daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Water / Maritime

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old August 8th, 2011, 11:12 PM   #621
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 46

Quote:
Originally Posted by vermeersch johan View Post
Verder wens ik vooral chimaera te feliciteren met zijn prachtige foto's knap werk.
Vooral toch ook meneer henderyckx bedanken!

En chimaera bedanken om deze te posten

Of 't moet één en de zelfde persoon zijn, maar bij mijn weten dacht ik van niet?

a propos chimaera, zulke foto's en het belangrijkste nieuws kan je ook altijd even op het internationale forum posten hé!

Sponsored Links

Old August 9th, 2011, 12:13 AM   #622
Chimaera
Registered User

Likes (Received): 17

Ik heb geen eigen vliegtuig, helaas.

En ik wist niet dat er een internationale topic over de Zeebrugse haven bestond.

Olé, 1000ste post in deze topic!

Last edited by Chimaera; August 9th, 2011 at 12:29 AM.
Chimaera no está en línea   Reply With Quote
Old August 12th, 2011, 08:26 AM   #623
Chimaera
Registered User

Roestig vrachtschip dreigt te zinken

vrijdag 12 augustus 2011

BRUGGE - Het verroeste schip de Condor, dat al meer dan een jaar aan de ketting ligt in de binnenhaven van Brugge, dreigt te zinken. Dat zegt de sociale inspectie.

Het verlaten vrachtschip de Condor dreigtde scheepstrafiek langs de binnenhaven in Brugge te blokkeren. Dat zegt Johan Scharlaeken van de sociale inspectie. Die dienst ging in april vorig jaar aan boord van het schip, samen met onder meer de scheepvaartpolitie, toen het in Zeebrugge was aangekomen met een lading rijst uit de Caraïben. Er werden 47 mankementen vastgesteld op het vlak van veiligheid en hygiëne en de bemanning bleek voor het grootste deel uit illegalen te bestaan.

'Er is een juridische procedure in gang gezet, maar die dreigt jaren te duren', zegt Scharlaeken.'Ondertussen zouden er dringend reparaties moeten worden uitgevoerd. Het schip dreigt te zinken en dat brengt misschien de scheepstrafiek langs de binnenhaven in het gedrang. Toen we vorig jaar aan boord gingen, maakte het schip al water.'

'Er is niemand meer aan boord van het schip', zegt havenvoorzitter Joachim Coens. 'Wij zijn een juridische procedure gestart om de Condor weg te krijgen. Meldingen dat het schip op zinken staat, hebben we voorlopig niet gekregen. Maar we voeren op gezette tijdstippen controles uit om de toestand van het schip te volgen.'

Bron: Het Nieuwsblad
Old August 19th, 2011, 11:36 AM   #624
Chimaera
Registered User

Quote:
Zeebrugge wereldvoorbeeld voor autotrafiek

donderdag 18 augustus 2011, 03u00

BRUGGE - De haven van Zeebrugge wordt hét voorbeeld voor havens in de hele wereld op het vlak van autotrafieken. De haven werkt een handboek uit met daarin de 'best practices' (de beste methodes) om autoterminals te beheren.

Het handboek wordt opgemaakt binnen de Global Insitute of Logistics (GIL), waarin 40havens van over de hele wereld verenigd zijn en waarrond een seminarie werd gehouden in Zeebrugge. 'Zeebrugge is de grootste autohaven ter wereld met 1,6miljoen auto's die hier jaarlijks passeren', zegt Kieran Ring van GIL.

'Tegen 2020 zullen er talloze havens zijn die aan die aantallen zullen zitten: het is belangrijk dat we de kennis en expertise daarover kunnen delen, bijvoorbeeld met havens in groeilanden als China.'

Zeebrugge moet ook een actievere rol gaan spelen in die relatie met China, vindt havenvoorzitter Joachim Coens. 'Er zijn talloze bedrijven in onze regio die producten naar China zouden kunnen exporteren, maar die het nu niet doen omdat ze niet weten dat het mogelijk is', zegt Coens. 'Die focus op de wereldeconomie willen we actiever uitdragen.'

Als afsluiter van het seminarie rond logistiek tekende de haven een overeenkomst met de haven van Virginia, in de Verenigde Staten. 'De VS zijn op dit moment nog grotendeels onbekend terrein voor onze haven', zegt Coens. 'Maar de samenwerking is een eerste stap om die markt aan te boren, bijvoorbeeld op het vlak van autotrafiek.'
Bron: HNB

Quote:
Zeebrugge wil rol als draaischijf voor Chinese trafiek breder invullen

17 augustus 2011

Zeebrugge gaat voor het Global Institute of Logistics ‘best practices’ uitwerken voor autoterminals. De haven wil ook een actievere rol gaan spelen in zowel import uit als export naar China.

In Zeebrugge vond de voorbije dagen een seminarie plaats van het Global Institute of Logistics (GIL). Dat handelde over de globalisering van de Chinese economie en hoe havens in dat proces een actievere rol kunnen spelen. Met de nieuwe klemtoon die de regering in Peking in zijn jongste vijfjarenplan legt op buitenlandse investeringen door Chinese bedrijven en op meer overzeese import naar China toe liggen daar voor bedrijven en havens in Europa en de Verenigde Staten enorme groeikansen te grijpen, was alvast één van de conclusies.

Havens dienen hun rol als facilitator van de wereldhandel dan wel op een veel bredere manier in te vullen en zich niet meer alleen tevreden te stellen met hun taken als landlord, benadrukte MBZ-voorzitter Joachim Coens op een persconferentie. Het GIL wil dat proces bespoedigen met programma’s als ‘Deliver China’, over hoe buitenlandse bedrijven de Chinese markt kunnen gaan bewerken en welke logistieke kanalen daarvoor ter beschikking staan. Het wil daarvoor partners uit de hele wereld samenbrengen.

“Samenwerking is het sleutelwoord van de 21ste eeuw. Landen als China en India hebben gewoonweg de tijd niet de juiste kwaliteitsnormen en -systemen op te bouwen op basis van ervaring. Zij moeten een beroep kunnen doen op de ervaring die anderen in bepaalde domeinen al hebben opgebouwd”, is de stelling van Kieran Ring, chief executive officer van het Global Institute of Logistics.

Een voorbeeld daarvan is de trekkersrol die Zeebrugge, als leidende autohaven en met zijn sterk uitgebouwde automotive cluster, op zich neemt voor het uitwerken van een handboek met ‘best practices’ voor autoterminals. Dat ‘Automotive Terminal Quality System’ – naar het voorbeeld van wat al voor de containerterminals bestaat – moet een referentie worden voor andere spelers die in de internationale automotive logistiek willen groeien.

De haven van Zeebrugge ondertekende in diezelfde context een ‘memorandum of understanding’ met Port of Virginia. Die draait niet alleen om het uitwisselen van kennis. Beide havens willen zich actief inschrijven in de aanpak van het GIL om ‘een verschil te maken in te manier waarop zaken worden gedaan’, zoals Jerry Bridges, executive director van Port of Virginia, het uitdrukte. Bridges tekende het akkoord samen met Joachim Coens.

Bron: Delloyd

Link : www.globeinst.org
Bron: apzi.be
Old September 14th, 2011, 10:30 AM   #625
Chimaera
Registered User

Bouw tweede lng-steiger Zeebrugge gestart
13 september 2011

In de voorhaven van Zeebrugge zijn de werken gestart aan de ‘l.n.g.-dam’ voor de bouw van de tweede steiger voor vloeibaar aardgas.

De werken worden uitgevoerd door aannemer MBG en zullen 12 maanden in beslag nemen. Eind 2012 start dan de bovenbouw waarbij de los- en laadarmen worden ingeïnstalleerd.

De steiger wordt gebouwd vlak tegenover de Fluxys-terminal aan de oostelijke strekdam. Door de investering zullen nu ook kleinere lng-schepen van 7.500 m3 tot Q-flex-schepen van 217.000 m3, en hervergassingsschepen kunnen aanleggen.

Aan de nieuwe steiger zal vloeibaar aardgas zowel gelost als geladen kunnen worden.

De haven heeft onlangs ook een milieuvergunning ontvangen voor de behandeling van grote Q-max-schepen. Deze schepen laden tot 265.000 m3 vloeibaar aardgas, hebben een lengte van 345 meter en een breedte van 55 meter. De Q-max-schepen leggen aan aan de bestaande steiger.

Diverse factoren zoals de volatiele markt van de olieprijzen, de vraagtekens over de olievoorraad, de beslissingen in bepaalde landen om kerncentrales te sluiten en de zoektocht naar milieuvriendelijke energiebronnen, hebben het gebruik van aardgas in een stroomversnelling gebracht. Als vooraanstaande gashub, met een jaarlijkse doorvoercapaciteit van 50 miljard m3, speelt Zeebrugge op deze trend in.

In de toekomst zal in de scheepvaart lng ook aangewend worden als brandstof. Ook hier onderzoekt het Zeebrugse havenbestuur de marktopportuniteiten.

bron: apzi.be
Old September 27th, 2011, 05:25 PM   #626
Chimaera
Registered User

Zuidelijk insteekdok, midden juni (bron: henderyckx.com):

Westelijke zijde nog wat meer gedempt (plus een stuk kaaimuur bijna af), oostelijke kaaimuur (zo goed als) afgewerkt. Intussen zijn we natuurlijk alweer 3,5 maand verder.

Zoals het er nu naar uitziet wordt het zuidelijke gedeelte van het dok wat smaller.

Ik heb trouwens net gemerkt dat de momenteel recentste lucht-/satellietfoto's te vinden zijn op Bing Maps, volgens mij deze zomer getrokken. 'k Zal ze eens samenstellen, zoals ik eerder heb gedaan (de haven doorheen de jaren).

Bij deze:

Ter vergelijking, deze die ik maakte van de haven in 2010:

Naast mekaar:

Link: http://be.bing.com/maps/?v=2&cp=51.3...=a&form=LMLTCC
Je kan enorm inzoomen, enkel de grootste factor biedt een verouderd beeld. De nieuwe windmolens in de transportzone, de werken voor het SHIP-project, de spoorbocht Ter Doest... het staat er allemaal al op.

In Brugge zelf: nieuwe stelplaats van De Lijn, bouwwerven BLOSO en Rijksarchief...

De foto's zijn blijkbaar op verschillende momenten getrokken, want enerzijds staat de Meifoor nog op 't Zand, anderzijds is de tijdelijke voetgangersbrug aan Scheepsdale al weg.

Last edited by Chimaera; September 27th, 2011 at 06:59 PM.
Old September 27th, 2011, 07:05 PM   #627
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chimaera View Post
Zuidelijk insteekdok, midden juni (bron: henderyckx.com):

Westelijke zijde nog wat meer gedempt (plus een stuk kaaimuur bijna af), oostelijke kaaimuur (zo goed als) afgewerkt. Intussen zijn we natuurlijk alweer 3,5 maand verder.

Zoals het er nu naar uitziet wordt het zuidelijke gedeelte van het dok wat smaller.

Ik heb trouwens net gemerkt dat de momenteel recentste lucht-/satellietfoto's te vinden zijn op Bing Maps, volgens mij deze zomer getrokken. 'k Zal ze eens samenstellen, zoals ik eerder heb gedaan (de haven doorheen de jaren).

Bij deze:

Ter vergelijking, deze die ik maakte van de haven in 2010:

Naast mekaar:

Link: http://be.bing.com/maps/?v=2&cp=51.3...=a&form=LMLTCC
Je kan enorm inzoomen, enkel de grootste factor biedt een verouderd beeld. De nieuwe windmolens in de transportzone, de werken voor het SHIP-project, de spoorbocht Ter Doest... het staat er allemaal al op.

In Brugge zelf: nieuwe stelplaats van De Lijn, bouwwerven BLOSO en Rijksarchief...

De foto's zijn blijkbaar op verschillende momenten getrokken, want enerzijds staat de Meifoor nog op 't Zand, anderzijds is de tijdelijke voetgangersbrug aan Scheepsdale al weg.
Het lijkt me dat de foto's van eind juli/begin augustus dateren?
3) Bruges, Belgium
vank no está en línea   Reply With Quote
Old September 27th, 2011, 07:11 PM   #628
Chimaera
Registered User

Dat leid je waarschijnlijk af uit de strandcabines Had ik zelfs nog niet opgemerkt.
Old September 28th, 2011, 12:02 AM   #629
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chimaera View Post
Dat leid je waarschijnlijk af uit de strandcabines Had ik zelfs nog niet opgemerkt.
Nee, had ik zelfs niet gezien. Maar ik vergis me toch blijkbaar.
Ik had gekeken naar de bouw van het Rijksarchief en zie daar dat ze ong. bezig zijn aan het niveau op straatniveau. En dat stamt uit die periode.

Op de markt staat een rode tribune? Iemand die weet voor welk evenement dat was?

En dan in de Ezelstraat zijn die 2 huizen ook nog niet gesloopt, dus we moeten terug in de tijd.
De residenties aan de Komvest dan mij iets vermoeden van begin juni.
3) Bruges, Belgium
Old September 28th, 2011, 12:42 AM   #630
Chimaera
Registered User

Zoals ik zelf een paar posts terug al schreef (Meifoor plus afgewerkte Scheepsdalebrug): volgens mij zijn niet alle "delen" van Brugge op hetzelfde moment gefotografeerd.
Old October 7th, 2011, 11:46 AM   #631
Chimaera
Registered User

Geschift idee. Ik zou het wel zien zitten, zeppelins van, naar en in de haven. Futurisme ten top. Alleen, de reactie van Sammy Roelant van Groen! Brugge is weer typisch. Voila, het Schipdonkkanaal is niet meer nodig, de lucht vol zeppelins! Ik vraag me af, als het ooit zover zou komen, wat door nimby's en so-called groene jongens als meer landschappelijk/visueel hinderend wordt ervaren: boten op het Schipdonkkanaal of het doembeeld (in hun ogen) van een luchtruim vol zeppelins?

Maar stel dat zo'n luchtschip effectief kan gebouwd worden, hoe realistisch is dat dan als alternatief voor de binnenvaart? Een binnenvaartschip kost gigantisch veel minder (maximaal een paar miljoen versus 28 miljoen voor die zeppelin) en kan meer vracht vervoeren (Belgische binnenvaartschepen hebben een gemiddelde capaciteit van circa 1500 ton, dat luchtschip amper 1000). Binnenvaartschepen zijn er al, de 22 zeppelins waarover Roelant spreekt moeten nog gebouwd worden (22x28 miljoen = 616 miljoen euro; dit is overigens enkele de geschatte bouwprijs, we hebben het dan nog niet over vervangingen, reparaties - zal snel oplopen met zo'n duur tuig - en alle andere bijkomende kosten). Oké, een verbreed Schipdonkkanaal kost ook een bom geld, maar dat is een eenmalige investering.

Je zou een gigantische, enorm kostelijke vloot zeppelins nodig hebben en bovendien ontstaat dan mogelijk wél een ruimtelijk probleem, zowel in de haven zelf als op de vluchtroutes...

Er zijn natuurlijk wel voordelen, zoals snelheid, stilte, lage milieuvervuiling en flexibiliteit. Enkele zeppelins zouden kunnen gebouwd en ingezet worden, bv. met een publiek-private financiering en gebruikt door meerdere havens en bedrijven. Als aanvulling op de binnenvaart, maar nooit als vervanging ervan, onmogelijk lijkt me dat.

Quote:
Haven stapt mee in Antwerps onderzoeksproject
Zeebrugge ziet zeppelins zitten

vrijdag 07 oktober 2011, 03u00
Auteur: Tom Le Bacq

BRUGGE - De haven van Zeebrugge wil meestappen en eventueel ook meebetalen in het onderzoek dat in Antwerpen wordt gevoerd om goederen in de haven te laden en lossen met zeppelins. ‘De infrastructuur aan de landzijde van onze haven zit vast, dus we kunnen maar beter elk creatief idee onderzoeken', zegt voorzitter Joachim Coens.

Het lijkt een waanzinnig idee uit een prettig gestoorde science fiction-film, maar in Antwerpen is het ernst: er wordt onderzocht of het haalbaar is om zeppelins - vandaag de dag heten ze hybride luchtschepen - in te zetten om goederen van en naar de haven te voeren. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen voert het onderzoek, binnen enkele jaren hopen ze een eerste testvlucht te maken met een luchtschip dat vliegt op helium en aangedreven wordt door waterstof. Eén zo'n schip zou ongeveer 28miljoen euro kosten.

De partij Groen! vindt dat Zeebrugge niet kan achterblijven. ‘Zo'n luchtschip kan snelheden halen tot 200kilometer per uur, de fabrikanten spreken van een laadvermogen van duizend ton vracht', zegt voorzitter Sammy Roelant van Groen! Brugge. ‘Ze hebben geen infrastructuur nodig om te laden en lossen: ze hoeven zelfs niet te landen om een container op te laden van een schip. Daardoor zouden ze vanuit Zeebrugge eender welk bedrijventerrein in Europa kunnen beleveren.'

Het Zeebrugse havenbestuur heeft al geïnformeerd naar de studie. ‘We zullen op de hoogte worden gehouden van de resultaten en indien nodig willen we ze ook mee financieren', zegt havenvoorzitter Joachim Coens. ‘Het voordeel van zulke luchtschepen is inderdaad dat ze geen luchthaven of andere infrastructuur nodig hebben om te landen.'

Groen! maakte al snel een rekensommetje. Volgens Roelant volstaan 22zeppelins die 300vluchten per jaar doen om evenveel vracht te vervoeren als anders langs het verbrede Schipdonkkanaal zou kunnen worden vervoerd. ‘Beter in luchtschepen dan in luchtkastelen als het verbrede Schipdonkkanaal investeren', zegt Roelant.

Creatief idee

‘Zulke opmerkingen zijn uiteraard niet realistisch', zegt Coens. ‘Belangrijker is dat we op zoek gaan naar hoe we goederen vlot van en naar de haven krijgen in de toekomst, want de infrastructuur langs de landzijde van Zeebrugge zit vast. Het idee van zeppelins neemt de nood niet weg voor een nieuw rangeerstation om het spoorvervoer naar de haven te verbeteren, of het maakt ook de discussie niet overbodig over hoe de haven een betere verbinding op het binnenvaartnetwerk kan krijgen. Maar het is een creatief idee, en we zijn benieuwd naar het resultaat van het onderzoek. Het is niet uitgesloten dat over een aantal jaar ook in Zeebrugge luchtschepen worden ingezet.'
bron: Het Nieuwsblad

Last edited by Chimaera; October 7th, 2011 at 11:57 AM.
Old October 7th, 2011, 12:25 PM   #632
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 46

1000 ton, een goeide dikke 30tal 40' containers. Benieuwd hoe men die gaat laden, zonder te landen? ipv duwbakken voor binnevaart misschien "hangbakken"?
Old October 7th, 2011, 01:05 PM   #633
Chimaera
Registered User

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
1000 ton, een goeide dikke 30tal 40' containers. Benieuwd hoe men die gaat laden, zonder te landen? ipv duwbakken voor binnevaart misschien "hangbakken"?
Ik vraag het mij ook af. Op basis van de contanerschepen die ik al op de Ringvaart heb gezien denk ik dat ze een capaciteit hebben van 54 lange (2 TEU) containers: 3 in de diepte (tenzij ze dieper zijn dan op het eerste zicht leek), 3 in de breedte en 6 in de lengte. Da's inderdaad de helft meer dan die theoretische zeppelin. Er bestaan véél grotere schepen, maar die kunnen niet over de Ringvaart en het kanaal Gent-Oostende (beperkte capaciteit (2,3m diep, 4,27m hoog, 10,2m breed, 89,7m lang), hoofdzakelijk vanwege de Dampoortsluis; info: http://www.binnenvaart.be/nl/waterwe...waterwegen.swf).

Last edited by Chimaera; October 7th, 2011 at 01:11 PM.
Old October 7th, 2011, 01:13 PM   #634
vank
Near Bruges

vank's Avatar

En diezelfde partij is tegen de luchthaven van Oostende
(Een alternatief dat bovendien veel efficiënter en goedkoper is!)
3) Bruges, Belgium
Old October 8th, 2011, 02:31 PM   #635
Chimaera
Registered User

Staat ook hier: http://zeebruggeopen.be/nieuws/ . Op dezelfde site trouwens een link naar het project-MER van het SHIP-project: http://www.brugge.be/internet/nl/con...ProjectMER.pdf Ook de alternatieven die het niet haalden staan er in.

Iets anders dan:
Motorcrossers binnen paar jaar toch in haven
Daar was een tijd geleden al sprake van, maar na protest werd het plan afgevoerd. Het lijkt te gaan om volgend spievormig stuk grond, waar al een soort crossparcours lijkt aangelegd: http://be.bing.com/maps/?v=2&cp=51.2...um&form=LMLTCC

Verder nieuws:
Quote:
Cobelfret start containerdienst naar Cork

30 september 2011

Het vaarschema van het containerschip ‘Arx’ dat tot nu toe tussen het Franse Radicatel en het Ierse Dublin pendelde, wordt gevoelig uitgebreid.

Het onder Luxemburgse vlag varende schip bedient vanaf deze week ook Rotterdam, Zeebrugge en Cork wekelijks. De 707 teu grote ‘Arx’ laadt elke woensdag in Rotterdam en elke donderdag aan de Zweedse Kaai in Zeebrugge containers voor Cork, waar het schip elke zondag zal laden en lossen.

Op weg naar Cork blijft het schip de Seinehaven Radicatel aanlopen om er lading voor zowel Cork als Dublin aan boord te nemen. Ook op de terugweg van Dublin en Cork naar Rotterdam wordt een tussenstop in Radicatel ingelast.

De containerdienst wordt geëxploiteerd door CLdN Ro-Ro, de Luxemburgse zusterrederij van het Belgische Cobelfret Ferries. CLdN Ro-Ro blijft naast de lolo-dienst ook twee afvaarten per week uit Rotterdam en Zeebrugge naar Dublin bieden met moderne roro-schepen, waarmee ook containers worden verscheept.

Voor CLdN is dit de eerste zuivere containerdienst in Rotterdam. Een paar weken geleden werd een mobiele kraan uit Zeebrugge naar de eigen terminal CdMR in Rotterdam-Botlek overgebracht.

Bron: De Lloyd
Foto's: Henk Claeys
bron: apzi.be

Op de site van Henderyckx Luchtfotografie tenslotte zijn deze week tientallen nieuwe foto's geplaatst, getrokken in aug-sep-okt. Je kunt ze hier vinden: http://www.henderyckx.com/cgi-bin/Im...&cat=&bool=and

Ik neem degene over waar duidelijk veranderingen op te zien zijn:

Achterhaven (in volgorde: 15/8(met schepen aan nieuwe kaaimuur)-3/10(3x)):

Voorhaven 3/10: overzicht, schijnbare verlenging zuidelijke kade Albert II-Dok en verdere demping Brittaniadok:

Last edited by Chimaera; October 8th, 2011 at 03:41 PM.
Old October 21st, 2011, 01:18 PM   #636
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Protest tegen geplande elektriciteitscentrale Zeebrugge

BRUGGE - Hoogspanningsbedrijf Elia wil binnen twee jaar beginnen bouwen aan een nieuwe hoogspanningslijn die van Zeebrugge via Brugge en Damme loopt. In Zeebrugge komt een 20meter hoog hoogspanningsstation. ‘Onaanvaardbaar', vinden buurtbewoners.

Om alle elektriciteit die de windmolens op zee produceren aan land te brengen, maar ook om extra capaciteit vrij te maken op ons elektriciteitsnet, heeft hoogspanningsbedrijf Elia grootschalige werkzaamheden in petto vanaf begin 2013. Er zal een nieuwe hoogspanningslijn worden gebouwd die begint onder het strand van Zeebrugge, bovengronds door de polders loopt richting Brugge, net voor Brugge een bocht maakt en langs Koolkerke en Damme ondergronds loopt om daarna weer boven de grond te komen en verder richting Oost-Vlaanderen te lopen. Kostprijs: 312miljoen euro. Op een infomarkt in Zeebrugge en Koolkerke heeft Elia meer info gegeven over de werkzaamheden.

‘Het project zal een enorme impact hebben op Zeebrugge', zegt de Brugse schepen van Ruimtelijke Ordening Mercedes Van Volcem (Open VLD). ‘We hebben met de stad een advies gegeven waarin we een hele reeks opmerkingen hebben geformuleerd.'

Hoogspanningsstation

Grootste doorn in het oog is de bouw van een gigantisch hoogspanningsstation, dat er moet komen op het stukje grond recht tegenover het Chinees restaurant aan de Zeebrugse strandwijk, op de hoek van de Kustlaan met de Baron De Maerelaan.

‘Het gebouw zal twintig meter hoog worden', zegt Ilse Tant van Elia. ‘Aan de overkant, in de driehoek tussen de Kustlaan en de Veerbootstraat, is nog een mogelijkheid voorzien om tegen 2020 of 2025 een tweede, gelijkaardig station te bouwen.' Ter vergelijking: het Brugse Concertgebouw is 28meter.

‘Deze plannen zijn voor ons compleet onaanvaardbaar', zegt Johan Mistiaen van de actiegroep Leefbare Polderdorpen, dat een bezwaarschrift zal indienen. ‘We snappen niet waarom dat station zo dicht bij de huizen moet liggen. Er zal geluidsoverlast zijn, en het zal ook een verschrikkelijke installatie zijn om op te kijken. Het zou veel logischer zijn om zo'n gebouw in de Transportzone te bouwen, verder weg van de huizen.'

‘Omdat er bomen rond staan, zul je het station nagenoeg niet kunnen zien staan in de omgeving', zegt Ilse Tant. ‘We hebben de hoogte ook al verminderd.' Maar daar is het Brugse stadsbestuur niet van overtuigd. ‘Wij willen dat er een buffer van 15meter rond het station wordt aangelegd', zegt schepen Van Volcem. ‘Nu is er maar vijf meter voorzien.'

Bij de doortocht door Koolkerke zal de hoogspanningslijn, na protest van de omwonenden, ondergronds lopen. ‘Omdat we anders boven dichtbevolkt woongebied en ook door vogelrichtlijngebied moesten', zegt Ilse Tant. ‘Daardoor moeten we nu onder de grond, iets wat we nog nooit hebben gedaan over zo'n lange afstand. Het stukje langs Koolkerke is 9,3kilometer lang en zal 150miljoen euro kosten. Die kosten zullen, net als die van het hele project, doorgerekend worden aan de gebruikers, over een periode van 40 tot 50jaar.'

Bewoners kunnen nog tot 10november hun opmerkingen over het zogenaamde ‘Stevin'-project kenbaar maken.
Het Nieuwsblad - 21 oktober
3) Bruges, Belgium
Old October 21st, 2011, 02:54 PM   #637
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Aanbesteding voor Kaai 112

Het havenbestuur in Zeebrugge heeft internationaal een openbare aanbesteding uitgeschreven voor de constructie van een kademuur bij de veerbootterminal in de westelijke voorhaven. Het gaat meer bepaald om Kaai nummer 112. De opdracht omvat ondermeer een gedetailleerde studie van de vereiste werken, de bouw van de aanlegkade en het voorzien van de afwatering. Verder moeten ook kaailadders en afmeerbolders worden geplaatst. De deadline voor inschrijving is 23 november.
Oronieuws - 20 oktober
3) Bruges, Belgium
Old November 19th, 2011, 02:48 PM   #638
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Zeebrugge lijmt Indiase bedrijven

Een delegatie van het havenbestuur van Zeebrugge is er tijdens een handelsmissie in de Indiase havenstad Chennai in geslaagd om twee plaatselijke bedrijven te interesseren in onze kusthaven. Het gaat om “Emrald Tyres”, de grootste producent van banden voor havenmateriaal en zware machines in het subcontinent. Ze exporteren wereldwijd en zullen vanaf januari 2012 hun Europese distributie organiseren vanuit Zeebrugge. Ook “Super Auto Forge”, een Indiase producent van auto-onderdelen, zal de haven van Zeebrugge gebruiken voor zijn Europese logistiek. Volgens een opgetogen havenvoorzitter Joachim Coens zal de komst van deze bedrijven de rol van Zeebrugge versterken als hub voor de automobielsector.
Oronieuws - 19 november
3) Bruges, Belgium
Old November 28th, 2011, 06:14 PM   #639
Chimaera
Registered User

Quote:
Bevoorrading Zuidpool vanuit Zeebrugge

24 november 2011

Tussen twee mistbanken in meerde het Deense “Mary Arctica” vorige zaterdag in de haven van Zeebrugge af.

De “Mary Arcitica”, uitgebaat door de Deense rederij Royal Arctic Line, is meer dan een gewoon schip. Het is speciaal gebouwd voor operaties in de poolgebieden, waar het volledig autonoom kan opereren.

Het heeft een versterkte romp, met extra dikke staalplaten in de huid en boeg, het heeft een ijsbrekersboeg, geen luxe als men naar de Zuidpool trekt, uitgerust met boordkranen en bemand met een zeer ervaren bemanning, stuk voor stuk Denen. In ‘onze zomermaanden’ verzorgt het schip vanuit de thuishaven Aalborg de bevoorrading van de Deense gebieden in Groenland.

Na het zomerseizoen doet het schip gewoonlijk (zoals vorig jaar en dit jaar opnieuw) een bevoorradingsreis naar de Zuidpool. Dit jaar levert de “Mary Arctica” de provisies af voor de Noorse Zuidpoolbasis Troll en voor de BELARE (Belgian Antartic Research Expedition)-campagne van de Belgische basis Princess Elisabeth Station. Het gros van de lading ging reeds in Aalborg aan boord. Een deel van de Belgische lading werd op 19 november in Zeebrugge aan boord genomen op de containerterminal APM Terminals Zeebrugge.

Het betrof ondermeer twee grote sleeën waarmee containers over het ijs naar de eindbestemmingen worden gesleept. Immers aan de Zuidpool meert het schip in Crown Bay af langsheen een ijsklif. Met de boordkraan worden de containers op het ijsplateau gelost. Vandaaruit is het dan nog zo’n 200 kilometer per slee over het ijs naar de Belgische basis. Na Zeebrugge maakte het schip, vooraleer de Zuidpool te bereiken, eerst nog een tussenstop in Kaapstad, Zuid-Afrika, om er nog bijkomende lading aan boord te nemen, maar ook voor een bemanningswissel en om er te bunkeren.

In Zeebrugge trad Steder Group Belgium bvba op als plaatselijk scheepsagent voor dit opmerkelijke schip.

Bron: Frank Neyts
Bron: apzi.be

Quote:
Haven Zeebrugge start verdiepingswerken Oostkaai CHZ

Zeebrugge, vrijdag 25/11/2011. In Zeebrugge is in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits en havenvoorzitter Joachim Coens het startschot gegeven voor de verdieping van de Oostkaai van de containerterminal Container Handling Zeebrugge (CHZ) (Zie blauwe vlek op situeringsplan). Het gaat om één van de omvangrijkste werkzaamheden in jaren in de voorhaven.

"De verdieping is nodig door de schaalvergroting in de scheepvaart want de dimensie van de containerschepen op de Europa/Azië-route neemt bijzonder snel toe. De investering bedraagt 25 miljoen euro, waarvan 5 miljoen euro door de Vlaamse overheid wordt gesubsidieerd," zegt havenvoorzitter Joachim Coens. "Containerschepen met een diepgang van 15 meter en meer zijn dagelijkse kost in de kusthaven. De verdiepings- en renovatiewerken van de CHZ-kade zijn een cruciale investering, opdat de huidige schepen van 10.000 tot 14.500 teu Zeebrugge in de toekomst nog efficiënter behandeld kunnen worden. De werken zijn ook noodzakelijk tegen het licht van de nieuwe generatie containerschepen. 18.000 teu-carriers worden door rederijen vanaf 2013 ingezet op de Europa-Azië handelsroute."

Meer dan twee jaar werk

De verdiepings- en renovatiewerken voor deze 1000 meter lange kaai worden uitgevoerd van midden november 2011 tot januari 2014 door de Belgische groep Besix en de Zeebrugse bouwonderneming Depret, die hiertoe een tijdelijke handelsvereniging hebben opgericht. Het project voorziet concreet om de diepte van de CHZ-oostkaai over een lengte van 600 meter van de huidige 14,5 meter naar 16 meter te baggeren. Hiertoe moet de kaai zowel boven als onder water verstevigd worden. Tevens wordt de infrastructuur aan en op de kaai vernieuwd (o.a. nieuwe fenders en bolders). Over de resterende lengte van 400 meter wordt de kaai, hier al 16 meter, voorzien van een bodembescherming, alsook nieuwe fenders. Deze werken worden ‘gefaseerd’ uitgevoerd, zodat te allen tijde de commerciële operaties van CHZ, in het bijzonder het laden en lossen van de Azië-schepen, nergens oponthoud of hinder zullen ondervinden.

Toekomst met meer mogelijkheden

Na de werken zal de containerterminal over 1000 meter diepwaterkaai beschikken met de nieuwste aanmeerfaciliteiten voor de nieuwste generatie containerschepen.
De kostprijs voor de verdieping van de kade kost ruim 25 miljoen euro. De haven betaalt vier vijfde van de kostprijs, Vlaanderen een vijfde.

Snelheid troef

"Zeebrugge móet haar troefkaart, namelijk haar maritieme toegankelijkheid, ten volle uitspelen. De maritieme toegang is een speerpunt in de containerstrategie. De verdieping van deze kade is niet te onderschatten voor de groei van deze haven, zegt Coens.

(FN-Meegedeeld-MBZ)
Bron: stadsomroep.com

Op apzi.be en mbz.be grotendeels hetzelfde artikel, met enkele foto's:
Quote:

Last edited by Chimaera; November 28th, 2011 at 06:19 PM.
Old December 1st, 2011, 04:26 PM   #640
Chimaera
Registered User

25 november / 2011 Project-MER vormingsstation haven Zeebrugge goedgekeurd

Het project-MER voor de uitbreiding en optimalisatie van het vormingsstation voor de haven van Zeebrugge en de aanpassing van de wegeninfrastructuur is op 21 november 2011 door de Dienst MER van de Vlaamse overheid goedgekeurd. Dit is een belangrijke stap in de hele procedure.

In deze bijdrage geven we toelichting over de geplande modernisering en uitbreiding van het vormingsstation, de aanpassing van de wegeninfrastructuur en de hele MER-procedure.

Vormingsstation haven Zeebrugge
In het kader van een betere ontsluiting via het spoor van de haven van Zeebrugge wil Infrabel het vormingsstation in Zeebrugge en Zwankendamme moderniseren en uitbreiden.
Het huidige vormingsstation in Zeebrugge wordt daarbij gemoderniseerd. Daarbij worden de bestaande sporenbundels omgevormd tot één grote sporenbundel met 30 sporen, die gebruikt worden om treinen te vormen.
Ten zuiden van dit huidige vormingsstation legt Infrabel in Zwankendamme een nieuwe aankomst- en vertrekbundel aan met 24 sporen. In deze bundel komen de goederentreinen aan uit het binnen- of buitenland of ze vertrekken ernaar.
Door deze ingreep komt het reizigersspoor van Brugge naast het vormingsstation te liggen, kant Baron de Maerelaan.
Om het geheel van de spoorinfrastructuur beter te kunnen beheren wordt er een nieuw seinhuis en een logistiek centrum infrastructuur gebouwd.

Deze nieuwe projecten hebben in de toekomst enkele belangrijke gevolgen voor het treinverkeer. Zo wordt de huidige stopplaats Zwankendamme op termijn gesloten. Ze zou immers middenin de nieuwe aankomst- en vertrekbundel komen te liggen, zodat het technisch onmogelijk is om deze stopplaats op een veilige manier te blijven bedienen. De datum van de sluiting is afhankelijk van de werken maar pas ten vroegste wanneer de reizigerssporen verlegd zijn. Ook de bestaande overweg Wulfsberge komt middenin de nieuwe bundel in Zwankendamme te liggen, wat het onmogelijk maakt om hem te behouden.

Uiteraard komen er alternatieven. Treinreizigers kunnen verder de trein nemen in het station Lissewege (1,2 km verder) of het station Zeebrugge (2 km verder). Om de rit per fiets zo veilig mogelijk te maken legt de Stad Brugge een dubbelrichtingsfietspad aan tussen Zwankendamme en Lissewege. Ook dit fietspad dient eerst aangelegd vooraleer de stopplaats Zwankendamme kan gesloten worden.

Nieuwe aansluiting op de N 31
Om Zwankendamme bereikbaar te houden, voorziet het project dat Infrabel een brug bouwt over de nieuwe aankomst- en vertrekbundel en ook nieuwe wegenis aanlegt. Die wegenis sluit aan de oostelijke kant aan op de bestaande straat Wulfsberge en de dorpskern. Aan de westelijke kant leidt de wegenis naar een nieuw op- en afrittencomplex met de N31 (het zg. ‘Hollands Complex’), aan te leggen door de Vlaamse Overheid (het Agentschap Wegen en Verkeer West-Vlaanderen) waardoor de dorpskern op een veel veiliger manier zal aansluiten op deze drukke weg. Het fietsverkeer van en naar Zeebrugge-bad en Blankenberge zal via een tunneltje onderdoor de N 31 gebeuren.

Tenslotte is, als gevolg van het plan-MER, tussen de aankomst- en vertrekbundel, de wegenis en het dorp Zwankendamme een geluidsberm voorzien van max. 9 meter hoog die met groen wordt beplant.

De MER-procedure
Voor dit project moest een milieueffectrapport of MER opgesteld worden . Een MER is een juridisch-administratieve procedure waarbij, voordat een project plaats vindt, de milieugevolgen ervan op een wetenschappelijk verantwoorde wijze worden bestudeerd, besproken en geëvalueerd.

Eerst gebeurde dit via een plan-MER waarin onder meer de verschillende mogelijke locaties voor de nieuwe aankomst- en vertrekbundel werden voorgesteld en onderzocht. Daarin werd uiteindelijk de site ter hoogte van en naast het huidig vormingsstation Zeebrugge als de beste locatie weerhouden, mits een aantal gepaste milderende maatregelen te nemen zoals de geluidsberm en een blijvende goede ontsluiting van Zwankendamme.

Na deze plan-MER werd een project-MER opgesteld. In het project-MER wordt verder ingegaan op alle concrete aspecten van het project op de locatie Zeebrugge-Zwankendamme.

Het kennisgevingsdossier voor de opmaak van deze project-MER over het vormingsstation lag van 25 augustus tot 3 oktober 2010 ter inzage.

Er werden heel wat inspraakreacties en adviezen ontvangen, onder meer van het Brugse Stadsbestuur. Na verder overleg werden onder meer volgende richtlijnen gegeven die de initiatiefnemers (Infrabel en het Agentschap Wegen en Verkeer West-Vlaanderen) en de deskundigen moesten volgen bij het opstellen van het MER: vertaling van de milderende maatregelen uit het plan-MER (voorziene berm ten westen van het vormingsstation in Zwankendamme en ten oosten van de N31), afstemming met het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan haven Brugge-Zeebrugge, spoorovergang te Lissewege (alternatieven, impact en maatregelen) en geluid en trillingen.

De Dienst MER van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid heeft nu laten weten dat deze project-MER op 21 november jl. werd goedgekeurd.

Het project-MER-verslag kan ingekeken worden op de website www.mervlaanderen.be

klik op MER-dossierdatabank; bij project-MER dan het dossiernummer 0375 invullen.

Bron: zeebruggeopen.be

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules