daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Luchthavens / Aéroports

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average. Display Modes
Old May 10th, 2008, 09:18 AM   #101
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Likes (Received): 3

Quote:
Te weten dat zelfs een historisch gebouw als de Sint-Hubertuskerk hier in Berchem zijn spits moest kwijtspelen door de luchthaven
De luchthaven zelf is ook historisch zenne...

En trouwens, op Zaventem landt je pal naast de kerktoren van Steenokkerzeel dus...Er zijn genoeg luchthavens met hoogbouw in de buurt. Natuurlijk een hoog obstakel recht in de as van de piste kan indd niet echt.
the_mirage no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 10th, 2008, 10:41 AM   #102
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Nu heeft Pira het gedaan.... sommigen zoeken het wel heel ver. Het was al duidelijk dat passagiers noch sportvliegers noch zakenvluchten voldoende interesse hadden, nu haakt ook de financier af. Waar hebben we het dan over. Maar toch de 'groenen' even in de rol van pretbedervers duwen.
KolonelSilvertop no está en línea   Reply With Quote
Old May 10th, 2008, 11:04 AM   #103
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Ja, net zoals de luchthaven van Deurne de schuld geven dat er geen hoogbouw in Antwerpen is...

De pijnlijke waarheid is gewoon dat er blijkbaar geen interesse/geld/behoefte/wil voor hoogbouw is...we noemen onszelf een wereldstad maar kunnen niet beter presteren dan een veredelde provinciestad, met dat geluk dat we enkele mooie dokken in onze achtertuin hebben.
Old May 10th, 2008, 08:04 PM   #104
KolonelSilvertop
Registered User

@mirage: dat is natuurlijk ook zo. Maar ook weer niet: in de jaren '70 heeft de stad een beleid gevoerd tegen de 'vermanhattisering' van de stad oiv de hoogbouw aan de belgielei, mechelsesteenweg e.d. De urbanistische ramp die overbleef heeft de stadsvlucht natuurlijk fel aangewakkerd.

Last edited by KolonelSilvertop; May 11th, 2008 at 09:39 AM.
Old May 11th, 2008, 10:49 AM   #105
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 129

Ik pleit voor een ambitieus plan:

De luchthaven van Deurne stelt niks voor. Ook de gebouwen/installaties zijn verouderd. Om het kort te zeggen: het ziet er niet uit.

Af en toe landt er eens een Cessna (wow!) en als je geluk hebt een Fokkertje van VLM.

Zaventem ligt veel te dichtbij om Deurne als leefbare luchthaven te kunnen behouden. Zeker als je weet dat er binnenkort een rechtstreekse HST-link is tussen Zaventem en Antwerpen-Centraal, zonder langs Brussel te passeren (= grote tijdswinst).

Ik zeg dus: luchthaven van Deurne sluiten. En nu komt het.

Maak van Zaventem de luchthaven van Brussel én Antwerpen. Het zijn tenslotte de 2 belangrijkste steden in België. Brussel hoofdstad van de EU en Antwerpen wereldcentrum van de diamant en wereldhaven. Zoals gezegd ben je (binnenkort) veel sneller van Zaventem in Antwerpen dan van 'Brussels South Charleroi' in Brussel.

Vlaanderen is te klein om verschillende luchthavens te hebben. Wallonie doet het schitterend met Charleroi en Luik (2 prachtig moderne luchthavens, die zich overigens heel 'Waals' profileren, de Vlaamse regionale luchthavens verbleken hierbij).

Ik pleit er dus voor om Zaventem uit te bouwen als 'Brussels Antwerp Airport'. In het station onder de luchthaven kan je dan kiezen tussen de trein naar Brussel of Antwerpen. Luchthavens met 2 steden in de naam zijn trouwens niet nieuw. Denk maar aan Oostende-Brugge of Aachen-Maastricht.

ps: probeer het eens objectief te bekijken en dit idee niet onmiddellijk te veroordelen als 'typisch Antwerps chauvinisme'. Ik vind dat er echt wat inzit.
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Old May 11th, 2008, 11:01 AM   #106
lombard
Registered User

lombard's Avatar

Likes (Received): 0

Wat zal Madame Non, onze ongekroonde koningin, hiervan vinden ? Om nog te zwijgen van onze Koning Strikkemans.
lombard no está en línea   Reply With Quote
Old May 11th, 2008, 11:42 AM   #107
Iemand
Registered User

Iemand's Avatar

Volgens mij mag die luchthaven in Deurne ook sluiten, omdat het op slechte plaats gelegen is. Brussels Airport mag voor mij zijn naam behouden. VLM en die enkele Cessna zouden kunnen landen in Brasschaat (asfalt) of Hoevenen (asfalt aanleggen). Er hoeft geen immense infrastructuur hier voor vereist te zijn. In Nederland heb je ook Twente Airport dat zeer klein is, maar waar toch charters landen.

En voor vervoer naar de luchthaven heb je alleen een goede busverbinding nodig.
En de naam mag volgens mij Antwerp Airport blijven.
Iemand no está en línea   Reply With Quote
Old May 11th, 2008, 11:52 AM   #108
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Quote:
Originally Posted by lombard View Post
Wat zal Madame Non, onze ongekroonde koningin, hiervan vinden ? Om nog te zwijgen van onze Koning Strikkemans.
Ha! 't Zullen weer de Walen geweest zijn.

Ik heb het eens objectief gecontempleerd in mijn hoofd. Conclusie is na een uur dat het gewoon een chauvinistische kreet is om Antwerpen nog maar eens in de schijnwerpers te stellen ten koste van een andere plaats. 'k Vind het even belachelijk als Luik-Guillemins te willen omdopen tot Luik-Limburg.

En ik ben geen Waal! Wel verdraaid.
Old May 11th, 2008, 12:21 PM   #109
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Likes (Received): 21

Wat ik me al heel lang afvraag is waarom ze van Deurne geen tweede Charleroi kunnen maken ipv enkel een zakenluchthaven?

Zou het geen enorme boost kunnen geven aan het Antwerpse toerisme moest er hier een lagekost-luchthaven komen?
Polri no está en línea   Reply With Quote
Old May 11th, 2008, 12:28 PM   #110
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Misschien is de markt verzadigd... Is de start/landingsbaan ook lang genoeg voor b737's?
Old May 11th, 2008, 12:34 PM   #111
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Quote:
De luchthaven van Deurne stelt niks voor. Ook de gebouwen/installaties zijn verouderd. Om het kort te zeggen: het ziet er niet uit.

Af en toe landt er eens een Cessna (wow!) en als je geluk hebt een Fokkertje van VLM.
1) Die "enkele" Cessna...20.813 trainingsvluchten en 7.426 lokale vluchten...t'is maar wat je weinig noemt natuurlijk he. De luchthaven van Deurne is één van de weinige luchthavens in Vlaanderen, naast Oostende, waar je kan leren vliegen door gebruik te maken van een gecontroleerde toren en deftige navigatie apparatuur. De luchthaven heeft dus haar belang in het trainen en onderhouden van privépiloten en lijnpiloten in opleiding. VLM, The Flying Group, BAFA, RAAC,...één van de grootste general aviation vliegvelden in België.

2) Denk je dat de welgegoede burgers in Brasschaat staan te popelen op die 30 000 vluchten boven hun hoofd? Als wij hier in Oostmalle al een rechtzaak aan het been hebben omdat de zweefvliegtuigen (!) te veel lawaai maken boven een villawijk (die natuurlijk pas later is aangelegd)... En de piste van Hoevenen is te kort en nijgt meer naar een veredeld patattenveld, zelfs als ze je asfalteert.

3) Gebouwen/installaties verouderd? Het hoofdgebouw is de afgelopen jaren volledig gerenoveerd. De piste is in uitstekende staat. Er is een ILS, NDB, VOR aanwezig. (In Charleroi kunnen ze de boel al sluiten bij een beetje mist, daar wordt wel aan gewerkt ma bon...) Verschillende privefirma's hebben eveneens nieuwe gebouwen opgetrokken.

4) De luchthaven sluiten dus? Dan gaan we al die geinvesteerde miljarden (bef) aan aanwezige infrastructuur slopen om er dan een parkje, sociale woningen, of een veel te groot voetbalstadion op te zetten? Dat park gaat dan toch goed moeten renderen om de komende jaren die euromillions terug te winnen.

5) Slechte ligging en hoogbouw...wat blijkbaar in Londen kan, kan hier niet...

De luchthaven rendeert niet, tja...op dit moment niet nee in de zin van "geldmaker". Maar da's dan ook doordat er geen visie en gebrek aan verantwoordelijkheid is. Niet zo zeer omdat er geen potentieel is. Het MAS kost ook zeer veel geld...gaat dat ooit winstmakend zijn?...Ik ga daar ook nooit een voet binnenzetten waarschijnlijk omdat museums mij niet boeien, moet ik dan ook klagen dat het een schande is dat er zo'n verlieslatend gebouw met belastingsscheld wordt gebouwd, of het justitiepaleis, of een nieuw voetbalstadion waar ik ook niet zal komen...?

Als we alles wat niet winstgevend is moeten sluiten... Of uitgaan van de stelling: "het boeit mij persoonlijk niet, ik heb er geen voordeel uit, dus sluit het maar"...'k Snap echt niet waarom er zovelen "kicken" om de luchthaven te zien verdwijnen, en kwijlen wat ze allemaal met de grond zouden kunnen doen...

Kris Peeters heeft nog eens gezegd dat het sluiten van de luchthaven geen optie is, dus pech voor al diegenen die daar van dromen
Old May 11th, 2008, 01:31 PM   #112
lombard
Registered User

lombard's Avatar

Het is niet mijn bedoeling een communautair discours te starten ivm de luchthaven van Deurne en de benaming van onze Nationale Luchthaven. Ik wilde enkel maar zeggen dat de benaming Brussels Antwerp Airport als benaming voor de nationale luchthaven nooit in het huidige politieke klimaat zal goedgekeurd worden. Als je weet hoe er over punten en komma's maanden en jaren wordt gediscussieerd over alles wat nationaal is...Voor mijn part noemen ze het Brussels-Liège, what's in a name...
Tegen het chauvinistisch in de schijnwerpers zetten van Antwerpen heb ik absoluut niets, integendeel ! En ik ben geen Antwerpenaar ! Deurne en Zaventem zijn complementair en kunnen mits goed management perfect samenwerken.
lombard no está en línea   Reply With Quote
Old May 11th, 2008, 01:33 PM   #113
KolonelSilvertop
Registered User

Een lowcost luchthaven... liever niet! Het is al erg genoeg dat ze van zaventem een lowcost luchthaven hebben gemaakt.

De reden waarom zoveel mensen de luchthaven willen sluiten is omdat ze er niet past, en omdat Zaventem een boogscheut verder ligt. De reden waarom ze nog niet toe is, is omdat er een hoop maffia rijk gaat worden met het vergunnen en verbouwen van de infrastructuur.

Overigens mogen ze van mij zo'n landingsbaan zoals op de foto leggen naast de scheldelaan ofzo (of moet er per se in een woonwijk worden geland?)
Old May 11th, 2008, 02:30 PM   #114
N1V1
interplanetaire helleveeg

N1V1's Avatar

Likes (Received): 1

Sinds wanneer is Zaventem een lowcost-luchthaven?
N1V1 no está en línea   Reply With Quote
Old May 11th, 2008, 02:43 PM   #115
X38
Registered User

Likes (Received): 10

De kolonel zegt het verkeerd, N1V1. Op Zaventem is er een lowcost-terminal en een -nuja- "highcost"-terminal. (maak me nu niet af als ík het verkeerd zeg...)
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old May 11th, 2008, 02:43 PM   #116
X38
Registered User

Old May 11th, 2008, 03:16 PM   #117
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Likes (Received): 2

Zowel Düsseldorf als Keulen hebben een aardige luchthaven. Vergelijkbare afstand tussen de steden, en vergelijkbaar aantal inwoners. Dan vraag ik mij af waarom dat hier niet zou kunnen…
Old May 11th, 2008, 03:22 PM   #118
X38
Registered User

Minder bevolking? Kleinere steden?
Old May 11th, 2008, 03:50 PM   #119
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Likes (Received): 2

Even voor de gemakkelijkheid op Wikipedia gekeken:

Antwerpen: 466.203
Brussel: 1.031.215

Düsseldorf: 578.326
Keulen: 991.395

Zo heel veel verschil is het nu ook niet.
Old May 11th, 2008, 07:35 PM   #120
X38
Registered User

Toch bijna de helft verschil met een beetje fantasie erbij.

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules