|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1 | ||
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Amsterdam: NDSM-werf
Misschien dat er al een thread over is maar ik vond wat info over het NDSM terrein.
Quote:
Quote:
http://www.johanmatser.nl/index.php?page=32853 http://www.lokhorst.nl Aardig project voor 10 jaar en 300 miljoen euro, als ik de site van lokhorst mag geloven. Impressies staan trouwens op de site van ndsmwerfzuid |
||
|
|
|
|
|
#2 |
|
Frans Woerden
Likes (Received): 197
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Peter
Likes (Received): 21
|
Op de interessante site www.zaans-industrieel-erfgoed.nl kun je hier een uitgebreid artikel over de NDSM-werf vinden met aandacht voor de historie en de toekomst.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Schopt kont
|
![]() Dank Mojito. Ben op dit moment bezig aan m'n scriptie over onder andere de NDSM-loods, dus dit soort info kan ik wel gebruiken. Wat een lekker zootje is dat gebouw toch he... Vet ding die loods, zowel van binnen als van buiten.![]() Bright side:
|
|
|
#5 |
|
hipp-E
|
Ik heb op die pagina nog een link gevonden naar deze site http://www.biesterbosplanontwikkelin...2&projectpid=0Ook wel interessant om te zien wat daar momenteel in ontwikkeling is. Dit is locatie naast het kraanspoor. De toren lijkt wel iets boven 100 meter hoog. Start bouw 2008 (staat op de pagina). Amsterdam waterfront. ![]() Nautisch Kwartier, NDSM-werf Oost. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
* H I G H *
Likes (Received): 5
|
Ik weet niet in hoeverre het ontwerp van de toren vaststaat, maar als dit het ontwerp is ziet het er zeer veelbelovend uit.
|
|
|
#7 |
|
Registered User
|
wow. het ziet er echt heel grootstedelijk uit, dit is echt iets wat amsterdam kan gebruiken
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Gouda's Glorie
Likes (Received): 85
|
Straalt behoorlijk klasse uit
|
|
|
#9 |
|
Martijn V M
|
Die toren maakt het wel heel indrukwekkend.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
Dat ziet er zeer goed uit! Zulke gebouwen hadden ze eigenlijk ook meer bij ijburg moeten bouwen.
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Martijn V M
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Not much
Likes (Received): 49
|
Aah, een toren! Ziet er echt goed uit en gezellig!
|
|
|
#13 |
|
Registered User
Likes (Received): 149
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Registered User
|
Mooie afbeelding.
|
|
|
#15 |
|
Registered User
|
Daar komen ws weer bewonersprotesten van
nav daarvan is besloten de toren te verlagen naar 60 Meter Ben Nostradamus van de lage landen,kan zo het 1 en ander voorspellen!
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Peter
|
Amsterdam-Noord - NDSM-werf, zondag 6 januari 2008
Tegelijk met het Kraanspoor heb ik ook een rondgang over de NDSM-werf, nog steeds een van mijn favoriete plekken langs het IJ, gemaakt.
1., 2., en 3. De enorme zandvlakte begrensd door het Kraanspoor in het westen, rommelige bedrijfspanden in het noorden, de studentencontainers in het oosten en het IJ in het zuiden wordt op dit moment grondig gesaneerd. Hier moeten straks de (saaie en fantasieloze) blokken verschijnen die je in post #5 kunt zien. Gemiste kans, vind ik. Maar wie weet valt het resultaat uiteindelijk wel mee. De foto’s zijn genomen vanaf de uit Stelconplaten bestaande bouwweg langs het Kraanspoor: ![]() ![]() ![]() 4. Pas drie en een half jaar in dienst, sinds vorig jaar op doordeweekse dagen in gezelschap van het Houthavenspontje en niet meer weg te denken: de NDSM-pont, die vanaf deze steiger vertrekt. ![]() 5. Langs de in 2007 gerenoveerde NDSM-pier is tussen het voormalige opleidingsschip Pollux en de kade langs de IJ-kantine al plaats vrijgemaakt voor de (verschrikkelijke) Hotelboot, die bij het Oosterdokseiland moet verdwijnen: ![]() 6. Tegenlichtopname van de gerenoveerde NDSM-pier met het voormalige Greenpeace actieschip Sirius. De nieuwe staalplaten waarmee de pier bestraat is blinken fel in de zon: ![]() 7. De voormalige Timmerwerkplaats, sinds eind maart het hoofdkantoor van MTV Benelux: ![]() 8. Nog een keer het MTV-gebouw, nu vanaf het zuidoosten, met ervoor de parkeerplaats waar omheen een paar moderne en strakke picknicktafels zijn geplaatst: ![]() 9. Hoewel hier de eerstkomende jaren nog niet zoveel zal veranderen, kan ik het nooit laten om ze mee te nemen in mijn wandelingen, vanwege hun prachtige rauwe en industriële schoonheid: de monumentale scheepshellingen, uniek omdat er in Europa niet zoveel meer over zijn in deze originele staat. Dit is de grote Y-helling, gezien vanaf de gesloten sluisdeuren die het dok scheiden van het IJ: ![]() 10. Dezelfde Y-helling, gezien in zuidelijke richting met aan de horizon de oude stad. De zwarte balk rechts zijn de sluisdeuren waarvandaan ik foto #9 maakte. Let op het verschil in het waterpeil tussen dok en IJ: ![]() 11. De hellingen en het terrein er om heen zijn bezaaid met grote betonblokken. Deze vond ik er nogal morbide uitzien, met die roze portretten. Links Café Noorderlicht, rechts op de achtergrond de torens van de Oostelijke Handelskade:
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
|
Erg mooi die oude scheepshelling en de kraan. Ik hoop dat de kraan en de scheepshelling behouden kunnen blijven. Al is het maar alleen de vormen van de scheepshelling beplant met een grasveld om zomers lekker te kunnen verblijven aan het Ij.
|
|
|
#18 |
|
Peter
|
Maak je geen zorgen, de hellingen en de kraan blijven bewaard. Als ik me niet vergis is het gebied met de hellingen en de kraan vorig jaar tot Rijksmonument aangewezen. Of dat ook voor de even monumentale hallen geldt weet ik niet, maar ook die blijven bewaard. De hellingen moeten worden omgevormd tot een evenemententerrein. Dat is het nu ook al (Over IJ, rommelmarkt, dancefeesten etc.) maar de faciliteiten zijn nog niet optimaal. (maar dat heeft juist zijn charme)
Het is een unieke plek, want de meeste van soortgelijke scheepswerven in Europa (vroeger waren er tientallen) zijn niet meer in hun originele staat. Er moet wel een hoop aan gebeuren om het verval een halt toe te roepen en te keren, maar hopelijk maken ze het niet té gelikt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Frans Woerden
Likes (Received): 197
|
![]() Altijd weer een leuke serie van je met informatieve tekst. Doe je die teksten altijd uit je hoofd of zoek je eerst wat informatie op? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Peter
|
Combi van beiden...
|