|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#81 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Ik heb geen enkele twijfel dat wanneer er plannen moesten zijn om die tweede toren te realiseren, er één of andere "actiegroep" is die dit gaat proberen te verhinderen (bvb omdat het voor een stuk het zicht op de andere toren wegneemt)...
|
|
|
|
|
|
#82 | |
|
hubba hubba
|
Quote:
Bouwen van een tweede toren = Een perfect symmetrisch beeld = Meer toeristen = Meer vervoersbewegingen naar de stad = Meer fijnstof in de lucht = Slechtere gezondheid Antwerpenaren
|
|
|
|
|
|
|
#83 | |
|
Registered User
|
Quote:
Ik zou zelf ook geen voorstander zijn, er zijn namelijk zoveel andere historische gebouwen die het geld veel beter kunnen gebruiken voor restauratie en onderhoud. Mocht de toren van de kathedraal nu ooit instorten en ze bouwen hem opnieuw op, zou ik misschien wel voorstander zijn, als statement en omdat het dan een uniek moment is om het goedkoper te kunnen doen. |
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Tja je kan de tweede toren ook heropbouwen tot juist onder de wijzerplaten waar het vierkant grondvlak overgaat in een achthoekig.
|
|
|
|
|
|
#85 |
|
Registered User
|
Dan valt het nog veel meer op dat er een tweede toren moest komen.
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
Registered User
|
Of een oplossing à la kathedraal van Chartres? Zodat de illusie wordt gecreeerd dat de kathedraal af is volgens hoe ze gebouwd zou moeten worden, terwijl dat helemaal niet zo is
![]() |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
ik vind het goed zoals het is, wat de kathedraal betreft. Alles mooi oppoetsen en goed onderhouden, en helemaal top zou zijn dat iedereen er gewoon gratis binnen kan.
|
|
|
|
|
|
#88 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
|
|
|
|
|
|
#89 |
|
Registered User
|
eerste ontwerp Antwerpse ring (Ir. Mennes)
Ik zoek wat meer informatie over het eerste ontwerp voor een Antwerpse ring, ergens in de jaren 20-30. De ontwerper was Dhr Mennes, dezelfde naar wie de Ingenieur Menneslaan genoemd is.
Voor zover ik het weet zou het traject gelopen moeten hebben (ik noem enkel een paar grote punten) vanaf de Ringlaan in Merksem, over de Kruiningenstraat (de brug is nu weg weliswaar), naar de Ruggeveldlaan, dan de Boekenberglei, dan dwars door het vliegplein, dan de Fruithoflaan (via de brug van de Vosstraat), Groenenborgerlaan. En waarschijnlijk ook verlengd tot de Jan de Voslei via de oude spoorweg (parallel met de huidige Berkenlaan). Je kan het traject makkelijk herkennen op een moderne kaart, grote stukken zijn 2x2 wegen, en men passeert door wijken die populair waren in die jaren (Floralienlaan, vliegveld, Boekenberglei), of die op het put stonden volgebouwd te worden (Merksem-Noord, Deurne-Oost, Slijkhoek, etc ...). Merk op dat er 2 verschillende Ringlanen zijn, in Merksem en Berchem/Wilrijk. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Registered User
|
Zou men daarover niets vinden in het Felixarchief?
|
|
|
|
|
|
#91 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 46
|
dat plan kende ik nog niet! Die bijna-ring valt inderdaad wél goed op. (cfr. Districtenlijn van BTTB)
|
|
|
#92 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#93 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Ik denk hiervan iets gelezen te hebben in het boek van de Groene Singel.
|
|
|
#94 |
|
Registered User
|
Dit was ik tegengekomen in de Kringwinkel van Stabroek. Het is een gravure van de kathedraal, hoe het er uit moest zien als de 2e toren ook gebouwd werd.
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Registered User
Likes (Received): 171
|
Best wel elegant. De kathedraal lijkt een stuk smaller.
|
|
|
|
|
|
#96 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#97 |
|
Registered User
|
Er zijn meerdere van dat soort tekeningen. Vrijwel altijd komt het neer op een soort knippen en plakken van de eerste toren. In werkelijkheid zouden dat natuurlijk hoogstwaarschijnlijk geen exacte kopieën geweest zijn.
Op Wikipedia staat er nog eentje uit de 18de eeuw:
|
|
|
|
|
|
#98 |
|
Registered User
|