daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Serbian Forum > Изградња и развој > Изградња, привреда и инфраструктура

Изградња, привреда и инфраструктура Пројекти и вести са градилишта, привредни развој и нискоградња / Projects and construction updates, economy and infrastructure development
Путеви Изградња путева / Road infrastructure Железница Железнички саобраћај / Rail transport Ваздухопловство Ваздушни саобраћај / Aviation Јавни превоз Public transport Водни саобраћај Water transport

Old February 13th, 2008, 11:35 PM   #21
Luka

Likes (Received): 1229

Postoji i Serbia-Visit http://www.serbia-visit.com/

Sponsored Links

Old February 14th, 2008, 12:15 AM   #22
Singidunum
Grad Oblakodera

Likes (Received): 8720

To nije zvanicni sajt

Potpišite peticiju protiv rušenja Generalštaba!
Singidunum no está en línea   Reply With Quote
Old February 16th, 2008, 02:12 AM   #23
Singidunum
Grad Oblakodera

Likes (Received): 8720

Travel Picks: The top 10 IT places to visit in 2008

NEW YORK, Jan 11 (Reuters) - Looking for a new vacation spot this year? Try Mozambique, Oman, or even revisit Paris, all of which feature on a list of the top 10 must-visit destinations for 2008 from online travel site Concierge.com.

Concierge.com said the places on its annual list of the top 10 "it" places share a few common denominators -- a new crop of hotels, protected natural appeal, and with enough substance to make a journey worthwhile.

"Many of the destinations on this year's list have undergone a transformation," said Peter J. Frank, editor-in-chief of http://www.concierge.com

1. Mozambique, Africa

After a devastating civil war 15 years ago, the country is now open to visitors to enjoy its 1,500 miles of Indian Ocean coastline and archipelagoes with superb diving, the vibrant capital of Maputo with an exciting Afro jazz scene, and national parks that are slowly restoring the wildlife to prewar numbers.

2. St. Lucia

One of the most striking islands of the Caribbean, with copious rain forest, sparkling waterfalls, and a fair share of pretty beaches, St. Lucia has kept a relatively low profile in the last decade, and is mostly the secret of a fiercely loyal group of repeat visitors. But the word is out this season.

3. Montenegro

Montenegro was cut off from the world during the civil war that followed the breakup of Yugoslavia in the 1990s, so few travelers know this stretch of mountainous Adriatic coast with quiet beaches and picturesque fortress towns. But insiders are calling this the next Croatia or the new European Riviera. Though Montenegro has adopted the Euro, prices remain much lower than in Croatia and Italy.

4. Ecuador

Low-profile Ecuador is emerging as Latin America's best-kept secret, with a sophisticated cultural scene and enough adventure to keep adrenaline junkies pumped. Start your trip in newly glamorous Quito, the country's colonial capital and a UNESCO World Heritage site. The city just received a $40-million face-lift, and a number of stylish new restaurants and restored hotels are also fueling the renaissance.

5. Sicily

Long the domain of fusty grande-dame hotels and package tourists covering well-trod itineraries, the Italian island is experiencing a revival, thanks to a new generation of enterprising hoteliers and off-the-beaten-path destinations. Start your trip in the northwest near Trapani, an area of vineyards, Baroque villages, and cuisine with a North African zing then head across the island to Syracuse, arguably Sicily's most beautiful city.

6. San Diego

San Diego is going through an unprecedented growth spurt, with a particular focus on the young, the restless, and the loaded. Leading the charge is one of Miami's main luxury players, the Setai, set to open in April 2008 in the Gaslamp Quarter, following close on the heels of a brand-new Hard Rock Hotel.

7. Hainan Island, China

Exchange Honolulu's high-rises and crowds for empty beach and gentle surf, add in coral reefs, sleepy mountain towns, rain forests, and hot springs, and you'll find the country's answer to Phuket or even Bali. The island, located southwest of Hong Kong and not far from the Vietnamese coast, has a distinctly Southeast Asian vibe that has proven popular not only with domestic visitors but as a side trip for international travelers to Shanghai and Beijing.

8. Oman

Dubai might be the fastest-growing area in the Middle East but Oman is becoming the destination of choice for the more eco-minded, adventurous traveler. The mix of beautiful beaches, traditional cities that retain a genuine desert culture, and one-of-a-kind hotels is unbeatable. Must-stops include the Wahiba desert for sandboarding and camel riding, Muscat for the Chedi hotel and the authentic souks, and the clean beaches.

9. Puerto Escondido and the Oaxacan Coast, Mexico

The future of this unmanicured stretch of nirvana is much more secure now that FONATUR (the Mexican agency responsible for the development of Cancun, Cabo, and Acapulco) seems to have run out of steam in its attempt to make it the country's next big thing. For now, the beaches are home to fishing villages, quiet lagoons, and coconut plantations. The idyllic beach ending of the film "Y Tu Mama Tambien" was shot here.

10. Paris

France's capital has never lacked for charisma, what with its atmospheric cafes, astounding art collections, rarefied cuisine, and romantic ambience. But lately there's a fresh emphasis on innovation and ingenuity, whether in art, architecture or gastronomy.

(Editing by Belinda Goldsmith)

Web : http://www.concierge.com/ideas/style...detail?id=1685

Potpišite peticiju protiv rušenja Generalštaba!
Singidunum no está en línea   Reply With Quote
Old February 24th, 2008, 02:41 PM   #24
Luka

Uradjena engleska verzija TOBa
http://www.tob.co.yu/eng/
Old February 24th, 2008, 02:43 PM   #25
Luka

Uradjena engleska verzija TOBa http://www.tob.co.yu/eng/
Old February 25th, 2008, 11:43 AM   #26
Orlovac

Likes (Received): 0

Komentar!

Najvise me se svidja Tobova prezentacija i sve sto kazu na ovom svetu nije istina!
Orlovac no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2008, 05:56 PM   #27
Bojan9
Samo opušteno

Likes (Received): 391

Quote:
U Crnoj Gori 3,91 hiljada turista

U Crnoj Gori trenutno boravi 3,91 hiljada turista, 38 odsto više nego u istom periodu prošle godine, saopšteno je iz crnogorskog Ministarstva turizma i zaštite životne sredine.

Prema procjenama, do kraja godine očekuje se posjeta 1,3 miliona turista ili 13 odsto više nego prošle.
Izvor:www.rtcg.cg.yu
Bojan9 no está en línea   Reply With Quote
Old March 20th, 2008, 05:04 PM   #28
Bojan9
Samo opušteno

Quote:
Raste broj turista

Crnu Goru je u januaru posjetilo skoro 20 hiljada turista što je 16,4 odsto više nego u istom mjesecu prošle godine.

Prema podacima Monstata, ukupno je ostvareno 97,9 hiljada noćena, skoro trećinu više nego u istom periodu prošle godine.

Strani turisti ostvarili su 56,3 hiljade noćenja ili 70 odsto više.

Najviše turista, skoro polovina ukupnog broja, bilo je u primorskim mjestima.

Izvor: www.rtcg.cg.yu
Old March 21st, 2008, 06:20 PM   #29
Bojan9
Samo opušteno

Quote:
U Crnoj Gori 3,93 hiljada turista

U Crnoj Gori trenutno boravi 3 hiljade 930 turista, 48 odsto više nego u istom periodu prošle godine, saopšteno iz Ministarstva turizma i zaštite životne sredine.

Prema procjenama, do kraja godine očekuje se posjeta milion 300 hiljada turista ili 13 odsto više nego 2007.godine.
Old March 22nd, 2008, 06:32 PM   #30
Bojan9
Samo opušteno

Quote:
CG očekuje 130.000 ruskih turista

Prema prvim procenama, ove godine broj gostiju iz Rusije u Crnoj Gori bi mogao dostići čak 130 hiljada.

Iako se godinama unazad svaka sezona u Crnoj Gori označava kao sezona ruske ekspanzije, sudeći prema interesovanju, ovo leto će definitivno biti u znaku turista iz trenutno najperspektivnijeg turističkog tržišta na svetu - Rusije.

U Budvi očekuju za deset odsto više ruskih gostiju nego prošle godine, kada se u Budvi odmaralo oko 86 hiljada ruskih gostiju ili 90 odsto od ukupnog broja turista sa toga tržišta koji su boravili u Crnoj Gori.

Prema rečima direktora prodaje HTP Budvanska rivijera Nikole Kentere, ove sezone očekuju da će ruski gosti u njihovim hotelima ostvariti 250 hiljada noćenja. „Ruski gosti će obezbediti sto odsto popunjenost tokom 135 dana. Interesovanje je izuzetno veliko, tako da smo kapacitete koje smo opredelili za to tržište prodali“, kaže Kentera.
Izvor: www.b92.net
Old March 24th, 2008, 12:09 AM   #31
Yury

Likes (Received): 4

Quote:
Ruska invazija na Budvansku rivijeru

BUDVA - Ma koliko se turistički poslenici trudili da privuku visoko platežnu klijentelu sa zapadnoevropskog tržišta, izgleda, a to je potvrdila upravo završena berza turizma u Moskvi, Budvanska rivijera i Crnogorsko primorje su neodoljivi za ruskog gosta.
Zvanične procjene Ministarstva turizma i nacionalne turističke organizacije, te turističkih poslenika koji su se predstavili na prestižnoj moskovoskoj berzi, govore da će ove sezone u Crnoj Gori ljetovati čak 130.000 Rusa, što je za trećinu više nego lani.

Naime, prema zvaničnim statističkim podacima tokom 2007. godine Crnu Goru je posjetilo 102.350 ruskih turista koji su ostvarili preko 789.400 noćenja, što je za 67 odsto više u odnosu na 2006.godinu. U ukupnom turističkom prometu, odnosno strukturi gostiju u 2007. ruski turisti su činili devet odsto od ukupnog broja turista, odnosno 12 odsto u broju ostvarenih noćenja.
- Imajući u vidu trenutno stanje bukinga i najave turoperatora ove godine očekuje se povećanje turističkog prometa od 30 odsto sa ovog tržišta – navode u Nacionalnoj turističkoj organizaciji. Budvanska rivijera i ove godine biće destinacija koja će privući najviše gostiju iz kolijevke socijalizma, pa će ruskih gostiju prema procjenama direktora Turističke organizacije Budve Jelene Rađenović biti za deset odsto više.

Ukoliko se izvede prosta računica, odnosno uporedi sa prošlogodišnjom statistikom kada je u metropoli turizma boravilo 86.000 gostiju iz Rusije, ove godine Budvanska rivijera ugostiće čak 100.000 turista iz nama bratske Rusije.
Time će, kao što je to bio i slučaj sa ljetom 2007. ruski gosti biti pojedinačno najbrojniji turisti. Podatak da su minulog ljeta bili brojniji i od tradicionalno lojalnog srpskog gosta, kojih je iz godine u godinu sve manje, ide upravo u prilog strahovanju da Crna Gora ne postane destinacija jedne nacije. Većina hotelijera je za rusko tržište ostavila određen broj ležaja, kako se ne bi dogodila situacija da im u hotelu borave samo gosti sa jednog tržišta.
Sudeći prema sadašnjem bukingu, ovog ljeta u hotelima "Budvanske rivijere" ruski gosti će ostvariti četvrt miliona noćenja.
Извор: Dan Online
Yury no está en línea   Reply With Quote
Old April 6th, 2008, 12:23 AM   #32
Bojan9
Samo opušteno

Quote:
NTO otvara predstavništvo u Frankfurtu

Nacionalna turistička organizacija Crne Gore otvoriće 10. maja, u Frankfurtu, prvo predstavništvo u inostranstvu, najavio je direktor organizacije Saša Radović.

“Izabrali smo Njemačku jer je najveće emitivno tržište, a Frankfurt je njen biznis adminsitrativni centar, u kojem vodeće avio kompanije imaju predstanvištva”, objasnio je Radović.

Radović je najavio da NTO planira otvaranje predstavništva i u Londonu, najvjerovatnije u julu ili avgustu. Planirano i pokretanje kol centra, koji će biti neprestano na usluzi turistima.
Old April 7th, 2008, 02:11 PM   #33
No1

Likes (Received): 283

Promo video za Staru Planinu verovatno radjen za ulagace,
No1 no está en línea   Reply With Quote
Old May 5th, 2008, 01:03 AM   #34
Bojan9
Samo opušteno

Quote:
OTVORENI OBJEKTI NA SREBRNOM JEZERU
Izvor:B92, Beta
Veliko Gradište -- Otvaranjem prvih šest ugostiteljskih objekata, u koje je uloženo oko 500.000 evra, završena je prva faza turističkog kompleksa Silver lejk rizort na Srebrnom Jezeru.

Projekat je primer strateškog povezivanja lokalne zajednice opštine Veliko Gradište sa investitorima. Vrednost projekta procenjena je na pedeset miliona evra, a želja investitora Slobodana Vučićevića je da Srebrno Jezero postane jedno od najatraktivnijih turističkih destinacija u regionu.

"Izgradnja prvog hotela sa četiri zvezdice, kongresnom salom i bazenima koji će se prostirati na 30.000 kvadratnih metara trebalo bi da počne do oktobra", naveo je on i dodao da je od početka izgradnje cena zemljišta oko jezera na Dunavu kod Velikog Gradišta utrostručena sa hiljadu na 3.000 evra po aru.

Vučićević je naveo da za sada nije u planu da hotel dobije brend nekog od svetskih hotelskih lanaca, ali nije iskjljučio tu mogućnost u kasnijoj fazi projekta pošto će hotel biti izgrađen po standardima veličine soba i sadržaja za četiri zvezdice.

"Investiraću sam u Srebrno jezero", istakao je i dodao da bi projekat kasnije trebalo da privuče i kompanije za razvoj nekretnina i privatne investitore zainteresovane da izgrade sopstvene objekte.

Kompleks Silver lejk rizort (Resort), naveo je, prostiraće se na 350 hektara i imaće dva hotela sa četiri i pet zvezdica, golf i sportske terene, bazene, vile i apartm ansko naselje, tržni centar, marinu, vodeni park, karting stazu i druge zabavne sadržaje.

Vlasnik 9,88 odsto kapitala preduzeća Silver lejk investment, prema podacima Agencije za privredne registre, jeste Vučićevićev maloletni sin.

Prema rečima Slobodana Vučićevića, srpskog privrednika koji ima državljanstvo SAD i predsednik je Upravnog odbora slovenačke Droge Kolinske, direktor Grand proma i Štarka, izgradnja vodenog parka i karting staze su ideje njegovog sina.

Izgradnju turističkog kompleksa Vučićević je započeo prošle godine, a prema ranijim najavama, hotel na četiri sprata sa 180 soba trebalo bi da bude završen 18 meseci nakon početka radova.

Do sada je šest miliona evra, kazao je Vučićević, koliko je platio za deo zemljište oko jezera, opština Veliko Gradišta uložila u infrastrukturu.

Potrebno je da se još ulaže i u razvoj kanalizacione i vodovodne mreže, rekao je on i dodao da je preduzeće Silver lejk investment na pet godina zakupilo upravljanje plažom jezera.
Izvor: b92
Old May 10th, 2008, 09:33 AM   #35
Luka

Srpska prestonica – centar Evrope

Beograd u vreme „Evrosonga” otvara vrata stranim turistima: predviđeni obilasci znamenitih lokacija, krstarenja rekama, razne atrakcije i luda zabava.
okviru priprema za „Evrosong” juče je predstavljen program razgledanja srpske prestonice za strane turiste sa najvažnijim lokacijama i objektima koje bi trebalo obići. Izrađena je i specijalna džepna mapa, kao i brojne brošure koje će gostima olakšati kretanje kroz grad, u kome će se u toku maja za goste iz Evrope održati i brojne prateće manifestacije.

– Organizovali smo nekoliko različitih tura, u koje je uključeno razgledanje najvažnijih znamenitosti u okviru gradskog jezgra, ali i periferije. Turisti će moći da vide Trg Republike, Knez Mihailovu ulicu, Sabornu crkvu i Patrijaršijski dvor, najzanimljivije objekte na Kalemegdanskoj tvrđavi, Botaničku baštu, Hram Svetog Save, numizmatičku izložbu u Narodnoj banci Srbije. Planirane su i posete kraljevskim dvorovima dinastije Karađorđević na Dedinju, arheološkom nalazištu u Vinči, kao i krstarenja Savom i Dunavom – najavljuju iz Turističke organizacije Beograda koja je juče predstavila program.
Prezentovano je i specijalno izdanje vodiča kroz Beograd sa svim važnim telefonima, mapom gradskog jezgra i kalendarom najpopularnijih manifestacija koje se održavaju u prestonici koji će se naći i u svim avionima, čije će odredište biti aerodrom „Nikola Tesla”.
U TOB-u podsećaju da će u narednom periodu i broj informativnih centara zbog posete stranih turista biti uvećan. Do sada su u gradu postojala četiri ovakva centra, ali će od danas do 25. maja na Trgu Republike svakog dana od 10 do 21 čas biti postavljen stari „Ševroletov kamion” iz 1929. godine, gde će turisti moći da dobiju sva obaveštenja. Još jedan info centar naći će se u „Kući legata”, u Knez Mihailovoj ulici, ali, prema najavama iz TOB, to se neće dogoditi pre 20. maja.
Novi izgled trebalo bi da dobiju još dve lokacije koje u Beogradu privlače veliki broj turista. Reč je o prolazu „Bezistan” koji će prema najavama predstavnika Gradskog veća biti preuređen do kraja godine, kao i „Skadarliji”, popularnoj boemskoj četvrti koju svake godine poseti nekoliko hiljada gostiju iz stranih zemalja.
– Za „Bezistan” smo izradili četiri rešenja koja obuhvataju uvođenje novog uličnog mobilijara (osvetljenje, klupe, zelene površine i drugo) i renoviranje dva kioska u kojima se sada prodaju suveniri i druga roba – objašnjavaju članovi „Papsa”, čije bi projekte trebalo da realizuju Gradsko veće i opština Stari grad.Prema rečima predstavnika TOB, u planu je da se u Skadarskoj ulici „osveži” kaldrma, fasade i ulični mobilijar, kao i da se simboli boemske četvrti nađu u svakom restoranu. Neophodna je i adaptacija Kuće Đure Jakšića, kao i pivnice „Skadarlija” preko puta Bajlonijeve pijace.
– Trebalo bi preurediti i sve prilaze Skadarskoj ulici, koji su takođe oronuli. Reparacija boemske četvrti je za naše uslove prilično skup projekat, tako da još ne možemo da odredimo tačan rok izvođenja radova – tvrde u TOB.

Nikola Belić
Old May 10th, 2008, 02:22 PM   #36
Bojan9
Samo opušteno

Ova slika je odlična...
Ima li gdje u većoj rezluciji?
Old May 11th, 2008, 02:54 AM   #37
Luka

The Independent
Saturday, 3 May 2008

48 Hours In Belrade

WHY GO NOW?

Music (of sorts) is in the air as Serbia's capital and largest city prepares to host the Eurovision Song Contest on 24 May in the Belgrade Arena. It's the first time the contest is being held in Beograd, as it's called in Serbian; the last time the former Yugoslavia won back in 1989, hosting duties were given to Zagreb, Croatia's capital. Music fans of a trendier sort use Belgrade as a base for the Exit Festival, which takes place 12-16 July (www.exitfest.org) in nearby Novi Sad. This year's line-up includes Primal Scream, The Hives and the Sex Pistols.

TOUCH DOWN

The Serbian national carrier Jat Airways (020-7629 2007; www.jatlondon.com) and British Airways (0844 493 0787; www.ba.com) have daily direct flights from London Heathrow. Belgrade's Nikola Tesla Airport is 18km west of the city centre. Jat operates a bus service into the city centre, calling at various stops including the main railway station (1) before terminating at Slavija Square (2); the trip costs 160 dinars (Ł1.60) for a 30-minute journey. The city's public bus No 72 costs 40 dinars (40p). Or ask the tourist information centre in airport arrivals to sort out a taxi for you, which will cost the equivalent Ł10-Ł15 to get into the city centre.

GET YOUR BEARINGS

Over the centuries, Belgrade has paid the price countless times for its prime strategic position on the confluence of two rivers, the Danube and the Sava. Just about everyone has had a go at taking it over, from the Celts and Romans to the Austro-Hungarian and Ottoman empires. Although you'll get a warm welcome in this friendly and vibrant city, you won't find much architecture dating from before the 19th century. Most of it is in the attractive old town (Stari Grad) on the southern side of the Danube and the eastern side of the Sava. Here you will find wide boulevards, large squares such as the main Republic Square (3), pedestrianised shopping streets such as Knez Mihailova, the cobbled bohemian quarter of Skadarlija and numerous green spaces including the enormous Kalemegdan Park. Cross the Sava and you're in Novi Beograd (New Belgrade), where the communist-era tower blocks are being renovated or replaced.

The main office of the Tourist Organisation of Belgrade (4) is in Terazije Passage near the Albanija building (00 381 11 2635 622; www.tob.co.yu); it opens Monday-Friday 9am-8pm, Saturday 9am-5pm, Sunday 10am-4pm. A smaller tourist office (5) is at Kneza Mihailova 18 (00 381 11 2629 992), which it shares with the National Tourist Organisation of Serbia (www.serbia-tourism.org); it opens Monday-Friday 9am-9pm, Saturday 9am-5pm, Sunday 10am-4pm.

CHECK IN

The old town has one five-star hotel, Aleksandar Palas (6), a suites-only boutique hotel near Kalemegdan at Kralja Petra Prvog 13-15 (00 381 11 3305 300; www.aleksandarpalas.com). Prices start at €190 (Ł150) per night, including breakfast and airport transfers.

The four-star Hotel Balkan (7) at Prizrenska 2 (00 381 11 3636 000; www.balkanhotel.net) is in the heart of the old town and offers comfortable doubles from €133.50 (Ł111), with breakfast and free Wi-Fi. Ask for a room on the renovated top three floors. Le Petit Piaf (8) (00 381 11 303 5252; www.petitpiaf.com) is in the Skadarlija quarter and has small, charming rooms from Ł120 with breakfast.

If you're on a budget and don't mind outdated decor, try the Hotel Splendid (9) at Dragoslava Jovanica 5 (00 381 11 3235 444; www.splendid. co.yu), where B&B starts at 5,500 dinars (Ł55) per night.

TAKE A HIKE

Start off at Republic Square (3), which is dominated by the handsome National Museum built in 1844 (temporarily closed for major renovations). Turn right into Knez Mihailova and continue until you reach Kalemegdan Park, a massive park created in 1867 that nudges the banks of the Sava. It's home to the Belgrade Fortress (10), gardens, zoo, military museum, Roman remains and restaurants, and is a favourite outdoor place for Belgraders to relax. Near the top of the park, walk down Strahnjica Bana, home to many of the city's trendiest bars, until you reach Bajlonova Pijaca (11), one of Belgrade's largest open-air food markets, which is open daily. This leads to Skadarlija, the cobblestone quarter that was home to the city's artists and intellectuals in the 19th century.

LUNCH ON THE RUN

There's a wide choice of restaurants in Skadarlija, the closest Belgrade gets to a proper "touristy" area. One of the best is Sesir Moj (12) at Skadarska 21 (00 381 11 3228 750), which serves classic Serbian dishes of grilled meats such as cevapcici (rissoles), pljeskavica (hamburgers) and raznici (kebabs) for about 600 dinars (Ł6), as well as salads for less than 200 dinars (Ł2).

WINDOW SHOPPING

Global brand names, as well as local outlets, are well represented in the pedestrianised Knez Mihailova, including Zara, Mango, Levi's and Diesel. Look out for the little malls tucked into side entrances along the street, where more local brands can be found. For way-out trends, check out the one-off creations of Serbian fashion graduates who have formed a collective showcasing their designs at Slic (13) (pronounced "Shleets") at Palmoticeva 23 (00 381 11 323 6429; www.slic.co.yu).

TAKE A VIEW

Walk along one of the stone paths in the upper part of Kalemegdan for wide-reaching views of the Sava and Novi Beograd. On a clear day you can even see the fields of Vojvodina, Serbia's prime agricultural region.

CULTURAL AFTERNOON

As both the National Museum and Contemporary Art Museum are closed for renovations, instead you can get an idea of how Serbs used to live at the Etnographic Museum (14) at Studentski Square 13 (00 381 11 3281 888; www.etnomuzej.co.yu). Over three floors are exhibits (in English) of Serbia's heritage, featuring costumes and recreations of domestic interiors over the past century. It's open Tuesday-Saturday 10am-5pm, and Sundays from 9am-2pm, admission 120 dinars (Ł1.20).

AN APERITIF

You'll find many bars in squares and tucked into side streets in the city, and, like most southern Europeans, Belgraders like to perform their version of the evening passeggiata. For real history, try the welcoming "?" Kafana (15) at Kralja Petra Prvog 6 (00 381 11 635 421). It's Belgrade's oldest bar, built in 1823, and a rare example of Turkish-Balkan architecture. The peculiar name was meant to be temporary, but it has stuck. Or follow the trendy set along Strahnjica Bana, which is lined with such hot spots as Bistro Pastis (16) at No 52b (00 381 11 3288 188). A Belgrade institution is the grandly named Federal Association of Globe-Trotters (17) in the basement at Despota Stefana 7/1 (00 381 11 3242 303; www.aur.org.yu), a quirky hangout that has live music on weekends.

DINING WITH THE LOCALS

One of Belgrade's highlights – both gastronomically and socially – is the number of floating restaurants along the rivers, called splavovi. Stara Koliba (18) in the wooded Usce area of Novi Beograd (00 381 11 3117 444; www.star akoliba.com) is one of the best places to get fresh river fish including pike and perch, and where dinner will cost about 2,500 dinars (Ł25) a head. A more informal atmosphere rules at Srpska Kafana (19) in the old town at Svetogorska 25 (00 381 11 3247 197), where hearty national dishes such as sarma cost less than 400 dinars (Ł4).

One of the few restaurants with vegetarian options is Little Bay (20) at Dositejeva 9a (00 381 11 3288 995; www.little-bay.co.uk), a sumptuous recreation of a theatre complete with tables in boxes, and where dinner can cost less than 1,000 dinars (Ł10) a head.

SUNDAY MORNING: GO TO CHURCH

The biggest Orthodox church in the Balkans, Sveti Sava (21) at Krusedolksa 2, is one of the city's most impressive landmarks, even if the cathedral has been under construction since 1935. (Several wars interrupted building.) Although the Byzantine exterior is completed, there is much work to be done inside, which doesn't prevent the church from staying open. If you want an idea of how it will look when it's done, take a look inside the smaller church of Sveti Sava next door.

OUT TO BRUNCH

Enjoy river views from the large terrace or inside the enormous conservatory at the elegant Kalemegdanska Terasa (22), beside the zoo in Mali Kalemegdan (www.kalemegdanskaterasa .com). It's a bit pricey for Belgrade, but the quality of the meat and fish dishes is very high. Expect to pay about 2,000 dinars (Ł20) per head.

A WALK IN THE PARK

In the heart of the city is the green oasis of the botanical gardens (23). Part of Belgrade University's biology faculty, these include a Japanese garden with pagoda and wooden bridge over a miniature water garden. Open daily 9am-7pm, admission 120 dinars (Ł1.20).

TAKE A RIDE

The contrast between east and west is unmistakable when you cross the river Sava to reach the delightful suburb of Zemun. This is a cab ride of no more than 500 dinars (Ł5) and takes you to a well-preserved ancient town that was under Austrian rule rather than Ottoman. Its architecture announces its central, rather than eastern, European influence, with jumbles of red-roofed houses clustered on the hillside.

Down below are the pedestrianised market square and numerous restaurants strung out along the Danube. It's a lively spot in the evenings, when folk musicians serenade diners and the fishermen have docked their boats for the night.

Numerous boat rides (www.metronavodi.co.yu) operate along the Sava, many of them circling the nature reserve at Veliko Ratno Ostrvo (Great War Island) and other islands. Trips range from straightforward tours to lavish lunchtime and dinner cruises; a straightforward trip costs around 350 dinars (Ł3.50).

ICING ON THE CAKE

In high summer, when temperatures can reach 40C, Belgraders cool off on their own "beach" at Ada Ciganlija (www.ada-ciganlija.com), a large island in the Sava river that has been turned into a peninsula.

Swimmers and watersport enthusiasts gather along the 7km beach, and the rest of the island is taken up with thick forests, cafés, restaurants, a golf course, sporting complex and even a tiny zoo.
Old May 22nd, 2008, 02:45 PM   #38
mojaBL
BANNED

Likes (Received): 0

Za Jahorinu 20 miliona
S. POPADIĆ | 20.05.2008 18:26

U najpoznatiju turističku destinaciju u RS, Olimpijski centar Jahorina, Vlada RS ove godine planira uložiti deset miliona maraka, a u dvije godine ukupno 20 miliona, potvrdio je ministar finansija Srpske, Aleksandar Džombić. Sredstva su obezbijeđena iz Razvojnog programa RS, a u šta će se konkretno ulagati, znaće se nakon izrade studije.

- Po sadašnjim ocjenama svih stručnjaka, prioritet je izrada takozvanog vertikalnog i kosog transporta, kao i uređenje i proširenje staza. Prvo moramo izvršiti remont postojećih žičara i ugraditi nove, kao što je četvorosjed. Mora se raditi i na parkingu, odnosno putnoj infrastrukturi - rekao je Džombić.

Način finansiranja, kaže Džombić, još nije preciziran. U igri su dokapitalizacija, emisija obveznica ili kredit.

- S obzirom da je došlo do promjene menadžmenta, nova uprava radi fenzibiliti studiju, o tome šta je najneophodnije da se uradi u prvoj godini, zbog kratkih rokova. Očigledno je trebalo s poslovima da se započne i ranije, kako bi se uradili pripremni radovo za zimsku sezonu, ali ni sada nije kasno - kaže Džombić, najavljujući drugu fazu ulaganja, koja bi trebalo da počne 2009. godine.

U skladu sa svjetskom praksom, postoji ideja da i Jahorina dobije topove za vještački snijeg, kaže ministar finansija RS, ali će se na to, po svemu sudeći, čekati do 2009. godine.

- Na Jahorini već postoje određeni kanali osnježavanja, ali su mnogi počupani, te kroz njih voda ne može teći. Studija će reći da li će se pristupiti osnježavanju kompletnih staza ili samo određenih, posebno u gornjem dijelu Jahorine, kako bi imali predsezonu za takmičare, koji ovdje dolaze - kaže Džombić.

Ako emisija obveznica bude jedan od načina finansiranja OC Jahorina, Investiciono-razvojna banka RS podržaće takav potez, kaže direktor IRB, Jasminko Jotić.

- Kompletan posao oko Olimpijskog centra u fazi je priprema. Jedna od opcija jeste emisija obveznica, a ako do toga dođe, mi ćemo svakao u tome učestvovati, kao kupci. Mislimo da je Jahorina izuzetno važan potencijal za RS, pogotovo zbog toga što se nalazi u oblasti turizma, koju mi naročito podržavamo - rekao je Jotić.

Prema njegovim riječima, banka je sa strane tražnje u ovom trenutku jedan od najozbiljnijih igrača čiji je cilj izgradnja tržišta kapitala. Ova institucia na svojim leđima je iznijela emisiju obveznica "Aerodroma RS", a učestvuje i u emisiji obveznica Laktaša i Banje Luke, kao i stare devizne štednje.

- Takođe, sredstva koja dobijemo u procesu privatizacije preduzeća kojima upravljamo, usmjerićemo za kupovinu obveznica - kaže Jotić, i podsjeća da će ove godine iz Razvojnog programa RS preko IRB biti plasirano oko 287 miliona maraka. To nije sve, s obzirom da novac pristiže od povrata stambenih kredita, a tu su i sredstva u Fondu za restituciju, po osnovu dividendi.
mojaBL no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2008, 09:46 AM   #39
Vrachar

Likes (Received): 721

Quote:
Španija se više traži od Bugarske
S koferima hrane u luksuzne apartmane

Srpskim turistima porasli apetiti. – Češće, umesto Bugarske, biraju Tursku, a oni koji su obišli Grčku, ove godine merkaju Španiju.

(Napomena: Aranžmani su izraženi u evrima, po osobi, u hotelu sa tri zvezdice, polupansion, sa uključenim troškovima avionskog prevoza i transfera do hotela)

Ovo leto će, ako sudimo po podacima iz turističkih agencija, biti rekordno. Aranžmani se prodaju neočekivano dobro, plaća se, kažu, uglavnom gotovinom, a srpskim turistima su, čak, porasli apetiti, pa se umesto u Bugarsku pomeraju ka Turskoj, a oni koji su već obišli obale Egejskog i Jonskog mora ove godine merkaju Španiju. Ima i onih koji su već uplatili put u Havanu i Varadero ili Meksiko, ali teško da su to prosečni srpski turisti. „Sredina” će se, sasvim je sigurno, baškariti u letovalištima po Grčkoj i Crnoj Gori, ali u „socijalnom aranžmanu”. Po već proverenom receptu, iznajmljivanje luksuznog apartmana u predsezoni i puni koferi zdrave srpske hrane.

Leto je, po pravilu, vreme kada se finansijske brige guraju pod tepih, zaduživanje cveta, jer jedna prosečna zarada u Srbiji ne može da pokrije ni sedmodnevni boravak u hotelima u Egiptu, Tunisu ili Turskoj. Samo za jednu osobu, naravno. Bankari trljajući dlanove ističu da najviše posla imaju u maju i junu kada je aktuelna ponuda turističkih kredita, pa je sezona letovanja „na crtu” i zvanično otvorena.

– Prodali smo 25 odsto više aranžmana ove godine u odnosu na isti period prethodne. Grčka je i ove godine najtraženija, tako da su termini u predsezoni (u junu mesecu) praktično rasprodati za destinacije kao što su Halkidiki, oblast Katerini, Krf, Tasos ili Parga – kaže Aleksandar Vučković iz „Argus tursa”. Grčka je, kaže, najpovoljnija pa tako desetodnevni aranžman autobusom, sa smeštajem u luksuznim apartmanima, u već navedenim letovalištima, u julu iznosi od 145 do 189 evra po osobi, u zavisnosti od kvaliteta smeštaja.

Ovdašnje banke spremno čekaju turističku sezonu, pa su za svoje klijente spremile različite turističke kredite. Tako se nude zajmovi u dinarima i evrima, sa ili bez učešća, i takozvani veb-krediti koji se odobravaju na osnovu profakture iz turističke agencije, koja ne mora obavezno da ima zaključen ugovor sa bankom. Bankari prilikom odobravanja ovakvih kredita čak ne pitaju da li je potražilac njihov klijent ili ne.

„Rajfajzen” banka odobrava dinarske kredite od osam hiljada do 800.000 dinara, sa rokom otplate od 60 meseci. Kamatna stopa, sa svim troškovima, kreće se od 25,35 do 35,88 odsto.

– Odobravamo i turističke kredite na bazi učešća u evrima u iznosu od 200 do 10.000 evra, sa rokom otplate do pet godina. Minimalno učešće iznosi 30 odsto, a kamata varira od 19,84 do 29,74 odsto – kažu u „Rajfajzen” banci. Ova finansijska kuća odobrava i dugoročne dinarske veb-kredite, ali i veb-kredite sa valutnom klauzulom.

Ako neko u „Eurobanci EFG ” uzme na zajam 150.000 dinara, bankari mu neće tražiti učešće. Kamata koja će mu se mesečno zaračunavati biće 29, 82 odsto, a ratu od 6.043 dinara vraćaće 36 meseci. Ukoliko se, pak, odluči da istu sumu pozajmi u evrima rata će biti za skoro petinu manja, kamata će biti niža za skoro 10 odsto, ali će, pre nego što podigne novac na šalteru morati da ostavi 30 odsto učešća.

Na rate do preplanulog tela: Antalija

Pitali smo ovdašnje turističke agencije kuda jedna porodica može da otputuje za sumu od 150.000 dinara. Tako, osam dana preko agencije „Kontiki” u Marmarisu, Turska, košta između 420 i 480 evra. U „Džoli trevelu” ovakav aranžman staje između 460 i 480 evra. U cenu nisu uračunate aerodromske takse od oko 70 evra i viza koja staje 10 evra .

U istom periodu osmodnevni boravak u Tunisu, u mestu Hamamet, sredinom jula, agencije nude za 390 i 500 evra po osobi, koliko je u „Kontikiju”, ili 350 do 395 koliko staje u „Džoli trevelu”. Viza se ne plaća, a takse su 78 evra. Deca od dve do 12 godina plaćaju takse 52, odnosno 25 evra koliko iznose u slučaju da se leti „Tunis erom”. Agencija „Kontiki” u ponudi ima i Krf za koji bi turisti trebalo da izdvoje između 350 i 530 evra za osmodnevni boravak, s tim što u cenu nisu uračunate takse od 75 evra i kolektivna viza koja košta 10 evra. Za letovanje u Budvi sredinom jula potrebno je izdvojiti između 380 i 450 evra, za hotel „Slovenska plaža”. Reč je o polupansionu, prevoz nije obezbeđen, a plaća se i boravišna taksa od 1,5 za odrasle, odnosno, 0,50 evra za decu dnevno.

– Već nekoliko godina radimo isključivo Španiju, a od ove godine i Tursku i Egipat. Ove sezone je pojednostavljena procedura dobijanja vize, pa nam to olakšava posao, ali primećujemo da je interesovanje za destinacije u Španiji sve veće – kažu u agenciji „Posejdon”.

Oni izdvajaju aranžman za Arenal u Španiji koji staje između 875 i 925 evra. Reč je o polupansionu i u cenu nisu uračunate aerodromske takse od 64 evra i viza od 10 evra. Sve uplate do 1. jula imaju popust od 10 odsto, kažu u Posejdonu.

– Oni koji su prošle godine letovali na kredit, i ove godine žele da na isti način odu na odmor. Verovatno imaju povoljne aranžmane sa bankama i mi nemamo ništa protiv jer predviđenu sumu od banke dobijemo odmah – kažu u jednoj turističkoj agenciji. Ipak, upoređivanjem ponuda u bankama ne stiče se baš takav utisak. Za prosečnu platu od oko 33.000 dinara nije zanemarljiva mesečna rata za turistički kredit koja prelazi šest hiljada dinara. Koliko Srbi žarko žele da idu na letovanje pokazuje izveštaj iz banaka da više od 90 odsto njih ne kasni sa otplatom. Svega nekoliko procenata opeklo se na letovanje „na crtu”, zastajkuje sa ratama i verovatno su shvatili da je to za njih bio prevelik zalogaj na sunčanoj plaži. Preplanuo ten je odavno nestao, ali brige ostaju još nekoliko godina.

Anica Nikolić - Jelica Antelj

-----------------------------------------------------------

Topla mora, da se smrzneš od cene

Srbi će opet trošiti svoje godišnje ušteđevine na obilazak Grčke i Turske. Za kredit se teško odlučuju jer računaju da, ako nemaju para za letovanje, biće im nemoguće da otplate i kredit, ne manji od hotelskog ceha, i kamate koje će se posle gomilati.

Aleksandar Miljković (33), profesor kontrabasa, ima tri želje za ovaj letnji odmor, ali nije siguran da li će moći ostvariti makar jednu.

– Voleo bih da odem na more, neko u blizini. Ako to ne budem mogao da priuštim, razmišljam o Srebrnom jezeru ili o Kopaoniku. Za nekoliko dana ću početi da zovem turističke agencije i nadam se da me neće zaprepastiti cenama. Ja sam samo prosvetni radnik i na putovanja najčešće polazim ako me pozovu da održim neki koncert u inostranstvu, inače bih granicu malo kada prelazio. Kada bih imao para za bilo koje mesto o kojem sanjam, kupio bih kartu za Južnu Ameriku, ali i nju ću teško videti ako mi ne zakažu nastup, jer kredit ne mogu da uzmem samo zbog dve nedelje letovanja – kaže Miljković.

Sanja Novogradec (18) i Jasmina Jovanović (18), maturanti, priželjkuju da se vrate u Italiju, gde ih je škola vodila prošlog novembra.

– Divna je zemlja i pružili su nam dobru uslugu. Na dalje i egzotičnije destinacije ne pomišljamo. Upis na fakultet uzima i vreme i pare, tako da ćemo tek u avgustu zvati turističke agencije. Pošto će nam nadoknade za fakultet odneti sav slobodni novac, možda bismo uzele i kredit, isplatilo bi se ako bismo još jednom videle Italiju – rekle su Sanja i Jasmina.

Filip Nikolić (25), student informatike, biće još jedan turista kojeg će grčki ugostitelji dočekati kao „brata iz Srbije”.

– Ne znam čime da platim, ali od Grčke nisam odustao. Tamo je bolje nego na svim drugim mestima koje bih, nadam se, nekako mogao da priuštim. Do sada nisam morao da uzimam kredit za letovanje, ali možda bih se i na to odvažio ako bih pronašao povoljnu ponudu za Havaje. Ne znam koliki kredit bih se usudio da uzmem – priča Nikolić.

Darko Obradović (30), menadžer logistike, nedavno se zaposlio i još čeka pravi trenutak da zamoli šefa za kratko odsustvo.

– Valjda će me pustiti na odmor u septembru ili oktobru. Neće ni tada biti kasno za more. Verovatno ću posetiti Tursku ili Grčku, blizu je, cena je prihvatljiva, usluga je pristojna. Raspitivao sam se po agencijama i izgleda da bih uspeo to da izvedem sa 500 evra. Kredit nikad nisam podizao, niti bih, čak ni za Karibe, o kojima sanjam otkako sam gledao televizijske reportaže o tim ostrvima – kaže Obradović.

Đorđe Đorđević (24), student dizajna, još skuplja novac za letnji odmor.

– Gotovina mi nedostaje, ali ne pada mi na pamet da uzmem kredit, od čega bih ga vraćao? Za Split, koji je lep grad a nije daleko, potrebno mi je još oko 700 evra. Da ne moram da razmišljam o parama, išao bih na Ibicu zbog plaža ili u Japan da iskusim tu fascinantnu kulturu – navodi Đorđević.

V. Vukasović
[objavljeno: 05/06/2008]
Izvor: Politika.rs
Old June 10th, 2008, 09:54 AM   #40
Vrachar

Likes (Received): 721

Quote:
„Politikina” turistička patrola
Bez „paradajz turista”, molim

Nekada nezamenljiva crnogorska obala sve manje dostupna srpskim turistima, što zbog skupoće, što zbog dugog, zamornog i opasnog puta do južnog Jadrana.

Skromno ali lepo: Jaz, jedna od najleših i najpopularnijih plaža očekuje goste (Foto D. Dedić)

Samo su dve odrednice, posle svega što se na ovim prostorima događalo tokom proteklih godina, bliske srpskim turistima kada kreću na godišnje odmore a destinacija je – more. Jedna je Grčka, druga, Crnogorsko primorje.

„Politikina” turistička patrola opredelila se da poseti Crnu Goru i vidi šta je ostalo od one, nekadašnje tako omiljene „srpske” obale, od Ulcinja, preko Petrovca, do Budve, Tivta i Herceg Novog, koja je tokom jula i avgusta vrvela od naših ljudi koji su u dugim kolonama, porodično, sa prepunim gepecima kojekakvih stvari i namirnica kretali put mora na „zasluženi” odmor.

Da li je nekadašnje odredište broj 1 izgubilo nešto od svoje privlačnosti, ima li nade za „naše” i danas, kada je tamo zavladao evro, i što je još važnije nemilosrdni „kapitalizam” na balkanski način.

Opremljeni strpljenjem i bogami mnogobrojnim pričama dobronamernih i onih drugih, krenuli smo, pogađate, ka Budvi, najomiljenijem odredištu naših turista. Prva briga bila nam je saobraćaj, odnosno vreme za početak puta. Najbolje je rano ujutru, već od šest sati. Opredelili smo se za rutu Beograd, Topola, Rudnik Čačak i dalje Ibarskom magistralom. On je i najkraći i najbrži. Išli smo autoputem i izašli na Mali Požarevac, pa preko Mladenovca, veoma brzo. Od Topole do Rudnika je put dobar, ali krivudav i treba biti oprezan zbog kamiona kojih, doduše, nema mnogo i čiji su vozači pažljivi. Do Rudnika put traje oko jedan čas, zatim sledi deonica do Čačka, bez ikakvih problema. Malo je opterećen uglavnom lakim komercijalnim vozilima, ali put je dobar, obeležen, nema rupa, a ni previše policijskih patrola. Vozači uglavnom poštuju propise, što je najvažnije. Od Čačka do Užica se stiže za oko jedan čas, nešto opterećenijom deonicom, da bi od Užica, preko Zlatibora vožnja predstavljala pravo zadovoljstvo, dobrim i širokim putem koji na uzbrdicama ima dodatnu saobraćajnu traku za preticanje sporijih vozila, kamiona i autobusa. Odmorišta uređenih, međutim, nema. Tek ponegde pored puta parče zemlje za dva-tri vozila. Lepote Zlatibora tako ostaju za nama. Do Nove Varoši, stiglo smo brzo, ukupno od Beograda trebalo nam je nešto više od tri časa. Doduše putovali smo snažnim „mercedesom” zahvaljujući saradnji sa kompanijom Mercedes Benc Srbija. Ali, propise smo dosledno poštovali, sa, razumećete, povremenim prekoračenjem dozvoljene brzine… Policije je bilo sporadično i uglavnom kao preventiva i opomena nedisciplinovanim vozačima, onih zloglasnih „zaseda” nije bilo. Od Nove Varoši put je već nešto lošiji, nema rupa, ali ima zakrpa, posebno u dolini Lima, ali nije bio opterećen i sve je išlo bez problema, brzo i udobno.

Na granicu sa Crnom Gorom stigli smo za nešto više od četiri časa. Gužve nema osim duge kolone kamiona koji čekaju na carinsku proceduru. Ljubazni policajci i carinici ne prave posebne probleme. Pitamo šta od hrane može da se unese.

- Sve, ali u razumnim količinama – odgovara veselo carinik. Ne može gajba paradajza, više od kilograma, dva mesa, ne mogu ni lonci i šerpe sarmi, gulaša i slično, što nije redak slučaj. Ne mogu ni druge namirnice u većim količinama jer mogu da služe za preprodaju – kaže uz smešak.

Put nastavljamo prema Mojkovcu i Bijelom Polju, bez mnogo saobraćaja, ali u ovim gradovima nas je dočekala gužva. Mnogo sveta na ulicama, mnogo vozila, dosta nedisciplinovanih vozača, treba biti oprezan. Putujemo sve sporije, a vreme je već i za odmor. Pored puta, kao i u Srbiji, poneki parking, ali neuređen, dole je makadam, ima prašine i otpadaka, i pored tabli koje apeluju: „Neka bude čisto”. Nema ni posebnih toaleta, jedino u nekoj usputnoj kafani, a što se tiče higijene i ona je na ovdašnjem nivou. Znači nije nas oduševila.

I, sve ide po redu vožnje do Kolašina. Tu već počinju problemi zbog radova na putu. Na raskrsnici kod ovog grada – semafor. Radovi u toku. Čekamo petnaestak minuta… Potom jedna od najtežih deonica kroz kanjon Morače. Sve je više kamiona, šlepera, uzbrdica je, ali za naš „mercedes” nema problema. „Jugići” i „stojadini” već imaju muke. Krivine su kratke, preticanje rizično, uglavnom se putuje jako sporo. Na desetak kilometara od manastira Morača počinju pravi problemi. Malo, malo, pa zastoj. Semafor propušta naizmenično iz jednog i drugog pravca. Popravljaju se tuneli, kratki mostovi, čekanje je sve duže, vreme odmiče, ali treba biti strpljiv. Neki sa crnogorskim tablicama nisu, obilaze zaustavljenu kolonu. Mi, normalno, ne smemo… ne poznajemo policajce. Nadali smo se da ćemo biti brži, ali nada se ovde izjalovila. Već putujemo više od šest časova, a do Podgorice je još skoro 130 kilometara. Ipak, od manastira Morača sve je čisto, nema mnogo saobraćaja, ali je vožnja jako opasna, asfalt je klizav, a počinje i kišica. To je najopasnija deonica za putnike iz Srbije. Crnogorci voze brzo, ovde je vozačka sujeta jako izražena. Čim nas ugledaju u retrovizoru, odmah dodaju gas. E nećeš me ti, vala, prestići… mora da kažu u sebi…

Nervi nas ne izdaju, približavamo se Podgorici i u gust saobraćaj ulazimo oko 14 časova. Iza nas je, dakle, osam sati vožnje. Računamo, još jedan sat i u Budvi smo.

Ali, ne lezi vraže. Izlaz iz Podgorice praktično ne postoji. Svuda radovi na ulicama koje vode iz grada prema moru, i kraj je radnog vremena. Milimo u nepreglednoj koloni uz buku građevinskih mašina, kamiona sa betonom i šljunkom. Neki voze i trotoarom. Rade se obilaznice. Pa zar sada pred samu sezonu? To nismo očekivali.

Najzad prelazimo Skadarsko jezero i odličnim putem kroz tunel Sozina, stižemo ispred Petrovca. Magistrala nije opterećena, vidljivo je da nema mnogo turista, posebno onih motorizovanih. Pred Budvu, u Bečićima, opet radovi. Prašina i teški kamioni, pejzaž je siv. Kako će dočekati turiste u julu i avgustu? Ne znamo, ali slika je daleko od one koju smo zadržali u sećanju. U Budvi nema gužve, turista malo. Dominiraju Rusi i nešto novih „zapadnjaka” iz Češke, Slovačke. Među Rusima mnogo je mladih, moderno su obučeni čak i prenapadno… posebno devojke. Pored puta sve je više reklama za izdavanje i prodaju apartmana koji se masovno grade svuda gde se našlo zgodno mesto. Mnoge su na ruskom jeziku. Od grada prema brdima mnoštvo novoprosečenih, neverovatno strmih ulica koje vode prema novoizgrađenim naseljima. I poneki kafići imaju reklame na ruskom. Priča o ruskoj najezdi na ovaj deo Jadrana nije bez osnova.

Nekad prelepi hotel "As" u Perazića dolu kod manastira Reževića srušen je i gradi se potpuno nov po projektu ruskog investitora (Foto V. Dedić)

U ovom biseru Crnogorskog primorja tražimo smeštaj. Nismo ga pre puta obezbedili. Pokušavamo da nađemo turističke informacije. Na tabli na ulazu u centar grada stoji putokaz. Ali tamo gde bi trebalo da bude – veliko gradilište. Pitamo, ali niko ne zna. Čak ni taksisti kojih ima čini se više nego u Beogradu. Ljubazni su, ali ne znaju! Parkiramo u centru za evro i po po satu i krećemo u avanturu. Imamo sreću. Posle pola sata u Starom gradu na samom ulazu, skriven među kafićima i restoranima, mali ulaz u turističku agenciju.

– Ima soba, tu odmah, iznad restorana preko puta – kaže ljubazna službenica, za jednu noć cena je 63 evra. Možda će vam smetati muzika koja traje do duboko u noć…?

U redu, daj šta daš, posle skoro pola dana vožnje konačno na odredištu.

Razmišljam, početak je juna. Šta će biti u špicu, kada kolone krenu put mora? Ne zavidim nikom ko se opredeli za ovaj deo Jadrana.

Na ulicama Budve, Petrovca koji smo posetili kasnije, slika ista: nema mnogo turista nema gužve, nema vozila. Da li će se slika promeniti u julu i avgustu, ne znamo, ali jedno je izvesno: za naše ljude ovo je prava avantura, za koju se, ako žele da se okupaju na nekada našem moru, moraju dobro pripremiti i naoružati strpljenjem. I što je još važnije, nisu više najdraži gosti. Domaćini su ljubazni, ali pare donose drugi, pre svih Rusi, a to se mora uvažiti…

O povratku do Beograda ne treba mnogo trošiti reči. Slika je ista, s tim što nas je, opet posle osmočasovne vožnje, po jakoj kiši, kod Lučana sačekao zatvoren put i obilazak oko Čačka. Razlog nam nije bio poznat. Trajalo je to dodatna dva naporna sata, da bismo Beograd ugledali tek u sumrak.

Vladimir Dedić

-----------------------------------------------------------

Cene beogradske, kazne visoke

Ono što nas je posebno zanimalo tokom posete Crnoj Gori bile su cene, u restoranima, na tržnici, na plažama, u saobraćaju, i drugim mestima. Jer, u Crnoj Gori se sve plaća. Kažu, i ovde je kapitalizam…

Što se tiče saobraćajnih prekršaja tu je stvar jasna. Policija je uljudna, nema ih previše na putevima i ne čini se da vrebaju strane turiste iz Srbije.

Kako smo saznali od vođe patrole na putu ispred Petrovca, kažnjavaju samo one koji baš preteruju. Što se zakona tiče on je jasan: nema ni čašice alkohola tokom vožnje. Znači – nula promila. Preko toga sledi privođenje u stanicu policije i sudiji za prekršaje, do „otrežnjenja”, uz oduzimanje vozačke dozvole. Za nevezivanje sigurnosnog pojasa kazna je 15 evra, za telefoniranje tokom vožnje – 20 evra, za neuključivanje oborenog svetla tokom dana – 30 evra. Za prekoračenje dozvoljene brzine od 60 km na čas do 100 km, kazna je 30 evra. Preko toga sledi sudija za prekršaje i oduzimanje dozvole. U naseljenom mestu, gde je ograničenje 40 km na čas, ako vozite 70 km, ode dozvola!

Za one koji će tokom boravka u Crnoj Gori kupovati hranu na pijacama i marketima navodimo cene nekih od najvažnijih artikala. Tako, kilogram paradajza (ne baš ovdašnjeg kvaliteta) staje 1,54 evra, pomorandži 1,45, zelena salata staje 0,75 evra, jedno jaje najboljeg kvaliteta 0,15 evra. Slične cene za ove namirnice su i u Beogradu. Kilogram svinjskog mesa od buta je 5,50 evra, svinjskog vrata 4,60, kilogram mlevenog mešanog mesa za roštilj je 5,40 evra, piletina 2,50 evra…

Ulje marke „vital” staje 2,09 evra.

U restoranima cene su slične ovdašnjim. Što znači da se može ručati kuvano jelo za 2,50 evra, svinjsko pečenje staje 13 evra za kilogram, kompletan ručak (predjelo, supa i glavno jelo) tri evra. Ako se preplatite na tri obroka dnevno koštaće vas osam evra, što i nije tako mnogo. Pivo domaće proizvodnje (0,33 lit.) staje 2,5 evra, a strano, poznatih evropskih proizvođača iste litraže je 3,5, do četiri evra.

---------------------------------------------------------------

Najskuplje usluge na plažama

Verujemo da će posebno zanimati naše ljude koji se opredele za letovanje na Crnogorskom primorju cene usluga na plažama. U Budvi, kako smo saznali od naših sagovornika u turističkoj agenciji, kreću se od plaže do plaže, odnosno od vlasnika do vlasnika. Jer, ovde je, kažu, sve privatno. Dakle za ulazak na plažu platićete od dva do tri evra. Korišćenje ležaljke je između tri i pet evra, a suncobrana od pet do sedam evra. Pa ko voli nek izvoli. Znatno je jeftinije ako izaberete neku plažu izvan glavnih turističkih mesta (Budve, Petrovca, Bečića), ali to zahteva prevoz kolima. Jedna od najčuvenijih plaža je Jaz, gde su usluge mnogo jeftinije, ali ova prelepa plaža ne deluje baš najuređenije. Mnogo je smeća oko i iza montažnih objekata u kojima se može dobiti sve, od pića, do hrane upola cene u odnosu na budvanske.

---------------------------------------------------------------

Cene goriva slične ovdašnjim

Na pumpama u Crnoj Gori cene goriva slične su kao u Srbiji. Doduše, malo, ali neznatno, variraju od pumpe do pumpe. U proseku bezolovni benzin staje 1,27 evra, superplus od 100 oktana je 1,40 evra, evrodizel 1,28 evra i dizel sa oznakom D – 2 1,26 evra. Sve popularniji gas, koji se može naći na skoro svim pumpama staje – 0,67 evra.

-------------------------------------------------

Oprez, Parking servis

Ono čega se treba najviše plašiti jesu „usluge” Parking servisa. Ako kojim slučajem ostavite automobil na mestu gde to nije dozvoljeno (a u centru skoro nigde nije), veoma brzo ćete imati posla sa paukom. Cena njegovih „usluga” je 50 evra.

Ima, međutim, obezbeđenih parkinga svuda i najbolje je njih koristiti za kraća zadržavanja. Cena parkiranja za jedan sat pored hotela „Avala”, dakle ispred samog Starog grada, staje 0,7 evra u vremenu od 6 do 22 časa. Od 22 do šest ujutru cena je evro i 20 za svaki započeti čas. Doduše, ima i parkinga gde je prvi čas besplatan. Konkurencija čini svoje…

[objavljeno: 09/06/2008.]
Izvor: Politika.rs

Tags
tourism, turizam