daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Autres - Overige > Fotoforum / Section d'images

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old February 18th, 2010, 08:13 AM   #41
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 0

Bah, vanuit Brussel Noord of Zuid loop je ook niet meteen het bruisende centrum in, hé. Je hebt wel een paar restaurants (Midi Station, de Grieken in de Argonnestraat) en een paar cafés, maar het is ook gene vette.
Nu, ik heb Rotterdam, op een passage in de Koopgoot, ook alleen maar vanuit de trein gezien, en het leek me ook redelijk troosteloos. Maar bedankt voor de tips, ik ga Benonie eens achterna.
groentje no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 18th, 2010, 09:08 AM   #42
Rotterdam A
Registered User

Likes (Received): 1

@Benonie. Om de centrum driehoek zelf zijn enorm veel klassieke panden straten die helemaal door West, Noord en Oost gaan.
Ik zie dat je je reis hebt beperkt tot de driehoek en Wilhelminapier.
Aanbevolen is vooral om op de Willemsbrug(Erasmusbrug uitzicht is niets vergeleken bij de Willemsbrug zijn uitzicht) te lopen of om vooral de metro vanaf centraal station tot station Zuidplein te gaan. Het uitzicht op de bovengrondse rit tussen station Wilhelmina-Rijnhaven-Maashaven-Zuidplein is adembenemend met vooral het uitzicht al rijdend tussen Rijnhaven en Maashaven is het mooiste wat er is. En bijna niemand kent dit uitzicht in Nederland, enorm jammer.

De driehoek is gelukkig bezig om al die mindere plekken te verbeteren met nieuwe hoge woonblokken met goede winkelplinten erin. Ook veel sjieke winkels erbij. Antwerpen is ons voorbeeld.

Het belangrijkste is Rotterdam Centraal. De bouwput die er nu ligt is niet bepaald een mooie ingang naar de stad.

Last edited by Rotterdam A; February 18th, 2010 at 09:33 AM.
Rotterdam A no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2010, 10:12 AM   #43
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 312

Thanx! Zal ik ook in gedachten houden bij een vervolgend bezoek. Ik wil die stad dan ook wel wat beter leren kennen. Enig idee wanneer CS zal afgewerkt zijn? Lijkt me momenteel nog in een embryonaal stadium.
Quote:
Originally Posted by groentje View Post
Bah, vanuit Brussel Noord of Zuid loop je ook niet meteen het bruisende centrum in, hé. Je hebt wel een paar restaurants (Midi Station, de Grieken in de Argonnestraat) en een paar cafés, maar het is ook gene vette.
Ik had het vooral op Brussel CS, van waaruit je recht het Spanjaardplein, Grote Markt en de rest van het centrum in wandelt.
En zelfs Brussel-Zuid en omgeving is één en al bruisende stad vergeleken met Rotterdam Centraal. Op zondag waan je je zelfs onmiddelijk in een drukke Arabische souks, terwijl ik in R'dam eerder de indruk had dat de stad net geëvacueerd was.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2010, 10:53 AM   #44
Rotterdam A
Registered User

Likes (Received): 1

Een verschrikkelijk gezicht inderdaad. Pas begin 2011 wordt de OV-terminal opgeleverd.
Ook het plein wordt enorm aangepakt. Net als in Brussel en Antwerpen, wil men de stad wat autoluw maken door veel tunnels.

Rotterdam A no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2010, 11:05 AM   #45
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 192

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Tja, ik kan moeilijk oordelen na een bezoekje van één dag. De stad heeft een indrukwekkende hoeveelheid hoogbouw en moderne architectuur, maar daar houdt het zo'n beetje op. Het mag dan wel een 'party-town' zijn, mij leek de stad op deze winterse zondag eerder doods en kil.
Ik heb dezelfde ervaringen met Rotterdam. Er is mij meermaals verteld dat je de stad moet kennen om de juiste plekjes te kunnen vinden, maar dat vind ik maar een matig excuus. Zoiets zegt men over een provinciestadje, toch niet over één van de Nederlandse G3.

Quote:
Uiteraard heb ik maar een deel van de stad gezien, maar als je zelfs in de omgeving van het CS een koffie moet drinken in een pizzeria die toevallig open was omdat het personeel daar deeg aan het kneden was... dat is in A'pen wel even anders. Daar stap je vanuit het fantastische CS recht de levendige Keyserlei op. Zelfs op zondag.
Antwerpen CS kent in Nederland wat dat betreft alleen een waardige tegenhanger in Amsterdam CS. Den Haag en Rotterdam kunnen er niet aan tippen, hun stations zijn gewoon minder gunstig gesitueerd. Rotterdam heeft natuurlijk ook nog de pecht dat men al van 2005 bezig is met de verbouwing (die as in 2013 helemaal klaar zal zijn). Dat trekt natuurlijk geen kleine ondernemers aan. Er is niemand die nu denkt: laat ik eens een restaurant bij CS openen.

Quote:
'Museum Boymans van Beuningen' was schitterend, maar het restaurant durven wij in België niet eens een cafetaria noemen. Terwijl je in zowat elk groot Brussels museum uitgebreid en lekker kan eten, moet je het hier stellen met gebakje, wortelsoep en slaatje.... en dan was ik blijkbaar de enige die zich tot dergelijke uitspatting waagde.

Lunch + Nederlanders.... het wordt nooit iets...
Vreselijk inderdaad. Toen ik nog in Zeeland woonde was dat wel anders. Daar kon je gerust 1.5 uur vrijnemen voor de lunch en niemand die ervan opkeek. In Den Haag verwachten ze dat je snel een broodje eet en weer terugkomt...

Quote:
Aan Kop van Zuid was zowat alles gesloten en de enige brasserie die open was, werd overstelpt door hongerigen en dorstigen.
Gelukkig nog een en ander gevonden tussen stadhuis en Centraal Station.

Conclusie: Rotterdam lijkt me vooral een werkstad. Ik snakte een beetje naar een 'echte' stad zoals Brussel, Antwerpen of Amsterdam. Ik kom zeker terug, maar dan op een zonnige dag als ik kan flaneren langs het water en er wat terrasjes kan doen na een fietstocht. Ik zal me ook iets beter voorbereiden zodat ik geen halve calvarietocht moet ondernemen om iets eet- en drinkbaars te vinden.

Maar ik begrijp nu wat beter de terughoudendheid van heel wat Nederlanders op het HHF. Een stad is meer dan alleen water, hoogbouw en een hip imago.
Kom eens een keer naar Den Haag, ik geef je graag wat tips op voorhand

Fotoreportages:
Middelburg, ZL | Vlissingen, ZL
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2010, 11:28 AM   #46
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Een weekje Den Haag en omgeving was gepland voor de Paasvakantie, maar mijn vriendin heeft vroeger net iets teveel Nederland gedaan en wou gezien onze koude winter een warmere cultuurbestemming. Het wordt dus een weekje Rome. Lijkt me geen slechte tweede keuze.

In de zomer trekken we wel nog een weekendje naar Amsterdam (is alweer precies 15 jaar geleden) dus daar zal Den Haag ook buitenvallen. Maar we gaan zeker nog eens én naar Den Haag én naar Rotterdam.
Want vergis je niet, het dagje Rotterdam is best wel meegevallen en smaakt gewoon naar meer. Alleen ging ik er gemakshalve en gewoontegtrouw van uit dat je vanuit het Centraal Station recht in een bruisend stadscentrum met een grote keuze aan horeca zou terechtkomen, en dat was wel even anders.
Net zoals ik er met hetzelfde gemak van uitging dat één mooiste en belangrijkste kunstmusea van de Benelux wel een iet of wat degelijk restaurant zou hebben in plaats van een trendy snackbar.
In Brussel kan je in zowat elk groot en middelgroot museum uitgebreid, lekker en betaalbaar tafelen (MIM, KMKG, Autoworld, MSKB, Stripmuseum...), maar de combinatie cultuur en gastronomie is blijkbaar niet boven de Moerdijk doorgedrongen )

En als je dan op één dagje nog alles ter plaatse moet gaan uitzoeken, dan kom je aan een koude dagtrip toch wat tijd tekort.
Dus volgende keer bezoek ik de stad beter voorbereid en neem ik meteen een OV-dagkaart om de stad te doorkruisen. Nu wou ik de stad aanvankelijk volledig te voet doorkruisen en langzaam in me opnemen. Is natuurlijk ook wat makkelijker om plaatjes te nemen.
Old February 18th, 2010, 11:33 AM   #47
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Rome, leuke stad maar wel akelig toeristisch. Ik vond Napels om die reden leuker. Maar met Rome kun je niet misgaan! Als je avontuurlijk ingesteld bent kun je vlakbij het Colosseum een fiets huren. Alles ligt in Rome op fietsafstand dus dan kun je alles zien. En als je een beetje met de scooterstroom meefietst, is het niet eens heel erg eng

Fotoreportages:
Old February 18th, 2010, 11:45 AM   #48
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Ik denk niet dat ik met zoon van net geen 8 lekker tussen de scooters door het hectische Rome ga fietsen... Hij is veel te groot voor een fietsstoel en te klein om alleen en veilig in een drukke metropool te fietsen. Het moet nog prettig blijven...
Old February 18th, 2010, 12:08 PM   #49
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Dan beter van niet inderdaad. Maar neem niet teveel de metro want die is zwaar deprimerend

Fotoreportages:
Old February 18th, 2010, 12:44 PM   #50
poller1
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by Slagathor View Post
Dan beter van niet inderdaad. Maar neem niet teveel de metro want die is zwaar deprimerend

... maar soms wel handig.
én veel drukker dan uit je foto blijkt
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2010, 01:53 PM   #51
X38
Registered User

Likes (Received): 10

Quote:

[img][/img]
Valt best wel mee in vergelijking met premetrostation Diamant (Antwerpen)...
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2010, 01:54 PM   #52
EvanG
Registered User

Ik heb in Rome redelijk veel gebruik gemaakt van de bus. Zie je tenminste onderweg nog iets van de stad. Met dat toeristische kan het trouwens ook nog best wel meevallen, de historische stad is gigantisch uitgestrekt en eens je buiten het gebied tussen het vaticaan en het forum romanum zit kom je al vlug in de stukken waar de gewone romein zijn dagdagelijkse gangetje gaat. Maar in het hart krijg je soms wel het gevoel dat je in een toeristische park aan het rondlopen bent, dat is waar.
EvanG no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2010, 02:08 PM   #53
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
Valt best wel mee in vergelijking met premetrostation Diamant (Antwerpen)...
NIETS is erger dan PM Diamant.
Old February 18th, 2010, 02:38 PM   #54
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Zo erg kan PM Diamant toch niet zijn zeker? [/argwanend]

EvanG - dat klopt wel, maar wie naar Rome gaat kan de Trevi fonteinen niet negeren. Probeer daar maar eens aan het water te geraken.

Fotoreportages:
Old February 18th, 2010, 02:49 PM   #55
poller1
Registered User

Quote:
Euh, ik bevestig bij deze dat PM Diamant er (momenteel) vele malen erger bijligt dan het Romeinse metrostation op de foto.

Ik overdrijf niet hoor... Het IS zo erg.
Old February 18th, 2010, 02:55 PM   #56
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Quote:
Toch nog een stuk erger dan dat Romeins metrostation dat je daar toont. Je moet er maar eens voor de lol binnenwandelen, het maakt in feite deel uit van het Centraal Station.

Het ontbreekt op veel plaatsen een plafond, er ligt overal afval - oa. ook boven je hoofd wanneer je op de roltrap staat - het is er overal donker, bruin en smerig, en de vloer is precies een stuk plastiek dat je in afwachting van de levering van je tegels in je badkamer legt

Maar het is wel in renovatie momenteel, dus daarna mogen de Romeinen misschien met de titel gaan lopen
Old February 18th, 2010, 05:32 PM   #57
X38
Registered User

Likes (Received): 10

In deze thread heb ik een tijd geleden eens een fotoreeks gepost van dat PM-station (ondertussen is er nauwelijks iets aan veranderd).

En nu terug naar Benonie's foto's...
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2010, 05:41 PM   #58
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
En nu terug naar Benonie's foto's...
Inderdaad. We zijn intussen vanuit Rotterdam, via Den Haag en Rome, in Antwerpen terecht gekomen....
De paar metrostations die ik in Rotterdam gezien heb, zagen er trouwens piekfijn uit.
Old February 19th, 2010, 03:08 AM   #59
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 53

In Amsterdam een aardige kans dat je niet eens de metro kan (5 weken lang renovatie ondergronds gedeelte in de zomer) of zal gebruiken (aangezien de rest van het metronetwerk niet het centrum inrijdt). Niet dat het veel uitmaakt aangezien Amsterdam in het centrum vooral een tram / loop / fietsstad is.
Old February 19th, 2010, 09:23 AM   #60
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 80

Wat 'n heerlijke foto's weer Ik wacht met spanning af wat 'r zal gebeuren als Benonie al fotograferend door Den Haag zal trekken. In bepaalde opzichten is Den Haag toch de meest "Brusselse" stad van Nederland, dus dat schept misschien een band die de foto's nóg fascinerender zal maken.

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Ik denk inderdaad dat Rotterdam meer tijd en voorbereiding vraagt. Het is niet zoals bvb. Brussel of Antwerpen, waar je vanaf het station recht het levendige centrum inwandelt. Cafés en restaurants vind je daar meteen met hopen.
Toch schijnen veel mensen dit ook met Brussel te hebben. Brussel is natuurlijk ook onoverzichtelijk, dus 'n goede voorbereiding is echt wel nodig. Veel Vlamingen klagen tegen mij dat ze Brussel "grijs" en "vies" en "saai" vinden. Nu, dat vieze, dat zal ik niet ontkennen (wie wel?), maar grijs en saai... zo ken ik Brussel toch niet. Maar wie onvoorbereid is en vanaf Centraal niet naar het westen (benedenstad) of oosten (bovenstad) gaat, maar in de plaats noordwaarts (naar Congres) dan wel Zuidwaarts (Zuidstation) stapt, tja, díe zal inderdaad wel een ander beeld van Brussel krijgen. En wie dan rond etenstijd niet verder komt dan de (anders wel heel kleurrijke) Beenhouwersstraat, zal zelfs van het geweldige Brusselse eten een wat treurige indruk krijgen.

Brussel en Rotterdam zijn dus allebei wel steden die je een beetje moet kennen vooraleer je ze echt zult appreciëren. Rotterdam kan ook echt wel heerlijk zijn. Toch, hoe goed je Rotterdam ook leert kennen, tegen dat mysterieuze, onoverzichtelijke maar o zo zalige Brussel kan 't echt niet op. Dat hoeft natuurlijk ook niet. Sommige steden zijn nu eenmaal hors catégorie
Plaas no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules