daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Water / Maritime

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 9 votes, 5.00 average.
Old June 20th, 2011, 08:41 PM   #621
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by bobke90 View Post
Wat een flauwe mop van Coens; " we zijn wel degelijk bezig met windenergie". Laat me lachen. Het artikel alleen al bewijst dat het juist het omgekeerde is. Ze willen er juist zo weinig mogelijk. Terwijl een haven de perfecte plaats is voor ze te plaatsen. Geen horizonvervuiling of ja toch minder in vergelijking met het platte land. En nog altijd veel goedkoper dan op zee.
Er staan er al een héle pak in de haven, en zoals er staat: een haven is geen windenergiepark noch kun je overal in de haven zomaar wat windmolens gaan neerplanten. Ik denk niet dat het havenbestuur te verwijten valt dat ze geen moer in windenergie geïnteresseerd zijn.
ZoT no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 21st, 2011, 11:28 AM   #622
Chimaera
Registered User

Likes (Received): 68

Quote:
Originally Posted by ZoT View Post
Er staan er al een héle pak in de haven, en zoals er staat: een haven is geen windenergiepark noch kun je overal in de haven zomaar wat windmolens gaan neerplanten. Ik denk niet dat het havenbestuur te verwijten valt dat ze geen moer in windenergie geïnteresseerd zijn.
Wat betreft die laatste zin: zeker niet. De haven van Brugge-Zeebrugge is een pionier geweest in België op het vlak van windenergie en inderdaad, waar in België vind je zoveel turbines als in onze haven? De dubbele rij langs de Pathoekeweg, de windmolens langs de oostelijke strekdam en de twee recent gebouwde mega-turbines in de transportzone.

Op het eerste gezicht zie ik, rekening houdende met visuele hinder voor de omliggende dorpen en ruimte-inname op haventerreinen, nog mogelijkheden in de westelijke voorhaven (als er plaats is tenminste - op de strekdam en de lob tussen Albert II- en Wielingendok) en in de achterhaven (centraal op het nog grotendeels onontgonnen gedeelte tussen Boudewijnkanaal en Zuidelijk Insteekdok, langsheen de sporenbundel, op een noord-zuid-as).
Chimaera no está en línea   Reply With Quote
Old June 21st, 2011, 06:23 PM   #623
Chimaera
Registered User

”Stad vertraagt realisatie nieuw rangeerstation in Zwankendamme” (Descheemaecker – NMBS)

dinsdag 21 juni 2011 om 17u29

Brugge - In Brugge is commotie ontstaan over het rangeerstation in Zwankendamme. Daar komt een nieuw station, dat de capaciteit moet verdubbelen van de goederen die de haven via het spoor verlaten. Maar het project wordt maar niet gerealiseerd, omdat de stad Brugge het vertraagt. Dat heeft NMBS-topman Marc Descheemaecker gezegd tijdens een debat van Voka in Brugge. Havenvoorzitter Joachim Coens gaf toe dat het allemaal wat vlugger zou kunnen.

De haven van Zeebrugge is in volle ontwikkeling. Om het sterk groeiende aantal containers in het binnenland te krijgen, is het nieuwe rangeerstation in Zwankendamme dringend nodig. Maar de stad vertraagt het project. Dat zeiden tenminste NMBS-topman Marc Descheemaecker en havenvoorzitter Joachim Coens tijdens een debat van Voka. De sporenbundel zal dwars door Lissewege lopen. De toegang tot het dorp, via een nieuwe tunnel of brug, moet nog worden onderzocht. Een proces van lange adem, klinkt het.

De weliswaar lange procedure zit op schema, zegt de stad. En ook bij Infrabel snappen ze niet hoe de gedelegeerd bestuurder van de NMBS tot z’n uitspraken komt. De samenwerking met de stad verloopt prima, zegt Infrabel. De nervositeit bij het havenbestuur is ingegeven door de schrik dat het project helemaal niet zou doorgaan. Want ook dat insinueerde Marc Descheemaecker.

Voor het eerst na een lange stilte, heeft de havenvoorzitter ook nog eens gewezen op een betere ontsluiting via de binnenwateren. De verbreding van het Schipdonkkanaal is absoluut nodig om concurrentieel te blijven met Rotterdam en Antwerpen, vindt Coens. En ook daarvoor loopt de zoveelste studie, die in november moet af zijn.

(JV/EV)

Meer in het nieuws op Focus vanaf 18u00.

Bron: http://focus-wtv.rnews.be/nl/regio/w...5041238701.htm
Old June 27th, 2011, 07:49 PM   #624
Daviedoff
Belgian road driver

Daviedoff's Avatar

Likes (Received): 29

Quote:
Originally Posted by bobke90 View Post
Hallo
Wat is men eigenlijk aan het doen in de Alfred Ronsestraat in Zeebrugge, dus das de weg van dudzele na zeebrugge
Dat vraag ik me ook al een hele tijd af...

Dit is trouwens mijn eerste bericht hier, na al een tijdje te hebben meegelezen. Dit is voor mij sowiso een interresant topic, want ik werk namelijk als havenarbeider in Zeebrugge, dus de gebeurtenissen hieromtrent hebben zeker belang voor mij. De grootste interesse op dit forum zal voor mij hoofdzakelijk de wegeninfrastructuur zijn in Belgie en Nederland, waar ik ook woon (Sluis, Zeeuws-Vlaanderen als aangespoelde Belg).
Daviedoff no está en línea   Reply With Quote
Old July 1st, 2011, 12:51 PM   #625
vermeersch johan
Registered User

Quote:
Originally Posted by Daviedoff View Post
Dat vraag ik me ook al een hele tijd af...

Dit is trouwens mijn eerste bericht hier, na al een tijdje te hebben meegelezen. Dit is voor mij sowiso een interresant topic, want ik werk namelijk als havenarbeider in Zeebrugge, dus de gebeurtenissen hieromtrent hebben zeker belang voor mij. De grootste interesse op dit forum zal voor mij hoofdzakelijk de wegeninfrastructuur zijn in Belgie en Nederland, waar ik ook woon (Sluis, Zeeuws-Vlaanderen als aangespoelde Belg).
Wat ik vernomen heb is dat ze daar een brug zullen bouwen zodat men wagens kan shunten van in de cdmz terminal naar de achterhaven zodat men de minervarotonde niet meer hoeft te gebruiken.

Die rotonde gelegen aan de bruggen aan landzijde is een echt kwelpunt s'morgens en op het piekuur s'avonds, het verkeer zit daar soms echt muurvast, wat voor de havengebruikers soms een echte nachtmerrie is.
vermeersch johan no está en línea   Reply With Quote
Old July 5th, 2011, 03:52 PM   #626
Chimaera
Registered User

Uitkijkpost biedt panoramablik op haven

dinsdag 05 juli 2011

BRUGGE - Een nieuwe uitkijkpost aan de Pierre Vandammesluis biedt bezoekers vanaf nu een fameus uitzicht op de haven van Zeebrugge. 'De haven is dikwijls ontoegankelijk en onzichtbaar. Dat moet dit uitkijkpunt verhelpen', zegt Joachim Coens.

De haven heeft vanaf nu een permanente uitkijkpost. Aan de brug van de Pierre Vandammesluis die het dichtst bij de zee ligt, aan de kant richting Blankenberge, staat een container met daarop een terras dat een fascinerend uitzicht biedt op de activiteit in de haven. In de container zelf is een kleine tentoonstellingsruimte ondergebracht, met grote luchtfoto's en cijfers over de haven.

'De locatie is ideaal', zegt havenvoorzitter Joachim Coens, die samen met Vlaams minister van Havens Hilde Crevits (CD&V) de uitkijkpost gisterochtend inwijdde. 'De container ligt op een scharnierpunt tussen de voor- en achterhaven. Vanop het terras boven heb je een zicht op de cruiseschepen die hier aanmeren. Je kan bijvoorbeeld ook de grote autoschepen zien die de haven binnenvaren, en je hebt ook een zicht op de twee strekdammen die ongeveer 3,5 kilometer in zee liggen.'

Fietsers die voor een open brug staan aan de Vandammesluis en geen zin hebben om helemaal om te rijden rond de sluis, kunnen er ook even verpozen.

Bron: HNB

Vissersmonument Virtus eindelijk klaar

dinsdag 05 juli 2011

BRUGGE - Westtoer heeft het vissersschip Virtus officieel overhandigd aan het Brugse stadsbestuur. De restauratie van de oude garnaalkotter sleepte liefst zes jaar aan. 'Maar nu heeft hij een waardige plek gevonden als visserijmonument', zegt burgemeester Moenaert.

'In het leven moet je soms een beetje geduld oefenen.' Met die zin heeft gedeputeerde van Toerisme Patrick Van Gheluwe (SP.A) gisteren het gerestaureerde schip Virtus ingehuldigd. De oude garnaalkotter is volledig vernieuwd en ligt nu definitef aan de Omooikaai, dicht bij het Visserskruis, langs de Zeebrugse jachthaven. Het is een monument dat het rijke visserijverleden van Zeebrugge moet herdenken.

'De Virtus heeft ons heel wat kopbrekens bezorgd', zegt Van Gheluwe. 'In 2005 heeft Westtoer het schip gekocht (voor 50.000 euro, red.), met de bedoeling om er een monument van te maken en het dan aan de stad over te dragen. Maar bij het overbrengen van de boot uit Nederland naar de Zeebrugse achterhaven, kregen we al voor het eerst met vertraging te maken omdat een van de sluizen niet kon worden gebruikt. Bij het zandstralen bleek de boot daarna in slechtere toestand te zijn dan verwacht. Ook de grondstofprijzen stegen, vooral dan van het staal, en dat deed de teller van de restauratiekosten tilt slaan.'

Het dossier raakte in het slop, er werd niet meteen een goeie plek gevonden om het schip als monument tentoon te stellen en even werd zelfs overwogen om het project stop te zetten en de Virtus te slopen. Liefst vier projectmanagers van Westtoer hielden zich met het vermaledijde schip bezig, maar nu heeft de Virtus eindelijk een definitieve rustplaats gevonden.

Vissershaven opwaarderen

'We zijn blij dat Westtoer ons deze schenking doet', zegt de Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V). 'Het schip werd in 1965 gebouwd, bij de bekende scheepswerven van De Graeve in Zeebrugge. Het is mooi dat het nu is teruggekeerd naar de plek waar ooit zijn wieg stond. Het is een deeltje van de grotere plannen om de oude vissershaven van Zeebrugge op te waarderen. De Rederskaai is bijvoorbeeld al volledig heraangelegd en we hebben sinds kort ook het akkoord van Vlaanderen om de grond van de oude vismijn te verkopen aan de stad, zodat er winkels en appartementen kunnen komen op de plaats waar nu de gebouwen van de oude vismijn staan.'

De restauratie van de Virtus heeft alles samen een kleine 200.000 euro gekost.

Het stukje dat ik in het vet heb gezet, had ik al eerder gehoord/gelezen... Dit betekent dus dat het maritiem museum Seafront verdwijnt. Blijkbaar toch niet de verhoopte trekpleister geworden? Niet helemaal verwonderlijk, niet sterk genoeg gepromoot, niet dynamisch genoeg qua werking en natuurlijk de vanuit toeristisch oogpunt niet bepaald ideale ligging.

Nog wat ouder nieuws:

“CSCL Venus” in Zeebrugge
1 juli 2011

Recent meerde in de haven van Zeebrugge het in Hong Kong geregistreerde containerschip “CSCL Venus” af, meteen het allergrootste containerschip van China Shipping Container Line (CSCL) dat ooit de haven aanliep.

Het kan ook niet anders want de “CSCL Venus”, behorende tot de “CSCL Star”-klasse, is met haar capaciteit van 14.100 TEU, twintig voet containereenheden, het allergrootste containerschip van de CSCL-vloot. Het schip meerde in Zeebrugge af bij de CHZ-terminal waar het schip tijdens haar eerste aanloop 2.440 containers lostte en laadde.

De “CSCL Venus” werd in Zuid-Korea bij de Samsung Heavy Industries-werf te Geoje gebouwd. Het schip is 366 meter lang en 51,20 meter breed. Volledig afgeladen heeft het schip een diepgang van 15,50 meter. De gross tonnage van het vaartuig bedraagt 150.853 G/T.

De capaciteit van het schip wordt opgedeeld in 7658 TEU aan dek en 6442 TEU onder dek. Het schip wordt ingezet op de AEX7/FAL2-dienst waarbij CSCL samenwerkt met CMA CGM, Evergreen Marine en United Arab Shipping Company (UASC).

In Zeebrugge trad ICO (International Car Operators) op als plaatselijk scheepsagent voor het schip.

Naar aanleiding van de eerste aanloop van deze containergigant nodigde China Shipping Line Belgium klanten, medewerkers, de stevedore en autoriteiten op de CHZ-terminal uit voor een gezellig samenzijn en een drink.

Bron: Frank Neyts (apzi.be)

Recordoverslag op Zeebrugse LNG-terminal
1 juli 2011

In de maand mei van dit jaar werden er op LNG-terminal van Fluxys LNG te Zeebrugge een record aantal LNG-schepen gelost, 11 tegenover de vorige recordmaanden augustus 2010 (met 8 schepen) en december 2010 (9 schepen).

Bij de methaantankers die in mei 2011 de terminal aanliepen waren er bovendien 5 schepen die voor het eerst Zeebrugge aandeden.

In de eerste vijf maanden van dit jaar hebben aldus 35 LNG-tankers hun tanks bij Fluxys LNG in Zeebrugge gelost; ter vergelijking, in het volledige jaar 2010 hebben in totaal 71 LNG-schepen de terminal aangedaan.

In mei van dit jaar werd bijna 1,7 miljoen m³ LNG (vloeibaar aardgas) gelost, ofwel ongeveer 30% meer dan het totale volume dat in augustus 2010, de vorige recordmaand, werd ontvangen. Ook werd in mei 2011 het record voor de uitzending van aardgas gebroken: in totaal heeft de Zeebrugse LNG-terminal in die maand 930 miljoen normaam m³ in het leidingennet uitgezonden. Dat is ongeveer 4,7% van het jaarverbruik in aardgas van België in 2010.

Bron: Frank Neyts (apzi.be)
Old August 7th, 2011, 02:42 PM   #627
Chimaera
Registered User

PSA-terminal eind mei:

Begin april:

Voorhaven-west eind mei:

Brittaniadok eind maart, moe(s)t nog verder gedempt worden, maar het afgewerkte stuk wordt al gebruikt:

Verlenging zuidelijk insteekdok (begin april):

Bron: www.henderyckx.com

Quote:
Haven Zeebrugge licht achteruit
25 juli 2011

De haven van Zeebrugge behandelde 24,4 miljoen ton goederen gedurende het eerste halfjaar. Dit is een terugval van 1,6 % tegenover de eerste 6 maanden van het recordjaar 2010.

De daling is een gevolg van de verminderde overslag in containers. Herschikkingen deden zich voor in de deepsea diensten en de daaraan gekoppelde feederdiensten. Bovendien kennen de, voor de haven belangrijke, Europe- Far East markten een groeivertraging. De containertrafiek daalde dan ook in de eerste zes maanden met 6,8 % in TEU.

Zowel de shortsea als deepsea roll-on/roll-off trafieken kenden een sterke groei ( +9,2 % tot 6,7 miljoen ton). Ondanks de terugval in de autotrafieken als gevolg van de Japanse aardbeving steeg het aantal verhandelde nieuwe wagens gedurende de eerste 6 maanden met 15 %.
Het stukgoed daalde met 6.6%.

De vaste bulk steeg met 5,9 % en de vloeibare bulk met 18,2 % in de eerste jaarhelft.
Bron: apzi.be

Quote:
Bargedienst tussen Liège Container Terminal en Zeebrugge

Liège Container Terminal

28 juli 2011

Liège Container Terminal heeft een bargeverbinding opgestart met de CHZ-terminal van PSA in de haven van Zeebrugge. De binnenvaartshuttle vervangt de spoorverbinding in het kader van de Cortax-dienst.

Volgens managing director Tom Paeshuys van LCT was het stopzetten van de Cortax-dienst in Ronet aanleiding voor het opzetten van een binnenvaartverbinding tweemaal per week naar Zeebrugge. De spoorverbinding werd pas eind vorig jaar opgestart.

De binnenvaartshuttle, die door LCT wordt georganiseerd, vertrekt op dinsdag en donderdag in Luik en op maandag en woensdag in Zeebrugge. De transittijd bedraagt 24 uur. Via Luik wil PSA ook bedrijven in de regio Maastricht en Aken bedienen.

Paeshuys sluit niet uit dat in de toekomst opnieuw een spoorverbinding met Zeebrugge wordt ingelegd. LCT is een joint venture tussen Groupe Portier en IFB en het is de bedoeling de activiteiten van LCT te harmoniseren met die van de bimodale terminal van IFB in Bierset.
Bron: De Lloyd

Quote:
P&O Ferries verhoogt vrachtcapaciteit vanuit Zeebrugge

25 juli 2011

De Britse ferry-operator P&O Ferries verhoogt vanaf september dit jaar de vrachtcapaciteit op zijn vrachtlijnen Zeebrugge-Teesport en Zeebrugge-Tilbury.

Dat gebeurt door het inzetten van een groter schip op de route Zeebrugge-Teesport. Het nieuwe schip, het Finse “Rore Song”, is van het zogenaamde ‘Bore RoFlex’-type, een hypermodern vaartuig van de jongste generatie roll-on/roll-off schepen.
Het wordt gekenmerkt door een hoog en flexibel laadvermogen en zuinige en milieuvriendelijke motoren. De capaciteit van het schip bedraagt 2863 lopende meter rollende vracht. Het hoofddek heeft een nuttige hoogte van 7,40 meter, geschikt voor het laden van ‘dubbel-stack’ containers. Aan boord zijn er ook verstelbare dekken wat het mogelijk maakt naast opleggers en containers, ook nieuwe wagens te laden.

Het nieuwe schip vervangt een ander schip dat naar de Zeebrugge-Tilbury dienst wordt doorgeschoven. Hierdoor wordt met het nieuwe schip de capaciteit niet enkel op de Zeebrugge-Teesport route verhoogd, ook op de vrachtverbinding Zeebrugge-Tilbury wordt de vervoerscapaciteit opgetrokken. Alleen al op de route Zeebrugge-Tilbury kan P&O Ferries hierdoor tot 10.000 vrachteenheden per jaar meer verschepen.

Naast de genoemde twee dagelijkse vrachtverbindingen onderhoudt P&O Ferries vanuit Zeebrugge ook de dagelijkse, nachtelijke verbinding op de Engelse havenstad Hull. Op deze laatste verbinding, onderhouden met twee moderne cruiseferries, scheept P&O Ferries zowel passagiers als vracht in.

Last edited by Chimaera; August 7th, 2011 at 02:53 PM.
Old August 7th, 2011, 07:27 PM   #628
Daviedoff
Belgian road driver

Daviedoff's Avatar

Likes (Received): 29

Ah de Bore Sea, die loopt bij ons binnen op de terminal (PSA-ZIP) .
Mooie foto's!

Enja de trafiek is in Zeebrugge wel afgenomen, dat merk je wel op sommige terminals, vooral bij CHZ is het een stuk kalmer geworden...
Daviedoff no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2011, 07:38 PM   #629
vermeersch johan
Registered User

Quote:
Originally Posted by Daviedoff View Post
Ah de Bore Sea, die loopt bij ons binnen op de terminal (PSA-ZIP) .
Mooie foto's!

Enja de trafiek is in Zeebrugge wel afgenomen, dat merk je wel op sommige terminals, vooral bij CHZ is het een stuk kalmer geworden...
Bij apm is het niet veel beter met de AE10 die wegviel in juni. Zeebrugge heeft prachtige containerterminals maar zullen ze de concurrentie aankunnen in de toekomst?

In Duinkerke willen ze hun containerterminal verder uitbouwen, in vlissingen willen ze ook een containerterminal en in 2013 komt de maasvlakte 2 in bedrijf.
De buitenlandse havens liggen zeer dicht bij en de arbeidskrachten daar zijn de helft goedkoper dan in Belgie.

Dat heeft vooral al veel bedrijven doen uitwijken naar het buitenland, zeebrugge staat zeer sterk in de autotrafiek maar in de containersector zullen ze nooit kunnen doorbreken.

Verder wens ik vooral chimaera te feliciteren met zijn prachtige foto's knap werk.
vermeersch johan no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2011, 11:12 PM   #630
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 990

Quote:
Originally Posted by vermeersch johan View Post
Verder wens ik vooral chimaera te feliciteren met zijn prachtige foto's knap werk.
Vooral toch ook meneer henderyckx bedanken!

En chimaera bedanken om deze te posten

Of 't moet één en de zelfde persoon zijn, maar bij mijn weten dacht ik van niet?

a propos chimaera, zulke foto's en het belangrijkste nieuws kan je ook altijd even op het internationale forum posten hé!
Old August 9th, 2011, 12:13 AM   #631
Chimaera
Registered User

Ik heb geen eigen vliegtuig, helaas.

En ik wist niet dat er een internationale topic over de Zeebrugse haven bestond.

Olé, 1000ste post in deze topic!

Last edited by Chimaera; August 9th, 2011 at 12:29 AM.
Old August 12th, 2011, 08:26 AM   #632
Chimaera
Registered User

Roestig vrachtschip dreigt te zinken

vrijdag 12 augustus 2011

BRUGGE - Het verroeste schip de Condor, dat al meer dan een jaar aan de ketting ligt in de binnenhaven van Brugge, dreigt te zinken. Dat zegt de sociale inspectie.

Het verlaten vrachtschip de Condor dreigtde scheepstrafiek langs de binnenhaven in Brugge te blokkeren. Dat zegt Johan Scharlaeken van de sociale inspectie. Die dienst ging in april vorig jaar aan boord van het schip, samen met onder meer de scheepvaartpolitie, toen het in Zeebrugge was aangekomen met een lading rijst uit de Caraïben. Er werden 47 mankementen vastgesteld op het vlak van veiligheid en hygiëne en de bemanning bleek voor het grootste deel uit illegalen te bestaan.

'Er is een juridische procedure in gang gezet, maar die dreigt jaren te duren', zegt Scharlaeken.'Ondertussen zouden er dringend reparaties moeten worden uitgevoerd. Het schip dreigt te zinken en dat brengt misschien de scheepstrafiek langs de binnenhaven in het gedrang. Toen we vorig jaar aan boord gingen, maakte het schip al water.'

'Er is niemand meer aan boord van het schip', zegt havenvoorzitter Joachim Coens. 'Wij zijn een juridische procedure gestart om de Condor weg te krijgen. Meldingen dat het schip op zinken staat, hebben we voorlopig niet gekregen. Maar we voeren op gezette tijdstippen controles uit om de toestand van het schip te volgen.'

Bron: Het Nieuwsblad
Old August 19th, 2011, 11:36 AM   #633
Chimaera
Registered User

Quote:
Zeebrugge wereldvoorbeeld voor autotrafiek

donderdag 18 augustus 2011, 03u00

BRUGGE - De haven van Zeebrugge wordt hét voorbeeld voor havens in de hele wereld op het vlak van autotrafieken. De haven werkt een handboek uit met daarin de 'best practices' (de beste methodes) om autoterminals te beheren.

Het handboek wordt opgemaakt binnen de Global Insitute of Logistics (GIL), waarin 40havens van over de hele wereld verenigd zijn en waarrond een seminarie werd gehouden in Zeebrugge. 'Zeebrugge is de grootste autohaven ter wereld met 1,6miljoen auto's die hier jaarlijks passeren', zegt Kieran Ring van GIL.

'Tegen 2020 zullen er talloze havens zijn die aan die aantallen zullen zitten: het is belangrijk dat we de kennis en expertise daarover kunnen delen, bijvoorbeeld met havens in groeilanden als China.'

Zeebrugge moet ook een actievere rol gaan spelen in die relatie met China, vindt havenvoorzitter Joachim Coens. 'Er zijn talloze bedrijven in onze regio die producten naar China zouden kunnen exporteren, maar die het nu niet doen omdat ze niet weten dat het mogelijk is', zegt Coens. 'Die focus op de wereldeconomie willen we actiever uitdragen.'

Als afsluiter van het seminarie rond logistiek tekende de haven een overeenkomst met de haven van Virginia, in de Verenigde Staten. 'De VS zijn op dit moment nog grotendeels onbekend terrein voor onze haven', zegt Coens. 'Maar de samenwerking is een eerste stap om die markt aan te boren, bijvoorbeeld op het vlak van autotrafiek.'

Quote:
Zeebrugge wil rol als draaischijf voor Chinese trafiek breder invullen

17 augustus 2011

Zeebrugge gaat voor het Global Institute of Logistics ‘best practices’ uitwerken voor autoterminals. De haven wil ook een actievere rol gaan spelen in zowel import uit als export naar China.

In Zeebrugge vond de voorbije dagen een seminarie plaats van het Global Institute of Logistics (GIL). Dat handelde over de globalisering van de Chinese economie en hoe havens in dat proces een actievere rol kunnen spelen. Met de nieuwe klemtoon die de regering in Peking in zijn jongste vijfjarenplan legt op buitenlandse investeringen door Chinese bedrijven en op meer overzeese import naar China toe liggen daar voor bedrijven en havens in Europa en de Verenigde Staten enorme groeikansen te grijpen, was alvast één van de conclusies.

Havens dienen hun rol als facilitator van de wereldhandel dan wel op een veel bredere manier in te vullen en zich niet meer alleen tevreden te stellen met hun taken als landlord, benadrukte MBZ-voorzitter Joachim Coens op een persconferentie. Het GIL wil dat proces bespoedigen met programma’s als ‘Deliver China’, over hoe buitenlandse bedrijven de Chinese markt kunnen gaan bewerken en welke logistieke kanalen daarvoor ter beschikking staan. Het wil daarvoor partners uit de hele wereld samenbrengen.

“Samenwerking is het sleutelwoord van de 21ste eeuw. Landen als China en India hebben gewoonweg de tijd niet de juiste kwaliteitsnormen en -systemen op te bouwen op basis van ervaring. Zij moeten een beroep kunnen doen op de ervaring die anderen in bepaalde domeinen al hebben opgebouwd”, is de stelling van Kieran Ring, chief executive officer van het Global Institute of Logistics.

Een voorbeeld daarvan is de trekkersrol die Zeebrugge, als leidende autohaven en met zijn sterk uitgebouwde automotive cluster, op zich neemt voor het uitwerken van een handboek met ‘best practices’ voor autoterminals. Dat ‘Automotive Terminal Quality System’ – naar het voorbeeld van wat al voor de containerterminals bestaat – moet een referentie worden voor andere spelers die in de internationale automotive logistiek willen groeien.

De haven van Zeebrugge ondertekende in diezelfde context een ‘memorandum of understanding’ met Port of Virginia. Die draait niet alleen om het uitwisselen van kennis. Beide havens willen zich actief inschrijven in de aanpak van het GIL om ‘een verschil te maken in te manier waarop zaken worden gedaan’, zoals Jerry Bridges, executive director van Port of Virginia, het uitdrukte. Bridges tekende het akkoord samen met Joachim Coens.

Bron: Delloyd

Link : www.globeinst.org
Old September 14th, 2011, 10:30 AM   #634
Chimaera
Registered User

Bouw tweede lng-steiger Zeebrugge gestart
13 september 2011

In de voorhaven van Zeebrugge zijn de werken gestart aan de ‘l.n.g.-dam’ voor de bouw van de tweede steiger voor vloeibaar aardgas.

De werken worden uitgevoerd door aannemer MBG en zullen 12 maanden in beslag nemen. Eind 2012 start dan de bovenbouw waarbij de los- en laadarmen worden ingeïnstalleerd.

De steiger wordt gebouwd vlak tegenover de Fluxys-terminal aan de oostelijke strekdam. Door de investering zullen nu ook kleinere lng-schepen van 7.500 m3 tot Q-flex-schepen van 217.000 m3, en hervergassingsschepen kunnen aanleggen.

Aan de nieuwe steiger zal vloeibaar aardgas zowel gelost als geladen kunnen worden.

De haven heeft onlangs ook een milieuvergunning ontvangen voor de behandeling van grote Q-max-schepen. Deze schepen laden tot 265.000 m3 vloeibaar aardgas, hebben een lengte van 345 meter en een breedte van 55 meter. De Q-max-schepen leggen aan aan de bestaande steiger.

Diverse factoren zoals de volatiele markt van de olieprijzen, de vraagtekens over de olievoorraad, de beslissingen in bepaalde landen om kerncentrales te sluiten en de zoektocht naar milieuvriendelijke energiebronnen, hebben het gebruik van aardgas in een stroomversnelling gebracht. Als vooraanstaande gashub, met een jaarlijkse doorvoercapaciteit van 50 miljard m3, speelt Zeebrugge op deze trend in.

In de toekomst zal in de scheepvaart lng ook aangewend worden als brandstof. Ook hier onderzoekt het Zeebrugse havenbestuur de marktopportuniteiten.

bron: apzi.be
Old September 27th, 2011, 05:25 PM   #635
Chimaera
Registered User

Zuidelijk insteekdok, midden juni (bron: henderyckx.com):

Westelijke zijde nog wat meer gedempt (plus een stuk kaaimuur bijna af), oostelijke kaaimuur (zo goed als) afgewerkt. Intussen zijn we natuurlijk alweer 3,5 maand verder.

Zoals het er nu naar uitziet wordt het zuidelijke gedeelte van het dok wat smaller.

Ik heb trouwens net gemerkt dat de momenteel recentste lucht-/satellietfoto's te vinden zijn op Bing Maps, volgens mij deze zomer getrokken. 'k Zal ze eens samenstellen, zoals ik eerder heb gedaan (de haven doorheen de jaren).

Bij deze:

Ter vergelijking, deze die ik maakte van de haven in 2010:

Naast mekaar:

Link: http://be.bing.com/maps/?v=2&cp=51.3...=a&form=LMLTCC
Je kan enorm inzoomen, enkel de grootste factor biedt een verouderd beeld. De nieuwe windmolens in de transportzone, de werken voor het SHIP-project, de spoorbocht Ter Doest... het staat er allemaal al op.

In Brugge zelf: nieuwe stelplaats van De Lijn, bouwwerven BLOSO en Rijksarchief...

De foto's zijn blijkbaar op verschillende momenten getrokken, want enerzijds staat de Meifoor nog op 't Zand, anderzijds is de tijdelijke voetgangersbrug aan Scheepsdale al weg.

Last edited by Chimaera; September 27th, 2011 at 06:59 PM.
Old September 27th, 2011, 07:05 PM   #636
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chimaera View Post
Zuidelijk insteekdok, midden juni (bron: henderyckx.com):

Westelijke zijde nog wat meer gedempt (plus een stuk kaaimuur bijna af), oostelijke kaaimuur (zo goed als) afgewerkt. Intussen zijn we natuurlijk alweer 3,5 maand verder.

Zoals het er nu naar uitziet wordt het zuidelijke gedeelte van het dok wat smaller.

Ik heb trouwens net gemerkt dat de momenteel recentste lucht-/satellietfoto's te vinden zijn op Bing Maps, volgens mij deze zomer getrokken. 'k Zal ze eens samenstellen, zoals ik eerder heb gedaan (de haven doorheen de jaren).

Bij deze:

Ter vergelijking, deze die ik maakte van de haven in 2010:

Naast mekaar:

Link: http://be.bing.com/maps/?v=2&cp=51.3...=a&form=LMLTCC
Je kan enorm inzoomen, enkel de grootste factor biedt een verouderd beeld. De nieuwe windmolens in de transportzone, de werken voor het SHIP-project, de spoorbocht Ter Doest... het staat er allemaal al op.

In Brugge zelf: nieuwe stelplaats van De Lijn, bouwwerven BLOSO en Rijksarchief...

De foto's zijn blijkbaar op verschillende momenten getrokken, want enerzijds staat de Meifoor nog op 't Zand, anderzijds is de tijdelijke voetgangersbrug aan Scheepsdale al weg.
Het lijkt me dat de foto's van eind juli/begin augustus dateren?
3) Bruges, Belgium (view summary)
vank no está en línea   Reply With Quote
Old September 27th, 2011, 07:11 PM   #637
Chimaera
Registered User

Dat leid je waarschijnlijk af uit de strandcabines Had ik zelfs nog niet opgemerkt.
Old September 28th, 2011, 12:02 AM   #638
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chimaera View Post
Dat leid je waarschijnlijk af uit de strandcabines Had ik zelfs nog niet opgemerkt.
Nee, had ik zelfs niet gezien. Maar ik vergis me toch blijkbaar.
Ik had gekeken naar de bouw van het Rijksarchief en zie daar dat ze ong. bezig zijn aan het niveau op straatniveau. En dat stamt uit die periode.

Op de markt staat een rode tribune? Iemand die weet voor welk evenement dat was?

En dan in de Ezelstraat zijn die 2 huizen ook nog niet gesloopt, dus we moeten terug in de tijd.
De residenties aan de Komvest dan mij iets vermoeden van begin juni.
3) Bruges, Belgium (view summary)
vank no está en línea   Reply With Quote
Old September 28th, 2011, 12:42 AM   #639
Chimaera
Registered User

Zoals ik zelf een paar posts terug al schreef (Meifoor plus afgewerkte Scheepsdalebrug): volgens mij zijn niet alle "delen" van Brugge op hetzelfde moment gefotografeerd.
Old October 7th, 2011, 11:46 AM   #640
Chimaera
Registered User

Geschift idee. Ik zou het wel zien zitten, zeppelins van, naar en in de haven. Futurisme ten top. Alleen, de reactie van Sammy Roelant van Groen! Brugge is weer typisch. Voila, het Schipdonkkanaal is niet meer nodig, de lucht vol zeppelins! Ik vraag me af, als het ooit zover zou komen, wat door nimby's en so-called groene jongens als meer landschappelijk/visueel hinderend wordt ervaren: boten op het Schipdonkkanaal of het doembeeld (in hun ogen) van een luchtruim vol zeppelins?

Maar stel dat zo'n luchtschip effectief kan gebouwd worden, hoe realistisch is dat dan als alternatief voor de binnenvaart? Een binnenvaartschip kost gigantisch veel minder (maximaal een paar miljoen versus 28 miljoen voor die zeppelin) en kan meer vracht vervoeren (Belgische binnenvaartschepen hebben een gemiddelde capaciteit van circa 1500 ton, dat luchtschip amper 1000). Binnenvaartschepen zijn er al, de 22 zeppelins waarover Roelant spreekt moeten nog gebouwd worden (22x28 miljoen = 616 miljoen euro; dit is overigens enkele de geschatte bouwprijs, we hebben het dan nog niet over vervangingen, reparaties - zal snel oplopen met zo'n duur tuig - en alle andere bijkomende kosten). Oké, een verbreed Schipdonkkanaal kost ook een bom geld, maar dat is een eenmalige investering.

Je zou een gigantische, enorm kostelijke vloot zeppelins nodig hebben en bovendien ontstaat dan mogelijk wél een ruimtelijk probleem, zowel in de haven zelf als op de vluchtroutes...

Er zijn natuurlijk wel voordelen, zoals snelheid, stilte, lage milieuvervuiling en flexibiliteit. Enkele zeppelins zouden kunnen gebouwd en ingezet worden, bv. met een publiek-private financiering en gebruikt door meerdere havens en bedrijven. Als aanvulling op de binnenvaart, maar nooit als vervanging ervan, onmogelijk lijkt me dat.

Quote:
Haven stapt mee in Antwerps onderzoeksproject
Zeebrugge ziet zeppelins zitten

vrijdag 07 oktober 2011, 03u00
Auteur: Tom Le Bacq

BRUGGE - De haven van Zeebrugge wil meestappen en eventueel ook meebetalen in het onderzoek dat in Antwerpen wordt gevoerd om goederen in de haven te laden en lossen met zeppelins. ‘De infrastructuur aan de landzijde van onze haven zit vast, dus we kunnen maar beter elk creatief idee onderzoeken', zegt voorzitter Joachim Coens.

Het lijkt een waanzinnig idee uit een prettig gestoorde science fiction-film, maar in Antwerpen is het ernst: er wordt onderzocht of het haalbaar is om zeppelins - vandaag de dag heten ze hybride luchtschepen - in te zetten om goederen van en naar de haven te voeren. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen voert het onderzoek, binnen enkele jaren hopen ze een eerste testvlucht te maken met een luchtschip dat vliegt op helium en aangedreven wordt door waterstof. Eén zo'n schip zou ongeveer 28miljoen euro kosten.

De partij Groen! vindt dat Zeebrugge niet kan achterblijven. ‘Zo'n luchtschip kan snelheden halen tot 200kilometer per uur, de fabrikanten spreken van een laadvermogen van duizend ton vracht', zegt voorzitter Sammy Roelant van Groen! Brugge. ‘Ze hebben geen infrastructuur nodig om te laden en lossen: ze hoeven zelfs niet te landen om een container op te laden van een schip. Daardoor zouden ze vanuit Zeebrugge eender welk bedrijventerrein in Europa kunnen beleveren.'

Het Zeebrugse havenbestuur heeft al geïnformeerd naar de studie. ‘We zullen op de hoogte worden gehouden van de resultaten en indien nodig willen we ze ook mee financieren', zegt havenvoorzitter Joachim Coens. ‘Het voordeel van zulke luchtschepen is inderdaad dat ze geen luchthaven of andere infrastructuur nodig hebben om te landen.'

Groen! maakte al snel een rekensommetje. Volgens Roelant volstaan 22zeppelins die 300vluchten per jaar doen om evenveel vracht te vervoeren als anders langs het verbrede Schipdonkkanaal zou kunnen worden vervoerd. ‘Beter in luchtschepen dan in luchtkastelen als het verbrede Schipdonkkanaal investeren', zegt Roelant.

Creatief idee

‘Zulke opmerkingen zijn uiteraard niet realistisch', zegt Coens. ‘Belangrijker is dat we op zoek gaan naar hoe we goederen vlot van en naar de haven krijgen in de toekomst, want de infrastructuur langs de landzijde van Zeebrugge zit vast. Het idee van zeppelins neemt de nood niet weg voor een nieuw rangeerstation om het spoorvervoer naar de haven te verbeteren, of het maakt ook de discussie niet overbodig over hoe de haven een betere verbinding op het binnenvaartnetwerk kan krijgen. Maar het is een creatief idee, en we zijn benieuwd naar het resultaat van het onderzoek. Het is niet uitgesloten dat over een aantal jaar ook in Zeebrugge luchtschepen worden ingezet.'
bron: Het Nieuwsblad

Last edited by Chimaera; October 7th, 2011 at 11:57 AM.

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules