daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Closed Thread

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old February 11th, 2008, 11:48 AM   #81
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Dergelijke splitsingen zijn niet gelijkvloers, en zorgen dus voor minder vertragingen als het huidig geknoei op de rooseveltplaats
je blijft wissels houden (twee paar in elke richting), en dat houdt in dat de tram tussen opera en astrid in dezelfde slakkengang gaat als die tss opera en astrid/diamant.

Quote:
In de toekomst gaan er ontwikkelingen zijn als het MAS, het Eilandje, kantorencluster Luchtbal, metropolis, Ekeren,.... Dus een vlotte verbinding naar het noorden lijkt mij wél wenselijk.
Je kan al met de tram naar de metropolis/luchtbal.

Quote:
hier kan ik je niet meer volgen
wel: de metro in antwerpen is aangelegd onder brede straten, omdat je anders erg diep moet gaan omwille van de funderingen van de huizen.

Quote:
Wat stel je dan voor? Houten bankjes voor de arme allochtonen tramlijnen, en leren zetels voor de rijke autochtonen? Dergelijke praat hou je best voor je zelf...
Zoiets stel ik natuurlijk niet voor. Maar daarom is wat ik zeg niet minder waar. Op de noordoostelijke metrotak zie je maar weinig belgische oudjes, en op tram 7 kom ik heel weinig allochtonen tegen. En vergelijk het gebruik van tram 2 en tram 6 eens. Overigens rijd ikzelf met plezier op alle lijnen. Maar ik weet ook, dat als we het OV een succes willen maken er meer gedaan moet worden aan hygiene en comfort op sommige lijnen, niet enkel aan de uitbreiding van het net. Als we het allemaal op z'n beloop laten, dan pas krijg je 'natuurlijke' ghettovorming die er nu aan de gang is.

Voorts ben ik allerminst gecharmeert van de toon die je aanslaat (nog in geen enkel skyscrapercityforum gezien) en moet je al bijna van kwade wil zijn om mijn vorige post verkeerdelijk uit te leggen als onfatsoenlijk. Graag in het vervolg een inhoudelijk reactie.

Last edited by KolonelSilvertop; February 11th, 2008 at 11:50 AM. Reason: toevoeging
KolonelSilvertop no está en línea  

Sponsored Links

Old February 11th, 2008, 07:37 PM   #82
X38
Registered User

Likes (Received): 10

Wat ik ook voorstel:
- Een korte autotunnel tussen de Carnotstraat en de Frankrijklei richting Zuid. Ik weet het, klinkt niet echt OV-gezind, maar het is het wel, omdat het autoverkeer dan verdwijnt van de Flessenhals Rooseveltplaats => Leien. Zo wordt het kruispunt veel rustiger en heb je meer plaats voor een vrije tram/busbaan. Het past ook goed in het plan om de Rooseveltplaats rustiger te maken. En een bruikbaar stuk bestaat al, als autobustunnel naar de Rooseveltplaats uit de jaren '80 (één van de GTI's, de tunnel wordt niet gebruikt). De tunnel is te laag voor de Lijnbussen, maar volgens mij wel bruikbaar voor gewone personenwagens.
En ik ijver (!EIS!) voor een extra stuk premetrotunnel onder de Herentalsebaan in Deurne-zuid.
X38 no está en línea  
Old February 11th, 2008, 09:14 PM   #83
Daiquiri
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
Wat ik ook voorstel:
- Een korte autotunnel tussen de Carnotstraat en de Frankrijklei richting Zuid. Ik weet het, klinkt niet echt OV-gezind, maar het is het wel, omdat het autoverkeer dan verdwijnt van de Flessenhals Rooseveltplaats => Leien. Zo wordt het kruispunt veel rustiger en heb je meer plaats voor een vrije tram/busbaan. Het past ook goed in het plan om de Rooseveltplaats rustiger te maken. En een bruikbaar stuk bestaat al, als autobustunnel naar de Rooseveltplaats uit de jaren '80 (één van de GTI's, de tunnel wordt niet gebruikt). De tunnel is te laag voor de Lijnbussen, maar volgens mij wel bruikbaar voor gewone personenwagens.
En ik ijver (!EIS!) voor een extra stuk premetrotunnel onder de Herentalsebaan in Deurne-zuid.

Is inderdaad een goed idee om de tunnel voor auto's onder de Rooseveltplaats te gaan gebruiken en het openbaar vervoer op het plein te laten rijden. Zo kan je het grote bussenaanbod volgens mij behouden zonder veel bij te bouwen.
Daiquiri no está en línea  
Old February 11th, 2008, 09:20 PM   #84
poller1
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Wat ik ook voorstel:
én een tunneltje van Kipdorp richting noorderleien (linksafslaand), rechtdoorbeweging richting Gemeentestraat ONTRADEND (niet verbiedend dus, ontradend).

Last edited by Meurisse; June 13th, 2009 at 12:12 PM. Reason: 2>1
poller1 no está en línea  
Old February 11th, 2008, 10:46 PM   #85
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Likes (Received): 21

Hey Meurisse,

Ik ben het 100 procent eens met je laatste plannen. Alleen vraag ik me af of we ze in het taskforce document moeten opnemen?

Ze zitten erg ver van de zaken in het Masterplan, en zijn waarschijnlijk ongelooflijk duur. Ik weet dat sommigen zeggen "ze zijn bereid 1,85 miljard in de Oosterweelverbinding te pompen, dus dan mag er ook wat af voor het openbaar vervoer."

Maar de werkelijkheid is: met 1,85 miljard voor de Oosterweelverbinding en nog eens een half miljard voor het openbaar vervoer is het budget voor een groot deel al op.

Ideeën als de T-splitsing aan de Opera of het concept van de feederlijn versus de lokale lijn lijken me erg interressant, omdat ze enerzijds vernieuwend zijn, maar anderzijds toch aansluiten op bestaande plannen en geen stukken van mensen zouden kosten.

Maar ik vrees dat als we gaan afkomen met een nota met metrotunnels tot aan het Rivierenhof, dat we dan gaan worden afgemaakt als naïeve kinderen die denken dat het geld aan bomen groeit.

Ik zie ons daar al staan tegenover een pipo van de Lijn die droogjes vraagt: "hmm, die tunnel onder Turnhoutsebaan, interressant, tussen haakjes: hoe zijn jullie van plan de ondertunneling van de Ring en van het Schijn voor elkaar te krijgen? Wat met die en die rioolbuis,..."

En wij dan van: "euh.... wij hebben gewoon wat lijntjes op een luchtfoto getekend... we hebben daar allemaal niet bij stilgestaan..."

Het is niet dat ik het niet eens ben met jouw ideeën, ik vraag me gewoon af of we ze op deze manier in de nota kunnen zetten? Misschien als je ze iets meer zou kunnen uitwerken wat budget en knelpunten betreft?
Polri no está en línea  
Old February 12th, 2008, 01:18 AM   #86
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 44

hoeft niet in die nota hoor, 't was maar hardop dromen

Mss voor een nota II later
Meurisse no está en línea  
Old February 12th, 2008, 10:24 AM   #87
KolonelSilvertop
Registered User

zou je al een concept van de nota online kunnen plaatsen?

Misschien is het een goed idee als we een aantal uitgangspunten over openbaar vervoer hier posten: er staan hier marketing ideeën, je kan hier plannen vinden om half de stad te ondertunnelen, maar het gaat maar weinig over wat er aan de functie van het openbaar vervoer in de stad moet veranderen.
Old February 12th, 2008, 11:08 AM   #88
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Likes (Received): 4

We sturen best geen allerlei tussentijdse vormen van nota's uit

We organiseren nog een samenkomst om de voorlopige eindnota te bespreken.

Op onze 2de meeting waren er 4 leden aanwezig. 3 die ook de eerse keer erbij waren. Het is natuurlijk zo dat met 3 van de 4 dan ook nog de meeste posts en bijdrages leveren tot het OV-onderwerp, deze dan ook het meeste doorwegen in wat uiteindelijk in de definitieve nota terecht zullen komen.

Graag volgende keer dus meer input van leden

Last edited by Ivan; February 12th, 2008 at 11:16 AM.
Ivan no está en línea  
Old February 12th, 2008, 02:22 PM   #89
KolonelSilvertop
Registered User

Hier mijn idee over de ringlijn. Het doel van deze lijn is de overstap naar de trein te verbeteren. Enkel het centraal station is nu ontsloten dmv van lijnen die erg vaak stoppen (en van daar moet je opnieuw tegen slakkengang naar berchem).

Het plan bestaat uit een snelle lijn die enkel stopt bij kruising met een tramlijn. Het traject loop vanaf premetro foorplein (in gebruik vanaf 2012) tot aan het zuidstation, de bolivarplaats of eventueel het toekomstige nieuw-zuid.

Met deze lijn wordt het mogelijk om snel van het oosten naar het zuiden te gaan, wat nu met premetro en leientram onnodig lang duurt.

Old February 12th, 2008, 04:16 PM   #90
poller1
Registered User

Ik mis toch doortrekking richting noorden met belangrijke polen als Sportpaleis.
poller1 no está en línea  
Old February 12th, 2008, 04:36 PM   #91
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Je krijgt dan bijna zo goed als een Singellijn of een Ringlijn whatsoever.... zo kom je weer terug op de discussie over al dan niet het nut van deze lijn
Trek ze door naar het noorden (Slachthuislijn - tram Noorderlaan) en naar het zuiden (via Scheldebrug en terminus Linkeroever)
Ivan no está en línea  
Old February 12th, 2008, 08:58 PM   #92
X38
Registered User

...Óf over de Leien laten lopen.
En daabij, ik las dit ooit op Wikipedia:
Quote:
# Antwerpen: een voertuigentunnel onder de Fr. Rooseveltplaats en de Teniersplaats. Deze tunnel zal nooit in gebruik worden genomen, omdat (30 jaar na de aanleg) de autobussen iets hoger worden gebouwd en er niet doorheen kunnen. De voorlopige metalen brug, die voor de bouw van deze tunnel werd aangelegd, werd in augustus 2006, na meer dan 30 jaar uiteindelijk afgebroken. Deze brug is wellicht ook de enige voorlopige brug ter wereld die door een minister is ingehuldigd. Deze tunnel is trouwens een vrij onbekend GTI: volgens de autoriteiten is de brug gebouwd voor de verbouwing van het bovenliggende Rooseveltplein, en is de reden dat hij bleef staan niet dat de tunnel nooit in gebruik werd genomen, maar dat hij "de doorstroming op het kruispunt verbeterde." De doorstroming zou even goed moeten worden als bestuurders meer de Singel en de Ring gaan gebruiken voor doorgaand verkeer.
Volgens mij perfect bruikbaar voor auto's.
X38 no está en línea  
Old February 12th, 2008, 09:58 PM   #93
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

voor de zoveelste maal dat dit wordt aangehaald, maar die tunnel ligt veeeeeeeel te diep
Ivan no está en línea  
Old February 13th, 2008, 07:15 PM   #94
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Quote:
Originally Posted by KolonelSilvertop View Post
Nog een bezwaar: sociaal weefsel op de tram. Een van de redenen waarom tram 6 zo weinig succes heeft is volgens mij omdat dit de enige lijn is die de "sociale grenzen" in de stad doorkruist: van het arme noorden naar de rijke tentoonstellingswijk. Je kan niet ontkennen dat het publiek in de 2/7/8/11/15 totaal anders is dan in de 3/5/10/12/24. Als je wil dat beide groepen het OV gebruiken, moet je gescheiden kanalen voorzien waar iedereen zich op zijn gemak voelt.
Dit klopt toch gewoon niet?
Tram 6 is toch bijlange niet de enige tramlijn die de "sociale grenzen" doorkruist...

Dat doen ze in Antwerpen bijna allemaal, aangezien die "sociale grenzen" erg relatief zijn, en je drie straten verder vaak in een totaal andere wereld zit.

Die opsplitsing in "arme" en "rijke" lijnen die hier wordt gemaakt strookt helemaal niet met mijn ervaring. De 11 rijdt ook door Borgerhout, de 2 komt voorbij het Kiel en Hoboken en heeft een heel gekleurd publiek, anderzijds doet de 12 bijvoorbeeld behalve de Seefhoek ook het "trendy zuid" aan, enz...

Of denk aan de 3 die van het landelijke Zwijndrecht, door slaapstad Linkeroever, via het stadscentrum naar de Seefhoek trekt, om dan verder via Merksem tot aan de grens met het residentiële Schoten te rijden. Deze lijn doorkruist alle "sociale grenzen", en is niettemin de meest succesvolle tramlijn van Vlaanderen.
Polri no está en línea  
Old February 13th, 2008, 07:49 PM   #95
Koekiemonster
Verlaten-metro Explorer

Likes (Received): 0

Ik vind die sociale grenzen maar eng. het doet me denken aan een of ander apartheidsregime.
Dat iedereen maar eens wat socialer wordt en andere mensen accepteert.
Koekiemonster no está en línea  
Old February 13th, 2008, 08:36 PM   #96
X38
Registered User

Dat is nu net de reden waarom ik de sneltram vanuit Wijnegem liever niet zie stoppen in Borgerhout... Maak me nu niet uit voor racist aub want dat ben ik tegen wat jullie nu denken niét. Maar ik hoor helaas wel veel Belgen klagen over de vele -hmm- gekleurden op de tram. Da's ook één van de redenen waarom de autoverslaafden het OV mijden.
X38 no está en línea  
Old February 13th, 2008, 09:25 PM   #97
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Quote:
Dat is nu net de reden waarom ik de sneltram vanuit Wijnegem liever niet zie stoppen in Borgerhout... Maak me nu niet uit voor racist aub want dat ben ik tegen wat jullie nu denken niét. Maar ik hoor helaas wel veel Belgen klagen over de vele -hmm- gekleurden op de tram. Da's ook één van de redenen waarom de autoverslaafden het OV mijden.
Sorry, maar als er "Belgen" zijn die niet op een tram willen stappen omdat daar "gekleurde mannen" op kunnen zitten, dat ze dan maar thuis blijven. Als je dààr ook al rekening mee moet houden...

Als er op sommige lijnen veiligheidsproblemen zijn (en dat is jammer genoeg wel degelijk het geval), dan moeten die kordaat en zonder taboes worden aangepakt.

Maar een lijn gaan omleggen om de "blanke" en "bruine" mensen uit elkaar te houden, sorry, maar waar ben je dan in vredesnaam mee bezig...
Polri no está en línea  
Old February 13th, 2008, 09:59 PM   #98
KolonelSilvertop
Registered User

Ik had het eigenlijk niet specifiek over afkomst, maar ook over leeftijd e.d. Ik wil hier zeker niet de gemoederen onnodig verhitten; mijn punt was alleen maar dat we bij de ontwikkeling van het openbaar vervoer niet enkel aan tunneltjes boren moeten denken. Niemand pleit voor een terugkeer naar voor rosa parks, zeker ik niet. Laat ons de eventuele discussie hierover daarom misschien voeren adhv bv. leeftijd, dat is niet zo delicaat maar evenzeer van belang.

Quote:
Originally Posted by Ivan View Post
voor de zoveelste maal dat dit wordt aangehaald, maar die tunnel ligt veeeeeeeel te diep
Is dat zo? Op de website van antwerken.be staat dat de tunnel voor autovervoer ingebruik wordt genomen. Ik dacht ook dat de tunnels naast elkaar liggen (tram kant keyserlei, auto kant meir) gezien de breedte van de leien. Iemand moet hier toch plannen van hebben?

Last edited by Meurisse; June 13th, 2009 at 12:11 PM. Reason: 2>1
Old February 13th, 2008, 10:09 PM   #99
poller1
Registered User

Wat een rare discussie.

tramlijnen doorheen sociale grenzen... moet ik binnenkort een sociaal visum hebben als ik met de 5 naar Deurne wil?
poller1 no está en línea  
Old February 14th, 2008, 06:03 PM   #100
X38
Registered User

Quote:
Originally Posted by KolonelSilvertop View Post
Is dat zo? Op de website van antwerken.be staat dat de tunnel voor autovervoer ingebruik wordt genomen. Ik dacht ook dat de tunnels naast elkaar liggen (tram kant keyserlei, auto kant meir) gezien de breedte van de leien. Iemand moet hier toch plannen van hebben?
En kan er een aftakking komen naar de Carnotstraat? Dat zou óók een hele verbetering zijn voor de bottleneck Rooseveltplaats-Leien. Of l´gt de auto(bus)tunnel in kwestie onder de Gemeente-/Carnotstraat? Schiet mijn aub niet dood...
En net zoals KolonelSilvertop zou ik ook graag een plannetje zien...
X38 no está en línea  

Closed Thread

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules