|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Global Announcement |
|
SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info! |
![]() |
|
|
Thread Tools |
Rating:
|
Display Modes |
|
|
#1 |
|
Gelegitimeerde pandabeer
Likes (Received): 0
|
Gewoon even iedereens mening horen. Zouden de ruien, vlieten, etc. weer opengebroken moeten worden?
Woehoe mn eerste thread (even uitbundig vieren)
|
|
|
#2 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 56
|
Niet allemaal.
De Suikerrui bvb. blijft best gewoon dicht - dat maakt het veel statiger en imposanter dan mocht er water doorstromen. Maar hier en daar wat meer water in Antwerpen zou geen kwaad kunnen denk ik.
|
|
|
#3 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 53
|
water in de stad is zeker nodig ja. Vermits dat Antwerpen aan het uitdrogen is met alle gevolgen van dien (verzakkingen oude gebouwen.... Kathedraal etc ...)
Maar aan andere kant zijn die oude ruien ook niet iets uniek ? Maar waar het kan, zou ik zeker voor zijn |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bike It!
Likes (Received): 473
|
Pro!
Ook en vooral de Suikerrui. Stel je voor, met het bootje naar de Grote Markt, met daar een aanlegsteiger... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Cosa dire cosa fare
Likes (Received): 51
|
Yep, gewoon alles terug open gooien, ook de beek onder de Boomgaardstraat
![]() En dan liefst overal fietsersbruggetjes, weg met die auto's
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Registered User
|
Quote:
)
|
|
|
|
#7 |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
Hoe meer water hoe liever!
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Opengooien waar mogelijk! Mooie wandelesplanades aan de randen aanleggen. Denk aan Brouwersvliet, Zuiderdokken, misschien zelfs nieuw water op Nieuw Zuid en Petroleum Zuid. Misschien Koolvliet heropenen?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Registered User
|
alles terug open!
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
Likes (Received): 10
|
Er mag gerust eens gekeken worden of het water terug in de binnenstad kan gebracht worden maar ik vrees dat het verwachtingspatroon hier wel eens mooier zou kunnen zijn dan wat de werkelijkheid te bieden heeft.
![]() Dit gaat geen pitoreske stadsgrachtjes opleveren hoor. Over het grootste deel van het traject is er waarschijnlijk niet eens de plaats voor. Het is niet voor niets dat men al een paar honderd jaar begonnen was met die te overdekken. Iets wat een heel interessante situatie tot gevolg heeft en ik vind dat je daar ook rekening mee moet houden. Met openen van de ruien breng je niet alleen een oude situatie terug maar vernietig je er ook één die net zo goed zijn waarde heeft, één die volgens mij meer zegt over de geschiedenis en evolutie van Antwerpen dan wanneer een poging om netjes heraangelegde ruien aan de mensen te presenteren. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Registered User
|
Voor mij hoeft het niet: het gaat meer problemen dan voordelen opleveren!
Niet alleen voor auto's maar ook voor voetgangers en fietsers: stel je voor dat in de drukke zomermaanden iedereen aan de buitenkant van de terug opengegooide Suikerrui moet lopen/fietsen. Er is nu al plaats tekort. O.a. door de terrassen. Dus de restaurateurs daar zullen er ook niet om vragen... (en de Bruggelingen zouden ons kunnen aanklagen voor oneerlijke concurrentie... )What's done is done! Je kan de stad niet terug veranderen zoals in het verleden! Want dan zou men ook de rechttrekking van de Schelde ongedaan kunnen maken... |
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Registered User
Likes (Received): 23
|
Alle ruien terug opengooien zou uiteraard waanzin zijn, maar bijvoorbeeld op de Brouwersvliet zou het een toegevoegde waarde kunnen zijn. Het zou een mooie overgang tussen de binnenstad en het Eilandje creëren.
En op dit moment is er een dam die ervoor zorgt dat die ruien relatief droog blijven, maar als je er een paar zou opengooien, zou dat uiteraard ook impliceren dat er wel water in zou stromen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Verlaten-metro Explorer
|
Maak er een poll van!
Voor mij mogen ze open! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Cosa dire cosa fare
Likes (Received): 51
|
Da's waar, maar daar zit nu de Konijnenpijp onder he.
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 53
|
Toegankelijke ondergrondse ruien, dat heeft toch ook niet elke stad e
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Registered User
|
Quote:
Maar er zijn nog andere opties naast de ruien en de vlieten. Eerst en vooral de zuiderdokken natuurlijk, maar ook de oude vaartplaats en de wapper zijn gedempte waterlopen waar je in principe met veel minder drastisch ingrijpen in het stadsweefsel het water kan terugbrengen. Zelfs de Plantin & Moretuslei was tot in de jaren 20 van vorige eeuw een kanaal. Je zou het water in principe tot in Borgerhout kunnen terugbrengen. De herentalse vaart zorgde tot 1930 trouwens voor de waterbevoorrading van de vijver in het stadspark. Zou 2 vliegen in klap zijn
Last edited by EvanG; January 23rd, 2008 at 08:49 PM. |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Registered User
|
euhm, ja dus
![]() Het straffe is dat ik dus nog net in mezelf dacht nadat ik het geschreven had maar het dan blijkbaar gewoon heb laten staan ![]() Maar als je dat oude traject volledig zou gaan herstellen heb je een kanaal van de meir tot in wommelgem. En een ondergelopen tunnel onder de leien dus een realistische optie is het jammer genoeg niet. |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
Quote:
Als ze het middenste stuk van de gedempte zuiderdokken een jachthaven zouden maken, krijg je daar ook veel meer een water sfeer (beetje vergelijkbaar met het Eilandje in het klein). Je zal dan wel iets moeten doen voor de parkeerplaatsen. Een van de redenen waarom het Zuid zo populair is dat je er redelijk gemakkelijk je auto kan parkeren (kaaien, Zuiderdokken). Op andere plaatsen lijkt het me niet realistisch om het te willen. Een stad is immers ook om in te leven en werken. en dat wordt niet bevorderd door waterlopen... Kris |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|