|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Nieuws Nieuwe plannen, projecten en studies en overige actuele berichten |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Black Mage
Likes (Received): 0
|
Toren tot 4000 meter (in de alpen)
Echt grappig dit:
Een Eiffeltoren in de Alpen Door ARJAN PAANS ZERMATT - Terwijl de gletsjers smelten en de sneeuwgrens door het broeikaseffect de komende jaren een flink stuk hoger komt te liggen, zinnen de Zwitsers op plannen om hun belangrijkste toeristenattractie aantrekkelijk te houden. ILLUSTRATIE AD INFOGRAPHICS Zelfs het kunstmatig verhogen van bergen is daarbij geen taboe meer. Zo willen de beheerders van de kabelbanen in Zermatt een 117 meter hoog hotel en conferentieoord met uitzichtsplatform bouwen op de Klein Matterhorn, die met zijn 3883 meter ook nu al als het hoogste per kabelbaan bereikbare uitzichtspunt in de Alpen geldt. ,,Daardoor komt de voor bergbeklimmers magische grens van 4000 meter ook binnen bereik voor gewone mensen,’’ zegt directeur Christen Baumann. Volgens Baumann is het in de strijd om toeristenstromen uit Azië nodig om nieuwe attracties te bedenken. ,,Kijk naar de doorzichtige loopbrug boven de Grand Canyon. Wie mee wil blijven doen, mag niet burgerlijk zijn.’’ Heinz Julen, een kunstenaar die het plan heeft bedacht, gelooft dat de wolkenkrabber een plaats voor ‘nieuwe ideeën en spirituele ervaringen’ kan worden. De plaatselijke VVV droomt al van een ‘nieuwe Eiffeltoren’ of zelfs een nieuw handelsmerk voor Zwitserland. Baumann hoopt de aanvraag voor de bouwvergunning voor het minimaal 70 miljoen euro kostende project volgend voorjaar te kunnen indienen. ,,Door bezwaren van de milieubeweging zal het daarna nog wel twee jaar duren voordat we met de bouw kunnen beginnen.’’ Vanwege de hoogte zal bij de constructie ook rekening worden gehouden met de ijle lucht. Net als in een vliegtuig zal het hotel een drukcabine moeten krijgen, omdat de gasten anders niet kunnen slapen. Terwijl de bedenkers spreken van een ‘pioniersproject’ hebben milieuorganisaties als de Alpenverein en de Stiftung Landschaftsschutz (landschapsbescherming) protest aangetekend. In de Süddeutsche Zeitung waarschuwen zij voor een onzinnige wedloop om wie het hoogste bouwwerk krijgt. Zowel in Davos, Arosa en Laxeralp spelen projectontwikkelaars met plannen voor hotels en platforms die boven de hoogste bergtoppen uittorenen. De bevolking van de van toerisme afhankelijke gebieden, reageert verdeeld. Baumann reageert gelaten op de kritiek. ,,We laten de bergen in de omgeving toch ongemoeid? En het hotel zal op zon- en windenergie het milieu nauwelijks belasten. Bovendien: het Wereldnatuurfonds heeft gezegd dat er sowieso niet veel meer is te verpesten aan de Alpen.’’ Damn, dat kan toch gewoon niet mooi worden.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Urbanity!
|
ik weet niet, heb nog geen beelden ervan gezien, maar als je een 117m hoge toren op de top van een berg zet zal dat zeker wel opvallen(ook in negatieve zin; je verwoest in feite een landschapsgezicht)
|
|
|
#3 |
|
Black Mage
|
Klopt, het ziet er waarschijnlijk erg lelijk uit.
Wat me wel weer erg mooi lijkt, is als je het op meerdere toppen naast elkaar toepast. Maar daar lijken mij de alpen niet zo geschikt voor. Eerder de Oeral ofzo ![]() Edit: fotootje:
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
|
Onzinnig plan. Als je op 3883 meter hoogte zit, doen die laatste 113 meter er dan echt iest toe qua uitzicht.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ecce Homo
|
Ken de plannen ook niet maar het gebied wel. Is al één van de meest toeristische van de Alpen. Maar een gebouw van meer dan 100 meter zal het aangezicht van zo'n berg compleet verwoesten! En dat allemaal om de 4000 meter te bereiken. Gaan we hier straks ook een competitiestrijd in voeren?
"Heinz Julen, een kunstenaar die het plan heeft bedacht, gelooft dat de wolkenkrabber een plaats voor ‘nieuwe ideeën en spirituele ervaringen" Spirituele ervaringen!? De alpen van de negentiende eeuwse romantiek zijn al compleet verneukt en dan komt ene Heinz Julen met vulgaire spirituele ervaringen op de proppen. Laat hem naar een klooster gaan! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Black Mage
|
nog idioter is dan een kabelbaan naar de top van de mount Everest, én optoppen naar de 9000 meter
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Gouda's Glorie
Likes (Received): 93
|
Als je dat ding in Jeddah nou eens op de Mount Everest zet kom je zo aan de 10000 meter
|
|
|
#8 |
|
Registered User
|
Ik geef toe dat het wat overdreven lijkt, maar het zal vast wel publiek aantrekken.
Bij Rio de Janeiro staat toch ook een 40 meter hoog Jezus-beeld bovenop een berg? Ik heb nou niet echt de indruk dat dat die berg lelijker maakt. Met een beetje creatief ontwerp, dat aansluit bij de bergen, kan dit nog best wat worden. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Old School
|
Heb in februari nog op de Klein Matterhorn gestaan, mijn officiele hoogterecord (3883m) (heb daar trouwens ook nog op het hoogste bankje gestaan
). Er is volgens mij een grens wat je zou moeten willen, je verziekt zo het waarschijnlijk mooiste alpenlandschap. Al zou ik er natuurlijk absoluut in willen om boven die 4000 uit te komen. Lijkt me trouwens wel scary, want de week dat wij er waren, was het prachtig weer maar is het laatste stuk van de kabelbaan naar de Klein Matterhorn bijna de gehele week gesloten geweest omdat er continu enorme wind staat! Zal dus een enorme uitdaging worden voor de constructeur.
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
Dit kan toch gewoon niet waar zijn?
Misschien dat Jappanners hierom staan te springen, maar ik kan me niet voorstellen dat de Europese alpentoerist zit te wachten op een wolkenkrabber op de bergtop. Veel toeristische gebieden in de Alpen worden al verpest door grote constructies t.b.v. de wintersport (al begrijp ik dat men daar hun geld mee verdient), en nu dit ook nog erbij... Zal er echt alleen aan geld worden gedacht? Of zien de Zwitsers de schoonheid van hun landschap niet meer?
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
De hoogte in...
|
Wat een onzin!
Mensen die persé 4000 m willen passeren zullen maar moeten werken er voor (been there done that). Afzien met de 4000+ als beloning
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|