro moet nog een tiental jaar wachten... Last edited by hix; August 28th, 2007 at 12:28 PM. |
|
|
|
|
|
|
#266 |
|
BANNED
|
Gisteren de metro genomen, en wat zie ik? De nieuwe BOA! Vlug een paar foto's genomen. Spijtig van de slechte kwaliteit.
![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#267 |
|
Registered User
|
Ja ze zijn echt mooi, de BOA's. Vanbinnen zijn het ook wel pareltjes tegenover de oude modellen. Ik hoop dat ze niet te snel de ruiten gaan beginnen bekrassen enzo. Dat zou heel jammer zijn, maar tot nu toe blinken ze nog
Zijn ze alle 15 nu eigelijk al toegkomen? Want echt veel rijden er nog niet. Ik denk een viertal? |
|
|
|
|
|
#268 |
|
City Geek
|
Ik denk dat er voorlopig 6 rijden maar enkel op de lijn 1b.
|
|
|
|
|
|
#269 |
|
Registered User
|
Ik heb er zondag enkele gezien op (tram)lijn 4.
|
|
|
#270 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Dat zullen dan die lange gelede trams zijn die je bedoelt, maar geen boa's... (?)
|
|
|
#271 |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
|
|
|
|
|
|
#272 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#273 |
|
Registered User
|
Verbazend wat een mens in acute koffienood allemaal ziet/zegt
![]() Nuja, 's morgens in de vroegte (en als je eigenlijk op de weg moet letten) lijkt zo'n grijze langegeledetram dus wel wat op zo'n boa
|
|
|
#275 |
|
Registered User
|
Toch allebei wel mooie pareltjes waar de MIVB trots op mag zijn
Nog meer van dat zou'k zo zeggen... |
|
|
|
|
|
#276 |
|
Registered User
|
Rijden de boa's ook in het weekend (zaterdag) of enkel op weekdagen ?
|
|
|
|
|
|
#277 |
|
BANNED
|
De boa's rijden uiteraard alle dagen. Er zijn er nu reeds vijf in dienst en de rest wordt de komende maanden geleverd. Op het ogenblik rijden ze op de lijn Stokkel-Erasmus.
|
|
|
|
|
|
#278 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
quelqu'un aurait-il des informations sur la nouvelle carte sans sontact et les portiques qui devraient débarqués normalement fin de cette année dans les stations??
|
|
|
|
|
|
#279 |
|
Registered User
|
Les nouveaux valideurs sans contacts sont déjà installés dans plein de stations. Les tests vont bientôt commencer avec des utilisateurs pré-sélectionnés.
|
|
|
|
|
|
#280 |
|
Registered User
|
Het volgende heeft nu niks met de BOA's ofzo te maken, maar als ik tussen Beekant en Zwarte Vijvers met de metro meerijd, zie ik dat er de 2 sporen ineens een groot hoogteverschil vertonen. Eerst gaat het ene spoor hoger lopen, en iets later het andere.
Is er nog iemand die zich al eens afgevraagd heeft waarom dat zo is? Is dat wegens plaatsgebrek onder de grond dat men de tunnel smaller moest maken ofzo? Moest iemand mij hierop een antwoord kunnen geven, zou ik voor de rest van mijn leven in alle rust kunnen sporen
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|