daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old December 16th, 2008, 10:14 PM   #41
focus1965
Registered User

Likes (Received): 784

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
Zijn er eigenlijk plannen om iets te doen aan de slachtpartijen die de kusttram soms aanricht aan doorsteken?!

Sorry, maar 't moest gezegd worden.
Slachtpartijen??
In de 70er jaren was er op het lange traject langs de dijk in Mariakerke geen hek.
Veel lichten, st. andrieskruisen en andere dominoblokken op kruispunten waren er ook niet.
Maar er gebeurden ook ongevallen.
Vroeger - en dat deden de types S'en ook - toeterden ze van ver: dat was nog een traditie uit het stoomtramtijdperk, om de potentiele reizigers - en gevaar - er merkzaam op te maken dat de tram toekwam.
Die traditie is - gelukkig - opgehouden met de komst van de "moderne" tram, die bovendien quasi geruisloos is. Voeg daarbij ook nog de mix van verstrooidheid, arrogantie, domheid en drukte en dan weet je dat er af en toe wel eens een ongeval kan gebeuren. Ik verwijt De Lijn veel, maar net aan de kust doen ze er ongeveer alles aan - inclusief specifieke opleidingen voor de bestuurders - om ongevallen te vermijden.
Overigens zijn relatief veel slachtoffers uit streken afkomstig waar geen trams rijden en waarvan sommigen denken dat een tram als een kruiwagen kan stoppen. Niet dus.
Tegenstanders van de tram beschouwen een tramlijn als een muur: als de klagers nog lang doorzeuren over veiligheid, dan zal er een hek van 65 km moeten komen tussen de 2 sporen met af en toe een doorgangetje in zig-zag. Is het dit wat jij wil? Of gewoon back to basic, namelijk verkeersopvoeding geven en terug leren naar links en rechts te kijken vooraleer over te steken?

Focus1965

ff nog een link:

http://www.verkeerskunde.be/verkeers.../?id=61&keuze=

Project : Veiligheid Kusttram

Last edited by focus1965; December 16th, 2008 at 10:18 PM. Reason: link geplaatst
focus1965 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 16th, 2008, 10:25 PM   #42
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Klopt helemaal. Enneuh, ík kijk altijd goed uit hoor... als mede-liefhebber ken ik er genoeg van om te weten dat de kusttram een zeer handig, maar ook gevaarlijk ding is.

Ik moest eraan denken na het lezen van deze discussie.
Mijn favoriet hotel aan de kust, De Kinkhoorn, ligt trouwens vlakbij een "slachtkoer", waar al meerdere slachtoffers zijn gevallen. Maar dat waren inderdaad gevallen van pure domheid!
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2009, 01:11 PM   #43
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 1150

www.deredactie.be

Quote:
Kusttram rijdt een nieuw record

(Belga)
do 08/01/09 17:09 - Vorig jaar hebben ongeveer 12,1 miljoen mensen een ritje op de kusttram gemaakt. Dat is een stijging met ongeveer 1 procent en meteen een nieuw record.

De stijging van het aantal passagiers is onder meer een gevolg van de extra trams die De Lijn 's avonds heeft ingezet tussen Oostende en Nieuwpoort.

De extra trams hadden maar een beperkt aantal haltes en waren vooral bedoeld om pendelaars te vervoeren die de trein nemen in Oostende.

De Lijn plant ook dit jaar nog enkele nieuwe maatregelen om reizen met de kusttram aangenamer te maken.

Zo worden nog zes tramhaltes toegankelijker gemaakt. In De Panne komt er ook een extra poetsploeg om de trams tijdens de zomermaanden nog eens extra schoon te maken.

Niet alleen in de zomer populair

In de zomer is het uiteraard het drukst aan de kust, maar de kusttram is bijlange niet alleen in de zomer populair. Ook het voor- en naseizoen zijn drukke maanden geworden.

In de zomer bestaat 70 procent van de reizigers op de kusttram uit toeristen, in de wintermaanden is dat 30 procent.
en net zoals in Antwerpen (en andere tramsteden wrs) ook gebeurd:

Quote:
Kusttram reed opnieuw hele nacht door

(Belga)
vr 09/01/09 08:25 - De kusttram heeft afgelopen nacht opnieuw een hele nacht doorgereden tussen Knokke en De Panne. Op die manier kon de bovenleiding ijsvrij blijven.

De maatregel was nodig omdat de vochtigheid is gestegen aan de kust.

Enkele weken geleden nam vervoersmaatschappij De Lijn al dezelfde beslissing, toen het kwik aan de kust onder het nulpunt ging.
Old January 11th, 2009, 12:18 AM   #44
Snelly1968
Registered User

Snelly1968's Avatar

Likes (Received): 0

Ik denk niet dat er 's nachts trams hebben gereden in Antwerpen. Echt zeker ben ik niet, ik woon niet in het centrum en te ver van de Turnhoutsebaan om dat te weten.
Misschien heeft Antwerpen niet de specifieke weersomstandigheden die nachtelijke ritten verantwoorden.

, Snelly
Snelly1968 no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2009, 12:22 AM   #45
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Quote:
Originally Posted by Snelly1968 View Post

Ik denk niet dat er 's nachts trams hebben gereden in Antwerpen. Echt zeker ben ik niet, ik woon niet in het centrum en te ver van de Turnhoutsebaan om dat te weten.
Misschien heeft Antwerpen niet de specifieke weersomstandigheden die nachtelijke ritten verantwoorden.

, Snelly
toch wel, 't was op radio of op tv geloof ik. 6trams hebben heel de nacht doorgereden. Weet wel niet meer wanneer het was.
Old January 12th, 2009, 04:00 PM   #46
tram2
Registered User

tram2's Avatar

Quote:
Originally Posted by KrisL View Post
De keerlus die de hermelijntrams gebruiken voor versterkingsritten tussen De Haan en Oostende of Westende ligt midden in het duinbos, tussen De Haan (Zwarte Kiezel) en Wenduine (Sunparks). Best wel een mooi stukje -vrij onbekende- natuur. Een leuke plek om te wonen
Dit is inderdaad een hele mooie plaats om te wandelen! Ben al meermaals in Sunparks De Haan geweest en dan wandelen we altijd door het bos, dan de grote baan over met in het midden de trambedding, en via de betonnen trap de duinen en het strand op. Om dan naar De Haan of Wenduine te wandelen (naargelang de windrichting), om dan met de tram terug te keren natuurlijk.

Het wandelpad loopt inderdaad vlak naast de keerlus. Om de trambedding zelf over te steken moet je wel goed uitkijken o.w.v. de struiken die het zicht bemoeilijken. Er is daar ook geen tramhalte of kruispunt dus de trams sjezen (en wiegen!) er op volle snelheid voorbij. Al zorgen paaltjes ervoor dat je moet slalommen en dus niet in één keer de trambaan over kan vliegen.
Hier zie je de keerlus op Google Maps.

Ik hoop echter al wel jaren op een voetgangersbrug over de grote baan en middenberm tot op de duinen, net zoals dat in Vosseslag het geval is.

Al zou zo'n brug ook aan de Zwarte Kiezel zelf wel handig zijn!

Ik vind bovendien de tramhalte Sunparks zééér misleidend! Stel je voor dat je als autoloze klant van Sunparks (met heel wat bagage) besluit te trammen tot de gelijknamige halte. Dan moet je eerst het tramperron (amper de naam waardig) afgeraken en zonder zebrapad de baan (rijrichting Wenduine) oversteken. Dan moet je een betonnen paadje volgen door het bos. ('s nachts aardedonker!) Als je daar uiteindelijk door bent en de Driftweg bereikt ben je er nog niet! Je moet naar rechts - en ik twijfel of daar wel een pijl naar SP staat - om nog zeker 1 km te wandelen voor je de ingang van Sunparks bereikt. Ik kies liever voor de halte Zwarte Kiezel. Dat is misschien wel even ver maar je hebt daar een straat met verlichting + wandelpad. Het enige punt is echter dat Zwarte Kiezel zone De Haan is en Sunparks zone Wenduine. Kom je vanuit de richting Blankenberge dan moet je 1 zone meer tikken tot Zwarte Kiezel. Kom je vanuit richting Oostende en je gaat tot Sunparks dan is dat uiteraard ook 1 zone meer dan Zwarte Kiezel.
tram2 no está en línea   Reply With Quote
Old January 12th, 2009, 09:38 PM   #47
X38
Registered User

Waarom kan men de kusttram niet gewoon in één zone steken zoals dat met de Antwerpse tram ook al het geval is?
Old January 12th, 2009, 10:35 PM   #48
focus1965
Registered User

Omdat de lijn bijna 70 km lang is en er bovendien overgestapt kan worden op bussen binnen dezelfde zone. Of meen je dat de ganse kuststreek + hinterland (of heel West-Vlaanderen) dan maar één zone moet worden?

In sé heeft dit zonesysteem nu bijna geen nut meer gezien er nog maar 2 tarieven bestaan en je dezelfde prijs betaalt of je nu van Knokke naar Zeebrugge of van Knokke naar De Panne reist. Het is absurd en als je dat bedoelt, daar deel ik je mening in. Maar dit systeem zal vroeg of laat toch aangepast moeten worden: het is compleet onbetaalbaar aan het worden en er zal geïnvesteerd moeten worden in nieuwe trams. Ook voor de kust, zelfs al kan men het met een minimaal aantal doen en de rest tijdens het hoogseizoen van de andere bedrijven "lenen": zelfs dan zal men de kredieten dringend moeten spenderen aan echte investeringen ipv. ze aan iedereen (in de vorm van bijna gratis tickets) terug uit te delen.

Focus1965
Old January 12th, 2009, 11:40 PM   #49
X38
Registered User

Ik ken zo goed als geen mensen die dat zonesysteem snappen/snapten. Bijna niemand drukt nog op die knopjes van de Prodata.
Old January 14th, 2009, 12:36 PM   #50
tram2
Registered User

tram2's Avatar

De Kusttram: zones en haltes

Van de site van de Kusttram gecopieerd:

De zones

De haltes
Old January 14th, 2009, 01:02 PM   #51
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

interessant plannetje van onze "langste tramlijne ter wereld"

en de halte YMCA in Lombardsijde, dat moet daar leuk zijn
Old January 14th, 2009, 03:10 PM   #52
tram2
Registered User

tram2's Avatar

Quote:
Ik vind bovendien de tramhalte Sunparks zééér misleidend! Stel je voor dat je als autoloze klant van Sunparks (met heel wat bagage) besluit te trammen tot de gelijknamige halte. Dan moet je eerst het tramperron (amper de naam waardig) afgeraken en zonder zebrapad de baan (rijrichting Wenduine) oversteken. Dan moet je een betonnen paadje volgen door het bos. ('s nachts aardedonker!) Als je daar uiteindelijk door bent en de Driftweg bereikt ben je er nog niet! Je moet naar rechts - en ik twijfel of daar wel een pijl naar SP staat - om nog zeker 1 km te wandelen voor je de ingang van Sunparks bereikt. Ik kies liever voor de halte Zwarte Kiezel. Dat is misschien wel even ver maar je hebt daar een straat met verlichting + wandelpad. Het enige punt is echter dat Zwarte Kiezel zone De Haan is en Sunparks zone Wenduine. Kom je vanuit de richting Blankenberge dan moet je 1 zone meer tikken tot Zwarte Kiezel. Kom je vanuit richting Oostende en je gaat tot Sunparks dan is dat uiteraard ook 1 zone meer dan Zwarte Kiezel.
Op de site van De Kusttram kan je de route van de tram per kustgemeente vinden. (zie Detailplans Kustgemeenten)

Sunparks zelf staat daar aangeduid vlakbij de gelijknamige halte...

...alhoewel dat dus NIET de juiste locatie is! Sunparks bevindt zich ter hoogte van de rode cirkel! Dus een heel stuk meer naar het westen en dus dichter bij Zwarte kiezel.

De grijze lijntjes zijn de wandelpaden door het bos die ik eerder al besprak. (zal natuurlijk niet helemaal op de juiste plaats zijn)

Ik vind dit niet correct van De Lijn!

Last edited by tram2; January 14th, 2009 at 04:41 PM. Reason: mezelf aan het herhalen
Old January 14th, 2009, 04:49 PM   #53
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Quote:
Dat heb je wel op meer plaatsen aan de (oost?)kust. Tussen Wenduine en blankenberge steekt de kusttram de koninklijke baan over om terug in de middenberg te rijden. Daar heb je zelfs nog echte lichten (2 x rood, 1 x wit) zoals bij een treinovergang.
Op hoeveel plaatsen langs het volledige traject steekt de kusttram eigenlijk de kustbaan over ?
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2009, 10:07 PM   #54
focus1965
Registered User

Quote:
Originally Posted by De Snor View Post
Op hoeveel plaatsen langs het volledige traject steekt de kusttram eigenlijk de kustbaan over ?
euh... woon jij niet dichterbij om de lijn volledig te kennen? Bovendien zijn er hiaten in de kustweg (bv. Oostende) of plaatsen die ondertussen een omleidingsroute gekregen hebben (bv. Wenduine, Blankenberge) waar de tram nog dwars door het centrum rijdt en dus de nieuwe kustweg kruist. De echte kustweg wordt o.a. op volgende plaatsen gekruist:

Knokke (Watertoren)
Zeebrugge (enkel om omleidingsroute te gebruiken)
De Haan
Westende (enkel om keerlus te berijden)
Lombardsijde (bereiken van)

Blankenberge en Oostende zijn aparte situaties en ook in De Panne kan men niet echt meer spreken van de kustweg, al weet ik ook dat de Duinkerkelaan strikt genomen de N34 is, al wordt die natuurlijk wel op een of andere wijze gekruist om Adinkerke te bereiken.

Focus1965
Old January 15th, 2009, 01:56 PM   #55
KrisL
Registered User

KrisL's Avatar

Likes (Received): 91

Quote:
Originally Posted by tram2 View Post
Ik hoop echter al wel jaren op een voetgangersbrug over de grote baan en middenberm tot op de duinen, net zoals dat in Vosseslag het geval is.

Al zou zo'n brug ook aan de Zwarte Kiezel zelf wel handig zijn!
Zo'n brug is niet voorzien. Men gaat wel de koninklijke baan aan de kant van de zee laten verzanden. Hierdoor wordt het baanvak naar Knokke een 2 richtingsbaan. En dan gaan er op een aantal plaatsen lichten komen voor de voetgangers om over te steken. Aan de halte Sunparkt is hierop al enkele keren aangedrongen door de gemeente Zuienkerke, maar het wordt verschoven naar de heraanleg. Het duurste onderdeel van die heraanleg wordt het maken van een tunnel onder het stationsplein in De Haan.

Quote:
Ik vind bovendien de tramhalte Sunparks zééér misleidend! Stel je voor dat je als autoloze klant van Sunparks (met heel wat bagage) besluit te trammen tot de gelijknamige halte. Dan moet je eerst het tramperron (amper de naam waardig) afgeraken en zonder zebrapad de baan (rijrichting Wenduine) oversteken. Dan moet je een betonnen paadje volgen door het bos. ('s nachts aardedonker!) Als je daar uiteindelijk door bent en de Driftweg bereikt ben je er nog niet! Je moet naar rechts - en ik twijfel of daar wel een pijl naar SP staat - om nog zeker 1 km te wandelen voor je de ingang van Sunparks bereikt.
Ik woon (de helft van de tijd) in het wijkje vlakbij de tramhalte en het komt heel vaak voor dat er mensen op zoek zijn naar Sunparks. Ze zijn altijd verbaasd als ik hen vraag of ze op zoek zijn naar Sunparkt :-).

Er zijn vorig jaar borden naar Sunparks geplaats, maar die zijn ondertussen weer verdwenen. De palen staan er nog wel... Bizar fenomeen. Ze zouden beter het de halte 'lekkerbek' noemen, want zo is het in de buurt het beste bekend... en is natuurlijk ook een leuke haltenaam. :-).

Quote:
Ik kies liever voor de halte Zwarte Kiezel. Dat is misschien wel even ver maar je hebt daar een straat met verlichting + wandelpad. Het enige punt is echter dat Zwarte Kiezel zone De Haan is en Sunparks zone Wenduine. Kom je vanuit de richting Blankenberge dan moet je 1 zone meer tikken tot Zwarte Kiezel. Kom je vanuit richting Oostende en je gaat tot Sunparks dan is dat uiteraard ook 1 zone meer dan Zwarte Kiezel.
Ik kan me niet voorstellen dat dit nu echt de belangrijkste reden is. Zeker niet met de huidige tarievenpolitiek van De Lijn.

Kris
KrisL no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2009, 02:10 PM   #56
KrisL
Registered User

KrisL's Avatar

Likes (Received): 91

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post

Omdat de lijn bijna 70 km lang is en er bovendien overgestapt kan worden op bussen binnen dezelfde zone. Of meen je dat de ganse kuststreek + hinterland (of heel West-Vlaanderen) dan maar één zone moet worden?
Op zichzelf is het niet zo'n gek idee van X38. De kustzone wordt in de structuurplannen ook aanzien als een groot verstedelijk gebied. Het bijzondere is dat het langgerekt is ipv. cirkelvormig.

Quote:
In sé heeft dit zonesysteem nu bijna geen nut meer gezien er nog maar 2 tarieven bestaan en je dezelfde prijs betaalt of je nu van Knokke naar Zeebrugge of van Knokke naar De Panne reist. Het is absurd en als je dat bedoelt, daar deel ik je mening in. Maar dit systeem zal vroeg of laat toch aangepast moeten worden: het is compleet onbetaalbaar aan het worden en er zal geïnvesteerd moeten worden in nieuwe trams. Ook voor de kust, zelfs al kan men het met een minimaal aantal doen en de rest tijdens het hoogseizoen van de andere bedrijven "lenen": zelfs dan zal men de kredieten dringend moeten spenderen aan echte investeringen ipv. ze aan iedereen (in de vorm van bijna gratis tickets) terug uit te delen.
In ga maar gedeeltelijk met je mee. Het probleem van openbaar vervoer is dat de business case gemaakt wordt door een aantal belangrijke moeilijk kwantificeerbare aspecten. Een voorbeeld:
- openbaar vervoer en zeker trams zorgen voor een verhoogde leefbaarheid van onze steden. Een onbetaalbaar voordeel, maar hoe kwantificeer je dat?
- Ervoor zorgen dan gepensioneerden voldoende buiten kunnen komen en sociaal contact behouden is belangrijk voor hun gezondheid. De investeringen in openbaar vervoer gratis te maken worden dus voor een stuk terugverdiend door een lagere groei van de uitgaven in de gezondsheidszorg. Hoe kwantificeer je dit?
- Het auto gebruik en bezit is in verstedelijkte gebieden met o.a. veel openbaar vervoer veel lager dan in de rest van Vlaanderen. Goed voor gezondheid, milieu en leefbaarheid.

Ik heb het gevoel dat de business case van goedkoop (niet gratis) openbaar vervoer zeker wel rond te krijgen is, als het op voldoende hoog niveau wordt gemaakt.

Groetjes,

Kris
KrisL no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2009, 04:42 PM   #57
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Quote:
euh... woon jij niet dichterbij om de lijn volledig te kennen?
Euh , ik schaam me dood maar ik rij bijna nooit met de kusttram
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2009, 09:47 PM   #58
tram2
Registered User

tram2's Avatar

Quote:
Zo'n brug is niet voorzien. Men gaat wel de koninklijke baan aan de kant van de zee laten verzanden. Hierdoor wordt het baanvak naar Knokke een 2 richtingsbaan. En dan gaan er op een aantal plaatsen lichten komen voor de voetgangers om over te steken. Aan de halte Sunparkt is hierop al enkele keren aangedrongen door de gemeente Zuienkerke, maar het wordt verschoven naar de heraanleg. Het duurste onderdeel van die heraanleg wordt het maken van een tunnel onder het stationsplein in De Haan.
Tnx for info! Hier wist ik niks van, ook niet van die tunnel in De Haan. Eigenlijk vind ik dat daar wel overbodig want geen probleem om daar de Koninklijke baan over te steken, trouwens daar enkel in de richting Knokke.

Ik vind ergens wel dat er tusen de kustplaatsen wat snelheid mag gehaald worden maar vind een brug (of bruggen) wel een degelijke oplossing! 2 x 1 rijvak zal in de zomer nogal weinig zijn vrees ik, zeker als er veel caravans rijden...

Quote:
Ik woon (de helft van de tijd) in het wijkje vlakbij de tramhalte en het komt heel vaak voor dat er mensen op zoek zijn naar Sunparks. Ze zijn altijd verbaasd als ik hen vraag of ze op zoek zijn naar Sunparkt :-).

Er zijn vorig jaar borden naar Sunparks geplaats, maar die zijn ondertussen weer verdwenen. De palen staan er nog wel... Bizar fenomeen. Ze zouden beter het de halte 'lekkerbek' noemen, want zo is het in de buurt het beste bekend... en is natuurlijk ook een leuke haltenaam. :-).
De Lekkerbek is daar inderdaad een begrip. Ik weet dat als we daar te voet passeren het nog een flink eindje wandelen is naar Sunparks! Dus onbegrijpelijk van de naam van de tramhalte Sunparks. (maar ik val zeer in herhaling!)

Quote:
Ik kan me niet voorstellen dat dit nu echt de belangrijkste reden is. Zeker niet met de huidige tarievenpolitiek van De Lijn.
Als je met een hele familie een zone meer of minder kan tikken kan het toch wel wat schelen hoor! Al moet ik toegeven dat ik niet altijd zo fair ben geweest... (tikken tot zone Wenduine maar toch tot Zwarte Kiezel rijden, dus 1 zone verder... )

Quote:
Originally Posted by De Snor View Post
Euh , ik schaam me dood maar ik rij bijna nooit met de kusttram
Geen paniek Snor, ik denk dat de Kusttram toch grotendeels door de toeristen gebruikt wordt! Er zijn ook niet veel richtingen dat je op kan he: oostkust of westkust... En Stene ligt niet bepaald in Oostende-Centrum he...

Last edited by tram2; January 15th, 2009 at 09:55 PM.
Old January 15th, 2009, 10:30 PM   #59
hix
BANNED

Likes (Received): 2

Wat mij wel een beetje verbaasd aan de kusttram is de betrekkelijk lage commerciele snelheid. Is het niet mogelijk die te verhogen of is dat niet wenselijk. De kusttram is wel een enorm succes, maar ik zou persoonlijk nooit die tram gebruiken om van Knokke naar De Panne te rijden. (Misschien beter met de trein?)
Is de kusttram volgens jullie bedoeld voor kortere afstanden? Wat zijn de problemen voor het verhogen van de snelheid?
hix no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2009, 10:40 PM   #60
focus1965
Registered User

In 1 woord: veiligheid.

De tram kan zich perfect als een trein qua snelheid gedragen, maar dan moet er wel aangepast signalisatie komen: er zijn in het verleden al tram/tram ongevallen gebeurd en zelfs met die ernst dat er van de restanten van de 2 geaccidenteerde trams er een herbouwd werd.
Verder zijn er nog de vele andere ongevallen / risico's, met zowel zwakke weggebruikers als automobilisten, waarbij ook in beide gevallen helaas al slachtoffers vielen.

Dat is het antwoord op je vraag: technisch kunnen de trams sneller, maar dan zullen er ondringbare hekken rond de tramlijn moeten.

Focus1965

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules