|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1081 |
|
The only way is up
Likes (Received): 598
|
Die groei zit dus in Feijenoord (+757)Ook interessant: het vertreksaldo van autochtonen is flink gedaald. Zou mooi zijn als we weer boven de 0 (vestigingsoverschot) komen. |
|
|
|
|
|
#1082 |
|
Registered User
Likes (Received): 48
|
Een familielid van mij woont de helft van de week in het noorden en de helft van de week in Rotterdam. Die staat nog ingeschreven in Groningen terwijl die ook gewoon 3 nachten in de week in Rotterdam resideert. Zo zullen er wel meer zijn lijkt me. Die worden niet meegenomen in deze cijfers of wel?
|
|
|
|
|
|
#1083 |
|
Registered User
Likes (Received): 95
|
![]() Nee, je kunt je in NL maar in 1 gemeente inschrijven. Zo zijn er ook mensen die in Rotterdam staan ingeschreven, maar elders wonen. Als gemeente kun je hier ook moeilijk op controleren, omdat je iemand (gelukkig!) niet kan verbieden in twee plaatsen te wonen en in twee plaatsen een woning aan te houden.
|
|
|
#1084 |
|
Registered User
|
Lastig te meten dus. Ik doelde er ook meer op aangezien de personen die een aantal dagen in de week in de stad wonen ook een bijdrage leveren. Mijn familielid neemt bijvoorbeeld vaak gasten mee uit andere steden en ook mee uit eten, misschien wel meer dan mensen die er 7/7 dagen zitten. Los gezien van de bevolkingsontwikkeling kan er dus ook een positieve (of negatieve) tendens in gang gezet worden zonder dat zoiets te verklaren is uit bevolkingscijfers.
|
|
|
|
|
|
#1085 | |
|
Registered User
Likes (Received): 33
|
Quote:
|
|
|
|
#1086 |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
Op een vrije avond heb ik onderstaand kaartje ontwikkelt, het geeft inzicht in de bevolkingsdichtheid per wijk (bron: CBS), onderwijsinstellingen (blaauw: zijn er zoveel dus heb het even gelaten bij het hoger onderwijs) en attracties (rood: musea, theaters, etc.) naar gemeentelijke bron en provincie.
Duidelijk is te zien waar het euvel zit m.b.t. stadsontwikkeling en de duidelijke afbakening van de gebieden met stedelijk potentie danwel suburban gebied. De wijken in de stadsregio met een dichtheid tussen de 14.250 en 20.000 inw. pkm2 zijn omringt in wit en behalve een stukje in Capelle allemaal vooroorlogs. W.m.b. gaan Zalmhaven, Cool en de Stadsdriehoek, net als in andere aantrekkelijke wereldsteden, richting de 20.000 inw pkm2 al is het maar omdat Het Park, Museumpark en Erasmus MC samen een grote breuklijn vormen. Rond 2030 moet men met de juiste wilskracht een eind gekomen zijn. Dat was mijn bescheiden mening ![]()
|
|
|
#1087 |
|
Registered User
Likes (Received): 31
|
Quote:
Vooral ook omdat je exact kunt voorspellen waar de gentrificatie in Rotterdam gaat plaatsvinden (en al plaatsvindt) De wit omlijnde gebieden dus. Door de dichtheid. De nabijheid van het centrum. Maar ook door de aangename historische ambiance (1880- 1930 gevels) |
|
|
|
|
|
#1088 |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
Het CBS heeft dit weekend een overzicht van de stadsgewesten en grootstedelijke agglomeraties (jan 2012) gepubliceerd. De dikgedrukte gemeenten behoren tot de grootstedelijke agglomeratie, de overige gemeenten vormen samen met deze het stadsgewest:
Rotterdam Albrandswaard Barendrecht Bernisse Brielle Capelle aan den IJssel Hellevoetsluis Krimpen aan den IJssel Maassluis Nederlek Ridderkerk Rotterdam Schiedam Spijkenisse Vlaardingen Westvoorne De lijst biedt voldoende stof ter discussie maar het geeft een goed kader voor grootstedelijke besluitvormingen. Ook veel bedrijven maken er gebruik van. Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...lingen-art.htm
|
|
|
#1089 |
|
Registered User
Likes (Received): 95
|
![]() Ik kan me goed in dit lijstje vinden. Ik zie de discussiepunten niet.
|
|
|
#1090 |
|
a.k.a. Sequentia
Likes (Received): 62
|
Ridderkerk is hier de uitzondering, met slechts een snelweg ertussen (op veel plaatsen zelfs niet eens)
|
|
|
#1091 |
|
Registered User
Likes (Received): 106
|
Mee eens. Vooral Bolnes en de Beverwaard gaan echt letterlijk naadloos in elkaar over. Ridderkerk is wat dat betreft nog dichter met Rotterdam vergroeid dan Barendrecht. Wat dat betreft zijn Krimpen aan den IJssel, dat tegen Capelle aan den IJssel ligt (met wel een rivier (!) ertussen, en Maassluis n.m.m. een heel wat vreemdere keus in dit lijstje. Zelfs de tramremise staat bijna in Ridderkerk en het grootste rijskwegenknooppunt dat de Rotterdamse Haven ontlast ligt ook op Ridderkerks grondgebied. Nu nog even die trampluslijn daar aanleggen.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#1092 |
|
Like it Vertical
|
De definitie van Agglomeratie is vrij helder en er zou dan ook geen discussie over mogelijk moeten zijn dat Ridderkerk binnen de agglomeratie hoort. Hele merkwaardige keuze dus van CBS. Ridderkerk niet en Barendrecht en Vlaardingen wel?
|
|
|
|
|
|
#1093 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
![]() Zo helder vind ik die definitie niet, maar het CBS heeft een uitgebreid rapport geschreven over het verschil tussen agglomeratie en stadsgewest. Zie hier . Ik vind zelf het onderscheid tussen agglomeratie en stadsgewest vrij achterhaald, maar je kan niet zeggen dat ze er niet over nagedacht hebben. |
|
|
|
|
|
#1094 |
|
Registered User
Likes (Received): 106
|
Dat rapport even snel scannend (lezen doe ik vanavond wel, en nog bedankt voor de link ) zie ik nog geen argumentatie om Krimpen aan den IJssel of Maassluis wel tot de grootstedelijke agglomeratie behoren en Ridderkerk niet. Zeker omdat dit alleen al vanuit een geografisch oogpunt veel logischer is.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan Last edited by EPA001; January 3rd, 2012 at 01:41 PM. Reason: typo |
|
|
|
|
|
#1095 |
|
The only way is up
|
Mee eens
|
|
|
|
|
|
#1096 |
|
Registered User
Likes (Received): 414
|
Even los gezien van het administratieve gebeuren, lijkt het niet echt logisch dat een Stadsgewest groter is dan de grootstedelijk Agglomeratie.
|
|
|
|
|
|
#1097 |
|
The only way is up
|
goede ontwikkeling maar we zijn er nog (lang) niet:
![]() (AD) |
|
|
|
|
|
#1098 |
|
Like it Vertical
|
Positieve ontwikkeling, maar ik mis de vergelijking met andere steden of het landelijk gemiddelde.
Die krimp van werkgelegenheid geldt dat ook voor. Het lijkt me dat dit past in een landelijke trend en dan is de vraag of het bovengemiddeld is of niet. |
|
|
|
|
|
#1100 |
|
Registered User
|
Ja en over het hele jaar gezien +- 5500 dus wat is wijsheid?
|
|
|
|
![]() |
| Tags |
| ik wil een mooie rijke, stad zonder problemen |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|