daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Reply

Thread Tools Display Modes
Old August 26th, 2007, 02:07 PM   #1
exprovinciaal
Registered User

exprovinciaal's Avatar

Likes (Received): 0

Amsterdam: NDSM-werf

Misschien dat er al een thread over is maar ik vond wat info over het NDSM terrein.

Quote:
De noordelijke IJ-oever

De NDSM-werf stamt uit de 20-er jaren van de vorige eeuw. Vanwege de toenemende lengte van de schepen was er behoefte aan een nieuwe werf. Deze werd aan de noordzijde van het IJ gerealiseerd. De economische recessie van de 70-er jaren werd de NDSM echter fataal. In eerste instantie werden de activiteiten gesplitst in 'reparaties' en 'scheepsbouw' maar ook dat kon geen verbetering brengen. In de 80-er jaren viel definitief het doek.

Sindsdien is de voormalige scheepswerf veranderd in een cultuurwerf waar kunstenaars en culturele ondernemers hun plek hebben gevonden.

In de naaste toekomst zal de locatie een metamorfose ondergaan. De bedrijvigheid van de vroegere scheepswerven, fabrieken en opslagloodsen zal plaatsmaken voor een nieuwe bruisende omgeving. Op de locatie van de voormalige NDSM-werf kunt u binnenkort werken, wonen en recreëren.

Een eerste aanzet is al zichtbaar: 77 studentenwoningen ten noorden van de Oslofjordweg en restaurant Kantine Noord in de 'De Baanderij'. Een plek waar u heerlijk kunt eten maar waar ook een podium voor kunst- en cultuuruitingen is.

Op het voormalige kraanspoor bevindt zich een betonnen constructie van 270 meter lang en 10 meter breed. Hierop zal een bedrijfsgebouw worden ontwikkeld dat een boegbeeld zal zijn voor de herontwikkeling van de NDSM-werf.
Quote:

Het gebied van de NDSM-werf Zuid is circa 21 hectare groot waarvan circa 11 hectare water. De ontwikkeling van dit gebied ligt in handen van Ontwikkelingsconsortium XXL.

Er zal een hoogwaardige stedelijke omgeving aan het IJ worden gerealiseerd waarbij werken, wonen en recreëren worden gecombineerd in een nieuwe formule. De stedebouwkundige structuren, de robuuste gebouwen en de openbare ruimte zullen een atmosfeer scheppen die de combinatie wonen en werken zeer aantrekkelijk maakt.

De ontwikkeling zal in alle opzichten een duurzaam karakter hebben. Dit heeft niet alleen betrekking op de materiaalkeuze en de energie-prestatie maar ook op de transformeerbaarheid van de gebouwen naar diverse functies.

De hoogwaardige en duurzame bedrijfsgebouwen zullen een totale vloeroppervlakte van circa 220.000 m² bvo hebben. In 'De Baanderij' zal een informatiecentrum worden ondergebracht alsmede kantoren en een restaurant.
http://www.ndsmwerfzuid.nl/
http://www.johanmatser.nl/index.php?page=32853
http://www.lokhorst.nl

Aardig project voor 10 jaar en 300 miljoen euro, als ik de site van lokhorst mag geloven.

Impressies staan trouwens op de site van ndsmwerfzuid
exprovinciaal no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 27th, 2007, 08:56 AM   #2
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 197

Plattegrond

Dit moet naast het Kraanspoor komen.

Zo ziet het er nu uit
the runner no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2007, 11:33 AM   #3
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 21

Op de interessante site www.zaans-industrieel-erfgoed.nl kun je hier een uitgebreid artikel over de NDSM-werf vinden met aandacht voor de historie en de toekomst.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2007, 11:45 PM   #4
Tobi
Schopt kont

Tobi's Avatar

Dank Mojito. Ben op dit moment bezig aan m'n scriptie over onder andere de NDSM-loods, dus dit soort info kan ik wel gebruiken.

Wat een lekker zootje is dat gebouw toch he... Vet ding die loods, zowel van binnen als van buiten.

Bright side:

Old August 31st, 2007, 01:17 AM   #5
AMS guy
hipp-E

AMS guy's Avatar

Ik heb op die pagina nog een link gevonden naar deze site http://www.biesterbosplanontwikkelin...2&projectpid=0

Ook wel interessant om te zien wat daar momenteel in ontwikkeling is.
Dit is locatie naast het kraanspoor. De toren lijkt wel iets boven 100 meter hoog. Start bouw 2008 (staat op de pagina).
Amsterdam waterfront.

Nautisch Kwartier, NDSM-werf Oost.

AMS guy no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2007, 11:21 AM   #6
CityLife
* H I G H *

CityLife's Avatar

Likes (Received): 5

Ik weet niet in hoeverre het ontwerp van de toren vaststaat, maar als dit het ontwerp is ziet het er zeer veelbelovend uit.
CityLife no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2007, 04:41 PM   #7
Delfts blauw
Registered User

Delfts blauw's Avatar

wow. het ziet er echt heel grootstedelijk uit, dit is echt iets wat amsterdam kan gebruiken
Delfts blauw no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2007, 06:35 PM   #8
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Likes (Received): 85

Straalt behoorlijk klasse uit
Old September 2nd, 2007, 10:49 AM   #9
MartijnA'dam
Martijn V M

Die toren maakt het wel heel indrukwekkend.
MartijnA'dam no está en línea   Reply With Quote
Old September 2nd, 2007, 11:10 AM   #10
Zicyx
Registered User

Dat ziet er zeer goed uit! Zulke gebouwen hadden ze eigenlijk ook meer bij ijburg moeten bouwen.
Zicyx no está en línea   Reply With Quote
Old September 2nd, 2007, 11:47 AM   #11
MartijnA'dam
Martijn V M

Quote:
Originally Posted by Zicyx View Post
Dat ziet er zeer goed uit! Zulke gebouwen hadden ze eigenlijk ook meer bij ijburg moeten bouwen.
Ja inderdaad
MartijnA'dam no está en línea   Reply With Quote
Old September 2nd, 2007, 03:59 PM   #12
xlchris
Not much

xlchris's Avatar

Likes (Received): 49

Aah, een toren! Ziet er echt goed uit en gezellig!
Old December 2nd, 2007, 09:32 PM   #13
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 149

Plaatje van www.amsterdamwaterfront.nl :

Michiel no está en línea   Reply With Quote
Old December 3rd, 2007, 04:36 AM   #14
Henk
Registered User

Henk's Avatar

Mooie afbeelding.
Henk no está en línea   Reply With Quote
Old December 3rd, 2007, 02:08 PM   #15
Rabotnik
Registered User

Daar komen ws weer bewonersprotesten van
nav daarvan is besloten de toren te verlagen naar 60 Meter

Ben Nostradamus van de lage landen,kan zo het 1 en ander voorspellen!
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old January 6th, 2008, 06:35 PM   #16
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Amsterdam-Noord - NDSM-werf, zondag 6 januari 2008

Tegelijk met het Kraanspoor heb ik ook een rondgang over de NDSM-werf, nog steeds een van mijn favoriete plekken langs het IJ, gemaakt.

1., 2., en 3. De enorme zandvlakte begrensd door het Kraanspoor in het westen, rommelige bedrijfspanden in het noorden, de studentencontainers in het oosten en het IJ in het zuiden wordt op dit moment grondig gesaneerd. Hier moeten straks de (saaie en fantasieloze) blokken verschijnen die je in post #5 kunt zien. Gemiste kans, vind ik. Maar wie weet valt het resultaat uiteindelijk wel mee. De foto’s zijn genomen vanaf de uit Stelconplaten bestaande bouwweg langs het Kraanspoor:

4. Pas drie en een half jaar in dienst, sinds vorig jaar op doordeweekse dagen in gezelschap van het Houthavenspontje en niet meer weg te denken: de NDSM-pont, die vanaf deze steiger vertrekt.

5. Langs de in 2007 gerenoveerde NDSM-pier is tussen het voormalige opleidingsschip Pollux en de kade langs de IJ-kantine al plaats vrijgemaakt voor de (verschrikkelijke) Hotelboot, die bij het Oosterdokseiland moet verdwijnen:

6. Tegenlichtopname van de gerenoveerde NDSM-pier met het voormalige Greenpeace actieschip Sirius. De nieuwe staalplaten waarmee de pier bestraat is blinken fel in de zon:

7. De voormalige Timmerwerkplaats, sinds eind maart het hoofdkantoor van MTV Benelux:

8. Nog een keer het MTV-gebouw, nu vanaf het zuidoosten, met ervoor de parkeerplaats waar omheen een paar moderne en strakke picknicktafels zijn geplaatst:

9. Hoewel hier de eerstkomende jaren nog niet zoveel zal veranderen, kan ik het nooit laten om ze mee te nemen in mijn wandelingen, vanwege hun prachtige rauwe en industriële schoonheid: de monumentale scheepshellingen, uniek omdat er in Europa niet zoveel meer over zijn in deze originele staat. Dit is de grote Y-helling, gezien vanaf de gesloten sluisdeuren die het dok scheiden van het IJ:

10. Dezelfde Y-helling, gezien in zuidelijke richting met aan de horizon de oude stad. De zwarte balk rechts zijn de sluisdeuren waarvandaan ik foto #9 maakte. Let op het verschil in het waterpeil tussen dok en IJ:

11. De hellingen en het terrein er om heen zijn bezaaid met grote betonblokken. Deze vond ik er nogal morbide uitzien, met die roze portretten. Links Café Noorderlicht, rechts op de achtergrond de torens van de Oostelijke Handelskade:
Old January 6th, 2008, 08:06 PM   #17
Henk
Registered User

Henk's Avatar

Erg mooi die oude scheepshelling en de kraan. Ik hoop dat de kraan en de scheepshelling behouden kunnen blijven. Al is het maar alleen de vormen van de scheepshelling beplant met een grasveld om zomers lekker te kunnen verblijven aan het Ij.
Henk no está en línea   Reply With Quote
Old January 6th, 2008, 08:12 PM   #18
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Maak je geen zorgen, de hellingen en de kraan blijven bewaard. Als ik me niet vergis is het gebied met de hellingen en de kraan vorig jaar tot Rijksmonument aangewezen. Of dat ook voor de even monumentale hallen geldt weet ik niet, maar ook die blijven bewaard. De hellingen moeten worden omgevormd tot een evenemententerrein. Dat is het nu ook al (Over IJ, rommelmarkt, dancefeesten etc.) maar de faciliteiten zijn nog niet optimaal. (maar dat heeft juist zijn charme)

Het is een unieke plek, want de meeste van soortgelijke scheepswerven in Europa (vroeger waren er tientallen) zijn niet meer in hun originele staat. Er moet wel een hoop aan gebeuren om het verval een halt toe te roepen en te keren, maar hopelijk maken ze het niet té gelikt.
Old January 6th, 2008, 09:44 PM   #19
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 197

Altijd weer een leuke serie van je met informatieve tekst. Doe je die teksten altijd uit je hoofd of zoek je eerst wat informatie op?
the runner no está en línea   Reply With Quote
Old January 6th, 2008, 09:46 PM   #20
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Combi van beiden...

Reply

Tags
hiswa, mediawharf, ndsm, the curve

Thread Tools