daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 31st, 2007, 09:07 PM   #1
DvW
德明

DvW's Avatar

Likes (Received): 937

Tallinn, Estland

Afgelopen juli ben ik met Effes naar het noordoosten van Europa gegaan om de steden Helsinki en Tallinn te bezoeken. Omdat Effes al foto's van Helsinki had gepost doe ik eerst Tallinn, Helsinki volgt later wel.

Tallinn is een historische stad en heeft 400.000 inwoners, dat is een derde van de totale bevolking van Estland. De stad kent een aantal gezichten. Het oude centrum wat volledig gerestaureerd is, is erg mooi, maar het barst er van de toeristen. Vlak daarbuiten ligt een modern zakencentrum, met een heus hoogbouwcluster. En dan heb je nog de enorme commieblock-wijken om de stad heen.

De foto’s zijn gemaakt tussen 20 en 23 juli 2007.

01. De ingang naar de Oude stad, het torentje in het midden is het raadhuis. De stadsmuur is vrijwel compleet.

02. Het raadhuisplein is hét centrum van de stad met links het raadhuis en de kerktoren rechts is de Niguliste Kirik (105m). Rond dit plein hangen alle toeristen rond, daarbuiten komt vrijwel geen toerist (behalve wij). Wat ons vooral opviel waren de grote hoeveelheden Amerikaanse toeristen.

03. In het gehele oude centrum vind je van dit soort enorme pakhuizen.

04. Rond het raadhuisplein vind je dit soort straatjes.

05. Ook in de oude stad staat de Oleviste Kirik (124m). Toen de kerk gebouwd werd had het een hoogte van 159 meter, maar is volledig afgebrand en daar is het huidige gebouw voor in de plaats gekomen.

06. Uitzicht vanaf de Oleviste Kirik over de Oude stad. De oude stad bestaat uit 2 delen: de bovenstad en de beneden stad. In de bovenstad woonden de elite en de machthebbers hier is Tallinn ook ontstaan, in de benedenstad woonden de kooplieden. Op deze foto is het hoger gelegen gedeelte goed te zien.

07. Uitzicht naar het hoogbouwcluster.

08. De betonzee op de horizon is de enorme commieblockwijk Lasnamäe. (verderop in deze serie meer hierover)

09. Uitzicht richting de Finse Golf, leuk zijn al die oude schoorsteentjes.

10. Terug in de Oude stad.

11.

12.

13. Uitzicht vanaf de bovenstad op de Oleviste Kirik en op de stadsmuur met al z’n schilderachtige torentjes.

14. Hoogbouwcluster. Daar staat toch ff vlnr: 78m, 94m, 117m, 113m en 105m, niet slecht.

15.

16. De Alexander Nevsky-kathedraal. Dit gebouw is door de Russen gebouwd precies op de plek waar Tallinn ontstaan is. Dat werkte natuurlijk allemaal heel provocerend en nadat Estland in 1918 onafhankelijk was geworden zou dit gebouw gesloopt worden, maar hiervoor ontbrak het geld. Deze plannen zijn later (gelukkig!) nooit door gegaan.

17. Uitzicht vanaf de bovenstad.

18. De Teletorn (314m) met op de voorgrond de haven.

19. Zonsondergang vanaf de bovenstad.

20.

21.

22. In de zomer wordt het nooit écht donker in Tallinn, deze foto is gemaakt om 1.17u. Het donkerste gedeelte van de nacht is tussen 00.00u en 01.00u, daarna wordt het alweer licht.

23. Op naar de hoogbouw!

24. De Eesti Ühispank (92m) ziet er van elke kant anders uit, dit is de mooiste kant.

25. Mooi contrast tussen het prachtige oude houten kerkje met orthodoxe uienspitsen en de hoogbouw.

26. Sovjet-achtig gebouw in de achtergrond, o.a. te zien aan de ster op de top.

27. Swissotel en Tornimäe (117m en 113m)

28. Uitzicht vanaf Radison SAS (het rechtse gebouw op #14).

29. De Eesti Ühispank met links in de verte de Teletorn en rechts begint de wijk Lasnamäe.

30. Zoom Teletorn.

31. Het vliegveld van Tallinn ligt op een dik half uur lopen van het centrum, erg dichtbij dus.

32.

33. We zijn hier ’s avonds nog een keer terug gegaan om de zonsondergang te bekijken, we waren niet de enige.

34. De Oude Stad

35.

36. Draden, kerjes en maan.

37. Oleviste Kirik.

38. Idem

En dan de wijk Lasnamäe. Deze wijk is een betonnen woestenij van vrijwel identieke gebouwen die in de jaren ’70 door de Sovjets uit de grond zijn gestampt. Hier wonen 100.000 mensen, wat dus een kwart van heel Tallinn is. En in die wijk is 75% van Russische afkomst. Die mensen zijn in Tallinn komen wonen tijdens de Sovjettijd, maar ook na het uit elkaar vallen van de Sovjet-Unie emigreerden nog veel Russen naar Estland, omdat ze dachten dat de economie in Estland sneller ging groeien dan in Rusland.

39. Rechts de wijk, links de Teletorn.

40. Beton

41. Je zou het niet direct verwachten, maar álle bussen die wij hebben genomen reden op de seconde af exact op tijd. Het busvervoer is dan ook de belangrijkste vorm van OV in de stad er is ook een hypermodern ondergronds busstation in het centrum.

42. Beton en de hoofdweg door de wijk, het heeft veel weg van een snelweg, het is het niet.

43. Beton

44. Beton

45. En dan de Teletorn mét uitkijkterras! 314 meter is niet niks, het terras is op 170 meter.

46. Zicht op het centrum.

47. Man kijkt uit over de commieblocks.

48. Afsluiter! (links het zakencentrum, rechts de Oude Stad)

Bedankt voor het kijken!

Reacties zijn zoals gewoonlijk zéér welkom.

Last edited by DvW; November 2nd, 2013 at 06:06 PM.
DvW no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 31st, 2007, 09:46 PM   #2
Ramses
Registered User

Likes (Received): 8

Wauw, mooie serie! Vooral de avond en nachtfoto's zijn erg goed. Zo te zien moet ik hier ook nog eens heen.

Jullie waren er circa 3 dagen. Was dat teveel, te weinig, of precies goed?
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2007, 09:51 PM   #3
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 196

Ik heb heel erg genoten van alle foto's en de interessante uitleg! Een prachtige fotoreeks. Op zich ziet Estland er op deze manier niet eens zo arm uit, maar als je die commie ziet, dan toch nog wel. Maar het wordt wel beter in de toekomst!

Bedankt voor de mooie foto's!
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2007, 09:52 PM   #4
Tweety
Hoogvlieger

Tweety's Avatar

Likes (Received): 88

Wow, gave serie. Die hoek van Europa moet ik ook snel eens gaan verkennen.
Old September 1st, 2007, 01:07 PM   #5
Jeroen.
Registered User

Jeroen.'s Avatar

Likes (Received): 0

Echt prachtige foto's! Foto #36 met de halve maan is mijn favoriet! Errug mooi. Ik zie veel dingen die me totaal niet zijn opgevallen toen ik er was deze zomer. Wanneer waren jullie er precies? Wij waren er maar een paar dagen, 11 t/m 14 augustus geloof ik.
Jeroen. no está en línea   Reply With Quote
Old September 1st, 2007, 02:34 PM   #6
hoogbouw010
Member

Goed reisverslag. Favo's: #4, 17 en 47.
Old September 1st, 2007, 03:27 PM   #7
Har
R.I.P.

Har's Avatar

Likes (Received): 2

Goede composities en sfeervolle plaatjes weer Het contrast en de kleuren heb je wellicht wat opgepept maar dat maakt imo je foto's alleen maar mooier.
Har no está en línea   Reply With Quote
Old September 1st, 2007, 03:40 PM   #8
909
-

909's Avatar

Mooie, warme en sfeervolle foto's. Hier mag ik graag naar kijken. Is het een beetje goed uitgaan daar?
Old September 1st, 2007, 04:04 PM   #9
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Likes (Received): 430

Prachtige serie van een voor mij onbekende stad. Ongelofelijk dat die kerk op #5 124 meter hoog is. In mijn belevingswereld ziet het eruit als een mediumkerk.
Old September 1st, 2007, 05:25 PM   #10
MartijnA'dam
Martijn V M

Bijzonder mooie foto's mooi stadje ook.....vindt alleen de hoogbouw niet mooi past niet bij rest van het stadje TE veel contrast,

Hoe krijg jij die maan zo lekker groot op je foto? Bij Foto 36?
MartijnA'dam no está en línea   Reply With Quote
Old September 1st, 2007, 06:20 PM   #11
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Ah, hier zat ik op te wachten. Benieuwd hoe ik dit moet overtreffen, dus ik ben positief gestemd over dit reisverslag van je. Lekker bekende plekken, trouwens. Favo's: #14, 16, 23, 36, 37, 48.
Old September 1st, 2007, 06:21 PM   #12
LatvianGG
Hotel Business

LatvianGG's Avatar

Likes (Received): 1

Hele mooie fotoserie - je hebt Tallinn echt van alle mogelijke kanten in beeld gebracht en dat vind ik een waard!

Going to Amsterdam??
http://www.hotelaalders.nl
LatvianGG no está en línea   Reply With Quote
Old September 1st, 2007, 08:30 PM   #13
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 4894

Quote:
Originally Posted by SimsPlanet2 View Post
Ik heb heel erg genoten van alle foto's en de interessante uitleg! Een prachtige fotoreeks. Op zich ziet Estland er op deze manier niet eens zo arm uit, maar als je die commie ziet, dan toch nog wel. Maar het wordt wel beter in de toekomst!
Estland is ook niet bepaald een arm land (meer). Het is al tijden de best draaiende economie van de 3 Baltics, en kijk maar wat voor auto's daar rondrijden, dat zijn allemaal nieuwere types van een jaar of 5 oud.

Als je echte arme toestanden wilt zien, dan moet je verder naar het oosten gaan; Rusland, Oekraine, Roemenië, Moldavië etc. Uiteraard is dat ook wel in de nieuwe EU landen, maar al wel minder dan vroeger, het neemt snel af.

Ook Polen is lang niet zo arm meer, de werkloosheid neemt snel af (er is zelfs tekort, ze huren Turken, Oekrainers en Russen in, in de bouw) en de economie laat forse groeicijfers zien.

Topper qua economische groei is Letland; zo'n 11% in het eerste halfjaar van 2007.

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 2nd, 2007, 11:49 AM   #14
Nõgesh
Registered User

Nõgesh's Avatar

thanks for the pics, they look really nice
Nõgesh no está en línea   Reply With Quote
Old September 2nd, 2007, 01:50 PM   #15
DvW
德明

DvW's Avatar

Likes (Received): 937

@Ramses: We kwamen aan het eind van de middag aan, dus de 1e dag hadden we een avond, toen 2 hele dagen en dan de volgende ochtend vlogen we heel vroeg terug. Eigenlijk was 2,5 dag wel precies goed. We hadden alles gezien wat we wilden zien, hoewel er buiten het centrum nog wel een aantal interessante dingen te bezoeken zijn. We hebben wel veel gedaan in korte tijd, vooral de laatste dag. Daarvoor hadden we ook een zeer gedetailleerde planning gemaakt met daarop alles wat we die dag nog 'moesten' doen. Als je niet alleen het centrum wilt zien, dan kun je je hier wel 3 of 4 dagen goed vermaken. Dan kun je alles wat rustiger doen dan dat wij hebben gedaan.

@Jeroen: Wij waren er van 20 tot 23 juli, net zo lang als jij dus.

@909: Het uitgaan weet ik eigenlijk niet zo goed. We zijn wel door een straat met daarin wat gelegenheden gelopen die een club-achtige sfeer uitstraalden. D'r kwam iig wel muziek naar buiten, maar wij zijn daar niet naar binnen gegaan. Verder weet ik wél dat de terrassen supervroeg sluiten daar. (@Effes: hoe laat werden we de laatste avond als laatste van dat terras gestuurd?) Ik geloof dat alles, behalve die clubs, tussen 12 en half 1 sluit. Dat was een beetje een tegenvaller, want Effes en ik moesten die nacht tot 4u snachts doorhalen.

@Martijn: Is redelijk veel ingezoomd.

@Iedereen: Bedankt voor de reacties tot nu toe!
DvW no está en línea   Reply With Quote
Old September 2nd, 2007, 03:33 PM   #16
ch1le
always on

ch1le's Avatar

Likes (Received): 97

hope you enjoyed the trip! The pictures surely look great! And quite amazing that you actually dared to go to Lasnamäe (okay its not that bad really ), but still!

Thanks for the photos!

Also, we are awesome architects - www.sportsport.ee
ch1le está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 2nd, 2007, 07:55 PM   #17
EFKA
ruiten drie

EFKA's Avatar

Grandioos! Hele mooie serie van een stad, waarvan ik niet wist dat het zo'n fraai oud centrum heeft.
EFKA no está en línea   Reply With Quote
Old September 2nd, 2007, 08:43 PM   #18
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1677

mooi!
Old September 2nd, 2007, 10:21 PM   #19
DatabaseMarketeer
Registered User

DatabaseMarketeer's Avatar

Prachtige serie. Ik denk dat ik daar ook wel eens rond zou willen kijken. De sfeer die dat soort plaatsen uitstraalt is erg mooi.
Old September 2nd, 2007, 10:33 PM   #20
nyck2008
Registered User

nyck2008's Avatar

Likes (Received): 119

Top-serie

Wat een afwisseling inmiddels in die steden van Oost-Europa! Favo's: # 12, 16, 31, 36.
nyck2008 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules