daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average. Display Modes
Old January 7th, 2012, 12:02 AM   #1361
ghost dog
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by tigalion View Post
Deuxième projet que je ne comprends pas. Pourquoi un tunnel alors qu'il en existe déjà un. Les 'vrais' métro ne pourront pas passer là où les trams passent actuellement?
Les courbes sont beaucoup trop importantes. Le nouveau tunnel serait beaucoup plus "droit".
ghost dog no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 7th, 2012, 05:36 PM   #1362
WC_EEND
Registered User

WC_EEND's Avatar

Likes (Received): 4

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Ik heb de laatste keer ook bus 12 genomen vanaf Shuman tot de luchthaven. Die zat meteen propvol zakenlui tot aan de NAVO. De (voorlopige) opstapplaats aan tochtgat Shuman was niet meteen de comfortabelste op een kille maandagmorgen. Toch niet ideaal als je een lange reis voor de boeg hebt en een boel bagage zeult. De bus stopt dan ook nog eens in een duistere, betonnen grot onder de luchthaven waar ik meer fijn stof opsnoof dan na een halve dag in de Antwerpse haven.

En die treinen zijn lang niet altijd de 'beestenwagen' waar Antigoon het over heeft. Meestal tref ik een vrij comfortabele Deense neus waar plaats zat is, ook voor de bagage.

Alleen jammer dat ik steevast mijn aansluiting in Gent mis...
Ik heb toen ik vertrok de Deense Neus gehad (wagon voor mij alleen om 4u20 's morgens uit Gent-sint-Pieters ) en bij het terugkeren een MS80 (gehaald met nog 1min over na een sprintje van arrivals tot aan het perron) dus ik kan niet echt klagen. Mijn enigste opmerking is dat het station van de luchthaven nog een beetje op een bouwwerf lijkt (op 31/10/2011 toch allesinds)
WC_EEND no está en línea   Reply With Quote
Old January 7th, 2012, 05:46 PM   #1363
tigalion
Registered User

tigalion's Avatar

Likes (Received): 110

Il y aura une nouvelle gare à l'aéroport une fois le diabolo terminé non?

Quote:
Originally Posted by ghost dog View Post
Les courbes sont beaucoup trop importantes. Le nouveau tunnel serait beaucoup plus "droit".
Merci de l'explication.
tigalion no está en línea   Reply With Quote
Old January 8th, 2012, 01:45 PM   #1364
antigoon99
Registered User

antigoon99's Avatar

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by WC_EEND View Post
Ik heb toen ik vertrok de Deense Neus gehad (wagon voor mij alleen om 4u20 's morgens uit Gent-sint-Pieters ) en bij het terugkeren een MS80 (gehaald met nog 1min over na een sprintje van arrivals tot aan het perron) dus ik kan niet echt klagen. Mijn enigste opmerking is dat het station van de luchthaven nog een beetje op een bouwwerf lijkt (op 31/10/2011 toch allesinds)
Ik vind wel dat hoewel de werken nog niet klaar zijn dat het station toch al veel frisser oogt dan vroeger. Toch blijf ik hopen dat men steeds treinen inzet waar er steeds genoeg plaats is voor de bagage. Ben het wel enkel maar gewend van Brussel-noord tot Brussel-Luchthaven-Nationaal (wnn gaat men die naam is gewoon veranderen in Brussels Airport), ik kijk dan ook er hard uit naar het Diabolo-project zodat ik direct van Antwerpen naar de luchthaven kan rijden.
Old January 8th, 2012, 03:54 PM   #1365
WC_EEND
Registered User

WC_EEND's Avatar

Likes (Received): 4

Ik heb het station nooit in zijn oude vorm gezien, dus daar kan ik niet over oordelen. Op zich oogt het inderdaad modern en fris, alleen zie je op sommige plaatsen redelijk duidelijk dat het nog niet helemaal af is.
De naam van het station veranderen naar Brussels Airport lijkt me inderdaad een goed idee, Brussel-Nationaal-Luchthaven (Bruxelles-Aeroport-National in het frans neem ik aan) vind ik een iets te omslachtige naam en alleen maar verwarrend voor buitenlandse toeristen.
WC_EEND no está en línea   Reply With Quote
Old January 8th, 2012, 08:34 PM   #1366
VinceB
Registered User

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by WC_EEND View Post
Ik heb het station nooit in zijn oude vorm gezien, dus daar kan ik niet over oordelen. Op zich oogt het inderdaad modern en fris, alleen zie je op sommige plaatsen redelijk duidelijk dat het nog niet helemaal af is.
De naam van het station veranderen naar Brussels Airport lijkt me inderdaad een goed idee, Brussel-Nationaal-Luchthaven (Bruxelles-Aeroport-National in het frans neem ik aan) vind ik een iets te omslachtige naam en alleen maar verwarrend voor buitenlandse toeristen.
Brussels Airport heeft een aantal jaren geleden ook aan de regering gevraagd om de signalisatie op de ring aan te passen van Zaventem met het vliegtuigicoon naar Brussels Airport maar daar had de regering toen geen zin in.
VinceB no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2012, 03:06 PM   #1367
Bazar
Brussels sprout

Likes (Received): 42

Brusselnieuws:
Quote:
14 metrostations krijgen dit jaar poortjes
Dit jaar gaat vervoersmaatschappij MIVB de toegangspoortjes van 14 (pre)metrostations activeren. Daarmee zouden 85 procent van de stations op het net voorzien zijn van gesloten poortjes.

Binnenkort is het de beurt aan stations Lemonnier (23 januari) en Louiza (2 februari). De toegangspoortjes staan er al en moeten enkel nog geactiveerd worden. Later volgen stations Stuyvenbergh, Bockstael, Pétillon, Montgomery, Het Rad, Sint-Guido, Maalbeek, Alma, Troon, Roodebeek, Beekkant en Merode. In die stations moeten de poortjes zelf ook nog geïnstalleerd worden.

“Toegangspoortjes sluiten en activeren is een werk van lange adem,” zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme aan brusselnieuws.be. “De installateurs moet hardware opzetten, kabels leggen en het hele systeem aansluiten op het Mobib-net. Bij sommige stations is er op meerdere plaatsen toegang tot de metro. Daar moeten overal poortjes komen, wat ook tijd kost. Verder spelen er ongetwijfeld ook budgettaire redenen mee waarom de poortjes niet allemaal op hetzelfde moment geïnstalleerd en geactiveerd worden.”

SeSaMe
In 2013 is het dan de beurt aan Noordstation, Erasmus, Koning Boudewijn, Rogier, Eddy Merckx, Delacroix en Clémenceau. Zowat alle stations zouden dan werkende automatische toegangspoortjes moeten hebben, uitgezonderd de stations waar op dat moment werken zullen doorgaan: Kunst-Wet, Schuman en Centraal station.

De poortjes zijn onderdeel van het in 2009 gestarte SeSaMe-project (Secure and Safe Metroacces), waarbij 69 Brusselse metrostation voorzien worden van 1.033 automatische poortjes en 195 sassen voor onder meer mindervaliden
Ok, we komen er dus nog blijkbaar

En het goede nieuws is dat er dus binnenkort werken zullen plaatsvinden in het Centraal station (metro) (in Schuman en Kunst-Wet zijn die uiteraard nu reeds aan de gang).
Bazar está en línea ahora   Reply With Quote
Old January 9th, 2012, 05:04 PM   #1368
cristof
Registered User

cristof's Avatar

Likes (Received): 5

je me demande comment ils vont articuler les portiques à Debrouckère ou central en espérant qu'ils ne soient pas installés à même les quais...ce qui serait très dangereux et surtout un cauchemar aux heures de pointes.
remarqué à Madou... nouveau mobilier signalétique Métro avec écrans LCD en surface traffic affichage en temps réel...à voir si cela va être étendu à toutes les bouches de métro de la capitale... en tout cas assez sympathique tout en conservant le M de métro visible bleu

Last edited by cristof; January 10th, 2012 at 08:00 PM.
cristof no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2012, 12:49 AM   #1369
Scorpy
Registered User

Ik ben vooral benieuwd naar De Brouckere. Hoe ze de poortjes in het zeer drukke en te krappe station gaan krijgen ... Ik zie maar één oplossing: de horeca eruit zwieren en de Kiosk verplaatsen. Mss ook meteen een reden waarom ze er pas na 2013 eraan gaan beginnen, kwestie de huurcontracten te laten aflopen zonder contractbreuk te moeten plegen.... het is maar een idee.
Centraal station lijkt mij nog een huzarenstukje.
Scorpy no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2012, 05:01 PM   #1370
Bazar
Brussels sprout

Inderdaad, Centraal Station en De Brouckère worden de moeilijkste brokken waarschijnlijk. Maar ook net onmisbaar om er poortjes te plaatsen gezien de grote drukte daar.

Quote:
Originally Posted by cristof View Post
remarqué à Madou... nouveau mobilier signalétique Métro avec écrans LCD en surface traffic affichage en temps réel...à voir si cela va être étendu à toutes les bouches de métro de la capitale... en tout cas assez sympathique tout en conservant le M de métro visible bleu
Voilà plus de nouvelles concernant cet affichage, Brusselnieuws:

Quote:
19 metrostations krijgen bovengrondse tijdsaanduider

Binnenkort kunt u aan de ingang van 19 metrostations lezen hoe hard u moet lopen om de metro te halen. De MIVB en JC Decaux gaan daar namelijk bovengrondse tijdsaanduiders plaatsen. Op dit moment staat er al eentje aan metro Madou.

De Mupi aan Madou (© Télé Bruxelles)

De borden geven dezelfde informatie weer als de bekende tijdsaanduiders op de metroperrons, maar dan boven de grond. “De bedoeling is uiteraard om de mensen te laten weten wanneer hun metro arriveert,” zegt Guy Sablon van de MIVB. “Maar we willen niet-gebruikers ook laten zien dat er een alternatief is voor de wagen. Bijvoorbeeld: wie in de file staat op de Kleine Ring kan dan zien dat de metro er ook is.”

Het initiatief heet Mupi (voor Mobilier urbain pour l'information) en wordt betaald en geplaatst door de firma JC Decaux, die er uiteraard een reclamepaneel aan koppelt. Tegen de lente van 2012 moeten 19 stations een Mupi krijgen. Van 11 van hen is de naam al bekend: Albert, Aumale, Kruidtuin, Delta, Demey, Zuidstation, Herrmann-Debroux, Jacques Brel, Louiza, Rogier en Veeweide.

De MIVB wil ook de tijdsaanduiders die ze in eigen beheer heeft uitbreiden. Nu beschikken 70 haltes over een TFT -scherm waarop de wachttijd voor bus en tram wordt weergegeven. In 2012 en 2013 komen er daar telkens 35 bij. Het systeem werd de afgelopen weken dan wel geplaagd door serverproblemen, volgens die MIVB moeten die eind deze maand van de baan zijn.
Old January 11th, 2012, 05:41 PM   #1371
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Eigenlijk zou er eens een wedstrijd uitgeschreven moeten worden om dat logo van de metro op te frissen.
Een hip, jeugdig en dynamisch logo zou een positief effect hebben. Iets waardoor in een oogopslag duidelijk is dat dit de metro van Brussel is.

Als je dit naast het logo van de metro van Londen legt dan weet ik wel welk logo het aantrekkelijkst is.
Dat underground logo is zelfs gewoon een landmark vind ik.
3) Bruges, Belgium
vank no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2012, 06:26 PM   #1372
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by vank View Post
Eigenlijk zou er eens een wedstrijd uitgeschreven moeten worden om dat logo van de metro op te frissen.
Een hip, jeugdig en dynamisch logo zou een positief effect hebben. Iets waardoor in een oogopslag duidelijk is dat dit de metro van Brussel is.
Dat is het huidige logo ook. Het logo van Brussel vind ik een van de meest herkenbare metrologo's op dat van Londen na misschien. Antwerpen heeft een veel lelijker logo.

Laat ons dus bespaard blijven van marketingpraat en tienjaarlijkse nieuwe logo's. De beste logo's zijn diegene die jarenlang hetzelfde blijven (zie o.m. Coca-Cola, Dell, NMBS ...) Dat een logo een bepaalde tijdstempel draagt is allerminst een probleem.

Quote:
Originally Posted by Scorpy View Post
Ik ben vooral benieuwd naar De Brouckere. Hoe ze de poortjes in het zeer drukke en te krappe station gaan krijgen ... Ik zie maar één oplossing: de horeca eruit zwieren en de Kiosk verplaatsen. Mss ook meteen een reden waarom ze er pas na 2013 eraan gaan beginnen, kwestie de huurcontracten te laten aflopen zonder contractbreuk te moeten plegen.... het is maar een idee.
Ik vraag me af waarom ze er zoveel moeite zouden voor doen. Als 90% van de stations poortjes heeft is zwartrijden gewoon oninteressant. Dan maakt het echt weinig uit of die laatste 10% nu ook poortjes krijgen of niet.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2012, 09:23 PM   #1373
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Likes (Received): 59

Ik vind het logo oké, eigenlijk. 't is niet hip, maar het is wel duidelijk.
Old January 11th, 2012, 11:00 PM   #1374
Pipoclown
Registered User

Pipoclown's Avatar

Quote:
Originally Posted by Scorpy
Rogier gaat ook interessant worden. In de ochtend gebruikt misschien 80% van de reizigers de zeer smalle uitgang die voor de Brussels grill bovengronds komt om naar de euroclear en BNP kantoren te gaan. Er is daar nu al heel vaak een opstopping en ik vraag me echt af hoe men in die zeer smalle gang poortjes kan laatsten zonder de het hele boeltje vol te zetten. 1 in elke richting?

In centraal zullen ze de poortjes wel in de gang naar het station zetten. Daar is toch meer als voldoende plaats en het merendeel van de reizigers komt van/gaat die kant uit.
Pipoclown no está en línea   Reply With Quote
Old January 12th, 2012, 12:03 AM   #1375
wbrm
Registered User

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Het logo van Brussel...
Het is niet eens het logo van Brussel, zie Charleroi...
wbrm no está en línea   Reply With Quote
Old January 12th, 2012, 12:35 AM   #1376
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Ik neem aan dat het Brusselse logo het origineel is en men in Chaleroi een kopie van het Brusselse gebruikt?
Old January 12th, 2012, 01:28 PM   #1377
Bazar
Brussels sprout

Ach, de Brusselse/Charleroise logo is misschien niet hip (en dan nog, want in de hele resem van hieronder valt die nog wel mee), maar "hip" is een vergankelijk concept. Nu is de logo ongeveer algemeen bekend en ik zou het dan ook zo houden. Een hippe logo in 2012 zal in 2020 dan ook weer achterhaald zijn.

Zie hier: http://www.toxel.com/design/2008/08/...und-the-world/

Trouwens je kan ook altijd spelen met een zelfde logo om het wat speelser te maken, zie hier bv. voor één of ander evenement (weet even niet meer wat het was)
image hosted on flickr
Old January 12th, 2012, 01:54 PM   #1378
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 200

Die gele M van Rotterdam is ook niks, gewoon een platgeslagen McDonald's M.

Patco is ook vrij dramatisch.

De simpelste ontwerpen zonder letters zijn eigenlijk wel het meest tijdloos. Dat paarse logo bijvoorbeeld (derde rij van onder, helemaal rechts).

Fotoreportages:
Middelburg, ZL | Vlissingen, ZL
Slagathor está en línea ahora   Reply With Quote
Old January 12th, 2012, 02:25 PM   #1379
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Eens. Wat opvalt aan de afbeelding van Bazar is hoeveel lelijke logo's er wel zijn.

Volgens de Franse wiki zou de Brusselse metro overigens twee logo's hebben. De gekende blauwe M maar ook dit:
Old January 12th, 2012, 03:22 PM   #1380
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Likes (Received): 59

Dat is gewoon de aanduiding die gebruikt wordt om te verduidelijken of een lijnnummer bus, tram of metro is.

dit zijn de symbolen voor tram en bus:

De B, T of M wordt dan gevolgd door één of meerdere lijnnummers.

Dit is bijvoorbeeld een gecombineerde tram en bushalte.

En bewijzering in de stations:

Last edited by Filou; January 12th, 2012 at 03:32 PM.
Filou no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules